Vow - ut av Pareto mai portefølje

anca
VOW 06.04.2021 kl 09:28 69294

Model portfolio Norway April 2021
The positive economic outlook trumped rising long-term interest rates in March, and it was a good month for both our portfolio and OSEBX – which returned 7.7% m/m and 5.1% m/m, respectively. A strong finish from our best performers ELK (+22.0%) and PROT (+18.4%) led to a 2.6pp outperformance for our portfolio, after we tracked the index closely throughout the month. We make three changes to our portfolio in April, replacing CLOUD, ORK and SNI with ICEGR, OHT and VOW, keeping AKER, BWE, ELK, LSG, MRCEL, NSKOG and PROT.

Model portfolio Norway May 2021
April was a good month for global equity markets driven by positive macro data and strong Q1 reporting. Our portfolio fell short of its benchmark through, returning 0.5% m/m vs. OSEBX at 1.7% m/m – a relative underperformance of 1.1pp for our portfolio. Our best performer NSKOG (+16.6%) was neutralized by our worst ELK (-17.1%) and five stock beat the index in April. Heading into May, we make six changes to our portfolio, replacing ELK, LSG, MRCEL, NSKOG, PROT and VOW, with AFG, AUSS, FLNG, KIT, MWTR and VOLUE, keeping AKER, BWE, ICEGR and OHT.

"Vow greide ikke å begeistre markedet under sin kvartalsoppdatering og falt 4,3 prosent i løpet av april. Pareto mener aksjen fremdeles er undervurdert, men ser ikke noen kurstriggere i mai og erstatter aksjen med Volue"
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/03/7666251/pareto-securities-ber-investorer-satse-pa-folgende-ti-aksjer

Mulig det er mai Vow skulle vært i porteføljen.... da triggeren er GF 14 mai, og mer om spinn off mot sommeren..
Redigert 03.05.2021 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
pingvinen
21.04.2021 kl 16:02 4659

Jeg hører du sier det :-)

Alle trender snur på ett eller annet tidspunkt - så sant vi ikke snakker om konkurskandidater, og det gjør vi ikke her. Jeg er enig i at fravær av positive drivere i det korte bildet ikke er en fordel, men fravær av negative drivere vil også sørge for at fler og fler av de utolmodige har solgt, og det blir færre og færre aksjer tilgjengelig for kortsiktig trading. Som jeg har uttalt over, så har man i det siste sett en svært lav salgsinteresse (ja, også kjøpsinteresse pga mangel på positive drivere i det korte bildet), dette ble avløst av en skikkelig wash-out i dag, så jeg tror at i det minste at vi så bunnen for nå.

På den andre siden - jeg er jo så dum at jeg ikke har fasit på noe, jeg bare tror :-) i og med at du sitter med FASIT faktisk, så skjønner jeg at jeg egentlig burde ti stille og suge til meg kunnskap.......

Ja - det må nok en eller annen positiv nyhet eller oppmerksomhet til for å skape en stor interesse igjen, hvorpå da den fort kan gå en alvorlig mengde prosenter på en uke eller to.

Slettet bruker
21.04.2021 kl 16:07 4637

Japp, nok oppgulp fra meg nå. Godt å få ut litt råte.
Ingen aksjer solgt. Holder videre. Troa er der, bare litt vel langt inne for tiden.

«Tusenbenet» må vise fram bena sine.
Redigert 21.04.2021 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
pingvinen
21.04.2021 kl 16:29 4594

:-) så forbanna gøy å se minus på konto er det ikke, nei :-), men for meg er det helt uaktuelt å selge nå. Kommer det noe fundamentalt som endrer bildet, så selger jeg uansett tap, men jeg har troen på ledelsen - de kommer til å få det til :-)
Record
21.04.2021 kl 16:37 4656

