HUNT - "deep in the money" - doblingskandidat


Fin analyse fra Pareto i dag.
De ser på HUNT som en vinner på Oslo Axess i 2018 - 2019.
En klar doblingskandidat.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Skipene-til-Fredly-er-deep-in-the-money

Tankskipene til Arne Fredly er allerede «deep in the money» ifølge Pareto som ser doblingspotensial.
Hunter Group har blitt omfavnet av flere av Norges mest profilerte investorer etter at Arne Fredly omdannet det fra et oljeserviceselskap til et rendyrket spill på tankmarkedet.
Flere meglerhus har hyllet satsingen, og nå kaster også Pareto Securities seg på med en soleklar kjøpsanbefaling.
«Med kun to ansatte så langt er oppsettet slankt, noe som sikrer minimalt med cash burn (og ingen flåtealdring) det kommende året, som fortsatt ventes å bli volatilt for råoljetankredere. Med stigende input-kostnader og mer komfortable verft er nybyggprisene på vei opp, med Hunters skip allerede dypt «in the money»», skriver Pareto-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder i en oppdatering.
Hunter Group har en avtale med DSME-verftet i Sør-Korea om bygging av syv VLCCer - Very Large Crude Carrier - med levering mellom 2019 og 2020 – av Pareto omtalt som «IMO 2020-vinduet» - og en gjennomsnittlig prislapp på 85,4 millioner dollar inkludert innstallering av scrubbere.
I tillegg har rederiet opsjoner på å bestille ytterligere tre VLCCer til 92 millioner dollar pr. skute, inkludert scrubbere. Etter å ha blitt forlenget en rekke ganger er fristen for å utøve disse 19. oktober.

God kapitaltilgang
«Med en gruppe finansielle investorer i ryggen uten noen som helst direkte shippingerfaring, kan Hunter helt klart bli ansett som spekulativt, og på mange måter et bilde av hva som vanligvis ødelegger shippingsykluser», skriver Pareto-analytikerne.
De påpeker imidlertid at å få tilgang på kapital – både fremmed- og egenkapital – er vanskeligere enn før, noe som betyr at de som faktisk har tilgang, oppnår høyere avkastning.
Når aksjonærlisten, i tillegg til Fredly selv, består av Arne Blystad, Sundt-familien, Fredrik Halvorsen, Ketil Skorstad, Wilhelmsen-familien og Kristoffer Stensrud, for å nevne noen, bør kapitaltilgangen være det minste problemet.
Basert på en antakelse om at rederiet har behov for ytterligere 120 millioner dollar, eller om lag 980 millioner kroner, i egenkapital, setter Pareto kursmålet til 5,10 kroner.
Det er om lag 36 prosent høyere enn mandagens sluttkurs.
Doblingskandidat
Meglerhuset åpner for at oppsiden i Hunter Gropu potensielt kan være betydelig høyere.
«(..), men med en P/E under 5x på helt nye skip kan dette helt klart være en doblingskandidat hvis inntjeningsmultipler blir anvendt – eller det fremtidige egenkapitalbehovet blir redusert», heter det.
Pareto estimerer at rederiet vil seile inn inntekter på 898 millioner kroner i 2020, med et dertil hørende driftsresultat på 594 millioner kroner.
«Med 40.000 dollar pr. dag pluss en scrubber-premie på 10.000 dollar pr. dag, venter vi at Hunter genererer 0,7kroner i inntjening pr. aksje i 2020, og med 10.000 dollar dagen opp legger det 0,3 kroner oppå dette», fastslår Pareto-duoen.

.
Redigert 15.10.2018 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Reserven
07.02.2019 kl 22:51 3881

Uten abonnement på TradeWinds kan en kun lese overskriften. Har daglig lest aviser i nesten 50 år, så jeg vet hvor ekstremt misvisende artikkeloverskrifter kan være. De er ofte konstruert utelukkende for å selge, og når du har kjøpt og lest artikkelen, finner du ut at overskriften har NULL å gjøre med det som står i artikkelen.

Hva EU kommisjonen foreslår kan en lese helt GRATIS i dette EU dokumentet:
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5782-2019-INIT/en/pdf

Det er snakk om et arbeidsdokument som skal diskuteres på et arbeidsmøte til MPEC74 (Marine Environment Protection Committee - en IMO underkomité) i London 13–17 Mai 2019. Det som skal diskuteres står på side 2 og 3:
"The operation of ships installed with EGCS (Exhaust Gas Cleaning System | Exhaust Gas Scrubber) in particular in port waters, coastal areas or ecologically sensitive areas is expected to lead to a degradation of the marine environment due to the toxicity of water discharges."

Forbud mot bruk av scrubbere i havneområder, kystområder, og økologisk sensitive havområder, er intet nytt under solen.


Redigert 07.02.2019 kl 23:02 Du må logge inn for å svare

Det er helt greit å være skeptisk og forsiktig, synes børsen virker sliten og kansje går noe ned(eller sidelengs) Vi må huske på at børsen har bekreftet et bearmarked før jul og at reaksjonsbølgen opp nå kan være siste legg før helvete bryter løs. Det er bare når det skjer vi ikke vet, selv tror jeg Kina kan skape disse bølgene.
Hunter kan bli bra eller dårlig , avhenger av at børsen holder seg ut året så noenlunde.
Leotwin
07.02.2019 kl 23:46 3843

Flott at du legger ut link til dokumentet. Jeg synes man også skal sjekke ut konklusjonen på s. 8 avsnitt 32 (etter punktet om Urgency), hvor det heter:

 the proposal for a new output on the “Definition of the areas and conditions under which liquid effluents from exhaust gas cleaning systems may be discharged into the sea”.; and
 to include the new output in the agenda of its work programme and take any other relevant action

At det er et negativt sentiment mot scrubbere nå (rettferdig eller ikke) er vel udiskutabelt? Så får man bare håpe at scrubber-lobbyen kjenner sin besøkelsestid når EU-kommisjonen setter det på agendaen og bruker formuleringen «any other relevant action».
Reserven
08.02.2019 kl 00:59 3826

Ser en på historien til IMO er det som regel minst 5-10 år fra nye regler vedtas til de innføres, etter å vært diskutert i ørten år. IMO er underlagt FN, og EU-kommisjonen har NULL innflytelse over FN, EU er ikke engang medlem av FN, bare de enkelte EU landene, som bortsett ifra å si unisont NEI til alle Storbritannias Brexit-krav, veldig sjelden er enige om noe som helst, men til slutt finner fine formuleringer og tynne kompromiss, sånn ca 04:30 når alle EU regjeringssjefene er så trette at de ikke orker mer.

Redigert 08.02.2019 kl 01:00 Du må logge inn for å svare

I intervjuet sa han at han har brukt 400 mill på hunter men har satt av 1 milliard, altså tenker han å bruke 600 mill mere. Det stemmer helt sikkert det han sier om at de ikke trenger å hente penger nå ved emisjon slik situasjonen er nå, MEN de har opsjoner for flere enn de 8 de har under bestilling. Disse har de utsatt og utsatt beslutning om hva de skal gjøre - kanskje et dårlig tegn??? Men skal de øke bestillingen av flere skip må det vel mere egenkapital inn med en emisjon. Og dermed må han inn med 600 mill ekstra?? kanskje han forsnakket han seg, at Hunter skal bestille flere skip??

Mediaomtale gjør susen. Kan bli en fin reise dette
bullen2
12.02.2019 kl 13:59 3481

Burde gått mye mer. Kan allerede selge båtene og cashe innen en snau 1/2 milliard.
Tenk bare når alle gamle store tankere skal inn å montere på scrubbere. Sikkert borte fra markedet i ca.3-4 uker.
Ratene kommer til å gå bananas på høsten

Sjekk volumet, nei aksjen holdes nok i sjakk, men vi har egentlig ingen motstand før rundt 3,50. Burde kansje nærme seg 4 tallet i oppgangsbølgen ? Viktig uansett å sitte rolig i denne.
Quepasa
12.02.2019 kl 18:43 3358

Vaga- kanskje det..
Hele Hunt case bygger jo på miljøkrav. Kan for lite om dette (shipping), og på hvordan slike "krav" håndheves der ute.
Syntes denne var oversiktlig og god dere har sikkert lest de alt, men til glede for nye følgere. (merk: Den er skrevet av IMO)
link: [http://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/GHG/Documents/2020%20sulphur%20limit%20FAQ%202018.pdf]
Redigert 12.02.2019 kl 18:44 Du må logge inn for å svare

Hunter- meget bra dag. Vi får se om den vil høyere de neste dagene.Skulle være mere å gå på kortsiktig.Magefølesen sier at Arne har posisjonert seg perfekt og han vil lykkes. Det drar oss andre denne gangen med oppover

Går Hunter gjennom 200mA i morra (3,48) blir det moro. Ser fort kr.4 kortsiktig da.
ruda
14.02.2019 kl 08:41 3134

Tror vi er over 4 før ukeslutt
Cutter
15.02.2019 kl 16:38 3044

Tålmodiget min venn. 5kr før 17 mai
canarias
15.02.2019 kl 19:18 2977

Innen tank er det mulig å gjøre de helt store pengene raskt, dette hvet Fredly

Blir selfølgelig bølger, tok en pustepause idag, tålmodighet må man ha.
kentove
16.02.2019 kl 01:30 2871

1,7% opp, stiger nok endel frem til skipene er på vannet, men regner med en del nedturer også, er vel enda 7 mnd til første skip, håper på melding om noe før det angående finansiering
Ole86
18.02.2019 kl 12:13 2576

Hunter Group har open loop scrubbere, som relativt enkelt kan oppgraderes til et hybridsystem om ønskelig. Det er relativt liten sjans for at Hunter vil gjøre dette, da VLCCer brenner svært lite av sin fuel (maks 1-3%) i områder der zero discharge vil være påbudt.
Hunter Group sitt scrubbersystem er spesialdesignet for å møte deres trade og passe deres skip. Det er av høyeste kvalitet og har en power consumption som ligger rundt 10% lavere enn scrubber systemer for andre VLCCer. Det er også verdt å nevne at alle combustion units kan scrubbes på Hunter Group sine skip, mens de fleste av konkurrentene deres ikke scrubber boilere.
Ole86
18.02.2019 kl 12:22 2572

Det er ingen signaler fra IMO som tilsier at de vil forby open loop scrubbere, problemet er lokale myndigheter. For større skip vil ikke dette være en deal-breaker for å installere scrubbere, da mengden fuel som brennes i havn eller innenfor teritorielle farvann er nærmest neglisjerbar i det store bildet.

Det er ingen grunn til å forby hybrid selv om open loop forbys. Hybriden vil man i så fall kun kjøre i closed loop.
Redigert 18.02.2019 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Reserven
18.02.2019 kl 20:28 2497

Ole86, takk for veldig interessant informasjon om Hunter Group sitt scrubbersystem.

Betviler ikke at den er riktig, men kan du si noen om hvor du har den ifra?
Kan ha oversett noe, men kan ikke huske å ha sett det du skriver i noen public info fra Hunter.
Ole86
19.02.2019 kl 12:58 2355

Jeg skrev den tekniske specen og forhandlet kontrakten på scrubbersystemet.
Redigert 19.02.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Lektoren
20.02.2019 kl 10:48 2266

Et interessant poeng med Hunter er at det er relativt enkelt å regne på verdien av aksjen i dag, selv uten å ta utgangspunkt i et fremtidig scenario rundt IMO2020. Her er det et åpenbart misforhold mellom kursen og verdien, som for så vidt Reserven påpekte tidligere i tråden. Jeg har regnet litt videre på dette:

Hunter har åtte VLCC, og har betalt 686mUSD for dette. Her kan det legges til at prisen på den siste tankeren er ukjent, men jeg har anslått denne til 89mUSD. Den kan altså være høyere eller lavere, Reserven gikk for en litt lavere pris, men basert på feilmeldingen verftet sendte ut da den siste kontrakten ble inngått, anslår jeg prisen for å være litt høyere enn de første sju tankerne. Uansett gjør ikke dette all verdens for snittprisen på tankerne, som i mitt regnestykke ligger på 85,75 mUSD.

Hunter har betalt 59,76 mUSD i avdrag allerede, og har basert på dagens dollarkurs drøye 87mUSD i cash (51,45 mUSD og 306 mNOK). Det interessante er at de siste kjente kontraktene for nybygg av VLCC ligger på 286 mUSD for tre stykk, dvs 95,33 mUSD per VLCC (https://splash247.com/evaland-shipping-orders-vlcc-trio-at-hyundai-heavy-industries/). Det er ikke urimelig å anta at Hunter i dag kunne solgt kontraktene sine for tilsvarende sum. Det gir oss følgende regnestykke for verdien av selskapet:

Verdistigning for Hunters åtte VLCC: 76mUSD
Allerede betalte avdrag og eksisterende cashbeholdning: 147 mUSD
Dagens dollarkurs: 8,58
(76+147)*8,58 = 1913 mNOK

Delt på antall aksjer i Hunter: 384908013 = 4,97 NOK i verdi per aksje.

Så er det selvsagt en faktor at Fredly har varslet en mulig emisjon i sommer, men selv om man legger til grunn at de henter hele summen på 60 mUSD til samme emisjonskurs som sist (3,20), vil verdien av de eksisterende aksjonene fremdeles ligge på 4,45 NOK per aksje (60 mUSD/3.20=161 millioner nye aksjer, etter dette vil det totalt være 546 millioner aksjer i selskapet. 1913mNOK+60mUSD (dvs 515mNOK)/546 millioner aksjer = 4,45).

Dette er altså før effekten av IMO2020 er regnet inn. De siste tre opsjonene til 93,6 mUSD, og dermed en mulig gevinst på 5,2 mUSD basert på de samme premissene, er heller ikke med i regnestykket.

Jeg må si at det ser lovende ut, dette selskapet.
Ole86
21.02.2019 kl 11:59 2091

Dette er ikke et signal fra IMO, men EU som kommer med et forslag basert på synsing og ikke vitenskap. Da jeg var i møte med IMO i desember var deres posisjon at de har evaluert farene ved å slippe ut vaskevann og har satt utslippkriterier basert på dette.

Alt i alt vil det forurense mer å kjøre closed loop enn å kjøre open loop, så regler om zero discharge er ofte kontraproduktive.
Nets
21.02.2019 kl 20:47 2004

Det skulle vært veldig interessant å høre din vurdering av Paddy Rodgers (Euronav) syn på open loop scrubbere - “the ships that died of shame”.

https://splash247.com/paddy-rodgers-renews-attacks-on-open-loop-scrubbers/

Det forbauser meg at Euronav med sine 40+ VLCC og 20+ Suezmax er så negative til open loop scrubbere. Jeg har forstått det slik at det er de største båtene som profiterer mest på å installere scrubbere - gitt at spreaden mellom HSFO og compliant fuel øker som følge av etterspørselen fra alle båtene uten renseanlegg. Dersom jeg ikke har misforstått, har Gener8, som ble fusjonert inn i Euronav, besluttet å installere scrubbere i sine skip - altså stikk i strid med vurderingen til Paddy Rodgers. Dette virker pussig. Noen innspill her, Ole86?
Redigert 21.02.2019 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Ole86
22.02.2019 kl 08:04 1909

Jeg tror at Paddy Rogers kjemper en kamp for å holde et "level playing field" og at agendaen hans er at hans konkurrenter ikke skal installere scrubbere. Jeg er ganske sikker på at enden på visa blir at Euronav installerer scrubbere. Vi har sett et eksempel på dette allerede. Maersk gikk veldig hardt ut mot scrubbere, men i det Evergreen, MSC og CMA CGM installerte på større deler av flåten kontaktet de scrubberleverandørene og ville ha scrubbere så fort som overhodet mulig.

Du har helt rett i at det er de største båtene som profitterer mest på å installere scrubbere.

I artikkelen du linket til tar Paddy Rogers/Euronav flere standpunkt som ikke bare kan regnes som kontroversielle, men også direkte feil. Han sier blant annet: "Installing scrubbers requires an upfront capital investment of up to $5m today with “virtually no visibility of a return on capital”, Euronav stated in a quarterly update." Det vil jo være en return på capital selv om man regner ekstremt konservativt på fuel spread.

Videre går han løs på vaskevannet og kaller den en "toxic coctail". Om man ser på dette vitenskapelig og uten en agenda basert på miljøbevegelsens følelser eller et ønske om å overtale konkurrenter til å ikke installere scrubbere så ser det slik ut:
https://www.hellenicshippingnews.com/csa-2020-briefs-industry-on-positive-results-of-scrubber-washwater-composition-study/

Når alt kommer til alt så er Euronav alt for sent ute til å få installert scrubbere før 2020 og kommer til å lide under dette sammenlignet med mange av konkurrentene sine. Da synes kanskje Paddy Rogers at den beste måten å ikke miste ansikt og investorer på er å gå hardt ut mot teknologien.


Redigert 22.02.2019 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Reserven
22.02.2019 kl 16:04 1796

Ole86, takk for flere meget gode og oppklarende innlegg, og linker til informasjon. Setter stor pris på innleggene dine, og at du tar deg tid til å skrive her. Etter ønske fra Hunter Group?

Som veldig mange på HO, har Paddy Rogers en klar agenda med mange påstander, dårlige argumenter og oppdiktede fakta.

Redigert 22.02.2019 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Ole86
22.02.2019 kl 17:19 1740

Hehe! Er ikke etter ønske fra Hunter Group, men må si at de er et takknemlig selskap å jobbe med og at jeg har veldig troen på caset deres.

Sparebank1 makrets to idag opp dekning på hunter, overskriften på rapporten er: HUNT (Buy, tp NOK 5.1): Asset values at a discount with significant earnings potential
Dere som er kunder hos SP1 han logge inn og lese inn rapporten,
Det nye som jeg ikke kjente til er at Fredly har 15 mill warrants - altså oppsjoner for å kjøpe flere aksjer til fastlagte priser.
Fredly Warrants Strike price
5,000,000 2.6
5,000,000 2.9
5,000,000 3.2
15,000,000 2.9
På torsdag 28 feb utløper opsjonen om å kjøpe 3 nye skip til pris 93.5 mil$ pr stk. så det blir interesant om de igjen forlenger eller hva de gjør.

canarias
23.02.2019 kl 09:47 4822

Hunter er ett investeringsselskap og Fredly vil finne nye interessante case etter at vi er ute av tank med god fortjeneste.
Personlig har jeg lang horisont på Hunter investeringen .

I går var all time low omsetning. Hmm det er vel ikke så gale når den faller på lavt volum? Trodde VLCC ratene var gode og det skulle være litt moment før q4? Eller , den trenger bare litt oppmerksomhet tror jeg.
Noen som har sett pris på nye salg av nye skip siste mnd?
ruda
26.02.2019 kl 12:13 4559

De som selger nå vet ikke hva de gjør. Det er bare å fange opp salgene til gi bort pris

De eventuelle mer-verdiene i HUNT vil vel ikke vise seg før IMO 2020 slår inn for fullt.
ruda
27.02.2019 kl 11:51 4447

Nå er det på tide å laste opp
NorCan
27.02.2019 kl 12:01 4443

Stig Myrseth dro frem tank som veldig attraktivt marked i 2019. Frontline ble nevnt og VLCC. Det er mye olje som skal fraktes til Asia, som er det kommende markedet.
Cutter
27.02.2019 kl 12:57 4419

Hvis det ikke kommer noe nytt angående opsjonene og eventuell finansiering av disse imorgen vil nok aksjen igjen gå i dvale. Det som virkelig kan sette fart på sakene er eventuelle planer for de første skipene, men sitter nok på gjerde i minimum 3 mnd til og følger rate utviklingen.

Bør de kjøpe 3 skip til til en dyrere pris? Eller er caser bedre med ‘kun’ 8 skip men vesentlig lavere snitt pris?
Vil andre kjøpe skipene til samme pris hvis ikke?
ruda
28.02.2019 kl 09:05 4293

Nå tjener de penger, så her er det duket for rally fremover