Case: REC Silicon - Politiske endringer i samfunnet - Blue sky

Slettet bruker
RECSI 06.04.2021 kl 21:56 33418

Hei allesammen,

Nå har det virkelig vært en stund siden sist, føler jeg. Mange av dere har nok merket at jeg ikke er i nærheten av like aktiv på forumet som jeg tidligere har vært. Dette er kun på grunn av personlige årsaker som gjør at jeg ikke har anledning til å disponere flere timer daglig på forumet. Ett innlegg av meg kan ofte ta mye tid å skrive, ettersom jeg foretrekker kvalitet ovenfor kvantitet og alltid må dobbelt sjekke at informasjonen jeg deler faktisk er korrekt. Med det sagt er jeg nesten på forumet daglig og skumleser og kan være åpen om at jeg har økt min posisjon i REC med over et 7 sifret beløp siden børskrakket begynte, selv om jeg ikke får delt mine meninger like ofte med dere som tidligere, så blir jeg enda mer positiv til min investering i selskapet for hver uke som går, uavhengig av hva aksjekurs er eller frykten media forsøker å presse ned i halsen vår. Jeg har også vært dårlig på å holde mitt ord og å levere mine innlegg innen tidsfristen jeg pleier å gi dere, så for dette må jeg bare beklage, men jeg håper at innlegget gjør opp for det. Nok unnskyldninger, la oss nå ha det litt gøy sammen!

REC Silicon fikk mye oppmerksomhet og drastisk endring på omsetningsvolum fra 13. Oktober, ettersom avtalen med G14 og VP ble annonsert. Når børsmeldingen først kom ga dette en trygghet til mange lojale aksjonærer som har vært med på reisen i flere år hadde ventet på og det åpnet opp øynene til andre aksjonærer. Dette var bekreftelsen alle hadde ventet på, at REC Silicon kan overleve, selv uten det største markedet i verden, nemlig Kina og perspektivet gikk fra "Når går REC konkurs?" til "Kan REC overleve uten et marked i Kina?". Dagen etterpå, den 14. Oktober utførte REC Silicon en emisjon på en milliard kroner til kurs 10.88kr og sikret sin overlevelse med å styrke kapitalen selskapet har tilgjengelig. Nå var det ikke lenger en nødvendighet å selge Butte for å få fremgang i ML lenger, som alltid har vært best-case scenario for Tore Torvund (CEO i REC Silicon), det var kun snakk om tid før ML kunne være oppe igjen og i mellomtiden kunne Butte fortsette å hente inn omsetning for selskapet. Av informasjon lærte vi at G14 skulle begynne prosessen i løpet av Q1 2021 og at Violet Power vil ha ground breaking day tidlig i januar. Vi lærte også at det trengs minimum 25% kapasitets utnyttelse før det i det hele tatt er lønnsomt å gjenåpne fabrikken i ML. Dette var i oktober.

Før vi går videre. La oss nå forsøke å spole tilbake til oktober 2020. Tiden har jo gått veldig fort og det er alltid greit å ramse opp verdensbildet og politiske situasjonen vi befant oss i da. I oktober 2020:

* Var det uklart om Trump eller Biden stikker av med seieren (fossilt vs fornybart). Spørreundersøkelser tydet på at Biden lo bedre an, men så tok undersøkelsene drastisk feil i valgkampen før, noe som svekket troverdigheten, ettersom det er Trump det var snakk om.

* Var det nærmest tatt for gitt at republikanerne stikker av med flertallet i senatet.

* Var polysil. prisene langt lavere enn den drastiske økningen vi har hatt.

* Var det ikke like mye verdensfokus rettet mot Kina, eller provinsen i Xinjiang som utfører blant annet slavearbeid eller at polysil. blir produsert gjennom kullkraft.

* REC Silicon var desperate på partnere for å sikre sin overlevelse, ingenting tydet på at markedet i Kina vil gjenåpnes eller effekten Biden seieren med demokratisk flertall i senatet vil ha for selskapet.

I går kveld (2 timer etter at børsen i USA stengte, normalt det) meldte REC Silicon at samarbeidet med VP har blitt terminert. Årsaken som ble gitt er blant annet at REC Silicon ser større potensial for sine aksjonærer å samarbeide med etablerte aktører i markedet samt endringer i det politiske verdensbildet. Formuleringen tyder på at det er REC Silicon som avsluttet samarbeidet. Tidlig i dag får vi en uttalelse av Desari Strader (grunnleggeren av VP) om at det var faktisk VP som avsluttet samarbeidet for en uke (!?) tilbake. Før jeg kommer tilbake til dette poenget og legger frem mine argumentasjoner ønsker jeg raskt å ramse opp store politiske endringer som har foregått siden oktober og effekten dette har på selskapet/vil ha på selskapet.

* Biden vant. En av de største valgløftene hans var å revolusjonere industrien i USA. Noe av det første han gjorde når han ble valgt inn var å signere blant annet Paris-avtalen.

* Demokratene fikk i praksis majoritet i senatet, noe som gir Biden-administrasjonen minimum med 2 år for å utøve politikken de ønsker. Med det sagt vil Republikanske politikere også være for en industri revolusjon i USA ettersom det vil skape flere godt betalte arbeidsplasser - og er det noe politikerne i USA ønsker nå så er det å skape arbeidsplasser og forbedre økonomien fremover. Med det sagt vil vi nok også møte motstand fra noen Republikanske politikere, ettersom deres interesser ligger innenfor olje-sektoren og er det en ting man finner ofte i USA, så er det lobbyisme.

* Polysil. prisene har skutt til værs (se mine innlegg fra oktober, jeg sa det allerede da - og stol på meg, etterspørselen vil bare fortsette å øke, noe som betyr at prisene vil fortsette å fly til værs) og snart har Kina ingen andre valg enn å fjerne tariffen de har satt. Dette handler om ren markeds forståelse og har ingenting med politikk å gjøre. Kina og de private selskapene i Kina ønsker selvfølgelig lønnsomt handel på tvers av planeten. Husk nå at de også må betale toll på varene de selger til selskaper i blant annet USA, og da er det snakk om utgifter vs inntjening.

