Group 14 og REC: Hva er det markedet ikke skjønner?

Ærligtalt
RECSI 14.04.2021 kl 09:20 7206

With its commercial production fully underway, Group14 is expanding rapidly and is expected to double in size by the end of this year, kickstarting a clean economic recovery in Washington state. Later this year, Group14 plans to break ground on its second large-scale commercial factory co-located at REC Silicon's Moses Lake plant, enabling Group14 to reach capacity to meet global demand from the EV market.

https://www.prnewswire.com/news-releases/group14-technologies-launches-commercial-manufacturing-factory-to-onshore-domestic-battery-supply-chain-301267417.html

Jeg vet dette sannsynligvis er en overflødig post - men her er altså selskapet absurd lavt priset gitt de seneste nyhetene... Kjør gjerne debatt på verdi, selv mener jeg den nå glatt burde være nærmere 30,- enn 18,-... Muligens er det Voleon som lirker seg ut av en short?
Redigert 14.04.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
seth
14.04.2021 kl 09:23 6160

Mange tradere og småaskjonærer som vil sikre gevinst når kursen faller litt. Leste et sted at det er over 22k aksjonærer i RECSI, og mer enn 50% er under 40 år. :)
omac
14.04.2021 kl 09:25 6331

Det er nok så enkelt at de fleste vegrer seg for å gå inn i en aksje veldig mange småsparere har tapt mye på historisk, i tillegg er den så volatil at den er for spesielt interesserte. Husk at noen har betalt 24 kr for aksjen for 2 mnd siden og den går 6-7% hver dag. Inntil videre har traderene balletak på denne aksjen og vanlige folk som ikke bruker hele dagen på ett børsforum holder seg unna.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 09:25 6304

Mener ikke aksjonærer i alle selskap dette? At kursen er for lav, markedet forstår ikke osv? Syns jeg ser det samme i alt fra 5th planet games, via Zenith og til Equinor. Alle mener kursen er feil. Litt som de som sitter fengslet, alle er uskyldige. Jeg vet ikke hva rettferdig kurs er, men må si jeg humrer litt over alle spådommer som slår feil gang på gang. Det er liksom ikke måte på hvor overbevisende enkelte kan være en dag og to før heller. En er idiot om en tenker motsatt. Alle tar feil. Manipulasjon. Markedet forstår ikke. Truseskvettere. Osv.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 09:25 6272

Siste var 45000 aksjonærer. Da må vi regne med at veldig mange ikke vet mye om hva som skjer, men handler på FA/DN sprøyt.
Ærligtalt
14.04.2021 kl 09:27 6192

Fholm skrev Innlegget er slettet
Se der ja... Altså ikke noe som tilsier at Group 14 farer med tull og tøys

Muligens på plass med en bekreftende melding til markedet snart fra REC... De har jo penger på bok til gjenåpning, og Group 14 har allerede sluppet nyheten
Ærligtalt
14.04.2021 kl 09:29 6118

Du har rett i veldig mange tilfeller - men i akkurat dette papiret så mener jeg underprising relativt trygt kan påberopes -spesielt gitt de seneste nyhetene

Men ja - alle som kjøper en aksje mener jo i utgangspunktet at denne er underpriset...Ser den :)
omac
14.04.2021 kl 09:35 5949

Jeg tror alle her undervurderer prising av risiko inntil REC faktisk melder noe konkret som det kan regnes på, prising av luft er så 2020
Slettet bruker
14.04.2021 kl 09:35 5911

Nei, de gjør vel ikke det? Svært mange aksjehandler (gaming, biotek, shipping) handles på grunnlaget av at noe kan skje i fremtiden, et spill som har suksess, en kreftvaksine, etc. Altså ikke underpriset per i dag, men at den kan være verdt mer i fremtiden.

REC er dog definitivt underpriset, når de har fabrikker verdt mer en MCAP!
Ærligtalt
14.04.2021 kl 09:39 5823

Jo, Men nå bekrefter Group 14 co-location i Moses Lake av fabrikk

-Eiendommen er fjernet som ledig
-REC har guidet tilsvarende
-Butte drukner i det hele... Hvor er trådene som omhandler RECs sinnsyke plassering i forhold til at USA vil få verdensherredømme på halvledere?

