Vow - ut av Pareto mai portefølje
Model portfolio Norway April 2021
The positive economic outlook trumped rising long-term interest rates in March, and it was a good month for both our portfolio and OSEBX – which returned 7.7% m/m and 5.1% m/m, respectively. A strong finish from our best performers ELK (+22.0%) and PROT (+18.4%) led to a 2.6pp outperformance for our portfolio, after we tracked the index closely throughout the month. We make three changes to our portfolio in April, replacing CLOUD, ORK and SNI with ICEGR, OHT and VOW, keeping AKER, BWE, ELK, LSG, MRCEL, NSKOG and PROT.
Model portfolio Norway May 2021
April was a good month for global equity markets driven by positive macro data and strong Q1 reporting. Our portfolio fell short of its benchmark through, returning 0.5% m/m vs. OSEBX at 1.7% m/m – a relative underperformance of 1.1pp for our portfolio. Our best performer NSKOG (+16.6%) was neutralized by our worst ELK (-17.1%) and five stock beat the index in April. Heading into May, we make six changes to our portfolio, replacing ELK, LSG, MRCEL, NSKOG, PROT and VOW, with AFG, AUSS, FLNG, KIT, MWTR and VOLUE, keeping AKER, BWE, ICEGR and OHT.
"Vow greide ikke å begeistre markedet under sin kvartalsoppdatering og falt 4,3 prosent i løpet av april. Pareto mener aksjen fremdeles er undervurdert, men ser ikke noen kurstriggere i mai og erstatter aksjen med Volue"
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/03/7666251/pareto-securities-ber-investorer-satse-pa-folgende-ti-aksjer
Mulig det er mai Vow skulle vært i porteføljen.... da triggeren er GF 14 mai, og mer om spinn off mot sommeren..
The positive economic outlook trumped rising long-term interest rates in March, and it was a good month for both our portfolio and OSEBX – which returned 7.7% m/m and 5.1% m/m, respectively. A strong finish from our best performers ELK (+22.0%) and PROT (+18.4%) led to a 2.6pp outperformance for our portfolio, after we tracked the index closely throughout the month. We make three changes to our portfolio in April, replacing CLOUD, ORK and SNI with ICEGR, OHT and VOW, keeping AKER, BWE, ELK, LSG, MRCEL, NSKOG and PROT.
Model portfolio Norway May 2021
April was a good month for global equity markets driven by positive macro data and strong Q1 reporting. Our portfolio fell short of its benchmark through, returning 0.5% m/m vs. OSEBX at 1.7% m/m – a relative underperformance of 1.1pp for our portfolio. Our best performer NSKOG (+16.6%) was neutralized by our worst ELK (-17.1%) and five stock beat the index in April. Heading into May, we make six changes to our portfolio, replacing ELK, LSG, MRCEL, NSKOG, PROT and VOW, with AFG, AUSS, FLNG, KIT, MWTR and VOLUE, keeping AKER, BWE, ICEGR and OHT.
"Vow greide ikke å begeistre markedet under sin kvartalsoppdatering og falt 4,3 prosent i løpet av april. Pareto mener aksjen fremdeles er undervurdert, men ser ikke noen kurstriggere i mai og erstatter aksjen med Volue"
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/03/7666251/pareto-securities-ber-investorer-satse-pa-folgende-ti-aksjer
Mulig det er mai Vow skulle vært i porteføljen.... da triggeren er GF 14 mai, og mer om spinn off mot sommeren..
Redigert 03.05.2021 kl 14:40
Du må logge inn for å svare
oivindl
06.05.2021 kl 11:13
3064
Skjer vel ikke noe på Follum før svar fra ENOVA foreligger.
Ventet før sommeren i følge Badin.
Men når Badin av taktiske grunner, ikke vil svare på om fabrikken uansett vil bli bygget, er det grunn til å lure.
Hva tenker ENOVA om en slik taktikk?
Ventet før sommeren i følge Badin.
Men når Badin av taktiske grunner, ikke vil svare på om fabrikken uansett vil bli bygget, er det grunn til å lure.
Hva tenker ENOVA om en slik taktikk?
Redigert 06.05.2021 kl 11:13
Betula for eksempel?
