Aker Solutions ASA og fremtiden

Skalleknarp
AKSO 07.04.2021 kl 16:02 111314

Det skrives og menes så lite om AKSO om dagen så oppretter derfor en tråd om det er noen interesse for å diskutere AKSO og fremtiden. Ser at aksjen har en tendens å synke kraftig første halvdel av børsdagen for så ta seg igjen mot slutten - er det tradere som utnytter situasjonen? Ordretilgangen til AKSO har vært god den siste tiden så en skulle tro at aksjekursen skal får et godt momentum etter hvert hvis man da har lagt inn nok inntjening på anbudene..?
Redigert 23.08.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
undrende
07.07.2021 kl 15:39 4760

En ATL?
Altså ned mot/under 5 kr?
Skal ikke gå inn på hvordan du begrunner det, nok å se til Krakk trådene det.
Vel, om noen syns marginene er heller små, så har i alle tilfeller AKSO masse arbeid fremover, og de vil nok tjene penger.(Les pioner teknologi/omstillings energi/grønt skifte som sannsynlige store triggere)
Jeg tolker ikke din posting som noe annet enn at du skriver at det vil bli et voldsomt krakk i hele aksjemarkedet. I så fall fins det vel en stor majoritet av aksjer på OSE som blir enda mer berørt enn AKSO.
10PS
07.07.2021 kl 14:34 4843

Viser seg det var lurt å selge igår. Har vært med på OSE i mange år og ser for meg en ATL korrigering som vil ramme de fleste aksjene uansett hvor solid de er, merkelig men sånn er det og sånn blir det. Håper jeg tar feil, men en ting har jeg lært meg at "ingenting vokser helt til himmels" . Trøsten er at det vanligvis går opp igjen til slutt.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 12:25 4940

..selskapet er utrolig bra. Men aksjen er ikke atraktiv nå. De tjener ikke penger, og dermed ingen utbytter på par år tidligst.Digre må finne marginer, så kan man forvente utbytter, når det er sagt, så vil det bli store utbytter den dagen det er en vane med gode marginer. Kontrakter har de sanket inn hele tiden.. men det vises ikke på bunnlinjen!
EnAksjeTil
07.07.2021 kl 11:04 5033

7 milliarder til eller fra....Who cares? Ikke aksjekursen hvertfall.
Garcia
07.07.2021 kl 07:57 5117

Jeg sitter rolig i akso , nå er det vel nærliggende å tro at utbytte fra neste år blir en realitet...
Aksjen er lavt priset og inntjeningen virker økende så her kan det gå fort oppover...
Blir spennende å se hva de sier når de legger frem Q2/halvårs rapporten nå snart....
Strategi
07.07.2021 kl 07:10 5183

Veldig defensive holdninger her.
Det er vel nettop nå og fremover det kan klinge godt i kassa til akso.
Corona problemet er kraftig redusert og akso er i god flyt for ferdigstillelse av prosjekter.
Kursmessig er vel Akso der de burde vært etter sammenslåingen med Kvaer og dette er en stund siden.
Det har skjedd mye siden den gang.
Når det gjelder marginene til akso tror jeg disse er bedre nå enn noensinne og personlig er forventningen en kontinuerlig klatring til 40 på litt sikt.
Det er nettop landet en kontrakt på 7 milliarder, og det forventes nedgang allerede etter 8 timers forsiktig stigning.?????
Veldig defensivt , viktig å huske at Akso har radet opp en fantastisk rekke av kontrakter over tid og at kursen har ligget langt under forventet grunnet Corona.
Nå åpnes samfunnene opp og vi forventer mye fremover innenfor bærekrafts sektoren der akso står i fremste rekke.
Redigert 07.07.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Fendi80
07.07.2021 kl 00:07 5311

Ikke for å være kjip, håper alt godt for AKSO, men nå som VIX-indeksen stiger og AKSO er meget sårbar som vi har sett tidligere, vil jeg anbefale å gå over i noe annet inntil videre.
Vil tro det vil være gode muligheter å komme inn igjen på en mye lavere kurs.
Markedet er på overtid, og en korreksjon er forventet å komme snart.
Jeg velger å selge i morgen og kjøpe meg inn i MPC Container, da de har en inntjening som er helt ekstrem om dagen.
MPCC forventer å kunne levere et utbytte på 24kr på 3,5 år. Det er over dagens kurs, noe jeg ser på som meget attraktivt.
Antar at AKSO raser ved et børskrakk, noe MPC antageligvis ikke vil gjøre, da den som regel er grønn på rød børs, samtidig som de har ekstremt gode marginer på inntjening.
Break Even på ca. 6500 dollar dagen, også har de rater på 55.000 dollar dagen.
Skal like å høre motargumentene for å IKKE gjøre det i så fall.
undrende
06.07.2021 kl 22:47 5443