...I forkant av møtet kom Intel-sjefen Pat Gelsinger med en klar oppfordring til CNBCs «TechCheck» om hvor USA bør legge lista angående produksjonsmålet.

«Jeg mener at vi bør sette et hårete mål om at vi skal ta tilbake en tredjedel av produksjonen på amerikansk jord til amerikanske selskaper», uttalte konsernsjefen.

Gelsinger sa også at USA står for rundt 12 prosent av produksjonen av halvledere, mens de beste og største fabrikkene befinner seg i Taiwan og Sør-Korea. Det har ført til at amerikanske tjenestemenn har begynt å presse på for å øke produksjonen på amerikansk jord, blant annet som et forsvar mot geopolitiske spenninger. Det kan i verste fall svekke tilgjengeligheten fra utlandet.

Et av Intels grep på grunn av mangelen var at det tidligere i år annonserte at det skal investere 20 milliarder dollar i nye halvlederfabrikker i Arizona. Intel har også planer om å bli et såkalt støperi, som vil si et selskap som produserer andre selskapers halvledere for dem...



-Midler til gjenåpning av ML er allerede på plass
-Biden starter tidenes satsning og har presisert segmentene REC leverer innenfor
-Sist men ikke minst: Group 14 er tett inne med Department of Energy -og har garantert allerede listet REC som en kritisk førstelinjeleverandør i USA
Redigert 14.04.2021 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Fholm
14.04.2021 kl 09:41 5761

Jeg slettet innlegg om annonsen for sikkerhetsskyld, men krysser fingra for at det stemmer.
omac
14.04.2021 kl 09:43 5713

Ja, men igjen undervurderer du risiko, ingenting er meldt av kontrakter eller noe. Jeg har tatt stor risiko og er all in, men dette er ikke fakta som kan regnes inn i aksjen uten videre.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 09:46 5609

Ja, her er det noen som jobber hardt.

Jeg har ikke ord for hvor moro dette er - det er som starten på Klondike og vi har det beste skjerpet & best utstyr og skal til å begynne å grave💰 Det mens andre ikke har forstått hva vi står ovenfor.

$$
Ærligtalt
14.04.2021 kl 09:46 5584

Jeg sjekket linken - intet "fishy" med den... Sto som off-market
Ærligtalt
14.04.2021 kl 09:48 5517

Tja... Undervurderer og undervurderer... Jeg anser risikoen å være vesentlig mindre i dag enn i forigårs - det er vel mer rett formulert i mitt tilfelle

Men klart - på børs er intet garantert fær du står uten aksjer...
Redigert 14.04.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Null
14.04.2021 kl 09:49 5470

Veim
Jeg har endel aksjer i RECSI
Det er kun en grunn til det det er at jeg har tor på åpning av ML, når dette kommer så vil det være mede en plan og med en tanke for fremtidig inntjening.
Jeg har tro på SOL og Paneler, men når batterine også får sine silicon inplentater så er det en industri som tar mer enn RECSI kan levere.
USA sier de vil ha en nasjonal verdikjede og det finnes vel knapt nok et folk som er med nasjonalistiske en Amerikanerne.....

Det siste som får meg til å holde på min posisjon som jeg har økt litt i det siste så er det halvleder intustrien som nå ikke klarer å levere nok.
Der Butte er en aktør som vi gi fin avkastning.... på sikit..

Summen av dette er grunnen til at jeg sitter å i RECSI med tanke om å eie i mange år....
Det gåropp og ned så det er bare å hodlde seg ute av minuttanken om å følge med å ta på seg uteskoene og se den lange turen frem mot avlkaringene som kommer
kanskje i morgen kanskje i mai kanskje til høsten ,,,, har det ikke kommet en beslutting før somer 2022 så kan jeg ta en vurdering....

Blir vel med meg som GROVEN ute før man aner ;(

null
Slettet bruker
14.04.2021 kl 09:49 5451

Jeg ønsker bare å komme med en støtteerklæring til deg for jeg mener det samme. Nyhetene rundt markedet Rec opererer i siste tiden er vel og bra, samme med nyhetene rundt G14 i går.

