Vow - ut av Pareto mai portefølje

anca
VOW 06.04.2021 kl 09:28 69435

Model portfolio Norway April 2021
The positive economic outlook trumped rising long-term interest rates in March, and it was a good month for both our portfolio and OSEBX – which returned 7.7% m/m and 5.1% m/m, respectively. A strong finish from our best performers ELK (+22.0%) and PROT (+18.4%) led to a 2.6pp outperformance for our portfolio, after we tracked the index closely throughout the month. We make three changes to our portfolio in April, replacing CLOUD, ORK and SNI with ICEGR, OHT and VOW, keeping AKER, BWE, ELK, LSG, MRCEL, NSKOG and PROT.

Model portfolio Norway May 2021
April was a good month for global equity markets driven by positive macro data and strong Q1 reporting. Our portfolio fell short of its benchmark through, returning 0.5% m/m vs. OSEBX at 1.7% m/m – a relative underperformance of 1.1pp for our portfolio. Our best performer NSKOG (+16.6%) was neutralized by our worst ELK (-17.1%) and five stock beat the index in April. Heading into May, we make six changes to our portfolio, replacing ELK, LSG, MRCEL, NSKOG, PROT and VOW, with AFG, AUSS, FLNG, KIT, MWTR and VOLUE, keeping AKER, BWE, ICEGR and OHT.

"Vow greide ikke å begeistre markedet under sin kvartalsoppdatering og falt 4,3 prosent i løpet av april. Pareto mener aksjen fremdeles er undervurdert, men ser ikke noen kurstriggere i mai og erstatter aksjen med Volue"
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/03/7666251/pareto-securities-ber-investorer-satse-pa-folgende-ti-aksjer

Mulig det er mai Vow skulle vært i porteføljen.... da triggeren er GF 14 mai, og mer om spinn off mot sommeren..
Redigert 03.05.2021 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
upsidedown
29.04.2021 kl 11:34 3932

Enig Record:

La oss håpe Hammer med sin kverulerende stil holder lav profil på de åpne VOW-trådene. Oppførselen hans i Qfuel i går var en stilstudie i retthaversk forherligelse av seg selv. Har tross alt, aldri sett oivindl opptre slik selv om vi er saklig uenig.
Bullen
29.04.2021 kl 11:41 3909

Vurderer denne aksjen for eventuelt å kjøpe?
Limer inn fra 2020 resultatet: Group profit before tax was
NOK 28 million, an improvement of NOK 35 million compared with 2019.
Markedsverdien er ca. 5 milliarder. Ikke lett å forstå at det er fornuftig å kjøpe på dagens kurs rundt 40.
Her må man være sterk i troen.
Record
29.04.2021 kl 11:50 3887

Det kan du si , men så lenge det er markedet som bestemmer prisingen av ett selskap er vel den grei ut fra forventningene ?
Om du ser denne så priser markedet denne noe helt annet bare på en times tid , hvilket resonemang tror vi de legger til grunn ?
Det er troen som styrer ,troen på fremtiden ,litt lenger enn en times tid ?
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/04/29/7664624/jens-49-tapte-6-6-milliarder-pa-en-time
Slettet bruker
29.04.2021 kl 11:53 3876

Nå er det vel slik at man ikke skal undervurdere underholdningsverdien en har på disse trådene. Og Hammers er en av mine desidert beste underholdere på Hegnar
Om det er tilsiktet eller ufrivillig vet ikke jeg
Det er ikke mye en som småaksjonær kan gjøre hverken med kurs eller framdrift. Jeg forstår selvsagt at de som er seriøst interesserte i selskapet kun vil skrive om det. Men da er jeg redd forumet vil tørke ut
Karbon
29.04.2021 kl 11:56 3878

Jeg skriver ikke så mye på forumet om dagen, fordi det ikke er så mye å skrive om. Resultatet som ble presentert i dag var omtrent som forventet. Hvordan kursutviklingen vil fortone seg på kort sikt er umulig å spå, men mye vil nok avhenge av den generelle markedsutviklingen.

