Da var Supramax over 20000 igjen

noprofit
JIN 16.04.2021 kl 14:55 38762

Et lite dykk under og nå over igjen.........

Supramax 2,1% til 20.342 USD
Thegoldenone
28.04.2021 kl 10:42 3078

Ja jeg tror vi må huske på at shipping har vært temmelig dårlig i 10 år! Ofte er det slik at når noe har vært så langt nede så lenge så blir oppsiden desto større når den først kommer.

Ser vi på tidligere oppturer i kursen så har den typisk toppet ut på 30 kr. Dette virker som et interessant område. Klarer aksjen å bryte over 30kr så tenker jeg at det kan bli spennende. Men det er nok mye motstand mot å bryte gjennom 30kr.

Ja det blir feil å selge jin nå på grunn av at den har gått fra 3kr til 8kr. Det er mer interessant å se på viktigere ting som hvor lite nybygg som er i bestilling, rater, sentiment, mulige positive triggere som utbytte, økte skips priser etc..

Det er en typisk mental feil å selge en aksje fordi man nå endelig er break even etter å ha hatet/gitt opp/ aksjen. Tipper det er mange som tenker slik om JIN og shipping generelt som har skuffet over en så ang periode pga dårlig market. I Jins tilfelle vil det være mange som nå er glade for å endelig kunne selge seg ut uten tap på 7-9 kr. Men da lider man av anchoring bias. Egentlig litt synd, fordi det er da mange long term holdere som har "lidd" lenge som blir byttet ut av ferske aksjonærer i aksjen som vil nyte fruktene av en aksjekurs med kraftig oppover moment.

Bare nevner at i slutten av 2018 så var ratene for supramax 11000$, Jin hadde annonsert utbytte og aksjen lå på 13.5 kr.

Hva skjer hvis Jin annonserer utbytte nå snart og ratene ligger på 23000$ ????

Hva kan være triggere som vil dra opp kursen?
-utbytte annonsering
-Gjenåpning av verden som kan t.o.m øke ratene fra dagens nivå
-Økte skipsverdier pga økte rater og inflasjon

Og så har vi IMO 2030 og andre reguleringer som kan begrense bestillingen av nye båter i flere år fremover som kan gjøre at disse ratene vil vedvare i flere år fremover!

Nå er jeg veldig bullish så ta mine betraktninger med en klype salt og gjør dine egne vurderinger og undersøkelser før du eventuelt investerer.
Redigert 28.04.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
tankardjr
28.04.2021 kl 11:58 3034

Ikke feil å være bullish nå. Man må forholde seg til fakta og lukke øynene for den dårlige kursen.

SEB skriver at de venter at aksjer innen tørrbulk vil stige ettersom vi beveger oss inn i "peak-season" i tredjekvartal. Meglerhuset oppjusterer deres estimater for capesize-rater for 2021 og 2020 til henholdsvis 27.000 og 23.000 dollar pr dag, fra tidligere 19.000 og 20.000 dollar pr dag.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com
tankardjr
28.04.2021 kl 12:01 3031

Har longsit rømt aksjen og forumet her nå. Daytradere tenker jo kortsiktig profitt. Mens det viser seg at de som bare sitter i rett aksje får mye mer profitt enn å trade. Jeg trader ikke derfor så har jeg også is i magen til denne aksjen
noprofit
28.04.2021 kl 12:23 3017

Ja hvem har ikke solgt den ene dagen og løpt etter den neste, eller i det lengste håpet på en dupp.......

Har lyst til å gjøre en sammenligning GOGL og JIN, vet de operer i ulike segmenter men tenkte mer utifra inntjening.

Er det riktig at JIN har breakeven på ca 6500 og GOGL på 12500?

