Da var Supramax over 20000 igjen

noprofit
JIN 16.04.2021 kl 14:55 35300

Et lite dykk under og nå over igjen.........

Supramax 2,1% til 20.342 USD
Fjellheim
21.05.2021 kl 08:23 4584

Thegoldenone skrev Hva legger du i risiko?
Risikoen knyttes til finansielle investeringer.
mithra
21.05.2021 kl 09:39 4395

Skuffet over lav TCE på Supramaxene og over beslutningen om å ikke betale ut utbytte.
Ser ut som om de velger å prioritere tilbakebetalingskapasitet for lån.
Veldig mange skip som skal inn for WBTS kommer også til å kreve sitt i form av liggedager og investeringskostnader.
tobbelobb
21.05.2021 kl 09:42 4381

Januar,februar og mars tall....Du skjønner vel også at April,mai og juni vil dobble inntekten fra dagens tall ...tenker utbyttet kommer da jeg ...er ikke daytrader aksje dette og apetimen er snart over
Thegoldenone
21.05.2021 kl 10:55 4264

Ja dette var begredelig synes jeg. Lave rater, ingen utbytte og en temmelig arrogant IR. Som svar på at de ikke har besvart spørsmål på mail: "must be some kind of misunderstanding" !
Og når han leste opp et spørsmål fra investorene: "bla bla bla bla"

Når de kommer til investorvennlighet er det null tegn til forbedring.

Jeg hadde litt forhåpninger til dette kvartalet men må si meg skuffet. Eneste positive er at de har lave utgifter.

Overrasket over at aksjen ikke faller mer.
mithra
21.05.2021 kl 11:02 4240

Uansett var dette skuffende.
To 90.000 tonnere har ligget innelåst hele Q2 til rater på ca 12.000 - og ligger fortsatt - på ubestemt tid. Disse skulle seilt til 25,000 dagen nå.
TCE for supramax på ca 10.000 er nesten 20% lavere enn forventet etter å ha korrigert for forsinkelsen i ratefastsettelse.
Etter det vi hørte i dagens presentasjon, kan dette forklares bl.a av fartøyenes høye alder.
Dette må vi altså ta høyde for når vi vurderer utsiktene for Q2.
Presentatøren antydet TCE for Q2 under 20.000 dollar. Det er jo faktisk enda lavere.
Kostnadsiden for skipene var forøvrig bra.
Investeringen på USD 10 millioner i Shanghai gir fortsatt ingen inntekter. Og det hørtes ikke ut som om vi kunne vente oss noe særlig på den fronten i nærmeste
fremtid.
Nei, dette var skuffende.
Slettet bruker
21.05.2021 kl 11:08 4223

Har sittet stille på denne men nettopp solgte alt pga momentene du nå nevner. Det hjelper ikke med inntjeningsutsikter og lav breakeven, når ledelsen er så lite aksjonærvennlig. Da er det nesten bedre å være i gogl med høyere kostnader. Valgte heller å øke i container segment over dammen.
Thegoldenone
21.05.2021 kl 11:22 4178

Til sammenlikning har vel pasific basin som er en god konkurrent klart 14k på sine supramaxer som er på spott. Nei med tanke på at ratene også har vært sterke i asia så synes jeg 10k rett og slett var dårlig.
tobbelobb
21.05.2021 kl 11:22 4172

Ja jeg satt på presentasjonen jeg også :-) Han sa ikke at de antydet TCE under 20k…Han sa 20k+ men ville selvsagt ikke si noe konkret , Helt innledningsvis sa han også rater « going north» . Q1 var som jeg skrev januar,februar og mars med allerede inngåtte kontrakter 2020….så nevnte han videre at de opererte med short term contracts og Q2 kontrakter vil nok ligge meget bra iht 6k break even som er dagens tall. Så riktig pris på JIN er 18,- pr nu i mitt exelark ….jeg sitter :-)
Som sagt en vanlig dude med Internett tilkobling :-)
mithra
21.05.2021 kl 11:41 4114

