borr- Klar for et godt gammeldags BORR RALLY?


Nå kommer det en voldsom oppgang, latent tekisk bombe nå
Kontrakter tikker inn, 5% av Borr bytter hender i dag før lunsj, sveaas vil le hele vegen mot banken

Lykke til med å løpe etter
40KR NEXT
Redigert 20.04.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare

Ser det er snekret sammen en drittpakke på Hegnar førsteside, da er det vel duket for oppgang vil jeg tro.

Var det shortere som bestilte en drittpakke hps HO?
Nå rett før det går rett i været?
Redigert 03.05.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare

Stig og Dovre tar inn Borr

Lys i enden av en lang tunnel
Etter et syv år langt mareritt kan bunnpunktet for riggsektoren endelig skimtes. Når fjorårets oljekrise også fremprovoserte gjeldssanering og konsolidering, er det igjen mulig å ta på seg investeringsbrillene.


LYSERE UTSIKTER: «Dagens oljepris medfører rekordhøy fortjenestemargin for oljeselskapene, og den gjenværende riggetterspørselen bør derfor være robust,» skriver Dovre-forvalter Stig Myrseth.
Industri
Stig Myrseth
18:59 - 2. mai
Til tross for flere kortsiktige soloppganger siden 2014, har riggsektoren stort sett vært et blylodd på grunn av en for høy gjeldsmengde og skuffende etterspørselsbedring.
Ved inngangen til fjoråret så imidlertid utsiktene lysere ut. Selv med et stadig tøffere klimafokus virket det som riggmarkedet hadde startet på en moderat opptur.
Slik gikk det imidlertid ikke. Coronapandemien, med det påfølgende oljeprissjokket, gjorde at oljeselskapene igjen skalket lukene og kuttet investeringsbudsjettene. Som et resultat er riggaktiviteten nå på et lavnivå ikke sett siden årtusenskiftet.
Produktivitet til besvær
Sektoren ble nødt til å ta et oppgjør med seg selv og igangsette en hestekur. De fleste riggselskapene hadde allerede vært gjennom minst én restrukturering før fjoråret, men til tross for det var gjeldsmengden stort sett fortsatt ubehagelig høy.
Selv om markedet viste tegn til bedring, var etterspørselsøkningen i særlig flytermarkedet marginalt opp fra bunnen. Strategier basert på håp om en sterk syklisk aktivitetsbedring har vist seg utdaterte.

I tillegg til substitusjonseffekten fra skiferolje skyldes den jevnt labre etterspørselen blant annet et kraftig hopp i boreproduktivitet. Ytterpunktet er Brasil hvor tiden pr. brønn har falt med rundt 70 prosent relativt til 2013, noe som reduserer riggbehovet i antall.
Akselerert konsolidering
Opprydningen legger også basisen for hvorfor riggsektoren igjen er blitt spennende. Prosessen knyttet til tilbudssidejustering og gjeldsreduksjon, som tidligere ville tatt mange år, ble isteden til en hurtigslankekur.
Eksempelvis Noble, Valaris og Diamond Offshore er alle gjennom eller nærme ferdigstillelse av gjeldssaneringer, der mengden er kuttet til et minimumsnivå og hvor tidligere kreditorer overtar som hovedeiere. Seadrill er nok heller ikke langt bak i løypa.
I tillegg har skraping av selv moderne rigger blitt inkludert i de fremlagte planene. Allerede i 2020 begynte skrapingen å akselerere hvor riggene hadde en snittalder rundt 35 prosent lavere enn ved starten av nedturen.


De nye hovedeierne er typisk også store fond som gjør fusjonsforhandlinger enklere. Noble har allerede annonsert et oppkjøp av Pacific Drilling, og flere lignende transaksjoner kommer nok de neste årene. Konsolidering og tilbudsreduksjon er medisinen sektoren trenger.
Asiatisk etterspørsel
Aktiviteten nærmer seg samtidig et vendepunkt. Dagens oljepris medfører rekordhøy fortjenestemargin for oljeselskapene, og den gjenværende riggetterspørselen bør derfor være robust.
Selv om oljealderen på sikt vil ta slutt, må likevel investeringene øke fra dagens nivå for å erstatte naturlig produksjonsfall.
Forventning om en moderat økning i riggaktiviteten kommende år understøttes av at offshore nå er minst like kostnadsdyktig som skiferolje.
Det er samtidig forskjeller mellom segmentene. Tyngdepunktet i oljemarkedet beveger seg østover hvor de nasjonale oljeselskapene i Asia og Midtøsten, med fokus på energisikkerhet, fortsetter å satse på produksjonsvekst.

Brorparten av etterspørselen etter jackup-rigger kommer fra disse aktørene. Her kan det nevnes at den kinesiske giganten CNOOC har varslet rundt 20 prosent økning i investeringene for inneværende år.
Aksjeplukking
Relativt sett lysere utsikter for moderne jackup-rigger gjør Borr Drilling spennende, men den fortsatt høye gjeldsgraden medfører samtidig stor risiko.
Når aksjekursen ikke er langt unna forrige emisjon, som sikret løpebane til tidlig i 2023, mens markedsutsiktene har bedret seg betydelig, gir det aksjen en plass i Dovre-porteføljen denne uken.
Av de restrukturerte selskapene er Noble min foreløpige favoritt. Aksjen handles i det amerikanske gråmarkedet på kurser som tilsvarer litt over 100 millioner dollar pr. moderne flyterekvivalent, noe som kan regnes hjem selv på dagrater fra nyere tid.
Noble har de fleste av sine flytere på attraktive kontrakter mot Exxon i Guyana og Shell i Mexicogulfen, samt jackup-rigger i det solide nordsjømarkedet og på kontrakt mot Saudi Aramco. Reintroduksjon på børs er en klar aksjetrigger.
Dolly
03.05.2021 kl 11:22 2328

Ser flere på xtrainvestor er positive til borr fremover også.

Strammer seg til mot en squeez, alle mann på dekk, klar for et godt gammeldags borr rally, en 100% er, vi har sett det før.

Ble sterk i trua i dag når Hegnar serverte en gedigen skitt artikkel om Borr på førstesiden.
Jguiden
03.05.2021 kl 12:16 2208

haha ja.. Den artikkelen var total meningsløs. Er jo ingen nyhet at Schl ikke har investert mer etter at han gikk inn i 2017. Kun en skikkelig drittartikkel.
Dolly
03.05.2021 kl 12:44 2120

Hvilke tekniske motstander ser dere oppover? Første på rundt 8.8 og så 9.4?

Bare tulle nivåer det.
40 kroner som gjelder.

Vent til Borr melder litt kontrakter, da vil en se kvantesprang

Borr har en bokført EK på 31,73 med dagens vekslingskurs.
Gjerne fortell meg hva som skal til for at Borr skal prises over bokførte verdier (det er vesentlig mer en "litt kontrakter" spør du meg)

Først så må du gi en god forklaring på hvorfor Borr prises på 8 kr når EK er på 31,73
Redigert 03.05.2021 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Dolly
03.05.2021 kl 13:15 2007

Kan ha blitt holdt nede med utsalg etter emi?

Ihvertfall en som kjøpte 188k aksjer nå på 7,76, så noen har troa.

Haha, måtte pause aksjen så de får stagget oppgangen akkurat når Usa starter opp
retur
03.05.2021 kl 23:28 1519

Hm ikke like fresh i uniten

Borr + Arabia drilling
oslo0407
04.05.2021 kl 12:16 1168

Ja, BORR passer vel ikke inn i storkoalisjonen med Noble, Diamond og Pacific med sine jack-ups men er Arabian Drilling en bra fit? Hvordan flåte har de?
Redigert 04.05.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare

Bare et langskudd , Schlumberger eier vel 49% av arabian drilling og de er jo også storeiere i Borr, og nå skal arabian drilling børsnoteres i løpet av året. Og de har bare jack up rigger offshore, 7 stk.
Redigert 04.05.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
oslo0407
04.05.2021 kl 12:43 1109

Ingen dum tanke. Burde jo komme sammenslåinger også innen det segmentet.

ADC har kun 3 rigger (KFELS B Class) som er bygget etter 2010 og inngår i Borr's strategi om moderne flåte.
Da blir det isåfall spiker av de resterende riggene i ADC.

Olja snart 69 dollar og borr på 8.1??? Hva skjer???
Dolly
04.05.2021 kl 19:04 812

Den kjæm den kjæm. Tålmodighet.. trenger litt tid på å fyre opp motoren. Men olja er bull for borr nå.

Borr reagere ikke på olja. Kun på nye kontrakter å de må snart komme.

Olja er bull for rigg og oljeservice. Snart 70 nå!

Ja nå må vel Borr aksjen reagere opp. Tenk om vi fikk 1-3 nye kontrakter nå også.🚀. Det hadde vært rakettbensin for denne aksjen. Den må jo være overpotent og kraftig oversolgt i US.

Snirkler seg oppover. Går vel litt under radaren foreløpig. Folk kommer som regel løpende når borr setter i gang med sine store kursbevegelser. Har økt til 60k i dag så får vi se om vi får et borr-rally her etter hvert. Ligger å ulmer så en kontrakt nå hadde virkelig satt fyr med denne oljeprisen