2020 Bulkers, Baltic Capesize-indeks er opp 16,2 prosent

Jarba1968
2020 21.04.2021 kl 15:01 40550

Baltic Capesize-indeks er opp 16,2 prosent til 33.290 dollar pr dag. 2020 Bulkers mot nye høyder. Break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag. Blir en spennende vår og sommer med stadig større månedlige utbytter. Generell nedgang i dag, men tørrbulk har startet oppturen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Staffanstorp
11.05.2021 kl 14:48 5426

11 May

Baltic Dry-indeksen er opp 0,4 prosent til 3.254 poeng, ifølge The Baltic Exchange.

Capesize-ratene faller 0,8 prosent til 42.031 dollar, Panamax er opp 2,4 prosent til 26.404 dollar, Handysize stiger 1,8 prosent til 20.044 dollar mens Supramax-ratene er opp 1,3 prosent til 24.699 dollar.

På Oslo Børs faller Golden Ocean 4,2 prosent, 2020 Bulkers er ned 1,8 prosent, Belships faller 2,3 prosent mens Jinhui Shipping er ned 1,8 prosent.

Baltic Dry-indeksen utarbeides av London-baserte Baltic Exchange. Indeksen var oppe i all-time high 20. mai 2008, da den nådde 11.793 poeng. All-time low fant sted 10. februar 2016, da den var nede i 290 poeng.
just4fun
11.05.2021 kl 16:13 5359

Håper også på noe slikt. Svært ustabile futures om dagen, i dag ned til 40.000 for mai som skulle tilsi at ratene vil falle noe fremover.
Staffanstorp
12.05.2021 kl 07:10 5151

Cape
May
38875
-1625
Jun
37250
-2325
Q3
33750
-1000
Cal22
20850
-525
Redigert 12.05.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
12.05.2021 kl 08:57 5069

Folk fyrer seg opp, roper krise og selger alt de eier og har fordi om FFA dropper et poeng eller to. Dersom supercyclen er sann og at i kombinasjon med historiens laveste ordrebok, stigende stål og skipspriser, den kanskje vil vare i 2-3 år, er det fortsatt veldig langt opp til tidligere Baltic rekorder på rundt 11,000 poeng. Og Cape priser over $140 millioner. Her er det bare å lene seg tilbake, trekke pusten og la verdiene og pengene yngle uforstyrret i noen år til.
Redigert 12.05.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 16:24 4934

Haha, er så enig med deg Sonatrach! Tørrlast har så vidt begynt å røre på seg slik jeg ser det, bare vent om 1 og 2 år, da skal dere få se kunder som skriker etter nok tørrlast båter! Det vil bli umulig å oppdrive de neste 3-4 årene! Ingen nybygg mer eller mindre er bestilt, og kapasiteten hos verftene er allrede sprengt pga container båter som nå "ALLE" redere skal bygge! BULL!!!!
Sonatrach
12.05.2021 kl 18:55 4883

La oss heller ikke glemme rekord demolition priser. Det burde trekke noen gamle rustbøtter ut av markedet også!
Staffanstorp
13.05.2021 kl 07:55 4673

Cape
May
38125
-750
Jun
36125
-1125
Q3
33375
-375
Cal22
20875
+25
Redigert 14.05.2021 kl 06:07 Du må logge inn for å svare
Staffanstorp
14.05.2021 kl 06:32 4426

Cape FFA May 20
May
36500
+250
Jun
35625
+1375
Q3
36625
+1875
Cal22
21625
+125



Redigert 20.05.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
phantom1
14.05.2021 kl 07:39 4452

China’s ferrous futures contracts, including those of iron ore and steel, fell from their record highs on Thursday, amid the rapid reversal of market sentiment from bullish to bearish in response to signals from Beijing that the government is displeased with the surge in commodities prices.

