Fremtidsutsikter ?

Record
VOW 25.04.2021 kl 09:29 87304

Begynner Ä bli en uvane Ä fylle disse trÄdene med diskusjoner angÄende personlige meninger Ä hvem som har "mest" riktig , det vÊre seg TA eller andre parametre..
La oss fokusere pÄ det fundamentale i en trÄd , gjerne denne .

VoW har som alle selskap utfordringer innen sine segmenter ,teknologiske,finansielle ,konkurranse ,kunderelasjon og markedsfĂžring .
Vil gjerne ha diskusjoner pÄ fÞlgende tema.
T= Trussel,M= Muligheter ,S-Styrke ,S=Svakhet

Mine tanker om Trussel og Svakhet er vel fÞrst og fremst konkurranse ,der er noen store aktÞrer innen flere segmenter til VOW , disse har stÞrre finansielle muskler pr nÄ.
Andre teknologiske lĂžsninger kan vi vel heller ikke utelukke ?
Vi mÄ heller ikke se bort i fra "kopiering" av teknologi, spessielt i markeder der ikke patentbeskyttelse gjelder .
Etterhvert som myndighetskrav og forbrukernes krav til nullutslipp pÄ produktene som VOWs kunder produserer blir strengere, vil flere av VOWs teknologiske lÞsninger bli adskillig mere lukrative. Noe som igjen kan fÞre til oppkjÞp av selskapet ,helt eller delvis. Vi har tydelige eksempler pÄ at fleres store selskap vil ha en grÞnnere profil , eks,Equvinor ?

Dette gir ogsÄ Muligheter .
VOW har mange velutviklede teknologiske lÞsninger allerede ,ETIA var nok en uslepen diamant spesielt med satsing pÄ land.
VOW har opparbeidet svĂŠrt gode kunderelasjoner ,holder hva de lover Ă„ yter god service, Eks Cruice og Aquakultur. Dette vil ETIA delen nok nyte godt av ,ser det vel allerede med flere avtaler med store selskap Ă„ dertil potensiale .
Teknologi Ă„ produksjons strategien til VOW kan hurtig tilpasses regelverksendringer Ă„ gir gjerne synergier ( Rensesytemer innen cruice var forlĂžper til Aquasystmene) Produksjon er ofte satt bort til tredjepart Ă„ binder ikke kapital i produksjons faciliteter eller materialer .

Styrken til VOW er fÞrst Ä fremst mange gode meget relevante lÞsninger innen et meget attraktivt segment , allerede gode kunderelasjoner med opparbeidet troverdighet . Bredden pÄ produktene gir flere ben Ä stÄ pÄ.
Dette vil gi tilgang pÄ kapital pÄ greie vilkÄr, det kan ogsÄ hentes stÞtte pÄ flere nivÄer siden segmentet er sterkt og voksende .

Dette er mine betrakninger, jeg har aksjer i VOW Ä ser lyst pÄ fremtiden .
oivindl
17.06.2021 kl 17:41 3602

"Her er vel VOW involvert ?"

Mulig det, men jeg finner ingen indikasjon pÄ det.
Ville vel tro at det at det hadde medfĂžrt en bĂžrsmelding, eller i alle fall en omtale.
Redigert 17.06.2021 kl 17:43 Du mÄ logge inn for Ä svare
oivindl
17.06.2021 kl 17:45 3601

Torero har heller ikke listet VOW som samarbeidspartner. ArcelorMittal er derimot det.
Slettet bruker
17.06.2021 kl 19:14 3494

Vow ryker nÄr noe skjer i USA. Nasdaq derimot er helt tilbake i toppform. Trist at vow-aksjen skal skli nedover pÄ alt av de negative globale nyhetene, men nÄr ting gÄr opp, stÄr vow fast i grÞfta. Selv pÄ gode nyheter sklir det og det i en tid hvor det er spennende utvikling pÄ bÄde vann og land.

Er vow et verdiselskap in the making? Negativt.
Er vow et grĂžnt selskap? Veldig negativt.
Er vow et energiselskap? Ja
 du gjettet riktig. Negativt.

Her begynner jeg Ä slutte meg til de som peker pÄ guffent spill.
Mange skal ut. Dessverre sÄ virker det som at ledelsen ikke har noen sÊrlige triggere som kontrer utviklingen. Kanskje det er cruise som redder skuta utover. Sikkert negativt det ogsÄ.