* Ekstremt mye fokus fra viktige vestlige land på sanksjoner mot Kina når det gjelder slaveri arbeid og deres behandling av Uhigurer. Sanksjonene har såvidt begynt.

* Ekstremt mye fokus fra viktige vestlige land på fornybar verdikjede og ikke bare et fornybart produkt. REC Silicon er ekstremt miljøvennlige og fabrikkene operer på blant annet vannkraft fremfor kullkraft. Dette vil bli utrolig viktig for fremtiden, spesielt hvis Biden-administrasjonen forlanger at selskaper må redegjøre for hele verdikjeden og innfører blant annet karbonskatt.

* Batteri-industrien begynner å bli seriøse om å sikre gode avtaler for fremtiden, ettersom de vet at etterspørselen nå vil drastisk øke. Jeg ønsker å påpeke at corona-pandemien har fremskyndet det som var ment til å skje for å sikre menneskehetens overlevelse. Evolusjon og utvikling i form av menneskehetens energiforbruk.

Nå ønsker jeg kun at vi skal fokusere på pressekonferansen til Biden som ble holdt nylig og fremleggelsen av fornybar-planen til Biden-administrasjonen, hvor det er ment å bruke over 2.3 trillioner USD (samt credits og subsidier på 400 billioner USD) fordelt på de neste 8 årene, med andre ord vil fornybar satsningen til Biden avgjøre om han vinner det neste valget - og han har allerede planlagt at dette kan utføres i løpet av hans president periode. Han ønsker å bygge det sterke fundamentet til USA nå og dette var han klar og tydelig på. Til dere som faktisk hørte på både pressekonferansen samt fremleggelse av fornybar satsningen til Biden så forstod dere like godt som meg at for Biden handler dette ikke kun om å bygge fornybare verdikjeder for å bygge dem. Dette handler om hvem som stikker av med verdensmakten i fremtiden, beholder USA sin hegemoni ovenfor resten av verden eller vil Kina erstatte dem? Biden sier klart og tydelig at Kina har begynt for lengst sammenlignet med USA og hvor mye de faktisk investerer i denne fremtiden, sammenlignet med USA og han gjorde det klart og tydelig at Kina ikke enkelt kan stikke av med verdensmakten så lenge Biden har et ord å si. Med andre ord vil det være en uformell kald krig mellom USA og Kina, hvor det vil være kappløp om å sikre de største og mest innovative fornybare løsningene, samtidig som det vil være diplomati og relasjons bygging mellom landene. Ikke misforstå meg her, det er fult mulig å ha tøff og hard konkurranse uten at det skal påvirke diplomatiet mellom de ulike landene og dette er hva Biden ønsker.

Videre legger Biden frem litt av sin fornybare plan, hvor det blir diskutert beløpet som skal bli investert, hvor viktig dette faktisk er for samfunnet i USA, hvordan finansieringen skal foregå og hvor mange nye, godt betalte arbeidsplasser det vil skape, samtidig som det sikrer de nasjonale interessene for landet og fremtiden. Biden og hans administrasjon betrygger nok en gang individene i landet om at fornybart skal satses på - og hittil har Biden holdt sitt ord. Før jeg svarer på spørsmålet rundt samarbeidet mellom REC Silicon og Violet Power ønsker jeg å påpeke at Biden er en eldre mann. Han hadde allerede blitt skrevet ned i historiebøkene for sin politiske bidrag i livet, men føler dere at han er gammel når han snakker med lidenskapen han gjør? I mitt syn er dette en perfekt avslutning for Biden, store mennesker ønsker å bli husket for alltid - og hvilken bedre måte enn å være personen som startet den nye industrielle revolusjonen i USA, som igjen indirekte sørget for at de får beholde sin maktposisjon i verden? Dette er litt synsing fra meg og ikke relevant så jeg avslutter her og ønsker nå å svare på spørsmålet vi alle venter svar på.

Innlegget fortsettes i neste kommentar ettersom begrensning på antall ord er nådd.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 21:56 16610

Du har sikkert lagt merke til hvordan markedsforhold og politisk forhold er helt annerledes i dag enn det var i oktober og alt peker på at forholdene stadig vil endres i nærmeste fremtid. Dette setter REC Silicon i en ekstremt unik posisjon Tore Torvund aldri kunne ha drømt om for ett år tilbake, engang. Dere har ofte hørt meg si at vi har vært i blue sky scenarioet etter at Biden-administrasjon med flertall vant valget, dette er fordi politikk og spesielt en president som lover industriell revolusjon også påvirker REC Silicon på grader jeg mener at de fleste undervurderer ekstremt mye. Husker dere for noen måneder tilbake når Tore Torvund nevnte at selskapet er i dialog med tre potensielle samarbeidspartnere innenfor batteri-segmentet? Eller uttalelsen til Røkke. Jr. om hvor interessant batteri-segmentet er for REC sin del? Har dere lagt merke til hvordan fremtoningen til REC Silicon har vært helt annerledes på Q4 presentasjonen, hvor samarbeidspartnere i Kina fikk flere stikk slengt mot dem og VP ikke engang ble nevnt under presentasjonen, hvor fokuset kun var på G14? Eller hvordan Violet Power uttalte seg i ettertid rundt samarbeidet deres med REC? Fra at vi er samarbeidspartnere til å være mer åpen og defensiv, i tilfelle REC trekker seg?

