Vow - ut av Pareto mai portefølje

anca
VOW 06.04.2021 kl 09:28 69356

Model portfolio Norway April 2021
The positive economic outlook trumped rising long-term interest rates in March, and it was a good month for both our portfolio and OSEBX – which returned 7.7% m/m and 5.1% m/m, respectively. A strong finish from our best performers ELK (+22.0%) and PROT (+18.4%) led to a 2.6pp outperformance for our portfolio, after we tracked the index closely throughout the month. We make three changes to our portfolio in April, replacing CLOUD, ORK and SNI with ICEGR, OHT and VOW, keeping AKER, BWE, ELK, LSG, MRCEL, NSKOG and PROT.

Model portfolio Norway May 2021
April was a good month for global equity markets driven by positive macro data and strong Q1 reporting. Our portfolio fell short of its benchmark through, returning 0.5% m/m vs. OSEBX at 1.7% m/m – a relative underperformance of 1.1pp for our portfolio. Our best performer NSKOG (+16.6%) was neutralized by our worst ELK (-17.1%) and five stock beat the index in April. Heading into May, we make six changes to our portfolio, replacing ELK, LSG, MRCEL, NSKOG, PROT and VOW, with AFG, AUSS, FLNG, KIT, MWTR and VOLUE, keeping AKER, BWE, ICEGR and OHT.

"Vow greide ikke å begeistre markedet under sin kvartalsoppdatering og falt 4,3 prosent i løpet av april. Pareto mener aksjen fremdeles er undervurdert, men ser ikke noen kurstriggere i mai og erstatter aksjen med Volue"
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/03/7666251/pareto-securities-ber-investorer-satse-pa-folgende-ti-aksjer

Mulig det er mai Vow skulle vært i porteføljen.... da triggeren er GF 14 mai, og mer om spinn off mot sommeren..
Redigert 03.05.2021 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2021 kl 06:48 4352

Det som kan redde kursen er nye gode meldinger ( kontrakter ) snarest.
Håper Badin kan komme med gode nyheter i morgen.
Record
28.04.2021 kl 07:49 4262

Redde kursen , hva mener du ?
Ikke unormalt dette, forskjellen er vel at det nermer seg spinoff, da vil kanskje de fleste beholde aksjene sine ?
Kanskje noen nye inn på listen om den faller før den tid .
Arne_And
28.04.2021 kl 08:05 4221

Spennende med Q1 imorgen. Kan vi se mange som tar et lodd eller to idag. Hvilke forventninger kan vi ha til kvartaltallene og guiding framover?
Burobeng
28.04.2021 kl 08:28 4177

Hvor ser du at Vow presenterer i morgen? Det ligger ikke inne i Nordnets varslingssystem for kommende rapporter.
Framtia
28.04.2021 kl 08:47 4114

Jeg velger å sitte long i VOW! Solgte 10k litt for tidlig sist gang den steg voldsomt...Satte pengene i verdiaksje, men har nå byttet tilbake VOW, da den falt ned på 40kr...Nå blir jeg sittende framover, med mindre de begynner å underprestere...
Jeg har en følelse av at VOW blir bra enn så lenge, men mener fremdeles ledelsen skuffet mht sist EMI, selv om den muligens var berettiget...De kommuniserte først en emisjon var uaktuell ifm Follo fabrikken...Korriger meg gjerne viss jeg husker feil...
upsidedown
28.04.2021 kl 09:09 4063

Det overrasket også meg at emisjonen kom på det tidspunktet da jeg trodde og fortsatt tror det kommer en emisjon tett opp til lanseringen av VGM der kursen blir fastsatt.

På den annen side kan det være et strategisk trekk om ENOVA viser vrangvilje. De er uansett bedre skodd med cash.
Record
28.04.2021 kl 09:13 4035

Arbeids kapital er altid bra å ha .
Husk at i morgen er det bare en oppdatering ,legger halvårlige resultater .
Tror ikke det blir allverden i morgen men jeg sitter ikke på aksjer jeg skal selge på fredag :-)
Mye spennende fremover ,vil tro at det får utslag på aksjekursen også etterhvert .
oivindl
28.04.2021 kl 09:22 4018

"De kommuniserte først en emisjon var uaktuell ifm Follo fabrikken...Korriger meg gjerne viss jeg husker feil..."