Slettet bruker
28.04.2021 kl 12:46 2987

Nei, men jeg selger litt nå på 8,7
I motsetning til deg har jeg ikke tenkt å bli pensjonist i Jinhui, ikke har jeg tenkt å bli med ned når det snur eller.
Kjøpte mine først på 3,4kr, helt greit å selge litt nær 9 da, siste 1/2 år, hvor mye har du? Er du i break nå?
Redigert 28.04.2021 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
KJEPET
28.04.2021 kl 12:46 2983

Ja, på cape/ncmax så er BE rundt $12.600. Med dagens rater (+premium + scrubber) blir det ca. $38.000 i overskudd pr. dag. Veldig grovt regnet. Var vel rundt $8.600 i BE på Pmax/kamsmax baljene.
tankardjr
28.04.2021 kl 12:50 2976

I så fall er Gogl billig selv om den ligger dobbelt så høyt på bokført egenkapital i forhold til Jinhui aksjen
tankardjr
28.04.2021 kl 12:53 2962

Nei dessverre jeg må opp til 11 kr. Jeg holder meg til planen og må godta at jeg er ferdig lastet selv om jeg kunne gått inn med det dobbelte av det jeg har inne så er ikke det aktuelt for meg å risikere å bli blakk. Men det gjør at jeg tør å sitte med nesten 24 tusen jinhui aksjer også
Slettet bruker
28.04.2021 kl 12:55 2973

Ok, toppen er neppe nådd, selv om det selvf vil gå opp og ned.
Du fortjener å få pengene tilbake og vel så det, jeg tror du lykkes
KJEPET
28.04.2021 kl 12:56 2970

Shipping generelt er fortsatt lavt priset i forhold til resten av børsen. Fortsatt veldig usexy å være investert i shipping. Men når kvartalstallene tikker inn fremover ser vi nok en dreining over i shipping også. Siste halve året har det blitt litt mer fokus på shipping, men fortsatt laaaaaangt igjen til fair prising. Shipping har jo ligget med mer eller mindre brukket rygg i mange, mange år. Ikke rart det tar tid å bygge tillitt hos investorene igjen.
Slettet bruker
28.04.2021 kl 13:09 2934

Kjøpte mye under 3,5, lagde haussetråd i desember, da ville ikke en kjeft høre eller kjøpe papiret.
Har også handlet et par ganger når aksjen har falt tilbake.
noprofit
28.04.2021 kl 13:10 2923

litt usikker på hva du mener med overskudd på 38000$, ettersom cape ratene er 37400$. Mener du at de får mellom 12 og 13k ekstra på ratene?

Thegoldenone
28.04.2021 kl 13:12 2922

Jins breakeven er 6600$. De tjener penger i dag med rater på ca 23000$ hvis noen var i tvil
KJEPET
28.04.2021 kl 13:15 2936

Ratene er i dag $38.816. Og ja, de tjener pr. i dag 12-13k ekstra på de oppgitte BCI ratene.

Her kan du lese det opp på Golden Ocean om du er interessert: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/bb557d05-5393-44d9-a5c6-4a6974de7e5a
Redigert 28.04.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
bulkinvest
28.04.2021 kl 13:23 2913

har kjøpt fra 3,5 og vil ikke få høydeskrekk før den passere 15, så får vi vurdere når vi kommer dit.
Thegoldenone
28.04.2021 kl 13:45 2879

Hva man har kjøpt aksjen for er egentlig ganske irrelevant. Det handler om pris/verdi og en tolkning av sentimentet. Har man kjøpt på 80kr så sitter man ikke å venter på å gå i breakeven. Og har man kjøpt på 2.7 kr så danser man ikke seiersdansen når man har solgt aksjen på 5.4 kr! Man bør i hvert fall ikke.
Redigert 28.04.2021 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
bulkinvest
28.04.2021 kl 14:55 2795

Ganske enig, men de fundamentale forhold gjør at en skal sitte long nå.
Thegoldenone
28.04.2021 kl 15:24 2726

