DN-kommentar fillerister RECSI

Slettet bruker
RECSI 07.04.2021 kl 11:16 17034

Den eminente kommentatoren Thor Chr. Jensen i DN kommer i dagens avis med en drepende kommentar til termineringen av avtalen med Violet Power.

Tittelen på kommentaren er: Rec "Silicon sminket bruden dagen før emisjon – nå renner sminken"

Kaller børsmeldingen for en skolestil og påpeker noe vesentlig:

"Det oppsiktsvekkende er at Rec Silicon varslet om partnerskapet med Violet Power den 13. oktober i fjor. Da var det ikke måte på hvor fantastisk dette samarbeidet var. Det var åpenbart investorene enige i siden kursen steg hele 64 prosent på meldingen.

Det som er enda mer oppsiktsvekkende er at Rec Silicon dagen etter, altså 14. oktober varslet en rettet emisjon på én milliard kroner til tegningskurs 10,8 kroner. Dagen før steg jo aksjen 64 prosent fra 6,95 til 11,44 kroner på partnerskapet med Violet. Pengene fra emisjonen skal dels brukes til å forberede oppstart av Moses Lake-fabrikken som skulle levere silisium til Violet. Oppstart er planlagt til 2022. En endelig investeringsbeslutning er ventet i andre halvår i år.

Men nå blir det altså ikke noe av samarbeidet med Violet.

Mens Rec Silicon varslet markedet om bruddet sent mandag kveld, sier gründer og konsernsjef Desari Strader i Violet til avisen Columbia Basin Herald at det var hennes selskap som terminerte avtalen for over en uke siden."

https://columbiabasinherald.com/news/2021/apr/05/rec-violet-power-end-solar-supply-deal/
Redigert 07.04.2021 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:38 6527

Hr. Jensen sparker nedover. Det er svært usympatisk. Han har en maktposisjon med påvirkningskraft, og da bør en tenke over konsekvenser. Han må gjerne gi sine stikk til offentlige personer, politikere, mektige bedrifter med sine styrer og ledelse, men mannen i gata bør han holde seg for god til å raljere med - som noen småsparere på et aksjeforum. At han i tillegg synes å ha glede av å påvirke folks verdier negativt med sine vinklinger gjør det ikke mindre usmakelig. Hva er det for slags karaktertrekk som gjør at en nyter at det går dårlig for andre? Han nyter det jo! Ned 5% ha,ha,ha.

Så er det heller ikke slik at en umiddelbar nedgang i kursen betyr at meldingen ikke trenger å være bull. Det vil tiden vise
Redigert 07.04.2021 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
retur
07.04.2021 kl 17:40 6491

Hadde ikke trodd det. Men nå øyner jeg et håp om å kjøpe rec på tiern igjen. Alt for høyt priset ifht til inntjening.
questi
07.04.2021 kl 17:42 6477

https://qd-ruiming.en.made-in-china.com/product/IvyQkziuhHrc/China-99-99-99-9999-Purity-Silane-Gas-Sih4-Gas.html

Silan av typen SH4, med renhet 6N , som er litt dårligere enn det REC pleiere å produsere for sine kunder, selges for ca 200 dollar per 10 liter.
Jeg regner med at kostnaden for å produsere disse i Kina ligger kanskje 1/3 av utsalgsprisen... dvs ca 70 dollar per 10 liter eller 7 dollar per liter. Akkurat denne produsenter klarer å levere maks 50x10l per måned = ca 6000 litere per år...

Prøvde å finne ut nøyaktig hvor mange kg 1 liter av silanet SH4 veier....
https://www.linde-gas.com/en/images/linde-datasheet-15-Silane-June-2017_tcm17-417422.pdf
Det ser ut som at når gassen er komprimert i en slik sylinder vil 47 litere romme ca 10 kg silan, dvs hver liter gi 0.2 kg silan.

Den 10-liters sylinderen som er til salgs der vil altså inneholde ca 2 kg silan. Til en pris av 200 USD...
Estremt dyrt i forhold til det REC kan selge/produsere tilsvarende mengde for i alle fall..