Det har blitt presentert som uaktuelt her på HO. Signalene fra selskapet er derimot ikke like entydige.
Slettet bruker
28.04.2021 kl 09:42 3978

Gjett om vi skal opp i dag!
Nei.
Record
28.04.2021 kl 09:56 3951

Skal ikke være lett :-)
Kansje du bare skulle realisere å satse på en annen aksje om du tror det er bedre .
Eller du kan se det på ett litt lengre perspektiv enn bare dag til dag ?
Framtia
28.04.2021 kl 11:06 3888

Utrolig hva som dukker opp, når aksjer faller!🤔Da florerer d med nick jeg aldri har sett før...😉Fantastisk!
Record
28.04.2021 kl 11:15 3883

Mikkemus handelen fortsetter .
Registrerer at lokomotivene faller til tross for gode resultater , er det en korreksjon på gang ?
Skal ikke utelukke at noen som ser litt frem i tid realiserer på topp , sirkulærøkonomien vil nok være fremtredende i forbindelse med alt focus på miljø og Co2 utslippene , beste måte å bli kvitt Co2 er vel å fjærne den som allerede er produsert ?
En del av VoW sine løsninger legger opp til akkurat det .
I Norge er det veldig høyt focus på Hydrogen , vil nok helt klart bli en del av fremtiden ,men om behovet skal dekkes vil det måtte produseres av fossil energi ,det skaper utfordringer under fangst å lagring .
Alle disse utfordringer vil nok bli løst ,tar nok bare litt tid .
VoW har teknologi til å omgjøre det meste av "søppel" om til verdifulle produkter , bonusen som kommer i tillegg er reduksjon av Co2, den kan bli mere attraktiv for veldig mange etterhvert som Co2 avgifter vil skyte i været etterhvert som det utvikles teknologi som kan redusere den .
Mye "søppel" rundt om som ikke trenger å ligge nedgravet i en million år for å omdannes til "fossil" energi , VoW har en del av løsningen :-)
Derfor satser jeg på VoW , for fremtiden :-)
Framtia
28.04.2021 kl 11:29 3864

Begynner å se tegningen...Var tungt inne i Nel, men solgte meg ut sist vår...Hva vil gi beste " moneys worth" for industrien? Krever lite investeringer å brenne biokull kontra vanlig kull, men skal man omgjøre eksempelvis stål industrien til bare å benytte grønn hydrogen, snakker vi store kostnader.. Jeg tror både biokull og hydrogen er fortreffelig, men hvilke investeringer som gir beste verdi for pengene, tror jeg vinner markedet...
oivindl
28.04.2021 kl 11:57 3822

I følge en McKinsey rapport fra juni 2020, vil hydrogen bli konkurransedyktig på kostnad mellom 2030 og 2040 i forhold til tradisjonell produksjon.
Spørsmålet er om andre metoder ligger bedre an i løypen når det gjelder kostnad.
Det kan i hvertfall se ut til at slike prosjekter foreløpig ikke er lønnsomme, men tvinger seg frem av andre grunner.

"Following this logic, pure hydrogen-based steel production is expected to be cash cost competitive between 2030 and 2040 in Europe.11"
https://www.mckinsey.com/industries/metals-and-mining/our-insights/decarbonization-challenge-for-steel
Record
28.04.2021 kl 12:19 3803

Ikke sikkert du blir å angre på det ,aksjen er under press så vi kan nok få den rimeligere , men spiller vel egentlig ingen rolle det da .
Ser at analytikerenes kursmål er mellom 20 og 75 Kr , da er vi vel på midten i dag , spørsmålet er vel hva kursen er om ett års tid , kan bli pen avkastning etterhvert som de anlegg rundt om i verden er ferdig testet og klare for kunder , nye store kunder :-)
Slettet bruker
28.04.2021 kl 13:50 3725

