Hypoteser for VP- brudd

DonJuan
RECSI 08.04.2021 kl 11:28 5915

Starter ny tråd for forhåpentligvis få en diskusjon kun relatert til hypoteser for brudd med VP

Etter min forståelse har bruddet med VP kanskje økt risikoen noe fremover for åpning av Moses lake, men mener også oppsiden er høyere. Jeg skal begrunne dette og legge fram noen alternative hypoteser.
VP skulle i første omgang kun lage paneler og hadde ikke i sine planer å lage ingot/waffere. Viktig å huske på at det hjelper ikke REC med panel og modul produksjon i Moses lake så lenge de ikke også har det kritiske elementet av Ingot produksjon (det er her Kina dessverre er totalt dominer ende med ca 95% av verdens kapasitet). Det var således ganske lenge til VP kunne bli en reel kunde av REC. Det er med dette som bakteppe vi må tolke avgjørelsen om å avslutte VP samarbeid.

Hypotese:
1. behov for Silane til batteri - når VP er forsinket og Ingot utbyggingen er planlagt godt ut i oppskalering til VP var det litt attraktivt for REC og binde seg til en langtidskontrakt med VP i en tid hvor batteri trolig trenger store volum. Dette underbygges også av uttalelsene fra VP om at bruddet med Rec kommer av at de ikke produserer polysilicon. Trolig kom Røkke frem til at det trolig var lite å tjene på VP i de 2 nærmeste årene og at risikoen med å binde opp polysilicon volum år 3 og utover var lite hensiktsmessig hvis marginene på silan er mye bedre
2. FBR polysilicon holder ikke mål - lite sannsynlig etter min mening da det er rart hvis VP skulle funnet ut av dette nå. Produksjon har ikke startet opp og det er vanskelig å forestille seg at de vet noe mer om produktet til REC enn de viste i høst. Uttalelsene til VP taler også i mot dette. Hvis de virkelig mente at FBR ikke fungerte så ville de vel ikke hevdet at problemet med REC var at de ikke produserte polysilicon.
3. REC har funnet andre kunder til FBR - hvis dette er kunder som har behov for polysilicon de nærmeste 2 årene er dette bull, jeg er imidlertid skeptisk siden jeg ikke ka se at det finnes noen kapasitet utenfor Kina som kan ta imot polysilicon. Eneste måtte være en oppstart igjen av GET på Taiwan som gikk konk for et par år siden. Alternativt har de gode signaler på at Kina vil starte tollfri import igjen (ref. Fase 1 avtale) og at dette kan være en fin bro til batteri produksjon får skalert sin produksjon i USA.

Men hvorfor inngå avtale med VP i oktober og avslutte nå - dette tror jeg er pga mer håndfaste bevis for at batteri sporet vil bli noe av kombinert med et selskap med mer selvtillit (les Røkke bak spakene) og større finansiell frihet.

Skyt gjerne ned hypotesene eller kom med egne. Så sant man antar at REC oppfører seg rasjonelt må det være bull at de kansellerer en sikker avtale for muligheten til å inngå en annen. Jeg tolker dette som at langsiktig silan gass avtaler vil komme om ikke så lenge
Slettet bruker
08.04.2021 kl 16:57 913

Fikk lastet opp enda mer i dag.
Er nesten all inn på RECSI.
Gleder meg til den dagen børsmelding kommer med eksklusive avtaler og gjenåpning av ML.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 16:36 1091

Har vært offline .
Veldig skuffet over at kursen gikk opp . Hadde lagt inn kjøp på 40000 aksjer på 16.00kr . Dårlig gjort dere som drev kursen opp !
Redigert 08.04.2021 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
questi
08.04.2021 kl 15:24 1322

Butte går nesten av seg selv.. jeg tror Røkke og staben er alle veldig hyppe på starte så snart som mulig før noen kommer og og rapper alle pakkepenga fra Biden.. Situasjonen med høye polsilpriser bør også utnyttes snart...
questi
08.04.2021 kl 15:20 1372

*haha* elsker uttrykket på dama :D
økon
08.04.2021 kl 15:14 2720

Jeg tror Rec trår vannet i ML inntil det er avklart hvilke kunder de får, og hvilket produkt / mix av produkter de skal levere. Det er gunstigst hvis de får levere gass, slik at de slipper å kjøre den gjennom en fbr-prosess for å lage polysil. Hvis de skal levere tilstrekkelig renhet av poly, må de i tillegg oppgradere produksjonsutstyret, etter hva jeg har forstått fra TTs presentasjoner.
Det de faktisk gjør nå, tror jeg, er at de satser max på Butte, der etterspørsel og priser er gode. Det ser vi blant annet på at det har vært mange nyansettelser i vår. Jeg tror vi kan vente oss gode tall fra Butte i Q1, og kanskje også en avklaring for ML og Yulin.
omac
08.04.2021 kl 14:50 3034

