Aker Solutions ASA og fremtiden

Skalleknarp
AKSO 07.04.2021 kl 16:02 107548

Det skrives og menes så lite om AKSO om dagen så oppretter derfor en tråd om det er noen interesse for å diskutere AKSO og fremtiden. Ser at aksjen har en tendens å synke kraftig første halvdel av børsdagen for så ta seg igjen mot slutten - er det tradere som utnytter situasjonen? Ordretilgangen til AKSO har vært god den siste tiden så en skulle tro at aksjekursen skal får et godt momentum etter hvert hvis man da har lagt inn nok inntjening på anbudene..?
Redigert 23.08.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2021 kl 14:36 6540

Gitt opp å forstå markedet her hjemme. Skaper mer irritasjon enn lykke. Prøver å sitte rolig og nå egne kursmål for en aksje. Vil påstå at 90 prosent av andre aksjer på børs hadde hatt motsatt reaksjon enn akso sitt tilfelle, blir ikke forundret om den lander på 5% pluss. Andre hadde sittet og ventet spent på sluttauksjonen, i akso vil vel muligens sluttauksjonen sende kursen videre ned. Tålmodighet som du sier. Viktigste av alt.

Hvorfor ble aksjen stengt i dag tidlig egentlig? Fryktet de kursen skulle gå helt amokk?
Redigert 02.07.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
10PS
02.07.2021 kl 14:37 6553

Halvårsrapporten er den 15 d.mnd. og den må jo bli ekstremt god med tanke på alle kontraktene som er inngått uten at kursen har gått noe av betydning og derfor anbefaler jeg å hamstre da jeg regner med at kursen vil stige for hver dag videre mot den 15 . At aksjen blir styrt opp og ned ser jeg bare som en fordel som også gir billig inngang.
Slettet bruker
02.07.2021 kl 14:55 6531

Enig i hva du sier Veim. Tålmodigheten seirer og tid i markedet. Vi kan ikke planlegge for utviklinger, men vi kan posisjonere oss, når traderne og finansfolket er ferdig med tivoliet, så kommer reprising, med klare strategier på investeringene, så vil man tjene penger. Covid har gjort at flere av oss har mangedoblet kapitalen og mange nye sauer for ulvene. Jeg trenger ikke være noe ulv, ei heller noe sau, så man har en stor jobb, det er å sortere ut støy, noe det er overdådig mye av. Ja, som du sier, sluttauksjoner er liksom hele spenningen etter en deal som AKSO fikk på plass idag, men tror også vi ender opp med en nedgang i de siste 5 minuttene..
theblueone
02.07.2021 kl 15:12 6519

Bare så det er helt klart: En kontrakt er ikke en kontrakt før den er signert av begge parter. Uendelig mange kontrakter har gått dukken i sluttforhandlinger, så jeg forventer at "noen" avventer endelig avklaring før kursen starter oppover....
alan
02.07.2021 kl 15:27 6482

Tjaaa da får du vente...

Imens melder AKSO om enda en kontrakt.....

July 2, 2021 - Aker Solutions has won a sizable[1] contract from OKEA for
modifications on the Draugen platform to enable processing of gas from the
Hasselmus discovery.
Gullhaugen
02.07.2021 kl 15:37 6518

Bare å lage en ny tråd....Akso skal i 50 kr.
undrende
02.07.2021 kl 16:17 6443

Ja, det virker som det ryr på med nye kontrakter. Selvfølgelig må de bekreftes sluttført. Hvis man ser på den lenken jeg la ut igjen i dag, så er selskapet utad også overoptimistiske, syns jeg, på at mange av anbudene på 78 milliarder vil sluttføres.
suspekt
02.07.2021 kl 16:43 6401

Ikke så veldig mange som kan ta slike kontrakter uten å stykke de opp. Akso ligger nok godt an til denne jobben, er vel verdensledende på slike jobber.
Tror vi skal oppover mot 20 ganske fort, og videre senere til høsten.
Kjøp på mandag morgen er mitt tips, i dag fikk ingen tid å regne, snart kommer husa med nye og høyere kursmål. God helg og lykke til!
10PS
03.07.2021 kl 10:15 5976

Aker Solutions hoppet etter milliardkontrakt
Chevron har valgt å kjøpe et anlegg for gasskompresjon fra Aker Solutions. Anlegget skal plasseres Chevrons gigantfelt i Australia. Kontrakten har en forventet verdi på rundt syv milliarder kroner.