La oss nå se litt på hva VP faktisk har fått til de siste månedene og sammenligne det med G14:

* Ikke har ground breaking day begynt. Vi ble lovet dette i januar 2021. Vi er nå i April.
* Ikke har vi fått noen som helst informasjon fra dem om prosessen videre eller hvorfor dette tar tid.
* På generell basis, Violet Power er i samme posisjon i dag som de var i oktober 2020. Ekstremt lite fremgang, som er skuffende i seg selv, men det at de i ettertid ikke deler noen som helst informasjon med markedet, når de selv har lovet at de skal gjøre det? Det er noe som ikke stemmer her. Hvordan skal REC gjøre handel med et selskap som lovte å være på en viss kapasitet innen Q2 2021, når de ikke engang har begynt?
* Holdt ikke sitt ord og har skadet eget omdømme.

Sammenlign dette med hva G14 har fått til, i løpet av samme tidsperiode. Først og fremst lovte de ikke ground breaking day i januar, men at de vil få i gang prosessen i løpet av Q1 2021. Har dere sett de stadige ansettelsene de gjør? Eller penger de hentet (37M USD, hvis jeg husker riktig) fra sterke investorer i ryggraden før de valgte å gå denne veien? Legger dere merke til hvor aktive de er? Dette er et selskap som har hastverk.

Da gjenstår spørsmålet; Hvorfor går Desari ut og kritiserer REC Silicon og hevder at VP avsluttet samarbeidet for en uke (!) siden. Dette kan rett og slett ikke stemme, fordi det betyr med andre ord at REC Silicon jukser med sine børsmeldinger. Selskapet er pliktet til å informere massene når de har sensitiv ny informasjon - og ja jeg er helt enig om at det er mye innsidehandel hvor nyhetene ofte kan komme ut litt før resten av markedet får vite om det, men en uke forsinket? Er Kjell Inge Røkke og ledelsen i REC Silicon kjeltringer nå? Jeg kjøper ikke et eneste ord av hva som kommer ut fra Desari, fordi hittil har hun og selskapet hennes kun lovet luft og ikke levert på noen som helst måte. Jeg tror at det er REC Silicon som valgte å avslutte samarbeidet, ettersom markedet er helt endret i dag enn den var i oktober, hvor Røkke er sikker på om at han kan hente verdier for aksjonærer her og nå (Kina - eller etablerte selskaper innenfor batteri-segmentet) samtidig som han kan hente verdier for fremtiden ved å sikre gode avtalevilkår som faktisk tar hensyn til politiske bildet eller økt etterspørsel, fremfor VP, som garantert forsøkte å presse REC til å godta vilkår som kanskje i oktober virket overlevbart, men per i dag virker helt absurd å si seg enig til. Ønsker også å avslutte med; Hvem stoler du mest på? Et børsmeld selskap med sterke eiere og dyktig ledelse som har prestert over så mange tiår (dere må innse faktumet at REC i det hele tatt overlevde de siste årene sier mye om hvor kostnadseffektive de egentlig er) eller skal du stole på utsagnet til en person som ikke har klart å gi markedet noen som helst forklaring, kun tomme løfter og lovnader om at vi vet mer i fremtiden.

Noen av dere (eh... nesevis...) har påpekt at jeg har brukt VP som et ekstremt sterkt argument, men da ønsker jeg at du skal ta en titt på historikken min. Jeg nevnte flere måneder tilbake at jeg ikke kunne ha brydd meg mindre om VP, ettersom Biden var en gamechanger få regnet med og at det vil komme kontrakter i bøtte og spann i fremtiden - og at jeg ikke har noe i mot at samarbeidet i Kina blir avsluttet for å satse sterkere internt innad USA og EU, først deretter åpne øynene sine for markedet i Kina. Med det sagt trodde jeg at VP var viktig i oktober, fordi jeg gikk ut ifra informasjonen jeg hadde tilgjengelig der og da; men er det en ting en alltid må gjøre for å lykkes i aksjemarkedet, så er det å være oppdatert og analysere hvordan ulike forhold kan påvirke selskapet du er investert i.

Og hvis du tror at dette er den eneste årsaken til at Røkke har gått inn som styreleder så tar du helt feil. Her har vi en industri bygger som har innsett den unike posisjonen REC Silicon er i - og han er ikke villig til å inngå mindre gode avtaler, når selskapet er i en så unik posisjon. Nå handler det ikke lenger om at REC Silicon skal overbevise potensielle kjøpere, det handler om at kjøpere skal overbevise REC Silicon, vente til nye fabrikker blir laget (prosess som kan ta alt fra 1 - 3 år, avhengig av hastverk - Ikke forvent Kina vilkår med fabrikker på en til to måneder, her i vesten verdsetter vi faktisk sikkerhet og menneskerettigheter) eller handle fra Kina, noe som igjen vil bli svært vanskelig etter å ha hørt grundigere om hva Biden-administrasjonen sin plan er.

For å runde av har vi fått sterke bekreftelser fra Presidenten i USA om at fornybart skal satses på - og dette skal ikke være en delsatsning, hele valgkampen om noen år fremover kan bli avgjort basert på hvordan de neste årene går. Biden ønsker å legge etter seg en legacy og være mannen som revolusjonerte USA og han har innsett for lengst at USA ikke har tid å tape mer, hvis de ønsker å forsvare sin posisjon i verdenssamfunnet. Det vil komme stadig nye aktører inn på banen her som nå vil satse innenfor fornybart med store summer og REC Silicon kan ikke komme i nærheten av å dekke behovet USA og EU vil ha fremover, men de ligger godt an sammenlignet med alle andre når de allerede har fabrikker, teknologi, patenter og know how. Jeg sier dette en gang til; slutt å snakke om ML skal gjenåpnes og begynn å diskutere hvor fort selskapet kan ekspandere eksisterende bygg eller bygge opp nye bygg i flere ulike områder i USA og EU. Her handler det om å investere for fremtiden og dette er politisk sjakkspill på nivåer langt over den gjennomsnittelige mannen i gata.

