PGS kurs

Slettet bruker
PGS 12.04.2021 kl 16:33 45847

Har hatt PGS aksjer og solgt meg ut igjen, ønsker å kjøpe meg inn igjen. Jeg tror det er stor oppside på 6 -9 måneder sikt.

Men har sittet lenge nok her til å forstå at noen selger ut på meldinger. Er det noen som kan forklare hvordan disse konvertible aksjene eller shortsen til Sculptor fungerer? Har vi noen måte å vite når de er ferdig med utsalget sitt?

Ikke meningen min å snakke opp eller ned, vil gjerne forstå og klarer ikke finne gode svar på dette som forklarer hvorfor kursen svinger slik.

hypotetic
23.04.2021 kl 12:22 4093

Kanskje et taktisk spill for så å komme med et litt bedre bud på biblioteket til PGS rett før markedet bedrer seg....
Aksjeamatøren
23.04.2021 kl 12:31 4037

Kjøpte også litt på 4,95.
Går en del større poster nå og høyre omsetning under 5 så godt mulig denne snur opp igjen nå snart.
weed
23.04.2021 kl 12:33 4041

Hver gang aksjen går ned verserer det en masse konspirasjonsteorier om manipulasjon. Min portefølje er på noen få hundre tusen kr. og jeg har ingen erfaring fra finansbransjen så ganske uvitende om dette.Uansett. det er vel ikke så enkelt at man kan trykke en aksje ned selv om man er noen mill. aksjer short? Det sitter tross alt folk på begge sider av bordet og om det er noen som ønsker kursfall så er det samtidig andre som er interessert i oppgang. Det må jo være reelle selgere når den faller dag etter dag på høyt volum.
hypotetic
23.04.2021 kl 12:38 4029

Oljeselskapene er naturlig nok avventende med å investere for mye men de tjener veldig godt og vil få gode overskudd fremover med nåværende overskudd. Klok av skade tar de ikke lenger noen sjanser men venter heller til etter at resultatene av vaksinene gjør seg gjeldende før de investerer. Denne gangen tror jeg alle oljeselskapene venter alt for lenge med å bestille slik at alle bestillingene kommer på en gang samtidig med at aktiviteten tar seg kraftig opp på alle plan og prisene og marginene kommer opp igjen på gamle gode nivåer der dette selskapet får eventyrlig inntjening. For oljeselskapene er denne kostnaden med å betale dobbel pris liten og bedre enn å ta noen sjanser på økte investeringer før man vet 100% at markedet har bedret seg. Det som er spennende er at vi kan få en ekstrem oppgang i PGS om bare noen måneder så er forståelig at shorterne prøver seg nå før det er for sent.
protagoras
23.04.2021 kl 12:39 4030

Børsen styres av to sterke følelser - frykt og grådighet.
Ting skjer fort når markedet svitsjer mellom de to...
mancity
23.04.2021 kl 12:40 4048

Til weed, du har helt rett i det du sier. jeg gikk i fella når jeg så carnegieanalyse på 10 kr og kjøpte på 6,65.
Etter denne dag har aksjen falt hver eneste dag selv om resultat 1 kvartal er på forventninger.
Noen kaster ut 5-8 millioner aksjer hver dag og vil ut, det er min teori
HAS
23.04.2021 kl 12:44 4020

Folketrygdfondet har solgt seg ut. De satt vel på mer enn 10 mill aksjer?
observer009
23.04.2021 kl 12:49 4105

Ikke minst Bank of America Merrill Lynch hever PGS til 21 NOK den 2021-04-09
Slettet bruker
23.04.2021 kl 12:56 4116

Det er underkant 400 millioner aksjer, folketrygdfondet hadde 3,4 prosent = 13,6 millioner aksjer.

Uansett, PGS priset til 1,9 milliard med de utsiktene som ligger fremover?! Men det må nok noen store penger inn for å snu denne trenden. At aksjen faller 8 prosent på en dag med innside kjøp synes jeg er ganske unikt da? Det er noe som skjer her som ikke gir mening, det må være lov å si.