Intensjonsavtaler med Elkem er fint det, men det er gjennom fabrikken på Follum. Hvordan går det med fabrikken på Follum?
Intensjonsavtaler med Elkem er fint det, men det er gjennom fabrikken på Follum. Hvordan går det med fabrikken på Follum?
oivindl
06.05.2021 kl 10:47
3122
Meldingene har vært greie nok å forstå.
Problemet er at mange har tolket langt mer ut av meldingenene enn det er grunnlag for.
Det har definitivt ikke vært populært å synliggjøre hva som faktisk står i meldingene og hvilke spørsmål og problemstillinger det reiser.
Da får man gjerne slike svar:
"Så mye gjetting og kanskje, hva med fakta som du hele tiden driver og etterspør. Bare tull og tøys fra din side som vanlig."
-Dado83
Problemet er at mange har tolket langt mer ut av meldingenene enn det er grunnlag for.
Det har definitivt ikke vært populært å synliggjøre hva som faktisk står i meldingene og hvilke spørsmål og problemstillinger det reiser.
Da får man gjerne slike svar:
"Så mye gjetting og kanskje, hva med fakta som du hele tiden driver og etterspør. Bare tull og tøys fra din side som vanlig."
-Dado83
Synes det begynner å bli vel mye frustrasjon å spore nå. Såpass mye at det er like før kortene blir kastet og at det da selvfølgelig snur rett etterpå;-)
Er selvfølgelig like skuffet som de fleste andre av dere da det ikke er spesielt morsomt å se aksjene du har i porteføljen er i rødt dag etter dag. Gjør det ikke noe bedre at jeg også sitter i AKH:-(
Q1 resultatet kom ikke som noe overraskelse da jeg ikke hadde sett for meg at det skulle bli spesielt godt. Er derimot overrasket over at fallet har blitt såpass stort sett opp mot forventninger til utskillelse av GM og kommende aktivitet som er signalisert fra ledelsen. Men når ledelsen går såpass høyt ut og ikke føller opp viser kursutviklingen at dette ikke blir tatt nådig opp av investorene. Er også usikker på om GF 14 mai kan endre dette da GF kun behandler formelle innkommende saker. Så tvilsomt at det kommer nyheter som trigger kursen.
Blir uansett sittende da jeg fremdeles har tro på at Vow har noe å gjøre i fremtidens grønne marked. Hvis de da ikke skulle blir kjøpt opp av AKH :-)
Er selvfølgelig like skuffet som de fleste andre av dere da det ikke er spesielt morsomt å se aksjene du har i porteføljen er i rødt dag etter dag. Gjør det ikke noe bedre at jeg også sitter i AKH:-(
Q1 resultatet kom ikke som noe overraskelse da jeg ikke hadde sett for meg at det skulle bli spesielt godt. Er derimot overrasket over at fallet har blitt såpass stort sett opp mot forventninger til utskillelse av GM og kommende aktivitet som er signalisert fra ledelsen. Men når ledelsen går såpass høyt ut og ikke føller opp viser kursutviklingen at dette ikke blir tatt nådig opp av investorene. Er også usikker på om GF 14 mai kan endre dette da GF kun behandler formelle innkommende saker. Så tvilsomt at det kommer nyheter som trigger kursen.
Blir uansett sittende da jeg fremdeles har tro på at Vow har noe å gjøre i fremtidens grønne marked. Hvis de da ikke skulle blir kjøpt opp av AKH :-)
Record
06.05.2021 kl 10:38
3034
Hva mener du med diffuse meldinger ?
En intensjonsavtale er vel akkurat det , potensialet er greit men VoW må vise at de kan levere ?
Vi som sitter lastet i VoW er vel overbeviset om at teknologien er der , tar litt tid å forhandle ang anlegg og drift , så kommer det bygging osv
Traderne ser fra time til time , vi har ett litt lengre perspektiv å ser selskapsverdien , ikke aksjekursen i annen sammenheng enn ved kjøp og salg .
En intensjonsavtale er vel akkurat det , potensialet er greit men VoW må vise at de kan levere ?