Som jeg har sagt tidligere, VP minner meg om Bipper Silje
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:50 3039

Ja, hva som nå ligger i pipeline gjenstår og se, men VP sine uttalelser avslører mer og mer at her er det noe på gang. De er jo åpenbart misfornøyd. Det kombinert med RECSI egen melding så kan det godt dreie seg om samarbeid med allerede etablerte selskap(er) og selvfølgelig potensielle konkurrenter til VP. Det er dette som blir spennende å se. Det kan også hende at batteri (G14) med flere ble større enn vi har forutsett..

Men at de skulle ha en eksisterende 1.4GWH fabrikk henger jo ikke på greip? Dette er ikke kjent for noen før nå i såfall..
Redigert 08.04.2021 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:49 3067

merkelig utsagn. VP har verken bygg, tomt eller noe som helst. De skulle break ground i januar og colombian herald skulle streame eventet.

existing facility...??? har de satt opp ett ferdig bygg siden januar? Bare tull her...

Hadde de kommet igang så regner jeg med lokale nyheter hadde plukket det opp.
AtlasShrugged
08.04.2021 kl 14:43 3153

Er nok der svarer ligger, også ble VP skuffet og lei seg over å bli vraket og da startet skittkastingen fra dems side.
seth
08.04.2021 kl 14:42 3172

Kanskje inngått eller er i samtaler med en konkurrent av VP?
questi
08.04.2021 kl 14:37 3235

Interessant.. altså ikke det at REC har unnlatt å gjøre noe..

men REC har aktivt gjennomført en god del ting som gikk imot VPs interesser...
VPs hovedinteresse er å etablere og kontrollere en solarkjede utenfor Kina... :)

Redigert 08.04.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:33 3300

Det er FRISTENDE å si at Rec vingler fordi dem har så sinnsykt store muligheter med andre partnere som straks skal signeres og etterhvert børsmeldes. Det blir i tilfellet meget frustrerende for VP om Rec ikke kan love bort noe.

Klimaet har endret seg siden i fjor høst, dette kan være mye av grunnen til at Røkke ville inn fort som jeg har antydet mye i det siste. Utvilsomt spennende å være Rec aksjonær om dagen!
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:28 3354

I følge VP er dem ikke et luftslott.. blir mer og mer fjernt dette her. Men hvis det faktisk stemmer det dem sier her, så kan jeg ikke skjønne annet enn at RECSI har indikert annet samarbeid/avtaler som kanskje harmoniserte dårlig med VP sine planer? Vi får nok klarhet i dette ganske snart :)

https://www.pv-tech.org/violet-power-insists-us-solar-manufacturing-plans-unaffected-by-strategic-alliance-collapse/

"The company still plans to start production of both IBC cells and modules at its existing 1.4GW facility in 2021 with product availability for the US market by the end of 2021.

Although Violet Power did not specifically detail the reasons behind its decision to terminate the partnership, the start-up said REC Silicon’s, “for a number of reasons related to REC’s actions that we view as inconsistent with those of a valuable and reliable partner.”

I følge VP har REC gjort noe de ikke likte.. lurer veldig på hva dette noe er?
Redigert 08.04.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
AtlasShrugged
08.04.2021 kl 14:08 3476

Kan vel fort komme positiv melding om nytt samarbeid eller økt trykk fra G14 vedr recsi nå!
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:06 3500

Ingen som vet hva fremtiden bringer, men ville jo vært artig om ML starter opp, og får full produksjon etter hvert. Enda bedre om VP da kommer med lua i hånda og spør pent om å få handle litt hos REC. Svar: "Ja, det kan dere, men penger up-front, og til spotpris!!"
Anywhere
08.04.2021 kl 13:01 3810

Tror VP har fått lov til å si at de trakk seg...men det måtte de gjøre da betingelser for et gunstig samarbeid ikke ble mulig å legge frem for REC. Så REC lot de bevare noe ansikt, så har de kanskje noen muligheter til å få tid på seg til å finne nye muligheter.
REC forfølger andre fokus, og det er langt mer lukurativt enn VP.
DonJuan
08.04.2021 kl 12:58 3864