Nå resonerer vel du som om korreksjonen er på vei.......
Olja fortsatt i nesten $75, og AKSO reagerte fint lite på bruddet gjennom $70 på vei opp iaff.
men det er gledelig at selskapet sitter på pioner teknologi som nå tas i bruk internasjonalt i en tid der det i den vestlige verden ventes mindre leteboring, og høyere utnyttelse av eksisterende brønner.
10PS
06.07.2021 kl 22:29 5483

Men NÅ er vel tiden inne for å gevinst sikre pga. ATH eller tror dere vi fortsetter videre opp om/hvis oljeprisen faller. Akso tjener jo godt på dagens høye oljepris men meglerhusene styrer kursen slik de vil og nå er det kanskje tid for midlertidig korreksjon i markedet.
Har i dag halvert porteføljen. Fortsetter muligens i morgen. Lurt eller ikke, det vil tiden vise.
Life viddy
06.07.2021 kl 21:59 3089

Her er en kommentar fra artikkelen E24 fra en som jobber i Aker Solution. :

Dette er gledelig for Aker Solutions (AKSO), Norge, verden og klimaet. Det er opplagt hva det betyr for AKSO. For Norge er det av stor betydning at norsk-utviklet høyteknologi har et stor mulig eksportmarked. For verden og er det bra at det fins naturgass å "fyre" med i overgangsperioden inntil sol, vind og hydrogen har overtatt. Det gunstige for klimaet er at CO2 utslippet automatisk reduseres til halvparten ved brenning av naturgass i stedet for brenning av kull fordi halvparten av brennverdien i naturgass ligger i ligger at den inneholder hydrogen som blir til vann når den brennes. Rent teoretisk kunne klimakrisen bli løst ved å bytte ut all kullforbrenning med forbrenning av naturgass, f.eks. til fyring av kraftverk. Dessverre er ikke dette praktisk mulig fordi det ikke er naturgass nok og det er en transportutfordring. "Men alle monner drar" som det heter, så AKSO har grunn til å være fornøyd med sitt bidrag.

La meg tilføye at jeg personlig er fornøyd fordi jeg i 1985 som ingeniør i det nyopprettede Kværner Subsea Contracting, nå en del av AKSO, laget en enkel skisse - nå utstilt på oljemuseet - av som viste et mulig fremtidig undervanns kompresjonsanlegg. Det tok AKSO med sin dyktige og utholdende ingeniørstab 25 år med utvikling og grundig testing for å bevise pålitelighet og sikkerhet, før første kommersiell kontrakt i 2010 som var Equinor sitt Åsgard Subsea Compresson. Som det fremgår er Norge Equinor og AKSO en pioner og fremst i verden på dette området. Det er en glede at Australia med Chevron følger opp.

Med den teknologiske erfaringene AKSO med sine medarbeidere har, er jeg sikker på at AKSO kommer til å spille en viktig rolle i teknologi for det grønne skiftet. Utvikling og omstilling stopper aldri.

undrende
06.07.2021 kl 21:41 3151

Som jeg har resonert meg frem til i postinger tidligere på tråden, så er det slik som jeg ser det flere triggere for kursutviklingen. Selvfølgelig er ordreinngang, og fortjeneste marginer på kontraktene avgjørende for kursmål.
Så har man tildelte anbud innenfor det grønne skifte, som vil bli en kraftig trigger når (om) de tikker inn.
Ledelsen har tidligere uttalt at rundt Q1 fremføringen, så hadde AKSO 78 milliarder i anbud ute, hvorav rundt 30% innenfor energi omstilling og grønt.
Utenlandsgjennombruddet:
Dernest har man kontrakter innenfor utnyttelsesgraden i oljeservice, og nå i dag, en svær internasjonal kontrakt som vil kunne trigge ytterligere jobber innenfor dette pioner området. I omstillingsfasen vi nå er på vei inn i, med sannsynlig mindre leteboring, er det overordnet viktig å øke utnyttelsen av eksisterende olje & gass felt som Equinors anlegg tidligere, og storkontrakten til Chevron utenfor Australia nå, som man må kunne karakterisere som ett stort internasjonalt gjennombrudd.

