Aker Solutions ASA og fremtiden

Skalleknarp
AKSO 07.04.2021 kl 16:02 107969

Det skrives og menes så lite om AKSO om dagen så oppretter derfor en tråd om det er noen interesse for å diskutere AKSO og fremtiden. Ser at aksjen har en tendens å synke kraftig første halvdel av børsdagen for så ta seg igjen mot slutten - er det tradere som utnytter situasjonen? Ordretilgangen til AKSO har vært god den siste tiden så en skulle tro at aksjekursen skal får et godt momentum etter hvert hvis man da har lagt inn nok inntjening på anbudene..?
Redigert 23.08.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
22.04.2021 kl 10:31 7950

Enig ikke mange lyspunktener å spore i AKSO kursen den siste tiden. Det er jo kommet signaler om at den skal oppover, men ser ikke ut som om noen er enige i dette ennå. Vel - vel det må vel snu en gang for være trøsten.
Sunn Skepsis
22.04.2021 kl 10:48 7918

Hehe, får håpe det.
Igjr
23.04.2021 kl 09:30 7713

I denne artikkelen (fra i dag) står det at AKSO er tildelt kontrakt på 460 mill:
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/04/23/7660867/milliardinvestering-equinor-og-4-partnere-bygger-ut

Ser ikke at det er noe om dette på newsweb, er det meldt fra om tidligere?
Sunn Skepsis
23.04.2021 kl 09:33 7713

Må uansett være flere nuller i det tallet før det påvirker kursen for AKSO.
Igjr
23.04.2021 kl 09:40 7738

Slik det har vært i det siste har markedet reagert negativt på nye kontrakter for AKSO. Dermed er det vel positivt at kontrakten ikke har flere nuller bak seg ;-)
Sunn Skepsis
23.04.2021 kl 09:43 7773

Hah, kanskje du har rett
Skalleknarp
23.04.2021 kl 10:51 7760

Å få flere oppdrag uansett "antall nuller bak kontraktssummen) vil slik jeg se det innebære at man har mulighet å oppnå bedre lønnsomhet på prosjektene da man oppnår bedre sysselsetning og slipper dødtid forutsatt at man har mannskapene med de rette kvalifikasjoner og god logistikk da selvsagt.
upsidedown
23.04.2021 kl 13:14 7667

Det var en LOI i juni i fjor, men AKSO ville ha tjent på å melde at den er i havn.
En annen og mye større nyhet er denne som også kunne ha vært meldt på Newsweb i dag..

https://www.equinor.com/en/news/20210423-development-plans-troll-west-electrification.html
Redigert 23.04.2021 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Sunn Skepsis
23.04.2021 kl 13:19 7716

Jøss, kontrakt på 2,9 milliarder som ikke meldes? Sprekt.
Igjr
23.04.2021 kl 14:00 7621

I mitt enkle hode skulle jeg tro at en bekreftet kontrakt av dette kaliberet skulle være positivt for AKSO og de burde laget en børsmelding.
Sunn Skepsis
23.04.2021 kl 14:03 7611

Støttes. Ikke et kvekk om beløpet i noen av avisene heller, så det er vel ikke rart at det går som det går.
Slettet bruker
23.04.2021 kl 14:26 7617

Børsmeldt i februar:

https://newsweb.oslobors.no/message/525035
Skalleknarp
23.04.2021 kl 14:37 7638

Kursen gikk vel ned da - så bra med en påminnelse.. :)
fersk1
23.04.2021 kl 15:09 7621

Nå må du vente til 5mai da,så kan du heller arrestere meg da.
Sunn Skepsis
23.04.2021 kl 15:12 7611

Hehe, jeg lever i håpet som deg, men denne aksjen har lært meg å ha minimalt med forventninger.
upsidedown
23.04.2021 kl 18:19 7529

Ja med LOI, som i dagens børsklima mottas med et skuldertrekk. Det er slutt på den tiden da investorer forstod at en LOI var nær jevngodt med sikker kontrakt.
upsidedown
23.04.2021 kl 18:25 7560

