Petronor - Doblingskandidat på kort sikt 2,50 TP 3 mnd.

Davinci_me
PNOR 11.04.2021 kl 21:19 23328

Hei!

Petronor er mitt neste maincase, (det dukker opp slike et par ganger årlig) hvorfor?

- Feilprising av selskapet
- Nedsalg av aksjer fra største eiere
- Undervurdert, underanalysert, upopulær
- Vekstaksje i oljebransjen, priset som verdiaksje.
- Sektorrotasjon fra vekst til verdi, selvforsterkende effekt.
- Notering på hovedlisten (ASK)

En til to ganger i året oppstår det i et normalmarked (prater ikke om når krakket kom i fjor med påfølgene mnd
da tjente alle penger) skjeldene gode muligheter. Sist gang jeg fant noe tilsvarende var Magseis rundt 1,20-1,30.

Ved at minst tre av disse seks faktorene ovenfor har man synligvis gullkantet investering. Jeg mener å ha detektert
at alle disse seks faktorene er tilstedet i Petronor.

Feilpriset

Et selskap skal prises på fremtidig inntjening, det gjør ikke Petronor i dag. P/E altså inntjening ifht markedspris
og hvor lang tid det tar selskapet å tjene inn sin egen børsverdi. I oljerelatert med stabile inntekter (ikke vekst)
ligger PE som regel mellom 4-6. Altså et tar mellom 4 og 6 år før selskapet har tjent inn sin hele børsverdi.

Oljeselskap i vekst bør prises mellom PE 8-10. Aker BP prises til 22 i PE. Derifra bør man justere PE ifht risiko.
Dvs at det er forskjell på å drive E&P i Nordsjøen enn i Africa. Konservativt bør derfor tillegge en rabatt på ca 40%.

Legger man til grunn en PE hvis Petronor drev i Nordsjøen på PE: 10, bør derfor PE ligge på ca. 6.Hvis man igjen nedjusterer
og legger til et nøkternt PE på 5, som utgangspunkt videre. BWO og DNO og andre kjente aktører ligger med en forventet
PE i 2022 på mellom 6-8.

Selskapet produserer i dag omlag 2600 fat pr dag, og etter oppkjøpet rett under 4000 fat. Jeg har funnet ut at produksjon
i snitt på 12 mnd mellom 1. juli 2021 og 1. juli 2022 - vil selskapet produsere i snitt omlag 5400 fat pr dag.

Dette gir en PE på under 1,3 med dagens kurs. Dvs at det tar selskapet 1.3 år å tjene inn sin børsverdi. 8,50 dollar og
60 dollar pr. fat er lagt til grunn. Jeg mener derfor at selskapet står foran en ganske heftig reprising mot PE 5.

Ved PE 5, vil aksjekursen være 4,80 NOK. Aksjen handles nå til 1,20.

Nedsalg av aksjer fra Gekko og Telinet

Så kan man spørre seg, hvordan i huleste kan "markedet" altså vi prise Pnor aksjen til 1,3 på inntjening? Svaret er
like enkelt som det er banalt. To store investorer kjent som "Gekko" og "Telinet" har siste seks mnd solgt seg kraftig ned
eller er helt ute (Gekko). Det har gitt småinvestorer muligheten til å laste opp på lave nivåer. Når aksjen var 1,40 ish
lastet jeg selv en del, nå er den 1,20. Pga av forholdvis lav omsetnng ca snitt på 5-800.000 aksjer pr dag fra okober til februar
tok det Gekko og Telinet lang tid å bli kvitt postene sine. Telinet skal for omlag 14 dager siden ha hatt ca 10 mill aksjer igjen.

Jeg tror dem har igjen 2-3 millioner aksjer når vi åpner børsen på mandag. Hva som skjer med aksjen når både Gekko og Telinet er
endelig ferdigsolgt, kan man spekulere i. Jeg tror vi får en kraftig rekyl. På listene historisk sett har det kun vært Telinet og Gekko
som har solgt. Øvrige topp20, har kun økt.

Undervurdert, underanalysert, upopulær.

Jeg mener derfor at selskapet er undervurdert. Ledelsen er undervurdert og folk flest her hjemme har trykt Panoro til sitt bryst (som prises til PE 6).
Panoro med rette, fordi dem har svært dyktig ledelse og sterke eiere i Lundinfamilien. Petronor har også dette. Nest største eier er Petromal, *1.
Petromal er olje- og gassarmen til National Holding og er basert i Abu Dhabi, De forente arabiske emirater. Dem har prosjekter over hele verden og særlig
sterk politisk innflytelse i Vest og sentral Africa, og ikke minst er "gode" venner med kjemper som Franske Total. Petromal eier omlag 39% av aksjene og
er selskapets største eier. Jeg mener dette ikke er godt kjent i markedet og betyr at vi har robuste eiere med langsiktig investeringshorisont.