"I følge en McKinsey rapport fra juni 2020, vil hydrogen bli konkurransedyktig på kostnad mellom 2030 og 2040 i forhold til tradisjonell produksjon."
Ovindl

Min godeste ovindl, du må vel klare å skjønne at det Mckinsey referere til gjelder hydrogen som sluttprodukt fra a til å, dvs fra å produsere strømmen som skal fremstille hydrogen til hydrogen er ferdig fylt på flaska.

I VOWs tilfelle gjelder ikke det, da hydrogen som ev vil bli produsert er en biprodukt av den kjemiske prosessen de utfører. I denne prosessen tar de ut mange andre type gasser som kan brukes på forskjellige områder.

Hydrogen til VOW er ikke den samme hydrogen som Nel for eksempel. Hydrogen til Nel er myyyye dyrere å produsere enn hydrogen som VOW måtte produsere.
Record
28.04.2021 kl 14:09 3734

Tror ikke det var det han mente .
Hydrogen produksjon generelt var det vel ?

oivindl
28.04.2021 kl 14:14 3758

"Following this logic, pure hydrogen-based steel production is expected to be cash cost competitive between 2030 and 2040 in Europe."

Dette var vel ikke så vanskelig å forstå?
Hydrogenbasert stålproduksjon blir kostnadsmessig konkurransedyktig mellom 2030 og 2040.
Står ingenting om hydrogen som sluttprodukt her, men finn gjerne noe som bekrefter din teori i artikkelen.
oivindl
28.04.2021 kl 14:26 3728

"Hydrogen til VOW er ikke den samme hydrogen som Nel for eksempel. Hydrogen til Nel er myyyye dyrere å produsere enn hydrogen som VOW måtte produsere."
-GL V$...

Nå har verken artikkelen eller jeg nevnt noe om dette, men du kan selvfølgelig dokumentere det?
Slettet bruker
28.04.2021 kl 15:00 3686

Har funnet en enkel tegning til deg.

https://www.tu.no/artikler/et-kinderegg-av-et-anlegg-skal-fjerne-problemavfall-og-binde-co2/468889

Du putter epleskrotten i kaffetrakteren fra venstresiden, så tyter der ut noe godt fra høyresiden. I den lysegrønne bobla så er det noe som heter H2. I illustrasjonen kan du også se hele spekteret av kinderegget:-) H2 er et biprodukt i pyrolysering.

Derfor heter selskapet VOW:-)
Slettet bruker
28.04.2021 kl 15:13 3659

Dagen før de skal legge frem Q1 er omsetningen svært liten. Lite kjøpere.
Hvor mye kan Badin si som ikke er meldt tidligere.
Håper at resultatet viser en fin stigning.
TINFOS hvor er du
oivindl
28.04.2021 kl 15:17 3670

Fra 2019 ser jeg.
Ikke noe om kostnader heller, men regner med at det var dokumentasjonen din?
Slettet bruker
28.04.2021 kl 15:53 3596

He he he du får ikke mer. Du er såpass oppegående at at du skjønner poenget med min kommentar. Jeg er ikke interessert i å røre i din giftige grøt. Det får være din sak.
Record
28.04.2021 kl 17:37 3519

