Vistin - 2021 og utover

d12m
VISTIN 23.04.2021 kl 09:37 28742

Oppretter en ny tråd for å rette fokus fremover. Den forrige tråden var mer preget av at man skulle komme ut av oljebets og "snu skuten" (hovedskuten seilte dog stødig hele veien, but still)

Produksjonen holder stabilt høyt nivå. Utbyggingsprosjektet har til nå gått som planlagt. Det ser rimelig greit ut. Dog vil råvareprisen stige i tillegg til at valuta gjerne vil påvirkes fremover (mange som spår at dollar vil svekkes for eksempel).

Og så er det en diskusjon angående Norge/lands beredskapsnivå når det gjelder egenproduksjon av medisiner og annet.

Personlig ser jeg lyst på Vistin sine kommende år og det er vel potensial for muligens 3-4 kroner i årlig utbytte på sikt?
Andre innspill?
d12m
20.12.2021 kl 00:25 4423

Ja, jeg og har lest det du trekker frem der og ordlyden er snodig. Dialog? Spør de kundene om de er keen på spleiselag fordi Vistin sine kostnader har økt? Virker rart. Enten er vel kontraktene formulert slik at dette er predefinert, eller så er det ikke med i kontraktene og må forhandles om? Dialog er et litt rart begrep å bruke.
rammern
20.12.2021 kl 05:43 4388

Mye på en gang rammer Vistin , ved leveranser fra India nå . De blir rammet av det meste som fraktkostnader , energipriser , lave priser på sitt produkt .
Videre kan langsiktige kontrakter til sine kunder bli et problem (pris , leveranser ) og om det oppstår ny propp i muligheter for skipninger og flyfrakt må vurderes , ( som ble vurdert tidligere) , ser dette ikke lyst ut . Ser salg av aksjen som mest fornuftig , gitt situasjonen nå.
Greit at man har lagt opp til dobbel produksjon , men kan gi desto større utfordringer ved dagens situasjon . Så skal de som titter på priskurven for aksjen , huske på å ta med seg når antall aksjer i Vistin ble doblet .
Redigert 20.12.2021 kl 05:53 Du må logge inn for å svare
rammern
20.12.2021 kl 10:58 4325

Store aksjonærer trader de litt for å holde kursen oppe ? Om så er det alltid morsomt å leke seg med hverandre
Redigert 20.12.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
rammern
20.12.2021 kl 11:04 4375

Tallene som krever en ny aksjekurs vil komme . Sier ikke at metformin ikke er et viktig legemiddel pr nå ,men det kan også forandre seg ;)
Redigert 20.12.2021 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Norsman
20.12.2021 kl 20:19 4377