På lang sikt (da tenker jeg 12-18 måneder fram i tid) tror jeg vi vil se betydelig høyere aksjekurs i Vow og VGM tilsammen enn hva tilfellet er i dag for Vow. Denne antagelsen bygger jeg kort og greit på at de store avtalene som er inngått har begynt å materialisere seg, samt at det etter all sannsynlighet også er inngått flere avtaler med nye aktører.
upsidedown
29.04.2021 kl 11:59 3859

900 millioner i profitt kan man enkelt trylle vekk. Siterer en sagnomsust legende som sa følgende fra Stortingets talerstol. «Representanten N.....N.... har mye vett, men det e kleint»
Bullen
29.04.2021 kl 12:03 3895

Ser den, likevel vil kalkulatoren virke til slutt. Det gjelder faktisk alle selskap. Her må det brukes teleskop for å rettferdiggjøre kursen i fremtiden
Redigert 29.04.2021 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Record
29.04.2021 kl 12:06 3944

Har samme syn på selskapet som deg , må nok få litt lenger tid på å få uttelling for avtalene .
Teknologien imponerer meg , kan finne mange potensielle konkurrenter men vurderer fortrinnet til VOWs allerede utviklede å testede produkter som så stort at jeg satser på denne.VoW har høy tillit der de er inne i markedet å det tillitsbyggende , kapitaliseringen er svak men legger gjerne noen lapper i VOWs arbeidskapital kontoen mange andre som foreløpig bare har en ide .
Så ser vi etterhvert hvordan markedet(som vi er en del av) priser denne fremover .
upsidedown
29.04.2021 kl 12:18 3930

Han er vel også en av de få som åpner nye tråder under tickeren HAMMER. Prøvde å signalisere med humor at han muligens var litt i overkant høy på seg selv på en Qfuel-tråd i går, men det falt på steingrunn.
Record
29.04.2021 kl 12:25 3923

Skjønner at det må være realisme ,nå er imidlertid segmentet veldig sterkt å stigende over litt tid .
Om vi hensyntar at ved flere av VOWs teknologiske løsninger er potensialet for inntekter på både mottak å ferdigprodukt side, tenker da kanskje spesielt på denne Co2 avgiften .
Så er den nå en gang slik at både myndighets og forbrukerkravene settes i hht teknologiske løsninger .
EKS. forbud for cruiseskip utenfor enkelte land om de ikke har VoWs elller tilsvarende løsninger for miljøbevaring. Det er også forbrukere som forlanger tilsvarende .
Siden VoW er i forkant mener å tror jeg at dette kan bli stort etterhvert .
Tilsvarende på landsiden , der er det mye å ta av , enorme mengder som brennes i forbrenningsovner , stort potensiale bare på mottaksiden med stadig høyere Co2 priser .
Tiden blir vår facit :-)

PS. jeg tror VoW blir kjøpt opp av en større aktør, ene å alene for å være motpoltil deres eksisterende Co2 utslipp,kansje det er det ledelsen frykter siden de holder på majoriteten ,men de selger nok om prisen blir riktig . Noen kort i ermet ?
Redigert 29.04.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
upsidedown
29.04.2021 kl 12:29 3914

Var nede og snuste på høyre halslinja i den ekle tekniske formasjonen i morges, men har berget seg inn på tørt land. Jeg velger å tro at vi flyter videre og snart er fokus rettet mot mulighetene fremover.
Record
29.04.2021 kl 12:41 3872

Om du vil være snill å forklare meg litt om TA , det eneste jeg skjønner er at jeg kunne nok tjent/tapt noen lapper underveis om jeg forstod grunnlaget ?
Dersom ett selskap har 100 aksjer, så sitter hovedakjsonærene på 70% ,fond å små aksjonærer på 20% . Da blir det 10 % for å senke/løfte kursen , ville det ikke være en stor risiko å benytte den andel på denne form for trading ,kanskje noen plutselig snapper 5 % fra de på ett lavt nivå ? Det er vel ingen som setter SL lenger mens daglige variasjoner på selskapsverdier på russiske prosenter ?
Bullen
29.04.2021 kl 12:47 3846

Ja, det gjelder nok de fleste grønne aksjer. Blir spennende å se hvilket av disse selskapene som slipper gjennom superprofitt nåløyet
Framtia
29.04.2021 kl 12:52 3838

Morsom lesing, da jeg nettopp så effekten av at 4 aksjer, sendte verdien av VOW ned 10 mill...🤔Jeg hadde tapt penger, om jeg handlet med disse fillepostene...🤔Må se det store bildet og jeg modnes fremdeles i min oppfatning av børs...Dette er en fantastisk arena dersom du har penger, men er gjennomsyret av kynisme og grådighet. Dette er kapitalismen's høyborg, beskyttet av stat og regjering...🤔
upsidedown
29.04.2021 kl 13:27 3751

En god del av aksjehandelen er styrt av dataroboter som er programmert. Og de vil spille på tekniske kjøps- og salgssignaler. Bryter aksjen ut av formasjonen vil robotene forsterke retningen. Positivt og negativt.