Husker ikke hvem som påpekte det , men en av intensjonene med aksje utvidelsen var vel øket voyalitet i aksjen , de fikk rett !
Så spørs det om de har solgt i overkant av de planlagte aksjene , jeg har tatt min del adskillig rimeligere enn emisjonen .
Det er ikke ett tema å selge på disse nivåer ,med så mange forskjellige produkter innen det hotteste tema i min levetid må jo noe gå veien .
Tror vi ser andre nivåer om ikke alt for lenge , blir i hvertfall bedre avkastning enn om pengene stod på bok, selv om jeg var litt tidlig å toppe VPS kontoen .
Slettet bruker
21.04.2021 kl 17:03 4625

Ser på Tradegate at VOW stiger med 3,73 %.
Kan det indikere at ting snur
Slettet bruker
21.04.2021 kl 17:17 4617

Hvem skulle trodd det. Det er hyggelig for de som ønsker seg inn, fantastisk mulighet!! Her skal det ikke selges på mange år. Gleder meg til utbyttene og de nye spinn offene :-)

Husk:

"Warren Buffett once said that it is wise for investors to be “fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful"
Slettet bruker
21.04.2021 kl 18:18 4547

Slik kan det også sies : -Don't buy green when the fields turn green
Unless you look like Mr. Bean
Redigert 21.04.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 18:20 4612

Hva er P/E og P/B på VOW nå..?

Det er ikke noe rart at denne faller tilbake etter å ha hoppa fra 20 på såpass kort tid, og prisa til perfeksjon på land og til sjøs langt inn i framtida, lykkelig over fraværet av dårlige nyheter og med masse oppmerksomhet i finansmediene. Er det rart at den faller tilbake..? Nei... Flere aksjer har det blitt også, og den evige troskapen til aksjen som enkelte flagger, den tror jeg ikke på.

Verden er ikke et glansbilde, og børsene er på et ubehagelig høyt nivå. Lykken kan snu, den kan faktisk det.

Jeg ble ikke født i går, og du er ikke mora mi.
Redigert 21.04.2021 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.04.2021 kl 20:38 4469

Irrelevant hva PE og PB er - basert på fjorårets tall.
Basert på tall fra året VOW var under organisasjonsendring.

Likevel klarte man å oppnå positiv driftsresultat på kun den ene av selskapets 3 hovedpillarer.
Ekstrakostnader i fbm org endringer førte likevel til et lite underskudd - totalt sett.

Spørsmålet er heller; Hvilket som helst av de ØVRIGE mindre selskapene på børsen har attraktiv PE/PB?
Svar; INGEN.

Oppfølgningspørsmål; Hvilke av dem vil i 2021 levere et positivt årsresultat?
VOW vil i hvert fall gjøre det - nå når 2/3 av selskapet er i full drift. Den siste 3-delen (Aftersales) kommer fra sommeren av!

Det som i dag preger markedene er en generell børsuro - og alle får smake pisken. Uansett hvor solid drift de leverer!
Når dette er over er det også et spørsmål om hvem som kommer raskest tilbake.

Er det selskaper UTEN drift og inntjening - eller er det de fullt operative?
De som betjener noen av verdens største selskaper med sin ekspertise og lønnsomme drift.

Hilsen Hammers
Framtia
21.04.2021 kl 21:00 4424

Kan ikke si at utvanningen var av betydning! De hentet tross alt inn 230 mill i frisk kapital..Jeg vil velge å se på det som en investering eller tilføring av verdier på sikt( les; ny biokull fabrikk...)
Tiden får vise om strategien gir avkastning...Jeg mener det er et opplagt ja, dersom teknologien virker og er skalerbar, noe jeg vil anta ledelsen har kontroll på...

Hammers
21.04.2021 kl 21:44 4353

Emisjonen skaffet friske penger til driften av den nye VGM. Dette skjedde uten at dagens aksjonærer slapp å bidra med noe som helst.
I stedet ble det en ubetydelig utvanning (i det lengre bildet) på noen FÅ prosenter!

Det var akkurat tilsvarende det som skjedde de ETIA ble kjøpt i okt 2019. Liten utvanning!
Forgjengeren til at vi nå fikk denne nye lille utvanningen og aksjonærene om ikke lenge sitter med aksjer i VGM.

Allerede om et par år vil VGM være en SKIKKELIG gullgruve (som morselskapet) - og det kun basert på allerede inngåtte avtaler!
Flere kommer!

Joda, ALT er skalerbart etter ønsket behov.......og behovet er ENORMT for å nå de klimamålene som er satt!

Hilsen Hammers
Redigert 21.04.2021 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
21.04.2021 kl 22:14 4283

Jeg har lagt inn salgsordre på en fondsinvestering. Vil holde penger klar til å kjøpe mer vow,om prisen går ytterligere ned
sikim
22.04.2021 kl 08:40 3982

Pareto følger opp innlemmelsen i månedsporteføljen:

Vow - Profit-making green exposure
Vow will release a Q1 update next week where we expect a flattish result y/y. We align our estimates with the de-merger effects and lift our TP to NOK 65 (60). As a profitable cleantech company facing steep growth with the now added downstream exposure, we find Vow attractive. Buy.
pingvinen
22.04.2021 kl 08:45 3957

Skader ikke at de melder om en ny retrofit i dag heller.

De skal etterinstallere på Carnival Dream - et av de største skipene. Det sier litt om fremtidstroen i bransjen når de nå velger å ta en båt bygget i 2008, gå bort og bestille dette renseanlegget og si "ja, det skal installeres i år". De har tydeligvis troen på at de skal være back in business i løpet av året her.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carnival_Dream

Carnival Dream er en båt med over 3600 passasjerer og mer enn 1400 crew - totalt snakker vi om ett greit, norsk tettsted (over 5000 personer) som flyter rundt og driter og koser seg - blir litt aftersales av slikt :-)
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:16 3819

Det er facinerende at en kontrakt på kanskje 20 mill brutto virker til at aksjen stiger med 200 mill ;)
I beste fall tjener de 2,5 øre / aksje
Aksjen burde steget 0.25/aksje
Redigert 22.04.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Karbon
22.04.2021 kl 09:18 3756

Merk spesielt en setning fra dagens kontrakt:

For Scanship, this will be the thirty first (31) AWP system installed on existing ships in operation, AND ONE OF THE LARGEST (uthevet av Karbon) retrofit projects within this business area for the company to date."

Vi vet fra før at det ikke akkurat er småpenger det er snakk om når det gjelder kontrakter til cruiseskipene. Så når man man snakker om et av de største retrofitprosjektene noensinne for selskapet, så kan man finne fram kalkulatoren.
Redigert 22.04.2021 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:21 3752

Du kan bare spekulere på kontraktverdien, den kan like greit være 200 mill som 20 mill, jeg heller nok mer mot 200 da Vow skriver at dette blir "one of the largest jobs". Det som er positivt med kontrakten er jo at den bekrefter at cruiseindustrien er på vei igjen opp og er klar for å investere (i grønnne løsninger atpåtil). Du har jo selv notert et faresignal for Vow at cruiseindustrien ligger med brukket rygg, og denne kontrakten beviser at ting skal tilbake til normalen.
Redigert 22.04.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:28 3734

Cruisetrafikken er/har vært hemmet av Corona. Det er vel ingen stor hemmelighet. Jeg har ikke sagt at ikke Cruise vil ta seg opp igjen.. 200 mill ?? hehe
Record
22.04.2021 kl 09:29 3736

Før eller siden går det opp for deg at VoW ikke er en snikkerfabrikk i nabolaget !
VoW var priset etter dine formeninger i mange år , da var de under utvikling av det som nå vil vise seg å være en gullkalv .
Selfølgelig om du skal sette aksje kurs etter månedlig omsetning er prisen høy .
Ser du litt fremover er den veldig lav slik den er priset i dag .
Hadde du hvert lur hadde du handlet på denne dumpen som var , de som handlet i emisjonen samt fler å flere meglerhus har nok sett potensialet ,de sier selv at dette kan bli meget profitabelt etterhvert . Ikke i dag ,denne mnd men etterhvert , derfor handler vi mere nå !
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:32 3726

Dette er bare simple beskyldninger som ikke har med virkeligheten å gjøre. Slik mye annet fra deg og likesinnede
Record
22.04.2021 kl 09:38 3701

Kan så være , jeg tar mine lodder , du tar dine , slik er det bare !
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:42 3704

Ja, det er greit. Men VOW leverer et regnskap så da kan du lese virkeligheten der
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:44 3700

Må jobbes overtid for å snakke ned Vow i dag, Merida! Kanskje du skulle ansette en student for å ta kveldsskift ut uken så du får litt fritid og? :)
Karbon
22.04.2021 kl 10:01 3664

For at noen skal kunne kjøpe en aksje må det være noen som er villige til å selge en aksje. På et aksjeforum må det nødvendigvis være noen som er positive og noen som er negative. At Merida i lengre tid har vært skeptisk til Vow, er helt greit og vi trenger å få belyst begge sider på et diskusjonsforum for aksjer.

Det jeg synes er bra med Merida er at han/hun sjelden eller aldri tyr til personangrep, men holder seg til å skrive om hva han/hun mener om Vow.

Så kommer det selvsagt helt an på hvilken tidshorisont man har på investeringen sin. Personlig bryr jeg meg lite om daglige svingninger i aksjekursen. Jeg har tidligere gått glipp av mange solide oppturer i enkeltaksjer fordi jeg har vært utålmodig. Selv om det kan være vondt å se aksjekursen bevege seg i feil retning over tid, så er det ofte god "medisin" å ta fram det det langsiktige chartet, og tenke et par år fram i tid.
Hammers
22.04.2021 kl 10:12 3630

Regnskapet vil trolig vise positiv drift for q1.
Hvilke andre selskaper på denne størrelsen klarer det?

- Ikke Røkkeselskapene,
- ikke hydrogenselskapene,
- ikke andre som driver på med pyrolyse
- Ikke alle de nykommerne som nå melker børsen.

Overskudd OG kraftig organisk vekst klarer man selv om 2/3 har ligget delvis "nede" det siste året.
Skal man være på børs er det slike man må finne. De som klarer seg gjennom stormen.
Ikke slike som stiger på "varm luft" en het sommerdag.

Hilsen Hammers
pingvinen
22.04.2021 kl 10:35 3571

Enten det, eller så var det kanskje slik at man hadde et stop-loss ride i går med en skikkelig wash out slik at det var relativt naturlig at den stiger i dag? En annen ting er at man kan jo ikke se denne kontrakten isolert - det er signaleffekten. Cruise tror fortsatt på et liv etter det, og dersom dette er riktig, så kommer aftersales tilbake sterkere enn noen sinne. Legg så til at i går var det en generell drittdag på Oslo Børs, mens solen skinner igjen nå, så KANSKJE ikke hele grunnen til oppgangen ligger i den ene kontrakten som er meldt.

Husk at det akkurat like tåpelig å være ensidig negativ som å være ensidig positiv.
Redigert 22.04.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.04.2021 kl 10:37 3570

Må innrømme at jeg har vært ganske nær salgsknappen siste uke, men dagens melding var jo meget bra. Håper vi ser 50-talket igjen ganske fort. Med mye oljeaksjer er dette en av mine to grønne alibier.
oivindl
22.04.2021 kl 10:39 3592

"Regnskapet vil trolig vise positiv drift for q1.
Hvilke andre selskaper på denne størrelsen klarer det?"

Hva med AZT?
25,8 mill EBITDA i første kvartal.
Riktignok et litt mindre selskap enn VOW.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:59 3565

-Husk at det akkurat like tåpelig å være ensidig negativ som å være ensidig positiv

Ja, og jeg går foran med et godt eksempel. Det bør du også gjøre. Slik at vi får et balansert syn. Slik det er her så har jeg sett meg nødt til å være kritisk siden det er solid overvekt av det positive. Haussing som det også kalles
PS
Takk for det Karbon , du er sivilisert du også.
Redigert 22.04.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:11 3613

BlackRock med enda en konto på 49. Plass. 139k . he he he diskresjon er viktig :-)
spekulator
22.04.2021 kl 11:17 3612

Merida, etter din utregning på kr.0,25 pr. aksje, ved 1 kontrakt, så skulle det jo bli kr. 7,75 med 31 kontrakter. Tviler litt på hele regnestykket ditt. Dessuten har de allerede 100 kontrakter med Safesteril, pluss en en del andre godbiter. du må vel også ta det med i ditt regnestykke.
Det som skjedde igår var vel stop-loss raid.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:27 3579

Vi nærmer oss 44. Synd for de som røk på stoploss igår.. på 39 tallet... At de store kommer inn betyr også en del opp og ned. De vil ha dine aksjer billigst mulig.
Dado83
22.04.2021 kl 11:37 3591

Ehh noen som kjøpte i går også ;)
pingvinen
22.04.2021 kl 11:52 3587

OK - så du mener altså at det er din oppgave å være en balanserende faktor. Jeg forsøker å være balansert selv. Jeg hiver meg ikke på alt av haussing og maser og spekulerer i antall aksjer, hvorfor denne har kjøpt eller solgt eller ikke kjøpt eller ikke solgt osv osv - jeg forsøker å forholde meg mest mulig til det fundamentale,samt noen enkle prinsipper på trading hvor jeg ikke maser om linjer tilbake til tidenes morgen, men ser mer på volumer. Når det gjelder det fundamentale, så ligger det i kortene at jeg er positiv - hvis ikke, så hadde jeg jo ikke hatt aksjer her :-). På den annen side - jeg sitter for meg selv hele tiden og ser på ting med kritiske øyne - endrer jeg mening, så vil jeg selge. Da kan det godt tenkes at jeg avslutter min deltagelse med å si "takk for nå, men pga si eller så, så tror jeg at jeg tar meg en pause". Trykk på nikket mitt, så ser du at jeg gjorde dette i KOA for en liten stund siden.

Ikke driver jeg med backtrading heller. Jeg forteller noen ganger om inngang og utgang, men jeg tror jeg forteller oftere om de gangene det viste seg at jeg bommet på en inngang eller utgang enn motsatt.

Videre VET jeg aldri noe. Jeg er ydmyk for det faktum at jeg til stadighet velger feil tidspunkt både inn og ut, men jeg har mine tanker rundt hva jeg TROR skal skje.

Utover det, så forsøker ikke jeg å være en balanserende faktor i forhold til andre. Jeg ser ikke det som min oppgave.

Det blir faktisk litt på prinsippet om at dersom alle kunne feie for egen dør - tenk så rent det ville blitt rundt omkring :-)
Redigert 22.04.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:57 3583

Skrev kun om denne ene kontrakten . Så lenge det ikke er oppgitt noen verdi så blir det naturligvis mye synsing
Det er 2,5 øre !
Pinvin:
Jeg har bare prøvd å få en viss balanse m.h.t verdi og inntjening i forhold til kurs og MC
Og man har vel sett at det ikke er så dumt. Enten du tror det eller ei så liker jeg dårlig at noen skal rote bort sparepengene sine. Men at her er verre selskaper enn VOW er det ikke tvil om
Redigert 22.04.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
spekulator
22.04.2021 kl 12:46 3468

Så da utgjør altså 2,5 øre på 31 kontrakter 75 øre. Vow sier jo selv at de har 28% i margin på Scanship, men allikevel gjør ikke dette noe på kursen? Så kommer alt aftersale/vedlikehold i tillegg. Beklager, men jeg forstår ikke helt regnestykket ditt. Men, forhåpentligvis vil regnskapet, som du sier, vise realitetene.
ruda
22.04.2021 kl 15:23 3307

Solid selskap som tjener masse penger. Tar ikke lang tid før vi har passert gamle høyder