Mange husker APCL - en yndet tradingaksje på Oslo Børs. Petronor overtok dette selskapet i en reverse takeover i 2018. APCL hadde et meget frynsete rykte
og oppnådde lite og ingenting. Pengene rant ut om mange brente seg. Svært mange investorer i en viss størrelse jeg kjenner til, tror fortsatt dette er APCL
med samme styre og stell. Det er ikke korrekt.

I et internnotat som ble sendt ut til gullkundene i SP1M (Sparebanken 1 Markets) i mars, ble det etter oppkjøpet hevdet at NAV, net asset value lå nå på
2.20 NOK pr aksje. Arctic, Pareto og SB1M har ikke justert og kommet med oppdaterte analyser etter dette oppkjøpet, det ventes. Det er normalt med en blackout
periode på 4-6 uker, etter en kapitalinnhenting. Mener derfor det kan være lurt å eie aksjer her FØR denne meglerhusene oppjusterer sine target price.

Vekst aksje i oljebransjen.

Grunnet storpolitikk har flere og flere større oljeselskaper kvittet seg med mindere assets særlig i africa. Og mindre selskaper som Pnor får kjøpt opp
hele eller deler av eksisterende produksjonsfelt for slikk og ingenting. Dette er en åpenbar gullgruve på sikt. Pnor bør derfor i grunn prises til vekst med PE
8-12 istedenfor PE 5. Selskapet har som mål å nå 30.000 fat pr dag innen 2023. Selskapet vil klare å nå nær 8-9000 fat ila 2022, hvis ting går som planlagt.
Derifra må selskapet foreta strategiske oppkjøp for å øke prod. dette gjøres og er en kontinuerlig vurderingsprosess.

Økonomisk er selskapet i en særposisjon - viser til kvartalsrapporter. Neste stopp nå er Q1 2021. Det er da jeg tror virkelig folk vil få øynene opp her.
Går ikke mer inn på det her, annet at den finansielle situasjonen er sterk og lys. Selskapet vil tjene mye penger de neste kvartalene og vil bli brukt til
ytterliger vekst.

Utbytte fra 2023?

Jeg tror selskapet kommer i utbytte possisjon i 2023. Ved estimert prod. på om lag 20.000 fat (konservativt) 33% under ledelsen sitt mål. Bør selskapet med
snitt 60 dollar betale ut kvartalsmessige utbytter på om lag 30-35 øre. (halvparten av netto). Ved dette scenario - vil aksjekursen være mellom 10-15 kr.
Aksjen handles i dag til 1,20. Jeg kommer til å laste opp i tiden fremover, har en god pott allerede. Og heller selge litt når vi krysser 2,0 kr.

Man ser pr.t. at det er en liten rotasjon tilbake i verdiaksjer. Dvs. at fond som har for mye grønt i porteføljen sin vrir seg mot hard cash igjen. Dette
for å oppnå det man kan kalle egenkapital avkastning. Styrer man et fond i dag særlig gjennom bank, er det krav til nær fremtidig inntjening. Starter rente
altså 10-åringen å stige igjen, vil flere og flere fond, søke mot nettopp selskaper som Pnor. Pnor er pt. i small player, men med konservativ og nøktern ledelse.
Pnor er ikke noe pjatt som Zenit Energi. Pnor er reale folk, jeg ikke er redd å gi pengene mine til.

Selskapet har signalisert at det ila H12021, skal noteres på hovedlisten til Oslo Børs. Titusenvis av aksjesparer som har ASK (aksje spare konto) vil da kunne
handle aksjen. Det kan dem ikke i dag. Den handles på ordinær konto. Dette er en trigger i seg selv.

Øvrige triggere er godkjenning av avtalen (oppkjøpet) 02. mai 2021, Q1 rapport, justerte nye kursmål (som jeg også forventet i Magseis rundt 1 kr
(men kom ikke før vi krysset 2 kr). Da blir effekten selvforsterkende.

At Telinet nå straks er ferdig, Q1 kommer inn med knalltall, godkjenning av oppkjøp gjør at Pnor er en nobrainer for meg.

(Disclaimer, eier Pnor aksjer. Men med snitt over dagens kurs).

