Aker Solutions ASA og fremtiden

Skalleknarp
AKSO 07.04.2021 kl 16:02 107545

Det skrives og menes så lite om AKSO om dagen så oppretter derfor en tråd om det er noen interesse for å diskutere AKSO og fremtiden. Ser at aksjen har en tendens å synke kraftig første halvdel av børsdagen for så ta seg igjen mot slutten - er det tradere som utnytter situasjonen? Ordretilgangen til AKSO har vært god den siste tiden så en skulle tro at aksjekursen skal får et godt momentum etter hvert hvis man da har lagt inn nok inntjening på anbudene..?
Redigert 23.08.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2021 kl 15:39 6183

https://www.upstreamonline.com/exclusive/aker-solutions-eyes-chinese-floating-wind-power-study-but-political-barriers-loom/2-1-1009783
Prosjektet kan slå fast i spenningene mellom Kina og USA, da det vil innlemme teknologi fra Aker Solutions-investerte amerikanske selskap Principle Power
Den norske entreprenøren Aker Solutions samarbeider med den kinesiske offshoreoperatøren CNOOC Ltd om en undersøkelse knyttet til et flytende vindkraftprosjekt som kan bli satt til å elektrifisere oljefeltkomplekset Wenchang i Beibu-bukten i Sør-Kina.
Noen industriobservatører har imidlertid tvilt på sjansene for at studien skal modnes til en fullstendig prosjektering, anskaffelse og byggeavtale for Aker Solutions, ettersom den vil innlemme teknologi utviklet av et amerikansk selskap.

Studien er basert på et flytende fundament for vindturbiner til havs, kjent som WindFloat-teknologi, utviklet av Principle Power Incorporated (PPI).
Amerikanske sanksjoner beveger seg
USA har strammet inn noen regler som regulerer noen eksportteknologier.

Sent i fjor la US Office of Foreign Assets Control (OFAC) fra Department of the Treasury CNOOC Ltd til listen over kinesiske selskaper med påståtte bånd til landets militær.
New York Stock Exchange fulgte opp denne beslutningen med et forsøk på å fjerne den amerikanske depotaksjene til den kinesiske operatøren.

"Prosjektet er vanskelig å gå videre," sa en tjenestemann som var kjent med saken, og la til at det første utkastet til rapporten ble avsluttet sent i fjor.

I 2018 kjøpte Aker Solutions en eierandel på 11,8% i PPI. Denne andelen er forstått å ha blitt overført til spin-off Aker Offshore Wind, der Aker Solutions 'investeringsplattform for fornybar energi, Aker Horizons, har en majoritetsandel.

PPIs nettsted identifiserer Aker Offshore Wind som en interessent.

Investeringen i PPI ble gjort for å bringe Aker Solutions offshore olje- og gassteknikkekspertise inn i fornybar sektor og for å hjelpe WindFloat-teknologi til et bredere marked.

PPIs WindFloat-fundament gjør det mulig å plassere vindmøller på offshore-områder med noen av de rikeste vindressursene, uavhengig av vanndyp, hevder utviklerne.

Installasjon, drift og vedlikehold av WindFloat-fundamentet reduserer risikoen, kostnadene og miljøpåvirkningen sammenlignet med konkurrerende teknologi, hevder de.

Ville være arbeidsskinne
Forutsatt at prosjektet går videre, er Aker Solutions klar til å levere en halvt nedsenkbar flytende vindplattform med 6,25 megawatt kapasitetsturbiner som skal leveres av Shanghai Electric.

I følge studien vil enheten bli distribuert 130 kilometer sør for Yangjiang by, og Aker Solutions vil tilby tjenester som påfylling, sjøfeste, transport og installasjon av fundament og toppside.

Prosjektet er ment å gi strøm til Wenchang-plattformenes overside ved å koble produksjonsanlegget til den flytende turbinen.

Velinformerte kilder sa at Wenchangs kraftforsyninger står overfor mangel på gassforsyning til drivstoff til motorene, og CNOOC Ltd er opptatt av å supplere strømforsyningen via havvind som en del av arbeidet med å redusere karbonutslipp.

Wenchang-oljekomplekset består av to brønnhodeplattformer - Wenchang 13-1 og Wenchang 13-2. CNOOC Ltd har nettopp fullført ommontering av de to ubemannede plattformene til bemannede anlegg for sikkerhetsformål.

Olje produseres fra Nanhai Fenjing flytende produksjons-, lagrings- og lossingsfartøy, hvorfra råoljen sendes til en landterminal av skytteltankere.

En talsperson for CNOOC Ltd sa at selskapet ikke hadde noen kommentar til saken. Aker Solutions svarte ikke på en forespørsel om kommentar da Upstream gikk i trykk.


Slettet bruker
07.06.2021 kl 09:53 5746

Black monday.
Skalleknarp
07.06.2021 kl 10:32 5756

Dagen er ikke omme ennå Veim. Jeg tror vi klatrer oppover sakte men sikkert utover dagen og havner så vidt i grønt. Om så skulle skje vil det love bra for resten av uken. Ha en fin dag :)
Slettet bruker
07.06.2021 kl 10:42 5805

Ja overreaksjon fra min side. Var bare så typisk rett etter at jeg hadde kjøpt. Er lei aksjer nå, så jeg leter etter den ene som bare kan skure å gå sakte men sikkert opp. Da falt valget på akso, så får en se hvor lurt det var om 1 år og 2 ☺️ ha en fin dag du og.
Brusselgeren
07.06.2021 kl 16:41 5630

AKSO er gull, kjøpt meg oppover siden 7 tallet.
Fortsatt trua.
Fendi80
08.06.2021 kl 00:58 5391

Beste valget du kunne gjort!
Sitter selv blytungt i AKSO, og har klokkertro på selskapet.
Ekstremt sterk både fundamentalt og teknisk!
alan
09.06.2021 kl 07:36 5066

Aker Solutions Secures Subsea Services Framework Agreement With Petrobras

https://newsweb.oslobors.no/message/535386
Skalleknarp
09.06.2021 kl 08:16 5057

Nå tror jeg de fleste innser at AKSO glasset begynner å fylles og at en kontrakt som dette derfor vil medføre nordlig klatring i kursen og ikke nedgang som ved tidligere kontraktstilsdelinger - gode nyheter. Nordpolen neste, ha en fin dag. :)
Slettet bruker
09.06.2021 kl 11:51 4890

🇧🇻🚀🚀🚀🎉
Sunn Skepsis
09.06.2021 kl 12:40 4854

Sett det før? Flaks om vi ender i pluss.
Slettet bruker
09.06.2021 kl 12:57 4923

Noen teori om hvorfor? Gevinstsikring? For mange selgere? For mange aksjer?
Sunn Skepsis
09.06.2021 kl 13:05 4959

For mange idioter som har aksjer.
10PS
09.06.2021 kl 14:16 4944

AKSO er jo egentlig en av de mest solide aksjene på OSE og likevel dette narrespillet i forbindelse med milliard kontrakter...merkelig.
Skalleknarp
09.06.2021 kl 14:26 4991

Jeg er ingen ekspert men det undrer meg at kontrakter i denne størrelsesorden ikke skal ha mer positiv effekt på AKSO en en liten peak oppover på morgenen for så å falle nedover til under null? Utroooooolig. For lite aksjer i omløp kanskje?
Sunn Skepsis
09.06.2021 kl 14:29 5012

Det samme skjer hver gang det kommer kontrakt, så intet nytt under solen der, dessverre.
Slettet bruker
09.06.2021 kl 14:34 5051

Jeg er ganske sikker på Akso vil få mange kontrakter i disse dagene som kommer. Akso går ikke opp på nyheter dessverre, men plutselig dager der det ikke er nyheter så går den plutselig opp til 8-10 prosent. Langsiktig peker pilen oppover , opp går den sakte men sikkert .
Tror det kommer flere store investorer som kjøper seg inn.
Sunn Skepsis
09.06.2021 kl 14:35 5160

AKSO opp 8–10 %? Nå tror jeg du blander den med noe annet.
Slettet bruker
09.06.2021 kl 14:45 5221

Jeg har hatt Akso lenge så jeg vet hva jeg skriver.
Sunn Skepsis
09.06.2021 kl 15:05 5190

Godt å høre.
Slettet bruker
09.06.2021 kl 15:32 5176

Men er vel dessverre slik som i dag som er det mest tydelige med Akso. Nesten som jeg trykker selg, møkk lei alt av aksjer, men skal være med opp til mitt eget kursmål på 20 kr, har 1 år på meg som mål. Men blir oppgitt. Hva skal en basere aksjekjøp på egentlig, om det ikke er for kontrakter, backlog, finansielle muskler osv. Skulle jeg heller tatt Aker Hydrogen, Everfuel, Nel, noe fisk kanskje. Tips?

Ser noen i andre fora spår ned mot 15 og lavere i løpet av sommer. Hva tror dere?
Redigert 09.06.2021 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Garcia
09.06.2021 kl 15:47 5234

Jeg tenker guidingen og ett godt Q2 neste mnd løfter den.
Dette er bare tradere som leker seg..
Skalleknarp
09.06.2021 kl 15:55 5354

Enig i det. Om de i neste kvartal begynner å lufte litt fremtidig tanker om utbytte igjen så tror jeg det også kan gjøre sitt til at flere ønsker å erverve seg aksjer igjen og legge i skuffen. Dette kan også gi litt vann på mølla mht. kursutviklingen. Vi får bare leve i troen at det "ordner sæ" mht. at kursen skal heve seg noe. Har selv et mål på NOK 20 før jeg vurderer evt. salg. Har egentlig god tid her, men håper det kommer raskt etterfulgt av neste kvartalsrapport. We'll see.
gizmoz
09.06.2021 kl 16:06 5353

