Spettet svikter sine venner ..

Slettet bruker
RIGG 22.04.2021 kl 06:52 2069

En sjelden artikkel fra FA som avslører Spettet, eller er dette fair ?

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/25/7647786/spetalen-tar-til-motmaele-beskylder-aksjevenner-for-a-lage-kvalm

Bybonden..
Slettet bruker
22.04.2021 kl 09:42 1965

Dette er jo ikke noen nyhet da for oss som har vært med en stund , mannen har jo blitt styrtrik nettop ved å "lure" andre, forskjellen nå er vel at det er såkalte venner som rammes . Når krybba er tom bites hestene var det en som sa !


Bybonden ( savner litt æresfølelse og ryggrad hos enkelte )
Garmis
22.04.2021 kl 10:16 1929

Alle skal, eller kan ikke bli rike. Siden det ikke er nok til alle..........
Redigert 22.04.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:19 1923

Da er det ofte lurt å begynne på hjemmebane. Troverdigheten blir større da. :-)
Piggvar 2
22.04.2021 kl 10:50 1892

Tenk å surve av sånn da.
Du har ikke venner i aksjemarkedet - de har du utenfor!
Spetalen har alt på sitt tørre.
Redigert 22.04.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:50 1889

BellyVelly.

Det var da en kryptisk melding, kan du utdype ditt bidrag litt mindre akademisk slik at en enklere sjel forstår hva du sier ?

Bybonden
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:32 1859

Spettet gjør vel det vi alle drømmer om å gjøre. Å spekulere, og å dømme for mye rundt det blir vel å kaste bort tiden da vi aldri vil være i nærheten av å få vite sannheten. For å sitere fra omtalte person: Vi er på børs for å tjene penger.

Ha en riktig så fin børsdag videre!
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:44 1836

Der må jeg si meg uenig, hvis jeg ikke kan bli rik og samtidig bevare min samvittighet foretrekker jeg heller å være fattig.

Bybonden ( sier hva jeg gjør, og gjør det jeg sier)

Ps : Det kan du gjerne sitere meg på !
Hartepool
24.04.2021 kl 08:03 1692

ØSS er kortsiktig spekulant.
Han drømmer muligens om å bli industribygger, der har han null troverdighet. So What ?
Han solgte Nel på 3,- og Vistin på 13,-
DVD er avhengig av riggmarkedet , ikke av Spetalen.
Når boreskipet sluttes til god rate er aksjen opp 100% + og alt glemt.
Slettet bruker
24.04.2021 kl 08:36 1639

HVIS –



Hvis du kan bli på din post når man forlot deg.

og holde hodet klart når alt slår klikk,

hvis du kan tro når alles tvil står mot deg,

men også våkent lytte til kritikk;

hvis du kan gå i ventetidens lære

og møte løgn – med sannhet som ditt svar,

og møte hat – du ikke selv vil nære,

Men tie med hvor klok og god du var.



Hvis du kan ferdes fritt på tankens veier,

og dømme – uten selv å bli fordømt,

hvis du kan møte nederlag og seier

som to bedragere du selv har dømt;

hvis du kan tåle at ditt ord forvrenges

til usselt pjatt i demagogens munn,

hvis du kan se ditt livsverk søndersprenges

og atter bygge det på naken grunn.



Hvis du kan våge alt på samme terning,

-et enkelt kast på livets spillebord –

-og tape alt – og gjenoppta din gjerning,

men aldri nevne tapet med et ord;

hvis du kan ta din tørn og ikke gi deg,

men sette inn hver fiber i din kropp

og holde ut når alt forstummer i deg

unntagen viljens røst: ” Gi aldri opp!”



Hvis du kan si til massen hva du mener,

og selv blant konger være den du er,

hvis du er alles hjelper, ingens tjener,

og venn og uvenn står deg like nær;

hvis du kan fylle hvert minutt av tiden

med seksti solsekunder, – da, som lønn

er jorden din med alt som finnes i den,

og – enda mer – du er en mann, min sønn!

Bybonden.........( Andre Bjerkes oversettelse av diktet" IF" skrevet av Rudyard Kipling )

Ps : Leser dere ikke dikt da gutter, kan lære noe av det også vet dere !!
Redigert 24.04.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
True
24.04.2021 kl 13:15 1507

Samvittighet er overvurdert og holder deg som oftest tilbake fra å nå dine mål. Verken skam, skyldfølelse og samvittighet er egentlig godt for noe, og har ingenting å gjøre med om du er et "godt" menneske eller ikke, hva enn det betyr.

Jeg ville heller vært forsiktig med å selge ut din integritet og verdighet, for dersom du gir fra deg det - spiller det ikke noen rolle hvor rik du er, du vil føle deg relativt tom og verdiløs uansett.

Jeg tror vi alle har et ønske om å bli rik og oppnå finansiell frihet, men det er også måten det blir gjort på. Life caset er et godt eksempel på det dersom det faktisk viser seg at Holter har lurt aksjonærer trill rundt med bare svada for å berike seg selv på bekostning av andre (merk at jeg ikke påstår dette før det evt. blir bevist). Det er ikke veien å gå.
Slettet bruker
24.04.2021 kl 15:01 1441

True.

Beklager, men jeg håper for din skyld at du tuller med meg. Hvis du ikke vet det du påstår du ikke vet, blir jeg svar skyldig.
Men hvis du virkelig ikke vet verdien av å ha en god samvittighet og selvrespekt så har jeg funnet en link til deg som muligens er til nytte !

https://www.dagensperspektiv.no/2020/livskvalitet-basert-pa-selvrespekt-og-relasjoner

Bybonden .....( Lykke til med Life, jeg har, by the way, tro på dem, men det kan ta tid )
Redigert 24.04.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
True
24.04.2021 kl 15:31 1393

Samvittighet og selvrespekt er to helt forskjellige ting og sistnevnte har jeg mer enn nok av. Nei, jeg er ikke opphengt i samvittighet good or bad fordi det har ikke noe for seg. Jeg har hjulpet og gitt mer enn de fleste av andre her i livet til det punktet hvor jeg ikke har noe igjen selv, med eller uten samvittighet.

Det er ens karakter som virkelig teller, det man faktisk foretar seg ute i virkeligheten, resultatene man skaper, det man legger bak seg. Og er det noen som er ekte her så er det vel meg som stod opp mot Sissener offentlig på LinkedIn da han påsto at man burde "selge alle grønne aksjer"...

Ekte har jeg vært hele livet, jeg har alltid stått opp for det som er rett, jeg har aldri fulgt flokken, og jeg kunne solgt meg ut for lenge siden for diverse posisjoner. Men det har jeg ikke. Og den artikkelen du linket til er ingenting nytt for meg. Jeg har tom. skrevet og publisert lignende artikler.

Helt siden jeg var tenåring har jeg hatt mer selvinnsikt enn de fleste noen gang vil oppnå her i livet. Jeg trenger ikke å gå igjennom "standard prosessen" som de fleste gjør, jeg ser det store bildet og vet at det eneste som virkelig teller her i livet er å oppnå sitt fulle potensial og følge sin "purpose". Det er det som gjør man virkelig lykkelig.

Er vel heller jeg som skal ønske deg lykke til, fordi jeg har ingen som helst tillit til Life, men sitter der inntil jeg finner et bra exit punkt. Finansbransjen er en av de verste bransjene når det kommer til "tillit".
Slettet bruker
24.04.2021 kl 16:31 1333

True.

Som en avslutning på vår passiar ønsker jeg og utfordre deg med en påstand der jeg gjerne vil at du skal si om du er enig eller uenig i!

Tar du den utfordringen ? Påstanden er som følger : Dessto mer jeg lærer, dessto mer forstår jeg, at jeg ikke vet !

Bybonden....
True
24.04.2021 kl 17:23 1275

Helt enig. Jeg har et åpent sinn og er opptatt av kontinuerlig læring, personlig og faglig utvikling. Jeg er aldri redd for å spørre om hjelp og råd, og tror man at man er ferdig utlært har man tapt. Jeg har alltid vært en lytter fremfor en snakker.

Merk også at jeg er Siviløkonom fra NHH med over 20 års erfaring fra næringslivet og eier av eget firma. Jeg vurderte også sterkt å ta en PhD, men jeg har funnet ut at jeg har rett og slett blitt "too smart for my own good" og at en Master faktisk allerede er mer enn nok, da jeg får avslag på selv relevante stillinger med tilbakemelding "overkvalifisert".

Mitt fokus nå er heller å jobbe med mine sosiale ferdigheter og kommunikasjonsevner og finne en jobb som f.eks. Skipsmegler som gir meg høyest mulig utbytte. Skal jeg fortsette å jobbe og slite ræva av meg skal det være verdt det.

Jeg har egentlig bevist det jeg trenger å bevise her i livet, men penger har alltid vært et punkt jeg har slitt mest med, og jeg er ikke villig til å jobbe med hva som helst lenger. Å oppnå finansiell frihet er mitt primære mål nå, og det er jo en av grunnene til at jeg er på dette forumet.
Slettet bruker
24.04.2021 kl 17:42 1241

True.

Høres ut som du klarer deg bra, ønsker deg lykke til med dine mål og takk for praten.

Ha en fin sommer !

Bybonden...
True
24.04.2021 kl 20:41 1170

Takk i lige måde Bybonden!

Morsomt navn forresten. Jeg er faktisk Odelsgutt også og kan evt. overta gården til min far. Har ikke akkurat planer om det dog, trives litt bedre i byen enn på landet :-)