Ever Given ligger fortsatt i Suez-kanalen.

Slettet bruker
12.04.2021 kl 20:41 977

https://e24.no/naeringsliv/i/BlPVl9/ever-given-ligger-fortsatt-i-suezkanalen-skipet-blir-til-vi-har-mottatt-kompensasjon?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Det taiwanesiske selskapet Ever Green som driver skipet synes uvillig eller ute av stand til å betale den kompensasjon egyptiske myndigheter forlanger.
Det japanske eierselskapet er mer villig til å løse situasjonen.

Her er seriøst mye penger, last av stor verdi og skip av stor verdi, på spill. Blir interessant å se utfallet på dette. Og kan egyptiske myndigheter
"arrestere" skip og last på denne måten ? Har Egypt "flaks" som har en liten innsjø midt på kanalen sin ? Kommer andre Ever Green skip nå
igjennom Suez-kanalen, eller fra det japanske eierselskapet ? Litt av en situasjon hele greia.

Norsk shipping kan nok lære ting her.
Slettet bruker
13.04.2021 kl 02:34 916

https://www.youtube.com/watch?v=MzJMj13o6N4
Her er en video rundt dette temaet her. Suez-kanal relevant.
Sonatrach
13.04.2021 kl 14:42 825

Evergreen sitt forsikringselskap (P&I) er forpliktet til å dekke alle dokumenterte kostnader og skader i forbindelse med grunnstøtningen og bergningsaksjonen.

De dokumenterbare kostnadene er bare en brøkdel av det fantasikravet de griske myndighetene i Egypt har fremsatt. Derfor forblir det uenighet og seilingsnekt inntil de riktige kostnadene er funnet utav. Det som til slutt vil skje er at Rederen eller forsikringselskapet for Evergreen skipet vil fremsette et motkrav mot Egypt for tapt tid og hyre i forbindelse med tilbakeholdelsen. Da vil Egypterne få seg en rakett i ræva og frigi skipet rimelig kjapt!

Inntjeningen i Suez Kanalen er ca $15 millioner USD pr dag. Disse pengene er overhodet ikke tapt, da 99.9% av skipene ventet på neste ledige transit betalte, og gikk gjennom kanalen uansett til slutt. Dvs nesten ingen tap for kanalen. Så det forsikringselskapet vil ende med å betale er; Taubåter, dredgers, skade på kanalen (pluss han fyren som satt i gravemaskin på kanalbredden der), samt muligens noen dollar for de skipene som valgte å gå rundt i stedet. Småpenger i forhold til de opprinnelig $1 milliard dollarene Egypt krever.

I tillegg kommer krav om tapt tid/hyre fra rederne eller befrakterne som fikk forsinket transit, men det blir et oppgjør mellom de respektives forsikringselskaper.

Kravet fra de Egyptiske myndighetene er ca like idiotisk som det kravet norske myndigheter har fremmet mot eieren av tankskipet etter Helge Ingstad kollisjonen for en tid tilbake.......



Redigert 13.04.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2021 kl 15:32 796

Takk for en strålende god redegjørelse Sonatrach.
Mht. HI er jeg enig. Den styrte jo PG med vilje på STS.
For å få Norge til å bla opp mer på military, for at andre N-land
skulle "bli presset" til å bla opp mer på military. Fordi at dette
er en viktig del av å kunne opprettholde $s verdi, og penge-
utstedelse ($) uten realøkonomisk dekning.
Redigert 13.04.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2021 kl 22:40 610

https://www.youtube.com/watch?v=gw-j0KAJg2w
Her er det en som ser på dette caset.

Er containerfrakt forholdsvis rimelig fordi de ligger slike risiki som nevnes her i det ?