Fremtidsutsikter ?

Record
VOW 25.04.2021 kl 09:29 74833

Begynner å bli en uvane å fylle disse trådene med diskusjoner angående personlige meninger å hvem som har "mest" riktig , det være seg TA eller andre parametre..
La oss fokusere på det fundamentale i en tråd , gjerne denne .

VoW har som alle selskap utfordringer innen sine segmenter ,teknologiske,finansielle ,konkurranse ,kunderelasjon og markedsføring .
Vil gjerne ha diskusjoner på følgende tema.
T= Trussel,M= Muligheter ,S-Styrke ,S=Svakhet

Mine tanker om Trussel og Svakhet er vel først og fremst konkurranse ,der er noen store aktører innen flere segmenter til VOW , disse har større finansielle muskler pr nå.
Andre teknologiske løsninger kan vi vel heller ikke utelukke ?
Vi må heller ikke se bort i fra "kopiering" av teknologi, spessielt i markeder der ikke patentbeskyttelse gjelder .
Etterhvert som myndighetskrav og forbrukernes krav til nullutslipp på produktene som VOWs kunder produserer blir strengere, vil flere av VOWs teknologiske løsninger bli adskillig mere lukrative. Noe som igjen kan føre til oppkjøp av selskapet ,helt eller delvis. Vi har tydelige eksempler på at fleres store selskap vil ha en grønnere profil , eks,Equvinor ?

Dette gir også Muligheter .
VOW har mange velutviklede teknologiske løsninger allerede ,ETIA var nok en uslepen diamant spesielt med satsing på land.
VOW har opparbeidet svært gode kunderelasjoner ,holder hva de lover å yter god service, Eks Cruice og Aquakultur. Dette vil ETIA delen nok nyte godt av ,ser det vel allerede med flere avtaler med store selskap å dertil potensiale .
Teknologi å produksjons strategien til VOW kan hurtig tilpasses regelverksendringer å gir gjerne synergier ( Rensesytemer innen cruice var forløper til Aquasystmene) Produksjon er ofte satt bort til tredjepart å binder ikke kapital i produksjons faciliteter eller materialer .

Styrken til VOW er først å fremst mange gode meget relevante løsninger innen et meget attraktivt segment , allerede gode kunderelasjoner med opparbeidet troverdighet . Bredden på produktene gir flere ben å stå på.
Dette vil gi tilgang på kapital på greie vilkår, det kan også hentes støtte på flere nivåer siden segmentet er sterkt og voksende .

Dette er mine betrakninger, jeg har aksjer i VOW å ser lyst på fremtiden .
Record
20.06.2021 kl 07:16 30628

Plutselig masse opplysninger om QF ?
Var vel ikke riktige tråden å diskutere den på ?
Karbon
20.06.2021 kl 13:39 30088

Kjære Reserven.

Hvorfor så opptatt av plast og hvem som er best av Vow og Quantafuel på plast? Quantafuel har sin greie og sine kunder, og flott er det. Vow driver med så utrolig mye annet enn plast. Plast er foreløpig bare et forretningsområde som på sikt KAN bli noe stort for Vow.

Vow har over tid bevist at deres løsninger innen rensing og avkarbonisering av cuiseindustrien har fungert 100 %, og dette var foranledningen til at de også begynte å tenke på at samme teknologi kunne brukes på land. Til orientering så er ordrereservene til cruiseindustrien i skrivende stund på godt over en milliard kroner.

Vow har allerede levert flere landbaserte anlegg til forskjellige typer industrivirksomhet, faktisk også innen resirkulering av plast, for eksempel til Uni Petrol. Så det du sier Reserven, om at Vow ikke har levert noe ferdig anlegg innen pyrolisering av plast er direkte feil! Kontrakten til Uni Petrol ble meldt 9. mars 2020, og anlegget er nå ferdig overlevert til Uni Petrol.

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-new-pyrolysis-unit-focused-on-plastics-recycling-for-unipetrol-group

I tillegg til dette så bygger Vow et anlegg til Murfitts Industries, Storbritannias største aktør innen resirkulering av bildekk.

Jeg regner med at du har fått med deg at Vow har inngått avtaler med blant andre Arcelor Mittal (verdens største stålprodusent), Repsol, og Elkem for avkarbonisering av den metallurgiske industrien, noe som foranledninger spinoffen av Vow Green Metals.

Som om ikke det var nok, så har Vow også levert to anlegg til pyrolisering av kloakkslam, blant annet til et selskap i Japan. Du finner ut hvilket hvis du gidder å lete.

Vow leverer også systemer til sterilisering av krydder, teblader og andre matvarer, og har til nå levert godt over 100 slike systemer.

Og før helga fikk vi altså en melding om første bestilling av et anlegg til produksjon av biokull til jordbruket i USA. Første bestilling (av en seriebestilling) av et anlegg til mellom 40 og 50 millioner.

Levering av pyroliseringsanlegg til Philip Morris er du allerede godt kjent med, og ifølge meldingen er ambisjonene å bestille tilsvarende anlegg til alle av deres fabrikker på verdensbasis.

Dette er allikevel bare NOE av det Vow allerede har fått til, og det mens vi bare er i en prematur fase av det grønne skiftet. Så vær så snill å forstå at Vow sine mange forretningsområder er så mye mer enn bare plast, selv om pyrolisering av plast også på sikt kan bli en meget «god butikk».

Dette er ingen kjøpsanbefaling, og heller ikke noe forsøk på å "omvende" deg til å bli vow-aksjonær, men bare en liten "folkeopplysning" om noe av det Vow holder på med.

Redigert 20.06.2021 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Hammers
20.06.2021 kl 14:26 29875

Utrolig fin og velskrevet oppsummering, Karbon.
Tar man også med sorteringsanlegget for metaller (juni i fjor) blir lista enda mer komplett - selv om dette var en liten ordre.

Når Reserver etterlyser PoC (Proof of Concept) skjønner jeg ikke helt hva det tenkes på - og jeg bryr meg heller ikke om "problemet".
Det jeg KAN skyte inn er at Lindum ble meldt operativ i juli i fjor. OPERATIV!
Ellers er HVERT ENESTE anlegg både til sjøs og til lands et levende BEVIS på at PoC er oppnådd over hele fjøla.

Reserven er en kar som stadigt vekk finner på nye bagateller som kan blåses opp slik at han kan "snakke dritt" om VOW.
Til og med i påsken satte han i gang med ett eller annet uvesentlig tull - helt til et annet nick "snakket ham til rette."
Da senket påskefreden seg.

Usakligheter, usannheter og vås innen områder som en VOW'er ikke visste eksisterte.
Fordi; Det han kommer drassende har ALDRI vært et problem for selskapet!

- Ikke solgte eierne av ETIA sine aksjer i VOW. Ikke var støtten fra Enova en sak (det ble mer enn forventet).
- Ikke var ditt - og ikke var datt. Det ER INGEN problemer i VOW.
- Det eneste måtte være at selskapet dessverre ikke rekker over alle de forespørslene som strømmer på.

Reservens siste påstand; VOW evner ikke å avkarbonisere for sine kunder (ref PMI som på 2 år ble karbonnøytrale pga VOW's innsats/utstyr).
Det er bare så håpløst latterlig det som påstås at man ikke gidder å kommentere.

Dessverre Reserven.
Nå har du kommet så ALT for langt ned i den grøfta du graver for deg selv.
Personlig håper jeg at kantene gir etter slik at du blir værende i den og vi andre kan få fortsette å se FRAMOVER!
Du er etter MITT syn (egne meninger må man kunne ha) KUN en useriøs drittsekk som er ute etter å ødelegge forumet med våset ditt!
Amen!

Hilsen Hammers
Jakal
20.06.2021 kl 15:30 29569

Beklager Hammers, du har mye kunnskap som du deler på forumet. Men noen av personkarakteristikkene dine skygger for budskapet, det virker bare splittende. I likhet med den konstante nedsnakkingen av Quantafuel, som tvert imot bør ønskes velkommen som en (liten) faktor i den grønne omstillingen? Raushet går aldri av mote.
oivindl
20.06.2021 kl 17:21 29191

"Du er etter MITT syn (egne meninger må man kunne ha) KUN en useriøs drittsekk som er ute etter å ødelegge forumet med våset ditt!"
-Hammers

Egne meninger har en lov å ha, men noen av disse bør en holde for seg selv.
Dette er et eksempel på meninger som absolutt ikke hører hjemme på forumet.
Redigert 20.06.2021 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
oivindl
20.06.2021 kl 18:33 28986

"Til orientering så er ordrereservene til cruiseindustrien i skrivende stund på godt over en milliard kroner."

Da har du også tatt med opsjoner, regner jeg med?
Karbon
20.06.2021 kl 18:45 28885

Oivindl:
Nei, opsjoner på 665 millioner kommer i tillegg.

For å være pinlig korrekt:

936 millioner i ordrereserver til cruiseindustrien pr 31. mars 2021.

+ ny kontrakt med Carnival i april.
+ 665 millioner i opsjoner.
Redigert 20.06.2021 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
oivindl
20.06.2021 kl 19:07 28787

"The order backlog currently stands at NOK 969 million, including orders won in
April, up from NOK 952 million at year-end, and from NOK 975 million at the end
of the first quarter last year"

Dette er hele backlog som meldt i Q1 rapporten. Der er også aprilkontrakter inkludert.
Noe av backlogen, ca 27,6 mill var landbasert ved årsskiftet, men står ikke noe om det nå.
I underkant av en milliard er vel da det korrekte.
Karbon
20.06.2021 kl 19:17 28698

Ja, her har du helt sikkert funnet fram korrekte tall Oivindl. Det er bra. Så har vi altså opsjoner på 665 millioner i tillegg.

Innlegget mitt ble skrevet utifra hva jeg hadde lagret i bakhodet. Hadde jeg hatt bedre tid, kunne jeg fremskaffet eksakte tall, og linket til en rekke forskjellige kontrakter og samarbeidspartnere.

Men budskapet i innlegget mitt var å vise på hvor mange forskjellige arenaer Vow er involvert, og at plast foreløpig bare er en liten del av totalen (og at Vow HAR levert fungerende pyroliseringsanlegg for plast).

Jeg håper at plast på sikt blir en større del av totalen, for plastsøppel i havet er i ferd med å bli et stort problem for verdenssamfunnet. Hvorvidt det er Vow eller andre aktører som kommer opp med løsninger for å få et renere hav er egentlig underordnet i denne sammenheng.
Redigert 20.06.2021 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
20.06.2021 kl 20:25 28532

VOW pekes på som en lottoaksje som bør selges/ikke kjøpes av Investtech. Vet ikke helt om jeg føler at VOW kan sies å være en lottoaksje. Hva tenker dere? Er selv VOW aksjonær.
Hammers
20.06.2021 kl 22:00 28351

Det er korrekt at det i tillegg til ordrereserven på ca 950 mill ved årsskiftet også lå options på 584 mill.
I tillegg har det siden årsskiftet kommet ordre på 335 mill + options på ca 60 mill.

Ca 200 mill av "årets" er ikke endelig bekreftet da Betula Ind fortsatt venter på det endelige svaret fra Enova.
Det går etter alle solemerker like greit som da VOW søkte tilsvarende støtte til VGM.
Det er avsatte store midler til denne type virksomhet (karbonfangst).

Totalt ligger reserven grovt sett godt over 1,5 MRD fordelt på de kommende årene. Hovedsaklig til Cruise Projects (installeringer i nybygg).
Denne delen har solide EBITDA-marginer på ca 26%. Gjerne pga standardiserte løsninger.

Det eneste som "lagger" er Aftersales til cruiseindustrien.
Denne er forventet å ta seg kraftig opp fra q3 etter hver som skipenes propeller igjen begynner å rotere.
DVS; Skipene må fylle på utstyr før den forventede oppstarten kommer, så kanskje man allerede i Q2 begynner å se effekter?

Aftersaler utgjør tradisonelt sett ca 1/3 av totalen for VOW. Her kommer det et stort løft.
MERK; Etter hvert som VOW leverer ulike anlegg innen landbasert vil dette generere vedlikehold og "aftersales" a la som til cruise.
Slikt blir gjerne kontraktfestet.

Den landlige delen går for tiden så det griner - og det innen ulike vertikaler.
Å antyde at dette for en lotto-aksje er vel "en smule" overdrevet!

Hilsen Hammers
Redigert 20.06.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
pingvinen
20.06.2021 kl 22:59 28155

Lotto eller ikke lotto - det er ikke til å nekte for at det ligger en forventning om videre vekst i prisingen. Selv om aftersale kommer i gang nå, så er det fortsatt vanskelig å regne hjem vow på dagens tall.

Da igjen - som artikkelen i e24 påpekte - synligheten begynner å bli vesentlig bedre med at man både får nye kontrakter og finner nye markeder (tenker nå på jordforbedringsprodukter som man ikke har snakket noe særlig om hittil). Man sikrer finansiering til vekst - både via emisjon, Enova og også låneopptak (til motsetning til noen andre her inne, så ser jeg evnen til å få lån på vettuge betingelser er et styrketegn, ikke svakhetstegn - det koster å vokse - det burde være ganske innlysende for alle - det er ingen eller i det minste svært få selskaper på børs som har klart å vokse seg store og bare finansiert dette over egen drift).

Det som er av interesse er å se på hva som skal til for å forsvare dagens aksjekurs? Mcap ligger på ca 4 milliarder med dagens kurs. For å forsvare dette på "normale " multipler - altså at man har tror at selskapet ikke skal vokse noe mer, bare fortsette å drifte, så må man ha en bunnlinje på ca 300 millioner i året. Husk at vi her snakker summen av VGM og VOW........ La oss se på 2022 - hva kan aftersales bidra med? Jeg tør ikke nevne tall, fordi det er enkelte her som er så nøye på tall at jeg måtte i så fall ha brukt hele kvelden på å sjekke historiske, funnet ut hvor mange nybygg som er levert under Korona, beregnet gjester på disse, så regnet ut trolig omsetning osv osv - derfor - takk for at dere er så nøye på enhver minste detalje at man glemmer å diskutere prinsipper - det viktigste er jo om det er 956 eller 1002 millioner.......... Jeg fastslår bare at aftersales kommer til å bidra betydelig. New build vil fortsatt bidra, landbased kommer vel til å gå fra å være en negativ bidragsyter til å bli en positiv. Bare VGM og den siste biokull-kontrakten er på 250-300 mill. Det har vært påstått fra ledelsen at man trolig skal klare omtrent samme marginer for landbasert som man har på vannet - altså pluss minus 25% - det vil si at VGM og de siste kontraktene alene gir et bidrag på rundt 75 millioner.

Jeg synes dette ser svært bra ut - med det vi har synlig i dag, så er det fort gjort å tro på (legg merke til at jeg sier at jeg TROR ikke at jeg VET) Ebitda-resultat på over 200 mill i 2022 - I tillegg vil trolig også aksjeposten Vow blir sittende med i VGM ha en pen verdivekst - bunnlinjen til VOW kan mao bli svært hyggelig - allerede i 2022.

For meg er dog ikke det viktigste om inntekter kommer i 2022 eller 2023 - det viktigste er at jeg fortsatt har troen på Vow som et selskap som kommer til å vokse seg mange ganger så stort som det er i dag. Jeg er sikker på at mcap for "VOW Group" kommer til å være 10 ganger det den er i dag om 10 år. Jeg sier ikke at aksjekursen kommer til å være 10x, for man skal selvfølgelig ikke se bort fra fler emisjoner for å finansiere denne veksten. Så lenge jeg har troen blir jeg sittende.

Lotto - nei, det synes jeg er ufotjent - ja, det ligger risk her også som alle andre steder, men risken blir mindre for hver gang vi får en melding om kontrakt eller at noe åpner og opererer ihht plan - det er tross alt det som er det viktigste - at VoW fortsetter å levere som avtalt ovenfor sine kunder.
oivindl
20.06.2021 kl 23:37 27995

"Jeg tør ikke nevne tall, fordi det er enkelte her som er så nøye på tall..."

Tall som allerede er fastsatt, bør man oppgi noenlunde korrekt. Tall man stipulerer, finnes det ingen fasit for, så der står jo enhver fritt.
Men grunnlaget man baserer tallene på, må jo være mulig å ettergå.
Uten et fornuftig grunnlag, blir stipulert tall av mindre verdi, etter min mening.
Record
21.06.2021 kl 07:25 27810

Er det noen aksjer på OB som ikke kan kalles lotto aksjer , med daglige svigninger på opp mot tosifrede prosenter selv for "solide" selskaper ?
Her går det vel utelukkende på TA som aldri har hvert min sterke side , men det fundamentale bildet endrer seg jo også underveis , lurer på om siste nyheter fra VOW gir grunnlag for endringer av Linløkkens analyser ?
Av og til skulle en nesten tro at analysene til Investtech var kjøpt og betalte .
Uansett ,har vel altid hvert slik at om du ikke levere bonger kan du heller ikke vinne , selv ikke i lotto :-)
Ser forøvrig at de 20 største har tatt ytterligere bonger , øker vel sjansen for gevinst ?
pingvinen
21.06.2021 kl 11:11 27597

Det var din mening - jeg sitter også ofte og skriver basert på hukommelsen. Dersom man skal måtte gå tilbake i årsrapporter osv for å sjekke hvert eneste tall hver eneste gang, så ender det jo opp med å ta så mye arbeide at ingen orker.

Jeg ser heller ikke poenget - det å mene noe om fremtidige aksjekurser eller et selskaps utvikling er alt annet enn eksakt vitenskap.

Jeg sier ikke dermed at det er fritt frem til å bare finne på tall selv, men min mening er at det er en avsporing å begynne å henge seg opp i avvik på ordrereserve på noen få prosent. Husk at tallene dere oppgir er i NOK - jeg tviler på at kontraktene er skrevet i NOK. Mao er trolig variasjonene i valuta større enn de marginene man kaster bort tiden med å flisespikke på.

oivindl
21.06.2021 kl 12:38 27445

"avvik på ordrereserve på noen få prosent."
Etter min mening er "langt over en milliard" mer enn noen få prosents avvik når fasit er litt under milliarden. 1,2 milliarder kan godt falle inn under det begrepet. Da snakker vi mer enn 20% avvik.
Spørsmålet mitt var forøvrig om det var inkludert opsjoner, ikke mer enn det. Så ble det nevnt konkrete tall og da skader det ikke å være presis.

Om man skriver etter hukommelsen, bør det gå klart frem.
oivindl
21.06.2021 kl 12:40 27464

"det å mene noe om fremtidige aksjekurser eller et selskaps utvikling er alt annet enn eksakt vitenskap."

Helt enig, men om man heller ikke bruker korrekt grunnlag, blir det enda mer komplisert.
Karbon
21.06.2021 kl 13:27 28591

Oivindl:

Hva om du heller fokuserer på det som er budskapet I innlegget, istedenfor å trekke fokuset bort fra budskapet?

Hensikten med innlegget som du fortsetter å pirke på var todelt:

1. Å påpeke en løgn/uriktig påstand fra Reserven om at Vow aldri har levert noe pyroliseringsanlegg til plast.
2. Å vise at Vow driver med så mye mer enn bare plast.

Hvorfor angriper du ikke heller Reservens uriktige påstander, istedenfor å pirke på noe som fjerner hele fokuset?
pingvinen
21.06.2021 kl 13:29 28600

Hvordan håndterer du da svingninger i valuta? Hvis du skal være så veldig korrekt, så må du jo ta hensyn til valuta også? Eller kan du forklare meg hvorfor det er svært viktig å være korrekt med ett ukorrekt tall? Det ukorrekte tall er da verdien av kontrakter som er skrevet i alle slags valutaer, men angitt i NOK - formodentlig da basert på vekslingskursen den siste dagen i rapporteringsperioden.

Poenget mitt er at det vil alltid være feilmarginer som er så små at de er insignifikante. Hvor mye tid skal du kreve at folk skal legge ned på å tilfredsstille ditt behov for pinlig nøyaktighet? Det er jo stort sett bare du som holder på med dette millimeterhysteriet.
pingvinen
21.06.2021 kl 13:39 28534

Når er det du ble opphevet til den som bestemmer forumsreglene? Ikke bare skal du bestemme forumsreglene, men du skal også bestemme hva andre folk mener med ulike begrep. Hvor hentet du tallet 1,2 milliarder ifra? Nordavinden?

1002 millioner kan også defineres som langt over en milliard. Sist jeg sjekket bankkontoen min, så ville 2 millioner gjort en betydelig endring....

Du har mye fornuftig i det du sier, oivindl, men du fremstår som ganske full av deg selv. Hvorfor skal du hele tiden pirke borti alle som ikke svarer i et format som passer deg? Ja - jeg har skjønt at DU synes det skal være slik - men så neste spørsmål - hvorfor er DIN mening noe viktigere enn andres mening her inne?

JEG synes at alle som skriver til meg skal avslutte meldingen med "pingviner er de flotteste dyrene på jord" - i og med at JEG mener det, så er dette nå da en regel......eller?

Hva om jeg nå begynner å pirke borti deg hele tiden - føler meg faktisk fristet, fordi jeg synes du går for langt med dette fjaset. Da kan vi ødelegge hver eneste tråd med at du og jeg sitter og flisespikker mot hverandre.

Det er synd - for egentlig tror jeg du har ganske mye fornuftig å komme med, men i likhet med noen andre skribenter her, så drukner det litt i innpakningen.
theblueone
21.06.2021 kl 14:00 28490

Alvorlig talt folkens!
Nå er i alle fall jeg luta lei av den evigvarende krangel mellom spesielt to av debattantene her, oyvindl og pingvinen, men også noen andre. Kan ikke dere i stedet sende mail til hverandre, utenfor Forumet, i stedet for å holde på med dette detaljerte flisespikkeriet og pisspratet. Facts please; hvis ikke hold kjeft
pingvinen
21.06.2021 kl 15:24 33813

Jeg er helt enig med deg - jeg er også veldig lei av dette, og du finner ikke ett eneste tilfelle hvor jeg har startet dette tullet med å flisespikke - men noen ganger forsøker jeg å svare med samme mynt mot noen nick. Som regel så blir det en stund med krangling, så blir det stille for en stund før det er på'n igjen.

Jeg holder meg bevisst unna å bruke eller å delta på lukkede tråder fordi jeg mener at i utgangspunktet er en diskusjon mellom ulike oppfatninger et gode. Det har vært flere ganger opp gjennom årene hvor jeg har lært mye av å diskutere med noen som mener noe annet enn meg - men da må det holdes på et saklig nivå - ikke drive med det jeg oppfatter som rene avsporinger.

Jeg har heller ikke så mye til overs for selvutnevnte forumpolitier som skal fortelle alle andre hva som skal gjøres og ikke. Nå var det ikke det faktum at du nettopp gjorde det med meg jeg tenkte på men litt mer generelt.

Det jeg savner er et forum hvor det er mulig å diskutere på saklig måte - man kan veldig gjerne være uenige, men man holder seg saklig - og ingen oppnevner seg selv til politi "for å bringe balanse". Største problemet vi har er at dette er et anonymt forum. Dersom en mening er av en slik art at du ikke tør å sette navnet ditt under den, så burde man kanskje holde den for deg selv....?

oivindl
21.06.2021 kl 15:36 33783

La meg minne om dette enkle spørsmålet som har satt sinnene i kok:
"Da har du også tatt med opsjoner, regner jeg med?"

Jeg skjeller ikke ut noen, kaller ingen for idiot, og jeg har aldri fortalt hva andre skal skrive eller ikke skrive. Men det er mange som har meninger om hva jeg bør skrive eller ikke skrive.
Mine meninger er en begrunnelse for hvorfor jeg skriver som jeg gjør, andre kan skrive hva de vil, men jeg forbeholder meg retten til å kommentere.

Jeg er opptatt av korrekt informasjon og fakta, hverken mer eller mindre.
NOKIA1
21.06.2021 kl 15:57 33703

Hallo, hvis dere trenger å snakke med noen, så finner der dere hjelp her: https://onlinepsykologene.no/
Gir deg rask og effektiv hjelp når du trenger det.
Redigert 21.06.2021 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
oivindl
21.06.2021 kl 16:21 33614

Det gjør det.
Pålitelig og etterrettelig kalles den.
Hammers
21.06.2021 kl 16:26 33588

Gjør som meg, Pingvinen.
Skriv dine hovedinnlegg på stengte tråder!
Der de ikke slipper inn. Mine er utmerket i så henseende.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
21.06.2021 kl 16:29 33624

Hjelper ikke Hammers, han drar deg inn i alle andre Vow tråder og til og med i Qfuel tråder så blir du dratt inn av samma person.
Redigert 21.06.2021 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
oivindl
21.06.2021 kl 18:37 33498

På en lukket tråd, er det vist til denne artikkelen om Repsol.
https://www.chemicalrecycling.eu/news/orlen-unipetrol-is-testing-chemical-recycling-of-waste-plastics/
Les den gjerne selv, men her kommer min vurdering.
Repsol har startet et pilotprosjekt med varighet på tre år. I løpet av prosjektet håper man å få en rekke svar på spørsmål vedrørende pyrolyse av plast.
Svar som åpenbart ikke finnes i dag.
Dette for å vurdere potensial for å implementere dette i ordinær produksjon. Om de bruker testperioden fullt ut, vil det da sannsynligvis gå to til tre år før de trekker en konklusjon om videre satsing.

Her er noen av de spørsmålene de ønsker svar på:
"The research also includes other questions that need to be resolved. These include, for instance, improving the quality of liquid and gaseous pyrolytic by-products, how to store the liquid to avoid repeat polymerisation, and how to effectively transport it over longer distances. However, we will primarily be testing various types of input materials, single-type waste plastic, and mixed types of plastic. We want to find out what impact the basic parameters of these materials have on the utilisation ratio and on the quality of the final product. We will also be looking for a safe mixing ratio of the material garnered through pyrolysis, the quality of which can be variable, in the existing production process, so that the continuity of plastic production is not compromised,” explained Jiri Hajek, director of the Unipetrol Centre for Research and Education."
bålfreak
21.06.2021 kl 19:32 33398

Bla,bla,bla dere spikker fliser og ser ikke lenger enn nesa rekker gutter.
Essensen i å investere i aksjer er å se de lange linjer. Vow er et selskap for fremtiden og det vi ser idag underbygger en fremragende fremtid for selskapet. Vow har evnen og kompetansen til å levere teknologiske løsninger som fungerer.
De oppnår gode marginer og får drahjelp av den internasjonale satsingen på avkarbonisering og har løsninger inn mot verdens plastproblemer.
Selskapet bør prises som et fantastisk vekstselskap. De fortjener en prising langt over hva de oppnår på OB idag.
Det tror jeg vil komme etterhvert. Eventyret har bare såvidt startet for dette selskapet.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 20:54 33275

BLA BLA BLA BLA

Vow ASA : Vow releases Sustainability Report, showing important progress in key areas



Vow ASA (“Vow”), provider of technology and solutions helping industries decarbonise and prevent pollution, has today released its Sustainability Report for 2020 showing important progress in key areas.

The report (attached) is prepared in accordance with GRI, the respected Global Reporting Initiative. It highlights and provides insight into the group’s performance and priorities in environmental, social and governance (ESG) factors (see page 9 for an overview).

“We hope the report demonstrates our sincere commitment to sustainability across all ESG factors. We are accelerating the integration of the UN Sustainability Goals and the UN Global Compact and its ten principles into Vow’s strategy, culture, and day-to-day operations. We have come far, but we have also identified several areas where we can and must continue to improve,” said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.

See enclosed Sustainability Report (link at end of document).

oivindl
21.06.2021 kl 21:32 33143

Du tenker at å spekulere i hvem som har kjøpt og solgt er å se de lange linjene? At kursen dengang var høyere og spekulasjonene om salgspress ikke hadde rot i virkeligheten, er en annenn sak.

""Utstederne av terminkontraktene som er banker,antageligvis Dnb, måtte da realisere/selge tilsvarende antall aksjer. Dette forklarer det høye volumet og press på aksjekursen."
-bålfreak
Slettet bruker
21.06.2021 kl 21:54 33048

Bla bla bla bla


Vow ASA : Vow secures breakthrough landbased contract in the USA



A wholly owned subsidiary of Vow ASA (jointly referred to as “Vow”) has signed an agreement with Wakefield Biochar to install an industry-scale Biogreen system at Wakefield’s facility in Valdosta, Georgia, USA.

The Biogreen system will transform biomass and bio-residues into high-quality biochar and contribute to Wakefield’s Advanced Materials and Soil Health divisions, which are addressing the fast-growing market for high quality biochar in the ever more environmentally concerned USA.

“The agreement demonstrates the high relevance of Vow technologies for the biochar market and marks a breakthrough and an important step to rolling out Biogreen solutions in North America. It is testament to Vow’s ability to deliver advanced technology in industry-scale solutions, and our commitment to support companies in their efforts to decarbonise,” said Vow’s CEO, Mr. Henrik Badin.

The USD 5.15 million turn-key system that Vow will deliver and commission in 2022 includes drying equipment, biochar production based on patented Biogreen technology, and conversion of CO2 neutral syngas into energy dedicated for the biomass drying.

The solution represents a first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realise their “Better Soil. Better World” products strategy.

For Wakefield Biochar, production in Valdosta will become a platform to extend their strategy of manufacturing green commodities and creating a climate positive change in USA.

“Biochar checks all the boxes for sustainable practices: it brings social benefits by reducing waste and improving the soil in communities; creates economical value by improving productivity of our agriculture; and offers strong environmental impact both by reducing the need of chemical fertilizers and performing as a carbon sink,” said Tom Marrero, President of Wakefield Biochar.
Hammers
21.06.2021 kl 23:01 32897

Oivindl er så full av "hat og hevn" at det begynner å gå i surr for "stakkaren".

Ikke rart - så mange ulike selskaper VOW nå er dypt involvert i rundt om på kloden.
At UNIPETROL i Tsjekkia har blitt til REPSOL i Spania kan vi alltids leve med. To store selskaper er det uansett.
Akkurat like store som alle de alle selskapene VOW omgås. De som er ledende innen den virksomheten de bedriver.

Til vanns og på lands!
SHIP O'HOI - sier nå jeg.......før jeg heiser seilene og legger fra!

Hilsen Hammers
Redigert 21.06.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
oivindl
21.06.2021 kl 23:04 32854

Skulle stått Unipetrol.
Beklager feilen, men regner med at det oppklarer saken.
NOKIA1
21.06.2021 kl 23:16 32762

Opplever du noen av disse psykiske plagene i hverdagen din?

Kjenner du at du har vansker med nedstemthet, lav energi, lyst og motivasjon?

Opplever du tap av glede og mening?

Kjenner du på angst, stress, uro og ubehag?
Har du opplevd en eller flere traumatiske hendelser og plages av minner, tanker og bilder rundt det som har skjedd?
Trenger du hjelp til å snakke om, uttrykke og bearbeide noe vanskelig?
Bekymrer du deg mye, grubler eller har mye tankekjør?
Har du søvnvansker med innsovning, hyppig eller tidlig oppvåkning, eller vansker med å stå opp?
Kjenner du ofte på lav selvfølelse, skam og skyldfølelse, og er selvkritisk?
Er du i en sorgprosess uten at du klarer å komme deg videre?
Kjenner du på mye sinne, fortvilelse eller andre vonde følelser?
Har du kroppslige plager som legen ikke kan hjelpe deg med som magesmerter, kvalme, løs mage og/eller mye luft?
Har du vansker i nære relasjoner med intimitet eller konflikt?
Kjenner du at du har vansker med nedstemthet, lav energi, lyst og motivasjon?

Opplever du tap av glede og mening?

Kjenner du på angst, stress, uro og ubehag?
Har du opplevd en eller flere traumatiske hendelser og plages av minner, tanker og bilder rundt det som har skjedd?
Trenger du hjelp til å snakke om, uttrykke og bearbeide noe vanskelig?
Bekymrer du deg mye, grubler eller har mye tankekjør?

Vi hjelper deg
https://onlinepsykologene.no/
oivindl
21.06.2021 kl 23:31 32754

Nokia1, ja
Det var du som hadde denne teorien:
"Når verdien går ned, så blir det jo flere aksjer å dele ut, som så vi få en større stigning etter notering på børs."