Jeg mener vi må ha noe konkrete tall og kontrakter rundt hva ML faktisk skal levere. Først da får vi en kraftig oppgang med hold i. Samt at vi etterhvert får med alle giringsfaktorene som ligger i verdiene på fabrikkene og bidraget fra Butte syneliggjøres på toppen. Da snakker vi fantastiske tilstander.

Edit: Når mer av det jeg skriver om er på plass, vil vi etterhvert få mer store kjøpere som setter strengere krav til risiko på kapitalen sin enn det småaksjonærer gjør.
Redigert 14.04.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 09:50 5412

Hehe nei, men om man har fulgt handlingen i denne siste tiden kan man jaggu lure på hva dem driver med.
Uansett om man skal tjene penger på børs må man ta stor eller liten risiko . I mine øyne er det helt klart liten risiko i Rec på disse kurser. Man må være inne før markedet priser denne mye mer riktig for å tjene de store pengene:))

Et godt eksempel er Nel som prises på potensiale og det fundamentale i fremtiden noe som på langt nær er priset inn i denne:))
Redigert 14.04.2021 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Hobbydansken
14.04.2021 kl 09:50 5392

@Veim
"... over alle spådommer som slår feil gang på gang"
Som i alt annet i livet, kan vi forholde oss til fortid, nåtid og fremtid. Spådommer om aksjer (kurser, utfall osv) ligger i sistnevnte tidsramme - og jeg vil påstå at det neppe er noen oppegående mennesker som mener at de kan se inn i fremtiden. Dem som eventuelt kan, utgjør etter mitt skjønn, en svimlende minoritet av jordens befolkning.
Min personlige holdning til aksjer er, at jeg analyserer på bakgrunn av fortid, beslutter meg i nåtid - og håper på ønsket resultat i fremtiden. At noen spår oppgang eller nedgang i fremtiden kan jeg sjelden bruke til noe som helst og har full forståelse og aksept for at disse spådommene er feil.
Jeg humrer ikke nødvendigvis over alle spådommene som slår feil - men mere over dem som har behov for å dele deres spådommer. Og predikere dem i øst og vest. Jeg tar disse med en stor klype salt.
Når det er sagt, vil jeg også fremheve at mange av de analyser, som de dyktige gravere i REC forumet kommer med, blir bekreftet gang - på gang - på gang (etter min mening). Når markedet reagerer anderledes enn analysene (både egne og andres), blir jeg både frustrert og nysgjerrig. Frustrert over at det tar lenger tid enn ønsket - men også utrolig nysgjerrig på HVORFOR det tar lenger tid. Noe som i siste ende forhåpentlig gjør meg klokere på markedet og egne fremtidige beslutninger.
Redigert 14.04.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 09:52 5331

With its commercial production fully underway, Group14 is expanding rapidly and is expected to double in size by the end of this year, kickstarting a clean economic recovery in Washington state. Later this year, Group14 plans to break ground on its second large-scale commercial factory co-located at REC Silicon’s Moses Lake plant, enabling Group14 to reach capacity to meet global demand from the EV market.

Company investors include ATL, BASF, Cabot Corporation, Showa Denko and SK materials.

https://group14.technology/en/news/group14-launches-commercial-manufacturing-factory-to-onshore-domestic-battery-supply-chain

Hehe. Kursen spiller ingen rolle lenger. Det er så bra som det får blitt. Når RECsi bekrefter det Group 14 skriver - og de har STORE verdensledende batteriaktører som investorer.

RECsi kommer til å fleredobles i år. Benytt heller sjansen til å kjøpe🤝

Ærligtalt
14.04.2021 kl 10:02 5086

“We’re investing aggressively in areas like semiconductors and batteries; that is what they’re doing and others, so must we.”

https://www.scmp.com/tech/big-tech/article/3129397/us-china-tech-war-beijing-can-stay-cool-bidens-us-semiconductor-push
Slettet bruker
14.04.2021 kl 10:12 4844

Takk for gode svar alle sammen. Sitter med mine aksjer jeg også, men har ikke nok kunnskap til å vite når den skal opp eller ned, så må derfor forholde meg til forum og søke kunnskap der og ulike linker. Mye godt lesestoff👍
omac
14.04.2021 kl 10:13 4807

Sånn oppsummert, til alle som mener dette er en sikker case og markedet er helt på bærtur dere kan jo gå i banken og låne penger på huset eller ta opp forbrukslån. Om noen mener dette er en garantert vinner kan jeg ikke se at det tas noen risiko.