For 2 år siden hadde jeg sagt at du er gal hvis du investerer i REC Silicon fordi du tror at markedet i Kina skal åpne seg. Nå sier jeg at du er gal hvis du ikke innser hvilken retning verden er på vei til, hvilken retning markedet er på vei til og hvordan dette påvirker REC Silicon på så mange måter i grader jeg ikke selv kunne ha sett for meg. Nå kan dere som alltid pleier å angripe meg komme og si at jeg kun skriver tull, men da sier jeg det jeg alltid har sagt: Ta en titt på min historikk. Se hva jeg skrev i 2020. Alt - og da mener jeg alt (bortsett fra spådom på aksjekurs) har endt opp med å hende. Dette er ikke fordi jeg er noen geni eller klarer å predikere markedet. Dette er fordi jeg har satt meg ekstremt dypt inn i REC Silicon og fordi jeg kan verdenspolitikk og hvordan det potensielt kan påvirke selskapet jeg har investert millioner i.

Avslutningsvis ønsker jeg egentlig å bare påpeke at jeg har vært en investor på børsen i USA før jeg ble investert i REC Silicon og omgjorde hele porteføljen min; men jeg må ærlig innrømme at mengden med falske investorer jeg finner her på Hegnar eller Shareville aldri overrasker meg. Hvis du er en investor så betyr det at du har tillit til selskapets visjon og deres gjennomføringsevne, mens fra det jeg har merket fra min erfaring på Hegnar er at det alltid handler om å trade eller time markedet. Det er så feil tankegang som det går an. Du vil alltid tjene mer på å trade og time riktig enn det du vil av å sitte stille, men spør deg selv dette spørsmålet; Hva om du forsøker å tjene 2-3% avkastning på din trade og børsmeldingen kommer som gjør at selskapet vokser med 50-100%? Tror du at du vil kjøpe deg inn med en gang? For da lyver du til deg selv. Du vil sitte og stirre og vente på dippen sånn at du kan kjøpe deg inn - og kanskje kommer den og kanskje kommer den aldri. En ting skal sies; noen av dere har vært heldige over at vi hadde børskrakk og markedsfrykt verden rundt, fordi dere solgte dere ut alt for tidlig og fikk nå gullbilletten igjen. Ikke gi slipp for tidlig denne gangen. Børskrakken vi opplevde er ikke en black swan event, men det er heller ikke noe som dukker opp ofte. Flaks. Men skal man lykkes, så er flaks en viktig variabel som er viktig å utnytte riktig.

Det er også alt for mange av dere som er så utålmodige aksjonærer. Dere forventer børsmelding servert nærmest annenhver uke, kun fordi det vil øke aksjekurs, men vær så snill nå, slutt å basere alt kun på aksjekurs! Røkke har ikke tid til å komme med svada børsmeldinger for at investorer får litt avkastning, han tenker langt større enn det og fokuserer på det store bildet; Hvordan kan han få ML oppe og i drift fortest mulig og hvordan kan han sikre gode avtaler for selskapet som vil føre til at selskapet blomstrer til muligens høyere høyder enn i 2007/2008. Det jobbes ekstremt aktivt bak kulissene, men innse nå at dette også tar litt tid. Nå synes jeg at det har blitt jobbet en del bak kulissene og forventer personlig flere børsmeldinger tidligst i morgen, senest til sommer, men vær nå litt greie og ikke tolk unødvendige børsmeldinger som om det er noe feil som foregår.

Antall ord er nådd.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 21:57 16579

Det siste jeg ønsker å kommentere - og det er litt trist at antall ord er nådd, fordi jeg ønsker ikke å dedikere et eget innlegg til dette; men vær så snill våkne opp og innse at de rottene og slangene du hører på sprer feil informasjon basert på egen agenda. Det er så mange falske postere her at jeg rett og slett får avsmak fra forumet av og til. Folk som bytter meninger annenhver uke basert på deres posisjon i selskapet. Dere er rotter, de det gjelder, bare sånn at det er sagt. Dere er individer som er villig til å påføre andre skade, så lenge det fører til egen vinning og dette er narsissistiske trekk som er helt motbydelig i mitt syn.

Det finnes to type mennesker på denne planeten (finnes nok flere, men for argumentets skyld):
1. De som ønsker å utvikle seg selv og forbedre seg selv og ser på andre som inspirasjon og mål.
2. De som ikke orker å utvikle seg selv og istedenfor ønsker å dra alle som er over dem til sitt eget lave nivå, fremfor å bli inspirert så ønsker de å ødelegge for andre.

Vær så snill, ikke ta investeringsråd fra individer du ikke vet ekte navnet på engang. Det samme gjelder analytikere. Hvorfor brukte FA så mye tid i dag før de publiserte sin negative artikkel? MK predikerte det allerede i går kveld, de ventet på en analytiker som er villig til å uttale seg negativt først og det fikk de. En ukjent analytiker fra min forståelse, men gjett om media leker med karrieren hans for å få egne spinn. Dette FA, er hvorfor jeg valgte å takke nei til intervju med dere. Aldri i livet om jeg begår karrieremessig selvmord og blir latterliggjort på offentlig media, kun fordi dere ønsker litt flere klikks. Når det gjelder klovnen fra DN, er min åpne invitasjon om å vise min sanne identitet til verden og diskutere aksjer og REC Silicon med han og panelet hans fremdeles åpen, så lenge det foregår live / uten edits og er intervju/podcast format, men tviler på at du takker ja til det.

Men til dere rotter som bytter mening annehver uke og forsøker bevisst å spre propaganda for å påvirke andre? Skam deg. Virkelig. Ta litt hensyn til etikk og moral. Vi alle har det økonomisk bra sammenlignet med resten av verden, du trenger ikke å skade andre mennesker kun for å ta egen snarvei. Det værste er at det egentlig ikke har så stor effekt uansett på markedsverdien eller aksjekursen, men stor effekt på de stakkarene som stoler blindt på dere. Tror du markedet bryr seg om Ole Jensen på 40 år selger aksjer verdt 1-2M til prisen av møkk? Ingen betydning. Men stor betydning for Ole Jensen når han innser det i fremtiden og innser hva han har gått glipp av.

