STYRET FORESLÅR EMISJONSFULLMAKT PÅ INNTIL 20%

omac
RECSI 20.04.2021 kl 15:35 52439

RECSI: STYRET FORESLÅR EMISJONSFULLMAKT PÅ INNTIL 20%

Oslo (TDN Direkt): Styret i Rec Silicon foreslår en emisjonsfullmakt på inntil 20 prosent av utstående aksjer i selskapet.

Det fremgår av innkalling til generalforsamling i selskapet publisert tirsdag.

"Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med inntil 74.482.000 kroner gjennom en eller flere aksjekapitalutvidelser. Fullmakten kan anvendes for følgende formål: (i) gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller andre selskapsformål; (ii) for bruk for incentivprogrammer for ansatte", heter det.

På generalforsamlingen i fjor bas styret i selskapet om en emisjonsfullmakt på inntil ti prosent.
Redigert 20.04.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
strider1
22.04.2021 kl 12:31 6322

Jeg heller mot å stemme nei til dette forslaget.
Vil gjerne at REC skal kunne gjøre oppkjøp og investeringer, men vi burde ikke gi Aker og de andre store mulighet til å utvanne oss andre ved en slik mulighet. Kjør vanlig emi hvis det dukker opp gode muligheter. REC har 1 milliard i kassa. Trenger de mer peng må de informerer og la ALLE aksjonærer bli med..
Slettet bruker
22.04.2021 kl 12:30 6279

Solebra.

Hvis din tankegang er riktig hadde det vel vært naturlig for Røkke og "lekke" noe positivt til markedet (oss) da, nettop for å sikre et stort JA !

Bybonden ( får meg liksom ikke til å tenke negativt om K.I.R. )
Slettet bruker
22.04.2021 kl 12:20 6341

En formulering det er all grunn til å ha en sunn skepsis til er 'til beste for selskap og aksjonærer'. Det står ikke ALLE aksjonærer, så det trenger ikke bety deg og meg. Her har jeg litt egenerfaring fra et annet Røkke-dominert selskap, og håper ikke jeg lider samme skjebne i Rec. Likebehandling av aksjonærer kan en i alle fall ikke regne med. De store gutta gjør stort sett som de vil. Jeg er svært optimistisk til Recs fremtid, og håper jeg får være med. Men sikker er jeg ikke.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:22 6854

Det er greit å holde kortene tett til brystet, men ikke så tett at forslaget blir nedstemt. Er det generelle som står i børsmeldingen nok til at det går gjennom, eller fungerer det slik noen utvalgte får mer informasjon enn oss andre - for å sikre flertall?
Intravenøsiu
22.04.2021 kl 11:09 6998

Slettet bruker skrev Sveits er ikke EØS ;)
LOL, det er mer reglene rundt trygd som er likt for Norge/Sveits, og det er vel det man slår i bordet med overfor aksjonærer.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:53 6876

Sveits er ikke EØS ;)
Intravenøsiu
22.04.2021 kl 10:30 5893

En sprø tanke, fusjon Meyer Burger/REC Silicon?

Sveits/Norge, EØS brothers in arms.
questi
22.04.2021 kl 10:20 6003

Hvilke selskaper innen Aker ville passe inn sammen med REC?
Har det vært eksempler på egnede/naturlige eller uegnede fusjoner hos Aker tidligere?
Redigert 22.04.2021 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:20 5987

Jeg har fulgt med i denne diskusjonen lenge uten å kommentere, men du har absolutt noen gode poeng Flyers.
Men jeg tror vi må huske på at den utviklingen som vi ser nå er på ett utrolig høyt politisk nivå og det er ett enormt, og da mener jeg ENORMT stort marked som kommer innforbi der REC viser seg å sitte midt i smørøyet. Det er klart at kortene holdes tett til brystet, mye "top secret". Det er snakk om at vesten skal gjøre seg mindre avhengig av Kina i den kommende teknologiske revolusjonen vi er på vei inn i. At informasjon er en mangelvare tror jeg henger sammen med at det skjer så utrolig mye bak kulissene.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:19 5992

Skeptisk er helt greit det, og det er tydelig at markedet også nå venter på mere informasjon det sier vi på denne latterlige prisingen.
Men nå er ikke noen emi satt enda så velger å tro at vi som selskapet/Røkke sier at vi snart få vite mer til aksjonærenes beste.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:18 6013

Det er spekulert i at Aker vil selge hele eller deler av andre Aker selskaper til Rec. Man kan velge å tro at Aker selger til Rec på billigsalg, normal verdi, eller dyr verdi. Skeptikerne tror at Rec må betale dyrt.
questi
22.04.2021 kl 10:13 6051

Vet noen av dere om dette er en standard formulering ved emisjoner eller er det noe særegent REC har kokt sammen?
Stusser særlig på det som er merket i grønt... med 'fusjon' - er det vanlig formalitet å nevne fusjon i forbindelse med emisjoner?

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f92b0f79-f545-4f99-8aeb-12374762b01f

Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med inntil NOK 74 482 000 gjennom én eller flere
aksjekapitalutvidelser. Fullmakten kan anvendes for følgende formål:
(i) gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller andre selskapsformål;
(ii) for bruk for incentivprogrammer for ansatte.

Pris og tegningsvilkår fastsettes av styret ved hver utstedelse under hensyn til Selskapets behov og
aksjenes markedsverdi på det aktuelle tidspunkt. Aksjer vil kunne utstedes mot kontantvederlag eller
vederlag i form av andre aktiva (tingsinnskudd), herunder ved fusjon.

Eksisterende aksjonærers fortrinnsrett til å tegne aksjer vil kunne bli fraveket av styret i forbindelse
med utøvelse av fullmakten.

Denne fullmakt utløper på datoen for den ordinære generalforsamlingen i 2022, men skal i alle tilfelle
utløpe senest 15 måneder fra datoen for denne generalforsamlingen.

Styret gis samtidig fullmakt til å foreta nødvendige vedtektsendringer ved utøvelse av fullmakten.
Denne fullmakt erstatter alle tidligere fullmakter til å øke aksjekapitalen.
Redigert 22.04.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:05 6137

Jeg har aldri skrevet at dere blir rundlurt, falco. Vi har ikke fått noen informasjon fra Rec. Dere jubler for at fullmakten skal dobles uten at dere har fått informasjon om nye avtaler eller prosjekter. Jeg forstår ikke hva det er å juble for at fullmakt skal dobles. uten at dette kommer med nyheter. Jeg har kalt dette halleluja stemning og likt religiøs fanatisme, fordi det ikke foreligger noen konkret informasjon om hvorfor fullmakten skal dobles - på lik linje med religion og tro. Noen velger å tro på gud uten at det foreligger bevis. Andre velger å stole på Røkke styret og AH sine intensjoner uten at det foreligger informasjon. Det er lenge siden Kristian Røkke skulle informere om AH sine intensjoner og mål om bl.a batterier. Hvorfor har vi ikke fått informasjon? Jeg mener jeg utviser sunn skepsis og synes det er på sin plass. Jeg forstår hvis du synes sammenligningen med halleluja stemning er dårlig, men såpass takhøyde må det være. Jeg er bekymret for å bli utvannet og forstår ikke hvorfor de fleste Rec aksjonærer ikke ser det samme.
Sa2ri
22.04.2021 kl 09:56 6213

Hvorfor skal styret gi en begrunnelse for at de ønsker å øke fullmakten, utover det som står i innkallingen? Du er aksjonær, og dersom du lurer på noe vedrørende dette er det bare å melde seg på GF og stille spørsmålet der - det er arenaen du og andre kan bruke for å få svar før dere stemmer over forslaget. Jeg vil bli overrasket dersom noen får svar på dette annet enn det styret allerede har lagt opp til i meldingen, nemlig "gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller
andre selskapsformål;" Videre i inkallingen står det: "Aksjer vil kunne utstedes mot kontantvederlag eller vederlag i form av andre aktiva (tingsinnskudd), herunder ved fusjon."

Jeg har ellers lest det du skriver tidligere i denne tråden, og jeg er ikke enig med deg.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:50 3063

Slettet bruker skrev Ditto😊
I tillegg blir vi kalt religiøse fanatikere og at vi blir rundlurt osv av deg Flyers . Du kan godt være uenig selvfølgelig, men litt saklighet er greit og de fleste av oss her inne forholder oss til selskapet/Røkke som sier at vi snart får vite mer til aksjonærenes beste. Så får du gjerne tro vi blir rundlurt:)
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:47 3070

Konspirasjonsteorier, siri? Er du helt på jordet? Har du lest hva jeg har skrevet. Røkke styret må gi bedre begrunnelse for hvorfor fullmakten skal dobles og forsikringer om ivaretakelse av alle aksjonærer. Og det er ikke bare å tegne seg i en emisjon hvis man ikke får være med. Hva var det som hastet så innmari med den store emisjonen i fjor høst? Her ble bare de aller største aksjonærene kontaktet. Hvis du kaller empiri for konspiratorisk, siri, da bør du følge med bedre før du kritiserer andre.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:42 3106

Markedet utnytter at det er mange små aksjonærer i denne som ikke skjønner hva de investerer i.
Man husker hvordan det dukket opp haugevis med nick som dukket opp når den gikk under emipris og fortalte oss at den skulle tilbake til 3 kr osv siden de selv ikke hadde fått med seg oppgangen:)).
Flere nick dukker også opp nå og denne gangen reklamerer de med at den skal ned til emi pris igjen:))
Sa2ri
22.04.2021 kl 09:36 3199

Besserwisser innlegg? Det virker ikke som "dere" faktisk skjønner hvordan emisjoner fungerer i dag. Du (og en del andre) kaster ut en del påstander dere ikke har belegg for å komme med. Ingen av oss vet hva som er den bakenforliggende årsaken til at styret ønsker å øke fullmakten. Å hevde (konspirere) at AKH skal benytte denne til kun å tegne aksjer til seg selv er en drøy påstand hentet ut av løse luften. Har du glemt hva som skjedde ved forrige emisjon? Da ble det gjort en rettet emisjon, godt over fullmakten styret hadde, med påfølgende EGF. Det var ikke alle som tegnet seg som fikk tildeling og største aksjonær, som også garanterte for en stor del av emi'en fikk økt sin beholdning sett i forhold til andre aksjonærer. Det er helt normalt. Det at fullmakten økes til 20% gir større handlefrihet og muligheter for RECSI å gjøre transaksjoner som er innvannende og positive for selskapet og videre drift.

Du påberoper deg videre (tidligere i denne tråden) å være en "stor privat investor" - da er det jo bare å tegne for et betydelig beløp den dagen en emisjon annonseres dersom du fortsatt har tro på selskapet. Kanskje også en ide å oppføre seg som en da svært få av de som faller inn i denne kategorien driver med kosnpirasjonsteorier i vilden sky.
Redigert 22.04.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:21 3408

... vi så hvor stor interesse det var for å bruke rep-emisjonen sist runde: den var satt tett opp mot sist sluttkurs OG kursen falt 10% under EMI-nivå dagene etter og ble handlet der i ukesvis; før den forsvant videre opp.

Det samme skjedde ved forrige runde også, men da med JUM.

Jeg tenker en MULiGHEtT på 20% er til det beste for selskapet, så lenge den går til et legitimt formål og det ikke er store rabatter på den. Da kan de handle raskt, fra en børsdag til beste.
Redigert 22.04.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
manman01
22.04.2021 kl 09:20 3408

Ser frem til næste vejrmelding @Sirbalo :)

Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:17 3357

Du bommer, siri, i ditt besserwisser innlegg. Vi vet alt du skriver om emisjoner, så sånn sett har ditt innlegg null verdi. Sakens kjerne er at Røkke styret vil doble fullmakten, og i tillegg reservere seg fra å vanne ut småaksjonærene. Du bør sette deg inn i problemstillingen før du kommer med stikk til meddebattantene. Skjerpings!
Sa2ri
22.04.2021 kl 09:06 3518

Her er det mange som sitter oppe til sent på kvelden og skriver (mye rart). Tror dere at, dersom det kommer en emisjon, alt blir rettferdig? Nei, det er alltid noen som får større tildeling enn andre (les: de små aksjonærene). Slik har det alltid vært og slik vil det fortsatt bli. Aksjemarkedet er ikke rettferdig!

Anbefaler dere å lese linken som spanjolen la ut, for der er det mye nyttig informasjon om hvordan dette normalt håndteres (og det er ikke lengre en "rettferdig" emisjon, men rettede emisjoner). Her er noen sitater fra den aktuelle artikkelen:

"Som det fremgikk av foregående avsnitt er lovens hovedregel at det gjøres en fortrinnsrettsemisjon2; alle investorene skal kunne tegne seg. Unntaksvis kan imidlertid selskapet velge å gjøre en rettet emisjon, gitt at selskapet har «saklig grunn» til dette."

"De fleste emisjoner som gjøres av de børsnoterte selskapene er imidlertid rettede emisjoner mot et utvalg av sine største aksjonærer/nye investorer, basert på at selskapet har en «saklig grunn» til dette. Lovens unntaksregel er altså blitt kapitalmarkedets hovedregel."

"Fordelen med en rettet emisjon i forhold til en fortrinnsemisjon er at den rettede emisjonen gjøres svært raskt og effektivt, og vil normalt sikre selskapet den egenkapitalen som ønskes."

"Til sammenligning er en fortrinnsrettsemisjon en langdryg affære, hvor emisjonen først meldes til markedet, prospektet gjøres ferdig/distribueres, gjerne en generalforsamling som må vedta det hele (gitt at styret ikke har nødvendige fullmakter i forkant) samt en tegningsperiode. I løpet av disse ukene kan man risikere at nye forhold tilstøter selskapet eller børsmarkedet generelt svikter, slik at det er mange forhold som påvirker emisjonen. Det er derfor ikke uten grunn at de fleste emisjonene (målt i antall) i det norske kapitalmarkedet er rettede emisjoner siden disse kan gjøres svært raskt. Erfaringsmessig er dog de største emisjonene fortrinnsemisjoner, siden emisjonsprovenyet er så stort at det må hentes fra alle aksjonærene."

"Emisjon på gode nyheter; tegningskurs høyere enn tidligere aksjekurs i markedet

Vi har så langt tatt for gitt at emisjonen skjer på bakgrunnen av dårlige nyheter, fordi dette er ofte det som er tilfelle. Men hvis en emisjon gjøres på gode nyheter, vil de nye aksjene kunne tegnes på aksjekurser (tegningskurs) som faktisk er høyere enn før de gode nyhetene ble sluppet. Northern Drilling er et eksempel på en emisjon gjort basert på en god nyhet, aksjekursen gikk i været og emisjonen ble overtegnet."

"Fortrinnsrettsemisjon tar tid – et argument i seg selv for større rabatt

Gitt at en fortrinnsrettsemisjon vil ta tid og skje over flere uker, vil nok rabatten på tegningskursen i en fortrinnsemisjon bli større enn rabatten i en rettet emisjon, som jo skjer raskere og er mindre eksponert for markedets utvikling over flere uker."

Tenker det holder for nå så kan både de som tror de har skjønt dette, de som ikke skjønner det og de som "vet alt" friske opp hukommelsen og/eller lære noe.
omac
22.04.2021 kl 08:31 3733

Det er vel historikken til Røkke med småaksjonærer som sender piggene ut, les gjennom dette søket og så kan du trene på å bøye deg fremover og spre bena.
Jeg er selv inne men vurderer å stemme ned forslaget

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=r%C3%B8kke+sm%C3%A5aksjon%C3%A6rer
polion
22.04.2021 kl 08:29 3739

Når det dreier seg om kroner/eierskap, så er dessverre altfor mange svært komfortable med å møte seg selv i døra - KIR og Pirato intet unntak.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 08:29 3734

For et hylekor😂
Hadde jeg hatt så lite tillit til ledelsen hadde jeg heller solgt.

Nåværende styret vet å skape verdier, og jeg gleder meg til 11.mai.
C-Eiken
22.04.2021 kl 08:23 3809

Der er jo ikke tale om en emisjon eller lignende endnu. Blot at der skal gives tilladelses til at styret må lave en sådan en. Så den kan strikkes sammen på mange måder den dag den kommer.
omac
22.04.2021 kl 08:22 3803

Haha, du tror de har noen annen agenda enn gjøre kunden(Røkke) fornøyd :D
Slettet bruker
22.04.2021 kl 08:17 3900

Enig Flyers, hadde det blitt kommunisert ut at alle aksjonærer får tildelt tegningsretter (om emisjonen utløses), så ville det vært et godt signal.
Nå kjenner jeg ikke så godt til reglene rundt en emisjon, men det vil vel være nærliggende å tro at REC vil benytte Pareto om den utløses, siden de har benyttet dem ved tidligere anledninger?
Pareto gikk jo nylig ut med kursmål 28,- for REC, så da må de vel stå inne for den prisen (eller opp mot den), ellers møter de seg selv i døren??

Bare en tanke.
omac
22.04.2021 kl 08:10 3978

Problemet her er vel punktet om at det kan benyttes i en fusjon, da vil ikke småaksjonærene få noe, dermed kan det heller ikke bli tilbudt
Slettet bruker
22.04.2021 kl 08:02 4063

Enig, amatør, og i tillegg garantert at småinvestorer ikke blir utvannet eller på annen måte taper på emisjoner. Det betyr at alle investorer skal bli tilbudt omsettelige tegningsrettigheter ift beholdning av Rec aksjer.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 07:35 4282

Jeg syns styret burde presentere argumenter for at de dobler fra 10 til 20 prosent. "Vi ser at kommersielle muligheter fort kan materialisere seg og da kan behov for kapital bli nødvendig". Noe sånt.
questi
22.04.2021 kl 00:08 4877

Hvis de skulle finne på å misbruke doblingen, tror jeg ikke de kan lykkes med å misbruke den nok en gang ved et senere tidspunkt?
Kan det bli fare for at vi er på et skråplan mot stadig mindre andeler?

Hvis vår avstemning skulle ha en effekt, er det trygt å stemme 'ja' og se gjennom fingrene med dette engangstilfellet, sånn for å gi dem en sjanse for å bevise planene... Eller er det riktigst å stemme 'nei'?
Redigert 22.04.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 00:05 4907

Vi vet alle at styrer gir emi fullmakter. Hva tar du oss for? Her det ikke snakk om bare å gi fullmakt. På tide å følge med! Her diskuterer vi at fullmakten dobles. Hvis du først skal skrive på tråden, må du i det minste sette deg inn i hva saken gjelder.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 00:01 4931

Bra trøkk på emisjonskonspirasjonene her,men i min verden så har styret bare gjort som selskaper flest gjør gir en fullmakt,blir den brukt de neste 12mnd,hvem vet tiden viser.
questi
21.04.2021 kl 23:45 5048

Et pragmatisk syn på dette med utvanning via emisjoner som små-mellomstor aksjonær kan være å se på mulighetene vi har i forhold til det å selge og kjøpe i en aksje som REC som stiger +/-20% flere ganger i kvartalet... For storaksjonærer er på en måte denne muligheten blokkert for dem...

Tror det er alltids mulig å få billigere enn emisjonskursen i REC fra børs.. av en eller annen grunn ... De som taper på dette er de som uheldigvis selger under emisjonskurs.. :(( Etter Røkkes inntog så ser det ut til at kursen stiger solid ca 1 mnd etter emisjon... Så de som hverken selger eller kjøper tjener uansett på det.

Jeg tror at dersom pengene fra forrige + kommende emisjonen blir brukt rett.. så sender det REC til nye høyder :)
Jeg tror det er sannsynlig at uten penger fra kommende emisjon så klarer ikke REC å nå ny høyde.
Redigert 22.04.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
questi
21.04.2021 kl 23:08 5299

Å betale for Aker-jurister som skal hjelpe NorwegianCrystals med skattesaken ville sikkert kunne regnskapsføres under 'Andre selskapsformål' :P Bare tuller litt med deg.. jeg tror de trenger en litt vid definisjon sånn at de ikke blir anklagd for å bruke penger som ikke er i tråd med vedtekter. Det å sløse penger tror jeg skjer i mindre grad i Røkkes selskaper da...

Enig med deg om at likebehandling av aksjonærer er best. Hadde vært fint om noen på generalforsamlingen hadde spurt om argumenter for og imot fra styret om emisjoner fremover bør være ordnet med tegningsrettigheter for alle med aksjer... særlig når det ikke er presserende likviditetshensyn :)
Redigert 21.04.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare