Hydrogenferje er en gamechanger=Nel H2/Fiskerstrand/DNVeritas

Slettet bruker
NEL 16.10.2018 kl 13:50 2095

Nel Hydrogen er med på dette spennende og nytenkende H2 ferjeprosjektet. Lykkes de, vil de ikke bare ha tatt sjumilssteg i mer miljøvennlig retning på vegne av det maritime miljøet i Norge. De vil også være av de første i verden som bruker brenselcelleteknologi for hydrogen i transport til sjøs.
Sjefingeniør: – Batterier har vært en «game changer», og nå kan hydrogen bli det samme
DNV GL samarbeider nå med nøkkelaktører for å få til noe som aldri før er blitt gjort: Å sjøsette en norsk ferje som drives av hydrogen.

HYDROGENSKISSE: Slik ser Fiskerstrands hydrogenferje ut i tegningene fra verftet. Fiskerstrand
Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med DNV GL.
Da Fiskerstrand kontaktet DNV GL i 2016 har de planen klar. De vil sette i drift en ferje som bruker hydrogen som drivstoff.
Ambisjonen er tydelig - og skyhøy: Lykkes de, vil de ikke bare ha tatt sjumilssteg i mer miljøvennlig retning på vegne av det maritime miljøet i Norge. De vil også være av de første i verden som bruker brenselcelleteknologi for hydrogen i transport til sjøs.

– Grunnen til at vi vil skape den første hydrogenferjen, er at da har vi nullutslipp og det er rent, sier konsernsjef i Fiskerstrand Holding, Rolf Fiskerstrand kort og godt.
Grunnlagt i 1864, tidligere kjent som Det Norske Veritas før sammenslåingen med tyske Germanischer Lloyd i 2013. Har som mål å «sikre liv, verdier og miljøet», gjennom å bistå kunder med kvalitetsikring og risikohåndtering for å forbedre deres virksomhet på en sikker og bærekraftig måte. Har kontorer i mer enn 80 land, med globalt hovedkvarter på Høvik rett utenfor Oslo.
Men det står utfordringer i kø: Teknologien må utvikles, testes og tilpasses maritime forhold og krav. Sikkerhetsregler for bygging og godkjenning av hydrogendrevne skip, eksisterer ikke. Regelverket må utarbeides. Infrastrukturen for lagring og fylling av hydrogen trenger godkjenninger.

Derfor er prosjektet som skreddersydd for Gerd Petra Haugom, sjefingeniør i DNV GL.

– Prosjekter som utforsker slike nye løsninger gjør at det er fantastisk givende å arbeide i DNV GL. Det er unikt å få være med på å utvikle ny teknologi som kan få stor betydning både for miljøet og norsk næringsliv, sier Haugom.

Visjonen om hydrogensamfunnet
Første gang sivilingeniøren ble introdusert for fremtidsvisjonen om «hydrogensamfunnet», var da Stor Oslo lokaltrafikk (forløper til Ruter) rundt år 2000 vurderte å ta i bruk hydrogenbusser.
– Allerede den gangen var visjonen om et «hydrogensamfunn» klar, sier Haugom, og legger til: – Med det mente man et nullutslippsamfunn basert på fornybar energi der energibærerne hydrogen og elektrisitet ville virke i samspill.

Hydrogen kan ha en essensiell rolle i å løse mange av de store utfordringene verden står overfor når man globalt må få til store kutt i klimagassutslippene.
Gerd Petra Haugom er sjefingeniør i DNV GL og samarbeider med en rekke aktører om å ta i bruk hydrogen som drivstoff i skipsfart.
– Overordnet handler dette om det nye energibildet, med stadig mer energi som produseres fra fornybare kilder. Noe av dette må lagres, og mye må brukes til transport - og da kommer hydrogen inn, sier Haugom.

Flere fordeler
Fakta: Hydrogen som drivstoff
For fartøy med store energibehov gir hydrogendrift en mulighet for nullutslipp, f. eks. for transport over større avstander enn det man får til med batteri.
Hydrogen er velegnet for lagring av energi over lang tid og til transport .
Kan produseres av naturgass med karbonlagring (CCS) og fra fornybar energi.
DNV GL arbeider aktivt med å adressere barrierene sammen med Grønt Kystfartsprogram og andre partnere.
Stortinget har stilt krav til at alle nye ferjeanbud skal kreve null- eller lavutslippsteknologi når teknologien tilsier dette.
Realisering av den første hydrogenferjen innen 2020 vil være et stort skritt på veien mot en grønnere maritim transportindustri i Norge.
Fordelene med å ta i bruk hydrogen i maritim transport, er flere. Innen ferjetransport vil hydrogen for eksempel kunne løse en del begrensninger man ser innenfor både lading og lagring av energi med de elektriske ferjene. Hvis en batteriferje må lade 40 ganger i døgnet, kan det være mye å hente ved å lagre en del av energien som hydrogen.
– Hydrogen passer for mange typer båter utenom ferger; nærskipsfart, havbruk, fjordcruise, fiskeri for å nevne noen. Hydrogendrift av ferger er bare en start, sier prosjektleder Kåre Nerem hos Fiskerstrand.

Samtidig er det innenfor moderne batteriteknologi at utviklingen de siste årene har gått drivende raskt, mens den store hydrogen-revolusjonen har latt vente på seg. For Haugom er det imidlertid ikke et spørsmål om enten hydrogen eller batterier, men om hva som egner seg best, og når.
Les også: Slik hjelper de oljebransjen å forstå hvordan de påvirker miljøet
– Batterier bruker strømmen direkte og har derfor normalt høyere virkningsgrad enn hydrogen brenselceller, og er derfor i utgangspunktet bedre, sier Haugom. Men så har batterier sine begrensninger. I motsetning til hydrogen, der lagringen er atskilt fra brenselcellen, så lagres energien direkte i batterier. Og da blir det etter hvert veldig tunge batterisystemer dersom man skal drive noe energikrevende over lengre tid - som for eksempel et ferjesamband.

Kutter utslippene
Bak utviklingen av hydrogensystemer i transport, både til lands og til havs, er den sterkeste driveren uten tvil ønsket om å kutte utslippene. For selv om energien man omdanner til strøm gjennom brenselcellen kan stamme fra både fornybare og fossile energikilder, vil man få en umiddelbar miljøgevinst ved at de lokale utslippene der man bruker energien forsvinner.
– Akkurat det ser man er viktig i alle former for transport - også i skipstransporten, understreker Haugom.
Samtidig har hydrogen en del utfordringer når det kommer til sikkerhet og regelverk.
– Her bistår DNV GL med vår kompetanse innen kvalifisering av ny teknologi, alternativ designprosess samt risikoanalyser rundt sikkerheten ved å benytte hydrogen som drivstoff til sjøs. Det handler om å skape tillit og trygghet, forteller sjefingeniøren.
– Med hensyn til regelverk og sikkerhet er det flere utfordringer når det gjelder hydrogen, sier Haugom, og nevner eksempelvis lagring av hydrogen ombord i skip samt bunkring og bunkringsanlegg.
Verftet Fiskerstrand i Fiskarstrand på Sunnmøre.
– Kan være en «game changer»
Selv om teknologi og regelverk ennå ikke er helt på plass, er Haugom ikke i tvil om at en norsk hydrogenferje vil få sin jomfrutur innen få år. Og da vil det handle om mer enn sjøsettingen av en enkelt båt.

– Dette utviklingsprosjektet er et viktig steg i arbeidet med å realisere det grønne skiftet innen maritim virksomhet og det bidrar til å møte FNs globale bærekraftsmål og Paris avtalen, fremholder Rolf Fiskerstrand.
Også Haugom snakker om at vi står ved et paradigmeskifte: kanskje er tiden snart moden for å snakke om fornybarsamfunnet.
– Poenget med å kalle det «game changer», er at man ikke lenger kan tenke eller gjøre slik man gjorde før. Batterier har i høyeste grad vært en game changer de siste årene, og nå kan hydrogen bli det samme.
Redigert 20.01.2021 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2018 kl 13:55 2066

10 partere samarbeider inkl Nel Hydrogen til det som kan bli verdens første hydrogenferge
FISKERSTRAND: I Sula kommune på Sunnmøre sitter Rolf Fiskerstrand og drar seg litt i sin karakteristiske bart. Han kunne ha trukket inn årene og pensjonert seg.
Men han har både lovet og truet med at det ikke vil skje før Fiskerstrand har levert det som kanskje vil bli verdens første hydrogendrevne bilferge.
Fiskerstrand «kjemper» mot Statens vegvesen, som også har planer om å sette en hydrogenferge i drift i 2021.
Symbolet for Statens vegvesens hydrogen-elektriske fergeprosjekt. Målet er å ha en fullt operativ ferge som bruker minst 50 prosent hydrogen til framdrift.
Prosjektleder Kåre Nerem har et dilemma. Han ønsker ikke at sjefen skal slutte. Samtidig vil han få ferdig hydrogenferga så fort som mulig.
Litt hjelp til å innfri det første punktet har han fått.

