BERNREUTER OM VIOLET POWER IDAG

curvike
RECSI 08.04.2021 kl 11:50 22187

Bernreuter Research suspects that Violet Power has serious problems with raising funds for its ambitious plans. “The emperor has no clothes,” an observer says.


https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/break-up-with-rec-points-to-deeper-problems-at-violet-power/


Så får vi se om finansskribentene får dette med seg!?
questi
08.04.2021 kl 13:46 5544

Selv om VP ser ut til å vise seg å være løsere fundert enn man har trodd, så tror jeg ikke at deres retning er feil...

Norsun som VP har forsøkt knyttet til seg / knyttet til seg ER eksempel på en reell aktør med både fabrikk, mennesker, teknologi og vilje. En perfekt lenke i kjeden.

Enten så vil VP lykkes med å finne flere lenker som denne og sette dem sammen, eller så vil en eller annen industribygger gjøre dette. Norsun er jo norsk så da burde kandidatene være ganske klare ... :) Lurer på hvem Norsun vil henvende seg til nå hvis de ønsker å finne noen som er mer pålitelig enn VP...
Redigert 08.04.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 13:51 5498

Var bare ment som ironi.
Fholm
08.04.2021 kl 13:59 5399

kan du dele linken? så jeg kan ha søket hos meg og ;)
questi
08.04.2021 kl 14:12 5273

Pressemelding fra Norsun ved 4. feb 2021 der de sier at de har fått 'svanemerket' såkalt EPD

https://www.epd-norge.no/getfile.php/1317138-1612778939/Dokumenter/2021%2002%2004%20NorSun%20Wafers%20first%20in%20the%20industry%20to%20receive%20EPD.pdf

Norsun og RECs MosesLake var brikkene som VP skulle sette sammen. Kanskje det er bedre for REC å sette sammen enn å bli satt sammen av andre :)
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:28 5164

Vp sliter er jo ikke vanskelig å skjønne ikke rart Rec ikke ønsket videre samarbeid med disse. De sa det til dere i børsmelding men kepler og DN trodde faktisk det var Vp som brøyt avtalen:)). En skam for anlalytikere og media.
Uansett nå er vi klar for andre store muligheter og venter på meldinger fra Røkke og Rec :)))
MorganKane
08.04.2021 kl 15:29 4940

Som jeg sa i en annen tråd angående Bertha sitt intervju i Finansavisen. Hvis artikkelen skulle hatt noe som helst mening burde fokuset vært hvorfor VP er forsinket.

Men neida, bare svada. Men sånn har FA blitt..
Slettet bruker
08.04.2021 kl 15:42 4806

Ja det for stå for dems regning at de vinkler alt negativt, ser også short trekker seg tilbake nå. Regner med de er nervøse for meldinger som kan komme fra Rec nå, da spretter den mange kroner opp og da får de kjempetap:)) Risikoen og sitte short er skyhøy.
Redigert 08.04.2021 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
AtlasShrugged
08.04.2021 kl 15:43 4778

Ser de har såvidt startet å dekke inn litt på shorten ja Falco, de plukker vel resten i morgen kanskje eller neste dagene til uken.
curvike
08.04.2021 kl 15:59 4641

Interessant a se at Bernreiter er inne her på forumet å snoker:

In mid-February 2021, Violet Power still told a participant of the Norwegian discussion forum on finansavisen.no the following: “At the moment, Violet Power and REC do not have any co-location or supply arrangements in place.

https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/break-up-with-rec-points-to-deeper-problems-at-violet-power/

Slettet bruker
08.04.2021 kl 16:14 4462

At noen tror mer på de som ikke har noe som helst på stell er oppsiktsvekkende . Rec som er et seriøst selskap som sier de har bedre ting på gang og derfor bryter avtalen + sender ut børsmelding blir ikke trodd av enkelte. Dette er bare helt på trynet.
Piloten69
08.04.2021 kl 17:58 4089