Du prater i gåter, hvis du vil inn må du nok belage deg på disse nivåene hvis du ønsker å hamstre volum. Oversolgt så det holder, og fremtiden for Vistin er veldig gode. Det finnes ingen tilsvarende medisin som kan benyttes over så lang tid som Metformin. Det finnes alternativer, men primært brukes disse sammen med Metformin. Det forventes en økning av metformin behovet til rundt 60000 Mt i 2030, Vistin vil etter utvidelse sitte på over 10% av markedsandelen.
Metformin er meget godt utprøvd, og det er billig. Alternativer, som SGLT2 feks, koster flere hundre dollar i mnd. Og selv om alternativene går over til generisk legemiddel, så er ikke disse like gode som metformin i lengden.
Så lenge metformin har et så godt virkestoff som det har, og til nærmet uten bivirkninger, så kan også metformin øke i pris uten at konkurrerende virkestoff kommer på banen og blir en trussel.
Vistin selger virkestoffet Metformin må du huske, og behovet for Metformin økes 4-6% årlig fremover.
COVID går over etterhvert, og det vil da normalisere frakt og råvarekostnader, i tillegg vil aldri disse kraft prisene holde seg i Norge og det vil være langsiktige avtaler for kraftforsyning som vil bidra til forutsigbarhet for industri og marked. Her er mange ting som har slått til i el markedet samtidig, lave nivå i vannmagasin, lite vann, lite vind, kjølig klima i europa og hinsides gasspriser. Samtidig er kull redusert grunnet høye CO2 kostnader og grønt skifte fokus, og atomkraft har fått et negativt rykte på seg....
Vistin blør nå i forhold til sitt kraft behov, men det er gjør også aluminimum, smelteverk og alt annet kraftkrevende industri, samt alle innbyggere i et norsk samfunn som er bygd på lave strømpriser. Norges største konkurranse fortrinn har alltid vært kraft, men 17 kabler sør og vest har bidratt til at vår forsyningssikkerhet har endret kraftmarkedet her hjemme, over natten. Det grønne skiftet reduserer ikke kraftbehovet, det økes, og når Europeisk underskudd får sugerør i Norsk ren energi vil denne selvsagt bli populær ;). I norge koster det mellom 10-15 øre å produsere 1kwh....så vi ser nok en litt annen politikk rundt dette over sommeren 22. Ingen kvikk fix, her ligger det tunge avtaler rundt forsyningssikkerhet i bunn, så her blir det stortinget som må løse.......:O et forslag er å sette en maks pris i Norge.
Ble mye kraft prat her nå, men er et ekstremt viktig tema, ikke bare for Vistin, men for det Norske samfunn!

Vistin er oversolgt så det holder, kan nok duppe litt enda, men nå er det snart bunn ;)

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/behandling-med-blodsukkersenkende-legemidler-ved-diabetes/blodsukkersenkende-behandling-og-behandlingsmal-ved-diabetes-type-2/valg-av-blodsukkersenkende-legemiddel-etter-metformin-ved-diabetes-type-2#c2d72461-7a54-48b5-a8bf-76bed8350e8b-praktisk
Redigert 20.12.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Norsman
20.12.2021 kl 20:23 4416

Norsman skrev Innlegget er slettet
Vistin-10% + av det globale markedet.

The global metformin hydrochloride market was valued:
2019- USD 248 Million.
2027-USD 331 Million
The growth of the market is attributed to the increasing prevalence of diabetes across the globe. Moreover, the rising geriatric population is expected to propel the growth of this market.

Read more at: https://dataintelo.com/report/metformin-hydrochloride-market/?utm_campaign=copy
Redigert 20.12.2021 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
HrDuck
21.12.2021 kl 10:11 4313

Hyggelig å lese velfunderte innlegg her på tråden.
Norge vil nok være en energinasjon også etter oljealderen starter å fade ut.
Slettet bruker
23.12.2021 kl 09:31 4362

Så lenge sykdomsintensiteten er økende , eller stabil, og så lenge metformin er foretrukket behandling, så lenge har Vistin gode forutsetninger for å fortsatt vekst.
Diabetes ser vi ikke ut til å bli kvitt med dagens behandlingsmetoder. Medisin blir litt som olje og elektrisitet. Energi og medisin vil det alltid være behov for.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 22:12 4125

Nå er det rett før selskapet dobler produksjonen av metformin. Vistin er vel et slikt selskap alle analytikere anbefaler investorer. Ingen gjeld og lønnsom dobling av salgsprodukt. Her ligger det an til snarlig kursoppgang.