– Prosjektet går framover, men vi har varslet at det kan bli litt forskyvninger i tidsplanene. Det har vært så hektisk på verftet med fire nybygg og flere reparasjons- og vedlikeholdsoppdrag samtidig, sier Nerem.
Han er konstruksjonssjef på verftet, og hadde også ansvar for leveranse av en brønnbåt. Skroget til tre skip ble forsinket fra Tyrkia, og dermed ble det litt for mange baller i lufta på en gang.
Pilot-E
Fiskerstrand har fått støtte gjennom statens Pilot-E-ordning. Målet er å hjelpe bedriftene med å få sin teknologi raskere ut på markedet.
Fem prosjekter for nullutslippsskip fikk midler fra ordningen da den ble lansert i fjor. Rammen var på 70 millioner kroner. En ny runde med 100 millioner kroner i potten ble lyst ut tidligere i år, men da rettet mot landbasert transport.

– Vi må tenke grønnere, smartere og mer nyskapende. Målet er at norske bedrifter skal skape og selge flere bærekraftige løsninger. Det er bra for miljøet – og for næringslivet, sa næringsminister Monica Mæland ved utlysing av en ny runde.

Partnere i HYBRIDskip:
Fiskerstrand Holding AS – prosjekteier, overordnet prosjektansvar
Fiskerstrand Verft AS – teknisk detaljering og ombygging
Multi Maritime AS – design‐ og konstruksjonsarbeid
Stiftelsen SINTEF – hybridmodell, marin bruk av hydrogen og brenselcelleteknologi
NEL ASA – fylling/bunkring, samt teknologisk og økonomisk analyse inkl. hydrogensikkerhet
Hexagon Raufoss ASA – hydrogenlagring og transport
DNV GL – sikkerhet, risiko og sertifiserings- og godkjenningsprosesser (klassifisering)
Sjøfartsdirektoratet – dialogpartner i maritim godkjenningsprosess
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) – dialogpartner i godkjenningsprosess ang. landanlegg
Møre og Romsdal fylkeskommune – stille passende samband til rådighet for pilotering
Redigert 16.10.2018 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2018 kl 13:57 2038

Du verden. Ta deg en tur innom Teknisk Ukeblad, så ser du at dette er gamle nyheter. Menigheten har kanskje ikke fått det med seg. Der kan du se at det er bestemte distanser de mener det vil fungere på. Ikke for lange, og ikke for korte.
Slettet bruker
16.10.2018 kl 14:07 1970

Gunnar. Du når dessverre ikke opp og synker litt dypere hver gang.. Du har vel ikke fått med den siste nyheten om denne H2 ferjen? Den nyheten ble flagget i dag..Meget spennende at Nel Hydrogen er med på dette pilotprosjektet.
Redigert 16.10.2018 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2018 kl 14:21 1886

Jeg tror at i år 2020, om ikke för, så kan en undre over hvorfor NEL aksjen var så billig i 2018. NEL har ett produkt som hele verden bare venter på å oppdage for fullt. De må rote det til f så mye om ikke dette skal gå veien. Ang H2 ferje fra Fiskarstrand, jeg minner om at Hexagon er nesten närmeste nabo og en trenger tanker till H2.
OZZY
16.10.2018 kl 14:24 1872

Gunners......jeg forstår at du er grinete pga at du ikke har vært med på oppgangen og at du sitter og irriterer deg grønn for at du
ikke kjøpte NEL når den var rundt 2 kroner. men ikke la dette gå ut over oss som er med.
Redigert 16.10.2018 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2018 kl 14:28 1832

Flagget ja. Er evigheter siden anbudet ble lagt ut....men bevares. Norge er foregangsland her også. Vi får håpe resten av verden kommer etter på et eller annet vis engang i framtiden.
Slettet bruker
16.10.2018 kl 14:39 1792

Applaus til OZZY :-) Spot On.
Slettet bruker
16.10.2018 kl 15:20 1714

Hei aksjonærer/investorer i Nel. Jeg bare nevner at SINTEF er ferdig med installasjonen av sine PEM brenselceller og elektrolyser teststasjoner for stackar. For de som ikke kjenner stackarne så kan jeg fortelle at vi er meget tilfreds og meget fornøyde med hvilken kvalitet og hvilket høyt nivå Proton/Nel og Powercell plattformene presterer.
Redigert 16.10.2018 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2018 kl 15:37 1620

Enig med deg JB. Her er noen som aldri skulle vært på denne siden. Negativ omtaler er jeg foruten.
Slettet bruker
16.10.2018 kl 15:40 1586

ankon Spot On :-) Nel er opp + 7.01% rt 4,58. Meget bra stabilitet i hele dag. Alle må være inne føre take off.
Redigert 16.10.2018 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
manilva3000
16.10.2018 kl 15:58 1495

Været forandrer seg i et tempo man ikke har sett maken til. Alle blir redde. Et grønt skifte vil komme raskere enn hva man trodde. Det blir et krav. Om så skjer.....hva er alternativene? Fifty fifty eller vil du ringe NEL???
Redigert 16.10.2018 kl 16:14 Du må logge inn for å svare