RECSI - Silane gas yields upside potential (Buy - 25,-)

Sa2ri
RECSI 27.04.2021 kl 18:51 18407

PAS er ute med en oppdatering på RECSI i ettermiddag i forkant av kommende resultatfremleggelse, og de skriver blant annet følgende:

"Silane gas yields upside potential
Although the partnership with Violet Power was terminated this April, RECSI eyes potential for other, at least as good, partnering opportunities. RECSI does not consider a co-located partner a prerequisite for the reopening of Moses Lake (ML), as long as the demand for a polysilicon supplier to the non-Chinese solar value chain persists. Thus, the story remains unchanged. We do not make substantial changes to our estimates. Buy, TP NOK 25 reiterated.

We foresee EBITDA of USD 3m for Q1’21 – report due 11 May
We make no changes to the estimates for Q1. Accordingly, we expect Butte to yield an EBITDA contribution of USD 11m, and USD -3m and -6m from ML and HQ, respectively. In sum a group EBITDA of USD 3m.

Long-term estimates reiterated, not including the silane potential
Following the termination of the strategic partnership with Violet Power, RECSI expects to find more commercially established solar partners to access greater opportunities for solar grade silicon production at the ML facility. In addition, the opportunity to supply the battery industry with silane gas could yield even higher revenue potential and better margins at ML compared to silicon production. We will discuss the upside potential this implies in the report. We reiterate our long-term outlook for RECSI as a mix of silane gas and polysilicon sales seems most likely and forecast a 2024E EBITDA of USD ~200m. If all ML capacity is dedicated to silane gas however, we see 39% upside to our 2024E EBITDA.

Buy and TP 25 reiterated
Our TP is based on several approaches, including DCF and multiples. We argue that our TP reflect the current risk/reward optimally, but see scenarios with future values of NOK >80/sh. Buy reiterated.

Analysts:
Gard Aarvik
Kari Eide Hartvedt"
Slettet bruker
28.04.2021 kl 11:16 7959

Ja, jeg tror heller ikke de øker til det utløses budplikt. Men ved å øke til over 34% har de i grunnen ganske god kontroll på sakene skulle man tro. Styremedlemmene er vel også valgt slik at i styret er "Aker-lojale" (om man kan si det slik litt sleivete) og derved ikke lager støy.
Slettet bruker
28.04.2021 kl 12:22 7617

Slettet bruker skrev vi bryter 20 idag
går det an , snudde på 19.99 ...
Slettet bruker
28.04.2021 kl 12:24 7572

Snur opp igjen ✔️
Pontuslufc
28.04.2021 kl 12:31 7475

Kan det være satt en ny short? Synes det var litt kjent med de 2000-ordrene.
Eller var det slik at du mente vi skulle ned til 19,2 å hente ny fart? :)
Anywhere
28.04.2021 kl 13:12 7156

Intradag kjøp igjen av aksjen nå etter retrace av ca 50% av dagens oppgang??
Slettet bruker
28.04.2021 kl 13:14 7126

hadde vært helt idiotisk sette ny short nå med tanke på alle de bull indiaktorene som er slått inn å bekreftet

https://www.tradingview.com/x/f2XobjXX/

Kun ned hente fart.

Neste rykk burde dra oss over 20.5 innen kort tid
Redigert 28.04.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
28.04.2021 kl 14:34 6809