Jaja vi gÄr vÊre fornÞyd med +1-2% i morgen.
Bubleslurp
17.06.2021 kl 19:26 3474

Flott at du har tid til Ă„ finne ut dette for oss! Du er gull verdt og gjĂžr oss en fantastisk tjeneste, selv om du ikke sitter i aksjen. Tusen takk!
pingvinen
17.06.2021 kl 19:35 3465

Tror man skal vÊre realistisk nok til Ä innse at det er fler prosjekter hvor Vow IKKE er involvert enn hvor de er involvert. Markedet kommer til Ä bli enormt, og dersom et enkelt selskap klarer Ä oppnÄ 5-10% markedsandel, sÄ kommer dette til Ä vÊre et monsterselskap - sier ikke at VoW kommer til Ä bli dette monsterselskapet.

Det som er vel sÄ viktig her tror jeg er Ä vÊre en front-runner. Hvis man ser pÄ det prosjektet som er listet over, sÄ satser de pÄ oppstart end -22, mens VOW har vel midten av 22 som oppstart.

Som jeg ser situasjonen, sÄ er det nÄ noen av de med sterkeste Þkonomiske rygger som stikker snuten frem og satser penger pÄ Ä fÄ i gang dette. Jeg er sikker pÄ at det sitter en mengde selskaper som ikke tÞr Ä satse sÄ mye penger pÄ usikre prosjekter, sÄ de avventer for Ä se hvem det er som kan bevise vellykkede resultater fÞr de tÞr Ä bestille. Mao mener jeg det er svÊrt viktig Ä vÊre langt fremme - man behÞver ikke Ä vÊre fÞrst, men det er rimelig sikkert at de som er blandt de fÞrste til Ä kunne bevise suksess vil klare Ä lande mange kontrakter nÄr vi skriver -22, -23, - 24 osv. Dette er en av de sterkeste sidene med VOW og Etia - de har bevist at de ikke er en dÞgnflue, de har rett og slett en historie med Ä lykkes - dersom de nÄ fÄr til VGM ogsÄ, sÄ tror jeg dette gir dem en veldig god edge nÄr kontrakter skal skrives de neste Ärene.
Slettet bruker
17.06.2021 kl 19:52 3429

Registrerer at det foregÄr et rÄttent spill for Ä erverve seg flest mulig billige aksjer rett fÞr tildeling. Fakta er at topp 20, med franskmennene i teten, har stÞvsugd 1,6 Mill aksjer den siste mÄneden. Disse aksjene kommer fra 50. plass og utover, altsÄ smÄ aksjonÊrer. Fantastisk! Eller etter boka.

Jeg fikk kjÞpt noen ekstra K og tenkte pÄ nickene som hjelper til med at jeg fikk kjÞpt pÄ 34 :-) kanskje vi fÄr noen ekstra K pÄ 30 rett fÞr tildelingen? Tenker ogsÄ pÄ BlackRock og co som ble med i emisjonen pÄ 46 kr..

KjÞpte ogsÄ Scatec pÄ 19kr for 6 Är siden :-) Hvor stÄr vow om 6 Är?
Record
18.06.2021 kl 08:06 3194

PÄ land i USA ,begynnelsen pÄ noe stort :-)

Vow ASA : Vow secures breakthrough landbased contract in the USA

A wholly owned subsidiary of Vow ASA (jointly referred to as “Vow”) has signed an agreement with Wakefield Biochar to install an industry-scale Biogreen system at Wakefield’s facility in Valdosta, Georgia, USA.

The Biogreen system will transform biomass and bio-residues into high-quality biochar and contribute to Wakefield’s Advanced Materials and Soil Health divisions, which are addressing the fast-growing market for high quality biochar in the ever more environmentally concerned USA.

“The agreement demonstrates the high relevance of Vow technologies for the biochar market and marks a breakthrough and an important step to rolling out Biogreen solutions in North America. It is testament to Vow’s ability to deliver advanced technology in industry-scale solutions, and our commitment to support companies in their efforts to decarbonise,” said Vow’s CEO, Mr. Henrik Badin.

The USD 5.15 million turn-key system that Vow will deliver and commission in 2022 includes drying equipment, biochar production based on patented Biogreen technology, and conversion of CO2 neutral syngas into energy dedicated for the biomass drying.

The solution represents a first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realise their “Better Soil. Better World” products strategy.

For Wakefield Biochar, production in Valdosta will become a platform to extend their strategy of manufacturing green commodities and creating a climate positive change in USA.

“Biochar checks all the boxes for sustainable practices: it brings social benefits by reducing waste and improving the soil in communities; creates economical value by improving productivity of our agriculture; and offers strong environmental impact both by reducing the need of chemical fertilizers and performing as a carbon sink,” said Tom Marrero, President of Wakefield Biochar.