Er vel egentlig bare en oppdatering siden de rapporterer hvert 1/2 År .
Tror nok at Badin fortsetter å utvikle VOW på linje med det han har gjort til nå, har hvert en pen reise for oss alle .
Rundt om store deler av verden surrer det utallige anlegg levert av VOW/ETIA det er de som betyr noe , gode produkter markedsfører seg selv (nesten) Badin sier jo at det er kundene som kommer til dem .
Tror ledelsen å de ansatte vier større oppmerksomhet rundt produktene enn aksjekursen , den kommer nok til å følge potensialet til selskapet ,omentrent som til nå.
Deler av disse anleggene som svirrer vil nok komme som pakkeløsninger , sikkert sammen med andre aktører som komplimenterer hverandre til kundenes etterspørsel å behov.
Mange selskap har blitt døgnfluer da de har solgt skinnet før de har skutt bjørnen, så langt har VOW levert på de områdene de har meldt om.
Mange intervensjonsavtaler på gang , de leverer nok ikke dette kvartalet , sikkert ikke neste heller .Det som betyr noe for selskapet er at når de leverer ,holder det mål i hht kundenes behov . Da øker verdien på selskapet , vi som har troen er med å kapitalisere litt i forkant ,så høster vi når tiden er moden for det :-)
I mellomtiden vil nok de som lever av å flytte penger gjøre sitt for å tjene mest mulig på akkurat det .
Record
29.04.2021 kl 08:16 3235

Oppdateringen som forventet , lavere ettersalg på cruice siden og extra utgifter i forbindelse med investeringen for fremtiden ,kanskje landsiden begynner å bidra med positive tall allerede neste kvartal :-)
upsidedown
29.04.2021 kl 08:39 3077

Blir nok mer ruglete enn jeg håpet på frem mot utskillelsen av VGM. Har holdt hodet kaldt og har fortsatt en del krutt fra salget på 57,30.
Slettet bruker
29.04.2021 kl 09:09 2965

Men hva i helsike skjer nå, snur det oppover plutselig. Satt kjøp på 41,50 kr :(
Record
29.04.2021 kl 09:12 2932

Dagen har akkurat startet ,men skal heller ikke se bort i fra at noen ser dette som en mulighet ,lav omsetning i forkant så vi får se hva som skjer .
Om de var overasket at aftersales var lav , da sier det litt om de som var det da :-)
Slettet bruker
29.04.2021 kl 09:17 2887

Tok bort nå kjøpet, gidder ikke å gamble på nedover. Ser heller hvordan den utvikler seg de neste dagene/ukene, kan gå lengere ned også
Record
29.04.2021 kl 09:33 2819

Det skal du ikke se bort fra , så lenge 750 maskinen holder på vil det nok gå bare en vei.
Så spørs det hvor langt ned før noen andre i markedet ser litt lenger frem en en ukes tid , overreaksjon etter min mening .
Slettet bruker
29.04.2021 kl 09:40 2783

Stusselig Q1. Som ventet. Dere kan håpe at Hammers sine prognoser slår til:
-Min anbefaling er å vente og høre på budskapet torsdag morgen.
Er det som jeg tror vil volumet ta seg kraftig opp - og med økt volum er hovedregelen økte kurser!
Record
29.04.2021 kl 10:02 2696

Hva var så stusselig ?
Om den lokale pubben i gata var nedstengt ville det jo bli mindre omsetning på bryggeriet ,eller tar jeg helt feil ?
Skjønner ikke helt denne person fokuseringen i disse trådene , det er jo profesjonelle aktører som kommer med sine anbefalinger som tar minst like mye feil som de inne her ?
Selfølgelig vil alle oppnå best mulig avkastning ene eller andre vei, analysene deretter ?
Hadde for alles del hvert fornøyelig om innholdet hadde relevans til papirene vi investerer i å ikke personene som sitter på disse , spessielt siden vi ikke er enige ?
oivindl
29.04.2021 kl 10:54 2577

Når noen går så høyt på banen som Hammers, er det ikke urimelig at han konfronteres med tidligere utsagn. Når han i tillegg latterliggjør enhver kritikk, så har han forsåvidt bedt om det.
Optimistene har hatt alt for store forventninger til fremdrift og når inntekter kunne forventes.
Etter min mening har det synet lite eller ingen dekning i det som er publisert eller formidlet fra selskapet.
På lang sikt, kanskje, men ikke på kort sikt.
Det burde ha vært mulig å se for alle som har vært interessert.
Sundancer
29.04.2021 kl 11:04 2558