Vær så snill - slutt å høre på andre og ta det for gitt. Sett deg inn i dette selv. Da kan du svare disse rottene, når du først har litt tid og vise alle hvor store løgnere de egentlig er og hvor lite kompetanse de egentlig besitter. Ikke hør på dem, ikke hør på meg, tenk for deg selv og jeg garanterer deg at du vil se utvikling. Aksjer er akkurat som trening eller hvilken som helst annen hobby; det handler om å bruke tid på det om du ønsker å lykkes. Ikke kun lese overskrifter eller noen fancy innlegg også investere alt fra tusener til millioner basert på det. Det er din egen jobb å ta ansvar for dine valg - så om du selger eller kjøper, så bør du gjøre det fordi du føler at det er best for deg - og ikke fordi du blir påvirket av en anonym tafatt individ eller journalist som ikke kunne ha brydd seg mindre om deg og hvordan du har det. Beklager for å avslutte dette innlegget med så mye negativitet, men jeg blir nesten litt stum når jeg ser hvordan noen individer oppfører seg. Slutt å angripe og ødelegge for hverandre og begynn heller å bygge hverandre og dele kunnskap med hverandre så skal vi alle se hvor mye lengre vi alle kommer. Det er ikke oss små mot hverandre, det er MER ENN NOK FOR ALLE. Pengene er ikke ulikt fordelt mellom 99% av bunnen, de er ulikt fordelt mellom 1% vs 99%.....

REC Silicon er fremtiden. Kom nå med dine stikk, men lagre dette innlegget. ML kommer til å gjenåpnes i slutten av 2021 / tidlig 2022 fordi det vil være et åpent marked. Det vil blomstre de neste årene, så lenge selskapet blir styrt riktig - fordi alt fra politikk, til etterspørsel, til nye potensielle kunder, batteri segmentet - ALT går til REC sin favør, hvis du har et langsiktig perspektiv. Her tar vi alle en kalkulert risiko også må vi vite at tid er på vår side. REC er ikke på vei til konkurs lenger, selskapet er på vei til å erobre store segmenter av markedet (men som egentlig er bittesmå i forhold til verden og volumet som egentlig etterspørs) og REC trenger langt mer enn ML eller Butte for å utnytte denne posisjonen ordentlig, men dette er fremtidig diskusjon; fordi akkurat nå må folk bare innse at REC er her for å bli - og at man kan handle aksjen til usle 18.50kr (6.9 milliarder kroner i markedsverdi) når bare fabrikkene i ML og Butte gir oss en enkel flerdobling er så latterlig som det går an. Merk også at de store vil fortsette å øke på bekostning av oss små - helt til vi ikke tillater det lenger. Da må de faktisk betale, fremfor å flå oss - men så lenge vi tillater det så vil det fortsette å fremkomme.

Takk for meg - og beklager for siste innlegget.

- Uchi
Badelaguna
06.04.2021 kl 22:27 15913

Apropos det du nevner om att G14 hentet 37 musd. Jeg så noen nevnte i en annen tråd att bygget VP egentlig skulle lease, men som nå ligger ute "under contract" i moses lake lå til en salgspris på 37 musd. Trenger ikke bety noe, men var da veldig tilfeldig.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 22:29 15846

De hentet 17 mill usd, sjekket nå :)
Fholm
06.04.2021 kl 22:31 15751

Først og fremst: hyll hyll Uchi! Bra jobbet.

Nummer 2: Badelaguna: så det jeg og, tenkte: «næææææh, det var tilfeldig», men så får vi vel snart fasit :0)

EDIT: se der ja. 17 mill. Hehe
Redigert 06.04.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
VL
06.04.2021 kl 22:32 15949

Tusen takk , har lært masse av deg og det viktigste av alt er tålmodigheten til en investor.
Redigert 06.04.2021 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
bel68
06.04.2021 kl 22:38 15761

Meget bra oppsummert Uchi!....Spot On
Slettet bruker
06.04.2021 kl 22:38 15734

Takk Uchi igjen for gode argumenter og en velrettet kritikk til all desinformasjon som blir spredt på forum. Det er mange spøkelser i Rec fra en fjern fortid.. Etter siste pressemelding ser jeg enda flere muligheter og fundamentet bygges!
kncapital
06.04.2021 kl 22:41 15641

Fantastisk post 👏👏👏👏
Redigert 06.04.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Compilation20
06.04.2021 kl 22:43 15612

Det er en fornøyelse å lese dine innlegg,Uchi
Det skulle vært flere av sånne som deg her inne,sånne som virkelig har satt seg inn i det de skriver om. "Skomaker,bli ved din lest"
Rubin
06.04.2021 kl 22:53 15372

100% enig Uchi. 👍👍👍
drapper12
06.04.2021 kl 22:57 15233

Tusen takk Uchi! Du er den beste her på fa forum.
Marketwatch
06.04.2021 kl 22:59 15150

Takker for grundig og godt innlegg. Termineringen av VP har nok ligget i kortene lenge, ikke minst pga det
er mye prat og lite konkret fra VP sin side. En gjenåpning av ML må bygge på konkrete og solide avtaler, noe vel
også børsmeldingen til REC hinter om.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 23:12 14863

Fantastisk god oppsummering, Uchi. Setter utrolig pris på innsatsen du legger ned for oss andre.

For min del er det to grunner til at jeg selv valgt å investere relativt tungt i Rec Silicon:
1) Markedssituasjonen USA vs Kina og presidentskapet til Biden. Best case nærmer Recsi seg en tilnærmet monopolsituasjon i USA.
2) Jeg kjenner folk som jobber med forskning på silisiumsanoder til daglig. Det er dette segmentet jeg tror mest på. Til syvende og sist betyr ikke sluttkundene så mye for meg, men EV vil bety sikre leveranser og store kvanta over lengre perioder.