"Nå som kontrakten på syv milliarder kroner er i boks, vil det bli det første gasskompresjonsanlegget som installeres utenlands. Det første anlegget står på Åsgard-feltet til Equinor i Norge."
"– Globalt er dette det andre subsea gasskompresjonssystemet levert av Aker Solutions, og det demonstrerer vår pionerånd for å skape verdier for våre kunder. Vår verdensledende teknologi bedrer feltinnhenting samtidig som det tilbyr karbonutslippseffektiviteter sammenlignet med tradisjonelle kompresjonsalternativer, sier administrerende direktør Kjetel Digre."
"Både gass- og oljefelt opplever at produksjonen faller over tid hvis man ikke gjør tiltak. En av måtene man kan gjøre det på er å bruke trykk, og det er her kompresjonsteknologien kommer inn.
Den kan nemlig opprettholde trykket etter hvert som det naturlige trykket i reservoaret avtar.
Tradisjonelt sett setter man kompressorer på plattformer over vann for å øke trykket i reservoarer, men Aker Solutions mener deres løsning med å plassere slike kompressorer på havbunnen nærmere brønnhodene både reduserer investeringskostnadene, driftskostnadene og øker effekten. På den måten får man økt utvinningsgraden."
https://e24.no/boers-og-finans/i/kRq0vv/utenlandsgjennombrudd-for-aker-solutions-med-milliardkontrakt

Skalleknarp
06.07.2021 kl 16:21 3437

Forutsetter også at det ligge bedre marginer i de nyeste inngåtte kontraktene og dette er bør det i tilfelle gis noen signaler om på Q2 . Utnyttelsesgrad på personell pga stor aktivitet og Covid lettelser er jo også positive triggere.
Arkad
06.07.2021 kl 15:41 3524

Det er vel ikke så lenge siden Sparebank 1 endret sitt kursmål til 22 kr eller, og det var også før det ble kjent at det skulle inngås avtale til en verdi på rundt 7 milliarder kr, og før avtalen ble bekreftet signert, slik den nå er:

https://www.akersolutions.com/news/news-archive/2021/aker-solutions-awarded-subsea-gas-compression-contract/

Selv mener jeg at kursen burde ligget til 20 på sammenslåingen med Kværner og allerede eksisterende oppdrag og verdier. Det som har holdt kursen nede mener jeg i hovedsak er ledelsens negativitet. Hvis de holder farten oppe inn mot Q2 og er positive ved presentasjonen av Q2 så tenker jeg at verdien kan stige til minst 22 nå med enda flere positive nyheter som har kommet den siste tiden.
10PS
06.07.2021 kl 13:34 3669

Akso skal opp, men ligg ikke alle aksjene i en kurv. Anbefaler i tillegg en helt ny fersk på børs en landbasert lakseaksje som Gjelsten (kameraten til Røkke) er inni.
Strategi
06.07.2021 kl 13:09 3729

Akso er i form og det skulle bare mangle.
Et av de absolutt beste på Børsen.
Backlog herfra og til Evigheten.
På tide å ta store steg.
Slettet bruker
06.07.2021 kl 12:25 3824

Meglerhusene bryr seg sikkert veldig mye om hva en gjeng (amatører) mener at kursen skal være? Tror det er best å bare nyte de dagene AKSO går opp...
Slettet bruker
06.07.2021 kl 12:01 3882

Kursmål på 21kr ble gitt før Akso fikk bekreftelse på Chevron oppdraget på 7 milliard .
Meglerhuset ABG Sundal Collier hvis dere leser forumet så bør dere komme med ny oppdatering.
kursmål 30kr
Redigert 06.07.2021 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
lolle02
06.07.2021 kl 11:53 3879

Kursen burde vært satt mye høyere, men den kommer, Akso har fått så mange milliardkontrakter nå, så kursen vil gjenspeiles i ordrebøkene.
Snart kommer utbytte også. En sikker vinner
undrende
06.07.2021 kl 10:43 4080

Stiger pent på solid volum nå. Større aktør i sving 👌🏻
10PS
06.07.2021 kl 08:54 4205

Den 15 er det halvårs rapport og regner med en pen økning frem til da. Solid og litt tregt selskap med tanke på kurshopp men de har store inntekter og det vil komme mer frem den 15 d.mnd.
undrende
05.07.2021 kl 13:44 4637