Ja det fundamentale ser solid ut nå med de faktorene som jeg har nevnt tidligere. Er utrolig vanskelig å spå rater fremover selvsagt. Men jeg er av mening at Jin bør etterhvert trade på pris til NAV på minst 1 som er ca 20-30 kr. Dog de må nok betale utbytte for å få denne prisen og ikke komme med noen store kalddusjer. Får vi vedvarende høye rater og utbytte så er all bets off som man sier. Dette er en aksje der depresjon og eufori kan være ekstrem. Aksjekurs fra 1-2 kr til 80 kr.
tankardjr
28.04.2021 kl 15:31 2723

Vel uansett så overdriver aksjemarkedet alltid i begge retninger. Så får enhver tenke på hva man selger for. Aksjer går alltid for langt ned og for langt opp. Men poenget i jinhui er at de har driftsinntekter og de har en sunn balanse og har alltid hatt det. At selskaper går til 0 kr kommer jo av at de ikke har verdier igjen og egenkapitalen er tapt, noe jinhui aldri har vært i nærheten av. Derfor spår jeg vannvittig kursøkning på denne nå. Eneste frykten man har i jinhui nå er at ikke det kommer en skikkelig reprising alt det fundamentale er på plass. Det er temmelig luksus i forhold til mange andre aksjer
Thegoldenone
28.04.2021 kl 16:05 2685

Ja har ikke vært bekymret for jin som selskap. Selv i dårlige år far de tapt lite på driften pga lav breakeven. De har også hatt lite gjeld. Synes det er assymetri i aksjekursen nå. Mye positive meldinger med tanke på rapport+utbytte og endring i sentiment tenker jeg støtter en høyere kurs. Har vanskelig å se for meg en halvering av kursen fra dagens nivå. Men jeg er bare en amatør og kan ta feil
Natt1369
28.04.2021 kl 16:49 2627

Du solgte jo 50 000 på 8 kr., kjøpt dem tilbake igjen?
Ellers så tror jeg du skrøner fælt. lol
tobbelobb
28.04.2021 kl 16:58 2627

Longsit må skifte Nick , han er jo blitt regne daytraderen han :-) selv burde jeg skiftet Nick til veryverylongJIN :-) her selges det IKKE!
Irriterer meg de små postene og småører opp/ned , samme f om du får 7,74 eller 7,78 på 1000k post vel.
Næææ gamle JIN dager tradet vi kroner vi! 75,- bid og 76,- Ask !! Nå følte jeg meg jæv...gammel egentlig
Natt1369
28.04.2021 kl 17:20 2593

Det blir nok vei i vellinga om det annonseres utbytt skal du se. Stemmer det at den steg 70 kr. på et år i 2007?
Slettet bruker
28.04.2021 kl 17:27 2590

Dere kan ikke sitte her å hausse bulk hver eneste dag, aksjene gjør ikke annet en å stige, og har gjordt det 1/2 år nå.
når dette snur nå , eller når raten topper så kommer det et tungt fall.
Drybulk skal nok lengre opp på sikt, men det vil neppe gå rett opp etter et allerede store aksje stigninger.
Jeg har solgt litt Gogl i dag, følger bare planen min, planen som man forøvrig bør ha i alle aksjer, da aksjen ´nesten´ så mitt personlige kursmål i dag, det er 75 kr for sommeren.

Det å selge noe når pengene er doblet og eller Jin fra 3,5 til nesten 9 er aldri feil uansett hvordan en vrir å vender på det hele.
Mest sannsynlig er det nå langt større oppside i f.eks tank aksjer, eller f.eks Agas og Lpg noe jeg måker litt av Drybulk gevinstene inn i.
Redigert 28.04.2021 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
tobbelobb
28.04.2021 kl 17:48 2593

Husker ikke året jeg fikk et tips om kjøpe JIN , den lå da rundt 4-5 kroner....så doblet den seg og jeg ville da ikke ta i aksjen....sånn fortsatte det til den toppet ut rundt 85,- tror jeg. Så jeg har fulgt den en stund kan du si....ups and downs og har lært 1 ting : tålmodighet !
Så lenge verdens børser holder seg « normale trender» og store ting ikke påvirker fremover vil jeg personlig sitte stille i båten og blåser i noen dipper opp/ned
Ser da god horisont Q2-Q3 i første omgang.
Thegoldenone
28.04.2021 kl 18:05 2653

Aldri feil å ta gevinst? Si det til de som solgte costco, walmart, apple, amazon, etc.. etter litt gevinst. De største feilene er å selge for tidlig eller å ikke å kjøpe aksjer som f.eks Google i 2005.