For more information please contact

Henrik Badin, CEO, Vow ASA
Tel: + 47 90 78 98 25
Email: henrik.badin@vowasa.com
Slettet bruker
18.06.2021 kl 08:34 3104

Nok en kontrakt, og det er bare Ä bli vant til det, for her kommer det MANGE de neste mÄnedene og Ärene!

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/06/18/7691442/industriselskap-sikrer-nok-en-kontrakt?internal_source=sistenytt

For de som ikke liker Ă„ lese engelsk :-)
Redigert 18.06.2021 kl 08:34 Du mÄ logge inn for Ä svare
Nikco12
18.06.2021 kl 08:38 3103

Det er et ordtak jeg er ute etter her.... Åja den som venter pĂ„ noe godt venter ikke forgjeves WHOP WHOP
Karbon
18.06.2021 kl 08:40 3093

Jepp, det er vel ganske nÞyaktig en uke siden vi pÄ en annen trÄd snakket om bruk av biokull som gjÞdsel i jordbruket, og mulighetene for Vow framover her. Og i dag kom bekreftelsen.
Record
18.06.2021 kl 08:48 3040

Vil tro at det kan bli mange slike ,bÄde i og utenfor USA .
Her snakker vi virkelig miljĂž , avkarbonisering :-)
Ordreboke bygger seg rimelig raskt opp innen land segmentet , sÄ ligger det vel det 8-900mill Ä venter innen cruise ?
Sant nok, den som venter ................
Karbon
18.06.2021 kl 08:48 3039

https://www.wakefieldbiochar.com/

Sier litt om kvaliteten pÄ Vow sine lÞsninger. NÄr et selskap som i dag allerede ER langt framme pÄ levering av biokull til jordbruket, velger Ä ta i bruk Vow sin teknologi.
Record
18.06.2021 kl 08:55 2978

Bekrefter vel at VOW handler med de store kundene , dette vil nok gi synergi effekter :-)
Record
18.06.2021 kl 09:38 2835

Kan se slik ut , men om dette rÄtne spiller gir utelling ,hvem er det da som selger ?
Noe mÄ jo vÊre motivasjonen til denne tradingen ,jeg som deg handler pÄ veien ned Ä har overhodet ikke hensikt Ä selge pÄ disse nivÄer ,legger nesten salgsprisen hÞyere for hver nye melding .De kan det komme mange av fremover .
En dag mÄ det vel vÊre stopp pÄ de salgsvillige ,da kan jo rekylen bli sterk vil jeg tro .
Slettet bruker
18.06.2021 kl 09:55 2768

Aksjen kommer til Ä ende i minus i dag. Dem mÄ melde en stor kontrakt pÄ 50-60 millioner kr fÞr aksjen muligens kan bryter nedgÄende trenden.
Nikco12
18.06.2021 kl 09:57 2763

Denne kontrakten var jo pÄ 47 MILL. 5,4m dollar er mÄ du gange med 8.55. hahaha
Slettet bruker
18.06.2021 kl 10:01 2762

Sry, tenkte det var kr jeg haha. ja da bÞr den snu nÄ, det er ikke ofte Vow fÄr sÄ bra kontrakt
Redigert 18.06.2021 kl 10:01 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.06.2021 kl 10:19 2705

Kontrakter pÄ 60+ mill pÄ fÄ dager. Flotte nyheter!
pingvinen
18.06.2021 kl 10:24 2706

Det man skal legge merke til her er at det er ikke VOW som har tegnet kontrakten - det er "a wholly owned subsidiary of VOW ASA" - et datterselskap av VOW....

Jmfr mine tidligere uttalelser om at jeg tror vi kommer til Ä se en rekke selskaper som er spunnet av. Kan det vÊre slik at man holder pÄ Ä bygge opp et selskap som skal inn i jordforbedringsmarkedet i USA? Med tanke pÄ de enorme jordbruksomrÄdene som finnes i USA, sÄ vil dette fÄ VGM til Ä se ubetydelig ut.

Da er man igjen tilbake til det jeg sa tidligere om at jeg tror at de kronene og Þrene man snakker om i omsetning og fortjenester kommer til Ä se marginelle ut nÄr vi sitter om 5 Är og ser tilbake.
IvanBliminse
18.06.2021 kl 10:47 2653

Tror absolutt du er inne pÄ noe her, Pingvinen. Den store fordelen med Ä bruke biokull som jordforbedringsmiddel er at det funker som en svamp som holder pÄ vann. Hele SÞr-Vesten i USA er i en tÞrke av bibelske dimensjoner. Lake Powel og Lake Mead er nesten tÞmt, og faller for hvert Är. Det er ogsÄ her 1/3 av USA's mat produseres og 2/3 av frukt og nÞtter. Det vil bli ekstrem etterspÞrsel etter biokull som kan konservere mer vann enn den Þrkensanda de har i dag.
Hammers
18.06.2021 kl 11:37 2545

Fint innlegg, Ivan.
Skulle akkurat til Ă„ skrive om dette med tĂžrken i USA og biokullets egenskapet til Ă„ holde pĂ„ vann, men sĂ„ plutselig at det var skrevet....đŸ€­. For et par dager siden ble jeg faktisk bekymret pĂ„ klodens vegne pga fĂžlgeeffektene slik enorm tĂžrke bringer med seg.

Vi snakker om STORE og VIKTIGE landomrÄder for matproduksjon.
Her mÄ det settes inn effektive tiltak for Ä motvirke Þrkenfisering av det! Ordlyden i dagens ordre antydet ogsÄ at DET er planen. FÞrst prÞveprosjekt fÞr kommende stÞrre ordre.

Forundrer meg ikke om det kommer flere nyheter i dag eller rett over helga.
Selvsagt VGM jeg tenker pÄ. Den 25. juni nÊrmer seg.

Hilsen Hammers
Redigert 18.06.2021 kl 11:39 Du mÄ logge inn for Ä svare
pingvinen
18.06.2021 kl 11:45 2526

Det som ogsÄ er verdt Ä merke seg her er at her snakker vi ikke om en LoI eller noe - det er en ferdig kontrakt. Vi snakker heller ikke om et testanlegg som skal oppskaleres "hvis alt gÄr bra" - vi snakker om et turn-key prosessanlegg av industriell skala, og vi snakker heller ikke om en enslig kontrakt, men om den fÞrste av flere.

Jeg har ikke klart Ä finne ut noe om hvor store Wakerfield Biocharge er, da dette er et familieselskap, men nÄr man tenker pÄ enormiteten av det amerikanske markedet og at et selskap som har 10.000 ansatte regnes som et SMB-selskap i USA, sÄ er det bare Ä kvesse kalkulatoren.

Jeg skal ikke pÄstÄ at jeg er i stand til Ä tallfeste hvor stort markedet for jordforbedringsprodukter i USA er, men alle forstÄr at dette er tall som overstiger fatteevnen for en liten fjellbonde fra Norge. Dersom nÄ VOW klarer Ä etablere seg som en betydelig aktÞr innen leveranser til denne industrien (husk at denne kontrakten ikke er av BOO som VGM, dette er en ren leveranse av utstyr), sÄ blir det enorme mengder med leveranser etterhvert. Hvis VOW kjÞrer samme modell som med Scanship, sÄ blir det ogsÄ betydelige verdier i ettermarked her. Jeg vet ikke om det er noe forbruksartikler som kan selges, men det er alltid reservedeler, service osv.

Skal ikke se bort fra at de ender opp med BOO avtaler etter hvert ogsÄ :-)

Slettet bruker
18.06.2021 kl 11:47 2528

Fra det jeg plukker opp fra diskusjonen over virker det som om Vow attpÄtil har en lÞsning som konkurrerer med Desert Control. Vow sin lÞsning ser dog ut til Ä vÊre bevist effektiv mens DC sin lÞsning fortsatt er under utvikling.

Det som er utrolig med Vow er at de ikke bare er ett grÞnt selskap som driver med én ting, virker som om Badin har planer om Ä stille med lÞsninger pÄ et mylder av utslippsproblemer o.l. Ser vi lengrre frem i tid sitter jeg og spekulerer i om Vow kan bli verdens fremste selskap innen grÞnn industri? Du fÄr mange selskaper for én (fortsatt billig) pris ved Ä kjÞpe Vow - fÞrst ut VGM hvor vi som sitter med aksjer fÄr 1 aksje per Vow aksje samt 30% indirekte via Vow selv.

Spennende tider!
Redigert 18.06.2021 kl 11:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
pingvinen
18.06.2021 kl 11:53 2511

25. juni er fÞrste teoretiske dag - vi skal ikke henge oss for mye opp i den datoen, for da fÄr "de andre" bare vann pÄ mÞllen igjen. VOW selv har sagt slutten av juni/begynnelsen av juli. De kommer ut med info angÄende hvilken dato man mÄ eie aksjene for Ä fÄ tildelt VGM-aksjer sÄ fort de vet nÄr alle kriterier er oppfylte. Jeg tror ikke de kan komme med den informasjonen fÞr den 25., da dette er datoen kreditorinnsigelser gÄr ut. Man kan jo ikke varsle en spin-off for sÄ Ä fÄ en kreditor som har innsigelser i siste Þyeblikk....

