2020 Bulkers, Baltic Capesize-indeks er opp 16,2 prosent


Baltic Capesize-indeks er opp 16,2 prosent til 33.290 dollar pr dag. 2020 Bulkers mot nye høyder. Break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag. Blir en spennende vår og sommer med stadig større månedlige utbytter. Generell nedgang i dag, men tørrbulk har startet oppturen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Cape FFA May 28
June
28500
-1750
Q3
33075
-1175
Cal22
21225
+175
Redigert 28.05.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare

Hvilken Nordnet konto kan denne aksjen kjøpes på?
kakemann
24.05.2021 kl 13:57 5126

Ikke ASK. Siden selskapet er registrert i Bermuda er det ingen kildeskatt, så investeringskonto Zero er sannsynligvis det beste valget om du har muligheten.
Redigert 24.05.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare

The Baltic Dry Index fell 2.5% to 2,809 on Tuesday, snapping a four-day winning streak, after the Chinese government announced stepped-up measures to keep a lid on soaring raw material prices which threaten to undermine the country’s economic recovery. The capesize index, which tracks iron ore and coal cargos of 150,000-tonnes, plunged 5.3% to 3,745, the lowest since April 20th; and the panamax index which tracks cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes of coal and iron ore, decreased 1.1% to 2,809. Among smaller vessels, the supramax index rose by 22 points to 2,450. source: Baltic Exchange
Redigert 25.05.2021 kl 17:02 Du må logge inn for å svare

Hva vil dagens nyhet si?

2020 Bulkers Ltd. (the "Company") has today distributed to its shareholders a request for approval by resolution in writing, inter alia, to reduce the Company's Share Premium account from US$120,232,597 to US$105,232,597. A copy of the Notice, Information Statement and Written Resolutions are attached. The request is made to its shareholders with shares registered on the record date May 21[st], 2021.
Swordrup
25.05.2021 kl 22:48 4706

Det vil si mindre utbytte for oss som hadde aksjen 21 mai. Det var tenkt 0,21$ per aksje, men nå blir det noe mindre. Dette for at de overfører pengene til en annen konto da den ikke hadde hadde nok penger slik regelverket sier. Vet ikke hvorfor, men but but..
just4fun
25.05.2021 kl 23:29 4654

De tok samme grep for en god stund tilbake, det er derfor du får utbytte som Tilbakebetaling og ikke som Utbytte i kontoutskriften. Du betaler da ikke løpende skatt på utbyttene du mottar, men først når du selger aksjen. Utbyttene blir da fratrukket din inngangspris.
- Dette vil IKKE ha noen innvirkning på allerede vedtatte utbytter og denne forespørselen vil bli tatt opp for avstemming på General Forsamlingen.

Info om "Share Premium Account" eller overskuddsfond:

https://www.investopedia.com/terms/s/sharepremiumaccount.asp
Swordrup
26.05.2021 kl 09:18 4535

Takk for den infoen just4fun. Trodde jeg hadde peiling for en gangs skyld 😊

I morgen kommer utbytte, og snart får vi fasit for mai. Skikkelig god aksje å sitte med dette. 😊
Pilteri
30.05.2021 kl 22:03 3898

Dette høres ut som nedsettelse av aksjekapitalen eller overkursfondet. Dvs at aksjonærene får tilbake innbetalt aksjekapital og er skattefritt. Blir nesten som å ta penger ut av banken. Skattefritt da det jo ikke er noen gevinst på den. See?
ks1977
30.05.2021 kl 23:07 3927

Det er misvisende å kalle det skattefritt; Det er korrekt at selve tilbakebetalingen ikke utløser (umiddelbar) skatteplikt, men GAV/kjøpsverdien din blir nedjustert like mye som tilbakebetalingen så når du selger så må du skatte for denne tilbakebetalingen.

Selger du i år, og ikke holder aksjene i et AS, så er konsekvensene for deg identisk med om det var et utbytte. Holder du aksjene over årsskifte så får du "utsatt skatt".

Har du aksjen på en Zero-konto så er det revnende likegyldig om det er tilbakebetaling eller utbytte.
kakemann
31.05.2021 kl 17:48 3765

Nå som mai er over, er det noen som har forventninger om utbytte? Ser vi $0.30 for mai?
just4fun
01.06.2021 kl 07:39 3551

Litt usikker, mitt exel ark viser en kontantstrøm på ca 31 cent (v. 30% premie mot capesize og 1800 USD/dag skrubber fordel) så burde være mulighet.
kakemann
01.06.2021 kl 08:11 3511

De har oppgitt 35% premie mot capesize i snitt i flere intervjuer, så det er mulig dine estimater kommer inn litt lavt.
just4fun
01.06.2021 kl 10:56 3401

Hadde 35% tidligere, men de oppnådde "kun" 30% etter Q4 så har derfor lagt inn 30% inntil videre. De hadde vel da 3 av skipene på faste rater mot 2 i dag så det burde være en oppside på mine "estimater".
kakemann
01.06.2021 kl 11:42 3395

Her sier Magnus Halvorsen den 20.5. at de får 35%.

https://youtu.be/Bz4cvrQUtsE?t=767

Men børsmeldingen her, https://newsweb.oslobors.no/message/532789 , ligner mer på 30%. Vi får vente å se hva de kommer med for mai om en ukes tid.
just4fun
01.06.2021 kl 12:43 3405

Ja, utifra de tallene tjente de jo 40.800 inkl. scrubber-fortjeneste (39.000/dag) for de 5 skipene som gikk på spotrater som tilsvarer rett i overkant av 30% over capsize snittet på 29.800.

En ting er ihvertfall sikkert. Denne slipper jeg ikke før en god stund etter at de nye miljøforskriftene slår inn i januar 2023. Vil nok få 2-3-4 gode år fremover med strammere og strammere marked.

Si det blir 3 år med gode år med et utbyttesnitt på 0,1$/0,83kr. Det vil da si 0,83x12x3 = 29,88kr totalt, minus skatt. Etter de nye miljøforskriftene som slår inn i januar 2023, vet vi ikke hva som vil skje med dagens flåte til 2020 Bulkers. Må de ombygges? Kommer det svindyre avgifter til ikke miljøvennlige båter? Hvem vet? Må 2020 ut å hente penger til dette? Henter dem penger vil kursen falle og man taper på en måte de utbyttepengene som er utbetalt opp igjennom årene... Hva tenker folket?
ks1977
01.06.2021 kl 21:40 3289

Er vel ikke stor sannsynlighet for at helt nybygde ECO-skip faller for kort ifht EEXI (og hvis de gjør det, så vil absolutt hele flåten gjøre det).

Litt lenger frem i tid (frem mot 2030) så er det mer åpent - gitt at det vi ser nå (for CO2e) er starten på en revolusjon, men dette vil nok gjøres på en slik måte at det er de eldste (les; mest forurensende båtene) som skvises ut først. Det er grunnen til at jeg fokuserer på ECO-flåter (kommer det en dyr CO2e-avgift så tror jeg at ECO vil kunne cashe inn mellomlegget mellom det de verste skipene må ut med, og det 2020B må ut med - og alternativt drivstoff er p.t ikke konkurransedyktig uten en heftig CO2e-avgift).

Forventningene til utbytte er mye høyere enn 0,1 USD pr mnd.
Utbyttet bør være nærmere 0,3, med dagens ratenivå på 30-40.000 pr dag (inkl premium).

Tok utgangspunkt i 0,1 i snitt over 3 år. Tviler sterkt på et snitt på 0,3 over 3 år.

1. Noen som har fått kontakt med IR hos 2020? Har ikke fått noe svar. Trenger ikke bety noe men fint å svare på henvendelser.
2. Virket faktor er mest viktig for kursen spotprisen eller FFA markedet?
3. Er ikke 2020 litt vel eksponert mot jern og kull? I forhold til mindre skip som frakter mye rart så seiler cape+newcastle bare med 2 varer. Sårbare her?

Så tanken er at etter 2023 kan 2020 få en boost i inntjeningen sin siden de f.eks ikke trenger å tørrdokke, ingen capex fremover, andre skip må kanskje slowsteame, mens 2020 kan kjøre for full maskin og ta inn mer penger?

Mulig at bulktoppen er for lengst nådd innen 2030, og det er ikke sikkert at 2020 eksisterer lenger da.
Redigert 02.06.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
ks1977
02.06.2021 kl 17:27 2980

1. Jeg har ikke prøvd, kanskje andre har
2. Ingen anelse. Don't know, don't care :)
3. Ja, ekstremt eksponert mot jernmalm. Makrobildet for jernmalm ser dog bra ut, både på kort sikt (infrastrukturpakker) og lang sikt (etterspørselen har steget jevnt og trutt praktisk talt hvert eneste år, og Kina skal vel bare fortsette å vokse)

Når/dersom EEXI trår i kraft 01.01.2023 så kan (...) det føre til at de eldste skipene må redusere hastigheten (eller i verste fall skrotes), om ikke umiddelbart, så etter hvert (snakk om at IMO ønsker å evaluere etter to år). I så fall vil ratene for alle skip gå opp.

Dersom resten av verden følger i EU sine fotspor (hvilket nå mange land, herunder UK og USA har vedtatt) og innfører en CO2e-avgift, så vil denne ramme skjevt slik at de eldre skipene må betale mer i avgift siden de forurenser mer (her er det også en usikkerhet/joker; i verste fall så kan dette medføre mer ballastgang for de eldste skipene, uten at jeg husker alle detaljene rundt det). Det vil da bety at vi enten får en massiv skroting, eller (mer sannsynlig, evt en kombinasjon) at ratene går opp for å dekke (deler av) avgiftene.

Ingen anelse når bulktoppen nås, men har tro på at man i 2020B - selv med dagens kurs - vil få inn hele aksjekursen i utbytte lenge før 2030.

Dry bulk – Chinese iron ore futures continue higher

On the back of reports that steel hub Tangshan plans to ease requirements for output cuts, Chinese iron ore futures increased by more than 7% yesterday, marking the third straight session with gains. According to media reports, the Tangshan government hosted a symposium on Monday, where the topic was to lower production curtailments for some mills that had completed ultra-low emission upgrades.

The most-traded futures (September delivery) on the Dalian Commodity Exchange gained 7.3% to USD ~184 per ton, while spot prices for iron ore with 62% iron content increased by USD 8 to USD ~201 per ton. The hopes of increasing demand also spilled over to coking coal futures, which were up by ~5%.

Klarte å plukke mere 2020Bulkers på 103,50 idag.

Om ca 1 uke kommer info om utbytte for mai,
og dette bør lande i nærheten av USD 0,30.
(iflg. tidligere presentasjoner)
Da - bør det komme et nytt løft i aksjen.

I shipping er ordre av nybygg særs viktig. Vi ønsker minst mulig skip på vannet.
Jeg har hørt rykter om at det har skjedd massivt med bestillinger av kontainerskip. Og det er økende bestillinger av tankere og bulkere også.
Hvilken nettside kan jeg bruke for å få oversikt om bestillinger av nye skip?

Og hvordan ser det ut for henholdvis kontainer, tank og bulk i tiden fremover?
Er det ca 2 år det tar fra et skip er bestilt til det kommer på vannet?

Det er bestillt veldig få bulkskip med levering 2022-2023-2024. Leveringene for 2021 vil ca bli akurat absorbert av forventet økning i fraktvolum.
Akurat nå ser det ut som om det er Container & LNG skip som er mest overkontrahert. Spesielt om man regner med de 150 LNG skipene Qaatar plasserer ordre på i sommer/høst.

Ja tommelfingerregel er ca 2 år fra bestilling.
Redigert 04.06.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare

Den er grei takk. Men er det noen gratis tjenester websider etc,, som viser slik statistikk for de ulike sektorene innenfor shipping?
Litt merkelig nå for supramax har høyeste rater i hele tørrbulk segmentet. Når er forresten høy og lavsesong for cape-ratene?

Hamilton, Bermuda, June 8, 2021

Commercial update:

In May 2021, the Company achieved average time charter equivalent earnings of
approximately US$43,700 per day, gross. The Company's six vessels trading on
index-linked time charter earned approximately US$48,400 per day, gross,
including average daily scrubber benefits of approximately US$2,200 per day. The
Company's two vessels trading on fixed time charter earned approximately
US$29,800 per day, gross, including average daily scrubber benefits of
approximately US$2,400 per day.

The Baltic 5TC Capesize Index averaged US$35,508 during May 2021.

Dividend:

The Board has approved the payment of a dividend of US$0.30 per share for May
2021.

Key information:

Dividend amount: US$0.30 per share

Declared currency: US$

Date of approval: June 7, 2021

Last day including right: June 16, 2021

Ex-date: June 17, 2021

Record date: June 18, 2021

Payment date: On or about June 29, 2021
just4fun
08.06.2021 kl 08:29 2056

Nice :) Forsatt bedring i scrubber fordel, men hvis ikke jeg tar helt feil så ligger premie i forhold til capsize forsatt på ca 30%.
kakemann
08.06.2021 kl 08:33 2129

Ser det. Merkelig at jeg har lest og hørt i flere intervjuer med Magnus Halvorsen at han sier 35% i snitt. Mener jeg har lest eller hørt en plass at en av båtene til og med fikk 38%.

Jeg har ikke funnet noen gode sider for det du etterspør, men jeg anbefaler deg å følge Joakim Hannisdahl på Twitter: Han er en av de flinkeste shipping-analytikerne. https://twitter.com/JHannisdahl

Her er siste ukentlige rapport: https://twitter.com/JHannisdahl/status/1401867800172498948
Du kan se på den første grafen når høysesongen er. Den stiplete horisontale linjen er der Joakim tror ratene vil ligge.

Jeg har ikke funnet noen gode sider for det du etterspør, men jeg anbefaler deg å følge Joakim Hannisdahl på Twitter: Han er en av de flinkeste shipping-analytikerne. https://twitter.com/JHannisdahl

Her er siste ukentlige rapport: https://twitter.com/JHannisdahl/status/1401867800172498948
Du kan se på den første grafen når høysesongen er. Den stiplete horisontale linjen er der Joakim tror ratene vil ligge.