Nå er ikke tørrbulk i samme kategori, men selger du for tidlig så "taper" du også eventuell fremtidig gevinst. Hvis du mener jin er verdt 15 kr bør du holde, men mindre du er ekspert på å time markedet og kan hoppe inn og ut av aksjen med meravkastning, noe du sikkert er god på.

Grunnen til at det ofte ee feil å selge for tidlig er assymetrien som er i aksjer. Nedsiden er maks 100% på Jin f.eks og potensiell oppside på 5x.

For en aksje som amazon tidlig på 2000 så var potensiell nedside 100% men oppsiden på lang sikt mye større. Har sikkert gått opp 10000% siden den gang.
Natt1369
28.04.2021 kl 18:18 2658

Tror du virkelig at det er noen som lytter til de "gode" rådene dine? Skjønner jo at du er snurt over at du ikke kom deg inn igjen på 7,90, men folk må være bra tette i nøtta som selger nå, en måned før q1 rapporten! lol
Slettet bruker
28.04.2021 kl 18:24 4687

Jin 2021 kan ikke sammenlignes med 2006/2007
Bare så det er sagt, de plasserte en stor nybygg program perfekt på bunnen av syklen, og prisene på skip steg ekstremt, så giring effekten i Jinhui var ekstrem den gang, slik er det ikke i dag, faktisk er giringen meget lav i Jin Pr i dag, men den øker sikkert når Jin bestiller skip senere i syklusen.
Thegoldenone
28.04.2021 kl 19:08 4699

Riktig. Ideelt sett skulle Jin skrapa kassa tom og kjøpt en hel haug med bruktskip i mars 2020 sett i etterpå klokskap. Da ville de vært maks giret eksponert hvis denne ratefesten vedvarer.
tankardjr
28.04.2021 kl 19:44 4673

Oppskrytt dette såkalte giringen. Mye bedre med lav gjeld og vannvittig profitt på de skipene de har. Husk det er kun aksjeverdi og prising som gjelder. Girer man for mye med nye skip og gjeld som golden ocean gjør går også break Even opp. Og dette spiser jo av giringen og man utsetter seg for stor fare ved nedgangstider
Slettet bruker
28.04.2021 kl 19:55 4667

Ikke når overskuddet havner i brødrenes lommer
tankardjr
28.04.2021 kl 21:40 4596

Den er utslitt den kommentaren der 😊
Lim Gordon
28.04.2021 kl 22:45 4565

Ja, de fleste som har gått konkurs i rederinæringen, har bestilt skip på topp marked.
Slettet bruker
29.04.2021 kl 03:31 4491


Chinese bulk carrier operator Jinhui Shipping and Transportation has announced the acquisition of 2006-built 52,525 dwt supramax bulker Makiki from Greek owner Unisea Shipping.

https://splash247.com/jinhui-shipping-snaps-up-norwester-maritime-supramax/
Redigert 29.04.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
skvisen
29.04.2021 kl 09:07 4385

Siger fint oppover her nå😊Litt mer strukturert selgerside i går som gjør att kjøperne må følge etter oopover. Har vært en tendens i det siste til å dumpe større poster når kjøpersiden bygges opp. 🤔
Thegoldenone
29.04.2021 kl 10:15 4314

Hva tror folk om førstkommende q-rapport i mai?

Rater jin har klart?
Eps?
Utbytte?
Potensielle negative overraskelser?
mithra
29.04.2021 kl 14:30 4208

12500
0,10
tja
2 pmx ligger låst, uvisst når de får losse
tankardjr
29.04.2021 kl 14:44 4213

Jinhui seiler i rett region se nedenfor.

Positive sentiment continues among all segments and trading areas. Spot market in the Atlantic is more quiet than owner wish to expect. Decreased activity resulting lower rates in certain areas in the Atlantic such as the Mediterranean and the Continent. Tonnage list is getting longer and cargo clearing out. Upcoming Russia Orthodox Easter might have a role in declining activity. Rates from the Med to West Africa fall about USD 2k-3k per day compared to last week’s fixtures. From the Continent to East Med we seen fixtures done around USD 20,000 pd. USG is firm and steady. Supra was reporting loading in USG TCT to Nigeria USD 28,000. ECSA for time being remaining firm with fixtures reported Ultramax USD 19,000 plus USD 900k GBB for trip to Singapore-Japan. NOPAC RV on Ultramax is about USD 25,000 or touch lower on Supramax delivery Japan. India Ocean remain very strong with rates achieving highest level - Supra was reported fixed basis delivery Karachi for 2 laden legs redelivery Singapore-Japan at USD 27,000
bulkinvest
29.04.2021 kl 15:26 4171

Bli et fantastisk år med rater som vi ikke har sett siste tiår.
tankardjr
29.04.2021 kl 18:25 4075

Hvis vi sier at jinhui tjener 20 000 dollar i ren profitt pr skip i dag. 27 tusen minus break Even på 7 tusen. 20 000 x 19 er lik 380 000 tusen dollar i ren profitt pr dag. Ganger vi det med 90 døgn altså et kvartal så får vi 34.2 millioner dollar på et kvartal. Da snakker vi igjen en teoretisk profitt pr aksje på 3 kr på et kvartal. Snakker vi på et år så overstiger proffit pr aksje på 12 kr aksjekursen på 9 kr med 3 kr. Ganske vilt at kursen står i 9 kr med andre ord. Sier ikke at dette kommer til å skje med dette er dagens profitt pr skip i regionen jinhui seiler.

Synd at det ikke er en analytiker som regner på dette så hadde vi sluppet mine amatørmessige regnestykker i tillegg til andre såkalte eksperter her på forumet. Tipper det blir fart i aksjen hvis en analytiker hadde massert denne aksjen i et regneark.
Redigert 29.04.2021 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
bubby
29.04.2021 kl 18:38 4066

Tankardjr, kan ikke du søke jobb som analytiker eller starte egen bedrift og legger ut en offisiell analyse om dette selskapet?
Redigert 29.04.2021 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
tankardjr
29.04.2021 kl 18:51 4053

Nei jeg kan ikke det LOL. Er for lenge siden jeg satt i en stol og fikk vondt i nakken. Men vi får håpe noen tar tak i jinhui det skal ikke mye til her før folk skjønner tegninga. Kanskje noen i nordnet kan gjøre det. Hvis noen sender dem en mail om å ta dekning i jinhui.
skvisen
29.04.2021 kl 19:27 4040

Utrolige tall om enn i overkant posetive. Tar vi med oppskriving av skipsverdier så er du innafor og vel så det. Hvert skip er nå verdt ca 4,5 mill USD mer enn forrige kvartal, dvs 80 mill USD mer i skipsverdier. 💰💰
tankardjr
29.04.2021 kl 19:36 4035

Snakker ikke om egenkapitalen men om overskudd pr aksje. Snakker vi egenkapital så vil den øke fort nå med slik inntjening hvis de ikke betaler utbytte etc så øker den hele tiden. Og i tillegg så blir skipene mer verdt som også øker egenkapitalen. Vi kan regne med at pris bokført er enda lavere nå enn det vi tror, vi er nok under. 0.3 på pris aksje kontra bokført egenkapital.
bulkinvest
29.04.2021 kl 20:31 3988

Du er flink og ser det som det er i realitet, analytikere har jeg sluttet å høre på, kommet ikke med noen gode bidrag angående shipping, og jeg kjenner mange av de.
bubby
29.04.2021 kl 20:45 3999

Det som er dårlig med analytikere er at de setter et kursmål, i dette tilfelle så er det ingen kursmål og da kan aksjen gå til 100 kr.