Vi som sitter lastet i VoW er vel overbeviset om at teknologien er der , tar litt tid å forhandle ang anlegg og drift , så kommer det bygging osv
Traderne ser fra time til time , vi har ett litt lengre perspektiv å ser selskapsverdien , ikke aksjekursen i annen sammenheng enn ved kjøp og salg .
Skjønner godt at Kalg føler seg lurt. Selskapet pumpet ut vage og diffuse børsmeldinger i massevis i januar - februar. Ingen av meldingene har blitt fulgt opp og eneste vi sitter igjen med er en emisjon ut av det blå og informasjonstørke. Snitta selv oppover på euforien. Egen tabbe, men det var god driv og det var visst bare luft. Det kan Badin selvfølgelig motbevise, men inntil videre så skjer det ingenting.
Hvis du sier det til meg så taper jeg ingenting hvis jeg selger på 35kr når jeg har snitt på 29 kr, men eneste jeg taper er at jeg ikke var flink og solgte når den var 56-58 kr. Men å treffe toppen og bunnen, det har jeg aldri vært flink til.
Redigert 06.05.2021 kl 21:15
mrsunbeach
06.05.2021 kl 10:22
3052
Hvorfor i all verden selge på lave nivåer? Hvis du blir såpass revet med av egne følelser ender du opp med å kjøpe på topp og selge på bunn. Stikk motsatt av Warren Buffett sin ideologi. Kjøper du på topp, er det laaang vei ned. Kjøper du på bunn, er det lang vei opp. Og 1+1=2.
Hvis du ikke klarer å se det store bildet kommer du til å tape mye i aksjemarkedet (og noen andre kommer til å tjene på ditt tap..) Men er vanskelig når du står midt i det, heheh ;)
Hvis du ikke klarer å se det store bildet kommer du til å tape mye i aksjemarkedet (og noen andre kommer til å tjene på ditt tap..) Men er vanskelig når du står midt i det, heheh ;)
Hva kjøpte du aksjen for når du føler deg lurt? Jeg har fortsatt lit å gå på, snitt på 29 kr, men selger 50% hvis den treffer 35 kr.
Tror neste melding innholdet følgende.
Nei fra ENOVA
Ny emisjon
Nye finansielle krumspring fra ledelsen ( salg av aksjer )
Jeg føler meg lurt. ( dårlig følelse )
Takk og god natt.
Nei fra ENOVA
Ny emisjon
Nye finansielle krumspring fra ledelsen ( salg av aksjer )
Jeg føler meg lurt. ( dårlig følelse )
Takk og god natt.
Personlig så mener jeg at han stotrer hele tiden, og at han ser veldig stressa ut når han stiller på intervju.
Bare å se Q1 videoen de la ut. Badin stotrer noe enormt under presentasjonen når Enova blir nevnt.
Er ikke dem pliktige til å gå ut med info eller?
Doblingskandidaten som halverte seg i verdi.
Når Enova-nei dukker opp så er den komplette krisen et faktum.
Når Enova-nei dukker opp så er den komplette krisen et faktum.
Slettet brukerskrev Ja dette er en fjør i hatten til Kalg.
Takk
Ingen ting fra ledelsen.
Tror vi kan glemme ENOVA. Tror ikke ledelsen ønsker ( våger ) å gå ut med nyheten enda.
Dette er amatørenes teater.
Dette er til å grine av
Ingen ting fra ledelsen.
Tror vi kan glemme ENOVA. Tror ikke ledelsen ønsker ( våger ) å gå ut med nyheten enda.
Dette er amatørenes teater.
Dette er til å grine av
Ja dette er en fjør i hatten til Kalg.
pingvinen
05.05.2021 kl 21:43
3528
Hva var Oslo børs den 5. mai 2020? Jeg husker ikke det eksakte tallet, men jaggu har den steget en hel del også........ med tanke på at korona slo til i slutten av q1 - 20, så blir dette en litt ugrei sammenligning.
Jeg skal ikke nekte for at jeg hadde håpet q1 skulle vært bedre, men det er jo uansett ikke hverken q1 eller q2-21 VOW prises på. Dersom man ikke har troen på de litt mer langsiktige planene her, så er man helt blåst dersom man sitter i denne aksjen - basert på dagens tall alene er jo prisen himmelvidt for høy.