Aksjekursen i Akso har ikke rot i virkeligheten, den burde vært oppe på gamle høyder for lengst. Med tanke på utviklingen i aksjekursen det siste årene, og at Akso skal være et investor vennlig selskap har selskapet mislykket. Her må styret i lag med ledelse i selskapet ta tak, og har en stor jobb foran seg med å rette opp i dette. Hvem gidder å sitte som investor ut og inn i et selskap som ikke klarer og få fram verdiene sine, men dog heller motsatt.
Sunn Skepsis
09.06.2021 kl 16:40 5309

Gjesp, så forutsigbart.
Slettet bruker
09.06.2021 kl 16:48 5297

Det er noen gode poeng du nevner. Hvorfor er ledelsen så defensiv da, er de bare mindre gode ledere, eller har de en hensikt med det? Finnes vel veike og sterke ledere der ute. AKSO var vel defensive i sin siste kvartalsrapport, husker mange stusset over dette. Eller var han bare ærlig? I så måte fortjener hav vel ros. Vrient.
hill
09.06.2021 kl 18:08 5215

Ikke godt å si hvem en skal skylde på. Men dagens kursutvikling føyer seg inni en "normal" utvikling, som hender hver gang AKSO melder om nye milliardoppdrag.
Dette må sies å være en meget pussig utvikling - i motsetning til de aller fleste andre aksjer, som ville endt opp på slike gode meldinger.
Ikke vanskelig å se at robotenes febrilske "kurspleie", er med på å holde kursen nede - så "noen" kan fortsette å kjøpe aksjene til tilbudspris.

En dag vil det fundamentale vinne - så her blir det å holde på "loddene", samt handle flere ved gode anledninger.
Fendi80
09.06.2021 kl 20:53 5090

Bare å holde på aksjene sine, ja!
Legg merke til i dagens handler, tidligere handler og fremtidens handler, så ligger det ekstremt mye handler på 3000 aksjer blank. Det er disse som kødder med kursen.
Det vil smelle skikkelig opp en dag, bare vent. Så får de med dårlig tid selge på 20kr.
Denna blir i LONG porteføljen!
Slettet bruker
10.06.2021 kl 09:10 4812

Og dagen det smeller er ikke i dag. Kan vel smelle begge veier sånt sett. En merkelig aksje.
Sunn Skepsis
10.06.2021 kl 09:24 4841

En vakker dag skal vi bli belønnet.
Skalleknarp
10.06.2021 kl 09:34 4840

Hvorfor skal "Noen" på død og liv bruke midler til å holde aksjen nede..... Tenker spesielt når strikken nå er tøyd pga. flere positive triggere (kontrakter - avtaler) som normalt og for de fleste andre selskap skulle tilsi kurs Nordover...? Om en ser over tid - historisk (mnd - hittils i år - siste år) så har kursutviklingen egentlig vært positiv. Mao man behøver ikke klage så mye akkurat denne uken. Jeg er også overbevist om de tolmodige (les longere) vi vil bli belønnet litt frem i tid. Ha en fin dag - uansett kursutvikling på AKSO :)
undrende
10.06.2021 kl 10:28 4775

Robothandling med nettokjøp vel. De senker den riktignok ned, men så kjøpes det opp bolker i et jafs, både på slutten i går og i morges.
Slipper å tenke på kurtasje pr handel som småaksjonærene gjør.
Man gjør seg jo sine tanker om det skulle vært forbudt å holde på sånn......
Er det noe som skulle vært satt søkelys på i disse woke tider, så er det vel først og fremst finansverden.
alan
10.06.2021 kl 20:49 4547

Tjaaa

Dette dukker opp ca. hver 3 mnd.
Alltid er det Reuters som kommer med saken, og det henvises til en anonym kilde hver gang.


Sunn Skepsis
10.06.2021 kl 21:03 4618

All PR er god PR ...
Byggjar
11.06.2021 kl 12:10 4302

Godt og informativt. Disse 3' bremser, kjøper når stoploss hos nye aksjonærer dupper kursen litt. Gjerne på dager med moderat/lav oms. Men det er få som kan "småshorte" slik over tid....,0g med fundamentet og godt konsolidert Akso nå,- vil aksjen rykke naturlig mot 20,- da vil jeg tro 3000-aktøren(e)
må slippe og bli med på 'ferden' Stay long, dere som har holdt til nå! At de store pt ligger på ca 70% sier der meste. Riktig god helg💪🐳👍🌅
Slettet bruker
11.06.2021 kl 14:34 4237

Sunn Skepsis skrev All PR er god PR ...
Zzz zzz zzz 2022 må da bli bedre
Skalleknarp
11.06.2021 kl 14:40 4249

Mao. bare å stikke hodet i sanden i dag og late som ingenting. Neste uke blir nok kanskje noe bedre for AKSO enn denne. God helg !
Arkad
14.06.2021 kl 09:09 3836

Denne artikkelen dukket opp i helgen. Ser ut som at Simply Wallstreet er rimelig positiv til utviklingen i AKSO:
https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-akso/aker-solutions-shares/news/shareholders-of-aker-solutions-obakso-must-be-happy-with-the