Jeg sitter på tap nå, men selger ikke. Men vil vurdere videre deltakelse i denne berg og dalbanen når jeg får mulighet til å selge uten tap. Det er greit med risiko, men når bevegelsene i kursen blir uforståelig over lang tid, da blir jeg usikker på dette.
HAS
23.04.2021 kl 13:06 4051

Usikkerhet er ille i denne bransjen. Gjeldssituasjon, overkapasitet i bransjen, pandemi og uforutsigbar oljepris har preget markedet. Sjøl om ingen ting er sikkert, våger jeg en påstand om at sannsynligheten for at det meste av dette nå faller på plass er meget stor.
weed
23.04.2021 kl 13:07 4051

Hva er jeg totalt uvitende om?Jeg sier jo at jeg er uvitende om hvordan ymse aktører i finanslivet opererer.At det er mange av skribentene her som hevder at aksjen manipuleres ved nedgang har du vel observert selv her inne på forumet, og det gjelder ikke bare pgs men dr fleste askjer som faller.
Slettet bruker
23.04.2021 kl 13:14 4024

Analytikere er ekstremt uenige.
21 NOK høres helt hinsides ut idag men tror det kan være mulig å nå neste år. Det samme gjelder for SBX og MSEIS.
Redigert 23.04.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
hypotetic
23.04.2021 kl 13:15 4041

I denne brune upopulære aksjen er snille langsiktige investorer, pensjonsfond og ærefull investorer helt ute. Meglerhus med dress, slips og finkjemmet hår pusher ESG glasskule-aksjer til pensjonssparere. De tjener ikke penger på PGS aksjer men har superprofitt og tjener milliarder ved å tilrettelegge og selge luft samtidig som de roses for sin miljøriktige innsats. De som stilte spørsmål til luftig prising ved forrige slik bølge ble også beskyldt for konspirasjonsteori men i ettertid ser vi jo alle at de hadde rett og at de som kjøpte disse aksjene i snitt tapte over 99%. PGS har nok investert for mye i gode tider men vil nok i årene fremover høste veldig og de er blant verdens beste i sin bransje der det ikke er fare for nyetablering av mange nye aktører og mer konkurranse de neste år. Min klare vurdering er at PGS aksjen innen 2 år vil forsvare en prising godt over 200kr fordi nedskrivninger vil bli til oppskrivninger. Markedet og marginene vil veldig snart gjøre at selskapet de neste år vil tjene minst 5-10 milliarder årlig. Jeg sitter og kikker på når fallet snur og kommer til å kjøpe mye når det snur fordi jeg tror dette var aller siste korreksjonen på gamle nivåer. Potensialet i ratene på kort sikt gjør at om man kjøper på litt over eller under 5kr har ingen ting å si når denne aksjen virkelig drar oppover igjen. Viktig å ikke selge for tidlig for vi skal nok godt over 10kr allerede på neste drag opp.
HAS
23.04.2021 kl 13:27 4035

Det er nok Folketrygdfondet som er politisk korrekt nok til å selge seg ut. Masse aksjer på billigsalg, men når kassa er tom begynner moroa. Da skal mange av de som har solgt seg ut i dragsuget inn igjen. Begynn i god tid folkens, og god helg:)
Slettet bruker
23.04.2021 kl 13:32 4027

Riktig, se gjennom støyen. Løfte bregnene tilside. Oppdage at vi er på en øy av mismot i et hav av velstand.
Slettet bruker
23.04.2021 kl 13:43 4277

Er det de amerikanske erkekapitalistene som dominerer aksjonærlistene i PGS som forstår seg best på børs, eller byråkratene i Forklehyklerfondet?
hypotetic
23.04.2021 kl 13:49 4271

Seismikk er det som først vil få umiddelbar supersyklus når alle oljeselskapene tørr investere samtidig. De er vel de eneste som har produktene på lager klare til umiddelbar levering og salg. Seismikk er også det oljeselskapene først må investere i hvis de skal forberede ny produksjon de neste år. Nye runder med oppgang i smittetall har oppgangen på 300% i PGS aksjen stoppet opp og fikk seg en ny korreksjon. Vi så uansett bevis på hvor spenstig denne aksjen er og hva som skjer når alle de som shorter og spekulerer i aksjen skal inn samtidig og når ingen av de som har holdt ut i aksjen vil selge. Hvis vi ser tilbake så falt aksjen rett etter presentasjon før den steg 300% så er ikke unaturlig at dette gjentar seg helt plutselig de neste dagene og fremover.
Slettet bruker
23.04.2021 kl 13:50 4313

Nettopp skrevet om i FA:

"Kepler Cheuvreux ber investorer se etter andre investeringsmuligheter enn oljeserviceselskapet PGS . Samtidig laster styremedlem opp i selskapet for 150.000 kroner. Aksjen faller i dag 8,6 prosent."

(Det samme skjedde med Europris i morges, leste jeg. Selv om flere har kjøpsanbefaling så var det noen som anbefalte motsatte og fikk det til å høres ut som om at Europris har tjent nok penger og har ikke tallvekst foran seg. Bare tull....)
danmark1
23.04.2021 kl 13:54 4277

Vi har fået flere skibe i arbejde, vi har fået et ok regnskab med fin guiding for de næste kvartaler, vi har fået insiderhandel og aktien er på billigsalg. Hvad mere kan vi forlange.
hypotetic
23.04.2021 kl 13:55 4271

Jeg gikk like godt inn og kjøpte mer nå på 5,02kr. Ser ikke noe poeng i å prøve å treffe noen bunn når jeg tenker langsiktig. Er ikke redd for å sitte på denne de neste årene slik det ser ut nå.
Slettet bruker
23.04.2021 kl 13:57 4257

Kjøpte også på 5 i dag, gikk glipp av duppet under, men fikk snittet meg ned.
OG håper at minsin har rett i det støttenivået og at det ikke dupper under det i løpet av sommeren (kan det holde?), så får vi gjøre oss klar for Q2 og alt godt som eventuelt kan komme i mellomtiden.
Redigert 23.04.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
hypotetic
23.04.2021 kl 14:05 4223

Første kvartal tall viser hvor dårlige marginene har vært som de har forhandlet under Coronaen og før vaksine. Fordelen er at de har skviset ut konkurrenter ved disse lave prisene samt ved samtidig å skremme ytterligere ved å klargjøre 2 nye skip. Når marginene i 2021 blir bedre vil nok dette grepet i tøffe tider vise seg å ha vært fornuftig selg om 1. kvartal tallene i liten grad viser hvordan marginene utover i 2021 forbedrer seg.
danmark1
23.04.2021 kl 14:06 4256

Købte i går på 5,33 og i dag til 5,02- 5,03. Om nogle uger, når verden åbner mere op, kommer folk og køber med arme og ben, selv om kursen stiger 50-100%. Sådan er psykologien.
Slettet bruker
23.04.2021 kl 14:31 4228

Jeg tror (kanskje mest håper) du har rett Danmark1 :-) Salget må snu før eller siden. Men, når noen selger, så er det andre som kjøper og har tro på avkastning. Jeg tror vi skal godt opp til Q2, kanskje 10-12 kroner.
minsin
23.04.2021 kl 15:03 4084

Det er vel det innsiderkjøper også mener ...
Slettet bruker
23.04.2021 kl 15:11 4043

Ja, og Anne Grethe Dalane kjøpte til kr 5,03 :-))
observer009
23.04.2021 kl 15:39 3927

Bruk innsidekjøp som en bekreftelse på en positiv og et tidlig signal om en vending/snuoperasjon.
Redigert 23.04.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
HAS
23.04.2021 kl 15:43 3908

Sikkert mer å regne som et symbolsk støttekjøp. Jeg har stolpetro på selskapet og ledelsen. De har klart seg gjennom 7 magre år, stått imot tilbud om kjøp når det knaket som mest og ikke minst overbevist kreditorene om å støtte selskapet med en håndterbar gjeldsordning. Nå handler det om å få tilstrekkelig kontroll på pandemien til at verden kan åpnes slik at hjulene kommer i gang igjen. Da vil selskapet være i posisjon for oppdrag både innenfor olje og det grønne skiftet.
Redigert 23.04.2021 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
observer009
23.04.2021 kl 15:45 3935

PGS: STYREMEDLEM KJØPT 25.000 AKSJER, KURS 4,964
Oslo (TDN Direkt): Styremedlem Trond Brandsrud i PGS har kjøpt 25.000 aksjer i selskapet til kurs 4,964 kroner, ifølge en melding fredag.

Etter kjøpet eier Brandsrud 60.000 aksjer i PGS.