Spørsmålet er om man fortsatt tror på caset eller ikke - hvis ja, så sitter man, hvis nei så selger man - værre er det ikke.
En ting til - du kaller "de troende" for menigheten - husk at satanister kan også defineres som en menighet - hvorfor er det da slik at de som er positive er mer en "menighet" enn de som er kronisk negative?
Jeg skal ikke nekte for at jeg hadde håpet q1 skulle vært bedre, men det er jo uansett ikke hverken q1 eller q2-21 VOW prises på. Dersom man ikke har troen på de litt mer langsiktige planene her, så er man helt blåst dersom man sitter i denne aksjen - basert på dagens tall alene er jo prisen himmelvidt for høy.
Spørsmålet er om man fortsatt tror på caset eller ikke - hvis ja, så sitter man, hvis nei så selger man - værre er det ikke.
En ting til - du kaller "de troende" for menigheten - husk at satanister kan også defineres som en menighet - hvorfor er det da slik at de som er positive er mer en "menighet" enn de som er kronisk negative?
La dem hyle og spise bananene sine. Ferden er ennå ikke startet... Tålmodighet er en dyd, som ikke alle har..
pingvinen
05.05.2021 kl 21:35
2677
Jeg tror ikke vi får en endelig dato. Husk at det er flere betingelser her, bl.a. godkjenning av børsen, både av de fisjonerte VOW og VGM. Jeg tror GF er første steg i prosessen om å be børsen om godkjenning. Dersom det kommer en dato på GF, så er den nok bare preliminær.
Framtia
05.05.2021 kl 20:37
2793
Hva har Tradegate å si for de som har lengre horisont enn fra time til time, før og etter lunsj eller dag til dag...Jeg har inngan på litt over 20kr i snitt, så dette plager meg ikke nevneverdig. Har tre mill på børs, som jeg er helt uavhengig av for å leve godt, så god kveld og lykke til😁
At det grønne skiftet har tatt seg en liten pause på verdens børser, betyr overhodet ikke at the game is over! Planetens overlevelse står på spill og eneste utvei er en grønn revolusjon som såvidt har startet. Det betyr igjen fremvekst av gigantiske nye markeder knyttet til sol, vind, hydrogen, karbonfangst, biogass, biokull... innen 2030, Vow har posisjonert seg fint med ledende teknologi på flere felt og vil definitivt få sin del av kaken. Litt turbulens på veien hører med, og litt komisk å se hvordan forumapene blomstrer hver gang aksjen går litt ned :-)
upsidedown
05.05.2021 kl 20:06
2875
AKSO gikk fra drøyt 8 til over 20 på en måned da utbytteaksjene ble annonsert. 7,5 måneder senere er samla kurs rundt 36. Det er drøyt 4X for de som satt i AKSO da meldingen kom, og ikke har rørt salgsknappen.
Jeg forventer ikke tilsvarende i VOW på 7,5 måneder, så ikke misforstå bare for å kverulere. Men jeg hadde forventet mer aggressive kjøpere.
Ser at topp 20 stort sett sitter helt i ro. Clearstream ned rundt 2000 aksjer fra i går. Det er småsparere som gir opp, tror jeg.
Jeg forventer ikke tilsvarende i VOW på 7,5 måneder, så ikke misforstå bare for å kverulere. Men jeg hadde forventet mer aggressive kjøpere.
Ser at topp 20 stort sett sitter helt i ro. Clearstream ned rundt 2000 aksjer fra i går. Det er småsparere som gir opp, tror jeg.
Redigert 05.05.2021 kl 20:08
Jeg ber dere gå inn på tradegate å se kursutviklingen.Nå jeg skrev at vi klarer kr. 37 i hadde jeg rett.
Ser ut som vi skal ned til kr. 35 eller lavere.
Hva skjer i morgen. Ingenting fra ledelsen.
Ser ut som vi skal ned til kr. 35 eller lavere.
Hva skjer i morgen. Ingenting fra ledelsen.
upsidedown
05.05.2021 kl 18:04
3104
Hvis du sikter til meg, så skrev jeg at det var utsikter til aksjer i VGM som gjorde at jeg ikke solgte meg ut av VOW. Jeg solgte 50 prosent på 57,30 og har brukt de pengene til å laste opp igjen. Uten VGM hadde jeg sittet på sidelinja til den teknisk viste en klar retning igjen.
Det er få selgere i VOW, men det er enda færre kjøpere. Og det forstår jeg mindre av om folk har fulgt med hva som har skjedd der utbytteaksjer er blitt tildelt aksjonærene. Jevnfør ACC og AOW.
Det er få selgere i VOW, men det er enda færre kjøpere. Og det forstår jeg mindre av om folk har fulgt med hva som har skjedd der utbytteaksjer er blitt tildelt aksjonærene. Jevnfør ACC og AOW.
Sundancer
05.05.2021 kl 17:59
3138
Mannen i gata tenker helt feil rundt investeringer etter min mening. Dersom fondet deres er ned 20 prosent (DNB SMB?) så selger de fondet. I stedet burde de sette inn mer penger. De kjøper på FOMO og selger på bunn.
Sundancer
05.05.2021 kl 17:49
3169
Når gjør man de gode kjøpene? Når kursen er i ATH eller når den er ned 100 dager i strekk? Der har du noe annet å fundere på.
Alle skal da få anledning til å bli truseskvettere når de ser at kapitalen sin forvitrer, ikke bare småsparere. Noen får sikkert også melding om tvangssalg etter å ha kjøpt over evne og vel så det med belåning. Talla til VOW for q1/21 var dårligere enn for q1/20. Det pekes på koronasituasjonen, men er det virkelig hele forklaringen..? Kursen derimot, den er per 5. mai 2021 nesten det dobbelte av det den var per 5. mai 2020, altså på tross av dårligere tall... Forstå det den som kan. Kanskje menigheten kan det, hvor enn den må ha gjort av seg..? Jeg kan ikke det, og her tror jeg ikke det tåles noe nevneverdig av ytterligere skuffelser.
Er mye enige med deg.
Kan du forklar informasjonstørken. Er teknologien ikke ok eller.
Kan du forklar informasjonstørken. Er teknologien ikke ok eller.
mrsunbeach
05.05.2021 kl 17:33
3197
Voldsomt til negativitet på deg, hahah! Kjøpte du deg inn på toppen?
Ingen grunn til at dette skal gå "til helvete". Her er fire gode grunner til akkurat dette:
1) Er en kollektiv korreksjon blant nesten alle de grønne aksjene for tiden, så ingenting spesifikt for VOW.
2) Utskillelsen av VGM er rett rundt hjørnet, og historisk sett vil dette være positivt.
3) Ta en titt på chartet. Du kan trekke flere solide linjer som rettferdiggjør dagens kurs og indikerer at vi nå befinner oss på et mye sunnere nivå enn ATH.
4) Vi ser lys i tunnellen når det gjelder korona. Dette er positivt av åpenbare grunner.
Og har har du en femte:
5) Parisavtalen kommer til å gi en grønn ketsjup-effekt. STORE krefter i sving. Er heeelt åpenbart hvilke aksjer som er rigget for fremtiden - og hvilke som ikke er det..
Ingen grunn til at dette skal gå "til helvete". Her er fire gode grunner til akkurat dette:
1) Er en kollektiv korreksjon blant nesten alle de grønne aksjene for tiden, så ingenting spesifikt for VOW.
2) Utskillelsen av VGM er rett rundt hjørnet, og historisk sett vil dette være positivt.
3) Ta en titt på chartet. Du kan trekke flere solide linjer som rettferdiggjør dagens kurs og indikerer at vi nå befinner oss på et mye sunnere nivå enn ATH.
4) Vi ser lys i tunnellen når det gjelder korona. Dette er positivt av åpenbare grunner.
Og har har du en femte:
5) Parisavtalen kommer til å gi en grønn ketsjup-effekt. STORE krefter i sving. Er heeelt åpenbart hvilke aksjer som er rigget for fremtiden - og hvilke som ikke er det..
