HUNT - "deep in the money" - doblingskandidat


Fin analyse fra Pareto i dag.
De ser på HUNT som en vinner på Oslo Axess i 2018 - 2019.
En klar doblingskandidat.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Skipene-til-Fredly-er-deep-in-the-money

Tankskipene til Arne Fredly er allerede «deep in the money» ifølge Pareto som ser doblingspotensial.
Hunter Group har blitt omfavnet av flere av Norges mest profilerte investorer etter at Arne Fredly omdannet det fra et oljeserviceselskap til et rendyrket spill på tankmarkedet.
Flere meglerhus har hyllet satsingen, og nå kaster også Pareto Securities seg på med en soleklar kjøpsanbefaling.
«Med kun to ansatte så langt er oppsettet slankt, noe som sikrer minimalt med cash burn (og ingen flåtealdring) det kommende året, som fortsatt ventes å bli volatilt for råoljetankredere. Med stigende input-kostnader og mer komfortable verft er nybyggprisene på vei opp, med Hunters skip allerede dypt «in the money»», skriver Pareto-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder i en oppdatering.
Hunter Group har en avtale med DSME-verftet i Sør-Korea om bygging av syv VLCCer - Very Large Crude Carrier - med levering mellom 2019 og 2020 – av Pareto omtalt som «IMO 2020-vinduet» - og en gjennomsnittlig prislapp på 85,4 millioner dollar inkludert innstallering av scrubbere.
I tillegg har rederiet opsjoner på å bestille ytterligere tre VLCCer til 92 millioner dollar pr. skute, inkludert scrubbere. Etter å ha blitt forlenget en rekke ganger er fristen for å utøve disse 19. oktober.

God kapitaltilgang
«Med en gruppe finansielle investorer i ryggen uten noen som helst direkte shippingerfaring, kan Hunter helt klart bli ansett som spekulativt, og på mange måter et bilde av hva som vanligvis ødelegger shippingsykluser», skriver Pareto-analytikerne.
De påpeker imidlertid at å få tilgang på kapital – både fremmed- og egenkapital – er vanskeligere enn før, noe som betyr at de som faktisk har tilgang, oppnår høyere avkastning.
Når aksjonærlisten, i tillegg til Fredly selv, består av Arne Blystad, Sundt-familien, Fredrik Halvorsen, Ketil Skorstad, Wilhelmsen-familien og Kristoffer Stensrud, for å nevne noen, bør kapitaltilgangen være det minste problemet.
Basert på en antakelse om at rederiet har behov for ytterligere 120 millioner dollar, eller om lag 980 millioner kroner, i egenkapital, setter Pareto kursmålet til 5,10 kroner.
Det er om lag 36 prosent høyere enn mandagens sluttkurs.
Doblingskandidat
Meglerhuset åpner for at oppsiden i Hunter Gropu potensielt kan være betydelig høyere.
«(..), men med en P/E under 5x på helt nye skip kan dette helt klart være en doblingskandidat hvis inntjeningsmultipler blir anvendt – eller det fremtidige egenkapitalbehovet blir redusert», heter det.
Pareto estimerer at rederiet vil seile inn inntekter på 898 millioner kroner i 2020, med et dertil hørende driftsresultat på 594 millioner kroner.
«Med 40.000 dollar pr. dag pluss en scrubber-premie på 10.000 dollar pr. dag, venter vi at Hunter genererer 0,7kroner i inntjening pr. aksje i 2020, og med 10.000 dollar dagen opp legger det 0,3 kroner oppå dette», fastslår Pareto-duoen.

.
Redigert 15.10.2018 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Frekstad
10.10.2019 kl 14:13 5145

Er det utvasking av småaksjonærer som pågår nå?
Matmons
10.10.2019 kl 14:16 5133

Folk tar gevinst etter mange sterke dager
Omaha
10.10.2019 kl 16:18 4983

Tror nok dagens nedgang går mer på Handelssamtalene som starter i Washington senere i dag. Cosco vil definitivt være et tema, og noe amerikanerne mest sannsynlig vil være villige til å løse opp sanksjonene mot. Dette vil prege ratene i tankmarkedet, derfor selger aksjonærer seg ut i dag. Helt naturlig da risikoen er stor.

Hunter skal re prises utifra det som kommer nå i tank markedet. Ingen aksje går rett opp. Fredly har vel sakt at prisingen nå er langt unna Frontline. Båtene kommer nå på rekke og rad ut i spot markedet til hysteriske rater. Med Frontline prising ville Hunter stått i kr 8 nå i følge Fredly. Så det er bare å vente. Hunter er ikke risiko tvert imot. Noen tar gevinst underveis det er naturlig. Vi må huske på at kursen var kr 3 for 1 mnd siden så det har gått fort opp. Det er bare å regne på hva 7 båter vil tjene på disse ratene så forstår man at kursen bør gå mye utover 2020. De første båtene er leaset tilbake for 12.000 usd!!. Ratene er nå godt over 100.000 usd.
Hunter har mye å gå på framover
Redigert 10.10.2019 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
Omaha
10.10.2019 kl 17:41 4936

Jeg er fullstendig enig i deg. Sittet i Hunter i nærmere 1 år nå og jeg skal inn igjen. Solgte meg derimot ut i dag som følge av Handelssamtalene. Dersom det kommer dårlig nyheter rundt sanksjonene mot Cosco så skal hunter ned. Da plukker jeg den heller opp igjen.
Matmons
10.10.2019 kl 17:45 4928

Takk takk
Godt forklart.
Jeg kjøper din påstand om bra aksjonærvennlighet
Matmons
10.10.2019 kl 17:50 4908

Kun et usikkerhetsmoment i dette.
Vil ratene holde seg høye helt til alle båtene er levert
De får en båt levert om 14 dager, det er den siste i år
Så kommer de på rekke og rad utover våren og sommeren 2020
Dersom ratene holder seg er det sikkert en dobling av nåværende kurs innafor rekevidde i løpet av 10 mnd , da skal alle 7 skip være levert
Reserven
11.10.2019 kl 01:46 4621

Mer Twitter fra Joakim Hannisdahl med chart-screenshot - VLCC rater over USD 190.000 per dag:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1182359744901763072
https://pbs.twimg.com/media/EGiV6oNXUAAkyQI?format=jpg&name=large

"Wow! #oil #tanker #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"
alvor
11.10.2019 kl 08:23 4473

Høye rater gir økende skipsverdier. Da kan Hunger inngå Sale/leaseback avtaler til høyere summer for de neste 4 skipene. De tre første gitt for 60 mill pr skip. Dersom de neste går til 90, har ikke Hunter behov for kapitalen fra emisjonen i mai. Den kan da tilbakebetales som ekstraordinært utbytte. Dvs utbyttebetalingen kan skje raskt.
habbiten
11.10.2019 kl 08:32 4428

Hunter har nok opsjon på å kjøpe tilbake skipene til en god pris også, og leasingavtalen er også veldig billig.
fleken
11.10.2019 kl 09:30 4302

Hunter kommer til å tjene mye penger men i dag så er det vel Fro en skal kjøpe de har nå tross alt båtene på vannet og tjener penger som gress. Ser att omsetningen på Hunter og Okeanis har avtatt veldig forhold til forrige uke da de steg voldsomt. Kan det tyde på att toppen er nådd frem til inntjeningen er fysisk til stede?
Frekstad
11.10.2019 kl 09:53 4235

De fåt 2 båter til levert snart.

Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
·

#VLCC Ingrid ('12) on subs @ almost $300k/d AG/JP! How high can this market go, & how long will it last? The dynamics are completely disconnected from our usually reliable econometric model #oil #tanker #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP

Kan bli usedvanlig god timing for Fredly med Hunter Saga på vei ut i disse dager!
Redigert 11.10.2019 kl 14:58 Du må logge inn for å svare

Hunter Saga skulle være levert i September, vi er på overtid. Noen som vet noe?
fleken
11.10.2019 kl 17:12 3669

Varsom. Ja jeg så det men okeanis har vel også noen båter på havet så de får vel også utnyttet disse ratene. Men vil jo tro att det er Fro så tjener mest på denne galskapen . Sitter selv i Hunter så jeg håper jo på att båt nr 2og 3 kommer snart. Noen som vet når båt nr 2 kommer den skulle vel vært levert.
alvor
11.10.2019 kl 17:54 3604

Hunter skal antakelig flyttes fra aksesslisten til hovedlisten. Det kan også gi et pent løft
Etoor
11.10.2019 kl 18:34 3538

Ifølge Marinetraffic er Hunter Saga på vei inn til verft etter såkalt «sea trials»
Forhåpentligvis overlevering rett rundt hjørnet?
Frekstad
11.10.2019 kl 22:25 3345