Among all falls on May 13, iron ore futures slumped the most, with the most-traded iron ore futures contract for September delivery on the Dalian Commodity Exchange (DCE) diving
($15.3/dmt) or 7.5% from Wednesday’s settlement price.
Spot sales of construction steel among the 237 Chinese traders fell further by 26.9% on day, China rebar price slips $9/t, spot sales slump
China’s prices of imported iron ore for both port inventories and seaborne cargoes slumped on May 13, with trading in the seaborne market cooling.
SEADEX 62% Australian fines, on the same day, slumped $16.05/dm to $217.65/dmt CFR Qi
Staffanstorp
14.05.2021 kl 07:48 4485

Good. Need for a massive pause right now.
phantom1
14.05.2021 kl 08:41 4484

Down 5TC -3.4% DoD & still driven by concerns on
expensive ore: C10 & C14 fell most, -3.4% & -4.9%
DoD. Correction is underway though w/ iron ore
Jun'21 down -25% from record on Wednesday!
C5 assessed 13.6$/t (-2.5% DoD) & last done at
13.5$/t w/ 12.5 rumour for late May. Next support
at 13.1$/t (Fib'76.4%), yet iron ore prices to stabilise
first as Asian mills won't buy a falling stone!
phantom1
14.05.2021 kl 09:18 4425

Gruveaksjer faller vidre
Fortescue Metals Group Ltd $22.79 -0.65 -2.77%
RIO Tinto Ltd $125.43 -2.57 -2.01%
BHP Group Ltd $49.57 -0.78 -1.55%
just4fun
17.05.2021 kl 18:39 3922

Lenge siden det dukket opp nye ordre på Capsize eller Newcatlemax, men nå har Trøims varslede satsing kommet frem i rapportene.
WEEK 19 NEWCASTLEMAX 4, 2023/2024, Magni Partners, New Times Shipyard.
Staffanstorp
17.05.2021 kl 20:32 3826

Ocean Yield backing with finance? Greenest of greenest vessels I reckon these are.
Kalle Kurtasje
19.05.2021 kl 14:03 3411

Siste mulighet for utbytte for APRIL på 0,21 amerikanske dollar idag, onsdag 19. mai.
I morgen omsettes 2020 Bulkers ex utbytte - (hvis jeg har oppfattet alt riktig.)
Staffanstorp
19.05.2021 kl 14:09 3399

Correct. And in abt. 20 days we get the May dividends announcement.
Kalle Kurtasje
19.05.2021 kl 14:35 3364

Blir litt bortskjemt med utbytter 12 x i året fra 2020 Bulkers,
så litt stusselig når de ande shipping-selskapene betaler utbytte kun hvert kvartal. :))
Swordrup
20.05.2021 kl 08:29 7270

0,21$ utbytte😊 Blir pent på konto og mer kommer neste mnd👌
Staffanstorp
20.05.2021 kl 12:31 7130

FFA June and Q3 show strength this week.
Staffanstorp
20.05.2021 kl 19:37 7042

Cape FFA May 28
June
28500
-1750
Q3
33075
-1175
Cal22
21225
+175
Redigert 28.05.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
24.05.2021 kl 13:20 6564

Hvilken Nordnet konto kan denne aksjen kjøpes på?
kakemann
24.05.2021 kl 13:57 6547

Ikke ASK. Siden selskapet er registrert i Bermuda er det ingen kildeskatt, så investeringskonto Zero er sannsynligvis det beste valget om du har muligheten.
Redigert 24.05.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Staffanstorp
24.05.2021 kl 16:03 6492

The Baltic Dry Index fell 2.5% to 2,809 on Tuesday, snapping a four-day winning streak, after the Chinese government announced stepped-up measures to keep a lid on soaring raw material prices which threaten to undermine the country’s economic recovery. The capesize index, which tracks iron ore and coal cargos of 150,000-tonnes, plunged 5.3% to 3,745, the lowest since April 20th; and the panamax index which tracks cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes of coal and iron ore, decreased 1.1% to 2,809. Among smaller vessels, the supramax index rose by 22 points to 2,450. source: Baltic Exchange
Redigert 25.05.2021 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
kronerulling
25.05.2021 kl 22:11 6164

Hva vil dagens nyhet si?

2020 Bulkers Ltd. (the "Company") has today distributed to its shareholders a request for approval by resolution in writing, inter alia, to reduce the Company's Share Premium account from US$120,232,597 to US$105,232,597. A copy of the Notice, Information Statement and Written Resolutions are attached. The request is made to its shareholders with shares registered on the record date May 21[st], 2021.
Swordrup
25.05.2021 kl 22:48 6126

Det vil si mindre utbytte for oss som hadde aksjen 21 mai. Det var tenkt 0,21$ per aksje, men nå blir det noe mindre. Dette for at de overfører pengene til en annen konto da den ikke hadde hadde nok penger slik regelverket sier. Vet ikke hvorfor, men but but..
just4fun
25.05.2021 kl 23:29 6073

De tok samme grep for en god stund tilbake, det er derfor du får utbytte som Tilbakebetaling og ikke som Utbytte i kontoutskriften. Du betaler da ikke løpende skatt på utbyttene du mottar, men først når du selger aksjen. Utbyttene blir da fratrukket din inngangspris.
- Dette vil IKKE ha noen innvirkning på allerede vedtatte utbytter og denne forespørselen vil bli tatt opp for avstemming på General Forsamlingen.

