Enhjørningen ArcticZymes

JosefK
AZT 26.04.2021 kl 11:12 5531

Dette eventyret er så kult. Men som alle andre eventyr er det om å gjøre å passe seg for heksa, trollene og å ri på fabeldyrene over fjell og blåner...


Hvordan skal det gå til?

SAN (Salt Active Nuclease)

SAN porteføljen er nok den viktigste faktoren selv om denne produktgruppen kom litt i skyggen ved Q1 med en vekst på «bare» 35%. I forhold til SAN må man ha i bakhodet at alt salg går til preklinisk og regulatoriske studier. Det er per i dag ingen legemidler som er godkjent som benytter SAN. Likevel omsatte produktgruppen for nesten 40 mnok i fjor og serviettregnestykket mitt der jeg multipliserer med minimum x10 etter hvert som regulær produksjon nås for fler av kundene. Man kan også velge å se det i sammenheng med at produksjonskapasiteten ble hevet med x100. Et sted dermellom kanskje?

-Det kommer et nytt ELISA kit for M-SAN
-Det kommer ett nytt SAN ensym

Diagnostisk

Her er vi inne på det som har vært bread & butter i over ett tiår. Produktene COD UNG og dsDNAse er de som dominerer. De inngår eller kan inngå, alt ettersom, i PCR tester. Det er nærliggende å tenke corona, men PCR brukes til alt mulig. Mattrygghet, miljøtester, plantevern, er alle mulige anvendelsesområder. Og human helse. Corona, tuberkulose, hepatitt, forkjølelse, ebola, er noen eksempler på hvordan de anvendes innen dette segmentet.

ISOPOL hører også til dette segmentet. Dette er en isotermal polymerase som brukes i LAMP reaksjoner. Flittig brukt i point-of-care tester på grunn av at det sammenlignet med PCR krever minimalt med hardware. Man kan faktisk lage en test som ikke krever mer avansert utstyr enn en kaffetrakter. Om man kikker litt tilbake i tid (2017) vil man også finne at ISOPOL blir brukt i utvikling av Next generation sequencing. Hvordan det går, vet jeg imidlertid ikke. Den gang ble det sagt det er gjenstand for regulatorisk utprøving.

HL-SAN hører antakelig også inn under diagnostisk. Simcere og Oxford Nanopore bruker dette ensymet til Next generation sequencing.

-Det kommer TAQ polymerase(r)
-Det kommer revers transkriptase(r)

Research

Den ulne kategorien. Der man kan ta alt over og lime det inn her. For ja, alle de forskjellige ensymene brukes i alle mulige former for forsøk innen molekylær biologi. De brukes også rettsmedisinsk som jeg mener passer inn i denne kategorien.

SAP er antakelig det eldste produktet som enda produseres. En gang i verden (over 10 år siden😁) var det dette som stod for majoriteten av salget.

ALT DET ANDRE: proteinase, ligase, exonuklease (som jeg har problemer med å kategorisere) I tillegg vet vi det jobbes med syntetisk biologi (her er det MANGE muligheter), oppkjøp har vært et gjennomgangstema i flere år nå, det kan bli flere

...snipp snapp snute...

Hva betyr det i kroner og øre?

Det er det ingen som vet! Men jeg er overbevist om at dette regnestykket vil være en pekepinn og gir det to-tre år:

Therapeutics ~400 mnok
Diagnostics ~100 mnok
Research ~50 mnok
Nye ventures ~50 mnok

Ebitda margin 60-75%

Det er slik jeg ser for meg en happy ending. HØY serviett-regnestykke-faktor. Likefullt noe jeg tror på.

Triggere 2021:
-Første regulatoriske godkjenning for SAN -sannsynligvis ReiThera
-Det kommer mange nye produkter
-Lockdown hysteriet opphører, hvilket innebærer fler vitenskapelige publikasjoner
-Uorganisk vekst
-Geografisk ekspansjon


...prinsessa og halve kongeriket?
Redigert 26.04.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
bj111
28.04.2021 kl 11:13 2360

Vanligvis er det en elendig mix men i AZT har det vist seg å være det eneste rette. så lenge man har tid og et avslappet forhold til dette så er det bare å sitte. Det ser og ut til at det er hva folk gjør. Det er ingen tegn til noen gevinstsikring. Kun det samme mønster med noen store ordre som legges som sperrer og enten forsvinner de før de effektueres eller så slukes de slik som nå på 101,5. Stort sett mikro handler som tyder på at algo holder på men blir forstyrret av noen som kjøper størrre. Tipper egentig at det er svensker eller fond.
xjack
28.04.2021 kl 11:01 2402

He,he -bj111, vi tenkte jo allerede på 10, at nå var kanskje tiden inne for å flotte seg med en prosentmessig fin gevinst. Men heldigvis, tålmodighet parret med grådighet er en supermix!
bj111
28.04.2021 kl 10:55 2444

Var litt sprogprobleme :-) Blir interessant å se om den etablerer gulv over kr 100. At den reprises etter Q1 og den guiding som ble gitt særlig ed tanke på mer stabile kunder og salg er det vel liten tvil om men hvor den skal stabilisere seg ja det er ikke godt å si. Nesten som i fjor dette der en tror at nå er det topp og så viser det seg feil. Husker godt jeg tenkte det var en topp på kr 15 eller var det 20, husker ikke men det var totalt skivebom. På kort sikt veldig vanskelig å spå men på lang sikt er det ganske enkelt.
Slettet bruker
28.04.2021 kl 10:39 2506

Ja det gjorde jeg. Han spurgte, om i morgen (i dag) var sidste gang (nogensinde), at vi ser to-cifret kurs. Dertil er mit svar nej, det er det ikke. Men at både gulv og løft støt løfter sig over de kommende år er der vidst megen lidt tvivl om.
Dr_Eval
28.04.2021 kl 07:06 2779

Med belåning er en prosentandel av investeringen lånte penger, som ofte medfører tvungen stop loss på svært ugunstig tidspunkt for den som gjorde investeringen. Ved shorthandel er det som regel alltid satt stop loss, men det finnes eksempler på shortere som har måttet dekke tap på 1000%.
Grunnpilar
27.04.2021 kl 23:56 2974

Spørs hva du mener med belåning.

Shorting er låning, man låner aksjer av en annen til den markedskursen er på lånetidspunktet, så selger man de lånte aksjene, og venter på at kursen går ned. så kjøper man tilbake aksjene,og leverer aksjene tilbake til utlåner. Differansen mellom lånt/slagskurs og kjøpt tilbake/inndekning, blir da fortjeneste din. Går kursen derimot opp, blir differansen,, tapet ditt.

mer om det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Shortsalg
bj111
27.04.2021 kl 23:47 2995

Svarte du på det han spurte om?
Godt mulig at tosiffret blir historie ganske snart og mye tidligere enn det jeg så for meg.
Slettet bruker
27.04.2021 kl 23:38 3012

Nej, det skal vi naturligvis ikke. Kursen vil korrigerer op og ned i takt med, at Q-resultaterne korrigerer op og ned, så det vil stadig være en ujævn kursdans med udsving. Det vigtigste er, at både gulv og loft hele tiden flytter sig ligeså stille opad, og det tror jeg, at vi kan være ganske sikre på, med mindre AZT brænder ned til grunden.
Silkepool
27.04.2021 kl 23:18 3070

Spørger måske lidt dumt, men hvad er forskellen på at gå short i en aktie, og belåning? Er der en slut dato på, for hvornår man skal trække stikket hvis man er short?
Yzf R1
27.04.2021 kl 23:14 3087

Skal se vi ser 2 siffra for siste gang i morra.
bj111
27.04.2021 kl 21:00 3321

En enhjørning når en leser årsrapporten. Det er en fryd fra perm til perm. Unikt i norsk frama sammenheng eller i grunn blant de fleste selskaper på Oslo børs. Rett og slett fantastiske utsikter.
Elverhøi16
27.04.2021 kl 16:23 3603

Årsrapporten er positiv lesing og vil nok skape redsel blant shorterne. Når meldingene strømmer på om ny produkter ønsker de nok å være ute. Er det belåning kan det snart bli tvangsinnløsning.
Dr_Eval
27.04.2021 kl 16:13 3635

Fra årsrapporten: "New product launches during the year will bring the
Company closer to achieving the ambition in becoming Europe’s leading one-stop-shop enzyme supplier over the next 2-3 years."
oppturen
27.04.2021 kl 15:43 3706

Her må nok et rykk elller to til før kursen stabiliserer seg 😂
bj111
27.04.2021 kl 15:39 3723

En kan jo lure når de har tenkt å forsøke å dekke inn sin short posisjon. De er vel litt i villrede hva de skal gjøre etter at selskapet gikk opp en divisjon. Håper vel på at noen skal begynne å sikre gevinst så de får tak i noen av de aksjene de må ha noe rimeligere. Er jo ikke småtteri når de må ha over en normal dags omsetning, så skal godt gjøres å dekke dette inn uten å legge noe press på kursen oppover.

https://ssr.finanstilsynet.no/
Redigert 27.04.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Lordstock
27.04.2021 kl 13:07 3919

Er der nogen som har officielle kursmål på Genovis. Ville være interessant om nogen af de svenske mæglerhuse som var på vores ER call, har mål på Genovis. Det kan måske give et fingerprej om hvad de tænker AZT er værd.
Mazasm
26.04.2021 kl 22:27 4254

Mafia som aldri får straff. Bare komisk hele greia. Kontrollerer meglere😄😄» Meglerhus som Sparebank 1 Markets, DNB Markets, Pareto Securities, Nordea Markets, SEB og Carnegie bekrefter at de har samme praksis, samt handelsforbud for analytikere i nordiske aksjer innen samme sektor som man selv dekker.» Hva med naboer eller venner? 🤮🤮
bj111
26.04.2021 kl 21:50 4358

Andre har svart men ta en titt på denne så kan du jo vurdere verdien av disse analysene. Merk spesielt at de er kjøpt. Det er noe AZT neppe kommer til å gjøre.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Epr2B3/analytikere-skaper-heftig-kursoppgang-i-boersferskinger
JosefK
26.04.2021 kl 21:43 4386


Hør på Q1 webcasten. 3 svenske meglere opptok mesteparten av tiden i Q&A delen. Og det med relevante spørsmål og ikke sånt tøys som Mikkel Nyholt presterte.

oppturen
26.04.2021 kl 21:19 4467

Fordi de trenger ikke penger, dermed betaler de ingen meglerhus for å hause opp aksjen før emisjon.
Dernest er produktene for avanserte til at finans fiffen skjønner det ( de tenker ja, ja er sikkert en boble)
Og for det tredje tror sikker bjellesauer de er fir sent ute.
BG delen som ble solgt før jul har i en årerekke skygget for enzymdelen.
Mazasm
26.04.2021 kl 20:54 4540

Kan noen svare meg, hvorfor ingen som skriver om AZT? Tenker på meglerhus, finansavisen osv.
oppturen
26.04.2021 kl 19:21 4699

Hørte igjennom Q&A en gang til.
Kan ikke være tvil om at her er meglerbransjen begynt å snuse på caset.
AZT kommer til å være en fantastisk vekstmaskin de beste 5-10 årene. Det ekspanderes med nye kunder i nye regioner, nye kunder i nye segmenter, nye produkter, utviding av produksjon, utviding av logistikk flere utviklere, oppkjøp.
AZT utvider seg i et eksplosivt tempo i alle retninger. Og best av alt, det aller meste detter rett på bunnlinja !

SAN salget har vært stabilt i 3 Q nå, tror forklaringen på litt laber vekst kan være at se største kundene venter på storskala salget. Siden det blir gjordt til et poeng at de største kunden ønsker mer fra samme batch ( har trolig med validering og egenkontroll å gjøre)
Blir ikke det minste overrasket om vi får ny rekord i Q2, men da med SAN som den største bidragsyter.

At kursen tuller rundt under 150 er meg en gåte. Shorterne kan like gjerne vente med dekning til den passerer 200. :-)
Grunnpilar
26.04.2021 kl 15:49 4954

Bra satt opp JosefK, men AZT har en annen, enn til nå ukjent kunde, som er like langt som Reithera ( ble nevnt i Q4 2020 på Webcast ) Dette vil også kunne bli en trigger i 2021, men om det vil bli offentlig/kjent hvis den ukjente Covid-vaksine utvikleren lykkes og hva firmaet heter, vet jeg ikke.
Grunnpilar
26.04.2021 kl 15:44 4978

Flott, takk for deling. Fikk sett men intet hørt første gangen. Skal se den igjen i kveld.
Fünke
26.04.2021 kl 14:33 5149

Nå ligger Q1 - 2021 ute for de som ikke fikk sett presentasjonen. https://arcticzymes.com/investors/download-area/
rufus01
26.04.2021 kl 11:34 5451

Takk for ett informativt innlegg Josefk! Selv om man skulle ende opp med halvparten av dine estimater så vil jeg være strålende fornøyd! :)
Redigert 26.04.2021 kl 11:34 Du må logge inn for å svare