I påvente av nyheten ble det innført handelsstans i Aker Solutions-aksjen. Da børsen åpnet for handel i selskapet bykset aksjen opp.

Like før børsens stengetid vant også Aker Solutions en kontrakt av «betydelig størrelse» ved Draugen-plattformen. Den kontrakten er «bare» verdt 200–700 millioner kroner.

Vi åpner sterkt opp på mandag er mitt 10PS
TraderMom
03.07.2021 kl 11:15 5917

Tror også på oppgang mandag, med mindre det surner på børsen generelt. Men med siste dagers meldinger ligger det an til å bli riktig bra fremover. Melding nr to i går kom såpass sent, så er nok en del som ikke fikk lest den før stengetid.

Hva tenker dere om Q2 og mulighet for mer positiv guiding der? Realistisk med en 'oppgradering' fra ledelsen, eller må man vente til Q3/Q4 for det?
R1234
03.07.2021 kl 18:56 5762

Står i 40-50 innen to år med denne utviklinga!
suspekt
03.07.2021 kl 21:22 5659

Håper på gode utbytter underveis da!
alan
03.07.2021 kl 21:58 5612

Finansavisa har en artikkel om Australia kontrakten.
En analytiker mener at den vil bli større, rundt 8 milliarder.

Ellers er marginene på vei opp.
Setter inn litt om dette fra dagens artikkel.

Hva kan fredagens kontrakt bety EBITDA-messig for Aker Solutions?

– Det begynner å bli kapasitetsbegrensninger og flaskehalser innen engineering,
noe som er positivt for prisingen. Når book-to-bill er over 1 får man mindre ledig kapasitet,
og da går gjennomsnittsmarginen opp, sier analysesjefen.


Skalleknarp
04.07.2021 kl 20:09 5216

Blir litt spennende å se hvilken veg det går i morgen. Mitt tips ( kjenner det på liktornen - like godt som TA) er at det fortsetter Nordover litt til. Har kommet så mange oppdrag til AKSO nå at man ikke kan unngå å ta den med i beregningen - kalkylene. De har vel godt med cash også etter at de vant rettssaken med 69 millioner€. Ha en fin aften 🤠
Garcia
05.07.2021 kl 06:10 4950

Begynner å se ut som at utbytte blir sikrere og sikrere nå, så fort den store kontrakten er i mål er det bankers...
Om ett år fra nå av ligger vi nok rundt 40 kr i kurs....
Slettet bruker
05.07.2021 kl 07:21 4883

Om ett år ligger kursen kanskje på 25... Hva tilsier at kursen skal opp 135% på ETT år? AKSO er et veldig stort selskap der selv store kontrakter har begrenset innvirkning på kursen til selskapet. Selskapets største utfordring er resultatmargin, og det er ikke noe som snus over natta. Mange av de eksisterende kontraktene vil fortsette å gi selskapet lave marginer, og dermed også tynge resultatet.
TraderMom
05.07.2021 kl 07:29 4882

Fin TA i Investtech i dag:

Aker Solutions ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Kursen har også brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 13.60 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp
Garcia
05.07.2021 kl 08:13 4807

Tror utbytte vil øke interessen betraktelig...
Aksjen er vel priset lavt i dag og begynner den og priset mere normalt tipper jeg ca 40 kr om ett år...
TraderMom
05.07.2021 kl 08:15 4815

Der kom tredje kontraktsmelding på to dager, du kan fort få rett :)

https://live.euronext.com/en/node/5645284
Pacino
05.07.2021 kl 08:17 4812

Aker Solutions har signert India-kontrakt
Aker Solutions har signert en feed-kontrakt (front-end-engineering and design) med Crown Lng for terminalflytende naturgass i havnebyen Kakinada i India. Det kommer frem i en børsmelding mandag morgen.
Slettet bruker
05.07.2021 kl 10:43 4602

Gode gamle Akso. Har savna deg, du løp litt løpsk fredag som var, godt å se deg tilbake i gammal form. Skål🥃
Torine
05.07.2021 kl 11:19 4556

Stor interesse og dermed solid omsetning i aksjen. Før 12 idag har vi passert gjennomsnittsomsetning pr dag siste 3 mndr..
10PS
05.07.2021 kl 11:28 4586

Husk å hamstre også med tanke på utbytte i tiden fremover.
undrende
05.07.2021 kl 13:44 4403