Det er omstridt hvor stor nytte RSI har i tekniske vurderinger, men jeg har landet på at lav RSI og høy RSI er verdt å vektlegge. Studer chart over tid og du ser ofte en sammenheng. Selvfølgelig kan det slå feil, men det er relativt sjelden jeg har opplevd å løpe etter en aksje fordi den stakk ved RSI over 70.

Min filosofi er å selge 50 prosent, og gamble på at jeg får kjøpt den billigere når markedet har korrigert ned. På den måten får jeg bygd opp portefølgen uten å tilføre ny cash.

I svingområdene benytter jeg daglige candelsticks for å overvåke hva alle mine medaksjonærer og roboter foretar seg. HAMMER er et begrep innenfor teknisk vurdering. Det kraftigst hammerslaget er når du ser en grønn candelstick med en snerten topp og et langt skaft. Det indikerer at kjøpersiden ønsker å ta kontroll.

Start i det små. Det er mye informasjon om teknisk handel på internett som er gratis. Du vil også rimelig snart være i stand til å dra dine egne linjer for støtte og motstand.






Redigert 29.04.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Record
29.04.2021 kl 13:49 3688

Ok takker, ikke det at jeg egentlig ble så mye klokere ,skjønner kanskje hvorfor det er så viktig for de som handler med andres penger for å dumpe disse småpostene for å oppnå riktig signal for robotene da .
Må vel lese meg litt opp da .
pingvinen
29.04.2021 kl 14:58 3525

Du har ikke feil, men i og med at det er ekstremt lett å finne eksempler på selskaper som er mye verre priset enn VOW, så blir dette i seg selv et tynt argument - såsant du ikke venter en relativt kraftig reprising av hele Oslo børs. Man kan jo argumentere for at VOW er grisebillig i forhold til mye annet der ute....

Dersom alle selskaper på Oslo børs skulle vært priset på sunne multipler basert på dagens inntjening, så tror jeg nok vi hadde fått et relativt kraftig børsfall :-)

Nevner, NEL, KAHOOT, ACC, QFUEL, NAS; FLYR m.fl.
upsidedown
29.04.2021 kl 15:07 3519

Aker Carbon Capture tåler at en stor eier går ut, lurer på hvor kursen hadde vært i VOW under tilsvarende forhold. Det hjelper ikke VOW å rakke ned på andre. VOW har tjent penger på cruise, hva som skjer på land er fortsatt et åpent spørsmål.

Den største kontrakten på karbonfangst er det ACC som har fått i Norge, deler av den må trolig bli bokført i Q1.
Redigert 29.04.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Record
29.04.2021 kl 15:27 3493

Tror nok det var tilfeldig e sammenligninger .
Ingen tvil om at ACC sitter på en gullgruve om de leverer, ser de får konkurranse fra BCS ,de plaserer vist bar to containere ved en pipe som slipper ut Co2 ,etter en prosess kommer det ut karbonfibre av meget god kvalitet .
Har kun lest overskriften men om det er tilfellet vil det være å kaste penger på gaten ved å pumpe Co2 i bakken .
BCS har i så tilfellet løst klimakrisen kan en vel si .
pingvinen
29.04.2021 kl 15:30 3497

Jeg har ikke rakket ned på noen - jeg kjenner ikke disse selskapene nok til å ha en formening om disse er gode eller dårlige kjøp, og har heller ikke gitt uttrykk for om de er dårlige eller gode kjøp.

Det var bullen som dro inn dagens inntjening inn i debatten rundt om man skal eie eller ikke i dag, og jeg bare påpekte at "ja, VOW er dyre på dagens prising, men det er gjelder mange andre firmaer også, og VOW er på langt nær dyrest". Mao - det er mange selskaper som har priset inn en tro på fremtiden, og mange betydelig mer enn VOW.
Slettet bruker
29.04.2021 kl 16:08 3425

Kom Badin med noen nye opplysninger i dag.
Har ikke sette guidingen som var kl. 09.00
upsidedown
29.04.2021 kl 16:11 3479

Vel da kan vi enes om at å peke ut vinnere akkurat nå er en særdeles krevende øvelse, så får man heller følge med i timene fremover.
Record
29.04.2021 kl 16:35 3431

