Skattespørsmål ved flere handlekonti.

bj111
SKATT 06.04.2021 kl 19:58 1330

Jeg har konto i DNB og på Nordnet.
Har en gammel beholdning i AZT stående på DNB kontoen. Den har høy urealisert gevinst.
Så har jeg kjøpt og solgt litt via Nordnet i 2020. På oversikten fra Skatteetaten ser det ut som at når jeg har kjøpt og solgt på Nordnet så har de gamle aksjene som står på DNB blitt realisert.
Ser
Med andre ord ut som at jeg har en VPS konto det alt står og at om jeg trader i en annen bank enn det jeg opprinnelig kjøpte aksjene så realiserer jeg gevinst på de jeg kjøpte for mange år siden.

Medfører dette riktighet? Har jeg tråkket i en skattesalat evt er det noe jeg kan gjøre med dette?

Fikk litt sjokk da jeg så restskatten.

Garmis
06.04.2021 kl 20:09 1273

Hei, min kone og jeg har opplevd noe av det samme. Min kone arvet for noen år siden aksjer, samtid har hun kjøpt selv i samme selskapet. I 2020 solgte hun aksjer i dette selskapet og fikk masse skatt. Vi tok kontakt med skatte myndighetene og de bekrefter at aksjer som er kjøpt først blir regnet som solgt først. Jeg er enig i at dette kan virke urettferdig, siden de aksjer som ble kjøpt først er å regne som utbytte aksjer. Mens de som er kjøpt sist regnes som trading aksjer.
Men hva kan du vente av politikere som sløser med våre skattepenger over en lav sko.
DoctorGaddus
06.04.2021 kl 20:18 1238

Kan jo være at skatteetaten anvender FIFO prinsippet. ?
bj111
06.04.2021 kl 20:19 1231

Jeg trodde det var de aksjene som var kjøpt først via her DnB som da ble solgt først når jeg gjorde salget via DNB og ikke via Nordnet. Urealisert avkastning via DNB er jo nå helt borti natta om det er slik at det er først inn på VPS et først ut. Det ser jo ut til at det er slik. Skjønner da ikke hvorfor man får flere konti hos VPS når en åpner hos annet meglerhus.
DoctorGaddus
06.04.2021 kl 20:20 1222

Som stemmer overens med det Garvis skrev.
DoctorGaddus
06.04.2021 kl 20:25 1192

Det er nok slik at skattetaten ser på helheten mens kontofører DNB/Nordnet kun holder rede på dine innehav som er gjort gjennom dem.
bj111
06.04.2021 kl 21:15 1101

De gjør nok det. Godt jeg ikke er en ivrig trader for da hadde jeg nok fått et større sjokk.
Takk for hjelpen.