Han sa vel også at de hadde inngått 6 måneders kontrakter for 6 skip i mars. det vil i så fall si at det er 6 skip som seiler med rater i det han kalte "high teens" helt frem til september. Vi må nok vente helt til Q4 før vi får full uttelling for rateoppgangen- gitt at den fortsetter.
Hvis vi skal lete etter lyspunkter- så er det at prisen på skip nå har økt til et nivå som helt klart ligger over bokført verdi.
Jin har sin flåte bokført til snittverdi på litt over usd 10 mill
De betalte vel usd 10 mill for en 17 år gammel supramax. Flåtens snittalder er ca 13,5 - og den inkluderer to post panamaxer på 90.000 tonn.
Da kan vi slå fast at NAV for skipene ligger høyere enn bokført verdi.
Og det betyr at analytikerne vil måtte erkjenne at P/B idag er særdeles gunstig .

Så hvis ratene holder seg , mener jeg det er rimelig å se mot en kurs i nærheten av 14- 15 kroner.
Men det kan ta både sommer og høst før vi er der .
tobbelobb
21.05.2021 kl 11:46 4096

Ja enig der
Thegoldenone
21.05.2021 kl 12:02 4047

Men det er så skuffende at Jin alltid får så dårlige rater vs peers. Sikkert pga at de har uattraktive ruter og gamle skip. Nei tålmodigheten min er i ferd med å gå tom. Spesielt med tanke på aksjonær vennligheten
Atomvinter
21.05.2021 kl 12:19 4005

Bare blåøyde, naive norske tullinger som tror på utbytte i JIN etter at mafiaen har forsynt seg av kaka i form av honorarer.

Tipper brødrene ler godt dersom de gidder å lese gjennom de bunnløst naive innleggene her på HO.
mithra
21.05.2021 kl 12:31 3979

Du kan jo alltids selge deg ut - og glede deg over 150% kursoppgang i år. Man blir ikke fattig av det !!
Superoptimist
21.05.2021 kl 12:32 3971

Ja, er det ikke forunderlig at OSE lar disse få holde på på denne måten. Lurer på hvem som har mest makt på OSE?
bubby
21.05.2021 kl 12:37 3947

Det er superoptimistene som har makt.
Thegoldenone
21.05.2021 kl 12:40 3943

Ja du har et poeng. Er i pluss, men som sagt hadde trodd de kom med bedre nyheter. Det er kanskje på tide kaste kortene. Med tanke på at de alltid underpresterer og ikke viser antydning til akjonærvennlighet. Aksjen er billig og kan godt hende den dobler seg. Men det er litt hodepine å være investert. Mulig det er bedre alternativer der ute. Vi får se 😉
tankardjr
21.05.2021 kl 12:48 3912

Det bruker ikke tiden på vrøvl men er opptatt av å tjene penger. Tipper heller latteren er større i norwegian eller nel eller i noen av de luftige selskapene til spetalen som alle tror blir til gull, mens det i realiteten er bare noe papirsøl og en plan til flere milliarder kroner. Jinhui er verdt 900 millioner kroner med konkrete verdier i skip og eiendom og penger i kassa pluss at de tjener penger. Dette holder lenge for meg.
bubby
21.05.2021 kl 12:56 3891

Da sier vi ha det bra til Thegoldenone som forlater dette lønnsomt selskapet. Ta med gevinsten og invester i norske kjeltringer selskaper som tankardjr nevner. Lykke til😊
arsi
21.05.2021 kl 13:51 3803

Jeg ser en kjøpsmulighet i dag med den reaksjonen vi har fått i aksjekursen.
Alle vet at kineserne ikke er det mest aksjonærvennlige- det har de aldri vært og det kommer de ikke til å bli.
Vi som har vært med JIN noen år vet dette. Jin har også tidligere fått dårligere betalt enn BDI skal tilsi, så det er som forventet.
I glasskula ser jeg tydelig at inntjeningen vill øke betraktelig i resten av 2021 og videre i 2022 så aksjekursen vill stige.
Om vi noen gang vill få utbytte får tiden vise, å da tar vi den som en bonus.
bulkinvest
21.05.2021 kl 13:54 3794