Info om "Share Premium Account" eller overskuddsfond:

https://www.investopedia.com/terms/s/sharepremiumaccount.asp
Swordrup
26.05.2021 kl 09:18 5954

Takk for den infoen just4fun. Trodde jeg hadde peiling for en gangs skyld 😊
Spekulant1
30.05.2021 kl 19:59 5387

I morgen kommer utbytte, og snart får vi fasit for mai. Skikkelig god aksje å sitte med dette. 😊
Pilteri
30.05.2021 kl 22:03 5319

Dette høres ut som nedsettelse av aksjekapitalen eller overkursfondet. Dvs at aksjonærene får tilbake innbetalt aksjekapital og er skattefritt. Blir nesten som å ta penger ut av banken. Skattefritt da det jo ikke er noen gevinst på den. See?
ks1977
30.05.2021 kl 23:07 5348

Det er misvisende å kalle det skattefritt; Det er korrekt at selve tilbakebetalingen ikke utløser (umiddelbar) skatteplikt, men GAV/kjøpsverdien din blir nedjustert like mye som tilbakebetalingen så når du selger så må du skatte for denne tilbakebetalingen.

Selger du i år, og ikke holder aksjene i et AS, så er konsekvensene for deg identisk med om det var et utbytte. Holder du aksjene over årsskifte så får du "utsatt skatt".

Har du aksjen på en Zero-konto så er det revnende likegyldig om det er tilbakebetaling eller utbytte.
kakemann
31.05.2021 kl 17:48 5184

Nå som mai er over, er det noen som har forventninger om utbytte? Ser vi $0.30 for mai?
just4fun
01.06.2021 kl 07:39 4970

Litt usikker, mitt exel ark viser en kontantstrøm på ca 31 cent (v. 30% premie mot capesize og 1800 USD/dag skrubber fordel) så burde være mulighet.
kakemann
01.06.2021 kl 08:11 4930

De har oppgitt 35% premie mot capesize i snitt i flere intervjuer, så det er mulig dine estimater kommer inn litt lavt.
just4fun
01.06.2021 kl 10:56 4820

Hadde 35% tidligere, men de oppnådde "kun" 30% etter Q4 så har derfor lagt inn 30% inntil videre. De hadde vel da 3 av skipene på faste rater mot 2 i dag så det burde være en oppside på mine "estimater".
kakemann
01.06.2021 kl 11:42 4814

Her sier Magnus Halvorsen den 20.5. at de får 35%.

https://youtu.be/Bz4cvrQUtsE?t=767

Men børsmeldingen her, https://newsweb.oslobors.no/message/532789 , ligner mer på 30%. Vi får vente å se hva de kommer med for mai om en ukes tid.
just4fun
01.06.2021 kl 12:43 4824

Ja, utifra de tallene tjente de jo 40.800 inkl. scrubber-fortjeneste (39.000/dag) for de 5 skipene som gikk på spotrater som tilsvarer rett i overkant av 30% over capsize snittet på 29.800.
Spekulant1
01.06.2021 kl 19:16 4764

En ting er ihvertfall sikkert. Denne slipper jeg ikke før en god stund etter at de nye miljøforskriftene slår inn i januar 2023. Vil nok få 2-3-4 gode år fremover med strammere og strammere marked.
kronerulling
01.06.2021 kl 20:46 4737

Si det blir 3 år med gode år med et utbyttesnitt på 0,1$/0,83kr. Det vil da si 0,83x12x3 = 29,88kr totalt, minus skatt. Etter de nye miljøforskriftene som slår inn i januar 2023, vet vi ikke hva som vil skje med dagens flåte til 2020 Bulkers. Må de ombygges? Kommer det svindyre avgifter til ikke miljøvennlige båter? Hvem vet? Må 2020 ut å hente penger til dette? Henter dem penger vil kursen falle og man taper på en måte de utbyttepengene som er utbetalt opp igjennom årene... Hva tenker folket?
ks1977
01.06.2021 kl 21:40 4707

Er vel ikke stor sannsynlighet for at helt nybygde ECO-skip faller for kort ifht EEXI (og hvis de gjør det, så vil absolutt hele flåten gjøre det).