Unnskyld, du må være født under ei særdeles uheldig stjerne. AKSO har gitt meg en 100 prosent, en 80 prosent og to utbytteaksjer med eventyrlig gevinst på under ett år. Nå driver jeg og laster opp i AKSO for neste epoke i et selskap som har lagt grunnlag for en eventyrlig vekst de neste ti årene.
fersk1
23.04.2021 kl 20:58 7494

Den skjønte jeg ikke helt,men jeg vet jo og at kursen vil to og tredoble seg eller mer i løpet av 5 til 10 år. Sitter godt med mine aksjer,kunne nok solgt på topper å kjøpt lavere,men er ingen trader. Skal sitte å heve utbytter når de kommer. God helg.
Arkad
24.04.2021 kl 17:08 7214

Slik jeg ser det så har Aker Solutions hatt alt tilrettelagt for en massiv opptur, med unntak av én essensiell ting, og det er at ledelsen tilsynelatende ikke tar positiv kommunikasjon på alvor. Jeg vet at det er noe mer nyansert, men det kan virke som at det etterlatte inntrykket på store deler av investorverdenen er negativ og at det er slik kommunikasjonen ser ut til å ha utartet seg dette året:

AKSO-vennlige investorer: Vi tror AKSO må ha greie eller gode resultater. De har tross alt kontrakter for mange, mange milliarder kroner, både fra AKSO og fra Kværner.
AKSO-ledelsen en uke før Q4-presentasjonen: Vi har gjort det dårlig og har tapt penger.
Markedet: Hm… Det var da ikke bra. Best å ta noe grep. Aksjen går ned i verdi.

AKSO-vennlige investorer: AKSO har meldt noen dårlige tall, men de har så mange muligheter og mye gående for seg, så vi har fortsatt tro på at de kan gjøre det bra i år.
AKSO-ledelsen ved Q4: Melder de samme dårlige tallene igjen. Vi har gjort det dårlig i 2020. Vi har hatt noen uventede ekstrakostnader knyttet til gamle kontrakter, pandemien, investeringer og sammenslåingen. Vi vet ikke hvordan det går i 2021, men er forberedt på rødt. Det kan gå dårlig neste år også.
Konkurrenter: Vi har sliti litt pga. pandemien, men det går bedre nå og det kommer bare til å gå bedre og bedre fremover.
Shortere: AKSO sier at de har gjort det dårlig de siste årene, at de kommer til å gjøre det dårlig i 2021 og 2022, at de kommer til å ha røde tall og tape penger. Desto større kontrakter de får desto mer penger kommer de til å tape.
Markedet: Auda! Her er det best å være forsiktig. Aksjen faller og blir shortet enda lavere.

AKSO-vennlige investorer: Men det blir kanskje utbytte i det miste.
AKSO-ledelsen: Nei, vi vet bedre hvordan å bruke penger, så det blir ikke utbytte i år. Kom tilbake neste år, så kanskje.
Markedet: Aksjeverdien faller.

AKSO-vennlige investorer: Men i 2020 ble Kværner og Aker Solutions slått sammen. Bare det at man henter inn verdiene fra Kværner må da føre til at nye Aker Solutions er mer verdt.
AKSO-ledelsen: Sammenslåingen har ført til ekstrakostnader for oss.
Markedet: Aksjen går ned i verdi. Etter sammenslåingen er i grunn ikke nye AKSO verdsatt som gamle AKSO + Kværner, men mer som gamle AKSO alene.

AKSO-vennlige investorer: Nye AKSO har kontrakter og backlog fra både Aker Solutions og Kværner. Dermed er det ingen fare for at de går tom for arbeid og de kommer til å fortsette å tjene på kontraktene i flere år fremover.
AKSO-ledelsen: På grunn av COVID-19-pandemien kan vi ikke være sikre på om vi får flere kontrakter, eller hvordan kontraktene våre eller arbeidet vårt for disse vil utarte seg. Pandemien vil føre til flere ekstrakostnader. Men vi jobber for å få flere kontakter og for å bedre marginene våre.
Markedet: Oi, her er det mye usikkerhet og AKSO sier kontraktene deres ikke er sikre, samt at de har hatt og har dårlige marginer. Aksjen faller i verdi.