Du er definitivt inne på noe her...Dog er "børsen" bestående av profesjonelle og private investorer i den hensikt å tjene penger.. Når man kan tjene både ved å shorte, sitte long samt se på utbyttemuligheter vil man få motstridende informasjon i den tro at man kan påvirke den ene eller den andre veien... Dette i seg selv er jo en del av gamet, men det man kan legge spesielt merke til de senere årene er at enkelte skyr ingen midler i sin higer etter å påvirke kurs.. Dette dreier seg om konkrete løgner, manipulering av sannhet, motstridende tolkninger og medias vinklinger av det enkelte selskap m.m.... At man kan bli frustrert av mindre er jo helt naturlig, men opp gjennom årenes løp er det dog en ting som tilnærmet aldri slår feil på børs...å det er selskaper med et godt fundament, kombinert med et forretningskonsept som markedet søker og ønsker, det vil gi avkastning på sikt ! At aksjen i seg selv er volatil skyldes jo et stort omfang kjøp/salg og at denne påvirkes ved de minste hentydninger den ene eller andre vegen i positiv eller negativ retning...men jeg er definitivt enig med deg når det kommer til det faktum at Rec har sitt fundamentale på plass og ikke minst at selskapet er seriøst ( som enkelte hevder ikke er tilfelle) .... At enkelte og ikke minst ansvarlig i VP hevder at de valgte å kansellere avtalen en uke før dette ble børsmeldt av REC henger ikke på greip. Å påberope seg at REC ikke var å anse som seriøs i den grad de ikke kunne levere produktet var jo ingen overraskelse sett i lys av at ML ikke var oppe å gå på avtaletidspunktet ei eller var de forespeilet noen oppstart før tidligst 22.. VP har mer eller mindre vært et luftslott uten substans, men med mange planer uten tilstrekkelig gjennomføringsevne/kapasitet har styret i REC valgt bort VP til fordel for andre.. Hvis man tror at REC legger frem en børsmelding hvor man bevist legger til grunn en løgn, ja så har man definitivt ingen kjennskap til lovverket.. KIR er fullstendig klar over hvilke mandat han som styreleder besitter og man kan si hva man vil om den karen, men at han er industriskaper er det ingen tvil om... Det som synes påfallende er at mye av finanseliten tilsynelatende ikke finner KIR som "verdig" nok, noe man som mange påpeker spesielt registrerer når det kommer til dekning av hans selskaper i blant annet FA... Jeg abonnerer selv på FA ( ut året så er det slutt), men må ærlig spørre meg selv om det ligger en føring for de ansatte om bevist å vinkle negativt eller utelukke alt som har med KIR å gjøre..( å det gjelder ikke bare hans rolle i REC).Det faktum at Hegnar fører i pennen et ordspråk omhandlende KIR og hans gjerninger som langt under pari, sier vel mer om Hegnar og hans fasinasjon av finansadelen som den gamle skolen fra "BI" født med sin sølvskje på Oslo Vest.... Store økonomiske hendelser har skjedd medio påsken, men hva Hegnar har liggende på sin førsteside er "Spetalens kjøp av hytte".... hvem i helv... bryr seg om det??? Vel kanskje fordi kamerater er kamerater... Jeg har en del av egen portefølje i Rec og kjenner frustrasjonen råde når det kommer til opp og nedturer, men kjenner meg ganske trygg på at min investering på sikt vil gi en god avkastning, ikke fordi enkelte her forsøker å påvirke den ene eller andre vegen, men fordi jeg selv har satt meg inn i hva og hvor jeg plasserer mine kroner... Så til deg som vurderer å investere i Rec, les deg opp på selskapet, hent faktagrunnlag, vurder din egen risiko, tidsplan og tro for all del ikke på alt du leser på disse sidene... Jeg har tro på Rec og fremtiden deres ene og alene pga hva jeg selv har hentet inn av opplysninger... så får du selv velge å tolke hva jeg her skriver;-) Lykke til !
nemi's
08.04.2021 kl 18:13 4005

Fokuset til Bertheussen handler om REC, MK, ikke VP slik du ønsker det skal være. Rimelig opplagt, egentlig. Vi er jo i Norge.