▪ Metformin capacity expansion project (MEP) on track and expected to be
commercially operational from Q2 2022. Approximately 55% of the total investment
of MNOK 100 paid as of end September
▪ Cash balance of MNOK 52 as of 30 September and no interest-bearing debt
HrDuck
15.01.2022 kl 00:04 4261

tviler på at noen analytikere følger denne aksjen, derav prisingen :)
Men priset rett over 5x fri kontantstrøm om nytt volum finner et marked (og det tror jeg) så her er det nok bare å vente.
HrDuck
15.01.2022 kl 00:08 4280

rett skal være rett, knappe 6 x FCF i mine estimat (som riktignok tar høyde for økt energi og transport)
d12m
17.01.2022 kl 23:47 4180

Siden man kan få tilgang til diverse lokalaviser gratis i januar fant jeg denne saken fra Kragerø Blad i fra 12. desember. Altså i fra før strømprisen dro skikkelig til i julemåneden.
---
"– Vi vil få en ekstraregning på strøm på millionbeløp. Vi er en kraftkrevende industri, og vi blør nå, og jeg frykter at det vil bli enda verre. Strømprisene kommer til å holde seg høye, og i tillegg får vi en ekstraregning på 20 prosent på vann fra Kragerø kommune fra 1. januar 2022. Vi har iverksatt sparetiltak som først og fremst går på oppvarming og koking av væsker i de kjemiske prosessene vi bruker. Men vi beholder ellers temperaturen i lokalene våre, forteller daglig leder ved Vistin Pharma på Fikkjebakke, Vegard Heggem.

Ifølge Heggem har Vistin Pharma god kontroll på strømforbruket, og i et produksjonsår bruker bedriften 13 GWh. Det er dette forbruket bedriften også må forholde seg til når strømprisene «går i taket».

– Det er vanskelig å spå strømprisene og vi bruker eksperter i kraftsektoren for å hjelp oss, men denne voldsomme prisøkningen ble ikke forutsett, sier Vegard Heggem."
d12m
31.01.2022 kl 12:25 4016

Billionaire Mark Cuban launches online pharmacy aimed at lowering generic drug prices
January 24, 2022

One drug for diabetes patients, metformin, sells for $3.90 for a 30-day supply, compared to a retail price of $20, the pharmacy said.
https://www.npr.org/2022/01/24/1075344246/mark-cuban-pharmacy?t=1643628215310

-
Kan vel sees på både ulempe og mulighet. En slik reduksjon i pris vil vel også kunne øke etterspørsel siden metformin (av enkelte) frontes som mulig livsforlengende for friske i tillegg til den normale bruken av diabetikere.
Redigert 31.01.2022 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Norsman
02.02.2022 kl 19:38 3895

Litt klipp og lim fra Kragerø Avis :)

Spennende spennende.

"Vistin Pharma er i ferd med å gjøre Kragerøs største enkelt investering i 2022 når selskapet nå er i ferd med å få montert den andre produksjonslinja for diabetes 2-medisinen, Metformin. Dette dreier seg alene om en investering på 100 millioner kroner. Men dersom det går som fabrikkdirektør Vegard Heggem håper og tror kommer det en tredje produksjonslinje i løpet av fem, seks år."

"Faktisk er det slik at monteringen av den nye linja pågår for fullt og skal etter planen settes i drift fra 1. mars.
- Selv om vi satt nye produksjonsrekord i fjor med 3600 tonn metformin er målet i år 5000 tonn, forteller fabrikkdirektør Vegard Heggem.

Metformin er et legemiddel som brukes i behandling av pasienter med diabetes type 2, eller såkalt livsstildiabetes. I Norge finnes det omkring 250.000 personer som har diagnosen diabetes 2. På verdensbasis anslås det at 350 millioner personer har diagnosen. I Brasil som er Vistin Pharma hovedmarked for eksport av metformin, finnes det omkring fem millioner mennesker som har diabetes 2.

Siden Vistin Pharma etablerte seg med ny fabrikk på Fikkjebakke i 2002 har både produksjon av metformin og omsetningstallene steget, til dels kraftig. 2020 ble et rekordår for bedriften med inntekter på hele 254 millioner kroner som ga et resultat før skatt på "greie" 37,6 millioner kroner. Tilsvarende tall for 2019 var inntekter på 228 millioner, mens resultatet før skatt var på 18,8 millioner."

"Produksjon var metformin krever enormt med kraft, og med dagens priser forteller Heggem at bedriften "blør". Han er imidlertid veldig fornøyd med de stabile kraftleveransene bedriften har fått de siste tre årene. Vistin Pharma og Kragerø kommune har gjennom årene drøftet tilgang på ferskvann og bruk av dette. Nå er partene i gang med et prosjekt hvor målet er gjenbruk av vannet. Heggem er godt fornøyd med samarbeidet bedriften har fått med med kommunen."

"I forbindelse med monteringsarbeidet av produksjonslinje to har bedriften måtte stenge produksjonen i seks uker. Den eksisterende linja starter produksjonen igjen 9. februar, mens den nye venter enda noen uker før den er klar."

"- Hva nå hos Vistin Pharma?

- Vi har søknad inne for å bygge ut lagerplass, dessuten jobber vi for å få til en produksjonslinje nummer tre. Det vil nok ta fem, seks år til før den kan være på plass, men planene er der, røper fabrikkdirektør Vegard Heggem."

:) :)

https://www.kv.no/na-har-marius-20-blitt-en-del-av-vistin-gjengen-trives-med-a-ha-mye-a-gjore/s/5-63-405911?key=2022-01-31T08:15:51.000Z/retriever/853f352012086429b1b25048f194c7ed810dec85
Redigert 02.02.2022 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Norsman
03.02.2022 kl 07:25 3787

Vi får se hva resultatet blir for kvartalet. Selv om det ble ny rekord for 2022,(3600Mt), og da ca 900Mt for Q4, vil marginene være kraftig påvirket av strømpriser, hvis man kun ser på snitt spottpris var denne i 2020 på rundt 24 øre for Q4. For Q4 21 ligger spotpris på 1,64 Nok, nærmer seg 7 ganger. Bruttomarginen for Q3.21 ble i tillegg påvirket av høye råvare og transportkostnader, samt høye vannutgifter til kommune, jeg kan ikke se at disse er blitt bedret noe spesielt.
Om salgsverdien av produkt blir kompensert for noe av dette blir interessant å se. Euro har lagt høyt i perioden.

Veldig positivt høre om planene for ytterligere utvidelse av fabrikken, et selskap i vekst! i et økende marked!! :), samarbeidet med kommunen for gjenbruk av vann er godt gang, vil gi god forbedring på bunnlinje og strømprisene...ja her må det langsiktige avtaler på plass eller gode rammebetingelser fra myndigheter. Det får vi se hva blir til i fremtiden.
Dette blir veldig bra! :)

d12m
03.02.2022 kl 09:20 3786

Skal vi tro at Vistin gjerne vil prøve å sikre seg langsiktig fastprisavtale på strøm i etterkant av vinterens prishopp?

Ellers blir nok både Q4 og Q1-rapportene dårlige. For de av oss med tro på fremtiden kan det bli ok kjøpsanledninger som følge av de nåværende utfordringene. Jeg har i hvert fall tro på at dagens utfordringer ikke er av varig karakter som vil ødelegge for selskap going forward. Ser for meg at allerede H2 22 kan bli markant bedre.
Norsman
03.02.2022 kl 11:12 3759

Jeg har de samme betrakninger som deg. For kortsiktige aksjonærer vil nok Q4 rapporten medføre noe salg og dipp i pris, men jeg kjøper fortsatt, og har ikke solgt en eneste aksje siden corona dippen i 2020. Majoriteten i denne aksjen sitter med store volum, og tradingen normalt er på veldig lave volum.
Jeg hamstrer nok endel ekstra hvis det kommer en dipp nå, men er veldig usikker på om det går noe mer ned, isåfall veldig kortvarig og veldig god kjøpsmulighet. Q2 og utover vil bli meget bra, og med fremtidsutsiktene og vekst potensialet som nå utkrystaliserer seg vil aksjeverdien kunne gå betydelig opp i løpet av 22, og fremover vil det også potensielt komme gode utbytter. Jeg hadde ikke ventet dipp under 20, men når aksjen nå handles på disse nivåer er det helt klart kjøpsmulighet. Jeg har i tidligere vurderinger lagt 33-41 som aksjekurs i 2022, og at vi kan kan komme over 30 i år er ikke utenkelig.
Redigert 03.02.2022 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
rammern
08.02.2022 kl 14:15 3578

Glem det . Gjør som Tigerstaden , smyg deg ut med små skritt .
Ut fra tap q er riktig kurs 7,- gitt det som er hendt ut fra dobling av antall aksjer .
Redigert 08.02.2022 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Norsman
08.02.2022 kl 14:59 3551

Smyger seg inn mener du ;) Burde du også gjøre, gode muligheter nå, etter oppgraderingen med dobling i produksjon går det kun en vei :)
rammern
08.02.2022 kl 15:02 3539

Kontrakter og annet som påfører drift vil smelle kursen ned . Om man er grønn blir man med på nedturen.
Redigert 08.02.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Norsman
08.02.2022 kl 15:10 3595

Klare fakta som vanlig...............
rammern
09.02.2022 kl 01:09 3572

Tigerststaden selger ned .Ref siste aksjonærendringer .
Husk også at selskapet dobblet antall aksjer i forsøket på å stå i oljesatsningen . Hva kunne de tjent på å bli stående og ikke kanselert .Der traff ikke spettet blink ;)
Har Skorstad mistet troen på Spetalen i denne aksjen ?
Norsman angrer du ikke på at jeg varslet at Vistin ville bli en fallende kniv ?
Redigert 09.02.2022 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Norsman
09.02.2022 kl 07:25 3564

Jeg har ikke sett noe aksjonær endringer som har vist reduksjon i Skorstads beholdning, tvert i mot så økte Tigerstaden ved fremleggelse i oktober, og jeg ser også at det ikke er noen insidere eller store aksjonærer som har mistet troen. :) Det er heller ingen varsler som tilsier at ikke Vistin har gode fremtidsutsikter i et voksende marked. Hvis Vistin hadde halvparten av aksjene hadde kursen vært mye høyere, og kapitalen som var igjen etter oil bet er enten betalt ut som utbytte eller gått rett inn i utvidelse av anlegg :) Jeg hadde 23 som bunn, men jeg hadde ikke priset inn all usikkerheten som kom nå i høst/vinter. Her var store etterdønninger etter pandemi, men her har Vistin vist seg sterk tross nedgang sammen med flere andre. Så da får vi vel bare se hvem som får rett til slutt :) Jeg hadde som sagt en aksjekurs mellom 33 og 41 for 2022, men da at vi lå på rundt 23 frem til utvidelse. Så her har jeg ståltro fortsatt, og jeg har det heller ikke travelt :)
Redigert 09.02.2022 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
Ole86
09.02.2022 kl 07:45 3565

Om kontraktene i olje hadde blitt stående og ikke kansellert hadde Vistin tapt langt mer. Var ingen av kontraktene som hadde closing noe i nærheten av så sent som nå. Dessuten var de et bet på prisdifferansen mellom MGO og HFO. Den er fortsatt ikke tilbake på 2019 nivå.
rammern
09.02.2022 kl 11:19 3538

713.837 er Tigerstadens beholdning etter 4 salg i år .
Norsman
17.02.2022 kl 08:03 3301

Ja ja. ble ikke så verst det der ;)
Produksjon: 3748, jeg hadde 3600 som beste....og at Gross margin økte fra Q3 til Q4 hadde jeg heller ikke trodd. Ser prisforhandlinger har gitt bedre priser i Q4 :)
Forslag til 0,75 i utbytte.
Det er nå reisen starter :D Verdt å vente på!
Redigert 17.02.2022 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
d12m
17.02.2022 kl 10:21 3226

"Hvorfor skal de det? Det skulle komme på 100mill, og de har betalt 55%, Det betyr at det er 45mill utestånde, så 52-45= 7 mill på bok etter alt er betalt. Hva trener de lån til da?"

Hva tenker du nå da? Cash er nå 36 mens betalingen står i ro på 55%

Vistin Pharma had cash of MNOK 36 (Q4'20 MNOK: 77) as of 31 December 2021. Approx. 55% of the Metformin Expansion Project (MEP) has been paid as of end December.
HrDuck
17.02.2022 kl 10:45 3200

I mine estimat så ligger selskapet an til å få en kontantstrøm fra driften over 100 mill når driften fra ny linje er i gang så skjønner ikke helt dette fokuset. Når man nesten dobler produksjonen så kan det medføre behov for økt arbeidskapital, men dette er ikke av en størrelse som er betydelig sett i forhold til endring i kontantstrøm forøvrig. Om selskapet trekker litt av kredittfasiliteten i en overgangsperiode er det uten betydning tenker jeg. Det viktige er at kontantstrømmen fortsetter å være sterk fra drift.
I tillegg så må man huske at selskapet har bygget varelager betydelig gjennom Q4 (sikrer seg for å unngå periodiske leveranseproblemer).
d12m
17.02.2022 kl 11:15 3172

Jeg har i flere innlegg skrevet at å ta opp lån ikke er problematisk, men jeg har stusset på den bastante holdningen til at ikke behovet er der.

Vistin fremstår som et solid selskap med langsiktig, god fremtid. At Q1 gir stygge tall som følge av sterkt redusert produksjon (350-ish MT?) kan gi oss muligheter til å kjøpe med rabatt.
HrDuck
17.02.2022 kl 11:29 3152

Muligheten til å kjøpe med rabatt er her allerede nå. Aksjen bør være 30 kr + om et år dersom ting går sånn passe etter plan.
Norsman
17.02.2022 kl 13:28 3092

Q1 produksjon er kjent for de aksjonærer som følger med på dette Selskapet, og det har lagt i planen at det vil være lavere produksjon i forbindelse med Tie in, så dette er allerede kjent.
Det som er viktig er at de kommer igang med 2 linje i henhold til plan.
For min del så var det Q4 rapporten som var viktig, hvordan Q1 blir er ikke relevant for videre prising, Vistin har satt produksjonsmål til 5000MT i 22, det er det derimot viktig å nå. I tillegg er signalet om utbytte viktig i forhold til aksjonær lojalitet. Jeg var spent på driftskostnadene, men de er godt håndtert, og Visting har flere tiårs erfaring med Metformin og har et veldig godt og solid rykte. Problemene tidligere år har vært mye utfall på strøm, dette er nok mer krevende å håndtere enn høye strømpriser da det skaper trøbbel i anlegget. Langsiktige leveranser på råvare og god track på endrete rammebetingelser.
Jeg tror at tiden for å handle på rabatt er forbi selv om tallene blir røde i Q1, og her må vi da forvente at det reduserer behovet for revisjonsstans i 22. Vi får se, uansett 5000 MT og utbytte i 22, og fremtidige utbytter i årene som kommer. Veldig lavt priset nå, vil ikke gå under det nivået vi her ser flere ganger.
Redigert 17.02.2022 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
SomSa
17.02.2022 kl 13:49 3074


Visten vil betale utbytte på 0,75 pr aksje eller 44344592 (antall aksje ) x 0,75 = ca. 33,26 mil. har de tenkt å gjennomføre en emisjon senere når de tømmer kassen?

"Styret i selskapet foreslår utbyttefullmakt på opptil 0,75 pr aksje."
"Vistin Pharma had cash of MNOK 36 (Q4’20 MNOK: 77) as of 31 December 2021."
Redigert 17.02.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
d12m
17.02.2022 kl 14:10 3053

Utbyttet vil nok i så fall utbetales sent i 2022 hvor nye produksjonslinjen er oppe og går og de tjener bra med cash (du tok ikke med hele setningen)

Board proposes to get a power of attorney from AGM in May to pay up to NOK 0.75 per share in dividend for 2021, by end of 2022
Redigert 17.02.2022 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
HrDuck
17.02.2022 kl 14:11 3051

skriver du på alle selskap du ikke kan noe om somsa?
Kanskje de vil trekke litt av kredittfasilitet for å finansiere siste del av utbygging. Vi snakker uansett bare om få million om så skjer. De vil ha fri kontantstrøm over 100 mill på årsbasis når ny linje nå snart settes i drift (mitt estimat er 141 mill, men jeg hører gjerne om dine estimat somsa..... :-D ).
Foreslår at du setter deg litt inn i selskap før du kommenterer, da hadde kanskje noen tatt deg på alvor somsa.
SomSa
17.02.2022 kl 14:51 3024



Antall ansatte er 65 og metformin er like billig som sukker. De trenger mye penger til å dekke løpende utgifter og spesielt hvis det skjer uhell eller nødvendig vedlikehold......De kan ikke låne penger og betale utbytte spesielt når renter går oppover.

Kjell Erik Nordby, Vistin Pharma: Det er nesten like billig med 1 kilo metformin fra Vistin som en kilo sukker på Rema
https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/03/29/7512788/kjempenyhet-for-verden-sier-kjell-erik-nordby-i-vistin-pharma-som-har-oystein-stray-spetalen-som-hovedeier
HrDuck
17.02.2022 kl 14:58 3008

Løpende vedlikehold skjer hvert år så det er på samme måte i fremtidige prognoser som i historiske tall.
Flott at du har funnet ut hva kiloprisen er somsa, nesten imponerende til å være deg :P
Nå har jeg sagt hva mine estimat er for kontantstrøm (som er avgjørende for utbytteevne over tid). Kanskje på tide at du kommer med dine estimat?
rammern
22.02.2022 kl 00:59 2750

Imponert .1 aksje flytter kursen fra 17.30 til 18 .
Gir klart signal om å holde seg unna aksjen
Eget kursmål er 7,- men ser mer negativt for videre
Redigert 22.02.2022 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
OveRolandsen
22.02.2022 kl 15:38 2649

Lol, plz gi litt mer farge på det kursmålet, for det henger ikke på greip.-

At denne er illikvid og således vil ha større volatilitet sier seg selv. Faktum er at Vistin har levert 10% topplinje CAGR siden 2011, med en EBITDA margin som snitter på 14%. Bunnen i 2018 var på 4%, toppen i 2020 på 23%. Nå er ny kapasitet på vei ut fra fabrikken, og vi kan derfor forvente en volumøkning opp mot 30% for 2022, og ytterligere 20-30% for 2023. Dette uten at prisen burde komme ned. Snarere er det oppside på pris/mix hvis selskapet klarer selge mer high value kontrakter til større kunder. Jeg tipper margin i 2022/23 vil ligge mellom 20-25% på EBITDA nivå, mulig enda høyere avhengig av hvor mye ekstra faste kostnader de påløper med ny kapasitet. Hva slags multippel man velger legge på denne får være opp til hver enkelt. Jeg ville sagt 12x, noe som tilsvarer en kurs på 28kr. Jeg er rimelig trygg på at dersom EBITDA utvikler seg som forventet vil likviditeten i aksjen gå opp, som i tråd med høyere mcap også vil bidra til multippelekspansjon pga tilgjengeliggjøring for større mandat. Med andre ord, denne er attraktivt priset her. Tatt i betraktning at Brøymer er styreleder og storaksjonær, så er det tilnærmet utenkelig at denne går i 7kr....

EDIT: Til oppklaring. På mine konservative estimater handler den rett under 10x på EBITDA(22), og de nevnte 28kr beror på 12x EBITDA(23).
Redigert 22.02.2022 kl 16:49 Du må logge inn for å svare