Utover det,sÄ er jeg mest spent pÄ Ä se hvordan VGM kommer til Ä hande de fÞrste dagene. Aksjene er verdsatt til ca 2.90 basert pÄ at VOW betaler 150 millioner for litt over 50 millioner aksjer (30,5% av det totale selskapet) - vil markedet virkelig prise VGM til bare 500 millioner? Det vil i sÄ fall vÊre ekstremt mye lavere prising enn andre sammenlignbare selskaper........
Kalle 1
18.06.2021 kl 11:53 2581

Kanskje vi mÄ bruke Hammers kalkulator snart?
Jeg beholder alle mine aksjer i selskapet i overskuelig framtid.

Vow er jo ogsÄ notert pÄ Otc markets "over there"
vow(sshpf)
Tilfeldig?

NEPPE!
Redigert 18.06.2021 kl 12:00 Du mÄ logge inn for Ä svare
Hammers
18.06.2021 kl 12:01 2554

Litt dagfersk stoff ang de miljĂžproblemer ulike land sliter med - og konsekvenser av disse.
Kun helgelektyre - til ettertenke. Spesielt med tanke pÄ VOW nÞkkelferdige lÞsninger.
LÞsninger som er med pÄ Ä motvirke elendighetene.

https://energiogklima.no/nyhet/fem-paa-fredag/fem-pa-fredag-hetebolger-vannmangel-og-torke-alvorlige-klimaendringer-kryper-naermere/?utm_source=Energi+og+Klima+og+Klimastiftelsens+e-postliste&utm_campaign=dc0a912a7f-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_NYHETSBREV&utm_medium=email&utm_term=0_95967e5ed6-dc0a912a7f-569520290

Hilsen Hammers
pingvinen
18.06.2021 kl 12:02 2560

Det har du helt rett - VOW har mange ben Ä stÄ pÄ. I et tidligere intervju snakket ham om nettopp dette. Han sa da at de ser pÄ en mengde ulike retninger, men at de bevisst forsÞker Ä holde seg unna der det er "crowded" - mao - nÄr de bestemmer seg for hva de skal satse pÄ, sÄ ser de pÄ hvilken konkurransesituasjon det er i det spesifikke markedet. Tenk for en luksussituasjon Ä sitte i "skal vi satse der - nei, her er det for mange - hva med her da - JA, her er det lettere".

NÄr det gjelder tidssperspektivet, sÄ er det svÊrt fÄ som slÄr de over 20 Är med erfaring Etia har. Den tekniske kompetansen til Etia og business-hodet til Badin tror jeg var gull verdt.

Jeg er rimelig sikker pÄ at vi har store ting i vente. Husk at lÄneopptaket de nylig gjorde har ingenting med hverken krydderkontrakten eller denne kontrakten Ä gjÞre - disse to kontraktene er rene utstyrsleveranser, og du trenger ikke Ä lÄne 320 millioner for Ä levere utstyr for 60 millioner...... jeg tror heller ikke noe pÄ at Badin plutselig lÄner slike penger bare for Ä ha de liggende pÄ kistebunnen. Jeg tror heller ikke han hadde fÄtt lÄnet dersom han ikke kunne forklare banken hva de skulle brukes til, og til sist - dersom han ikke har noen konkrete planer, sÄ hadde han ikke trengt pengene nÄ. De har akkurat hentet inn 240 millioner i cash, hvorav 150 gÄr til VGM - de siste 90 er fortsatt tilgjengelig, sÄ han lÄner ikke for "generelle selskapsformÄl" nÄ.

Spennende tider.....
pingvinen
18.06.2021 kl 12:10 2537

Jeg er selv forsiktig med Ä bruke en kalkulator pÄ slike ting - jeg forholder meg til hva jeg tror om utviklingen av selskapet, sÄ blir det sÄ stort som det bare mÄtte bli. Alle store selskaper har vÊrt smÄ - dersom du dro frem kalkulatoren tidlig i historien til Google, Microsoft, Tesla - you name it - sÄ ville du blitt idiotforklart. Det alt handler om er hvem som har teften og hvem som ikke har det.

Jeg mener Badin & co ikke bare har bevist at de kan en ting eller to om Ă„ rense dritt, men de kan en ting eller to om hvordan man bruker finansmarkeder, hvordan man bygger butikk, hvordan man skaffer seg mersalg fra kunder osv.

For 15 Är siden var det ett stort firma i statene, firma A, som ble oppsÞkt av en liten mygg, firma B. Firma B sa - vi tror vi har fremtidens lÞsning for dine produkter - vi burde slÄ oss sammen. Firma A var overhode ikke interessert og lurte rett og slett pÄ hva i all verden firma B trodde de var.

Firma A var Blockbusters - verdens stÞrste kjede pÄ DVD-utleie
Firma B var Netflix - et litet nyoppstartet firma som mente at det var bedre Ă„ leie ut film over nett enn Ă„ leie ut fysiske DVD'r....

Resten er historie......
Asko
18.06.2021 kl 12:23 2492

Noe annet: Noen som har en formening om intropris pÄ VGM?
pingvinen
18.06.2021 kl 12:48 4415

Det blir ikke noen intropris, fordi det ikke selges noen aksjer - det er slik at alle som eier en VOW-aksje fÄr en VGM-aksje gratis. Det nÊrmeste man kommer en prising er det faktum at VOW gjÞr en emisjon pÄ 150 millioner kroner i VGM, og for dette fÄr de 30,5% eierskap av det totale selskapet. Hvis man da regner litt pÄ antall aksjer osv, sÄ kommer man frem til at VOW fÄr drÞyt 50 millioner aksjer for de 150 millionene de spytter inn. Jeg tror det var 2.94 kr jeg kom frem til var det rette belÞpet.

Er dette sÄ den rette verdien av aksjen? Det er det markedet som bestemmer nÄr den Äpner, men dette skulle tilsi en mcap pÄ 500 millioner - jeg synes dette hÞres svÊrt lavt ut, og jeg tror derfor VGM skal vesentlig opp fra de 2,94 kr som VOW (og dermed oss selv ogsÄ) har betalt for sin eiersits.

Uansett - dette er det som er virkelig spennende, og som jeg har stusset over flere ganger fÞr at man ikke har diskutert mer - det er vel ogsÄ denne synliggjÞringen av verdier som Hammers har fÄtt pepper for Ä forsÞke Ä snakke om.........
Redigert 18.06.2021 kl 12:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
Asko
18.06.2021 kl 13:10 4446

Vel Pngvinen! All den tid VGM kommer pÄ bÞrs skal vel aksjene omsettes?. Aksjer man tildeles mÄ jo ha en pris?? Jeg har ikke vÊrt bort i dette fÞr, sÄ mulig jeg er noe uvitende.......
Redigert 18.06.2021 kl 13:11 Du mÄ logge inn for Ä svare
pingvinen
18.06.2021 kl 13:39 4404

Ja - men den prisen er det markedet som bestemmer. Hvis man har kjÞrt en emisjon, sÄ har man en pris Ä mÄle opp mot. Derfor - som jeg sier - det nÊrmeste man kommer en intropris er 2.94 basert pÄ de aksjene VOW kjÞper selv. Man kan ogsÄ regne pÄ en annen mÄte - VOW har selv definert verdien av VGM til Ä vÊre 6,5% av VOW - derfor reduksjonen i aksjekapitalen med 6,5%. Dersom vi tar utgangspunktet i 6,5% av emsisjonskursen - som var 46 - sÄ fÄr man 2.99 kr pr aksje. Er det en tilfeldighet at disse to tallene er nÊrme hverandre - nei jeg tror ikke det.

Hadde du spurt om hva ÅPNINGSPRISEN blir, sĂ„ er din gjetning like god som min - men jeg synes 2.94 (markedcap 500 mill) hĂžres veldig lavt ut i forhold til hva lignende selskaper prises til.

Åpningsprisen blir som alltid laveste kurs hvor en kjĂžper og selger kan bli enige. I dette tilfellet kan jeg ikke se noen naturlig grunn for at noen skulle ha det veldig travelt med Ă„ selge seg ut, sĂ„ forhĂ„pentligvis er det kjĂžper som mĂ„ komme opp og ikke selger som gĂ„r ned. Uansett - spennende blir det :-)
Record
18.06.2021 kl 13:43 4405

+ sak sÄ jeg har ikke tilgang, kanskje noen begynner Ä se potensialet ?

https://e24.no/boers-og-finans/i/7Kbv79/kanskje-er-det-naa-det-skal-begynne-aa-svinge-av-vow
Asko
18.06.2021 kl 13:45 4417

Takk for svar Pingvinen. Har en plan/hÄp om Ä kjÞpe flere VGM-aksjer rundt den prisen. Vi fÄr se hva markedet mener!
Hammers
18.06.2021 kl 14:34 4358

Ganske spennende det som EGENTLIG stÄr i dagens bÞrsmelding - nÄr man lar det synke inn:

(Utdrag):
IfÞlge meldingen skal Vow levere systemet nÞkkelklart, og kontrakten har en verdi pÄ 5,15 millioner dollar.
Biogreen-systemet vil gjĂžre biomasse og biorester til hĂžykvalitets biokull.
LÞsningen som leveres representerer den FØRSTE AV EN SERIE enheter som er planlagt Ä bli implementert i de kommende Ärene ved Wakefield Biochar.

Dvs; BestÄr serien av f.eks 10 enheter snakker man om rundt NOK 500 mill. BestÄr den av 20 dreier det seg om MILLIARDEN!
AltsÄ; En spennende "attÄtnÊring". En som kommer pÄ TOPPEN av alt det andre vi venter pÄ innen andre vertikaler. Dette var uventet!

Hilsen Hammers
Redigert 18.06.2021 kl 14:35 Du mÄ logge inn for Ä svare
Bubleslurp
18.06.2021 kl 15:11 4306

Enig, uventet at dette kommer helt plutselig i sÄpass stor skala som antydet. VOW viser nok en gang et av sine tusen bein. Hvor er alle skipsrottene og dess like blitt av mon tro? Dratt pÄ cruise til Indonesia kanskje?
Tut tut
Redigert 18.06.2021 kl 15:13 Du mÄ logge inn for Ä svare
TheKurgan
18.06.2021 kl 15:17 4288

Takk for en fin trÄd Record.
Her var det forelþpig fritt for krangling, mange flotte tanker og matnyttige fakta👍
Jakal
18.06.2021 kl 15:17 4293

Vows nye kontrakt i USA er bÄde stor og spennende. Selskapet, som lager miljÞvennlige systemer for hÄndtering av avfall, har fÄtt en kontrakt pÄ 5,5 millioner dollar i USA. NÄ kan man si at Vow-ledelsen til tider har en tendens til Ä bruke store ord, men det spÞrs om de ikke har et poeng nÄr de i bÞrsmeldingen fredag morgen omtaler kontrakten som et «gjennombrudd».
Det er en formulering i Vows bÞrsmelding som gir grunnlag for store ord. Vow skriver at kunden, Wakefield Biochar, planlegger en serie tilsvarende anlegg. Her kan det altsÄ komme flere kontrakter, om Vow klarer Ä gjÞre jobben.
Kontrakten er for et landanlegg. I utgangspunktet har Vows suksess vÊrt knyttet til levering av anlegg for hÄndtering av avfall til cruiseskip. Det store potensialet fremover ligger imidlertid i hvorvidt de klarer Ä «ilandfÞre» teknologien. Kontrakten som nÄ er meldt er i den sammenheng stor og utgjÞr alene rundt halvparten av fjorÄrets totale landbaserte omsetning. Slik sett kan man altsÄ tenke seg at det nÄ begynner Ä lÞsne for satsingen pÄ land.
PÄ kort sikt er det imidlertid kanskje mer spennende for aksjonÊrene Ä se pÄ hva som er i ferd med Ä skje pÄ cruisesiden. Langsiktige kontrakter har gjort at coronakrisen, som jo har rammet cruisebransjen hardt, ikke har pÄvirket leveransene til nybygg noe sÊrlig.
Ettersalgsvirksomheten, altsÄ service og ettersyn til allerede installerte anlegg, har som en naturlig konsekvens av at de aller fleste cruiseskip lÄ til kais under pandemien, blitt ganske hardt rammet. Omsetningen innenfor ettersalg falt fra 32 millioner kroner i fÞrste kvartal i fjor, til drÞye syv millioner i fÞrste kvartal i Är.
Men nÄ begynner cruiseskipene Ä seile igjen. Som med det meste krever selvsagt skipene bÄde service, ettersyn og reparasjoner. Det vil si at Vows ettersalgsvirksomhet etter hvert vil fÄ mer Ä gjÞre. Og vi skal huske pÄ at denne delen av Vows virksomhet har hatt en ganske god lÞnnsomhet.
Vow-aksjen har falt fra en topp pÄ 59 kroner da den grÞnne euforien var pÄ det kraftigste i januar til rundt 37 kroner tidlig ettermiddag fredag. Fallet har en naturlig sammenheng med fallet for grÞnne aksjer generelt og at utsikter til hÞyere renter reduserer viljen til Ä verdsette utsikter til inntjening flere Är i fremtiden hÞyt.