Eventuelt kan dere selge alle REC aksjene og kjøpe BULLx3 på Nordnet, mye høyere gevinst der
Seiikya
14.04.2021 kl 10:27 4497

Litt flåsete kommentar.. Da det er stor forskjell på å bruke oppsparte midler og belåne huset på en aksje, selv om man mener den har lav/ingen risiko.

Personlig så tenker jeg at om man sitter i denne 6-12 måneder så får du nok en hyggelig avkastning. Worst case for REC er kanskje å måtte selge ML, men det vil nok heller styrke dagens kurs ettersom ML ikke er beregnet inn i dagens kursen (cash fra salg kunne godt til utvide Butte som går bra). Et annet worst case ville kanskje vært at REC blir solgt, men da også med en hyggelig premie vil jeg tro. Ingen av disse scenarioene er veldig ille tenker jeg.
Poenget mitt er, om man ser hva som skjer i USA/verden i dag på sol, batteri og halvledere, så er det rimelig fjernt for meg å se noe annet enn en hyggelig avkastning om man holder denne i 6-12 måneder.
omac
14.04.2021 kl 10:30 4432

Muligens litt flåsete men jeg synes det blir litt vel mye grining på noen fordi verden ikke går din vei. Alle må slappe av, når verdiene blir mer synlig går raketten
Tanjiro
14.04.2021 kl 10:46 4128

Slik som alle andre aksjer har man også en risiko og fallgruver, men slik som forklart over her. Worse case om vi hadde solgt ML hadde vi også stått høyere enn dagens kurs da vi har nok kapital til å utnytte de mulighetene som er der i markedet. Dette er en fabrikk til 1.7 bill USD. Butte går meget bra og her vil det være spennende å følge med pga halvledermangelen i verden. Spoler man 1 år tilbake og sammenligner det med dagens info og utvikling så vil jeg si at risikoen er betydelig redusert, utrolig mye har skjedd på veldig kort tid og dette gavner også REC. REC har enorme underliggende verdier og bare 1/5 av dette vises i dagens kurs. Forståelig at folk er frustrert når man ser hvordan den utvikler seg til tider. De som har satt seg inn og kan selskapet mener denne burde stått høyere gitt infoen vi har tilgjengelig, de som er litt mer skeptiske venter på mer konkrete børsmeldinger. Positivt for de som har ventet er at man får akkumulert masse aksjer før allmennheten kommer inn og hamstrer når den konkrete meldingen kommer, litt risiko må man ta for å kunne tjene noe, scared money don’t make money. Lykke til alle sammen, blir spennende fremover.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 10:51 4028

Mitt bet er at RECsi passerer 50 innen 1. juli i år.

Kom å ta meg hvis jeg tar feil/ men det gjør jeg ikke🎣
Pølsebua
14.04.2021 kl 11:00 3817

Jeg tror også rec skal til 50, men at det tar 2-3 år.
Nsxnsx
14.04.2021 kl 11:03 3751

Oppgang etter nyheten i går er nå ca 5%...........andre aksjer hadde gått 30% på tilsvarende nyhet.

Denne aksjen MANUPULERES så det holder for at "noen utvalgte" sikrer sin agenda.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:13 3565

kan det være at G14 rask er ute med nyheter for å få fortrinn da REC evt er i samtale med andre aktører og ? Kan tenke meg at det er stor rift om REC sine produkter nå og mange ønsker å posisjonere seg ?