Har vært inne i AKSO siste uker, og har god tro på ett løft her. M.t.p skattepakken som ble gitt industrien for litt over et år siden, så er det vel lite trolig med utbytte her ennå. Ville vel blitt et ramaskrik om selskapet startet opp utbytte allerede. Tror ikke økonomien er så dårlig at et utbytte ikke kommer, men at selskapet er nødt til å holde tilbake. Derimot er det vel åpenbart at en storkontrakt med Chevron vil trigge fler store kontrakter internasjonalt. En annen melding om kontrakter innenfor det grønne skiftet vil være enda mer eksplolsivt for kursen fremover. De har vel gjerne anbud ute på "grønt" opp mot 25-30 milliarder iflg en uttalelse fra sjefen for bare 2-3 uker siden.
https://e24.no/boers-og-finans/i/6zxjaW/aker-solutions-med-milliardavtale-i-brasil
"Selskapet opplyste i forbindelse med første kvartal at det kjempet om anbud for totalt 78 milliarder kroner, og at rundt 30 prosent av dette var knyttet til energiomstilling og det grønne skiftet."
Redigert 05.07.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
10PS
05.07.2021 kl 11:28 4820

Husk å hamstre også med tanke på utbytte i tiden fremover.
Torine
05.07.2021 kl 11:19 4790

Stor interesse og dermed solid omsetning i aksjen. Før 12 idag har vi passert gjennomsnittsomsetning pr dag siste 3 mndr..
Slettet bruker
05.07.2021 kl 10:43 4836

Bullfight skrev Ny melding nå.
Gode gamle Akso. Har savna deg, du løp litt løpsk fredag som var, godt å se deg tilbake i gammal form. Skål🥃
Pacino
05.07.2021 kl 08:17 5046

Aker Solutions har signert India-kontrakt
Aker Solutions har signert en feed-kontrakt (front-end-engineering and design) med Crown Lng for terminalflytende naturgass i havnebyen Kakinada i India. Det kommer frem i en børsmelding mandag morgen.
Garcia
05.07.2021 kl 08:13 5041

Tror utbytte vil øke interessen betraktelig...
Aksjen er vel priset lavt i dag og begynner den og priset mere normalt tipper jeg ca 40 kr om ett år...
TraderMom
05.07.2021 kl 07:29 5116

Fin TA i Investtech i dag:

Aker Solutions ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Kursen har også brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 13.60 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp
Slettet bruker
05.07.2021 kl 07:21 5117

Om ett år ligger kursen kanskje på 25... Hva tilsier at kursen skal opp 135% på ETT år? AKSO er et veldig stort selskap der selv store kontrakter har begrenset innvirkning på kursen til selskapet. Selskapets største utfordring er resultatmargin, og det er ikke noe som snus over natta. Mange av de eksisterende kontraktene vil fortsette å gi selskapet lave marginer, og dermed også tynge resultatet.
Garcia
05.07.2021 kl 06:10 5184

Begynner å se ut som at utbytte blir sikrere og sikrere nå, så fort den store kontrakten er i mål er det bankers...
Om ett år fra nå av ligger vi nok rundt 40 kr i kurs....
Skalleknarp
04.07.2021 kl 20:09 5450

Blir litt spennende å se hvilken veg det går i morgen. Mitt tips ( kjenner det på liktornen - like godt som TA) er at det fortsetter Nordover litt til. Har kommet så mange oppdrag til AKSO nå at man ikke kan unngå å ta den med i beregningen - kalkylene. De har vel godt med cash også etter at de vant rettssaken med 69 millioner€. Ha en fin aften 🤠
alan
03.07.2021 kl 21:58 5846

Finansavisa har en artikkel om Australia kontrakten.
En analytiker mener at den vil bli større, rundt 8 milliarder.

Ellers er marginene på vei opp.
Setter inn litt om dette fra dagens artikkel.

Hva kan fredagens kontrakt bety EBITDA-messig for Aker Solutions?

– Det begynner å bli kapasitetsbegrensninger og flaskehalser innen engineering,
noe som er positivt for prisingen. Når book-to-bill er over 1 får man mindre ledig kapasitet,
og da går gjennomsnittsmarginen opp, sier analysesjefen.

suspekt
03.07.2021 kl 21:22 5893

Håper på gode utbytter underveis da!
TraderMom
03.07.2021 kl 11:15 6151

Tror også på oppgang mandag, med mindre det surner på børsen generelt. Men med siste dagers meldinger ligger det an til å bli riktig bra fremover. Melding nr to i går kom såpass sent, så er nok en del som ikke fikk lest den før stengetid.

Hva tenker dere om Q2 og mulighet for mer positiv guiding der? Realistisk med en 'oppgradering' fra ledelsen, eller må man vente til Q3/Q4 for det?