I Lys av Bernreuter artikkelen er vel det også sannsynlig at REC fant ut at VP ikke var seriøse nok og ikke hadde finansiering. Hvis det er kun en slik vurdering er vel dette samlet sett negativt da vi må regne med mindre sannsynlighet for egen sol verdikjede i USA
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:54 3919

Det viser at hele finansspekteret er innom Hegnars Tivoli. Det er her sladderet er:)
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:54 3931

Nå må,vel snart Røkke komme med noen bra nyheter før kursen blir altfor lav, merkelig at vi ikke har hørt noe fra han.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:52 3972

De følger med på forumet også .. ha ha .. de refererer til en post av en forumbruker som har vært i kontakt med VP tidligere 👍👏👏

Som jeg tenkte , VP er bare bløff og det var godt Røkke tok affære og kvittet seg med disse svindlerne !

Bare det å si at de terminerte en uke siden viser at VP er useriøse .

Jeg er sikker på at Rec innen kort kommer med kursdrivende melding !

Nå ska jeg kjøpe mer , alt på 15-16 er svært billige!
Redigert 08.04.2021 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:46 4047

Ja, noen burde faktisk få fram sannheten, at Røkke, TT og Rec har gjordt det helt riktige.
Strader’s finger-pointing to REC is obviously a clumsy attempt to divert attention from internal problems at her own company.
solfylt
08.04.2021 kl 12:46 4051

@Kjellefant
Det linkes jo rett til innlegget ditt 😄
Kjellefant
08.04.2021 kl 12:41 4110

Denne skulle vært lagt ut på FA eller DN så folk skjønner hva som er realiteten. God artikkel.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:33 4193

Meget bra artikkel. Takk for link.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:25 4296

Rec er på børs og underlagt strenge regler. Vil tro det er ganske alvorlig å lyve i en børsmelding.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:24 4324

Eneste alle vet, er at det ikke var så gunstig for aksjekursen.
solfylt
08.04.2021 kl 12:23 4351

@Møresilda
Violet Power visste altså ikke at REC ikke produserer i Moses Lake? Alle visste det, det er jo hele årsaken at vi fortsatt roter rundt på disse kursene. REC sier selv de avsluttet samarbeidet med VP. VP sier det var de som brøt met REC. Jeg velger å tro på REC. Hva som egentlig skjedde, er det ingen av oss som vet.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:19 4433

Rec valgte jo en annen forklaringen i børsmeldingen. Sier ikke at du tar feil, men hvorfor presenterer du det vp sier som sannhet, og ikke rec? Eller hvorfor ikke velge å skrive at vi rett og slett ikke vet hvem som snakker sant? Men det passer vel ikke agendaen din? Vi må få frem fakta før vi konkluderer, deg inkl.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:19 4451

Møresilda, vet ikke hvor gammel du er,men det er vel ofte flere enn en side av en sak.

Lurer fælt på hvorfor det kryr av ikke aksjonærer på rec tråder, har ikke dere egne selskaper å skrive om? 😂
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:17 4486

Og billigere ska det bli 🚀🚀🚀 party party.
IKM-ANSATT
08.04.2021 kl 12:16 4511

Ahh nydelig endå meir billige REC🥳💶 e morsomt ditta Lasta på folkens😎 Røkke skyte ifrå hoftå snart🤠
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:13 4586

Det var VP som sa opp avtalen fordi RECSI er upålitelige og ikke produserende. Slutt med denne diktingen.

«Violet Power founder and CEO Desari Strader told the Columbia Basin Herald her company terminated the relationship more than a week ago because REC has proven to be an unreliable business partner.

“We are the ones that terminated the strategic partnership,” she said. “REC cannot be a supplier of ours because they are not producing polysilicon in Moses Lake.”

unreliable business partner
not producing
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:08 4672

Det er isfront mot Kina om dagen. Ingen tro på reduksjon av tariffer.
Redigert 08.04.2021 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
solfylt
08.04.2021 kl 12:08 4686

REC Silicon er vel kompis med QCells (Sør Korea) også. Ellers er det jo et par solcelleprodusenter i USA:
Auxin Solar
Certainteed Solar
First Solar
Global Solar
GreenBrilliance
Lumos Solar
Prism Solar
Seraphim Solar
Solar Electric America
Solaria
SolarTech Universal
SolSuntech
SunPower
SunSpark
Tesla/Panasonic

Med forbehold om feil.