Hvordan gikk det teknisk i dag ?Indikeres det videre fall eller snur det her ?
pingvinen
29.04.2021 kl 16:35 3444

Det kan vi lett være enige om :-) Du verden så rik jeg hadde vært dersom jeg hadde klart det hele tiden :-)

Det er jo heller ikke slik at det kommer til å bli bare en vinner - akkurat like lite som at det har bare vært ett oljeselskap som har tjent penger. Bransjen med grønt kommer til å bli ufattelig stort i fremtiden, og mange selskaper kommer til å tjene mye penger, mens mange selskaper kommer til å gå på trynet. Jeg velger å satse på VOW pga jeg føler at disse er blandt de som har kommet langt med teknologien sin, de har en ledelse som har bevist at de evner å bygge butikk og de har hittil vært svært dyktige på å bygge aksjonærverdier. Det er tross alt ikke mange selskaper som har bygget større prosentvise verdier på Oslo børs de siste 5 årene..... la oss håpe det ikke har stoppet her :-)
upsidedown
29.04.2021 kl 16:43 3456

Vi ligger i faresonen, verdt å legge litt cash klar om støtten ryker. Ganske solid rundt 37,50.
Nordea la ut en analyse akkurat nå. Ingen kursmål, men de er gjennomgående positiv til VOW ut fra dagens rapport og det som ligger i pipelinen.
Record
29.04.2021 kl 16:46 3454

Takker.
Høres veldig greit ut , klarte å holde fingeren unna kjøpsknappen ,bare 10 dager til GF (børsdager) vil toppe litt før den :-)
pingvinen
29.04.2021 kl 16:47 3459

Som jeg har snakket om mange ganger før, så mener jeg svaret ligger i volumet.Omsetning i dag var omtrent som en gjennomsnittlig dag med 362' aksjer av det gikk 62' i åpning, mens 100' hadde gått innen 18 minutter. Dette var trolig aksjonærer som var med kun som en spekk på at det skulle komme positive meldinger - når dette ikke kom, så var de ut og fikk videre. Dette er en ærlig sak. Utover det, så kom det ett stort salg i løpet av dagen. kl 15.35-39 gikk det ut litt over 42' aksjer, hvilket senket kursen ned til 42,5 - litt høyere enn dagens slutt.

I og med at vi nylig har hatt en wash - out som gikk ned til 39,09 tror jeg det var, så bør det ikke være så mange selgere nedover her - husk teknisk tar ikke hensyn til kvartalsmeldinger osv.

Jeg tar ofte feil men jeg tror vi kommer til å ligge i det området vi er nå 40-45 frem til vi får nyheter - enten tildeling av VGM, nye kontrakter eller annet. Jeg tror de fleste som fortsatt sitter er relativt trofaste, men det er heller ingen kø av nye som skal inn pr i dag. For å falle vesentlig lenger ned tror jeg vi må få et negativt markedssentiment (hvilket selvfølgelig kan skje) eller dårlige nyheter i form av kansellerte kontrakter eller noe (hvilket også selvfølgelig kan skje).

pingvinen
29.04.2021 kl 16:49 3450

Akkurat dette med å ha cash klart er uansett ikke et dårlig råd. Jeg var litt forbanna på meg selv for at jeg ikke hadde stilt meg slik nå før markedsoppdateringen - dette er jo et typisk tilfelle hvor det kommer en bevegelse, men at man ikke vet om den går opp eller ned - mao burde jeg både hatt noe å selge og noe å kjøpe med. Som det ble nå, så har jeg mer enn nok å selge :-) Jeg var aldri i nærheten av salgsknappen, men det irriterer meg å se så store svingninger uten at jeg er i posisjon til å tjene på dem.

Ja, ja - det er ikke første gang og ikke siste gang jeg trår feil :-)
pingvinen
29.04.2021 kl 17:12 3400

Dette med salg av hele selskapet er selvfølgelig bare en spekulasjon. Det faktum at mye av selskapet er samlet på få hender kan være en fordel i så måte. Dersom en kjøper klarer å komme til enighet med ledelsen, så vil det være lett for en kjøper å få kontroll over disse store postene, istedenfor å måtte forhandle med mange ulike aktører - se ENTRA og Sbanken.