Gitt at ettersalgsvirksomheten innenfor cruise rimelig raskt fÄr et hÞyere aktivitetsnivÄ, blir ikke «rentefrykt»-argumentet egentlig sÄ spesielt treffende for Vow-aksjen. Omsetningsveksten vil vi her trolig se om ikke sÄ altfor lang tid, og den vil trolig vÊre lÞnnsom fra start.
Det betyr ikke at aksjen er grisebillig. Det ligger fortsatt forventninger om suksess pÄ land innbakt i aksjen. Men gitt at kontrakten i USA er det gjennombruddet Vow snakker om, er ikke veksten pÄ land sÄ forferdelig langt unna.
Gode vekstutsikter bĂ„de pĂ„ kort og lang sikt pleier Ă„ vĂŠre bra for aksjekursene, uavhengig av rentenivĂ„. I Vow fĂ„r du pĂ„ mange mĂ„ter en kombinasjon av en gjenĂ„pningsaksje og en grĂžnn aksje. Husk at det grĂžnne ikke er avlyst – tvert imot.
Redigert 18.06.2021 kl 15:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.06.2021 kl 15:20 4290

Vent Ovind, Merida og skipskameratene kommer snart. Tipper Ovind skal plukke av alt Hammers skrev i dag, og vri den til noe negativt. Merida kommer sikkert til Ä si at det bare tull at dem har fÄtt kontrakt, hvor hun kommer til Ä skrike om at aksjen burde vÊre i 10-20 kr
Redigert 18.06.2021 kl 15:21 Du mÄ logge inn for Ä svare
Record
18.06.2021 kl 15:38 4263

Takker for den , det viser at "noen" har sett potensialet men ikke helt har hatt troen pÄ kanskje at teknologien var sÄ utviklet ?
Tror vi kan se frem mot en strÄlende fremtid i VOW Ä alle strÄselskapene som kommer underveis :-)
TheKurgan , det er jeg som skal takke , konstruktive trÄder tÄler ogsÄ saklig debatter begge veier , bare det fokuseres pÄ sak Ä ikke personer som fremmer sakene :-)
God helg til alle sammen .
spekulator
18.06.2021 kl 15:51 4250

Dette viser at E24 sine reportere ikke har snÞring pÄ hva VOW driver med. Her skrives det "avfallhÄndtering" fra skipene. Dette er vel den minste delen. Hoveddelen er jo all kloakk og spillvannn fra skipene, slik at de skal vÊre utslippsfrie, ikke bare i havn, men hele tiden. PrÞv Ä slipp ut all dritt og grÄvann fra et skip som bestÄr av nÊrmere 10000 personer, (en liten norsk by), dette behandler VOW sitt anlegg ombord, slik at det blir nullutslipp. Andre selskaper driver med det som er gammel teknologi, prÞve Ä rense dritten ved hjelp av bakterier og etterpÄ klorere. Da jeg var til sjÞs i 1976, drev vi ogsÄ pÄ med dette i anlegg ombord, men dritten (resten av vannet), gikk overbord. Slik er det IKKE med systemet til VOW.
Darabia
18.06.2021 kl 15:57 4242

Videre blir vel avfallet brukt til energi for bÄtene? SÄ i teorien fÄr Vow og Scanship dritt og avfall til energi, i tillegg til at de blir utslippsfrie.
spekulator
18.06.2021 kl 16:17 4212

Helt korrekt. Avfallet blir ren energi, og dritten blir ogsÄ brent, og gir energi, som ogsÄ fÞrer til mindre drivstoff-forbruk. Andre, med den gamle teknologien, tÞmmer dritten fra tankene nÄr de er 12 nautiske mil fra land. Det spÞrs bare hvor lenge disse gamle plimsollerne fÄr lov til det.
oivindl
18.06.2021 kl 17:26 4142

"Tipper Ovind skal plukke av alt Hammers skrev i dag, og vri den til noe negativt."

Kan jo begynne med deg som ikke vet forskjell pĂ„ $ og NOK😊
SpÄdommene dine er jo ogsÄ innertier:

" Aksjen kommer til Ă„ ende i minus i dag."
-Dado83
Bubleslurp
18.06.2021 kl 17:35 4174

Der var jo gullegull jo. Latt din edder og galle gÄtt utover noen som fortjener det i dag?
Redigert 18.06.2021 kl 19:12 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.06.2021 kl 17:55 4163

ÅÄÄ sÄ sinna lille gutten, knegg knegg.
oivindl
18.06.2021 kl 17:57 4164

"Tipper Ovind skal plukke av alt Hammers skrev i dag"
-Dado83

Har faktisk ikke fÄtt lest gjennom alt ennÄ. Men du mener Hammers har skrevet sÄ mye feil i dag?
oivindl
18.06.2021 kl 18:00 4146

"ÅÄÄ sÄ sinna lille gutten, knegg knegg.

NĂ„r man er hjelpelĂžs i saklig diskusjon, blir vel dette redningen.
Slettet bruker
18.06.2021 kl 18:01 4139

Ha en fin helg du, det fortjener du😉