Og du gjentar og du gjentar at det ikke finnes solar wafer produksjon utenfor Kina. Du har selvfølgelig rett fordi analysen din er helt riktig. Men du har en nærmest religiøs overbevisning om at ML på grunn av dette aldri vil åpne og du bruker utrolig mye energi og tid på å fortelle allmennheten synspunktene dine. Problemet ditt er at du legger til grunn for analysen din at mangel på wafer produksjon i verden utenfor Kina er et uløselig problem. Du ser bare problemer i dette, og da blir konklusjonen din feil.
Jeg tror nemlig at REC vil åpne opp produksjonen igjen på ML. Jeg vet ikke når, men for meg spiller det heller ingen rolle, fordi det er opplagt at det vil skje.
Fra et verdiperspektiv, er det kun en ting som er interessant for meg som aksjonær i REC. Og det er om verden vil trenge de fabrikker som REC eier. For hvis svaret på det spørsmålet er JA - vil REC prises opp til replacement value (kostverdien) av sine fabrikker, og det er et sted mellom 50 og 70 kroner aksjen - litt avhengig av hvor mye du må slå av for slitasje og elde. Ingen andre problemstillinger er interessante. Alt annet blir bare støy.
For å åpne ML, trenger REC wafer kunder. I dag finnes kunder bare i Kina. Det betyr at for at ML skal åpne må Kina enten fjerne toll på polysilicon, eller så må det bygges/åpnes nye wafer fabrikker utenfor Kina. Spørsmåler blir derfor, hvor sannsynlig er det?
Kina fjerner neppe toll med det første tror jeg. De burde gjøre det, men det er for mye prestige i dette, så de gjør det neppe.
Jeg har brukt flere måneder på å analyse tilbuds- og etterspørsels balansen i PV markedet. Og jeg prater kun om PV, ikke batterier. Etter mine beregninger vil verden før 2030 trenge 20-30 nye wafer fabrikker som kan ta unna hele kapasiteten til ML. Dette hvis alle de planlagte PV prosjektene i verden skal realiseres. Altså 20-30 nye fabrikker. Det vil også være behov for mange nye polysilicon fabrikker men la oss se bort i fra det for nå.
Hvis du ser på USA isolert sett, trengs det i dag 20GW wafer kapasitet for alle planlagte prosjekter og dette vil øke til 50GW i 2030. Alle disse GW med wafere kommer fra Kina idag. ML kan levere varer til ca. 5GW wafer produksjon. Altså det REC trenger for å få avsetning for hele produksjonen fra ML er en wafer kunde i USA med 5 GW wafer kapasitet. Altså 25% av dagens etterspørsel for wafere i USA. 8% av etterspørselen etter wafere i 2030.
Det koster rundt 500MUSD å bygge en wafer fabrikk som er stor nok til å ta unna hele produksjonskapasiteten til ML. Med dagens poly priser ville det ha betydd 300-350 MUSD i EBITDA på ML, rundt 400MUSD for hele REC. Gang det med 8, så har du 25 mrd for hele REC, eller 60-70 kroner aksjen. Så hvis jeg var KIR, hva ville jeg brukt tiden min på? Jeg ville jobbet dag og natt for å få stablet på bena en wafer produsent med 5GW kapasitet i USA. REC kan lett investere 2 mrd kroner for at en slik fabrikk kan se dagens lys. 1 mrd fra en medinvesor og 2 mrd i gjeld, så har du det. Det ville ha skap 20 mrd i verdier for REC sine aksjonærer. REC kunne nesten ha bygget fabrikken selv og gitt den bort gratis til noen fordi denne fabrikken hadde ført til en reprising av REC på 20 mrd. God avkastning spør du meg.
Med hjelp fra politikerne som kan gjøre kjøp av wafere fra Kina mindre attraktivt, enten ved å innføre miljøavgifter på forurensende wafere eller straffetoll på grunn av tvangsarbeid, bør det være mulig å finne en panelprodusent som ville kjøpe wafere fra en amerikansk (eller europeisk) wafer produsent. Grunnen til at dette ikke har skjedd enda, er fordi det ikke finnes alternativer til Kinesisk wafer produksjon. Og du trenger en «relevant» panelprodusent som kunde. Det er ikke noe vits i å kaste bort tid på irrelevante liksom panelprodusenter som VP.
Jeg er villig til å vedde på at det er dette KIR og ledelsen i REC bruker mye av sin tid på. Så her er det jeg tror kommer til å skje fremover, ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen
1. REC styret sikrer seg en emisjonsfullmakt til å utstede 20% flere aksjer
2. Følgende annonseres samtidig:
a. REC annonserer at de gjør en emisjon
b. REC annonserer at de bygger en waferfabrikk i samarbeid med noen - REC går inn med egenkapital
c. REC annonserer hvem som blir kundene til den nye wafer fabrikken
d. REC annonserer at de begynner forberedelsene for åpning av ML
3. Når wafer fabrikken annonseres, vil et være mulig for politikerne å vedta miljøavgifter o.l. på uren wafer produksjon, det være seg fra Kina eller andre steder. Det hele starter i USA, men vil spre seg til Europa også. ESG toget går det ikke an å stoppe. Det blir som å slåss mot tyngdekraften. Den vinner alltid til slutt.
Jeg tipper at emisjonen settes på mellom 25-30 kroner, for I det øyeblikk dette meldes vil kursen fyke til værs.
Kall det spekulasjon hvis du vil, men hvis du vet at du kan realisere 20 mrd ved å investere 1-2 mrd i en wafer fabrikk – er det noe enhver idiot ville ha gjort. Det er en no brainer.
Og så til slutt og bare for å nevne det baserer jeg alt jeg skrev her på verdien av REC sin PV virksomhet. På toppen av dette kommer eventuelle utvidelser av Butte på grunn av økt etterspørsel fra semiconductor industrien og opsjonsverdien av batterisatsingen en gang frem i tid. Alt dette bør også gjøre REC til en interessant oppkjøpskandidat.
Så kan du og dine likesinnede fortsette å diskutere om ting må seriekobles eller paralellkobles, om FBR er bra eller dårlig, om silangass må fraktes eller ikke, om hvem som kjøper nabotomta, om VP er bra eller dårlig, om hvem som har patent på hva. Det er totalt uinterresant og bare støy.