Litt lenger frem i tid (frem mot 2030) så er det mer åpent - gitt at det vi ser nå (for CO2e) er starten på en revolusjon, men dette vil nok gjøres på en slik måte at det er de eldste (les; mest forurensende båtene) som skvises ut først. Det er grunnen til at jeg fokuserer på ECO-flåter (kommer det en dyr CO2e-avgift så tror jeg at ECO vil kunne cashe inn mellomlegget mellom det de verste skipene må ut med, og det 2020B må ut med - og alternativt drivstoff er p.t ikke konkurransedyktig uten en heftig CO2e-avgift).
Kalle Kurtasje
01.06.2021 kl 23:00 4651

Forventningene til utbytte er mye høyere enn 0,1 USD pr mnd.
Utbyttet bør være nærmere 0,3, med dagens ratenivå på 30-40.000 pr dag (inkl premium).
kronerulling
02.06.2021 kl 06:24 4541

Tok utgangspunkt i 0,1 i snitt over 3 år. Tviler sterkt på et snitt på 0,3 over 3 år.
Thegoldenone
02.06.2021 kl 09:28 4437

1. Noen som har fått kontakt med IR hos 2020? Har ikke fått noe svar. Trenger ikke bety noe men fint å svare på henvendelser.
2. Virket faktor er mest viktig for kursen spotprisen eller FFA markedet?
3. Er ikke 2020 litt vel eksponert mot jern og kull? I forhold til mindre skip som frakter mye rart så seiler cape+newcastle bare med 2 varer. Sårbare her?

Så tanken er at etter 2023 kan 2020 få en boost i inntjeningen sin siden de f.eks ikke trenger å tørrdokke, ingen capex fremover, andre skip må kanskje slowsteame, mens 2020 kan kjøre for full maskin og ta inn mer penger?

Mulig at bulktoppen er for lengst nådd innen 2030, og det er ikke sikkert at 2020 eksisterer lenger da.
Redigert 02.06.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
ks1977
02.06.2021 kl 17:27 4397

1. Jeg har ikke prøvd, kanskje andre har
2. Ingen anelse. Don't know, don't care :)
3. Ja, ekstremt eksponert mot jernmalm. Makrobildet for jernmalm ser dog bra ut, både på kort sikt (infrastrukturpakker) og lang sikt (etterspørselen har steget jevnt og trutt praktisk talt hvert eneste år, og Kina skal vel bare fortsette å vokse)

Når/dersom EEXI trår i kraft 01.01.2023 så kan (...) det føre til at de eldste skipene må redusere hastigheten (eller i verste fall skrotes), om ikke umiddelbart, så etter hvert (snakk om at IMO ønsker å evaluere etter to år). I så fall vil ratene for alle skip gå opp.

Dersom resten av verden følger i EU sine fotspor (hvilket nå mange land, herunder UK og USA har vedtatt) og innfører en CO2e-avgift, så vil denne ramme skjevt slik at de eldre skipene må betale mer i avgift siden de forurenser mer (her er det også en usikkerhet/joker; i verste fall så kan dette medføre mer ballastgang for de eldste skipene, uten at jeg husker alle detaljene rundt det). Det vil da bety at vi enten får en massiv skroting, eller (mer sannsynlig, evt en kombinasjon) at ratene går opp for å dekke (deler av) avgiftene.

Ingen anelse når bulktoppen nås, men har tro på at man i 2020B - selv med dagens kurs - vil få inn hele aksjekursen i utbytte lenge før 2030.
Sonatrach
02.06.2021 kl 17:40 4386

Dry bulk – Chinese iron ore futures continue higher

On the back of reports that steel hub Tangshan plans to ease requirements for output cuts, Chinese iron ore futures increased by more than 7% yesterday, marking the third straight session with gains. According to media reports, the Tangshan government hosted a symposium on Monday, where the topic was to lower production curtailments for some mills that had completed ultra-low emission upgrades.

The most-traded futures (September delivery) on the Dalian Commodity Exchange gained 7.3% to USD ~184 per ton, while spot prices for iron ore with 62% iron content increased by USD 8 to USD ~201 per ton. The hopes of increasing demand also spilled over to coking coal futures, which were up by ~5%.