REC har ingen å selge FBR til. Det sier Bertheussen er SVÆRT NEGATIVT. Og det har han rett i, for det har REC sagt siden 2015 også.

Biden sier han har ingen planer om å gjøre noe som helst for å fjerne solar tariffer på kinesiske produkter inn i US. Så klart gjør ikke kineserne noe andre veien heller. TT sa ML ville være i full produksjon sent i 2020. Han tok feil, gitt. Og 31.12.2021 er handelsavtalen Fase1 slutt også, mens ML er like nedstengt.

Du har lovet 42.5 i REC-kurs ved åpning 11.mai, MK. Garantert, sier du. Vel, du kommer ikke til å få noe hjelp av Biden og hans nye trade representative:

https://nypost.com/2021/03/29/katherine-tai-says-us-not-ready-to-lift-tariffs-on-china/
orhaugen
08.04.2021 kl 18:22 3912

I morgen stiger kursen igjen opp fra stadig høyere bunner. Sa til deg på kurs 2, 3, 4,,5...osv at du burde kjøpe nemis. Nå må du begynne å skjønne hvor det bærer. Det blir ikke noe buisness på deg med å omfavne Bertheussen vettu. Søtnos! Hau hau.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 18:27 3866

Simen, akkurat på samme måten har du kverulert og kranglet i månedsvis, muligens et par år. Det siste halvåret har Rec kursen gått opp 500% Det er synd for deg at du ikke kan glede deg over det, som oss andre. Porteføljen min har steget flere millioner fordi jeg valgte å satse på batteri-sporet til Rec. Du har hånet meg mange ganger for det. Ja,ja så feil tok du der. Siden du stort sett bommer i dine gjetninger, skal jeg være grei å fortelle deg at kineserne sanns kommer til å skrive kontrakter med Rec , ganske snart, vedr import av polysil slik at ml kan åpne før batterisatningen for alvor tar av. Vi har muligens lest de samme tidsskrifter, men som tidligere uttalt så tror jeg ikke du får med deg hovedpoengene når artiklene er skrevet på engelsk. Språk har liksom ikke vært din sterke side.
Redigert 08.04.2021 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
questi
08.04.2021 kl 18:32 3832

Etter mitt syn er det kun 2 mulige alternativer på hva om er ståa for REC. Dersom det ene alternativet er sann, kan umulig det andre alternativet være sann.

1. REC/Røkke ønsket bruddet med VP.
2. REC/Røkke ønsket ikke bruddet med VP.

For meg er det helt åpenbart at 1 er sann - i det VP ikke har noen fabrikk REC kan levere til.

Parrer man dette med Bertheussens analyse som sier at bruddet er SVÆRT NEGATIVT for REC,
kan dette kun bety at Røkke vurderte det som KATASTROFALT dersom REC skulle fortsette med VP.

En spekulativ ekstrapolering:
Dersom RECs videre samarbeid med VP ville være katastrofalt for REC -
ville ikke Norsuns samarbeid med VP også muligens være katastrofalt for Norsun?


Redigert 08.04.2021 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 18:35 3812

Hehe ikke si at Nemi har brukt en hel dag for å vri og vende på ordene til Bernreuter han er f... ikke sann:))))
Redigert 08.04.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 18:40 3763

Blir Norsun og Rec hånd i hånd i stedet. Som han sier ingen ønsker å samarbeide med Vp de har ingenting.
Redigert 08.04.2021 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 18:47 3703

Jeg finner også hans opptreden forunderlig. Vet ikke helt hvordan kollegaene hans reagerer på måten han kommuniserer på, her på forumet. Jeg så det var en som postet hans fulle navn på forumet i går. Jeg har også fått et par meldinger, på Shareville, som har fortalt meg hans fulle navn. Han har jo en viss posisjon i jobben sin, og jeg synes det er litt rart at han fortsetter som han gjør hvis man tenker på hans kunder og kolleger, og ikke minst sjef. Det er jo ikke bare jeg som vet hvem han er? Kanskje admin burde beskytte han fra seg selv?
Redigert 08.04.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
questi
08.04.2021 kl 18:54 3642

Jeg er veldig enig i ditt resonnement, og jeg er også veldig enig i Flyers resonnement. REC vil sannsynligvis i nær fremtid kunne finne avsetning både mot Norge (Norsun & Norwegian Crystals) og kinesiske eller asiatiske leverandører (feks REC Solar i Singapore) som lar seg godkjennes under Environmental Product Declaration (EPD) systemet.

VP hadde pga begrensede midler og ansatte (feks nøkkelpersonell som slutter) ikke klart å danne de rette nettverk og ting går tregt. Så ille har det blitt at Røkke så seg nødt til å kutte igjennom for å fjerne VP. I prosessen med å få i stand en solarkjede utenfor Kina, kan VP ha fungert i beste fall som et 5-hjul.. i verste fall som en flaskehals.
Redigert 08.04.2021 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
Strole
08.04.2021 kl 18:55 3639

Nemi's, hvorfor er du på forumet og bruker så mye energi på REC ? Alt du skriver om REC er negativt. Bruk heller tiden din på en aksje du kan bidra noe med.
Jeg er selv ikke aktiv her men du har ikke lært meg noe som helst på forumet i motsetning til flere andre her.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 18:59 3587

Er vel bare å slenge navnet hans ut her? Om han ikke selv skjønner at man kan finne ut navnet hans uansett med å være litt datakyndig. Man er ikke anonym på nett om noen ønsker å finne ut hvem man er som vil dem finne ut det nytter ikke hjemme seg.Han har hatt dette som full jobb i mange år dag og natt så undrer meg om det er en voksen mann som prater :Har blokkert han for lengst uansett.
Redigert 08.04.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 19:10 3490

Tror han driter i om han blir blottlagt. I det snevre, hatefulle synet han har imot REC, så er det kun det i hele verden som spiller noen rolle for han; å få frem mest mulig negativt oppgulp uten tråd ifra virkeligheten og prøve å manipulere kursen ved hjelp av et jævla forum.. Det funker ikke, Simen. Gi opp. Begynn og hopp paradis, bondesjakk eller lær deg å fingerhekle istedet.. Skaff deg et jævla liv, for du fremstår bare utrolig misorabel sånn du holder på her inne.
nemi's
08.04.2021 kl 19:16 3446

Glem VP, questi. Alle driter nå omsider i VP. Og jeg har sagt dere skulle gjort det i september. Det var fri fantasi. Kun du og MK som fortsatt gidder VP.

REC har siste året kjørt - self-reliance and support for “Made in USA” - i sine presentasjoner om en ny PV-kjede i US. Og dette tok helt av med VP i september. REC har sagt at det er en grunn til at ML ble bygd, nemlig at US er verdens nest største solar-marked.

Nå må 'noen andre' starte wafer-produksjon i US, siden VP' sine potesielle planer om fremtidig ingot- og wafer-produksjon trolig aldri kommer til å skje. Og i hvert fall ikke med polysil fra REC, etter kræsjet.

Så da er spørsmålet hvem som skal investere i nettopp wafer-produksjon i US primært, eller andre steder i verden. Investorene til VP har mistet troen på at VP kan drive lønnsomt den samme PV-kjeden i US. Ref. keiserens nye klær, og at folk i VP holder ut kort tid (bernreuter.com).

Mer enn 99% av verden wafer produseres i Kina. Norsun har kapasistet til å ta unna 25% av ML's kapasitet, til sammenlikning. Og de kjøper sikkert billig, god grønn polysil i Europa i dag. Det tar jo noen år å bygge et anlegg som Norsun har.