Har vært inne i AKSO siste uker, og har god tro på ett løft her. M.t.p skattepakken som ble gitt industrien for litt over et år siden, så er det vel lite trolig med utbytte her ennå. Ville vel blitt et ramaskrik om selskapet startet opp utbytte allerede. Tror ikke økonomien er så dårlig at et utbytte ikke kommer, men at selskapet er nødt til å holde tilbake. Derimot er det vel åpenbart at en storkontrakt med Chevron vil trigge fler store kontrakter internasjonalt. En annen melding om kontrakter innenfor det grønne skiftet vil være enda mer eksplolsivt for kursen fremover. De har vel gjerne anbud ute på "grønt" opp mot 25-30 milliarder iflg en uttalelse fra sjefen for bare 2-3 uker siden.
https://e24.no/boers-og-finans/i/6zxjaW/aker-solutions-med-milliardavtale-i-brasil
"Selskapet opplyste i forbindelse med første kvartal at det kjempet om anbud for totalt 78 milliarder kroner, og at rundt 30 prosent av dette var knyttet til energiomstilling og det grønne skiftet."
Redigert 05.07.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
10PS
06.07.2021 kl 08:54 3971

Den 15 er det halvårs rapport og regner med en pen økning frem til da. Solid og litt tregt selskap med tanke på kurshopp men de har store inntekter og det vil komme mer frem den 15 d.mnd.
undrende
06.07.2021 kl 10:43 3846

Stiger pent på solid volum nå. Større aktør i sving 👌🏻
lolle02
06.07.2021 kl 10:53 3807

Kontrakten på 7 Milliarder i Australia er underskrevet.
Løp og kjøp, utbytte kommer....

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/07/06/7701302/7-milliarderskontrakten-i-boks-for-aker-solutions?internal_source=sistenytt
Redigert 06.07.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
lolle02
06.07.2021 kl 11:53 3645

Kursen burde vært satt mye høyere, men den kommer, Akso har fått så mange milliardkontrakter nå, så kursen vil gjenspeiles i ordrebøkene.
Snart kommer utbytte også. En sikker vinner
Slettet bruker
06.07.2021 kl 12:01 3648

Kursmål på 21kr ble gitt før Akso fikk bekreftelse på Chevron oppdraget på 7 milliard .
Meglerhuset ABG Sundal Collier hvis dere leser forumet så bør dere komme med ny oppdatering.
kursmål 30kr
Redigert 06.07.2021 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2021 kl 12:25 3590

Meglerhusene bryr seg sikkert veldig mye om hva en gjeng (amatører) mener at kursen skal være? Tror det er best å bare nyte de dagene AKSO går opp...
Strategi
06.07.2021 kl 13:09 3495

Akso er i form og det skulle bare mangle.
Et av de absolutt beste på Børsen.
Backlog herfra og til Evigheten.
På tide å ta store steg.
alan
06.07.2021 kl 13:22 3455

😎
10PS
06.07.2021 kl 13:34 3435

Akso skal opp, men ligg ikke alle aksjene i en kurv. Anbefaler i tillegg en helt ny fersk på børs en landbasert lakseaksje som Gjelsten (kameraten til Røkke) er inni.
undrende
06.07.2021 kl 15:29 3304

Vennligst hold andre aksjer til trådene de tilhører.
Arkad
06.07.2021 kl 15:41 3290

Det er vel ikke så lenge siden Sparebank 1 endret sitt kursmål til 22 kr eller, og det var også før det ble kjent at det skulle inngås avtale til en verdi på rundt 7 milliarder kr, og før avtalen ble bekreftet signert, slik den nå er:

https://www.akersolutions.com/news/news-archive/2021/aker-solutions-awarded-subsea-gas-compression-contract/

Selv mener jeg at kursen burde ligget til 20 på sammenslåingen med Kværner og allerede eksisterende oppdrag og verdier. Det som har holdt kursen nede mener jeg i hovedsak er ledelsens negativitet. Hvis de holder farten oppe inn mot Q2 og er positive ved presentasjonen av Q2 så tenker jeg at verdien kan stige til minst 22 nå med enda flere positive nyheter som har kommet den siste tiden.
Skalleknarp
06.07.2021 kl 16:21 3203

Forutsetter også at det ligge bedre marginer i de nyeste inngåtte kontraktene og dette er bør det i tilfelle gis noen signaler om på Q2 . Utnyttelsesgrad på personell pga stor aktivitet og Covid lettelser er jo også positive triggere.
undrende
06.07.2021 kl 21:41 2917