Innsidere har god kunnskap om utviklingen og markedet. Dermed det er en god forutsetning for å si om PGS er billig.

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/04/23/7661371/ny-pgs-topp-kjoper-aksjer

Brandsrud, med bakgrunn fra ledende roller i selskaper som Aker, Seadrill og Shell, har nå 60.000 aksjer i PGS.
Redigert 23.04.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Stones
23.04.2021 kl 15:53 3911

Slettes ikke ofte man registrerer innsidekjøp i Pgs. Enda sjeldnere er det ay man melder om 2 handler samme dag på ulike tidspunkt.
At kursen "raser" disse siste 2 dager gjør nok flere nervøse. Men strengt tatt så er jo ingenting negativt dukket opp i det siste. Så dem som mente aksjen var verdt å kjøpe til 6 kr, hva galt har skjedd siden den gang som ikke forsvarer kursen idag?
Man kan tjene seg noen kroner på å trade, selge i pgs nå og investere andre plasser eller sitte rolig i båten. Jeg velger det siste. Hadde jeg hatt tilgjengelige midler hadde jeg nok kjøpt litt til disse dagene men som den småinvestoren jeg er så blir det med den lille potten jeg har her fremover. Kan bli gode penger om en venter noen kvartaler og går inn mot 2022.
minsin
23.04.2021 kl 16:09 3945

virker som om det store nedsalget er over for denne gang ... virker som om det er ett visst forhold mellom kjøpere og selgere.
er ikke forundret over om aksjen ender på 5,2 , som tidligere nevnt ..
Skulle det skje vil det vise styrke ... den har allerede fått testet støtten på 4,8 ... en perfekt indikasjon på sterk stigende trend..
Dette underbygges av Pgs 2 x innsidekjøp - riktignok små mengder... men allikevel ett klart signal.
Pgs har stor interesse i å holde aksjekursen oppe - ser derfor ikke bort fra positive børsmelding innen kort tid.

nedsiden er tilnærmet null... aksjen skal opp kommende uke.
10-15 pst opp mulig opp til til 5,6-5,8 bør være innen rekkevidde kommende uke





jaroas50
23.04.2021 kl 16:26 3920

Rapporten var vel ganske intetsigende eller nøytral minus. Nesten useriøst å sette et kursmål på selskapet da aksjen er sterkt shortet(50 mill aksjer).Dette i tillegg til disse konvertible aksjene+stoploss, panikksalg, tvangssalg og gud faen vet hva gjør det nesten umulig å prise selskapet. Sitter på en haug med aksjer kjøpt på midten av 6-tallet og velger å sitte. Med kursmål fra 2 til det 5-dobbelte er sannsynligvis noe midt i mellom det rette.

Slettet bruker
23.04.2021 kl 16:46 4009

Hvem selger ut aksjer på kurs 5,0 når det har kommet to meldinger om innsidekjøp på en dag? Det er vel neppe småsparere/ vi som er på forumet her? Er ikke dette bare utrolig merkelig?

Uansett veldig betryggende at to i styret har kjøpt aksjer, jeg sitter med videre. Nesten underholdende med mysteriet kursen til PGS :-)

jaroas50
23.04.2021 kl 16:49 4109

30000 og 25000 aksjer er som studentposter å regne :), men joa, bedre enn ingenting. Håper flere innsidere følger etter
redfive
23.04.2021 kl 16:56 4077

PGS er jo en glimrende traderaksje med store svingninger, men kurs mysteriet er ikke så vanskelig å skjønne om du ser på XOP indeksen som PGS korrelerer med. PGS har faktisk høyere korrelajon mot XOP en Brent.
Slettet bruker
23.04.2021 kl 17:11 4035

Takker Redfive, var ikke klar over SPDR® S&P® Oil & Gas Exploration & Production ETF.

Stor korrelasjon mellom PGS og denne indexen når jeg sammenlignet eks. siste 3 måneder, dette er nok løsningen på mysteriet. Jeg har kun fulgt med på brent oil. Algoritmene til aksjerobotene er nok styrt i stor grad fra denne indexen, og sikkert flere.
redfive
23.04.2021 kl 17:22 4000

Da tenker vi likt angående algoer og PGS. XOP er forresten på veg opp i US nå så da får vi håpe på en bra mandag. God helg!