REC sier kineserne kjøper mindre av REC's silangass, fordi de nå styrer unna amerikanske leverandører av patriotiske grunner. Ref. årsrapporten. Og REC's multigrade solar polysil anno 2012 solar er neppe mer attraktiv, akkurat. Den finnes ikke engang i dag. Og vil kan lett kunne erstattes med annen utenlandsk, fra Wacker eller OCI. Når kineserne ikke en gang vil kjøpe silangass av REC,

hvem er det nå der ute som skal kjøpe REC sin FBR?

nemi's
08.04.2021 kl 19:21 3388

Hvorfor har ikke REC tenkt på dette før?

Da hadde REC sluppet å stenge ML. Og kunne fortsatt å produsere på 25% i ML, ulønnsomt og til cash cost på $15/kg, slik de gjorde sist i 2019.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 19:22 3381

Legger ved et innlegg av nemi’s fra 24 juni 2020. Morsom lesning.. Så feil kan man altså ta! Han tenker stort om seg selv, og omtaler seg selv som analytiker😃 Ser ut til at det var Flyers som fikk rett om batteri revolusjon..

«Jeg er nå den siste gjenværende analytikeren som fortsatt følger REC.

Energytrend viser i dag 24/6 nok et kraftig fall i polysil-prisene.

Som en replikk til Flyers om Butte og Yulin:

Tore Tafatt sa dette 12/5 om Yulin:
"...let's say, we are not able to make money on today's market out of a Chinese plant in China. So we are running at reduced capacity..."

Det er ikke lønnsomt å produsere FBR-polysil i Kina for å selge i Kina! Jeg har forgjeves prøvd å få dere til å begripe. Stakkars Flyers. Han tror virkelig at Røkke kommer til å bla opp 6kr/ aksje om kun seks måneder for å få utøve opsjonen på 49%. Så klart kommer heller ikke ML til å bli startet i 2022, slik Tore Tafatt nå sier er blitt beste fall for ML.

Om Butte sa Tore Tafatt gjentatte ganger 12/5: "But again, the uncertainty still remains in Q2 and second half of the year".

Ser at dere etterlyser AB m.fl. her inne. I årevis har dere fått løfter om alt som nok skal komme. Dere søker fortsatt trøst, og det er naturlig. Kursen er nå 20 øre etter gammel målestokk, justert for to utvannende emisjoner. AB skrek etter TT's avgang hver tiøring ned fra gamle 1.2 til 0.7 før spleis.

Røkkes kjøp på 1.325 /aksje for 64 mill aksjer skyldtes ikke JUM's fall. Det var tvert i mot den høyeste pris noen er villig til å betale for en slik pott lagt ut i markedet. Det er faktisk helt sant. Og det var før Tore Tafatt kom med drassende med nye årstall 2022-2023 for ML og batterier... Sier ikke mer. Kun dere kjøper. Ingen i ledelsen eller styret.

Flyers er min yndling i gjengen deres. Han sier at han er aksjonær for å ta del i batterirevolusjonen REC nå opplever.»
Slettet bruker
08.04.2021 kl 19:36 3249

Mange takk, Andy. Flott at du fant det innlegget. Og ikke minst fordi fanskaren til Uchi trakasserte meg noe voldsomt i går, og beskyldte meg for både det ene og det andre.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 19:37 3238

Du kan godt slenge på at han brukte skattesaken og konkurs og 1kr mot Rec i åresvis også det var en gjenganger daglig. Han har gang på gang vist at han ikke holder mål på noe som helst.
Mulig han blir mobbet på arbeidsplassen da han ikke evner å levere og tar det ut på forumet med idioter og muppetgjeng og annet person hets .
Slettet bruker
08.04.2021 kl 19:42 3217

Men så vidt jeg vet har han sett at Butte er svært lønnsom så dette har han antaglivis sluttet og kalle fiske fabrikk:))))
questi
08.04.2021 kl 19:44 3202

Det er veldig interessant at 99% av ingot/waferproduksjonen skjer i Kina.
Hva er egentlig grunnen til at den ikke overtas feks av Malaysia, India, Vietnam som har lavere lønnsnivåer enn Kina?
Hva er egentlig grunnen til at Norge av alle steder har 2 gjenlevende?

Jeg spekulerer i at også det leddet å smelte om polysil chunks/granuler til blokker før oppskjæring til wafere er energikrevende - og dermed trenger billig energi.

Dersom energi-intensiviteten er nøkkelen til en suksessfull waferindustri - er faktisk samlokasjon av en ingot/wafer fabrikk i MosesLake det eneste logiske.
Redigert 08.04.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
questi
08.04.2021 kl 19:55 3148

JUM hadde ikke kapital til å sette opp ny fabrikk den gangen. Biden hadde ingen grønn tiltaksplan.
Jeg tror det finnes mye kapital der ute ment for grønn omstilling som bare venter på rett katalysator - en industribygger.
polion
08.04.2021 kl 19:56 3146

Ser at Nemi's får så hatten passer, og det fra ganske mange. Men jeg synes så absolutt at denne aldeles i overkant "grandiose figuren" allikevel bør ha full talerett her på forumet (han er dog ikke helt utafor i absolutt alt). Problemet for oss REC-aksjonærer er at markedet faktisk er nokså enig med ham. Det sikreste beviset på det er selvsagt siste tids kursutvikling.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 19:57 3136

Jeg har vært REC aksjonær i mange år, også den gangen nemi’s var positiv til REC. Han har alltid ordlagt seg på en meget ufin måte, mot alle som har et annet syn enn han. Han legger ved linker/analyser i hytt og pine, men svarer aldri på spørsmål som de som er uenige med han stiller. Han sier selv han er analytiker, og alle andre er muppets. FA forum er anonymt, men det får da være måte på til oppførsel. Hadde han ordlagt seg slik hvis alle fikk vite hvem han er? Hadde tatt seg rimelig dårlig ut i forhold til arbeidsgiver og alle andre. Jeg ville i hvert fall ikke gjort business med en slik person. Jeg tenker at folk kan være uenige om ting, men det må jo allikevel være mulig å snakke til hverandre og behandle hverandre med respekt. Der har du nemi’s mye å lære
Slettet bruker
08.04.2021 kl 20:00 3099

Du vet like godt som oss andre,poli, at nesevis har skrevet utallige poster hver eneste dag i flere måneder, at kursen til Rec skal ned. Det er klart at gan slumper til å få rett. De faktiske forhold er jo at Rec kursen har steget 400-500% de siste 6 månedene.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 20:08 3052

Nemi’s har tatt konsekvent feil i veldig lang tid. Er ikke verdt å lytte til dessverre.
questi
08.04.2021 kl 20:15 3215

https://www.reuters.com/article/usa-semiconductors-tsmc-idUSL1N2J20UK

Nyhet fra desember 2020 - midt i halvlederkrisen.
Noen må kunne levere polysil av ekstremt høy kvalitet til wafer fabrikken i Arizona... Må være ferdig ved 2024.
Redigert 08.04.2021 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
JML
08.04.2021 kl 20:28 3108

At Rec sitter på kapasitet som vil ble svært attraktivt, og allerede er det, kan vel selv ikke den største idiot være i tvil om. Det som skjer nå for tiden er kursmanipulasjon, så kan man bare spekulere i av hvem.. Fortsetter dette løpet her tror jeg det kan bli et etterspill vi ikke har sett maken til.
questi
08.04.2021 kl 20:34 3052

https://wccftech.com/tsmc-rumored-to-build-35-billion-5nm-plant-in-the-u-s-with-100k-month-wafer-output/

Opptil 3 milliarder USD å hente gratis for bedrifter som kan øke "American capacity to manufacture chips"...
Dersom REC skulle behøve ekstra midler for å oppgradere FBR til halvlederkvalitet kan det hentes her :P
Redigert 08.04.2021 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 20:36 3033

nemis nermæst paniske og rabiate baissing får en å undre ja. dette er ikke ikke normal oppførsel .. har trolig en skrue løs eller er en kalkulert kjeltring