Jeg tar sikte på å skrive litt om de forskjelllige assets i Nigeria, Gambia og Senegal om en uke. Vi får ta en ting om gangen her.

Om du tenker å gjøre kjappe penger her, ikke kjøp aksjen. Vi ønsker langsikte aksjonærer, ikke spekulanter. Men har du i det minste 3-4 mnd horisont kan du gjøre
gode penger her. Pnor hopper i i 2 kr neste uke eller uka etter der. Men at dette er nær bunn og en god investering på sikt. Det er jeg sikker på.

Det er ellers opprettet en Petronor gruppe på facebook som teller kun 250 medlemmer nå. Målet er 5000. Meld dere gjerne inn.

mvh

Espen

Kilder:

1. http://hemlaafrica.com/intro%20partners/petromal%20-%20founder.html
Redigert 11.04.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
thief
11.04.2021 kl 22:07 11979

Mye bra her👍🙂Og Telinet har nok mye av skylden for lav aksjekurs,men de er snart ute.Det vil nok gi et boost, så kommer det gode nyheter på rekke og rad som trekker den videre.Som godkjennelse av oppkjøp 3.mai,da er vi over 4000fat,godkjennelse Aje, notering hovedlisten, q1 i slutten av mai,partnere i Guinea Bissau og Gambia, drilling i congo osv...osv...osv.Her mangler det ikke på aktivitet. Så fair pris kommer,er vi nok godt over 2kr om ikke lenge🙂
Redigert 11.04.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
11.04.2021 kl 22:48 11843

Rett og slett - greit oppsummert.
Mikke13
12.04.2021 kl 09:44 11460

En meget god oppsummering av tingenes tilstand!

Vi sliter nok som du sier med at mange fremdeles anser dette som APCL, og mener de er "klok av skade" etter å ha gått på en smell der! Gikk selv på en smell der, men har stor tro på Petronor som en meget seriøs aktør, som har gode folk i ryggen!
Slettet bruker
12.04.2021 kl 10:04 11411

Blir en super aksje å ha fremover dette. Sterkt underpriset, lav gjeld og viktigst av alt de tjener svært gode penger.
FkL
12.04.2021 kl 11:01 11300

Veldig bra at vi får inn flere som viser stort engasjement for den flotte aksjen vår!
Redigert 12.04.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
thief
12.04.2021 kl 11:28 11214

Ser ut til at Telinet har stoppet salget.Har 9.8mill igjen 9.april. Bare solgt 1mill på 3 uker.Skal de kanskje ikke helt ut likevel🙂
Opp+
12.04.2021 kl 11:43 11167

Kan det være de ikke vil ut med alt da, siden flere her har kontaktet de om å kjøpe de, men ikke fått svar.
thief
12.04.2021 kl 11:51 11180

Mye mulig,vært bra volum de siste ukene.Så de kunne solgt mye,hvis de ville. De ser at de kanskje vil få endel mer for aksjene om de venter🙂
evetjo
12.04.2021 kl 12:29 11073

Det skal sies at mannen bak Gekko og Telinet er en og samme person.
Slettet bruker
12.04.2021 kl 13:10 10973

Har de uttalt at de skal ut med alt? Eller har de kun vektet ned, er jo gunstig for dem å få 3kr aksjen i steden for å kaste dem ut lavt her på 1,2 tallet.
Slettet bruker
12.04.2021 kl 14:53 10789

Bra omsetning i dag.
thief
12.04.2021 kl 15:07 10754

De har jo solgt jevnt og trutt,så har regnet med at de skal ut med alt. Men ikke like sikker nå,siden de nesten ikke har solgt noe på 3 uker nå🙂Men de påvirker ikke kursen nevneverdig nå lenger, når volumet har tatt seg opp
Foreigner
12.04.2021 kl 15:15 10728

New shareholder list out 9.4. Telinet has 9,768,377 left.
Fluefiskeren
12.04.2021 kl 15:18 10783

Hva er Gekko? Jeg vet det er en øgle og et sykkelmerke. Det er neppe øglen som selger. Noe annet antakelig?
FkL
12.04.2021 kl 15:40 10728

Gekko AS, eid av samme eier som Telinet Energy AS.
Fluefiskeren
12.04.2021 kl 15:43 10807

Hva driver de med?
FkL
12.04.2021 kl 15:50 10773

Investerer eiendom og verdipapirer.
nkamok
12.04.2021 kl 15:53 10762

Fluefiskeren skrev Hva driver de med?
Ejendomsadministration
Fluefiskeren
12.04.2021 kl 16:00 10729