MosesLake er i en helt annen klasse.. der er det ikke snakk om 6000 litere eller 1200 kg per år eller til priser på 100 USD/kg..
men i ti-tusener av tonn til kost langt under 7 USD /kg.
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:43 6458

Nicolay Grove: VP kansellerer med Rec.. kan hende fbr var bra nok for ti år siden. Hadde fbr levert akseptabel kvalitet ville fabrikken i Kina vært en pengemaskin. De må tvert i mot snart hente penger, spørs om Røkke gidder være med på det.

https://mobile.twitter.com/nicolay_grove/status/1379777753189339136
Redigert 07.04.2021 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:47 6394

Nå er det slik at selskaper prises også etter fremtidig inntjening. Og for Rec sin del har sannsynligheten for økt inntjening i fremtiden økt betraktelig siste 6 månedene. Det har økt såpass at VP termineringen ikke burde gi noe særlig mer fall enn vi allerede har sett nå siden tirsdag.

Selskapet sier rett ut i børsmeldingen at bedre muligheter for aksjonærene er der, i nær fremtid. Så det kommer positive meldinger. Spørs bare når.
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:52 6313

Ja, dette er faktisk over kanten av en kommentator i en respektert finansavis. Jeg har det meste av mine sparekroner i eiendom og fond, men reagerer sterkt på denne måten å kommunisere på. Til info; 25% av min lille private portefølje er i Rec og det er småpenger i det store bildet. Måten det manipuleres på i finansavisene og journalister er i utgangspunktet hårreisende. Det som er utrolig overraskende og mulig straffbart i PFU er å se denne type glede over en nedgang i en aksje mennesker har investert i. Tror han Twitter er et leketøy han kan bruke som han vil i den posisjonen han sitter i? Da er han dummere enn jeg tror.
Mulig også Finanstilsynet burde ta en titt på det. Virker nærmest som det er en agenda når man følger opp en kommentar med å skryte av likes fra dagtradere.
Jeg pleier å lese både finansavisen og dagens næringsliv med ujevne mellomrom, men den tid er over sålenge slikt makkverk får stå uimotsagt eller uten reaksjoner!
Redigert 07.04.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:54 6282

Det ser ikke ut som om han har tilegnet seg mye kunnskap siden han, for et år siden, forklarte på Hegnar tv at Rec produserte silikon i Moses Lake. Da Hegnar spurte hva Rec produserte på fabrikken i Butte så forklarte omtalte person at ‘der produserer de en annen type silikon’🤣😂 ‘Baderomssilikon, eller?’, repliserte Hegnar. Og nå går han tøft ut mot fbr tek og klarer ikke redegjøre for fbr, heller, på Twitter😂
Redigert 07.04.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:54 6272

Hehe ja var ikke mange uker siden han hyllet Rec og hausset i vei og skulle aldri selge. Nå er det gammeldagse Rec og må hente penger i emi :))) argumentene grenser på lavt nivå med helt hjernedødt.
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:57 6225

Grove har hukommelse som en gullfisk. Hans inntreden i Rec (2019 tror jeg det var) handlet om batterier. Glem Kina, glem sol, sa han da. Det er batterier dette handler om. Det skjer nå, var hans budskap da. Har dette endret seg til det verre siden 2019? Er silan-anoder mindre relevant nå enn for 1-2 år siden?
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:06 6139

Meget gjennomsyrlig hva denne gjøken av en gjøk prøver på. Tror han menneskeheten er like stokk i huet som han sjøl?
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:09 6102

Helt riktig Contador!

Det spesielle er at verken han eller vi vet bakgrunn for oppsigelsen av avtalen! Ei heller vet han hvor RECSI står om 2 eller 12 mnd. Og ha en personlig agenda mot enkeltaksjer/investorer er en smålig måte og utøve sitt yrke på. Vær varsom plakaten vil jeg tro han har lest, men skjuler seg kanskje som privatperson i dette oppgulpet?

Heia DN! (Ironi)
Redigert 07.04.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:17 6022

Det er jo også en litt rar stratgi fra en avis som skal selges. Er 10-tusenvis av aksje-eiere interessert i å betale for en avis som gjør det den kan for å påvirke våre verdier negativt? En mer balansert og redelig omtale av selskaper jeg eier i, så kjøper jeg gladelig avisen. Neagtivt oppgulp? Aldri om jeg spanderer en krone på det.
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:23 5958

Har aldri opplevd makan til vrøvl det er åpenbart hva denne fyren prøver seg på full krig på Twitter .
Han greier ikke svare på noe som helst og lagt seg på barnehage utsagn .
Regner med kameraten hans Troy er flau nå.


Nicolay Grove
@nicolay_grove
·
2m
Morsomste var at jeg tjente 50 bananer. Mens menigheten blir sittende hele veien ned igjen
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:24 5939

Han vil nok ikke nevne hva han holder på med i sin egen avis vil jeg tro, men litt artig at han er forumleser selv og kaster dritt i eget glasshus etterpå.
Gode verdier kalles det! Slikt tjener en på.
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:30 5875

Ja. Det han vet er det som står i meldingen fra REC. Mener han dette er feil burde han anmelde det for de kan ikke lyve om dette.
Han har derimot tatt halmstrået fra en avis i Washington som gir han muligheten til å slå stort opp om hvor slemme REC har vært. Han kunne skrevet om at VP har framstått fullstendig useriøse og har mistet flere andre avtaler. Han kunne skrevet om Bidens tale og i hvilken retning USA ledes. Han kunne skrevet om koalisjonen REC er med i. Han kunne skrevet om det som står i meldingen fra REC; at de faktisk har større og bedre aktører med på laget. Han kunne skrevet om utviklingen i samfunnet og hva det har å si for aksjemarkedet. Han kunne vært relevant, men er det stikk motsatte.

Folk får bestemme selv, men for meg er REC et særdeles godt case i en bransje som vil vokse vanvittig de kommende år. Jeg ikke bare blir men kjøper meg nok litt opp ved neste mulighet:-)
Skitt fiske!
Redigert 07.04.2021 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:33 5840

Ei regelrett ekkel klyse hele fyrn. Tror du har rett i at Troy ikke føler seg særlig lur over å stemple seg selv som kamerat med dette kursmanipulerende kreket. Men tror nok Troy selv er såpass oppegående at han begynner å ta avstand fra alt denne karen står for.
Satan så barnslig han er. Jeg blir helt matt!
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:57 5647

Grove har mindre peiling på Rec enn deg og meg.
Det gjenspeiles i hans overfladiske og ubegrunnede
kommentarer, tildels også ispedd mye uvitenhet vedr. caset Rec. Han meler sin egen kake slik som mange andre her på forumet gjør. Skit i det og gjør dine egne tanker, la deg ikke styre av disse såkalte besserwisserne. Rec kommer, det er ikke som Ole Brom "ja takk begge deler". Det blir "all inn" i batterier og halvledere, det er nok av bedrifter i verden som er i wafers. Gi det litt tid..."Rom ble ikke bygd på en dag."
Redigert 07.04.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 19:07 5587

«I Butte produserer Rec en annen silikon»😂🤣og Hegnar svarer «ikke baderomssilikon, vel» 🤣🤣🤣jeg tror jeg dauer😂
Slettet bruker
07.04.2021 kl 21:07 5226

Ja, sant;-)

Jeg kjøpte mine første til kr 4, og tatt mine valg derfra, lever godt med det. Jeg skjønner bare ikke folk som må drite ut andre på en hånlig måte både her og andre steder.
Jeg følger med på flere tråder og ser at det er et tverrsnitt av befolkningen på forumet, noe jeg selvsagt lever godt med, der mange er utrolig flinke, men også mange som ikke unner andre premien på sine investeringer. Kritikk som er velbegrunnet lever jeg veldig godt med, og ser på det som et pluss. Men når noen går til personangrep er det bare og blokkere/rapportere og gå videre. Et eks. til etterfølgelse er mpcc tråden. Kanskje den beste på hele forumet med utrolig høy kompetanse og lun humor innimellom.

Personlig har jeg veldig stor tro på at REC åpner innen året er slutt, senest Q 1 22. At Røkke selv gikk inn var en stor positiv happening. Problemet med VP startet nok rundt tiden før fabrikken skulle påbegynnes da dette ble utsatt, og Røkke fikk hastverk med og bli leder. Eneste grunn; Røkke er en mann med tyngde og godt renome innen industri, og en USA kjenner, med gode kontakter. REC har resten på plass over there!

Lykke til.
Redigert 07.04.2021 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
polion
08.04.2021 kl 00:37 4889

Synes at Flyers allerede har kommet med noen meget greie nyanseringer. Og bare for nok en gang å presisere hva som var polions hovedbudskap:

Etter å ha lest en god del av innleggene til eks.vis Ushi, tar jeg gjerne en oppsummering (ikke en analyse) over hvordan man kan sammenfatte disse:
* Bare solskinn, og utelukkende ensidig positivitet omkring REC
* positiviteten går over til ren euforisme
* euforismen går videre mot tilnærmede garantier for hvor REC-kursen skal havne innenfor en rimelig tidshorisont
* og de tilnærmede garantiene er nå intet mindre enn villedende aksjonærinfo (for de intetanende, og de er det dessverre en god del av)

Selvsagt er det utallige positiviteter/triggere i tilknytning til REC, men FREMTIDIG REC-KURS VET MAN ABSOLUTT INTET OM. DET FINNES DEFINITIVT OGSÅ FAKTORER SOM KAN SLÅ TIL DE GRADER I STIKK MOTSATT RETNING - ferdig snakka.

Det skråsikre blue sky scenario? Violet-meldingen har noen allerede fått med seg (dog utelukkende positiv iflg. flere, følgelig ei heller noen innvirkning på kursen). Hva om eks.vis neste melding blir at det også er lagt lokk på fremtidig samarbeide med Sila Nano? OBS, og like etterpå kommer pokkermeg melding om at G14 også valgte å gå utenom REC? Eller store tekniske problemer på ML som det jobbes intenst med å finne ut av? Og der gikk f...meg også en av reaktorene til himmels (i samme retning som REC-kursen forventes å gå)? Nei, REC er og blir en aksje som heller litt i retning av den mer spekulative kategori, noe som også i stor grad understrekes av de forholdsvis store kursvariasjonene.
Redigert 08.04.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 00:56 4830

https://edition.cnn.com/2021/04/07/politics/infrastructure-corporate-tax-hikes-biden/index.html

tålmodighet :)
Redigert 08.04.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 08:38 4107

ja, ingen grunn for å tro at denne ikke kommer :-) G14 har ansatt masse personer til ML bare siden nyttår, og denne anode fabrikken skal break ground i 2021.
Iflg G14 sine uttalser i år under en konferanse, ble det gitt svar very soon!
De har opprette kontorer i asia også nylig.
G14 har store investorer i ryggen, kapital , så dette går som planlagt foreløbig.
Annsettelsene de har gjort er operatører, utviklere +++ og dette er til moses lake.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:56 3841

Spent på om Jensen kommenterer dette. Blir jo vanskelig å gjøre det uten å se helt idiot ut.
Nsxnsx
08.04.2021 kl 13:08 3755

Han burde....for da får han jo masse klikk....og det er jo det han vil. Uansett hvor dum han ser ut :)
Slettet bruker
08.04.2021 kl 13:14 3682

Neppe. Om de har en noenlunde oppegående ledelse i den avisen vil jeg tro de stopper det, for sin egen seriøsitet. At han hoverer med bilde på Twitter om egen tråd på HF forteller vel det meste. Research driver han tydeligvis ikke med.
Redigert 08.04.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Odi.1
08.04.2021 kl 13:22 3600

Det er jo ett poeng han har i dette da , er vel kun Jum, TT og May som har forestilt dette som unikt og eksklusivt, og mye svada i flere år om hvor billig dette kan produseres. Ente opp med 0 Kunder
Rec endte opp med en nedstengt fabrikk , tapt teknologi til Kina og 0 inntekt fra TIAN , kun betale enda mer penger.
Mye sand i Sahara siden den gang, og det har eksplodert med mye smartere teknologier, og produsenter verden rundt. Spesielt inne i Kina.

Gjør Røkke lurt, selger han Butte med ML på "kjøpet" ( mer som en industritomt pris ) , putter pengene i resten av rettigheten opp til 49 % i Tian , og glemmer hele Moses Lake . Husk det er ikke mye penger igjen når Gjelden er betalt ut , så andre aksjonærer kan se langt etter å være med i resten på TIAN.

Usa er nok meget betrengt ovenfor ett Norsk selskap som Rec , Norge er nok i overkant Kina vennlige , og de har nok fått med at disse raringene har utlevert hele teknologien ned til Kina ,som dem kan videreutvikle på selv.
Holymoses25
08.04.2021 kl 13:23 3579

Groundbreaking for Violet Power’s factory in an industrial park north of Moses Lake has not occurred..

ALTSÅ, Ikke problemer med REC men VP har NULL peng.... Røkke var den som fikk avtale kansellert...
Slettet bruker
08.04.2021 kl 13:24 3564

Hvorfor skal de selge ML med det potensialet de nå har foran seg?

Edit: Enda dummere spørsmål, hvorfor i ALLE dager skal de selge Butte som er en kjempe pengemaskin? Hvor de planlegger utvidelse for å dekke behovet til markedet????
Redigert 08.04.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 13:28 3487

Er du dum eller bare later du som?

Om vi hadde produsert samme produkt, men den ene hadde slaver og statssubsidiert kull-strøm, den andre bedriften med anstendig lønn og med en ok avtale med fornybar lokal strøm, hvem ville en kunde som var opptatt av miljø og bærekraft velge?

Igjen, regner ikke med at du er dum, du bare spiller dum.
Intravenøsiu
08.04.2021 kl 13:30 3472

Du får ikke svar på et positivt ladet spørsmål knyttet til aksjen av en “stock basher”.

Det vrimler av “stock basher” på forumet nå.

Husk første bud : "BASHERS NEVER Bash A BAD STOCK"
Slettet bruker
08.04.2021 kl 13:38 3396

Hmm..

Du kan gjerne få rett i hva REC gjør. Det vet ingen. Men tror du må lese deg opp litt på hva politikken i USA/Europa handler om i det grønne skiftet. Nå har vel begge kontinent vært Kina vennlige i sin iver etter profitt. Dette er i ferd med og snu. En annen her inne spurte om hvor skorne han brukte var laget? De er også på vei hjem, de største produsentene!
Redigert 08.04.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
AtlasShrugged
08.04.2021 kl 13:38 3387

Spørs om ikke G14 tar alt det som VP skulle ha! meget spennende artikkel idag der VP virker meget useriøse.
Gunnar88
08.04.2021 kl 14:25 3176

Jeg mener vi bør takke godeste, Thor. Tenk så mange han har skremt med agendaen sin. Jeg takker og bukker for at jeg får kjøpe under 17 kr. Og tro meg når jeg sier at jeg håper han retter enda mer fokus mot RECSi. Nesten så han fortjener en god flaske vin.
Gunnar88
16.04.2021 kl 16:49 2600

Håper Thor kommer banen igjen snart. Flere dager siden han har meldt noe negativt. Jeg vil snitte ned.
Slettet bruker
16.04.2021 kl 16:59 2523

Jeg sa opp DN. Når til og med den avisa skriver ut fra hva som meldes her inne, ja da gidder jeg ikke betale i dyre dommer for det.

Kan hende jeg signerer opp igjen, da - men ble lei av lavmål journalistikk:) Han jeg tror du referer til er mer opptatt av å pleie eget ego, enn å grave fram skikkelige saker. Greit nok, men ikke verdt en krone.