Har gjort ganske mye penger på Jin, om det er å være blåøyd så er det flott!!
Natt1369
23.05.2021 kl 15:17 3358

Atlantica har omsider nådd Lagos, men pga. det store antallet skip i området, så blir de nok liggende en god stund å vente.
Lim Gordon
23.05.2021 kl 22:21 3179

Personlig mener jeg at utbytte er fint i et selskap hvor kursen knapt beveger seg, men i Jin går jeg for kursen, så får andre sutre over mangler ved "brødrarna brothers"
Thegoldenone
24.05.2021 kl 13:18 2968

De får skuffende lave rater i forhold til index, men de har jo også sikkert bransjens laveste breakeven. Og som IR sier så er det bunnlinjen som betyr noe.

Lønna til ledelsen gikk ikke ned dette kvartalet så ingen tegn til forbedring der.

Og IR er en arrogant type må jeg si. Fikk spørsmål om hvorfor ikke mails til IR blir besvart. Til svar fikk han at det må ha skjedd en " misforståelse" yea right!

Jeg har i likhet med vedkommende aldri fått svar på mine spørsmål så det er nok ikke noe misforståelser men rett og slett at IR ignorerer henvendelser.

På den positive siden så ser det ut til at inntjeningen neste kvartal blir vesentlig bedre. Så aksjekursen bør gå opp om ratene ikke kollapser.

Elendig aksjonær vennlighet, men billig aksje. Heldigvis ser det ut til at de bryr seg mer om driften, da de ikke kaster bort tid på aksjonærene 😉
tobbelobb
24.05.2021 kl 15:47 2892

Blir nok rater rundt 17-18k tenker jeg på Q2 og vi er nok over 20++ i Q3 som nå blir avtalt fremover….JIN sier aldri noe som kan gi andre fordel og forholder seg til børsmeldinger samlet ut til aksjonærene….Så hva IR mener og tror er irrelevant og han svarer ikke på kursdrivende opp/ned spørsmål. Han sa forsiktig at ratene er på vei nordover og nevnte 20k + og det burde holde for å skjønne at bunnlinjen er nok MEGET bra fremover og med break even på 6K er jo fantastisk ….så 3X er jo da forsiktig optimistisk….MEN du må lære deg tålmodighet ….pris pr dag følger ikke BDI på kontrakter :-)
mithra
24.05.2021 kl 16:47 2833

6000 BE er kun for skipene. Du må legge til vel 2000 for G&A.
Lim Gordon
24.05.2021 kl 23:19 2661

Star Bulk, våre gamle venner fra OB, nå i US, har gått det samme som Jin i år, ca.150%. I kveld gikk de over 5%, et godt omen?
Redigert 25.05.2021 kl 06:46 Du må logge inn for å svare
tobbelobb
25.05.2021 kl 08:18 2506

Alle med litt aktivitet i hjernebarken forstår at JIN vil få en smule mer en 10K i snitt i dagsrater for Q2 med de prisene som er der nå og kontraheres fremover :-) Så det er bare å sitte stille i båten mener da jeg....Tålmodighet er vinneren her , ser også at ratene går videre nordover
tankardjr
25.05.2021 kl 10:23 2414

Supramax

Quiet start to the week with careful market development. Feeling of market slowing down or perhaps stabilizing is the right way to describe it. However positive sentiment and BSI in the green gives room for optimism.
Spot market in Atlantic is more quiet and lacking fresh cargo flow. Mediterranean and Continent a bit slow due to the prolonged Russian holidays from last week. Tonnage list is getting longer and cargo clearing out. Rates from Med to West Africa steady fixing in region USD 20k-23k. From Continent to East Med we have seen fixtures done around low USD 20k pd. USG is flat and well balanced. Supra was reporting loading in USG TCT to Japan USD 27k.
ECSA is active and we see more fresh grain stems appearing on the market. Ultramax USD 20k plus USD 1 mill. GBB for trip to Spore-Japan.
NOPAC RV on Ultramax is about USD 28k and backhaul Supramax paying close to USD 28k with delivery China. India Ocean is on alert due to the pandemic situation in India, however demand for tonnage remain strong. Period market is dominating in the area where owners asking USD 30k for min 6 months period on Ultramax deliver MEG-WC India
Lim Gordon
26.05.2021 kl 08:35 2159

Da går snart startskuddet for Belships, og det ser svært lovende ut for et selskap, som, økonomisk, ikke når Jin til knærne. Og dette er aksjonærvennlig! Da synes jeg de mest regnekyndige blant oss skal sette opp en sammenligning, punkt for punkt, med aksjeuttynning og alt, for å vise omverdenen hvor bra, økonomisk, Jin virkelig er!
tobbelobb
26.05.2021 kl 09:18 2080

Helt korrekt Lim! Har long posisjoner, men kan ikke dy meg å shoppe noen nye i dag å snitte meg "opp" :-)
noprofit
26.05.2021 kl 09:24 2062

Ja det er helt utrolig, ned 3 dagen på rad med stigende supramax som allerede er rekordhøyt......:)
Thegoldenone
26.05.2021 kl 09:40 2038

Ser ut som det er profitt taking over hele linja på tørrbulk. Alt er kraftig ned. Selv om supra er opp blir nok JIN også tatt med i dragsuget. Men slik er å forvente etter oppgang. Om ikke lenge er vi sikkert klare for å ny oppgangsperiode.
tobbelobb
26.05.2021 kl 09:45 2019

Ja det er all over...Gøggen går jo snart under 80 ser jeg og det er ingen grunn til det heller. JIN etablerer gode kontrakter nå som ikke påvirkes av disse ups/downs daglig uansett ...bare surr dette her. Stigende trend er bare å longe hvis ikke hele verden kollapser da
Thegoldenone
26.05.2021 kl 12:23 1925

Jeg mener at her gjelder det å ta på de lange brillene. Tørrbulk har akkurat kommet ut av et 10 års horrible bear market.
Fremover nå er ordreboka rekordlav og verftene er allerede fullbooket med ordre på containerskip og noen oljetankere for flere år fremover.
Det kommer til å bli liten vekst av tørrbulk flåten fremover. Også pga reguleringer som gjør at tørrbulk eierne kvier seg for å bestille.
Ser ut som alle faktorene er til stede for et solid bulkmarked i årene fremover.
Det viktigste er ikke etterspørselen etter råvarer men antall skip på havet. Så ettersprøselen trenger ikke være så stor engang så lenge det mangler skip til å frakte dette. Da går ratene til værs.

Nei jeg tror det positive vil vedvare, men det vil også være mye volatilitet. Jeg tror det kan lønne seg å kjøpe på dippene.

Hvis ikke NÅ er gode forutsetninger for et godt bulkmarked så vet ikke jeg....

Fortell meg gjerne hvorfor jeg tar feil!

Selvsagt nye store korona utbrudd er det eneste jeg kan se som ødelegger det gode markedet.
noprofit
26.05.2021 kl 12:55 1895

Men bare for å legge til uansett hvor lite folk bryr seg om utbytte fra JIN, så tror jeg melding om dette er det eneste som vil sørge for et vesntlig hopp fra de kurser vi ser nå.
noprofit
26.05.2021 kl 12:55 1895

Men bare for å legge til uansett hvor lite folk bryr seg om utbytte fra JIN, så tror jeg melding om dette er det eneste som vil sørge for et vesntlig hopp fra de kurser vi ser nå.
tobbelobb
26.05.2021 kl 13:03 1879

Tenker det kommer et aldri så lite løft i Q2 jeg som jeg har sagt en del ganger :-) Flott å se Thegoldenone en smule mindre rastløs og tålmodig nå. Sitt rolig i båten og ikke skvulp.
tobbelobb
26.05.2021 kl 13:03 1879

Tenker det kommer et aldri så lite løft i Q2 jeg som jeg har sagt en del ganger :-) Flott å se Thegoldenone en smule mindre rastløs og tålmodig nå. Sitt rolig i båten og ikke skvulp.
Thegoldenone
26.05.2021 kl 13:56 1825

jeg har tro på bulk jeg. Men om JIN blir den med best avkastning totalt sett det vet jeg ikke.