OK. Takker. Høres heldigvis ikke ut som kan tilføre noe annet enn penger. Tviler vel også på mange slikes bransjekunnskap. De kan fortsette å selge eller de kan stoppe. Betyr ingenting for meg. Og neppe for PNOR eller.
Davinci_me
12.04.2021 kl 21:59 10424

På facebook gruppa "Finansfaktor - Petronor E&P Investors" har en av de fremste TA eksperter hos XI lagt ut en TA. Den indikerer opp til 1,65 ish...
solid1
15.04.2021 kl 22:32 9795


Har en følelse av at freddan blir trivelig👍😊

Lykke til.
Opp+
16.04.2021 kl 00:57 9562

Hva sier eksperten videre? Bør vel bryte 1,65 ganske greit med oljeprisen vi har nå.
Tanjiro
16.04.2021 kl 01:12 9546

Denne holdt seg sterk i går tross 9% oppgang dagen før, kan tenkes at tradere sikret gevinst og at fredagen lyser opp for videre oppgang👍 Spennende utsikter fremover og kunne ikke la denne sjansen gå bort, så nå er jeg inne her og. Mye takk for god informasjon
Slettet bruker
16.04.2021 kl 07:31 9384

En foreløpig NAV på 2,2 forteller litt om potensialet.
Redigert 16.04.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Ev88
16.04.2021 kl 07:52 9319

I går ble det dannet et solid fundament, og jeg tror vi skal videre opp i dag.
Opp+
16.04.2021 kl 08:14 9223

Det var etter oppkjøpet
Slettet bruker
16.04.2021 kl 08:19 9191

Takk - rettet innlegget.
FkL
16.04.2021 kl 08:35 9127

Jeg tror nok at NAV 2,2 er fra før transaksjonen. Det var jeg som delte informasjonen fra SB1 23. mars. Selve transaksjonen ble utført et par dager tidligere, men det er tvilsomt at SB1 har endret NAV etter transaksjonen på så kort tid. Såvidt jeg vet så har de ikke oppdatert noen ting, men en oppdatering kommer nok snart. Dette da target er 2 og det har den vært hos SB1 en stund, altså pre transaksjonen. Begge vil endres ved oppdatering og derfor er jeg rimelig sikker på at NAV 2,2 er pre transaksjonen. Jeg tipper 2,2 kom etter justert oljepris.

EDIT
Det ville også være merkelig om de inkluderte dette fullt før EGM, både på grunn av karantenetid og at transaksjonen faktisk skal godkjennes.
Redigert 16.04.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Opp+
16.04.2021 kl 09:08 9003

Ok, trodde du fikk den samme dagen og oppdaterte grunner oppkjøpet,men logisk det du sier:) vet vi hvor mye vi betalte for Guinea bissau? Tar fryktelig lang tid der
Slettet bruker
18.04.2021 kl 17:14 8452

Går vi mot 1,65 denne uken? Jeg tror det, meget positivt at den fortsatte oppgangen på fredag. Begynner å nærme seg 60% økning nå som kommer om 2 uker.
Slettet bruker
18.04.2021 kl 17:49 8347

Ja, tror vi er på 1,65 innen torsdag.
Fluefiskeren
18.04.2021 kl 17:53 8323

Må ikke jinxe oss nå! 😋
Vestjyden
18.04.2021 kl 18:20 8249

Præcis
Vi har ventet længe, så vi klare nok end stund endnu.
Dolly
18.04.2021 kl 22:19 7895

Fra Yngve Johansen ("Pricipal Advisor R&D for Aker BP ASA")

Tar en titt på Petronor E&P sine assets denne helga. PNOR har jo uttrykt en aggressiv vekststrategi med mål om X10 på reserves og X10 produksjon i løpet av de neste 3 år. Ville se om det var mulig å gjøre et dypdykk for å vurdere hvor sannsynlig det er. Assets i Afrika går kjapt opp i verdi med økt oljepris da det fort blir lukrativt å investere i en utbygging selv om den koster en del. Farm out blir lett og betingelsene gode, noe som og fremskynder både leteboring og utbygging i en veldig spennende sektor. Naboene er store og kjente oljeselskap som har vært med tidligere. Vi snakker om mulighet for funn i skala milliarder boe om man skal legge vekt på den siste presentasjon. 4 milliarder fat unrisked nevnes. Trenger litt mer tid og tror jeg har noe ferdig rundt lunsj i morgen.
tuja
19.04.2021 kl 00:08 7678

Spennende hva han kommer med i løpet av morgendagen. :)
Slettet bruker
19.04.2021 kl 07:00 7436

Virker iallfall som en veldig positiv analyse av det vi har lest hittil.
Slettet bruker
19.04.2021 kl 10:06 7089

Kommer mye good news her fremover. Under 2 uker til første med 60% produksjonsøkning.
Dolly
19.04.2021 kl 11:49 6879

Kikket på PetroNor sine assets i helga som jeg lovte.

