Vistin - 2021 og utover

d12m
VISTIN 23.04.2021 kl 09:37 28734

Oppretter en ny tråd for å rette fokus fremover. Den forrige tråden var mer preget av at man skulle komme ut av oljebets og "snu skuten" (hovedskuten seilte dog stødig hele veien, but still)

Produksjonen holder stabilt høyt nivå. Utbyggingsprosjektet har til nå gått som planlagt. Det ser rimelig greit ut. Dog vil råvareprisen stige i tillegg til at valuta gjerne vil påvirkes fremover (mange som spår at dollar vil svekkes for eksempel).

Og så er det en diskusjon angående Norge/lands beredskapsnivå når det gjelder egenproduksjon av medisiner og annet.

Personlig ser jeg lyst på Vistin sine kommende år og det er vel potensial for muligens 3-4 kroner i årlig utbytte på sikt?
Andre innspill?
Hellboy
10.08.2021 kl 22:51 4852

Det er unøyaktig og skiller ikke på diaetes type 1 og 2, samt at det er som jeg skriver at det er metforminets evne hos diabetes type 2-pasienter til å stimulere til at bukspyttkjertelen produserer mer insulin som regulerer blodsukkeret som er metformins effekt. Spør enhver diabeteslege, så får du også til svar at for pasienter med diabetes1 vil ikke metformin ha noen effekt på blodsukkeret, da bukspyttkjertelen ikke kan produsere insulin i det hele tatt, og å stimulere fra 0 blir alltid 0 uansett hvor mange prosent du stimulerer/øker med. Så beklager, du har feil i oppfattelsen av hvordan metformin virker. Metforminet i seg selv gjør ingenting med bodsukkeret
Hellboy
10.08.2021 kl 23:10 4844

Og bare for å legge til dette. Jeg har en grei slump investert i Vistin, og har stor tro på fremtiden til selskapet. Herunder en dobling i løpet av noen år med ny produksjonslinje etc. Og det er Diabetes type 2 som er i ferd med å bli en global folkesykdom pga f.eks fedme. Og det er jo den typen Diabetes som metformin virker på. Altså en bukspyttkjertel som produserer insulin, men ikke nok til å regulere blodukkeret og derfor trenger stimulans, eller "doping" i form av metformin. Så jeg har stor tro på selskapet, men liker best at diskusjonene er opplyste og holder seg til det metformin gjør og kan gjøre. Som boighaien eller aksjehaien eller hva nå enn det var som trodde at insulin kunne lages av metformin. Og det kan det ikke, det må veien om en bukspyttkjertel først....
nordnes
10.08.2021 kl 23:18 4861

Det er type 2 diabetes vi her diskuterer, derfor nevnte jeg ikke type 1 diabetes. Når det er sagt så går metformin på mer enn bukspyttkjertelen, Metformin reduserer leverens produksjon av glukose (glukoneogenese) som er forhøyet ved type 2-diabetes. Så metformin går på mer enn bukspyttkjertelen. https://sml.snl.no/metformin

Metformin senker glukosenivået i blodet via flere mekanismer:
I tarmen forsinker metformin absorpsjonen av glukose, øker glukoseforbruk og øker laktatproduksjonen.
Metformin hemmer glukoneogenese i leveren (viktig bidrag), hemmer lipidoksidering, senker konsentrasjonen av frie fettsyrer og øker det perifere opptaket av fri glukose.
Trolig økes også generelt følsomheten for insulin.

https://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/legemidler/metformin-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning
Redigert 10.08.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hellboy
10.08.2021 kl 23:27 4863

Tråden her har vel ikke akkurat skilt på typene ;)

Så ja, det er flere effekter, men i skillet mellom typ 1 og 2 så må man jo forenkle litt her også, ref at noen på tråden trodde man kunne lage insulin av metformin. Men ja, hovedvirkningen til metformin er indirekte på blodsukkeret og fordrer "jobb" som gjøres i påvirkede indre organer som påvirkes av metforminet. Og hovedeffekten er via bukspyttkjertelen.
Hellboy
10.08.2021 kl 23:33 4854

Og jeg trodde at du også var av de som trengte opplysning siden du skrev og holdt på at metformin reduserer blodsukkeret. Men det gjør det jo ikke som jeg tror vi nå er enige om. Det kan redusere det indirekte, men det er via andre stoffer/organer som fungerer/delvis fungerer.
nordnes
10.08.2021 kl 23:37 4846

Så enkelt er det om en er litt grundig.

Hvordan virker metformin?
Senkningen av blodsukkeret oppnås mest sannsynlig ved hjelp av disse tre mekanismene:

1 Reduserer leverens produksjon av sukker (glukoneogenese)
2 Øker følsomheten for insulin, noe som fører til bedret opptak av sukker i kroppen (og dermed mindre sukker som sirkulerer i blodbanen)
3 Forsinker opptaket av sukker fra tarmen

https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/metformin/69103894
Hellboy
10.08.2021 kl 23:57 4827

For å gå litt innpå markedsmessige konsekvenser. Og nå kommer jeg til å blande inn litt personlige erfaringer.

Høyt blodsukker er virkelig ikke bra på lang sikt. Er det veldig høyt på kort sikt kan det også påvirke en del indre organer negativt. Det har jeg personlig erfaring med, iom at jeg har hatt en betennelse i bukspyttkjertelen, så min er på bedringens vei. La oss kalle den "deltidssykemeldt" med greit håp om å komme tilbake i full jobb. Men , har fått enorm respekt for jobben den kjertelen gjør etter at jeg fikk skyhøyt blodsukker midlertidig.

Det er vel også en av grunnene til at Diabetes-medisin har vist seg å være effektive for å forlenge livet som du er inne på Nordnes, iom at høye blodsukkernivåer over tid eller veldig høyt på kort sikt faktisk er skadelige på andre organer. Så en ting er at flere blir kjent med dette og ønsker å få det regulert.

En annen ting er at det påvirker immunforsvar etc på ganske så mange måter, alt fra blodkoaguøering til bekjempelse av virus.

Nå har vel "hele verdens helseautoriteter" messet om at ukontrollert blodsukker/diabetes er en ekstra risiko for Covid, og jeg vil tro mange har fått med seg dette og at etterspørselen vil øke. Så vidt jeg vet gjelder det også vanlig influensa etc, men jeg ser for meg at flere vil ønske å få godt regulert blodsukker, og med økningen i diabetes2 på verdensbasis samt ekstra fokus på dette, så kan jeg ikke se annet enn at Vistin kan ha behov for enda en prod-linje snart, så håper de begynner å planlegge neste snart ;)
nordnes
11.08.2021 kl 00:02 4819

Jeg er helt enig i det du her skriver og diabetisk nevropati eller polynevropati er en konsekvens.
Det mest ubehagelige er at høyt blodsukker kan skade syn og nyrer, samt fettlever.
Synjardy (en tablett) kan så vidt jeg vet få nyrene til å sende en del sukker direkte i urin, den inneholder metformin og et annet virkestoff som får nyrene til å sende sukkeret rett gjennom kroppen, slik jeg forstår det.
Redigert 11.08.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
d12m
11.08.2021 kl 00:05 4819

Noen som har en formening om evt supply chain-utfordringer? De får råvaren fra Kina og India.

Og hva med utvikling i råvarepris? Den er jeg spent på. Som alt annet stiger den vel. Klarer Vistin å videreformidle dette i sin pris ut til kunden? Tiden vil vise.
Hellboy
11.08.2021 kl 00:17 4823

Tja, jeg vil vel si at det mest ubehagelige er at du kan bli lagt inn på sykehus med 3 siffer i nivået på blodsukkeret, og alt som det midlertidig gjør ;) Med lavere, men høye, nivåer over lengre tid er jeg enig med deg.



Hellboy
11.08.2021 kl 00:20 4799

om jeg ikke husker feil, så var det en konkurrent fra India (?) som ble avslørt med forurensning i metforminet sitt for en tid tilbake. Husker ikke linken eller detaljer. Det gir ekstra muligheter for Vistin som produserer kvalitet, og dermed kan forsvare priser. Mye av råvarene kommer fra India, men Reserven har vel et innlegg tidligere i tråden som gir god oversikt over innsatsfaktorene i kjemien. Fins produsenter andre steder og ;)

Savner forresten REserven her
Slettet bruker
11.08.2021 kl 00:53 4776

Vært så stille om VISTIN, at jeg siden april har glemt å sjekke Kragerø Blad Vestmar (KBV) for nyheter om VISTIN.

En onlie artikkel datert 30.05.2021 (i papirutgaven 01.06.2021)
https://www.kv.no/kommunen-sponser-vistin-pharma-med-n-million-dette-er-vinn-vinn/s/5-63-350954?&session=cb010c30-f99b-470c-953e-f6b184322291
(KREVER ABONNEMENT på KBV, eller en annen Amedia avis)
sier at VISTIN har fått NOK 1 million fra Kragerø Kommune til et gjenbruksanlegg for kjølevann som reduserer VISTINs vannbehov med 85 %. Pengene gis under forutsetning av at VISTIN begynner prosjektet med gjenbruksanlegget innen utgangen av 2022. MDG og Rødt var imot, og ville kun gi en halv million, siden VISTIN er et stort børsnotert selskap hvor det årlig tas ut store summer i utbytte.

Redigert 11.08.2021 kl 01:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 15:12 4671

Vistin Pharma ASA: Invitation to Q2 2021 conference call


Oslo, Norway, 12 August 2021

Vistin Pharma ASA will release its second quarter 2021 results on Thursday 19th of August 2021. Vistin Pharma will host a conference call for all shareholders and interested parties on Thursday 19th of August at 08:30 CET. There will be a Q&A session following the management discussion.

The conference call will be held in English.

The second quarter conference call will be available via web and audio through the following access points:
Hellboy
13.08.2021 kl 12:37 4576

Godt å se at du fortsatt er her Reserven.

Har savnet dine spot-on-regnestykker som ofte forenkler og klargjør det åpenbare :)
Slettet bruker
13.08.2021 kl 13:30 4561

Ingen grunn til å redusere i VISTIN.

Et "kjedelig", men traust og "sikkert som banken" selskap som tjener penger, og kommer til å tjene mye mer penger, særlig omregnet til NOK. Sakte, men sikkert vil i årene fremover kronesvekkelsen fortsette etterhvert som oljeinntektene faller, og det kan skje mye raskere enn "alle" forventer.

ENESTE fordel med formuesskatten er at VISTIN vil fortsette å betale utbytte - fordi Brøymer & co trenger det for å betale formuesskatten - og det blir nok mye større utbytte etter dobling av produksjonskapasiteten.

Så langt har jeg hatt null tro på et salg av VISTIN (til et utenlandsk farma-selskap), men hvis sosialist-kommunistene (mer enn) dobler formuesskatten, kan det være at det skjer "i protest":
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/08/13/7719222/pavirker-kapitaldisponeringen-for-unoterte-bedrifter
(KREVER FA ABONNEMENT)

Redigert 16.08.2021 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
May-Liss
18.08.2021 kl 20:54 4240

Q2-resultatet blir nok (som Q1) redusert grunnet høye transportkostnader (container)

Vil ikke bli overrasket om noen kortsiktige vil sørge for kursnedgang etter resultatframleggelsen - hvis ingen spesielle nyheter skulle dukke opp.
Redigert 18.08.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
May-Liss
19.08.2021 kl 08:06 4170

Fra Q2 - rapporten
https://newsweb.oslobors.no/message/540097

"New long term supply agreement with customer signed in August with annual
volume expectations of 1000 - 1500 MT "

Viktig å selge av den nye kapasiteten.
Redigert 19.08.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
20.08.2021 kl 13:36 4005

Det blir kun ansatt 15 til arbeidere til den nye prodlinjen, så da blir det vesentlig mer som går i kassa av inntektene. Dette ser bra ut :) Bare ha litt tålmodighet her, så får man betalt med både utbytte og høyere kurs.
Maddux
24.08.2021 kl 10:46 3821

Er det noen som vet hvor mye Vistin kan spare per år på vannkostnader om det prosjektet blir en suksess?
May-Liss
24.08.2021 kl 11:40 3803

Mener Reserven har prøvd seg på et regnestykke - og husker jeg rett var besparelsen omlag 10 mill. NOK/år.
Slettet bruker
24.08.2021 kl 12:17 3779

 
Fra https://finansavisen.no/forum/thread/133388/view/3419918:
• VISTIN bruker nå 450.000m³ vann pr. år, etter utvidelsen (dobling av produksjonskapasiteten) vil VISTIN bruke 750.000m³ vann pr. år.
• I Kragerø kommune er avgiften for drikkevann p.t. på kr 13,69 / m³.
• Vistin Pharma AS er i dag fritatt for forbruksgebyr på kloakk på 450.000 m³ med kjølevann som slippes ut i Kvennvannbekken.
Se også: https://finansavisen.no/forum/thread/133355/view/3684764

Besparelse hvis gjenbruksanlegget for kjølevann reduserer VISTINs vannbehov med 85 %:
• NÅ:  450.000 m³ * kr 13,69 / m³ * 0,85 = kr 5 236 425 per år
• ETTER UTVIDELSEN:  750.000 m³ * kr 13,69 / m³ * 0,85 = kr 8 727 375 per år

Besparelse hvis gjenbruksanlegget for kjølevann reduserer VISTINs vannbehov med minst 80 % (ifølge 2021-Q2):
• NÅ:  450.000 m³ * kr 13,69 / m³ * 0,80 = kr 4 928 400 per år
• ETTER UTVIDELSEN:  750.000 m³ * kr 13,69 / m³ * 0,80 = kr 8 214 000 per år

På bunnlinjen blir det ca 22% mindre siden VISTIN kan trekke kostnadene for vann fra på skatten.

Redigert 24.08.2021 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
d12m
25.08.2021 kl 17:50 3683

Slik jeg leser infoen så er det primært i forbindelse med sommer/juli at det vil være kapasitetsutfordringer pga kombinert situasjon ferierende + produksjon. En situasjon med redusert kapasitet i ca 1 av årets 12 mnd kan vi leve med. Det vil vel uansett kun være snakk om et begrenset antall somre mtp vannrenseprosjektet. Siden de skal rampe opp produksjonen gradvis så blir det kanskje ikke noe tema i 2022 og dermed ei heller totalt sett?
Bolighaien91
14.09.2021 kl 22:34 3400

Her er det bare å søke :)
Nå trappes det opp
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=229090182
Slettet bruker
14.09.2021 kl 23:59 3434

5 nye stillinger på gang. Last opp før kursen går bananas.
Meyer Lansky
19.09.2021 kl 15:07 3286

Alt av Vistins råstoffer blir importert via sjø. Her ser man en 5 dobling av transportutgiftene. Kombinert med høye strømpriser (Vistin bruker ca 1 mill Kwt pr år) så blir nok både aksjekursen og bunnlinjen kraftig redusert i tiden fremover. Itillegg 2 mnds produksjonsstans i jan feb 2022 ifb med innstallering av nytt produksjonsutstyr så burde nok man ha god tålmodighet.....Hvis man får en dårlig utvikling EUR vs NOK sammenfallende med økte transportkostnader og strøm så er det bare å smøre seg med tålmodighet.
d12m
24.09.2021 kl 15:47 3047

Jeg har kjent på litt for mye usikkerhet knyttet til Vistins reise frem til økt produksjon så har valgt å selge hele beholdningen. Meyer L peker på mange av de i tillegg til utfordringen knyttet til vanntilgang. Strømprisen tror jeg også vil holde seg vedvarende høy og norske krone vil nok styrkes etter renteannonseringen igår.

Skal nok kjøpe tilbake, men tenker at det neste halvåret+ kanskje kan være greit å stå utenfor.
HrDuck
24.09.2021 kl 16:00 3073

Det tror jeg er en tabbe. Mr market er lunefull så hvem vet, men et par ting taler mot din beslutning. For det første så er jeg ikke så skeptisk pga strøm og frakt som andre er. Spesielt økte fraktpriser føler jeg meg sikker på er forbigående. Ja, det kan vare en stund, men hverken bulk eller container vil ha superprofitt over veldig lange perioder.
Valutakursene skal jeg ikke spekulere i, men kjent informasjon tas raskt opp i det markedet.
Aksjen har jo vært "all-over-the-place", men den har falt over 20% fra der hovedaksjonær kjøpte en betydelig post og på topp (inneværende år) var den høye 20-tallet.
Det som gjør meg mest skeptisk til å spekulere i videre nedgang er likevel prisingen. Når ny produksjon er oppe så vil et normalestimat ligge over 2,5 kr earnings pr aksje og med stabile earnings i en del år fremover. Da er aksjen så "billig" på 20 at det ikke kan vedvare veldig lenge.

Som sagt, Mr market kan være lunefull, men jeg tror ikke du har oddsen med deg her. Uansett, lykke til videre med dine investeringer/trades :)
Redigert 24.09.2021 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
d12m
24.09.2021 kl 16:05 3082

Når ny produksjon er oppe så jeg nok inne igjen, men før den nye linjen er faset inn så har det blitt litt for mange usikkerhetsmoment kortsiktig for min del

En ting er fraktkost, en annen er fraktforsinkelser og gjerne råvareutfordringer?
HrDuck
24.09.2021 kl 16:10 3077

En aksje uten bekymringer ville bekymret meg. Selv om det kan være kortsiktige utfordringer så må man skille mellom det som kun er forbigående og det som er varig. Forbigående utfordringer gir jo kun marginale utslag i langsiktige verdimodeller.
Når en aksje er langsiktig billig og har falt en del tilbake kortsiktig så gir dette dårligere odds for din trade tenker jeg. Men jeg trader sjelden og kortsiktig så gjetter vi jo bare uansett :) Lykke til
May-Liss
24.09.2021 kl 20:24 3038

Enig med HrDuck; forstår ikke logikken i å selge nå.
Vistins posisjon i markedet for metformin er sterk. Over tid er dette en god investering. Har selv valgt å øke beholdningen noe.
d12m
25.09.2021 kl 11:12 2950

Logikken min er at jeg oppfatter neste 6 mnd som såpass usikker at jeg føler det er best å stå utenfor.
d12m
06.10.2021 kl 20:56 2674

18-tallet idag. Med denne farten så må jeg gjerne vurdere inngang lenge før de 6 mnd jeg så for meg
Norsman
06.10.2021 kl 22:08 2641

Kun utålmodighet som har senket kursen, det foreligger ingen nyheter som trekker ned under 23, men psykologien i markedet spiller inn. Marginene for Vistin har vært gode lenge, valuta, politisk vind rundt farmaindustri og gode markedsutsikter har trigget over tid, men uten de store nyheter foruten forventningene om økt produksjon, og den kommer. Vistin er like godt posisjonert som før, samt gjort ESG tilpasninger som bidrar på bunnlinje, selv med økte fraktkostnader og økte energiutgifter vil etterspørsel og behov for både lokal legemiddelundistri og økt etterpørsel worldwide, og Vistin styrke seg ytterligere fremover. Store etterdønninger i markedet nå. Vistin bør være på bunn rundt disse prisene, så jeg har også økt beholdningen noe her under 20. Jeg sitter tålmodig og Long i denne aksjen :)
rammern
07.10.2021 kl 10:26 2572

Ut fra kostnader ved produksjon opp mot det man tar seg betalt og risiko ut fra annet , er det mulighet for et større kursfall her . Her står man på et svakt ben som fort kan kollapse .
Redigert 07.10.2021 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
May-Liss
07.10.2021 kl 10:54 2580

Tror du selv på det du skriver Rammern ??
d12m
13.10.2021 kl 12:25 2425

Ikke meningen å være krakknisse, men jeg leser at i India er det strømutkoblinger for å spare på kull siden kullagre er veldig lave. Hva tenker dere om råvareproduksjonen fremover siden Vistin får dette fra India og Kina?
HrDuck
13.10.2021 kl 12:30 2440

Tenker på generell basis at vi er et godt stykke unna at mennesker skal dø pga medisinmangel og kriser.
Helt spesifikt for vistin understreker dette behovet for en viss grad av selvforsyning innen diverse farma og potensialet for vistin her.

Du har ikke kjøpt tilbake ennå d12? Er syltynt på selgersiden nå så om du skal ha volum så sliter du.