Goodtech (Badtech) kun et sysselsettingsselskap.

Torsol
GOD 18.04.2021 kl 10:50 5080

GOD er et selskap (ref siste 5 års regnskaper) som kun holder de ansatte i gang med lønn etc. Aksjonærene er en gjeng som alle er medlem av Frivillighetssentralen (for de som vet hva dét er). Et selskap som driver med viktige oppgaver men som ikke tjener ett gjæ....øre. Heller det motsatte.

Investtech.com har en analyse (fra E24 idag) om nærmest "sterk kjøp" på bakgrunn av at investorer som har "tro håp og kjærlighet" i blikket, handler slik at den tekniske analysen slår positivt ut. Det fundamentale er bare dritt enn så lenge.

Men mulig noen der ute vet mer enn meg så kom med det. Overskudd (heller underskudd) de siste 5 årene har vært helt fraværende. Men mulig jeg har sett på "feil" Goodtech ? Finnes det flere med samme navn tro ?
Redigert 18.04.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
dubium
18.04.2021 kl 11:02 5057

Nej, du har rätt. Jag har flera gånger tittat på rapporterna det senaste året, och jag tjänade en del pengar på den första haussningen för något halvår sedan, men jag kan inte se vad som är så intressant med Goodtech som investering på börsen. De haussas av både småsparare och analytiker och kallas ESG-sällskap osv. men de verkar inte tjäna speciellt mycket pengar eller växa. Goodtech är bra för samhället och samhällsekonomin eftersom de utför arbeten som behöver göras och ger människor arbete och lön, men inte så meningsfullt att ha på börsen.
Torsol
18.04.2021 kl 14:13 4918

FA.no idag: Goodtechs nye toppsjef: – Vi må jobbe mot at aksjonærene får økt avkastning
Margrethe Hauge har tatt over som konsernsjef i børsnoterte Goodtech. – Selskapet er veldig lavt priset, sier sunnmøringen som selv har investert i selskapet.

Er det egentlig en konsernsjefs oppgave å kommentere aksjekursen slik hun gjør?

Baron1!
18.04.2021 kl 18:08 4776

I et marked som i dag, er det lite nytte i å se på Tomra, Scatec og Kahoot. Gode selskap, men alle vet det og prisen er deretter. Skal man finne verdi i dette markedet, må man ned i dritten.

Det er helt riktig som dere påpeker, at Goodtech har en svak historikk. Aksjekursen reflekterer dette, og som enkelte vil påstå (meg inkludert) i større grad en tallene skulle tilsi. Ser man historikken over tid ser man et skarpt fall i inntekter som de siste årene har stabilisert seg. Man ser også at driften er i null, eller svakt positiv på bunnlinjen. Kontantstrømmen fra drift var på +11m i 2020, og 17,6m i 2019 (tallet fra 2019 er fra viderført virksomhet - totalen var 33m). Selskapet er gjeldsfritt (rentebærende gjeld) og har 108m i cash på konto (per balansen 31.12). Selskapet er priset til 330m (MCAP).

Dette er altså et selskap som, om ikke har snudd den negative trenden, i hvert fall har stoppet den. Selskapet drifter per i dag +/- 0, men har positiv kontantstrøm, en solid kontantbeholdning og er uten gjeld. De har forretningsområder som er i vinden: automatisering, robotisering, digitalisering og ESG-virksomhet.

Man har nylig rekonstruert miljøvirksomheten (omtalt som ESG ovenfor) på Åland. Denne delen har bidratt negativt i regnskapet over lang tid, etter store tap og feilslåtte kontrakter. Utviklingen her er snudd, og det kan man lese om i kvartalsrapportene. Goodtech har også hentet inn ny CEO etter snuoperasjonen, som man kan lese intervju med i helgens FA. Selskapet har en meget solid aksjonærbase med kjente og dyktige investorer (sjekk selv).

På nøkkeltall ser man f.eks. at P/B er 1.19, og P/S 0.65 per i dag (aksjekurs 12.18). EV/EBITDA er 8.6 (EV regnet som: Mcap - nettocash).
EV/EBIT og P/E gir lite mening å se på, fordi resultatene nærmer seg 0.

Ser man på newsflow vil man finne at slutten av fjoråret og starten av nyåret inkluderte nye og spennende kontrakter, særlig for virksomheten på Åland.

Ingenting av dette er noen garanti for at avkastningen blir god fremover. Men etter mitt syn skal man lete lenge etter friske selskaper med potensielt OK inntjening, som er priset på slike nivåer i dette markedet. Som ellers med turn-around case, ser selskapet elendig ut ved første øyekast, og verdien forutsetter bedre tider i vente. Hvor sannsynlig det er må hver enkelt vurdere selv, men det kan ikke være mye tvil om at dagens kurs er for lav om de oppnår sunne industrimarginer. Skulle man f.eks. komme til 5 % bunnlinje, vil man sitte med over 25m på dagens inntekter. På P/E 10 gir det 250m mcap vs. dagens mcap 330m. Men som nevnt sitter selskapet også på +100m i cash.

Videre vil en slik margin ganske sikkert innebære vekst på topplinjen som både vil et høyere resultat enn +25m på 5% margin, og som også taler for en høyere P/E. CEO mente en dobling av inntekter i løpet av neste 5 år var et realistisk mål. Per i dag er en slik bunnlinje ikke et realistisk mål, men man ser ut fra dette at det heller ikke er nødvendig for å forsvare prisingen. I fremtiden vet man ikke, da må man nesten vente å se hvilke endringer de gjør, og vurdere mulighetene i de ulike forretningsområdene.

Alle får gjøre seg opp sin egen mening, men et overfladisk blikk på historikk eller resultatene slik de foreligger i dag, gir ikke et godt grunnlag for vurderingen. Jeg er for øvrig aksjonær.

-Baronen
Redigert 18.04.2021 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Soj
18.04.2021 kl 19:08 4701

Men hvorfor investere i Goodtech når man har selskaper som Nekkar på børsen..
Baron1!
18.04.2021 kl 19:33 4654

Synes også Nekkar er et bra case, men de færreste eier 1 aksje. Og Nekkar blir mindre og mindre attraktiv jo mer den stiger for alle som søker verdi. For TA-folket er det sikkert motsatt.

-Baronen
Torsol
10.05.2021 kl 10:00 4072

Ja,....nå har Goodtech levert Q1-tallene.....ikke mye å bli overrasket over når vi sammenligner med de siste 5 årene. Selv om aksjen hausses av "noen" (analytikere og andre smartinger her på forumet) så hjelper heldigvis ikke det mye. Tallenes tale er klare og de føyer seg fint inn i rekken av de siste 5 års regnskaper. Årets Q1 har slik jeg kan tolke tallene (jeg er ikke verdensmester i å tolke regnskaper) gitt et resultat før skatt på minus 1,2 mill (!!) ....som er bare minus 2,3 mill DÅRLIGERE/LAVERE enn Q1/2020 !!

Lønnskostnadene har økt.....(surprise?).... og tall for 2020 var kr 232 mill. Deler man dette på 4 så får vi kr 58 mill/kvartal.

I år Q1 så er tilsvarende tall kr 66 mill (!!) så antatt lønnskostnad for hele 2021 blir kanskje/helt sikkert i størrelsesorden kr 265 mill. som er ca 14,5% MER enn i 2020!
Jeg gjentar: Et sted/selskap (foreløpig) som kun sysselsetter folk/tiltak og der eierene ikke tjener en dritt fordi at selskapet IKKE TJENER EN DRITT so far...

Men lykke til og bare hauss etc som dere tydeligvis fortsatt gjør. Att dere gidder. BADTECH er navnet nå....så får vi se an senere. Kanskje (kanskje ikke) snur det. Neste år blir det kanskje underskudd igjen med enda høyere lønninger/bonuser etc etc. HA HA HA

Men når alt dette er nevnt av meg så korriger meg gjerne hvis jeg har feil i dette over. Jeg tar kritikk om den er riktig.
Bongobanana
10.05.2021 kl 10:29 4034

Torsol,

Jeg har i hvert fall ikke investert i Goodtech basert på nåværende eller historiske resultater. Selskapet har en latterlig lav mcap pga. alt det du nevner, som ser ganske riktig ut.

Poenget mitt er at vi som kjøper aksjer i Goodtech gjør det basert på fremtidige forventninger (eller tro håp og kjæleik, som du sier). Jeg mener de fleste investeringer gjøres med tanke på fremtiden, så skjønner ikke helt hva du mener er så spesielt med det? Min personlige tro på fremtiden for Goodtech handler mest om samfunnsmessige gigantetterslepet på vedlikehold av vann og avløp, sett opp mot Goodtechs tilsynelatende gode posisjon for å få deler av denne kaken.

Som alle andre aksjer, er det gambling til en viss grad. Kanskje high risk, sammenlignet med verdiaksjer, men megareward gjør den for meg attraktiv allikevel.
Torsol
10.05.2021 kl 14:20 3846

Hei Bongobanana.....har lest det du skriver og forstår noe av det. Er sogar enig i noe (litt) av det. Håper du har andre selskaper også som for tiden (i nåtid) gir deg gevinst og ikke bare at du har BAD (Badtech), etc som p.t. IKKE gi deg penger i/på kassen/kontoen.

Du er sikkert en ung mann som skal leve leeeenge og har livet og dine investeringer foran deg. Jeg er nok noe eldre enn deg (tror jeg pga ditt brukernavn) og ønsker avkastning innen ett år/nå el.l. slik at jeg har litt glede av mine investeringer. Men siste 21 kvartalene er ikke BAD veldig overbevisende.

Husker så godt (for noen år tilbake) at en gjeng her inne maste og hausset opp et selskap som het CECON (usikker på riktig stavemåte).....de brukte en masse tid på noe som aldri ble noe av (gikk konk) og skjelte meg bl.a. ut pga min overbevisning om at de kastet bort tiden på noe som aldri gikk med overskudd. Overskudd er nøkkelbegrepet for at man skal gidde å investere i noe selskap. De forsto ikke dette.

Så håper for din skyld at BAD tar seg opp og klarer seg. 5 år + 3 med med underskudd tærer på,..... og selvfølgelig hvis det bare er å hente mer penger hos noen litt blåøyde aksjonærer så holder de vel koken litt til.
Bongobanana
10.05.2021 kl 15:00 3786

"Du er sikkert en ung mann..". Klassisk hersketeknikk det der. Et aldri så lite forsøk på å begrense validiteten i ytringene mine. Jeg er i hvert fall erfaren nok i livet til å gjenkjenne både hersketeknikk og bitterhet. Hvor mye har du tapt på Goodtech?

Kunne for øvrig ha brukt dine egne metoder mot deg selv, på følgende måte.

Du er sikkert en ung mann. Det baserer jeg på at du på at du virker å mene at du er genial når du spiller på selskapets navn, Goodtech, og kaller det Badtech. Lukter litt siste året på VGS av den der. Jeg sliter litt med å tro på at noen i livets siste fase skriver som du gjør, men kan selvfølgelig ta feil.
Torsol
10.05.2021 kl 15:33 3746

Ja, ja,...ikke ta det slik da....nå er du litt kjerring.....ønsker ikke noe mas om det du beskriver som hersketeknikk etc. etc. men vil bare ta tak i at (kanskje) Badtech ikke er den beste akkurat nå da....men jeg tar sikkert feil så bare kjøp mer hvis du er inne fra før. Jeg har aldri hatt BAD så for meg så er det en dritt hva du har og mener. Det minner meg litt om CECON som nok ikke hadde livets rett etter så mange år med underskudd/ikke overskudd....og fortsatt haussing. Men det kan snu og da «tar du meg» sikkert meg ved neste korsvei.....ha, ha, ha.....
StevenG
12.05.2021 kl 13:50 3501

Til slutt kommer Goodtech, som Norne begynte å dekke i mars.

Kursmålet på 17 kroner i dag innebærer en oppside på cirka 40 prosent.

– Selskapet har relativt nylig skiftet ledelse, endrer strategien noe og implementerer tilsynelatende en mer kommersiell kultur, forteller Slyngstadli.

– Aksjens prisingen er ikke lav, og omsetningsveksten blir trolig moderat, men marginekspansjon og operasjonelle grep burde føre til at både driftsresultatet og inntjeningen stiger kraftig i de neste to årene.
Torsol
02.06.2021 kl 10:49 3151

Ja,...BAD er fortsatt ned og historien/fakta i inneværende år (fra 15/1) er stadig lavere bunner. Fallet fra toppnoteringen ca 22/1 er ca 33%. Regnskap siste 5 år + Q1/21 er underskudd, men fortsatt handles aksjen på "tro og håp" om fremtiden, ....dream on guys.
Framtia
02.06.2021 kl 16:52 3038

Du sitter på et stort papirtap antar jeg...🤔? Lite å bry seg om i det lange bildet...Vi får se hvordan det går etterhvert...Behov for slike bedrifter fremover og når samfunnet spinner igang hjulene igjen, tenker jeg dette kan bli bra...Tolmodighet er en dyd! Skuta kommer forhåpentligvis på rett kjøl igjen snart, med ny admin. dir. på plass...
Redigert 02.06.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Klimanytt
02.06.2021 kl 21:25 2937

Enig med deg Framtia, jeg tror dette blir en bra investering. Trådstarter skriver jo at han aldri har eid aksjer i dette selskapet, merkelig at han oppretter denne tråden... Jeg tenker at de har ansatt en dyktig sjef, som må få tid til å snu skuta.
Torsol
07.06.2021 kl 14:34 2697

Det fine for meg og ikke (kanskje) fullt så fint for dere to siste er at jeg har ikke BAD-aksjer og vil ikke investere i BAD fremover FØR de begynner å gå med overskudd. Husk at BAD har eksistert i mange år og (som nevnt tidligere) så har ikke selskaper gitt overskudd siste 5 årene + Q1/21 !! Men jeg er ydmyk og avventer til Q2-tallene kommer. Kanskje får jeg meg en trynetørker av resultatene fra nå og fremover. Men det gjenstår å se. I mellomtiden investerer jeg i noe som ikke gir avkastning flere år fremover men innen 2-3 uker. HE-HE.....dream on guys.....
Torsol
29.06.2021 kl 12:06 2346

Ja dere.....nå ebber Q2/21 ut og det blir (kanskje for noen og ikke andre?) spennende å se hvordan resultatet til BAD ser ut. Skal vi gjette på et underskudd dere ?? Eller et nullresultat ?? Eller er det mulig at de får til et svakt plussresultat ?? Ikke vet jeg men kanskje de får snudd skuta i Q2/21 ? Det forbauser meg mye om de får til et plussresultat når de siste 5 årene + Q1/21 bare har vært underskudd. Vi venter og ser dere.......i mellomtiden kan jo dere drømme osv om det som er spådd tidligere om høyere kurs, ordrer og utsikter etc. etc......dream on guys....
Torsol
23.08.2021 kl 08:51 2002

Q2/21 er sluppet dere og dessverre (men ikke uventet vel?) et resultat som føyer seg inn i de siste (5 år + Q1/21) årenes rekke av underskudd og elendighet.. Økende lønnskostnader og flere ansatte. Et kort blikk på resultat nå i morgentimene viser før skatt noe slik som vel 5 mill dårligere enn 2020 selv om CEO bruker mange fine ord og uttrykk i sin WEB-cast. Så til dere som hausser opp BAD og prøver dere med kurspleie..........dream on guys.
Torsol
17.09.2021 kl 20:46 1677

Jeg hadde egentlige ikke tenkt å kommentere noe som helst mht BAD (Goodtech for de som ikke har fulgt meg) før tallene foreligger. Selv ikke etter innsidekjøpene ble kjent (hvorfor handler insiderne egentlig i BAD ?). Men nå er snart Q3-21 tilbakelagt og hvordan dette kvartalet utvikler seg kan vi (amatørene) jo bare gjette oss til. Jeg er ikke synsk som andre her på forumet er. Hvis vi skjeler litt til historiske tall (siste 5 år (!!!), Q1-21 og Q2-21 så blir det nok et kvartal med røde tall og økende lønnskostnader. Og siden kursen siste dagene øker (???) undrer jeg veldig hva "noen" vet som ikke vi andre vet. Eller vet de noe som helst ? Kanskje euforien og lengselen etter kursoppgang tar overhånd ? Tro håp og kjærlighet har jeg nevnt tidligere som aksjonærene og de som handler i BAD har i bøtter og spann. Mulig jeg tar feil men alt dette vet vi ved Q3-fremleggelsen. I mellomtiden så tar jeg sjansen å si .....dream on guys.......ha, ha, ha, ha....