Handelsavtale med Kina i dag. Da kommer vel kinesiske skip på banen igjen..
Quepasa
12.10.2019 kl 00:42 3188

Cosco - eller hva de hetter kommer sikkert på banen igjen ila høsten, men avtalen veier mye mer.
Etterspørsel etter olje kommer opp, over allerede 102Mb/D aug - IEA. Agriavtalen m USAer 40-50 Mrd $, opp fra 8 Mrd!!!!!
Dette er bull. "fiscal spending" Risc on. Alle trenger olje!
All inn mandag morgen.
Frekstad
12.10.2019 kl 18:07 2826

Saga ser ut til å være på verftet nå. Klar mandag??
Reserven
14.10.2019 kl 15:33 2439

Mer Twitter fra Joakim Hannisdahl med chart-screenshot - VLCC rater over USD 300.000 per dag:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1182699495852822535
https://pbs.twimg.com/media/EGnK63pXUAEJoFo?format=png&name=large

"Words seem pointless when the numbers are record-high (#VLCC since '90). Ships scheduled for docking are now scrambled back into service, as the alternative is ~$15m in offhire "cost"

#oil #tanker #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"
Reserven
16.10.2019 kl 15:12 2128

Hvis noe er for godt til å være sant .....

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1184413078991056896
"Ok, so that didn't happen... Stellar #VLCC fixtures from last week are being cancelled left, right & center. What a chaotic market. Our 4Q19E forecast of $97k/d is still looking good #oil #tanker #shipping #OOTT $FRO $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
@TankersInt"
Reserven
29.10.2019 kl 23:37 1448

Et utdrag fra en artikkel på side 46 i FA 30.10:

Store scrubberforsinkelser

«Mindre enn halvparten av de planlagte installeringene av scrubbere på store tankskip er så langt gjennomført.

– Slik det ser ut nå, vil installeringen av denne typen renseanordninger komme til å fortsette langt inn i andre halvår 2020, sier Anoop Singh, analytiker hos Singapore-baserte Braemar ACM, til TradeWinds.

Tall fra Braemar ACM viser at hele 80 VLCC-er som planlegger å ettermontere scrubbere fortsatt ikke har gått inn til et skipsverft for å få jobben gjort. ettermonteringene har dessuten vært plaget av store forsinkelser. Fire uker var det meningene har ettermontering av scrubbere skulle ta. Tall fra Braemar ACM viser at det har tatt mer enn fire uker for 90 prosent av de skipene som til nå har fått de installert.

Den kraftige oppgangen i tankratene har naturlig nok ført til at flere redere har prioritert å ta last fremfor å installere scrubbere. – Vår spot-desk antyder at minst to VLCC-er nylig har skrinlagt scrubbermontering og tatt en last istedenfor, sier Anoop Singh til TradeWinds.»


Redigert 29.10.2019 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
canarias
30.10.2019 kl 11:22 1288

Vi sitter på utrolig gode kort her gjennom Hunter
canarias
30.10.2019 kl 21:51 1026

Alt ligger til rette for enorme oppganger her, men mest interessant vil bli hvor store dividendene vil bli.

Om du har snittrater på 90K så får du sannsynligvis en dividende i Hunter på 1,5-2,- litt avhengig av ratene etter at resterende baljer er på vannet.
Matmons
30.10.2019 kl 23:55 886

DNB hadde beregnet 21-22% direkte avkastning på både den og FRO , før siste oppgang i ratene og mens kursen lå på 5,05
Dersom de ratene er så høye som noen sier blir det kan hende enda mer dersom de velger å bruke det til utbytte da

Fredly så vel på Pareto konferansen at han hadde som intensjon å dele ut så mye som mulig tilbake til aksjonærene. Etter sommeren 2020 skal vel alle båtene være satt i arbeid. Med 90K og kostpris ca 12k på 8 båter ser der unektelig godt ut. Høyere time charter rater er vel også ikke så usannsynlige!.

Se dagens godmelding
Matmons
31.10.2019 kl 09:18 636

Kan du ikke klare å legge ved en link

With reference to the press release dated June 17[th] 2019, Hunter Tankers AS, a
wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that it,
today at 0730hrs CET, took delivery of its third vessel, H.No. 5457, and
subsequently delivered her to her new owner in accordance with the Memorandum of
Agreement. All funds have been transferred and the transaction is complete.