REC er i en perfekt posisjon og leser man siste børsmelding så tenker de på aksjonærenes beste .. og da snakker vi ikke 20-30% men heller 200-300% avkasting
Redigert 14.04.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:14 3531

Køpte litt på 17,4, ble påvirket av haussing deres
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:18 3428

sånn er det med aksjer som er i spill, KIR kommer til å sørge for at vi beholder selskapet, men hva pris vi små må betale for dette utover at kursen manipuleres og holdes i sjakk til spillet er over , vet ike jeg. Men at en aksje er i spill er mye bedre enn at den skulle være uinteressant :-) På et tidspunkt vil denne fjæra smelle opp og KIR vil komme med en uttalelse om hva som har skjedd og hvorfor. RECSI er SEXY!
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:20 3379

Har tenkt samme tanken og vil tro det brenner litt under beina på andre aktører, som f.eks Sila Nanotechnologies.
Nsxnsx
14.04.2021 kl 11:23 3320

Det var nok lurt det skal du se...på litt sikt :) Alle mine Havi aksjer er etterhvert blitt til Recsi aksjer.....men tålmodighet er jo tydeligvis en faktor her også.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:26 3266

Det ender kanskje slik, men du putter neppe pengene dine inn i NORTHERN DRILLING
solfylt
14.04.2021 kl 11:28 3207

Hvordan fungerer «kursmanipulasjon»? Kan noen gi noen korte forklaringer på hvordan og hvorfor dette gjøres i praksis? Det siste halvåret har utrolig mye skjedd i REC. Kursen er jojo og lite forutsigbar og volatil. Ingen overraskelser der egentlig. Mange lufter påstander om manipulasjon og krefter som settes inn for holde kursen nede (eller kjøre den opp). Stoplossraid er en ting, men hva med alt det andre? Kan noen komme med noe relativt kortfattet rundt dette, gjerne uten for mye svevende teorier, synsing og konspirasjonsteorier til fordel for fakta og det som er sannsynlig.
Redigert 14.04.2021 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:33 3113

Alt foregår innenfor rammene som er satt av loven og de forskjellige børsene.
Det er forskjellige nivå på lisenser og vi dødelige må nøye oss med litt mindre albuerom enn feks et system som har hostet opp 100mill for å få utvidet lisens.
Ærligtalt
14.04.2021 kl 11:35 3089

https://www.dn.no/utenriks/-de-kan-gjore-en-million-pa-en-dag/2-1-523546

https://www.nettavisen.no/oslo-bors-fakket-kursmanipulator/s/12-95-1863139

I REC er det dog mer snakk om den såkalte "slingshot" -effekten:
...Large institutional investors, because of their huge purchasing power, have the ability to drive prices down by selling off large positions in a given stock, and then buying back into the stock at a significantly lower price...

Folketrygdfondet foreksempel, er jo en kjent kursdreper da de liker å låne ut til short kort tid etter at de har kjøpt aksjer. Dernest begynner diskusjonen -for viser ikke at de låner ut aksjer til short at de forventer en stigning i kurs? Joda - men ikke alle har 10-års perspektiv på investeringene sine...

...Samt noe aggressiv shorting og stop-loss raid



Redigert 14.04.2021 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
MGS
14.04.2021 kl 11:38 3028

Tror mye av haussingen og griningen om "kursmanipulasjon" her inne er på grensen av konspirasjonsteorier. Generelt sett, altså ikke bare rec spesifikk, kan kursmanipulasjon bli gjort gjennom media/ meglerhus oppslag ("Potensialet er tatt ut" - DNB) eller med alogritmer som handler og regner tusen ganger raskere enn deg og meg. Mange av algoene går kun på det tekniske bilde, se voleon som shortet denne, og er de noenlunde smarte selger de til hverandre med et ordrebilde som utløser de tekniske bull/ bear signalene de er ute etter i håp om at andre aktører følger etter.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:39 2981

Helt sprøtt faktisk. Her går aksjer opp 10-20% på rykter, forumsnakk og analyser fra personer som ønsker å tjene store penger på opp -eller nedgang.
Fakta og børsmeldinger fra RECSI selv og deres samarbeidspartnere blir forbigått med et skuldertrekk. Når markedet er så kunnskapsløst og lite faktaorientert kan man jo begynne å lure.

Uansett gir det meg muligheten til (forhåpentligvis) å kjøpe mer i morgen. I dag er det tomt. Jeg sitter 50% i Rec og øker nok denne til 60% i morgen. ELAB , ABNB og Fortum skal få lov til å stå i fred noen uker nå.

RECSI vil bli årets børsvinner og jeg har ingen ønsker om å stå utenfor når det virkelig smeller. Klarer ikke folk å lese meldingene og tallene fra REC, G14 og Joe Biden er det deres problem:-)
Redigert 14.04.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare