STYRET FORESLÅR EMISJONSFULLMAKT PÅ INNTIL 20%

omac
RECSI 20.04.2021 kl 15:35 52438

RECSI: STYRET FORESLÅR EMISJONSFULLMAKT PÅ INNTIL 20%

Oslo (TDN Direkt): Styret i Rec Silicon foreslår en emisjonsfullmakt på inntil 20 prosent av utstående aksjer i selskapet.

Det fremgår av innkalling til generalforsamling i selskapet publisert tirsdag.

"Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med inntil 74.482.000 kroner gjennom en eller flere aksjekapitalutvidelser. Fullmakten kan anvendes for følgende formål: (i) gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller andre selskapsformål; (ii) for bruk for incentivprogrammer for ansatte", heter det.

På generalforsamlingen i fjor bas styret i selskapet om en emisjonsfullmakt på inntil ti prosent.
Redigert 20.04.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
MGS
21.04.2021 kl 15:34 5333

Oisann, det var jo interessant... Ikke overrasket om de satte en ny en som førte til at vi gappet ned ved åpning i dag. Må huske at det er en ren algo som ikke bryr seg om nyheter eller det fundamentale
Furuen
21.04.2021 kl 15:32 5368

Shorten ble dekt inn i går.
questi
21.04.2021 kl 15:28 5420

Mange som blant annet Bernreuters sier at polypris skal ned mot slutten av året fordi Kina da har en god del nye kapasitet som vil være ferdig ved da.

Jeg tror at det forventede prisfallet i poly på sikt kan være tålelig for REC dersom:
- Det lages et skille mellom 'skitten' polysil fra Kina og 'ren' polysil fra REC i markedet i USA/Europa.
- Moseslake kan selge til en 'inhouse' partner i Europa eller USA. Norwegian Crystals og Norsun er de 2 eneste gjenlevende utenfor Kina :)) Hvorfor bygge nytt i USA eller Europa når man allerede har noen som er oppe?

Norwegian Crystals ambisjon om 20-dobling av produksjonen tror jeg best løses slik:
1. Slå seg sammen med REC og få kapital og skatterettshjelp via Røkkes apparat.
2. Dele veksten i 2, halvparten Europa/Norge og halvparten i USA.
3a. I begynnelsen før fabrikker kommer opp, kan MosesLake være leverandør.
3b. På sikt kan NorwegianCrystals bygge fabrikk nær MosesLake + REC bygge polysilfabrikk nær Glomsfjord - tilsammen = 20dobling av kapasitet.

---

For batteri tror jeg MosesLake vil være verdifull i oppstarten for å være en billig og lokal kilde for silan, som kan forsyne flere fremvoksende anodeprodusenter. Når disse begynner å vokse ved 2024-2025 vil nok en egen eller flere dedikerte silan-fabrikker måtte bygges av REC :)
Redigert 21.04.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 15:16 5567

Men hva tenker du om stabiliteten til poly-prisene? Er ikke til å legge skjul på at det et betydelig inflasjon på div råvarer i dagens klima pga overdrevent mye penger i markedet. Kan vi stole på at prisene holder seg gode over mange år? Jeg har ikke peiling, men er veldig på batteri-siden av skalaen
questi
21.04.2021 kl 15:12 5620

Nesten sikker på at jo raskere pengene er i boks.. jo raskere kan de kjøpe opp eller fusjonere med en ingotprodusent :)

Det koster ca 51 mill NOK å drifte NorwegianCrystals i 1 år...
https://www.nrk.no/nordland/51-millioner-til-norwegian-crystals-i-glomfjord_-60-ansatte-har-gatt-over-to-maneder-uten-lonn-1.15149226

Flere ting som Røkke kan hjelpe NorwegianCrystals med egentlig.. De sliter med omfattende skattekrav, som Røkkes advokater sikkert kan hjelpe dem med.
https://finansavisen.no/nyheter/jus/2021/02/25/7632068/norwegian-crystals-ledelsen-og-styre-saksokes-av-konkursbo

Og helst skulle de ha nok penger til å bygge flere ovner slik at de kan absorbere hele 2x MosesLake makskapasitet (!)...
Redigert 21.04.2021 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 15:10 5668

Emisjonspengene kan gå til ML for å oppgradere kapasitet. Ja de har penger for åpning. Men har de penger til å utvide for å produsere andre og mer attraktive former for poly? De må vel også bruke noen kroner for å kunne levere all silangassen som eventuelt kan komme for batteridelen.

Uansett, de 20% de ønsker fullmakt for vil være utvannende, MEN det vil bli brukt på formål som vil sikre oss kursutvikling vi ellers ikke ville tatt del i. Så dette blir bra og er positivt. At de søker fullmakt nå er bra. Det viser at ledelsen tenker fremover og er proaktive. God ledelse.

Jeg tenker at de ser hva som kommer, men de har ikke spikret avtalene enda. Når avtalene kommer er det greit å ha denne fullmakten i boks. Om de ikke hadde fullmakten i boks kan resultatet bli at de ikke får penger fort nok til å starte nødvendige oppgraderinger etc.

Det er et scenario hvertfall. Jeg tenker det er helt konkrete grunner for at de ønsker å utvide til 20%. Kjempebull for min del.
Redigert 21.04.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 15:07 5731

Enig, Questi. For min del, om de utløser emisjonen raskt på 17,- , så er AKH fortjent dette. Penger kjapt inn på bok til REC, og børsmeldingene kunne startet å komme ut til markedet. For at det er lagt planer, er jeg ikke i tvil om.
questi
21.04.2021 kl 14:41 5926

*hehe* jo det er et godt argument det med kjøpe over børs... :)
Som en morsom tankelek... hvis Aker skulle ønske å kjøpe seg opp (altså at målet var kun mer eierandel og ikke penger til vekst)... så kunne de kanskje ha kjøpt 1 mill aksjer per dag i 1.5 måneder? Omsetningen i dag er 2 mill aksjer :)

Og til Aker sitt forsvar var det deres fortjeneste at REC i det hele tatt har krabbet opp fra 3 kr :D
De fortjener virkelig en rabattert pris på 17 kroner :)

Det er egentlig mye mer velanvendte penger (og til det beste for alle parter) at Aker skyter den samme mengden penger (17*37mill = 629 mill NOK) inn i REC, istedet for å prute på pris for å få aksjene billig fra eksisterende aksjonærer :)
Redigert 21.04.2021 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 14:34 6024

Jeg synes ikke 17kr er noe å rope hurra for. Hvilken kurs tror dere AH må betale hvis de kjøper 37 millioner aksjer over børsen? Da besitter de eierskapet som de fleste er mener AH ønsker.
Rec er verdt mye mer enn 17kr.
questi
21.04.2021 kl 14:18 6147

Røkke overførte REC for noen måneder siden fra Aker Capital til Aker Horizons på kurs 16,62...
Dette er hva de anser REC er verdt... Bunnen etter grønn-korreksjon ligger også ca der.
Emisjonen tror jeg ligger litt høyere enn 16,62.
Kobler man dette mot timingen for meldingen så kan 17 være sannsynlig...

Synes det er rettferdig at nye aksjonærer i REC kan joine oss for ca 17 kr billetten - særlig når de kan bidra med penger for noen bra prosjekter.
Hvilken pris skulle ha vært rettferdig?
Redigert 21.04.2021 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 14:09 6212

Det har alltid vært verdifullt å tenke fremover, siri. Dette innebærer at man spekulerer i noe som ikke har materialisert seg, og slipper å deale med konsekvensene som har inntruffet. Vi er tross alt tenkende individer og ikke dyr som handler på instinkt. Det er fordeler og ulemper med emi. En ulempe er utvanning. Utvanning betyr som regel at de aksjene du besitter, blir mindre verdt enn de burde. Jeg har aldri uttalt at aksjene blir billigere. Men når man aner at de blir mindre verdt enn det de burde være verdt, så er det en reell bekymring som dessverre halleluja-koret ikke forstår.
Redigert 21.04.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.04.2021 kl 13:59 6319

Hvis man tenker seg at selskapet faktisk benytter fullmakten de er i ferd med å få, hvem av dere er det som har kapital nok tilgjengelig til å bli en betydelig aktør i en rettet (eller normal) emisjon? Minstetegning er normalt 100' EURO, og det er ikke gitt at de som tegner for dette beløpet får tildeling dersom emisjonen blir gjort pga et attraktivt case. Spiller det da noen rolle om AKH får sin pro-rata tildeling, eller litt mer, eller har man en tanke om hvem som bør bli tildelt aksjer?

Dere spekulerer i noe som ikke har materialisert seg enda. Det som ligger i kortene er vekst, noe de fleste burde synes var bra. At mange blir utvannet betyr ikke at den/de aksjene du besitter blir billigere - de vil ha samme verdi som alle andre aksjer i selskapet. Det blir derimot flere aksjer (og kanskje også aksjonærer) som eier selskapet.
Redigert 21.04.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 13:55 6376

Mer verdi, kanskje. Men mer-verdi? Thats the difference.

Jeg bryr meg ikke. Bare få driften igang. Har ikke millioner investert, litt gevinst og eventyr takk

🤓
Redigert 21.04.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Stonks_
21.04.2021 kl 13:52 6461

Kir er ikke engang du skal kødde med, han har tidligere vært et reint smerthelvete for små aksjonerer. Ikke like gale som de typiske bjellesauene. Men Røkke går under categorien corporat raider søk det opp så sier det mye om hvilken type investor Røkke er. Jeg er både optimistisk og pessimistisk til dette, grunnet mange variabler. En god regel er vit hvilken ledere du hopper til sengs med
rukmini
21.04.2021 kl 13:45 6519

Måten du startet der får meg til å tenke at du følte deg truffet:) Flere aksjer enn du kan drømme om? Se hvor lenge jeg har fulgt Rec og tipp om jeg kun er en døgnflue som nettopp startet denne reisen med konfirmantpengene eller om jeg har vært med i svært mange år og akkumulert deretter... Uten at antall aksjer burde diskvalifisere noen ifra å mene noe.

Jeg deler delvis din bekymring for utvanning men velger å være optimist med tanke på KIR sin historikk mot andre aksjonærer. Og jeg er helt enig med deg i at Rec er verdt mye mer enn dagens aksjekurs. Det har jeg ment siden 2018 og i enda større grad nå. Så får man håpe at det snart er dagen vi får våre antakelser bekreftet. En tålmodig jeger er en god jeger var det en som sa engang;)
Intravenøsiu
21.04.2021 kl 13:42 2898

33,4% er vel et viktig tall for Aker, jeg vil tro det er mange store aktører som ønsker å kjøpe REC, 33,4% så har Aker negativ kontroll.
Redigert 21.04.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 13:26 3018

Jasså, ruki, så du vet at jeg er ute av Rec jeg sitter med flere aksjer i Rec enn du kan drømme om. Maken til tullete utsagn! Min bekymring er å bli utvannet av Røkke, og den er ikke ubegrunnet. Jeg vet selvsagt hva en fullmakt er. Det er jo ikke det diskusjonen omhandler. Saken er at Rec er verdt mye mer enn dagens aksjekurs. Og at kursen faller etter at dobling av emi fullmakten ble kjent forteller vel litt om halleluja stemningen som flere av dere hadde i går.
Nsxnsx
21.04.2021 kl 13:24 3022

Kursen er 100% sikkert styrt dit noen vil at den skal være. Det kan det ikke være tvil om. Disse triggerne som vi har sett siden KIR annonserte sin inntreden som styreformann burde ha gitt en oppgang til minimum 28,- pr aksje. Utvikling i aksjen sammenlignet med triggere er jo helt tullete. Bare min mening.
rukmini
21.04.2021 kl 13:16 3131

Det er ikke mangel på substans jeg synes er problemet Flyers. Det er snarere at du skriver veldig positivt når du er inne og kommer med negative vinklinger/hentydninger til negative nyheter når du er ute. Sikkert i frykt for at den vil ta av igjen og du står igjen på perrongen, noe som er forståelig nok, men som en som har skrevet her lenge så burde du vite at det vi skriver sjelden har noen innvirkning og slik hopping positivt/negativt er (nesten) mer irriterende enn Nemi's desperate fabuleringer.

Du har jo nok kunnskap til å vite at dette er en fullmakt og ikke en bekreftet emisjon, og at intensjonen nok er å snu seg raskt ved behov uten å måtte gå via en ekstraordinær GF. Da betyr det mest sannsynlig at man har noen planer som på sikt vil gi mer verdi for selskapet, ikke mindre.
Intravenøsiu
21.04.2021 kl 13:10 3208

Det er vel ikke 45% de får det er vel nærmere 37,25% DERSOM man gjennomfører rettet emisjon der kun Aker deltar, dette er jo heller ingen selvfølge.

Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:56 3359

Ja, pih, jeg ser at du har vært med å diskutere Rec i ganske nøyaktig en måned. Du har en bratt læringskurve. Hvis du mener at de som har vært med å diskutere Rec i årevis, skal legge seg på et novise nivå så blir det veldig uinteressante diskusjoner. At småinvestorer blir forvirret, lar jeg ikke gå inn på meg. Det er småinvestorenes eget valg om de har lyst til å sette seg inn i caset Rec. Yulin oppkjøp forfaller f.eks i august. Kanskje emi skal brukes for å finansiere det, som noen har foreslått. Kanskje Rec skal inngå et nytt jv, snart? Du bør følge med, pih, isteden for å fortelle meg at det jeg skriver er helt uten substans.
strider1
21.04.2021 kl 12:50 3437

Enig. Nå må folk ta det litt med ro her. Mye nye uerfarne investorer her som tror at nå kommer det en emisjon på 20% rett rundt hjørnet. Aker skal lure alle å stjele billige aksjer.
DET ER FEIL!
Det er FORESLÅTT at man kan foreta en emisjon HVIS det dukker opp gode investeringsmuligheter som man må reagere kjapt på. Først da vil de komme en evt emisjon. Og det er stor forskjell på en emisjon som Norwegian ol. holder for å overleve, og en emisjon for å kunne hoppe på en god investering.

Som noen alt har sagt. Det vi må undre oss over her er hva en slik investering kan være. I mine øyne er det positivt å høre at selskapet ser for seg oppkjøp/nye investeringer. Hvis du er uenig det kan du stemme mot forslaget. Så enkelt er det.
Takk for nye billige aksjer på 16 tallet forresten.
edit: Leif
Redigert 21.04.2021 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Stonks_
21.04.2021 kl 12:49 3444

Kommer litt ann på om Aker har lyst til å utløse budplikten om dem kommer 1/3 av aksjene i selskapet, tror dem ikke vil det. Men om dem kommer med bud så blir det fort nei fra min side
Redigert 21.04.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:48 3456

Med jevne mellomrom bestemmer markedet seg for at Akers grønne skal ned i samlet flokk. Dette er en slik dag, alle er ned 2-4%. Så det trenger ikke ha noe med emisjonsfullmakten å gjøre.
Pih
21.04.2021 kl 12:40 3577

kursen faller voldsomt? er ikke unormalt at Recsi hopper opp og ned 3-4% ? dette er en helt vanlig dag for denne aksjen
Redigert 21.04.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Pih
21.04.2021 kl 12:37 3596

"Så det betyr at vi kan forvente at emi snart settes" .... det er jo en forventing helt uten substans at denne skal settes snart. om det blir en emi kan jo den settes 31.desember. er vel ikke noe som tilsier at den skal settes snart? det er slik innlegg som forvirrer småinvestorer som gjør at kursen hopper i alle retninger.
Kvike11
21.04.2021 kl 12:35 3615

Vi ved at DNB ikke deltager i emissionen, for de har solgt ud, da deres fonde ikke må overstige en hvis de af aktierne i et selskab.
Hvem skal købe dem.
Hvorfor falder kursen så voldsomt idag,
syntes jeg kan læse det er en god nyhed at de få vil udstede 74.482.000 aktier x dagens kurs ca 17 nkr giver 1.266.194.000 n kr
Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med
inntil NOK 74 482 000 gjennom én eller flere
aksjekapitalutvidelser.

problem er
The number of shareholders in REC Silicon is approximately 29 000. The Company’s share capital is NOK 372,412,658 divided into 372,412,658 shares

og hvem siger de ikke tilfalder Aker allesammen så aker kommer op på enejerdel på ca 45 %

Kan godt være vi skal stemme om det, men der står intet om vi bliver tildelt aktier.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:22 3745

Ja, ikke sant, her var det mange forslag til hva emi penger skal brukes til. Så det betyr at vi kan forvente at emi snart settes. Når emi settes bør kursen være så høy som mulig slik at vi unngår at vi småinvestorer blir veldig utvannet. Skal vi juble for høye eller lave aksjekurser?
Fholm
21.04.2021 kl 12:20 3751

jeg tipper det blir Yulin, var nok et powerplay å trekke ut folkene og skrive det ned i null. Å kjøpe opp, aktivere å spille spillet med en fot i hver leir hadde vært full klaff. Dog kursen går med snuta ned, så virker som om det er kun jeg som har de tankene.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:17 3727

Du kan så si. Men med 45000 aksjonærer i Rec, så er det nok veldig mange uten den utdannelsen.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:15 3772

Oppgradering Butte og oppstart ML er finansiert, så hvis det ikke er snakk om noe helt nytt, så er det Yulin (49%) som ikke er finansiert.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:11 3824

Det er for å ha papirene i orden i tilfelle styret må handle raskt.
Stonks_
21.04.2021 kl 12:11 3798

Oppkjøp av annet selskap, kansje store utvidelser av eksisterende fabrikker. kort fortalt så er det mange muligheter og ingen vet bare vente å se. så snart det kommer ml nyheter så fyker vi opp
Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:06 3816

Ja, med en milliard på bok. Hvorfor er det behov for å doble emi fullmakten?
Slettet bruker
21.04.2021 kl 12:01 3869

Jeg har lenge trodd at utdannelsen man tok for å jobbe med aksjekjøp -og salg var for å kunne lese markedet, regnskap og lese framtiden. Det ser dog ut som de kun lærer seg å vente på og deretter lese børsmeldinger før de gjør jobben sin. Underlig.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 11:57 3849

I hvilken forbindelse mener du det skal settes en emisjon på? Selskapet har allerede 1 milliard på bok?
Virker som på mange det skal komme en emisjon rett hjørnet her utav det blå.

I fjor hadde de akkurat samme melding til General forsamling, dog med 10%, meldingen om avtaler kom sent på høsten ETTERFULGT av emisjon.
Pengene ble hentet inn til oppstart av ML og utvidelse av Butte.
Avtaler på plass og deretter hente inn penger til noe som vi trengte

Med 1 milliard på bok, og OM de skulle hente inn mer penger i år så er det til ytterligere utvidelser noe som vil være svært svært positivt uansett hva disse skal brukes til. Vi HAR penger på bok og Butte genererer mer og mer ebidta og voldsomme stigninger i prisene ukentlig og utsiktene fremover blir bekreftet hele tiden(G14, poly mangel, solar prosjekt i voldsomt tempo over ALT, og enorm politisk vilje til å ta hjem (U.S) verdikjeder-Sol, batteri og halvleder markedet (intel blandt annet-allerede kunde)





Redigert 21.04.2021 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 11:44 3991

Altfor mye usikkerhet og småaksjonærer gjør at denne faller som en stein ved den minste nyhet som ikke har med oppstart av ML å gjøre. Nå har vi fått 2 børsmeldinger på kort tid, som burde tolkes positivt. Likevel faller vi. Bare å være litt grisk om man har penger.
Redigert 21.04.2021 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
spanjolen
21.04.2021 kl 11:39 3965

MA 100 - 16.8kr

Kanskje ett utgangspunkt
Slettet bruker
21.04.2021 kl 11:36 4028

Det kommer snart en emisjon og den bør settes så høyt som mulig.