HUNT - "deep in the money" - doblingskandidat


Fin analyse fra Pareto i dag.
De ser på HUNT som en vinner på Oslo Axess i 2018 - 2019.
En klar doblingskandidat.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Skipene-til-Fredly-er-deep-in-the-money

Tankskipene til Arne Fredly er allerede «deep in the money» ifølge Pareto som ser doblingspotensial.
Hunter Group har blitt omfavnet av flere av Norges mest profilerte investorer etter at Arne Fredly omdannet det fra et oljeserviceselskap til et rendyrket spill på tankmarkedet.
Flere meglerhus har hyllet satsingen, og nå kaster også Pareto Securities seg på med en soleklar kjøpsanbefaling.
«Med kun to ansatte så langt er oppsettet slankt, noe som sikrer minimalt med cash burn (og ingen flåtealdring) det kommende året, som fortsatt ventes å bli volatilt for råoljetankredere. Med stigende input-kostnader og mer komfortable verft er nybyggprisene på vei opp, med Hunters skip allerede dypt «in the money»», skriver Pareto-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder i en oppdatering.
Hunter Group har en avtale med DSME-verftet i Sør-Korea om bygging av syv VLCCer - Very Large Crude Carrier - med levering mellom 2019 og 2020 – av Pareto omtalt som «IMO 2020-vinduet» - og en gjennomsnittlig prislapp på 85,4 millioner dollar inkludert innstallering av scrubbere.
I tillegg har rederiet opsjoner på å bestille ytterligere tre VLCCer til 92 millioner dollar pr. skute, inkludert scrubbere. Etter å ha blitt forlenget en rekke ganger er fristen for å utøve disse 19. oktober.

God kapitaltilgang
«Med en gruppe finansielle investorer i ryggen uten noen som helst direkte shippingerfaring, kan Hunter helt klart bli ansett som spekulativt, og på mange måter et bilde av hva som vanligvis ødelegger shippingsykluser», skriver Pareto-analytikerne.
De påpeker imidlertid at å få tilgang på kapital – både fremmed- og egenkapital – er vanskeligere enn før, noe som betyr at de som faktisk har tilgang, oppnår høyere avkastning.
Når aksjonærlisten, i tillegg til Fredly selv, består av Arne Blystad, Sundt-familien, Fredrik Halvorsen, Ketil Skorstad, Wilhelmsen-familien og Kristoffer Stensrud, for å nevne noen, bør kapitaltilgangen være det minste problemet.
Basert på en antakelse om at rederiet har behov for ytterligere 120 millioner dollar, eller om lag 980 millioner kroner, i egenkapital, setter Pareto kursmålet til 5,10 kroner.
Det er om lag 36 prosent høyere enn mandagens sluttkurs.
Doblingskandidat
Meglerhuset åpner for at oppsiden i Hunter Gropu potensielt kan være betydelig høyere.
«(..), men med en P/E under 5x på helt nye skip kan dette helt klart være en doblingskandidat hvis inntjeningsmultipler blir anvendt – eller det fremtidige egenkapitalbehovet blir redusert», heter det.
Pareto estimerer at rederiet vil seile inn inntekter på 898 millioner kroner i 2020, med et dertil hørende driftsresultat på 594 millioner kroner.
«Med 40.000 dollar pr. dag pluss en scrubber-premie på 10.000 dollar pr. dag, venter vi at Hunter genererer 0,7kroner i inntjening pr. aksje i 2020, og med 10.000 dollar dagen opp legger det 0,3 kroner oppå dette», fastslår Pareto-duoen.

.
Redigert 15.10.2018 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
ruda
05.06.2019 kl 09:48 6056

Blir nok ikke noe salg her med det første
ruda
08.07.2019 kl 09:42 5779

Registrerer fin fremgang og vil nok fortsette oppturen utover høsten
ruda
30.09.2019 kl 16:36 5305

Vi har nok passert 5 før jul
habbiten
01.10.2019 kl 09:29 5119

Kan vel kalle det et kredittkort med gode betingelser, kjekt å ha.
Quepasa
01.10.2019 kl 09:40 5099


Hunter Group etablerer låneavtale med Arne Fredly
Tirsdag morgen melder Hunter Group at datterselskapet Hunter Tankers har inngått en kredittfasilitet-avtale med Apollo Asset Ltd. Apollo er også eid av Arne Fredly. Avtalen er på 15 millioner dollar eller 137 millioner kroner, og har en årlig rente på fem prosent. Da selskapet inngikk en lignende avtale tidligere i år forklarte Hunter Groups konsernsjef Erik Frydendal den slik:

– Fleksibilitet. Det ville ikke vært mulig å oppnå så bra vilkår med noen banker.
– Du klarer ikke å finne så gode betingelser andre steder?
– Hvis du vet om et sted, må du være så snill å si det, svarer Frydendal.
Quepasa
01.10.2019 kl 09:41 5125

5%. Innafor det vel?
Reserven
02.10.2019 kl 01:01 4961

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1179119727773409280
"#VLCC spot continues the winning streak, quoted at $72k/d today +85% w/w & +215% y/y. As a theoretical exercise, @ current spot, $FRO is trading @EV/EBITDA 3.9x, $DHT 2.5x, $EURN 2.0x, $TNK 1.4x & $ADS 0.7x. We reiterate #BUY on #oil #tanker #shipping, if it was unclear... #OOTT"
Reserven
05.10.2019 kl 15:17 4677

Se på chart-screenshotet i tweeten:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1180164862770634755
"#VLCC closing in at $100k/d today, even faster than I imagined when quoted on this by journalists earlier in the week. Smaller vessels follow. Wow! #oil #tanker #shares surging up to 10% today. Enjoy the ride #shipping #OOTT $FRO $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG"

HOLY SHIT !
Det var voldsomt!
Enjoy the ride.....
habbiten
06.10.2019 kl 11:03 4382

Ser ut som Atla er på vei til Fujairah nå :)

Ser ut til at der er fyr i fjøset nå.Opp 6,5% og det med høyere omsetning.Blir moro dette her.Har fremdeles mine 100.000 lodd her.
Reserven
07.10.2019 kl 11:18 3936

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1181126465036963841
"Off to a stellar start to the week. #VLCC Maran Ariadne (2016) reported this morning at TCE ~107k/d WAfr-ECIndia. #oil #tanker #shares +6-10% in #Oslo today. #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG"
Cutter
07.10.2019 kl 14:10 3748

Mistet mine trading aksjer i slutten av forrige uke da jeg ikke fikk fulgt med pga reise. Men har stammen igjen. Hvis vi tenker som alle her p forumet at HUNT ikke skal drives som rederi men et AP. Hvilken pris snakker vi da? Mener i dagens marked så bør ikke noe under 7kr vurderes
Quepasa
07.10.2019 kl 15:53 3598

"A Singapore broker said the company’s phones haven’t stopped ringing since the announcement as traders look for alternatives. “We worked overnight,” the broker said. “The word was the same: ‘Get me anything but a Cosco ship and do it now.’ There is panic, and it’s snowballing.”

https://www.wsj.com/articles/u-s-ban-of-cosco-tankers-rattles-oil-transport-11569606494
ruda
07.10.2019 kl 16:04 3574

Vil nok passere 6 innen kort tid

Omsatt for 43.5mill hittil i dag.Det var dager den ikke var omsatt i det hele tatt,så her skjer det store ting!
Nesten så man får deja vu til american shipping company!

:=)
Matmons
07.10.2019 kl 17:58 3444

7 skip de har nå leste jeg

Historien om hvordan han ble reder, da han ikke fant noen eksisterende rederier som tenkte på samme måte som han. Hunter Atla er sluttet 75-80.000$. Mye lærdom her, vil anbefale deg å kjøpe e-avisa.
Redigert 07.10.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
habbiten
07.10.2019 kl 22:07 3191

Hva er poenget med å investere i aksjer hvis man ikke kan kjøpe seg en avis ;)
Reserven
07.10.2019 kl 22:50 3145

Sjekk chart-screenshotet i tweeten:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1181270236059852801
"#oil #tanker #shipping marches on relentlessly, with #VLCC +13% today to $106k/d, or the auspicious $0.106 million number format used by Bloomberg in graph below📈. #Suezmax +30% at $67k/d #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"
Reserven
08.10.2019 kl 00:15 3054

Et utdrag fra (min utheving = FA utheving):
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/10/07/7459429/arne-fredly-begynte-som-skipsreder-ved-a-hamstre-diesel-og-selge-tungolje

"– Det ser veldig bra ut, men hvis Hunter skulle prises som Frontline, ville kursen stått i 8 kroner, selv om jeg vet at Frontline er tankmarkedets eneste blue-chips-aksje, sier Fredly.

– Jeg hadde lest meg opp på scrubbere selv, både teknisk og kjemisk, og føler jeg kan mye om det. Det renser fem ganger bedre enn bruk av alternativt drivstoff, og deponering av svovel i åpent hav gir ingen merkbar forurensing selv med scrubbere på alle verdens skip i 150 år.

– I et godt marked vil alle skip tjene godt, men det er i et dårlig marked at vi har en stor fordel med nye skip ettersom de har så lav kostnadsbase. Du kan se på Eco-skip med scrubbere som en forsikring mot dårlige markeder, sier Fredly.

– Tanken var å lage et norsk tankalternativ med norsk rederibeskatning. Alle andre tankaksjer gir dobbeltbeskatning. Vi har null skatt til norske investorer samt betydelig innbetalt aksjekapital som kan nedskrives. Det gir norske investorer dramatisk bedre avkastning etter skatt enn ved kjøp av andre tankaksjer, sier Fredly, som kaller dette poenget sin «kjepphest»."
Quepasa
08.10.2019 kl 16:08 2795

Noen som kan utdype dette?
"norsk rederibeskatning. Alle andre tankaksjer gir dobbeltbeskatning. Vi har null skatt til norske investorer "
Reserven
08.10.2019 kl 19:17 2694

Joakim Hannisdahl med ny tweet med chart-screenshotet:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1181611021070487558
"No respite for those caught short #oil #tanker #shipping these days, w charterers scrambling to cover requirements. #VLCC +15% @$121k/d, #Suezmax +18% $79, #Aframax -5% $70, #LR2 +10% $28, #LR1 +14% $17, #MR +36% $11, #SR +41% $5 #OOTT $FRO $DHT $EURN $TNK $NAT $STNG $INSW $TNP"
alvor
08.10.2019 kl 20:13 2630

Tror Fredly mener fritaksmetoden. Hvis investor er et norsk AS, er aksjegevinster fra selskaper innenfor EØS skattefrie, mens gevinster fra skatteparadiser er skattepliktige. FRO er registrert på Bermuda. Det gir dobbel skatt i FRO: Først for ASet deretter for aksjonærene i ASet når de rar utbytte. For personlige skattytere blir det ingen forskjell
Redigert 08.10.2019 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Quepasa
08.10.2019 kl 20:59 2538

Takk for informasjon. Dette var jeg ikke klar over.

Ikke bare. Som Reserven også sier, har Norge spesielle regler for rederibeskatning.
Men det stemmer også at HUNT er gunstig for de som har investeringer gjennom AS eller ASK, i forhold til f.eks. OET eller FRO.
Reserven
08.10.2019 kl 23:03 2323

Takk. forklarer hvorfor noen handler aksjer både gjennom AS og privat.

Har ikke noen spesifikk kunnskap om dette, men tror ikke Norge har gunstigere beskatning av rederier enn mange andre nasjoner, inkludert Bermuda, bare konkurransedyktig. Ellers hadde Fredriksen ikke registret FRO på Bermuda.

Redigert 08.10.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Reserven
09.10.2019 kl 22:36 1871

Enda en Tweet fra Joakim Hannisdahl med chart-screenshotet:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1181987387909562368
https://pbs.twimg.com/media/EGdDQhYXoAERHQP?format=jpg&name=large

"#oil #tanker spot rates surges on, w #VLCC at highest levels since the GFC. With increasing earnings comes rising asset prices, which I believe could lift share prices even higher #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"

Mon tro om ikke Hunter kan bli en bra utbytteaksje i årene fremover? Kun finansskatt på utbyttene hvis aksjen eies i eget AS (dobbeltbeskatningen gjør at det for min del er totalt uinteressant å investere i selskaper som Frontline, Okeanis osv.).

Må si jeg er imponert over aksjonærvennligheten til Fredly, Angrer bittert på at jeg ikke kjøpte flere aksjer da kursen fortsatt var på lave 3-tallet.
Matmons
10.10.2019 kl 02:50 1694

Aksjonærvennligheten ?
Hva går det ut på? Det er vel ikke betalt utbytter her enn så lenge ?

Bl.a. holder Fredly kostnadene til Hunter på et absolutt minimum, han tar jo ikke engang ut lønn til seg selv. Han låner ut penger til selskapet til 5% rente. Han holder selskapet norskregistrert slik at norske investorer slipper dobbeltbeskatning. Han driver ikke med noe opsjonstullball eller lukkede emisjoner hvor kursen settes langt under markedskurs for å sikre egen gevinst.

I det hele tatt få eller ingen forsøk på å berike seg selv eller andre i ledelsen slik man gang på gang ser i andre selskaper i en lignende oppstartfase.
Quepasa
10.10.2019 kl 13:54 1322

Knock on wood. Får håpe Fredly ser den langsiktige verdien av å opptre aksjonærvennlig.