Jeg tror ingen "optimister" hadde store forventinger til inntektene i Q1 som du skriver. Det er et sleipt retorisk triks å tilegge meningsmotstandere meninger de ikke har og så angripe de. Det kalles stråmannsargumentasjon. Forhåpentligvis er det ingen som investerer basert på resultatet i kvartalet som var. Verdien av en aksje er summen av **fremtidige** inntekststrømmer.
upsidedown
29.04.2021 kl 11:10 2528

Leser vi denne trådstarter så ulikt?
https://finansavisen.no/forum/thread/133373/view
pingvinen
29.04.2021 kl 11:19 2494

oivindl skal ha rett i for sin påstand om at det var noen som dro opp forventninger om nyheter nå angående Enova, VGM osv litt vel høyt i forkant av dagen i dag - det at det skulle komme noe spesielt i dag var vel basert på rene spekulasjoner.

Som jeg ser det, så var det ingenting nytt - hverken i positiv eller negativ forstand - i denne presentasjonen. Dvs at troen på det langsiktige bildet er inntakt.

Dersom du ikke så noen grunn til å kjøpe eller selge i går, så fikk du det trolig ikke i dag heller. Når man ser på volumutviklingen den siste måneden, så ser man en klart avtagende tendens. Dette er dog ikke spesiifikt for Vow, men gjelder markedet generelt også. Jeg tror nok det er mange som forsøker å komme "sell in May, and stay away" i forkjøpet og føler seg forsiktige.

Vi så tydelig på morgenen at det var noen som hadde kjøpt på forventning om positive nyheter i dag - de lempet ut på åpning og kort etterpå. De første 100.000 aksjene var omsatt innen kl 9:18 - på de neste to timene har det gått bare ca 70.000 aksjer.

Som jeg ser det generelle markedet nå, så er det en vent-og-se holdning. Dersom vi kommer gjennom mai uten en større korreksjon, så tror jeg det vil bli liv i leiren igjen. I mellomtiden er det nok mange som flytter penger enten ut av markedet eller fra mindre selskaper over til større, mer likvide aksjer..

Frem til vi enten får noen positive nyheter eller det generelle markedet blir litt modigere igjen, så tror jeg vi kommer til å ligge rundt her nede og vake - problemet er at det tar bare en melding før man plutselig får stor interesse igjen - hvis man har valgt seg VOW som "sitt" case, så er det jo litt dumt å sitte på utsiden da :-)

Redigert 29.04.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
oivindl
29.04.2021 kl 11:19 2500

Dersom du ikke har fått med deg spådommer fra enkelte optimister, har du fulgt dårlig med.
Det er nok av sitater å ta av.
Beskyldninger om stråmannsargumentasjon faller derfor fullstendig gjennom.
Record
29.04.2021 kl 11:20 2512

Å konfronteres er vel en diskusjon , det er vel det dette forum er til for.
Jeg er også svært optimistisk på VOWs vegne ,samtidig realistisk å vet at "bjørnen må skytes før du kan selge skinnet" ,enkelte er vel i overkant optimistisk å har egene vurderinger i hht til det , det ser vi begge veier i alle aksjer .
Bevares jeg har også tatt feil å hvert alt for tidlig inne i aksjer, det er selskapet som må prestere ,ikke analysene , eller andre tekniske spådommen , det lærer vi etterhvert.
Få lærer av andres erfaringer, kanskje spesielt i aksjemarkedet ?
Allikevel må en være to eller flere for å ha en diskusjon ,om en er enige eller uenige er det helt greit ,en styrke er å kunne overse spissfindigheter å derved unngå det jeg kaller kverulering .
Jeg mener å tror at vi ville ha ett adskillig bedre forum om vi kunne benytte det til å konkurrere med de "proffe" i den grad det lar seg gjøre uten dette fokuset på hvem sa hva osv .
pingvinen
29.04.2021 kl 11:30 2473

hør-hør :-)

Mer sak og mindre person - mer saklighet og mindre prestisje.

Redigert 29.04.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare