STYRET FORESLÅR EMISJONSFULLMAKT PÅ INNTIL 20%

omac
RECSI 20.04.2021 kl 15:35 51703

RECSI: STYRET FORESLÅR EMISJONSFULLMAKT PÅ INNTIL 20%

Oslo (TDN Direkt): Styret i Rec Silicon foreslår en emisjonsfullmakt på inntil 20 prosent av utstående aksjer i selskapet.

Det fremgår av innkalling til generalforsamling i selskapet publisert tirsdag.

"Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med inntil 74.482.000 kroner gjennom en eller flere aksjekapitalutvidelser. Fullmakten kan anvendes for følgende formål: (i) gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller andre selskapsformål; (ii) for bruk for incentivprogrammer for ansatte", heter det.

På generalforsamlingen i fjor bas styret i selskapet om en emisjonsfullmakt på inntil ti prosent.
Redigert 20.04.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
rukmini
21.04.2021 kl 13:45 6463

Måten du startet der får meg til å tenke at du følte deg truffet:) Flere aksjer enn du kan drømme om? Se hvor lenge jeg har fulgt Rec og tipp om jeg kun er en døgnflue som nettopp startet denne reisen med konfirmantpengene eller om jeg har vært med i svært mange år og akkumulert deretter... Uten at antall aksjer burde diskvalifisere noen ifra å mene noe.

Jeg deler delvis din bekymring for utvanning men velger å være optimist med tanke på KIR sin historikk mot andre aksjonærer. Og jeg er helt enig med deg i at Rec er verdt mye mer enn dagens aksjekurs. Det har jeg ment siden 2018 og i enda større grad nå. Så får man håpe at det snart er dagen vi får våre antakelser bekreftet. En tålmodig jeger er en god jeger var det en som sa engang;)
Stonks_
21.04.2021 kl 13:52 6405

Kir er ikke engang du skal kødde med, han har tidligere vært et reint smerthelvete for små aksjonerer. Ikke like gale som de typiske bjellesauene. Men Røkke går under categorien corporat raider søk det opp så sier det mye om hvilken type investor Røkke er. Jeg er både optimistisk og pessimistisk til dette, grunnet mange variabler. En god regel er vit hvilken ledere du hopper til sengs med
Slettet bruker
21.04.2021 kl 13:55 6320

Mer verdi, kanskje. Men mer-verdi? Thats the difference.

Jeg bryr meg ikke. Bare få driften igang. Har ikke millioner investert, litt gevinst og eventyr takk

🤓
Redigert 21.04.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.04.2021 kl 13:59 6263

Hvis man tenker seg at selskapet faktisk benytter fullmakten de er i ferd med å få, hvem av dere er det som har kapital nok tilgjengelig til å bli en betydelig aktør i en rettet (eller normal) emisjon? Minstetegning er normalt 100' EURO, og det er ikke gitt at de som tegner for dette beløpet får tildeling dersom emisjonen blir gjort pga et attraktivt case. Spiller det da noen rolle om AKH får sin pro-rata tildeling, eller litt mer, eller har man en tanke om hvem som bør bli tildelt aksjer?

Dere spekulerer i noe som ikke har materialisert seg enda. Det som ligger i kortene er vekst, noe de fleste burde synes var bra. At mange blir utvannet betyr ikke at den/de aksjene du besitter blir billigere - de vil ha samme verdi som alle andre aksjer i selskapet. Det blir derimot flere aksjer (og kanskje også aksjonærer) som eier selskapet.
Redigert 21.04.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 14:09 6156

Det har alltid vært verdifullt å tenke fremover, siri. Dette innebærer at man spekulerer i noe som ikke har materialisert seg, og slipper å deale med konsekvensene som har inntruffet. Vi er tross alt tenkende individer og ikke dyr som handler på instinkt. Det er fordeler og ulemper med emi. En ulempe er utvanning. Utvanning betyr som regel at de aksjene du besitter, blir mindre verdt enn de burde. Jeg har aldri uttalt at aksjene blir billigere. Men når man aner at de blir mindre verdt enn det de burde være verdt, så er det en reell bekymring som dessverre halleluja-koret ikke forstår.
Redigert 21.04.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
questi
21.04.2021 kl 14:18 6091

Røkke overførte REC for noen måneder siden fra Aker Capital til Aker Horizons på kurs 16,62...
Dette er hva de anser REC er verdt... Bunnen etter grønn-korreksjon ligger også ca der.
Emisjonen tror jeg ligger litt høyere enn 16,62.
Kobler man dette mot timingen for meldingen så kan 17 være sannsynlig...

Synes det er rettferdig at nye aksjonærer i REC kan joine oss for ca 17 kr billetten - særlig når de kan bidra med penger for noen bra prosjekter.
Hvilken pris skulle ha vært rettferdig?
Redigert 21.04.2021 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 14:34 5968

Jeg synes ikke 17kr er noe å rope hurra for. Hvilken kurs tror dere AH må betale hvis de kjøper 37 millioner aksjer over børsen? Da besitter de eierskapet som de fleste er mener AH ønsker.
Rec er verdt mye mer enn 17kr.
questi
21.04.2021 kl 14:41 5870

*hehe* jo det er et godt argument det med kjøpe over børs... :)
Som en morsom tankelek... hvis Aker skulle ønske å kjøpe seg opp (altså at målet var kun mer eierandel og ikke penger til vekst)... så kunne de kanskje ha kjøpt 1 mill aksjer per dag i 1.5 måneder? Omsetningen i dag er 2 mill aksjer :)

Og til Aker sitt forsvar var det deres fortjeneste at REC i det hele tatt har krabbet opp fra 3 kr :D
De fortjener virkelig en rabattert pris på 17 kroner :)

Det er egentlig mye mer velanvendte penger (og til det beste for alle parter) at Aker skyter den samme mengden penger (17*37mill = 629 mill NOK) inn i REC, istedet for å prute på pris for å få aksjene billig fra eksisterende aksjonærer :)
Redigert 21.04.2021 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 15:07 5675

Enig, Questi. For min del, om de utløser emisjonen raskt på 17,- , så er AKH fortjent dette. Penger kjapt inn på bok til REC, og børsmeldingene kunne startet å komme ut til markedet. For at det er lagt planer, er jeg ikke i tvil om.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 15:10 5612

Emisjonspengene kan gå til ML for å oppgradere kapasitet. Ja de har penger for åpning. Men har de penger til å utvide for å produsere andre og mer attraktive former for poly? De må vel også bruke noen kroner for å kunne levere all silangassen som eventuelt kan komme for batteridelen.

Uansett, de 20% de ønsker fullmakt for vil være utvannende, MEN det vil bli brukt på formål som vil sikre oss kursutvikling vi ellers ikke ville tatt del i. Så dette blir bra og er positivt. At de søker fullmakt nå er bra. Det viser at ledelsen tenker fremover og er proaktive. God ledelse.

Jeg tenker at de ser hva som kommer, men de har ikke spikret avtalene enda. Når avtalene kommer er det greit å ha denne fullmakten i boks. Om de ikke hadde fullmakten i boks kan resultatet bli at de ikke får penger fort nok til å starte nødvendige oppgraderinger etc.

Det er et scenario hvertfall. Jeg tenker det er helt konkrete grunner for at de ønsker å utvide til 20%. Kjempebull for min del.
Redigert 21.04.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
questi
21.04.2021 kl 15:12 5564

Nesten sikker på at jo raskere pengene er i boks.. jo raskere kan de kjøpe opp eller fusjonere med en ingotprodusent :)

Det koster ca 51 mill NOK å drifte NorwegianCrystals i 1 år...
https://www.nrk.no/nordland/51-millioner-til-norwegian-crystals-i-glomfjord_-60-ansatte-har-gatt-over-to-maneder-uten-lonn-1.15149226

Flere ting som Røkke kan hjelpe NorwegianCrystals med egentlig.. De sliter med omfattende skattekrav, som Røkkes advokater sikkert kan hjelpe dem med.
https://finansavisen.no/nyheter/jus/2021/02/25/7632068/norwegian-crystals-ledelsen-og-styre-saksokes-av-konkursbo

Og helst skulle de ha nok penger til å bygge flere ovner slik at de kan absorbere hele 2x MosesLake makskapasitet (!)...
Redigert 21.04.2021 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 15:16 5511

Men hva tenker du om stabiliteten til poly-prisene? Er ikke til å legge skjul på at det et betydelig inflasjon på div råvarer i dagens klima pga overdrevent mye penger i markedet. Kan vi stole på at prisene holder seg gode over mange år? Jeg har ikke peiling, men er veldig på batteri-siden av skalaen
questi
21.04.2021 kl 15:28 5364

Mange som blant annet Bernreuters sier at polypris skal ned mot slutten av året fordi Kina da har en god del nye kapasitet som vil være ferdig ved da.

Jeg tror at det forventede prisfallet i poly på sikt kan være tålelig for REC dersom:
- Det lages et skille mellom 'skitten' polysil fra Kina og 'ren' polysil fra REC i markedet i USA/Europa.
- Moseslake kan selge til en 'inhouse' partner i Europa eller USA. Norwegian Crystals og Norsun er de 2 eneste gjenlevende utenfor Kina :)) Hvorfor bygge nytt i USA eller Europa når man allerede har noen som er oppe?

Norwegian Crystals ambisjon om 20-dobling av produksjonen tror jeg best løses slik:
1. Slå seg sammen med REC og få kapital og skatterettshjelp via Røkkes apparat.
2. Dele veksten i 2, halvparten Europa/Norge og halvparten i USA.
3a. I begynnelsen før fabrikker kommer opp, kan MosesLake være leverandør.
3b. På sikt kan NorwegianCrystals bygge fabrikk nær MosesLake + REC bygge polysilfabrikk nær Glomsfjord - tilsammen = 20dobling av kapasitet.

---

For batteri tror jeg MosesLake vil være verdifull i oppstarten for å være en billig og lokal kilde for silan, som kan forsyne flere fremvoksende anodeprodusenter. Når disse begynner å vokse ved 2024-2025 vil nok en egen eller flere dedikerte silan-fabrikker måtte bygges av REC :)
Redigert 21.04.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Furuen
21.04.2021 kl 15:32 5312

Shorten ble dekt inn i går.
MGS
21.04.2021 kl 15:34 5277

Oisann, det var jo interessant... Ikke overrasket om de satte en ny en som førte til at vi gappet ned ved åpning i dag. Må huske at det er en ren algo som ikke bryr seg om nyheter eller det fundamentale
questi
21.04.2021 kl 15:37 5287

Smart av dem å dekke inn.. Kommer det nyhet om at REC fusjonerer med Norwegian Crystals blir det dyrt å ha short :D
Slettet bruker
21.04.2021 kl 15:39 5276

Gode argumenter som alltid 😀 Jeg er fornøyd med at vi har to muligheter, ihvertfall. Det er et rimelig sterkt forhandlingskort Røkke vet å bruke. Ingenting bedre når hardt skal mot hardt.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 19:25 4837

Her må jeg arrestere deg, questi. Aker kjøpte posten til jum i 2019. Kursen var en katastrofe til september i 2020. Årsaken til at kursen steg var at Violet Power hadde planer om å lage en fullintegrert solarkjede som nabo til Rec, og kjøpe silisium av Rec. Samtidig fortalte Rec at G14 skulle etablere seg i ml, også. G14 har nok vært lenge på lab’n til Rec i ml, ref TT sine utsagn fra 2018. Dette var lenge før Aker sin inntreden. At Aker skal ha så mye av æren for dette er jeg uenig i, og ser ingen grunn for at de skal ha billige Rec aksjer som vanner ut småaksjonærene. Det er greit at Aker har en industriell posisjon, og finansielle muskler. Det sikrer investeringene til Rec aksjonærer og vi skal være glade for det. Det kan jo være at småaksjonærene får ta del i emisjonene fremover, men det vet vi ikke. Det er ikke ubetinget positivt at Røkke styret ber om doblet fullmakt.
Redigert 21.04.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 19:32 4802

Men begrunnelsen for doblet fullmakt er definitivt gode nyheter... Det er til vekst ✔️
Slettet bruker
21.04.2021 kl 19:56 4558

Hva annet skal Røkke styret begrunne doblet fullmakt med? Hva ville skjedd hvis de sa at fullmakten ønskes doblet fordi AH ønsker flere billige aksjer slik at de får den andelen av Rec som de ønsker, for å ha kontroll på selskapet? Det er åpenbart at fullmakten skal økes for vekst, men AH har nok egoistiske motiver også. Jeg skjønner rett og slett ikke halleluja stemningen når vi ikke besitter noen som helst info fra selskapet. Det vil ikke forundre meg om stemmene for denne doble fullmakten må være levert før 11. mai, heller. Det er jo praktisk for Røkke styret at halleluja koret stemmer for doblet fullmakt før de engang har guidingen på q1 presentasjonen.
Redigert 21.04.2021 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 20:02 4494

Kursen startet jo oppoverturen da REC meldte om at de hadde fått rydda opp i begge skattesakene. Deretter smalt de leveranseavtalene i bordet, og kursen begynte å fly. Bare en ørliten presisering :)
Slettet bruker
21.04.2021 kl 20:25 4479

Skattesaken ble løst 1/10. Rec steg ca 1kr på dette. Samarbeid med vp og g14 ble annonsert 13/10 og Rec steg nesten 7kr på dette, altså over emi kurs. Eiendoms-skattesaken ble løst 15/10, og da var det jo emi på 10,8 og Rec var jo under emi kurs, de neste dagene. Sånn gråbein, der har du hele historien, bare sånn for å presisere:)
Rec sin fundamentale oppgang var som sagt basert på nyheter om vp og g14. Og hadde således ikke noe med Aker å gjøre.
Redigert 21.04.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 20:35 4406

Jeg ønsker for min del et stort aktivt eierskap velkommen.
Jo større eierskap, jo større insentiv for å sikre investeringen lykkes. Formålet med emisjonsfullmakten er noe vi ikke har sett i RECsi på lang tid: Vekst!

Jeg gleder meg enormt til å høre mer 11.mai.
RECsi prises til 20% av verdien på fabrikkene deres/ det er rigget for kraftig økning. Vent og SE👍

Redigert 21.04.2021 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 20:39 4413

Jeg vil også minne om at vi på forumet visste om avtalen med vp en måned eller to før Rec informerte om den. Hvorfor tror dere Rec unnlot å informere om den? Ja, stemmer, de skulle jo ha emisjon og Aker sa at de kunne garantere for emisjonen, under visse betingelser...
questi
21.04.2021 kl 21:13 4167

Diskusjonen om hvor mye av æren for oppgangen Aker har er interessant :)
Jeg er enig med deg om at det muligens var VP som er den part som var mest keen på samarbeidet, men jeg tror ikke REC var helt passivt heller siden de ønsker å sondere MosesLakes fremtid :)

Det er likevel noe som jeg ikke får helt til å stemme med at Røkke ønsker flest mulige aksjer i REC for billigst mulig pris. Egentlig burde de ha gjennomført emisjonen før nyhetene kom for å få enda billigere? Jeg tror Røkke hadde en interesse av at nye aksjer utstedes til høyest mulig pris. Det blir interessant å se om emisjonen denne gang er rettet kun mot Aker eller om andre store er med... Hva som skjer signaliserer litt utviklingen på sikt.

Jeg tror at REC er en type selskap der 25% historisk i praksis har gitt eieren nok all-makt. Selv da Røkke fikk kjøpt på dumping til 1.6 og kursen var på 3, så var det ingen andre corporate raidere som kappes om å få bitene. Har aldri vært vanlig å ha flere grupperinger som kjemper om retning i styret. Men dersom Aker kun retter emisjonen mot seg selv - så vil sannsynligvis en motstandsbevegelse dannes :)

Tror de som var med på siste emisjon ville føle seg snytt hvis Røkke gav alt til seg selv?

Redigert 21.04.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 21:16 4130

Flyers det er da klart positivt at det er til vekst og at de vil sitte med massevis av cash.
Negativt at vi ikke helt vet hva planene er ja, men så er det sånn at Røkke/selskapet sier til deg at vi får vite mer snart til aksjonærenes beste. Så får man tolke det som man vil. Jeg velger å se på det som positivt:))
Slettet bruker
21.04.2021 kl 21:34 3952

Nei, falco, business er ikke så enkelt og likefrem. Jeg er ikke imot at Røkke og co får betalt ekstra i form av noen rimelige aksjer. Det er tross alt de som får i stand avtaler, fremover. Det jeg er bekymret for, er måten de gjør det på. Vi kan ikke sitte helt blåøyde og naive og tro Røkke styret tenker på småinvestorer. Jeg kan garantere at det gjøres ikke. Junior, som leder AH, har lyst til å bevise mye, og da er ikke småinvestorene på hans radar, heller. Jeg kan ikke fatte og begripe at de fleste av dere argumenterer som religiøse fanatikere og tror at Røkke styret med doblet fullmakt er veien til evig frelse. Vis meg planene slik at jeg kan vurdere om doblet fullmakt får min stemme. Du valgte vel ikke kona di usett, du heller, falco?
questi
21.04.2021 kl 21:39 3895

Jeg tror at Røkke er fortsatt avhengig av andre store investorers velvilje i REC.

'Garantien' vi småaksjonærer har, selv om de store ikke gir gratis til oss, er at de store heller ikke gir gratis til hverandre :)
Dermed har en emisjonskurs en slags rimelig grense :)
Redigert 21.04.2021 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 21:49 3795

Definer stor, questi. Jeg er selv en relativt stor privatinvestor, men kan ikke måle meg med banker og fond. Så klart banker og fond får være med. Aker kan ikke ta hele emisjonen. De store blir således ikke vannet ut. Det er det det er snakk om - utvanning!
Slettet bruker
21.04.2021 kl 21:49 3849

Jeg er faktisk ganske enig med Flyers her, vi skal ikke være blåøyde. Om det var slik rundt VP tidene at selskapet holdt den avtalen tilbake fra markedet i en tid hvor de satte emisjon. Det er jo det ganske skittent i tilfellet. For det ville vært bedre for aksjonærene i sin helhet om den infoen som var kurssensitiv kom ut tidlig.

Jeg er nokså fersk så kjenner ikke all historien så godt så skyt meg om jeg siterte deg feil her :P
Slettet bruker
21.04.2021 kl 21:51 3859

Er 100% enig i det du fremmer her.
Det er nøyaktig det jeg prøvde å beskrive det igår.
polion
21.04.2021 kl 21:54 3820

Flyers, jeg liker at du drar halleluja-gjengen noe nedpå, vil tro dette er den mest haussa aksjen på OSE. De få nyhetene som har kommet fra REC i den senere tid har visstnok vært udelt superpositive; KIR inn som styreleder, tapet av VP og nå emi-varslingen. Som aksjonær, sitter jeg fremdeles og venter på nyheter fra REC som kan være reelt kursdrivende.

For øvrig så har temaet over lang tid vært hvordan Røkke/Aker-systemet på en eller annen måte skal klare ta rotta på de øvrige aksjonærene? Kanskje de nå er godt i gang allerede, emien er en variant, og så skal vi slett ikke se bort fra at de kommer til å benytte seg av flere andre mulige triks (mange å velge i og Flyers har tidligere nevnt noen).

Og hva med dagens REC-kurs i forhold til det som hausserne mener burde vært den korrekte kursen? Dagens kurs er det absolutt intet å si på, det er nemlig på dette nivået markedet mener kursen skal ligge. REC har over tid ikke hatt noe av betydning å melde, noe som også underbygger den meget slappe kursen.




Slettet bruker
21.04.2021 kl 21:58 3783

Du har forstått det korrekt, amatør.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 22:07 3688

Det var godt. Jeg syns det hørtes merkelig ut. At de gjorde det slik altså.

Blir spennende å se hva som skjer fremover nå. Jeg tror det er gode grunner til at de øker fullmakten sin fra 10% til 20%. Det kan være oppkjøp/JV, oppgradering av ML for å levere silan, eventuelt monograde. ML har aldri levert monograde og siste tallet jeg hørte fra TT var at det vil koste 50mUSD å oppgradere ML til monograde. Nemi's har jo påpekt dette en del ganger også, for å si det mildt. Kanskje noe av det vettuge personen har kommet med av info.
Redigert 21.04.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2021 kl 22:09 3700

Da får du vel ta konklusjonen om at han lurer oss alle og at vi alle er religiøse fanatikere osv:)
Mulig vi blir noe utvannet men da bløffer dem godt når de sier det er til aksjonærenes beste, men gevinst vil du få uansett om den blir noe lavere enn du håpet.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 22:10 3712

Hvorfor er kursen ned 8kr med en strøm av positive nyheter nærmest daglig. Vekst/grønn korreksjon på Rec? Hvorfor det? Framtidig inntjening var vel ikke mye priset inn. Kansellering VP samarbeid? Nei, kursen var under 15 før dette ble meldt. Jeg mener fallet først og fremst skyldes at Røkke ikke har sagt et klyva ord etter at han ble valgt til styreformann. Han kunne lett motvirket fallet hvis han ønsket det, uten å børsmelde noe som helst. Kursen faller på grunn av usikkerheten dette skaper, tror jeg. Hva holder han egentlig på med? Får han orden på dette ? Så bes det om fullmakt om 20% emisjon. Utvanning, Rec trenger penger...tolkes negativt.

Det er jo veldig rart at markedet fremdeles ikke tør prise inn ML overhodet. Jeg mener det forteller om for dårlig informasjon til aksjonærer og marked, hvis ikke ML forblir stengt da...
omac
21.04.2021 kl 22:16 3643

Røkke driter i kursen fra dag til dag, han bygger industri
Slettet bruker
21.04.2021 kl 22:19 3615

Nå snakker vi her om en vekst emisjon spanjolen som gjør at vi sitter med masse cash vi enda ikke vet hva skal brukes til. Men som selskapet/Røkke sier vi snart vil få vite.