Hvem våger shorte PEN nå?

Spitzer
PEN 16.10.2018 kl 17:36 19352

Worldquant! Short 241153 aksjer.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010564701

Mener disse brente seg litt på short av BWO tidligere i høst.

Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.12.2018 kl 14:14 4495

Uff. Det samme ser ut til å skje idag. PEN ned, olje opp og andre oljeselskap opp. Noe må det jo være?
magnus78
12.12.2018 kl 14:17 4474

Hvordan finner man aksjonærer som er villige til å låne ut aksjer?
Slettet bruker
12.12.2018 kl 14:22 4453

Det er bare å ta tallenes klare melding til etterretning. Vi kan spekulere oss blå, men kommer ingen vei. Hvem nå enn markedet er og hvordan det nå oppfatter PEN har det kjørt kursen dit den er i dag. Det er ingen ting vi kan gjøre med dette.

Nå er det frisk luft og fysisk aktivitet på planen. Børs får være børs.

bmw5
12.12.2018 kl 14:42 4403

Pen kursen er under et angrep som ingen vet hvem er. Ikke vet vi hvor mange aksjer angriperen(e) har, derfor blir kursen kjørt ned nor den har gått opp. Mange har vel tent at man får ligge på 12,25 -12,40 og ta det som kommer. Vi har sett slike angrep i andre selskaper med eter følgende tilbud.
polion
12.12.2018 kl 14:56 4360

Konstaterer at noen forumdeltakere er temmelig negative til Tunisia-satsningen. Høres ut som om nedgangen i aksjekursen faktisk er beviset på at Tunisia-satsningen var en kjempebommert - et analyse-nivå som for øvrig er fullt på høyde med Investtech's. Men hvem sine meninger skal vi vektlegge i vår vurdering av PEN og den videre utvikling:

• Dørkdrevne spekulatører her på Hegnar Forum ?
• En ledelse som er fullstendig uten erfaring og kompetanse, en ledelse som ikke har gjort noen som helst inngående analyse forut for overtagelsen av Tunisia-eiendelene?

Min konklusjon og mitt råd: Selg dere ut av PEN kjappest mulig, ingen grunn til å tro at PEN-ledelsen vet hva de driver med. Her er folk på forumet som har satt seg adskillig bedre inn i dette caset, folk som har bedre forutsetningene for å kunne vurdere. Ser faktisk ut til at PEN-ledelsen i sin tid skjøt fra hofta og tok sin beslutning i et skikkelig fyllekalas. Ei heller har ledelsen noen eierinteresser (aksjer) i selskapet, dette anses også som negativt. Nei, SELG !
Fluefiskeren
12.12.2018 kl 15:06 4328

Polion

Like sarkastisk som alltid. Er det virkelig ikke lov til å ha avvikende mening på et diskusjonsforum? Ja, det er faktisk det dette handler om. Jeg har etter mange år på børsen lært at ledelse og store aksjonærer ikke har noen fasit på fremtiden.

EDIT. Ingen har så vidt jeg har sett hevdet at kursnedgangen først og fremst skyldes satsningen på Tunisia.
Redigert 12.12.2018 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
12.12.2018 kl 15:16 4294

Som polion med flere mener også jeg at det blir alt for lettvint å skylde på Tunisia dealen for kursfallet. Det er Tunisia dealen som førte til emisjonen på 16,10 noe som i dag må sies å være en veldig god deal for eksisterende aksjonærer og selskapet og ditto dårlig for tegnerne. Tror ingen ville puttet så mye penger i PEN uten investeringen som medfører en dramatisk prosentmessig økning i antall fat for PEN med tilhørende synergier og muligheter for nye funn til lav kost. De fleste er vel enige om at det er antall fat og opex som betyr noe og ikke i hvilket land fatet kommer fra (ser da bort i fra risiko).

Uten denne dealen kunne fallet vært både større og mindre - det er det ingen som vet. Det som behøves nå er at ledelsen får godkjenning fra regjeringen i Tunis og kommer i gang med boring i Sallum. Da tror jeg flere våkner og kan kjenne kaffe lukta. Deretter er det en soleklar forventning om overskudd på neste Q. Klarer selskapet det skal vi rett opp for da blir multiplene helt annerledes. Klarer de ikke det blir det nok blodig hvis de ikke samtidig melder om fantastiske fremtidsutsikter. Nå har tiden for reelle leveranser kommet og markedet må få se det og tro på det.
gunnarius
12.12.2018 kl 15:43 4222

mimsa, ser det er en omsetning så langt i selskapet ditt på hele 100 aksjer, skal jeg sende over noen shortere til deg for å få litt fart i aksjen?

Du ser vi har en del til overs her på denne siden.
Fluefiskeren
12.12.2018 kl 15:59 4183

Juice

Atter en gang. Selsagt skylles ikke det store fallet Tunisia. Hvor mange ganger skal det gjentas egentlig? Det er jo oljeprisen som skal ha «æren”for det. Det kun snakk om hvorfor PEN faller mer enn tilsvarene aksjer bortsett fra QEC og APCL. Begge disses fall er det ihvertfall ikke vanskelig å sette fingeren på hvorfor.

Kunne vært greit med andres argumenter. Hva skyldes “ekstrafallet»? Foreløpig tror jeg ikke jeg har sett særlig mange av det. Kun argumenter for at den burde ha falt mindre. Det var en som nevnte at det kunne skyldes at det var Panoro som hadde steget mest i forkant. Den kan jeg kjøpe til en viss grad. Har jo nevnt den før jeg også. ?
Redigert 12.12.2018 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.12.2018 kl 16:22 4131

Nok en dag med et tradet snitt på rundt 12,5 - tregulvet er på god vei til å bli et betonggulv...:)
Fluefiskeren
12.12.2018 kl 16:30 4102

Jeg vil heller dunke hodet i et tregulv enn i et betonggulv.?
redfive
12.12.2018 kl 16:42 4055

PEN chartet fra mai 2018 og frem til i dag, er som rett ut fra læreboka om Elliot Waves. Følger vi EW videre nå så er det ny leg up med nye 3 bølger som går høyere en forrige.
Hellothere
12.12.2018 kl 16:42 4047

Tegnet selv i aksjen på 16.10 som så bra ut på den tiden. Dessverre går det nedover så jeg låser inn aksjene i skuffen og avventer børsklima. Dersom vi er en i korreksjonsfase som fortsetter ser vi fort 6-7 kr som jeg mener er en bunn i aksjen. Kommer den dit snitter jeg MYE nok ned.

Ikke glem at aksjen har gått veldig mye opp de siste 1-2 årene, gjelder å skylle vekk kortsiktige aksjonærer som sitter fortsatt med mye gevinst fra billigere nivåer. Skal ikke ta stilling til Tunisia dealen men vi er fortsatt opp ganske mye i år, ingen ting vokser for alltid. Mye av grunnen lå i forventningene til Dussafu og mange flere som henger seg på i en aksje som stiger, enn en aksje som synker. 2017-2018 har vært preget av MANGE triggere som ble innfrid. Vi er ikke der lenger selv med Tunisia. Med litt tid og bull marked vil nok aksjen få samme effekt som tidligere (fase 2 Dussafu?)
Redigert 12.12.2018 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.12.2018 kl 16:48 4031

Hadde du bare unnlatt det første avsnittet som kræsjer totalt med det andre...;)
rischioso
12.12.2018 kl 16:54 4007

Jeg skal ikke spørre hvordan du kjenner til at 3 mot 3 føles bedre enn 3 mot betong...:)
Hellothere
12.12.2018 kl 16:56 3991

Da er vi enige om å være uenig. situasjonen er noe helt annen fra da den stod i 16+ enn det den er i dag. Faller kraftig på røde dager, faller litt på grønne dager. Mange som er avventende/redd for at den globale uroen forverrer seg. Jeg er uansett langsiktig og tror på sikt at emisjonen jeg tegnet meg i på 16 kr er gull verdt om noen år. Kortsiktig handler det om å bli kvitt de som kom inn på billigere nivåer.
Idar1
12.12.2018 kl 16:58 3981

Det kan være bra med noen pessimister her, men 6-7 kroner virker litt brutalt .
Fluefiskeren
12.12.2018 kl 17:00 3972

Risc

Nei. Nå var du morsom gitt. En av dine bedre. ?
rischioso
12.12.2018 kl 17:01 3963

Jeg ser det annerledes. Når det blir handlet over 3 dager på rad med det samme snittet (rundt 12,5) og det på gode volum så er det fordi at det er blitt færre og færre selgere på dette nivået og at det er nettopp på dette nivået "noen" akkumulerer.

Når disse "noen" har akkumulert seg ferdig så slippes den videre opp - om ikke lenge så har vi fasit...;)
Redigert 12.12.2018 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Hellothere
12.12.2018 kl 17:02 3954

Mener det kun ved en korreksjon av børsen med 10-15%. Da ser vi fort 6-7 basert på langsiktig TA. Underliggende verdier ligger langt høyere enn så. La oss se nå hva som skjer med oljeprisen og børsklima fremover. Vi er fortsatt i korreksjonsmodus.
Fluefiskeren
12.12.2018 kl 17:15 4237

Viduko


Helt enig. På grensen til tyveri, men likevel lovlig. Aldri shortet noen gang og kommer heller ikke til å gjøre. Selge noe en ikke har med et ønske om at kursen skal synke. Nei, det blir for simpelt for meg.
mimsa
12.12.2018 kl 17:16 4231

Joda, North gikk som ei kule idag. Omstning på over 3000 aksjer, ja faktisk totalt over 7000kroner. Skal ikke gå videre inn på dette her, annet at jeg må si at PEN ledelsen står fram som gudebenådede strateger og visionærer i forhold til North ledelsen. Hos North kan de ikke skylde på markedet, der er det reinspikka rot og uduglighet.
goodoil
12.12.2018 kl 17:18 4220

Det er ikke noen korreksjon i pen det er total havari på kursen. Så kan man stille seg spørsmålet er det fundamentalt eller er det short salg på overtid som gjør det slik det er nå.?
rischioso
12.12.2018 kl 17:23 4209

Påstanden om 6-7 kroner bør ikke vektlegges mer enn "tenk på et hvilket som helst annet tall"....:)

Tror også de fleste kortsiktige er blitt ristet ut på veien ned hit og at mange av de som hadde en lav inngang allerede har solgt. De som fortsatt sitter blir nok heller sittende basert på hva som er i vente enn å selge på en svært sannsynlig bunn.
Redigert 12.12.2018 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.12.2018 kl 17:25 4204

Eller om den hadde gått litt for mye litt for tidlig for den gang var det ingen som stilte akkurat det spørsmålet...:)
Hellothere
12.12.2018 kl 17:47 4147

På samme måte som påstanden at en oppgang i en periode hvor oljeprisen synker/er lav samt børsene over hele verden synker - ikke bør vektlegges :)
Redigert 12.12.2018 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
gunnarius
12.12.2018 kl 17:59 4117

Synes dette her blir for mye TA fixert og er ikke enig i parolen: "har gått for mye på for kort tid" etc. Før dette her skjedde hadde selskapet akkumulert verdiene og veldig få oppdaget eller vurderte disse som reelle vs. de substansielle verdiene i selskapet. Så lavt priset som PEN var den gang kun med Aje i hvilemodus, ville automatiksk Dussafu og nå Tunisia medføre n-gangen.

Hva som virkelig skjedde var at PEN via BWO og DNO fikk mer mediadekning. Aksjen og selskapet ble derved mer effektivt markedsført.

Det er også rimelig god analytiker dekning i aksjen som priset aksjen til rundt NOK 25 i det siste.

Det finnes særlig en negativ faktor og det gjelder oljeprisen. Men også her finnes en logisk forklaring. Markedet sendte olja opp i påvente av Iran sanksjonene. Så kom Trump med sitt stunt og waivers inkl. handelskrig, som stagget det hele. OPEC og non-OPEC deal veier til en viss grad opp for antatt lavere oljepris i 2019 enn 2018. Dog etterspørselen er ikke ventet bli endret fra 2018, Det er skiferen som må inn i bildet. La oss nå først komme i 2019, før dommen felles. Det faktiske resultat kan fortone seg anderledes enn hva som er forespeilt med 2018-øyne.

Faktum er at PEN fra januar 2018 har gått fra 400 fat per dag til 2.600 fat i januar 2019. Dette har ikke med TA eller n-gangen "for fort" å gjøre. Det er de reelle fakta, som markedet snarlig vil innse fortjener minst dobbel aksjekurs enn dagens.

Det er oljeprisen som helst bør opp til $70 eller noe slikt. Uansett tjener PEN virkelig gode penger i dag med en oljepris ala dagens.

Aksjonærmassen er en annen enn januar 2018 og det er dette som jeg tror vil slå ut positivt på kort sikt hva angår å dra opp kursen, dvs. økt kjøpsvilje. Det har tydeligvis ikke skjedd så langt, men markedet agerer normalt noe tregt.

Når aksjekursen til PEN går ned like mye ned som børs og olje går opp - og ca. fire ganger mer ned enn børsen? Er dette logikk og et selskap som sliter med det substansielle - gitt selskapet ikke har meldt endringer fra det kjente via rapporter/presentasjoner og analyser.

Likte absolutt ikke at PEN benyttet Pareto som tilrettelegger. Klok av skade fra tidligere og bl.a. NEC, vet jeg hvordan denne elendigheten kan ødelegge alt og alle på kort tid. Har grått mine tårer til vår CEO over Pirato og vet at andre har gjort det samme overfor styreformannen. Aldri mer Pareto. Jeg kan ikke direkte si at Pareto er skyld i aksjekursens utvikling i det aller siste, men det ville ikke forundre meg et gram om Pirato har minst en finger med i spillet.

Drister meg til å si, utenom oljepris - reinspikka trader - og shorter styrt. Markedet lar seg frustrere over en raukjøring som skaper frykt. Frykten skaper deretter ny adferd, som igjen skaper mer hysteri.

Får stå for min egen investering og kan ikke guide andre, men det må være hevet over enhver tvil at det ikke er aksjonærenes ståsted som benyttes, men de kreftene i aksjen som er inne for kortsiktig skade og egen vinning.
Redigert 12.12.2018 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
mimsa
12.12.2018 kl 17:59 4116

Det ser faktisk ut som jeg har trigget en liten diskusjon i dag med mitt tidligere innlegg. Tror det kan være sunt at noen våger å mene og si noe som ikke faller i smak hos det store flertallet på tråden som i hovedsak velger å vinkle alt positivt. Jeg kan godt forstå at noen ikke liker min tilnærming som kan være noe uhøvlet til tider, og jeg må bare forvente å få noen litt sure komentarer i retur. Det jeg synes er litt trist er at Polion ber Fluefiskeren om bare å komme seg ut av PEN og selge fordi FF
har et sammenfallende syn med meg, hvor han mener at Tunisia investeringen ikke var noen geni-strek. (tiden vil vise)

Vi er sikkert alle enige om at markedet/oljeprisen spiller alle et puss, men hva er grunnen til at PEN sansynligvis har vært på bunn 10 listen på Oslo Børs flest ganger siste 2 månedene. (muligens slått av FOE)
Siden BWO også stuper, er det noe som også er gale på Dussafu, eller er det slik at etter at Tunisien kom på banen har alt det positive ve Dussafu blitt lagt til side. Hvorfor er det så lite som blir sagt lenger om Gabon? Min forståelse var jo at det var Dussafu som skulle være ryggraden i PEN fra 4Q 2018 og videre.

gunnarius
12.12.2018 kl 18:08 4100

Ad Dussafu - kan være mye de samme kreftene som drar og napper i PEN som i BWO.
Redigert 12.12.2018 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Hellothere
12.12.2018 kl 18:08 4098

Gunnarius, i uenig at det fundamentale i selskapet begynner å bli sterkt og er på vei opp. Aksjen er underpriset men det selges aksjer og kursen faller dag for dag, helt siden vi var på 23 kr. Har ikke helt troen at man har blitt kvitt de med lavere inngang helt enda. Derfor den faller på tyngre dager.
piff
12.12.2018 kl 21:43 3884

Selvsagt er piratene ivnvolvert i shorten. Var som jeg har sagt tidligere .shortene taimet meget godt eller flaks at markede og oljeprisen stupte i samme periode.
Ser heller ikke bortifra at ny short er satt for litt siden, her kan det være nye aksjer fra emisjonen har funnet veien til til patreto. ?
Aksjen er oversolgt til de grader. Så bare spørsmål når rekylen kommer.
bmw5
12.12.2018 kl 21:53 3849

Kan det være Pirato som har lånt ut aksjer for short. Mye kan tyde på det. De kjenner Pen og ledelsen meget godt.

Shorthandel - Tjen penger når markedet faller
Shorthandel betyr at du låner aksjer som du selger på børsen. Pareto Securities har blant markedets beste utvalg av aksjer tilgjengelig for shorthandel. Se lister for hvert enkeltmarked i menyen over. Shorthandel kan kombineres med aksjekreditt og intradagskreditt, og kan dermed gi deg en unik fleksibilitet i markedet. Dette er spesielt aktuelt dersom du skal drive trading eller avansert aksjehandel.
Du gjennomfører en shorthandel akkurat som en vanlig salgsordre, forskjellen er at du ikke har aksjen i din portefølje fra før. Du betaler samme kurtasje som ved et normalt kjøp/salg, men du må betale et administrasjonsgebyr samt rente dersom du ikke kjøper tilbake de shortede aksjene samme dag. Administrasjonsgebyret kommer ved opprettelse av aksjelånet, mens renten påløper daglig så lenge du holder lånet. Rentesatsene oppgis som en årlig rente, og varierer med verdipapiret og markedsforholdene. Ta kontakt med megler for konkrete spørsmål om dette på 24 13 39 39.
Se denne artikkel om shortsalg for nærmere beskrivelse av hvordan slik handel fungerer. Vi understreker at shorthandel innebærer at man kan tape mer enn investert beløp, og produktet egner seg kun for investorer og tradere som har god kjennskap til og erfaring med verdipapirmarkedet. Tilgang til shorthandel er en del av samme avtaleverk som for aksjekreditt.
Slik søker du om shorthandel for privatpersoner
Send inn skjema for aksjekreditt, siste lønnslipp og siste ligning. Last ned avtale for Aksjekreditt privatperson (pdf)
polion
12.12.2018 kl 22:12 3816

Flua, slett ikke min mening å fornærme en gammel hedersmann som deg. Ja, "Syrlig" innlegg, men mitt skriveri er utelukkende med henblikk på hva jeg personlig lar bli det førende i mine fremtidige vurderinger av PEN. Alle får selvsagt mene det de vil, men ingen er som kjent nærmere enn ledelsen til å vurdere sunnheten/mulig facit av Tunisia-eventyret.

Og hva ellers gjelder en annen av forklaringene på kursnedgangen, så blir jeg helt matt av å høre tåpeligheten om at PEN har gått så mange hundre prosent at nedgangen nesten bør være som forventet. Gunnaius tar i etterfølgende innlegg for seg endringen i PEN's fundamentale, fra katastrofen Aje og nå til så vanvittig mye mer. PS. Jeg kjøpte forresten i sin tid Det norske (Aker BP) på kr. 26,50 og denne gikk innen rimelig kort tid 12-gangen. Absolutt alle burde da fått høydeskrekk, og i alle fall solgt seg ut før 5-gangen (hvis de hadde hatt vettet i behold). VRØVL !

Nei, her er polion helt på linje med Sveaas, PEN vil komme - og det noe så ettertrykkelig..
Slettet bruker
12.12.2018 kl 22:16 3800

Skal man tro på Pareto-sporet vil kursen begynne å stige igjen når noteringsprospektene for de nye aksjene er godkjent av Finanstilsynet, og dukker opp i topp 20 oversikten til PEN. Kan det virkelig være timet sånn? Da kan man jaggu bli konspiratorisk!
-Aksjene som ligger i noteringsprospektet kan uansett ikke omsettes før de er godkjent. I mellomtiden er det fritt frem for Pareto å kjøre ned kursen, godt hjulpet av uroen på børsene. Nye aksjonærer blir på en måte ikke berørt og er fornøyd så lenge kursen minimum er på emisjonskurs når deres aksjer kan omsettes. Underveis har andre Pareto-kunder (pluss alle andre med ledig cash) kunne hamstre aksjer til kraftig rabatt. Pareto har da hjulpet større aktører å få fatt i aksjene til småsparerne. Flere aksjer på færre hender.- Ja. Jeg ble litt konspiratorsk av dette;)

Edit; nå begynner betonggulvet til rischiosoen å gi mening:)

Havner vi på emikurs før mandag skal det bli interessant å se topp 20 i hvert fall. Hvem og hvor mange har hamstre utenfor emisjonen?
Redigert 12.12.2018 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
bmw5
12.12.2018 kl 22:29 3766

Når man oppdager at en aksje er shortet er det viktig at investorene i selskapet står i mot ved kjøp. Når en aksje er shortet vil de som shorter spre negativitet om selskapet og negativitet har lett for å spre seg blant investorene slik det er og har blitt blant Pen aksjonærene. Faktisk har de som har shortet Pen tjent stort.

Eksempel:
En investor låner 500 aksjer i Staoil og selger dem i aksjemarkedet til en kurs på 153 kroner og får 76500 kroner for de. Kursen faller og han kjøper 500 aksjer i aksjemarkedet til kurs 116 kr, altså til 58000 kroner. Han har dermed proffitert på at kursen falt. 76500 kr – 58000 kr – rente = 18500 kr – rente.
Slettet bruker
13.12.2018 kl 06:28 3570

Da snur det vel i dag da. TA-spillerne er på banen...

Investtech: Panoro Energy (PEN) endte på 12.20 kroner etter en nedgang på 2.79%. Aksjen har ikke sluttet på en lavere kurs siden 1. juni. Den siste uken har aksjen falt hele 18.39%. Aksjen er trendmessig positiv på mellomlang sikt.
Redigert 13.12.2018 kl 06:29 Du må logge inn for å svare