Som jeg har resonert meg frem til i postinger tidligere på tråden, så er det slik som jeg ser det flere triggere for kursutviklingen. Selvfølgelig er ordreinngang, og fortjeneste marginer på kontraktene avgjørende for kursmål.
Så har man tildelte anbud innenfor det grønne skifte, som vil bli en kraftig trigger når (om) de tikker inn.
Ledelsen har tidligere uttalt at rundt Q1 fremføringen, så hadde AKSO 78 milliarder i anbud ute, hvorav rundt 30% innenfor energi omstilling og grønt.
Utenlandsgjennombruddet:
Dernest har man kontrakter innenfor utnyttelsesgraden i oljeservice, og nå i dag, en svær internasjonal kontrakt som vil kunne trigge ytterligere jobber innenfor dette pioner området. I omstillingsfasen vi nå er på vei inn i, med sannsynlig mindre leteboring, er det overordnet viktig å øke utnyttelsen av eksisterende olje & gass felt som Equinors anlegg tidligere, og storkontrakten til Chevron utenfor Australia nå, som man må kunne karakterisere som ett stort internasjonalt gjennombrudd.

"Nå som kontrakten på syv milliarder kroner er i boks, vil det bli det første gasskompresjonsanlegget som installeres utenlands. Det første anlegget står på Åsgard-feltet til Equinor i Norge."
"– Globalt er dette det andre subsea gasskompresjonssystemet levert av Aker Solutions, og det demonstrerer vår pionerånd for å skape verdier for våre kunder. Vår verdensledende teknologi bedrer feltinnhenting samtidig som det tilbyr karbonutslippseffektiviteter sammenlignet med tradisjonelle kompresjonsalternativer, sier administrerende direktør Kjetel Digre."
"Både gass- og oljefelt opplever at produksjonen faller over tid hvis man ikke gjør tiltak. En av måtene man kan gjøre det på er å bruke trykk, og det er her kompresjonsteknologien kommer inn.
Den kan nemlig opprettholde trykket etter hvert som det naturlige trykket i reservoaret avtar.
Tradisjonelt sett setter man kompressorer på plattformer over vann for å øke trykket i reservoarer, men Aker Solutions mener deres løsning med å plassere slike kompressorer på havbunnen nærmere brønnhodene både reduserer investeringskostnadene, driftskostnadene og øker effekten. På den måten får man økt utvinningsgraden."
https://e24.no/boers-og-finans/i/kRq0vv/utenlandsgjennombrudd-for-aker-solutions-med-milliardkontrakt


Life viddy
06.07.2021 kl 21:59 2855

Her er en kommentar fra artikkelen E24 fra en som jobber i Aker Solution. :

Dette er gledelig for Aker Solutions (AKSO), Norge, verden og klimaet. Det er opplagt hva det betyr for AKSO. For Norge er det av stor betydning at norsk-utviklet høyteknologi har et stor mulig eksportmarked. For verden og er det bra at det fins naturgass å "fyre" med i overgangsperioden inntil sol, vind og hydrogen har overtatt. Det gunstige for klimaet er at CO2 utslippet automatisk reduseres til halvparten ved brenning av naturgass i stedet for brenning av kull fordi halvparten av brennverdien i naturgass ligger i ligger at den inneholder hydrogen som blir til vann når den brennes. Rent teoretisk kunne klimakrisen bli løst ved å bytte ut all kullforbrenning med forbrenning av naturgass, f.eks. til fyring av kraftverk. Dessverre er ikke dette praktisk mulig fordi det ikke er naturgass nok og det er en transportutfordring. "Men alle monner drar" som det heter, så AKSO har grunn til å være fornøyd med sitt bidrag.

La meg tilføye at jeg personlig er fornøyd fordi jeg i 1985 som ingeniør i det nyopprettede Kværner Subsea Contracting, nå en del av AKSO, laget en enkel skisse - nå utstilt på oljemuseet - av som viste et mulig fremtidig undervanns kompresjonsanlegg. Det tok AKSO med sin dyktige og utholdende ingeniørstab 25 år med utvikling og grundig testing for å bevise pålitelighet og sikkerhet, før første kommersiell kontrakt i 2010 som var Equinor sitt Åsgard Subsea Compresson. Som det fremgår er Norge Equinor og AKSO en pioner og fremst i verden på dette området. Det er en glede at Australia med Chevron følger opp.

Med den teknologiske erfaringene AKSO med sine medarbeidere har, er jeg sikker på at AKSO kommer til å spille en viktig rolle i teknologi for det grønne skiftet. Utvikling og omstilling stopper aldri.