Igjen takk! :)
Redigert 06.04.2021 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
2HB
06.04.2021 kl 23:48 14336

Wow! Uchihabrah leverer igjen. Jeg er imponert. Takk!
Arvid
06.04.2021 kl 23:48 14320

Som vanlig fra deg; Gjennomtenkte og gode refleksjoner basert på innsikt og kunnskaper om trender i tiden og de muligheter og verdier som vi som aksjonærer i REC er med på å bygge! Det er alltid interessant og utbytterikt å lese dine innlegg. Mange takk for at du er så seriøs og villig til å bruke så mye tid som ditt bidrag for å skape et interessant og godt forum!
Slettet bruker
06.04.2021 kl 23:49 14291

Narsisissmen når nye høyder...
Er dette et vekkelesmøte der tro og håp og ubegrunnet selvforherligelse erstatter fagkunnskap og kritisk tenkning ? Maken til tullball og sammensausing av svada og påstander og irrelevante ting skal kan lete lenge etter. Men, Messias har sine disipler. Kapitlet med kritisk tenkning kommer i neste edition?

Tenk sjøl!
Dr No
07.04.2021 kl 00:26 13990

Takk for et konstruktivt innlegg :)
God natt!
polion
07.04.2021 kl 00:36 13914

Det er bare å gi seg ende over, noen ser ikke et eneste skjær i sjøen for REC. Og Biden er visstnok garantisten for at ML åpnes?
Er selv REC-aksjonær, men dette er og blir en temmelig spekulativ aksje. Vi var tilfeldigvis helt nede på kr. 17,50 i dag. Hittil har vi aksjonærer hatt lite å glede oss over hva angår meldinger fra den mye omtalte og store frelser, Røkke. Og om/når ML åpnes, vet absolutt ingen her på forumet. Selv om mange elsker å predike det stikk motsatte, så er REC så absolutt ikke "bare å plukke penger fra gata". Bare å stikke fingen i jorda jo før jo heller.
Redigert 07.04.2021 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 01:03 13768

Du er definisjonen på en trader og ikke en investor Polion og er blant annet årsaken til at kvalitetet på Hegnar forum bare blir dårligere for hver eneste dag. En investor går ikke i en "high risk" aksje som REC for å tenke gevinst dag til dag eller uke til uke, en tenker langsiktig. Du takket meg for noen måneder siden, fordi du så grønne tall - og har nå blitt en av de største haterne siden børskrakket begynte. Slutt å være bitter og slutt å behandle børsen som om det er casino.

Røkke gikk offisielt inn som styreleder for hva da? 1 måned siden? Og allerede kritiserer du at vi ikke har fått nok informasjon? Tror du ærlig talt at Røkke bryr seg om sånne tradere som deg som vil ha sine 10-20%? Han tenker på langsiktige aksjonærer og vil skape verdi som er gunstig for alle. Jeg vil heller at dette blir gjort ordentlig og rederlig enn at RECSI skal bli nye SoftOx hvor det kommer børsmeldinger ukentlig....

Årsaken til at vi sier at REC er underpriset er enkelt matematikk. Jeg mener at Vilter gjorde noen regnestykker på en annen tråd og jeg har ikke energi til å regne det ut for deg, men du kan enkelt regne på det selv. 6.9 milliarder i markedsverdi, Polion. Selvfølgelig er dette latterlig underpriset, fordi i motsetning til deg eller noen andre her så leser vi mellom linjene. For å si det sånn da; Hvis alle i Norge bestemmer seg for å kun spise kyllingegg fremover - og det kun finnes en etablert kylling egg produsent i hele Norge, tror du ikke det vil påvirke dem positivt? Måtte nesten dumme ned metaforene, slik at du forstår. Men bare vent, når børsmeldingen kommer skal du igjen bytte side og begynne å takke meg og si at jeg har så mye kunnskap, men jeg trenger ikke takk fra falske tradere som later som om de er investorer.

_______________________________

Trier, den var litt overraskende. Helt okei om du er uenig med meg, men jeg skjønner ikke hvorfor folk på Hegnar prøver å putte meg i noen leder figur eller messias figur bare fordi folk sier seg enig med meg og verdsetter et godt argumentert innlegg uavhengig av om jeg tar rett eller feil. Dette begynte helt siden mediajakten på meg begynte og er slitsomt. Kom med noe nytt. Alle her vet at jeg kun er en vanlig bidragsyter blant mange gode bidragsytere her, men sannheten er at det er så mange falske mennesker her, at en nesten må grave med kikkert for å finne seriøse innlegg.

Men hvordan kan du påstå at dette bare er tull og svada? Må jeg henvise til video klippene til Biden eller børsmeldingen som kom ut for 24 timer siden? Det jeg skriver er basert på fakta, informasjon som er tilgjengelig både på makro og mikro nivå og punkter hvor jeg spekulerer og deler mine meninger.

Får vel bare henvise meg til børsmeldingen. Les første avsnitt nøye. Er dette også haussing eller har jeg ikke spyttet ut viktigheten av politiske verdensbildet alt for lenge nå? https://www.recsilicon.com/media/newsroom/newshandler/?type=globenewswire&feed=%2fnews-release%2f2021%2f04%2f05%2f2204558%2f0%2fen%2fREC-Silicon-Announces-termination-of-strategic-partnership-with-Violet-Power.html%3fprint%3d1

Skjønner meg ikke på dere. Ikke klarer dere å argumentere ett sekund for å redde livene deres hvis livet var avhengig av det - og ikke lar dere andre dele sine meninger som faktisk er basert på makro og mikro informasjon som er tilgjengelig og kaller det for haussing. Haussing? Så alt jeg skrev om politiske situasjon fra oktober til nå er bare tull og ikke basert på virkeligheten? Talene til Biden er haussing? Var det haussing da også når jeg sa at Røkke og Aker er seriøse med REC og vil gå inn aggresivt, når andre trodde at de skulle selge seg ut før AH børsmeldingen kom? Var det haussing da jeg sa at politiske variabler har totalt forandret situasjonen til REC, rett etter at demokratene fikk flertall? Når REC selv nevnte det på Q4 presentasjonen samt børsmeldingen for 24 timer siden? Jeg kan fortsette, men sannheten er at jeg skulle ha lagt meg for lengst. Overraskende, Trier, men så har vi lov til å være uenige og fremdeles opptre litt sivilisert, håper jeg :)

Til alle andre, takk for at dere viser verdsettelse ved å kommentere eller diskutere. Dere er årsaken til at jeg gidder å bruke flere timer på å ramse opp ting til ukjente mennesker, når jeg egentlig bare kan holde alt for meg selv, baisse ned selskapet og fortsette å akkumulere; fordi jeg vil gjøre en ting klart: Selv om jeg har en del aksjer er jeg fremdeles i akkumuleringsfasen og ønsker LANGT flere. Bra for min eksisterende portefølje om ting går opp, men dårlig for mine månedlige kjøp - og i motsetning til mange som bare later som så har jeg full tillit til REC Silicon som et selskap, eierne bak selskapet (Røkke), presidenten i USA og hvor viktig temaet rundt fornybart har blitt og har full tillit til at REC vil levere. God natt! :)
Redigert 07.04.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 05:54 13410

Er dette enda en fjott som solgte seg ut og ønsker billigere inngang? Hva slags folk er dere?


Trier
05.04.2021 kl 20:25
6144
Hadde prosjektet vært lagt dødt hadde man hatt info om dette. Nettside betyr ikke mye for VP akkurat nå dersom det stemmer at de har allerede flust opp med kunder slik C. Gay sa. At det er usikkerhet kan så være, det kan være diverse forhandlinger med investorer og potensielle investorer, det kan være avklaringer omkring støtte og skattespørsmål , det kan være avklaringer rundt leverandører.... hvem vet.
Ærligtalt
07.04.2021 kl 07:31 12859

Innlegget ditt plager meg... For nå sitter jeg å lurer på om kyllinger legger egg...Er det ikke høner som legger egg som klekker til kyllinger? Må ikke en kylling gjennom "puberteten" , deretter går den fra kylling til høne... og SÅ legger den egg?

Jeg plages...
Shares4fun
07.04.2021 kl 07:52 12596

Takk Uchi 😊

Jeg setter veldig stor pris på dine bidrag og evne til å løfte blikket og se helheten som de færreste evner å gjøre (ikke vil gjøre). Du oppsummerer godt, riktig og balansert - så får det stå for andres regning å være uenig og/eller misunnelig. Vi er heldige som har deg i dette Forumet!

Jeg setter pris på andres uenighet og at man er kritisk, men da må man klare å argumentere for det, men ikke rakk ned på de få her på Forumet som faktisk bidrar. Heldigvis kan disse blokkeres effektivt (anbefales), selv om det begynner å bli mange slike blokkerte innlegg 😉

Jeg akkumulerer så ofte jeg kan, har en investeringstidshorisont som strekker seg over år (jeg på 9. året i RECSI nå), og ser frem til snart å høste fruktene på REC-treet som nå pleies av Røkke 😉

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Tålmodighet er en dyd 💪
Redigert 07.04.2021 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Null
07.04.2021 kl 08:01 12485

Ærligtalt
Da håper jeg du blir sittende med din bekymring studere på den hele uken så vi andre slipper å ta del i din undring og dine oppgulp

ha en fortreffelig da

Uchihabrah
Et godt resonement av det som har skjedd så langt

NULL
Null
07.04.2021 kl 08:12 12349

Polion
Skjelden man plukker penger på gata...

Frelseren KIR ja si det, hvor lenge har han sittet i styret i REC, hvor raskt tenker du han skulle vært ute med noe.
Det er nok endel som skal på plass, det er mange som har jobbet med dette i mange år, selv tror jeg det nå er en fin tid å være i solen... og batteriene lades..men det tar tid,
Det som for meg er viktig er når ML nyheten om at ML åpner så er det hold i det som kommer, med det mener jeg at vi alle har tro på forettingsplanen og at vi kan se at ML vil drive med ok resultat i mange år fremmover... Det er viktigere for meg med en sikker drift og god økonomi i mange år.
Når det er sagt så begyner vel prisene å bli relativt gode på produktene, og da trenger man kunder på sikre avtaler.

VP skal sikkert også kjøpe fra REC, men ikke på en særavtale til dumpingpriser det er det jeg tror ( kan ikke vite) er bakgrunnen for kanseleringen sist mandag.
VP sier de har kanselert avtalen for en uke side, litt merkelig at det ikke har kommet frem noen steder, og at nedsalget har kommet.....

Gleder vel meg til meldinger videre, det som kan stoppe denne gleden er en melding om at vi bygger ned ML rydder plassen og lar andre industrier ta over....

ha en god dag

NULL
Ærligtalt
07.04.2021 kl 08:17 12258

Kjære Null: Det er ikke en bekymring, mer en plage

Du vet; litt som den steinen i skoen som du merker- men ikke gidder å avbryte det gode tempoet for å ta ut?

En bekymring er jo vedvarende - dette med kylling vs. høne anser jeg kun å være en plage da jeg håper å finne ut av det innen rimelig tid
questi
07.04.2021 kl 08:33 12027

Jeg liker deg, Uchi, for din holdning angående hvilken side og adferd man bør ha på børsen og forum - og ideen om hvordan investering både kan være lønnsom og etisk samtidig :) Jeg tolker deg slik at det å investere er å ha det grunnsyn at virkeligheten kan bli bedre (feks at en bedrift forbedrer sine produksjonsprosesser over tid) der alle kan vinne. På den annen side er trading kanskje basert på 'irrasjonell psykologi' og er et nullsumspill - der noen må tape for at andre skal kunne vinne.

Ellers har jeg en spekulasjon angående VP og REC, om hva som kan ha skjedd. VP synes å ha store visjoner men har ikke lyktes med å tiltrekke seg kapital. G14 lyktes bedre av en eller annen grunn.. VP kan etterhvert ha utviklet et ønske om at RECs nye 'rike onkel', Røkke, skulle stå for det meste av finansieringen i det strategiske samarbeidet. Logikken gikk omtrent slik at 'det som er bra VP må jo nødvendigvis også være bra for REC og Røkke, så litt tap burde han tåle i begynnelsen?' Ikke usannsynlig kan feks ønske om lån for å gjennomføre tomtekjøp, ansettelser, fabrikkbygging ++ ha vært oppe til diskusjon der VP har vært pådriver.

'Useriøsiteten' som VP anklager at REC har, kan skyldes:
- Manglende vilje av REC til å etterkomme VPs finansielle behov eller forslag.

Skepsisen REC har mot VP kan ha økt i takt med:
- Økende press om å 'bidra mer' til en felles oppstart av MosesLake & VP-fabrikken.

Redigert 07.04.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Småplukker
07.04.2021 kl 09:09 11650

Takk for nok et informtivt og grundig innlegg. Skal innrømme at jeg er blant dem som ikke har nok innsikt (og ork) til å saumfare ethvert selskap selv, og legger derfor stor vekt på innlegg som dine, Uchihabra.
Og det at Biden nå er i førersetet og har flertall både i kongressen og senatet er viktigere enn mange skjønner, for at hans grønne omlegging skal kunne gjennomføres. Synes også det er verdt å merke seg at senatets parlamentariker igår sa seg enig med demokratene i at de har rett på nok en budsjettavgjørelse ved reconcilliation som det heter. Det gjør at demokratene ikke får 1 men 2 ekstra muligheter for å få store budsjettpakker gjennom ved knapt flertall (51-50). Det kan bli avgjørende også for den grønne energiomleggingen, både satsing på en amerikansk selvforsynt næring og karbonskatt.
Bullen
07.04.2021 kl 09:16 11525

Tror nok at kursen detter en del pga artikkelen i Finansavisen i dag
fattigstakkar
07.04.2021 kl 09:27 11337

Jeg var overrasket over at markedet gikk fra nedgang til oppgang i går og benyttet muligheten til å selge. Meldingen skapte usikkerhet, og var svakt negativ basert på det som så langt har kommet fram. Men det er godt mulig at dette er positivt på lengre sikt, og TS har mange gode poenger når det gjelder at rammebetingelsene er totalt forandret på kort tid. På tide å kjøpe seg inn igjen.
Redigert 07.04.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
questi
07.04.2021 kl 09:37 11226

Får ikke lest bak betalingsmur... :P Hva er hovedpunktene der...
Jeg tror egentlig at hvis man skulle ha ventet på VP - og de på en eller anne mirakuløst måte hadde klart å sette opp en fabrikk-kjede i lynende fart, med i alle fall ingot/wafer delen nærme MosesLake.. så hadde denne VP-fabrikken blitt ferdig tidligst i begynnelsen av 2022. Da ville vi få høre om MosesLake gjenoppstart tidligst våren 2022...

Potensielle kunder til REC som kan gi en mer umiddelbar oppstart er derimot det mange av i verden. Det er ikke bare i Europa og USA at man ønsker å ta produksjonen vekk fra Kina. Alle de nedlagte waferfabrikkene i Malaysia og Sør-Korea tror jeg blir startet opp igjen. India satser sterkt på solar nå - bare tull å sponse Kina med vekst når man kan ha det selv hjemme.

https://www.eqmagpro.com/psus-to-set-up-10gw-polysilicon-manufacturing-capacity-to-cut-solar-dependence-on-china/

"...Anish Rajgopal, director, Chemtrols Solar, said, it is needed for the country that some companies with deep pockets take the initiative of setting up polysilicon and wafer manufacturing capacity in the country as they are highly capital-intensive. “The advantage with polysilicon is they are readily available in the country, although to begin with companies may look at high quality silicon from abroad, but later they can shift to domestically available silicons,” Rajgopal said..."

Det bygges waferfabrikker i India som skal konkurrere mot Kina.

Kina vil nok ønske å hemme Indias ønske om egen produksjonskjede, så i de førstkommende årene vil India måtte se etter 'high quality silicon from abroad' annet steds enn fra Kina :)
Redigert 07.04.2021 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Bullen
07.04.2021 kl 09:48 11103

For å få dratt kursen oppover, må det nok komme en positiv melding fra selskapet som nøytraliserer det negative rundt VP
Fholm
07.04.2021 kl 09:51 11059

Vi har alle hukommelsen til en gullfisk dessverre, om ikke noe dårligere..
Hva med Sila?

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa
Redigert 07.04.2021 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 09:53 11014

Hehe tenkte det vel det at du snart var inne igjen:))
Slettet bruker
07.04.2021 kl 09:54 10995

Halvparten her inne tenker ikke i det hele tatt:))))
questi
07.04.2021 kl 09:54 10985

*hehe* ja...
Kanskje VP føler seg sjalu/forsmådd/forrådt av utsiktene om at Sila vil på sikt trenge 100% av MosesLake kapasiteten..
Hvorfor skal VP bygge en fabrikk der når de til slutt vil risikere å ende opp med 0% av MosesLake kapasiteten .. :O
Redigert 07.04.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 09:57 10928

Meget bra oppsummering av det som har skjedd av geopolitiske endringer i kombinasjon med sektor- og selskapsspesifikke forhold siden oktober 2020.
questi
07.04.2021 kl 10:01 10869

Fattig bør jo si ifra FØR han er inne igjen neste gang da :P