Vurderte in place volumes, STOOIP og reserves. Tar fort litt tid når man sette i gang. Jeg hadde jo håpt å få tak i litt brønndata for å gjøre litt DD på de har meldt i tidligere presentasjoner, men jeg fikk ikke tak i dette. Kanskje ikke så rart da slik data også koster en del. Uansett, når jeg bruker presentert materiel så fant jeg ganske bra med informasjon.

De produserende reservoar i PNGF Sud har økt i volum de siste år så vel som at PNOR har økt eierandel i disse. Det fører til en betydelig økt verdi i asset. Det virker som selskapet har fått en veldig god pris for fatene de «kjøpte». Reservoarene i Albien, Senonien og Turonien er for dypmarine vifte avsetninger og betrakte. Slike turbidite avsetninger er det vanligvis relativt greit å oppnå god recovery på. det er og en vanlig trend at volumene går opp etterhvert som man får produsert og hente ut mer data. Mye av det vi gjør i Mid Nordsjøen er lignende selv om disse reservoarene ligger på større dyp og er av litt annet alder. Vil derfor ikke reise noen røde flagg og bare foreta en normal verdisetting vektet for økt eierandel og økte volum som tidligere. PNGF Bis som inneholder funn fra tidligere (Louissima) har jeg økt fat verdien på. Om man skal tro selskapet så klarer de med tieback til PNGF Sud å produsere dette billig gjennom eksisterende infrastruktur. Ser heller ikke at det skal være noen show stopper for dette. Risket disse volumene som 60% som tidligere. PNOR NAV beregnet ut fra disse volumene blir ca 3.5 milliarder. det er jo betydelig over dagens mcap.

Jeg synes lete portefølgen til PNOR er veldig spennende. Prospektene i disse områdene er store og funn sannsynligheten er også betydelig. Jeg tenker derfor at det vil være litt unaturlig å ikke ta disse med i NAV beregningen. Disse prospektene har jo helt klart verdi og dette særlig når oljeprisen kjører såpass hardt nordover. PNOR eier 90% og det vil bli stadig lettere å gjøre farm out å komme i gang med lete boring. Funn vil gjerne bevise massive volum. Jeg må si massiv fordi vi snakker ikke her om nordsjø 50 mmboe, her kan man fort se en STOOIP på opp mot 2 mmboe. Verdiene av noe sånt er enorme tross at utbygging koster. Jeg likte ikke det sparebanken gjorde tidligere med å bare sette prospekt reservene til 100 mmboe. Disse avsetningene bør kunne gi RF på 15% bare med vanlig pressure depletion. 15% gir høyere reserves enn i 2019 betraktningen. Jeg bruker fortsatt probability 5%. Jeg var imidlertid fristet til å øke probability på Guinea prospektet da det virker som Svenska har bygd en geomodel og også simulert på denne for å regne recoverables. Men endte opp med å ikke gjøre det for å være minst mulig kontroversiell.

Verdi av lete portefølgen vurderer jeg til nesten 700 mill NAV. PNOR total NAV blir da 4.2 milliarder. Når man tar med alle aksjene jeg klarte å finne gjennom de siste emisjoner så bør dette utgjøre 2.9 kroner pr aksje. Om man skulle regne med at Senegal lisensene skulle forsvinne i sin helhet så ville NAV fortsatt støtte 2.75 kroner pr aksje.

Således så vil jeg tror at Teigeland er inne på noe når det snakkes i at større enheter som av mandat endringer må vekte ned i olje. Videre så vil jeg tro at markedet ennå ikke har klart å oppfatte at den siste økningen i eksponering mot PNGF Sud faktisk var en veldig god deal.
Disclaimer: Jeg har ikke veldig sterk eksponering i PNOR (av tilfeldige årsaker). Dere kan da tenke at det er relativt høy sannsynlig for at jeg klarer ha et objektivt syn på selskapet.
Redigert 19.04.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
tuja
19.04.2021 kl 11:55 6842

2,9kr pr aksje lar seg høre.

:)