Karbon
05.05.2021 kl 17:29
3211
oivindl:
Generalforsamling med vedtak om utskillelse av VGM er berammet til 14. mai. Jeg vil anta at det da blir fastsatt en ex-dato for når man må være aksjonær for å få rett på VGM-aksjer. Så jeg skjønner lite av hvorfor enkelte her skriver at de sitter i en aksje de tror skal nedover, fordi de ønsker VGM-aksjer. Da holder det å kjøpe seg inn dagen før.
Generalforsamling med vedtak om utskillelse av VGM er berammet til 14. mai. Jeg vil anta at det da blir fastsatt en ex-dato for når man må være aksjonær for å få rett på VGM-aksjer. Så jeg skjønner lite av hvorfor enkelte her skriver at de sitter i en aksje de tror skal nedover, fordi de ønsker VGM-aksjer. Da holder det å kjøpe seg inn dagen før.
oivindl
05.05.2021 kl 17:14
3252
Er det satt noen dato for når man må ha aksjer i VOW for å få aksjer i VGM?
Blir vel enda noen måneder før prosessen er fullført.
Blir vel enda noen måneder før prosessen er fullført.
Hvorfor har du ikke solgt da? Selg imorra da vel? Så slipper du å bekymre deg mer... Dumt at du ikke har solgt siden du visste at det ville gå ned i 100 dager.. du skulle solgt den 10. Dag med nedgang:-)
Skjønner enda ikke hvorfor det må skilles ut da det bare blir en oversikt over internfakturering... men ja, jeg holder selv pga det. Stygt redd for at det har vært en svært dum beslutning.
Ellers lei av å høre at truseskvetterne skal ut.
Det har gått i 100 dager med nedgang, en merkelig emisjon og en informasjonstørke uten like. Blir nok en saftig emisjon med GM også. Truseskvetterne har vunnet og allerede bestilt seg ny elbil.
Ellers lei av å høre at truseskvetterne skal ut.
Det har gått i 100 dager med nedgang, en merkelig emisjon og en informasjonstørke uten like. Blir nok en saftig emisjon med GM også. Truseskvetterne har vunnet og allerede bestilt seg ny elbil.
Redigert 05.05.2021 kl 17:05
Her skal skvettene småsparere kastes ut. Los Bandidos jobber hardt ha ha ha ha hvis du selge er du med på deres lek og du blir fattig. Hold på aksjene hvis du har trua.
Vi klarer kr. 37 i løpet av dagen.
Ser frem til neste fredag når Badin skal snakke med store og fagre ord om veien videre og salen svarer med latter.
Dette går til helvete. Den dagen ledelsen kommer ut med en god melding er ikke på denne siden av sommeren.
Ser frem til neste fredag når Badin skal snakke med store og fagre ord om veien videre og salen svarer med latter.
Dette går til helvete. Den dagen ledelsen kommer ut med en god melding er ikke på denne siden av sommeren.
upsidedown
05.05.2021 kl 16:25
3396
Uten tilbud om aksjer i VGM hadde jeg vært ute for lenge siden. SHS-formasjonen med skjev halslinje, som jeg nevnte tidligere, er sikkert åpenbar for de fleste nå om de tar seg tid til å studere chartet. Vi får håpe de har noe gromt i ermet de kan mate markedet med inntil utskillelsen er en realitet.
Record
05.05.2021 kl 16:02
3403
Slettet brukerskrev Minner om gode kjøpsmuligheter på 52-53.
Har gjort veldig mange gode kjøp mellom 8 og 52 , greit snitt å vurderer stadig flere kjøp.
Tror de som trader er ute etter greit snitt de og , men hjelper det om det ikke er noen som selger slik at de får flere aksjer til dette lavere snittet ?
Vi kan vel falle ytterligere ,helt til en finner ut at dette er attraktivt å investere i denne VOWs fremtid :-)
Tror de som trader er ute etter greit snitt de og , men hjelper det om det ikke er noen som selger slik at de får flere aksjer til dette lavere snittet ?
Vi kan vel falle ytterligere ,helt til en finner ut at dette er attraktivt å investere i denne VOWs fremtid :-)
Minner om gode kjøpsmuligheter på 52-53.
Det var vel jubel når tyskerne kjøpte VOW-kursen med pump til himmels, men hva med tyske salg..? Blir det ikke da andre veien ned til helvete..?