AKSO-vennlige investorer: Men AKSO satser på å bli grønne. De har en fot i grønn bransje og en i olje. Som leverandør til industri og energibransjen kommer de til å tjene masse fra både olje og grønn.
Mediene: AKSO = oljeservice, oljeservice, oljeservice.
AKER: Vi snakker helst ikke om AKSO. Se på disse andre fine nye firmaene isteden. Offshore Wind,
Carbon Capture, Horizons. Kanskje det kommer et nytt hydrogen-firma også.
AKSO-ledelsen: ...

AKSO-vennlige investorer: Aker sier at det kan komme et nytt hydrogen-firma. AKSO eier jo patentene, mannskapene, utstyret og kunnskapen rundt hydrogen, ettersom de fikk det i sammenslåingen med Kværner. Da er det høyst sannsynlig at det nye hydrogenfirmaet kommer fra AKSO og at investorene får betalt for det i penger eller aksjer i det nye firmaet. Det er jo positivt.
Aker: Nei, vi ignorerer AKSO. Vi oppretter noe helt nytt for å la Horizons skinne isteden.
AKSO-ledelsen: ...
Markedet: Her var det ikke mye å se frem til lenger nei. Vi flytter pengene over i noe med mer potensiale. Aksjekursen faller kraftig.
Aker: Vi skjønner ikke hvorfor markedet ikke verdsetter AKSO så høyt som vi gjør.

AKSO-vennlige investorer: Men disse nye grønne firmaene i Aker vil jo føre til masse nye kontrakter og nye inntekter som kan komme AKSO til gode. Det er jo bra.
AKSO-ledelsen: ...
Markedet: Meh!

AKSO-vennlige investorer: AKSO satser på flere områder som service til fiskeoppdrett, forsvarskontrakter og muligens støtte rundt uthenting av mineralverdier på havbunnen. Det gir jo nye muligheter og verdier.
AKSO-ledelsen: ...
Markedet: Meh!

AKSO-vennlige investorer: AKSO har fått nye kontrakter for hundrevis av millioner og milliarder på milliarder av kroner.
AKSO-ledelsen: ...
Markedet: Meh!

Ledelsen har fremstått som noe negative til eget firma og uinteresserte i å fronte det gode sidene. De har dobbeltkommunisert dårlige resultater, de har sittet stille når negative resultater blir hypet opp av folk som trolig har short-interesser i å snakke de ned, de har ikke vist frem nye kontrakter og muligheter så ofte og bra de kunne gjort i alle kanaler de kan, de tillater at mediene fortsatt omtaler dem som et rent oljeservice-firma, og de har latt andre deler av Aker-systemet bli frontet på bekostning av Aker Solutions. Alt lå duket for at AKSO skulle steget til 20+ kr pr. aksje tidligere i år, men isteden har kursen falt helt ned til ca. 12 på det verste. Mye grunnet det overnevnte.

Selv er jeg fortsatt positiv til AKSO og er tungt investert der, men jeg vet ikke hvor mye tillit jeg kan ha til ledelsen slik ting har blitt kommunisert. Jeg håper absolutt at de blir mer interessert i å fronte AKSO mer aktivt og på en mer positiv måte fremover, og at Q1 vil være positivt ladet med hovedfokus på muligheter og løsninger, for AKSO har all mulighet til å gjøre det veldig bra fremover tror jeg. Så er det opp til ledelsen å vise det frem for hele verden.
Slettet bruker
24.04.2021 kl 18:15 7141

Veldig godt oppsummert. Det er påfallende hvor passive ledelsen i selskapet virker ift å fronte de positive sidene av selskapet. Er det en bevisst strategi for å forhandle frem bedre avtaler med kunder? Som deretter vil gi høyere avkastning på sikt?

AKSO er antagelig det oljeservice relaterte selskapet som er best posisjonert for å dra nytte av skattepakken til oljeselskapene, og allikevel presterer ledelsen å ha et såpass negativt syn på fremtiden. Rett og slett utrolig...

Det er også påfallende at ikke Aker fokuserer mer på å få verdiene opp i AKSO. Med en resultatgrad på rundt 10% (burde strengt tatt ikke være umulig) ville selskapet fort kunne forsvare en verdsetting som er 15-20 mrd høyere enn dagens verdsetting. Det er jo enorme verdier, selv for Aker.
Skalleknarp
24.04.2021 kl 19:14 7078

Grundig og fornuftig oppsummering. Det tar vell litt tid før den nye strukturen går seg til. Slik jeg ser det blir AKSO en viktig brikke da de blir utførende selskap for de mange av prosjektene som igangsettes. Når en får pandemien under kontroll så vil det nok også bedre på situasjonen. Tvi, tvi 🤠
Straight flush
24.04.2021 kl 21:01 7102

Markedets foreløpige konklusjon er at sammenslåingen av AKSO og Kværner ikke har gavnet noen. AKSO har lenge vært tungtdrevet og kunne heller vært delt i flere selskaper med spesialkompetanse. Noen av disse kunne avhendes og tilføre egenkapital i morselskapet. Ulønnsom tungindustri fungerer dårlig i Norge, og arbeiderne må stadig oftere hentes fra Øst:Europa. Da kan verftene bedre plasseres der. Gjeldsfrie Kværner fikk derimot alt til, med god fortjeneste og utbytter. Kanskje bør ny ledelse av AKSO heretter velges blant Kværners folk.
upsidedown
24.04.2021 kl 22:49 7067

Markedet er ikke i stand til å vurdere AKSO seriøst. Det har skjedd for mye på kort tid. Ingen så markedspotensialet i Wind og Carbon da det lå skjult i AKSO og nå famles det i blinde rundt verdsettelsen av AKSO etter fusjonen med KVAER.

Den massive ekstraordinære nedskrivingen selskapet foretok i Q4 2020 kom overraskelse på markedet og mange sliter med å fordøye pillen. Men topp 20 har tro på AKSO og har benyttet usikkerheten til å øke sin andel med nær 4 prosent. Fra drøyt 64 til 68,33 sist jeg sjekket.

Det er også verdt å ta med at AKSO får inn 670 millioner snart som går rett på bunnlinja.

The proceedings concern the legacy project Nordsee Ost which was delivered by Kvaerner in 2013. The ruling entitles Aker Solutions to receive a recoverable cash amount of approximately EUR 67 million, of which approximately EUR 23 million relates to interest. This amount and the financial effects thereof will be recognized in Aker Solutions’ accounts when final payment has been received, expected to take place in the near term.

hill
25.04.2021 kl 00:59 6975

Takk Arkad - for en historisk riktig fremstilling av utviklingen / hendelser i Aker Solution i senere tid. Du har fått med det meste som har skjedd i selskapet
og beskrevet dette på en helt utmerket måte, også hvordan ledelsen har kommunisert i senere tid. Er både riktig og greit at det informeres om det man kaller "profit warning" - uten at en dermed skal fokusere kun på negative saker. Hvorfor ikke også fokusere mer på den store backlog av kontrakter som selskapet innehar, samt den store gevinsten med å fusjonere inn Kværner i selskapet - noe som også ble hevdet før fusjonen.

Håper vi får gode meldinger og mer informasjon ved fremleggelsen av Q-1 resultatet.
Top 20 øker - noe som viser at de har tro!
upsidedown
26.04.2021 kl 14:34 6436

Mulig trippelbunn i chartet på stadig høyere kurser og lavere volum. Ser ut som topp 20 må opp litt for melke mer fremover. I dag passerte de 68,40. Må si jeg er litt imponert over hvor mye de klarer å melke uten å påvirke kursen i nevneverdig grad.
Garcia
26.04.2021 kl 14:41 6424

Ser vi ett greit Q1 og litt positiv guiding skvetter vi fort over 20 kr tipper jeg...
Skalleknarp
26.04.2021 kl 23:49 6236

Var da ikke så værst dag idag. Håper det fortsetter utover uken. Det kan jo evt. tyde på good news Q1...?
Sunn Skepsis
27.04.2021 kl 08:10 6005

Helt nydelig. La oss krysse fingrene for det.
Arkad
28.04.2021 kl 11:29 5724

Saken falt raskt langt ned på forsiden, men Aker BP gjør det i det minste veldig bra med rekordhøye inntekter, og gode muligheter pga. skattepakken.
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/04/28/7662744/aker-bp-med-rekordhoye-inntekter

De skal investere tungt på norsk sokkel og da er det vel trolig at det blir økt arbeid og inntekter til Aker Solutions basert på de investeringene.
Redigert 28.04.2021 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
hill
29.04.2021 kl 11:10 5453

Arkad skrev Innlegget er slettet
Ny kontrakt idag viser ytterligere hvor feilpriset selskapet er.

"Aker Solutions Wins FEED Contract for e-Fuel Plant in Norway
April 29, 2021 - Aker Solutions has signed a contract with Nordic Blue Crude
(NBC) for front-end engineering and design (FEED) of a new e-Fuel facility at
Herøya in Porsgrunn, Norway. The e-Fuel plant is planned to produce CO2-neutral
fuel by using green hydrogen and furnace gas from an existing factory."

https://newsweb.oslobors.no/message/531525
Skalleknarp
30.04.2021 kl 14:21 5063

Klarer vi å unngå tap i dag da..? På vei opp igjen nå etter en bølgedal....
Skalleknarp
03.05.2021 kl 13:08 4650

Bare 1,5 dag til Kvartal 1 slipp. Ingen synsing på hva det vil innebære da der ute? Vil guidingen bli litt bedre sett i lys at de vant rekksak og fikk tilgode hva var det, 670 millioner (?) samt at de har mottatt flere store kontrakter i det siste. Vi får bare håpe at ikke Covid har laget for mye røre?
Garcia
04.05.2021 kl 08:32 4435

Tror AKSO på sikt blir bra jeg..
Nå bygger de jo hydrogen fabrikk med Nel og Acc skal antagelig vis starte opp med blå hydrogen..
Snart er vel AKSO ett grønt hydrogen selskap 😉
Fendi80
04.05.2021 kl 15:58 4314

Sånn helt seriøst, hva er det som skjer?
Jeg har klokkertro på Aker Solutions, men det her er på tampen til latterlig.
X antall milliardkontrakter, x antall mrd. i backlog, x antall positive triggere og null gjeld.
Hva er greia? Den var opp nesten 2% i stad, nå ned nesten 3%.
Et så dønn solid selskap, også klarer den ikke komme seg videre?
Den kommer rett oppunder 15kr, så raser det. Det skjer heeeele tiden!
Liten utblåsning, men har klokkertro og sitter stille. Men hva er grunnen? Jeg finner faktisk ingen faktorer som skal tilsi det som skjer.
Kursen er den samme som den var FØR de fikk alle kontraktene i år, samt tilkjent 690 millioner.
Garcia
04.05.2021 kl 16:22 4506

Enten så har noen fått tilgang til Q1 tallene eller så skyldes dette fallet redsel for dårlige tall....
Straight flush
04.05.2021 kl 16:43 4471

Kan ikke vise for mye fortjeneste på bunnlinjen nå - husk hvem som betaler arbeiderlønnene....
Garcia
05.05.2021 kl 07:06 4110

9,4 milliarder i ordre Q1...
Snur fra minus til pluss, 169 millioner så dette ser bra ut..
Redigert 05.05.2021 kl 07:08 Du må logge inn for å svare