Nel Hydrogen ser mot Kina


Nel ser mot Kina og Løkke med sitt lederteam er nå i Kina for å gjøre H2 business
Nel bruker mye penger på å øke kapasiteten etter å ha fått en storkontrakt i USA, men selskapet forsikrer at finansieringen er i orden. Nå ser Nel mot Kina.

Konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel ASA må bruke mye penger fremover, blant annet for å utvide kapasiteten til å oppfylle en kontrakt til flere milliarder kroner med lastebilprodusenten Nikola i USA. Men selskapet har finansiering på plass, og Løkke håper å kunne kapre nye kunder. Nå ser han blant annet til Kina.
BRUKER PENGER: Konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel ASA må bruke mye penger fremover, blant annet for å utvide kapasiteten til å oppfylle en kontrakt til flere milliarder kroner med lastebilprodusenten Nikola i USA. Men selskapet har finansiering på plass, og Løkke håper å kunne kapre nye kunder. Nå ser han blant annet til Kina.
(E24) Publisert: 23.08.2018
Hydrogenselskapet Nel bruker mye penger for tiden.
Selskapet har en ny fabrikk under bygging i Danmark og varslet i går at det skal bygge en ny fabrikk i Norge. Det skal gjøre selskapet i stand til å levere på de mange kontraktene det har inngått i det siste, og kanskje sikre seg enda flere kunder.
Nå kaster selskapet sine øyne på Kina.

– Kina har kommet kortere enn både Tyskland og USA, men de har så enorme ambisjoner at de fort vekk kan løpe fra de fleste andre land. Du vet hvordan det er når Kina bestemmer seg, da går de «all in», sier konsernsjef Jon André Løkke til E24.
Nel har etablert kontor i Shanghai og fått noen lokalt ansatte. Fra før har selskapet en lokal agent i Kina, som selger elektrolysører særlig fra Nels amerikanske enhet. Elektrolysører bruker elektrisitet til å konvertere vann til hydrogen.
Ifølge Løkke har Kina erkjent at landets strømnett ikke kan håndtere utelukkende elbiler, og derfor satser kineserne heller på hydrogenelektriske biler, busser og tungtransport.
– Vi har solgt utstyr til Kina fra USA i mange år, men vi vil også se om vi kan komme inn i Kina på fyllestasjonsiden. Så er det hele problematikken om man skal selge den nyeste versjonen, slik at du må passe på teknologien din, eller forrige generasjon. Det er krevende å gå inn i Kina, man må finne riktig modell, sier Løkke.
– Er det likevel fristende?
– Vi må forholde oss til Kina på en eller annen måte, hvis det kommer til å ta av. Det å bestemme seg for ikke å gjøre noe i Kina kan også ha store konsekvenser, sier han.
Nel vil bruke 150 millioner på Notodden: Mangedobler produksjonen etter milliardkontrakt
Nye fabrikker
Neste måned åpner Nel en ny fabrikk for hydrogenfyllestasjoner i danske Herning, og om to år skal en ny fabrikk som mangedobler kapasiteten på elektrolysørproduksjon stå klar på Notodden.

– Vi kommer til å bruke dette til å kommunisere med hydrogenmarkedet i vid forstand, for å vise hva vi faktisk driver med, sier Løkke.
På en kvartalspresentasjon i Oslo torsdag påpekte konsernsjef Jon André Løkke i Nel at selskapet må bruke penger for å vokse, og at det vil påvirke tallene fremover.
En av grunnene til at Nels kostnader har økt i det siste er at amerikanske advokater er dyre. Selskapet må nemlig forholde seg til en rettsprosess som en leverandør i USA har satt i gang mot Nel.
– Det er en leverandør av kompressorer som mener vi har tatt noe av deres design, noe som er helt feil, sier Løkke.
Selskapet tror ikke at leverandøren vil få rettens medhold, men Nel må likevel bruke penger til å forsvare seg i retten.
– Vår kompressorteknologi er totalt annerledes og laget kun med tanke på fyllestasjoner. Jeg tror de vil skjønne dette, og er ikke bekymret for utfallet. Men vi må beskytte oss, og i USA koster advokater mye penger, sier Løkke.

Hydrogenselskapet sier at det har nok penger i kisten til å finansiere de store gjennombruddene sine, hvor den viktigste er den enorme kontrakten verdt mange milliarder kroner som Nel nylig inngikk med den amerikanske lastebilprodusenten Nikola, på leveranse av 448 elektrolysører.
– Vi mener vi er godt finansiert for å gjøre det vi planlegger nå. Så får vi alltid spørsmål om vi trenger mer finansiering, men den tid, den sorg. Hvis det kommer store muligheter, så må vi kanskje se på det på nytt, sier Løkke.
Utvikler fyllestasjon-konsept
Selskapets neste steg i USA blir å utvikle konseptene for fyllestasjonene som skal forsyne Nikolas lastebiler, hvor blant annet bryggerigiganten Anheuser-Busch har bestilt 800 stykker.
– Nikola bygger et helt eget konsept som ingen har bygget før. I felleskap utvikler vi et standard stasjons-konsept som skal være kopierbar t , sier Løkke.
– Vil det kutte kostnader, som vi har sett i sol- og vindbransjen?
– Skala har mye å si, men det er flere elementer. Vi har designet produktet vårt slik at det er mer kostnadseffektivt. Automatisering av produksjonen reduserer også kostnadene, og volumer bidrar. Når jeg ber en leverandør om tusen enheter i stedet for hundre, får jeg bedre pris. Så det er tre elementer som drar i samme retning, sier han.
Setter opp kontor i Seoul
Nylig fikk selskapet også et gjennombrudd i Asia, med en ordre på en fyllestasjon for hydrogen i Sør-Korea, som satser på å bygge ut et nettverk av slike stasjoner.
– Vi er i en prosess med å sette opp et nytt kontor i Seoul, sa Løkke på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.
Selskapet hentet nylig inn 281 millioner kroner gjennom en emisjon og har også nær 480 millioner kontant i kassen, som det kan bruke på å levere det de har lovet og i tillegg på grep for å gjøre selskapet i stand til å sikre seg ytterligere kontrakter.
– Løper etter alle muligheter
Selskapet har blant annet fått kontrakter på å levere to fyllestasjoner for hydrogen i Tyskland og to hjemme i Norge, og jobber videre med å levere på viktige kontrakter i blant annet California.
– Vi leverer masse fyllestasjoner til California, hvor vi er dedikert leverandør til Shell. Vi løper etter alle muligheter, og det skjer mye på vestkysten i USA, sier Løkke.
– Det kommer til å skje mer på tungtransport. Vi leverer blant annet hydrogenproduksjon på stedet og fyllestasjoner til Sunline Transit Agency, som har planer om å ta i bruk 25 hydrogenbusser, sier han.
Redigert 19.10.2018 kl 07:11 Du må logge inn for å svare

Planer om å ta i bruk 25 busser? Det er såpass mange ja.

Gunnar: Du gjør det bedre her inne - om du IKKE uttaler deg. Dette er fakta om de 25 H2 bussene i California. Nel Hydrogen har sikret seg en fet kr 65 millioners kontrakt til SunLine Transit Agency i California.

Nel sikrer seg ny USA-avtale
Nel Hydrogen Solutions og Proton Onsite har fått kontrakt på 8,3 millioner dollar for bygging av hydrogenanlegg.
Artikkel av: John Inge Seljehaug, 25. september 2017 - 07.55

NEL 6.31%
SISTE
4.55
I ÅR
28.39%

Nel Hydrogen Solutions, et datterselskap av Nel ASA, har sammen med selskapet Proton Onsite fått tildelt en kontrakt for bygging av et kombinert hydrogen- og drivstoffanlegg Palm Springs-området i California, ifølge en melding mandag.

Nel vil levere to H2Station-enheter, mens Proton vil levere én PEM M400-elektrolysør.
Kontrakten er på 8,3 millioner dollar, tilsvarende omlag 65 millioner kroner
SunLine Transit Agency er oppdragsgiver, og ventet oppstart er i løpet av 2018.
Etter ferdigstillelse vil anlegget være verdens største kombinerte anlegg for hydrogenproduksjon og drivstoffylling.
Redigert 16.10.2018 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Severus
16.10.2018 kl 14:38 1680

Artikkelen du legger ut er fra august, men har vel noe relevans all den tid Løkke er i Kina nå.

Litt om Shanghais planer om infrakstruktur og kjøretøy på hydrogen: http://www.chinadaily.com.cn/m/shanghai/jiading/2018-09/30/content_37009142.htm

- 6 busser i drift 30.09
- Forventer 20 000 H2 kjøretøy innen 2025
- Mål om 50 stasjoner innen 2025


Tusen takk Serverus. Ja H2 markedet i Kina blir et gigantmarked som nå vokser frem. Merk dere denne:
INAN, 29. august (Xinhua) - Et prosjekt om å utvikle hydrogenbrenselceller ble lansert for å bygge en "hydrogenby" i Jinan, østkinas Shandong-provinsen onsdag.
Prosjektet, lansert av Kinas Vitenskaps- og teknologidepartement, har til hensikt å fremme forskning og utvikling av kjerneteknologi knyttet til hydrogen, fremme anvendelsen av hydrogenbrenselceller i kjøretøy og fremskynde utviklingen av en hydrogendrevet kjøretøyindustri.
Shandong Heavy Industry Group (SHIG) inngikk avtaler med Ballard Power Systems og Westport Fuel Systems fra Canada, som er ledende selskaper i bransjen, for å utvikle motorer som drives med henholdsvis hydrogen og naturgass.
Kommunen har også igangsatt samarbeid med SHIG, med sikte på å produsere hydrogendrevne busser de neste tre til fem årene.
Med en investering på 1,98 milliarder yuan (290 millioner amerikanske dollar), vil Weichai Power, en bil- og utstyrsproduksjon gruppe under SHIG, jobbe med 12 andre selskaper, samt universiteter og forskningsinstitutter for å forbedre bærekrafts bærekraft og tilpasningsevne, sa Tan Xuguang, styreleder i SHIG og administrerende direktør i Weichai Power.
Ifølge Kinas retningslinjer for strategiske nye sektorer i 13. Femårsplan vil landet fremme forskning og utvikling av brenselceller, øke oppbyggingen av hydrogenstasjoner og oppnå masseproduksjon av brenselcellebiler i 2020.

Alle skjønner nå hvorfor Nel går meget sannsynlig massivt inn i Kina. Ceo Jon Andre Løkke i Nel utelukket ikke å etablere en egen Nel fabrikk i Kina. Da blir det liv. Weichai er er virkelig en tungvekter. Det overrasker ikke meg om det er Wiechai som jobber med å kjøpe seg opp i Nel (Under Clearsteam Banking sin storpost) og når Løkke tidligere snakket så varmt om Kina....Så her kan det være enn stor godtepose for alle aksjonærer i Nel.
Tenk om Weichai hadde blitt flagget som nye Nel storaksjonær eller om Nel signerer idag/imorgen en fet kontrakt med Weichei? En vår drøm kom nå inn i hodet til mr Bond
Redigert 16.10.2018 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Crom
05.11.2018 kl 13:29 802

Bedring av importmuligheter til Kina vil være gunstig for NEL, da det kan lette innpass i Kina. Viktig også at det er snakk om å styrke opphavsretten.

https://e24.no/makro-og-politikk/kina/xi-med-sjarmoffensiv-lover-aa-aapne-opp-for-eksportoerer/24484930