Så er jo spørsmålet - er det dette Badin & co ønsker? Jeg er ikke så sikker på det. Spørsmålet er om de er av natur som Røkke og Stordalen eller som Spetalen og gjengen - jeg tror de er mer drevet av lysten til å bygge noe enn lysten til å tjene penger, så derfor tror jeg de tenker mer på hvor stort dette kan bli når de dagdrømmer enn hvor mye penger de kan tjene.
Record
29.04.2021 kl 17:25 3369

Mye fellestrekk her ser jeg ,selger alt for skjeldent . Om jeg selger kjøper jeg de tilbake for raskt, har inntrykk av at motstanden alltid holder å støtten alltid ryker , derfor litt interesse for TA.
Vet jo også at det ofte er fall på resultater, men men, jeg står for det. Bruker å si «den som aldri gjør feil, gjør heller ikke noe» kanskje ikke riktig akkurat i denne situasjon. Angående salg av selskapet måtte prisen bli høy ut fra det du nevner , de gutta er ikke ute etter verdier men å løse utfordringer . Men om noen bare ser potensialet å mener de kan profitere på det, da legger de pengene på bordet .
pingvinen
29.04.2021 kl 17:38 3335

Dette med teknisk analyse er et omstridt tema. Det som gjør at det i det minste noen ganger fungerer er at det er mange nok som mener at det fungerer - dermed blir det en selvoppfyllende profeti. Svakheten er jo at i en teknisk analyse er det ikke rom for hverken positive eller negative markedspåvirkninger - en kontrakt eller en pandemi kan ikke forutsees av en teknisk analyse.

Jeg tror nok det har en verdi for å finne kortsiktige trender og når det kan være et kortsiktig bra kjøpsøyeblikk eller salgøyeblikk, men jo lenger ut i tid man strekker det, jo mer må man se på det fundamentale mener nå jeg.

Se bare på det litt lengre bildet av VOW. Hvis vi går til januar/februar 2020, og drar en linje via toppen rundt 19. november, så ser man at det er et sterkt støttenivå rundt 34,30. Hvor relevant er det hva selskapet var priset til i januar 2020? Verden er ikke den samme lenger, og VOW er ikke det samme selskapet lenger, så hvilken verdi har denne linjen?

Skal man først se etter slike punkter, så ville jeg sett på 40 kr. Det var en relativt kraftig wash-out den 21. april, som brakte oss ned til 39.09 intradag, men den sluttet på 40,50. Dersom vi skulle bryte ned under 40, så må det mao komme nye selgere på banen - det ville absolutt ikke vært bra.
Fluefiskeren
29.04.2021 kl 17:44 3309

Verden vil bedras.
oivindl
29.04.2021 kl 18:27 3259

Når det gjelder slike omstridte tema, som i dette tilfellet TA, så blir man lett fanget i det som kalles confirmation bias.
Man ser etter og tolker stort sett det som støtter eget syn. Det har ikke manglet på kjøpssignal som har slått feil i VOW, senest for et par dager siden.
Slettet bruker
29.04.2021 kl 18:43 3205

Hører at flere snakker om at selskapet blir solgt.
Hvem har økonomiske muskler til et slik oppkjøp.
Det skal være en svært bra pris før jeg er fornøyd. På litt sikt er denne aksjen gull.

Er det noen som har tanker om dette
Framtia
29.04.2021 kl 19:12 3168

TA oppfordrer til handel/ trading basert på et "kart" som passer nettopp traderen...TA oppfordrer til en type flokkmentalitet, som igjen påvirker aksjen etter forhåndsbestemte mønster...dersom kjøpere/ selgere forholder seg til kartet vel og merke...Hadde alle aksjonærer tenkt som innsidere, hadde det ikke vært noe som heter TA...Jeg anser innsidere, som den mest stabile aksjonær massen og de er stort sett med på opp og nedturer uten å kunne trykke på salgsknappen...litt som meg selv uheldigvis😅
upsidedown
29.04.2021 kl 19:32 3128

...og knapt noen børser uten tradere..
😎
Redigert 29.04.2021 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.04.2021 kl 19:54 3079

Her er en liten nøtt, for dere som forstår dette bedre enn meg sannsynligvis...
Ifølge DN. Investor er VOW overkjøpt...!? Ref. "Stochastic indikerer at instrumentet er overkjøpt."
Hvorfor kjøres kursen ned, dersom den er overkjøpt?🤔 I min enfoldighet trodde jeg det var motsatt...
Kalle 1
29.04.2021 kl 19:56 3084

De opprettholder likviditet.
Og det er jo fint den dagen man vil selge.