Redigert 28.04.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2021 kl 14:39 6732

Argumentasjonen understøttes. Handelspolitikk er dynamisk. Det er ikke tvil om at USA og Biden med EU gjør endringer her. USA er i gang med å bygge industri for å endre spillereglene til egen fordel. RECsi høster store frukter av dette 👍💰
Redigert 28.04.2021 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2021 kl 14:53 6598

Et meget godt innlegg. I tillegg kunne man kanskje også nevne at en del av denne tyngdekraften du nevner er at politikere i USA og Europa skjønner at man kan ikke tillate seg å bli avhengig av Kina mht energi. Det er derfor et stort sikkerhetspolitisk aspekt opp i dette.
Slettet bruker
28.04.2021 kl 14:55 6568

Takk for meget bra innlegg. Nemis forstår ikke dette, REC er perfekt posisjonert. Synd han blir borte så fort vi passerer 40-50 kr, da må han jo gi opp? Hvis ikke gleder jeg meg til å høre hva han klarer å koke sammen.
Opportunist1
28.04.2021 kl 15:03 6467

Absolutt KAWAS. Det bare understøtter hvor sterk tyngdekraften som skal drive dette frem er. Det er fornuftig strategisk og industrielt, folkeopinionen krever det, stadig flere politikere krever det, og det er mye penger å tjene på at det skjer. Det er en perfekt storm.
Redigert 28.04.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2021 kl 15:17 6331

Vi gleder oss alle til å høre mer fra selskapet Q1 . Guidingen blir utrolig spennende, potensiale og det fundamentale er sykt høyt det er det liten tvil om . Nemi, Grove og Fa jobber iherdig for at kursen ikke skal ta helt av :)))
Null
28.04.2021 kl 15:20 6279

er ikke Norsun en norsk waifer produsent som ikke ligger i KINA men et lite sted på vestlandet?
tar jeg feil der?
Rubin
28.04.2021 kl 15:25 6188

Meget bra innlegg, men batteridelen vil etterhvert bli vel så viktig…👍👍
Det bør også være en såkalt « no brainer» at man bør kjøpe RECSI aksjer NÅ…🤩
Opportunist1
28.04.2021 kl 15:28 6146

Det blir litt pissing frem og tilbake det her - men la meg bruke 5 sekunder på å svare.

Ja - NORSUN er en waferprodusent på Vestlandet, men de er helt irrelevante for det jeg skriver fordi de er for små. Deres kapasitet er 0,5 GW.

99% av wafere produseres i Kina idag, 1% andre steder. Disse 1% inkluderer NORSUN.

Så det blir bare støy å diskutere NORSUN.
Redigert 28.04.2021 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
ArnFinans
28.04.2021 kl 15:37 6036

Ikke et ord i media i dag. Rart det er lov å holde på med så konsekvent skjev fremstilling i media. Hadde kursmålet vært 15, så kan jeg garantere deg at Thor Chr Jensen hadde hatt minst 2 artikler øverst på DN i dag. For en vits.
Boldor
28.04.2021 kl 16:05 5789

Waferfabrikk; hva med samarbeid mellom REC og 1366 Technologies? De sitter allerede rundt samme bord i Ultra Low-Carbon Solar Alliance.

https://1366tech.com
"The silicon wafer remains the most significant cost center of a solar cell because the traditional PV wafer making process is cumbersome, expensive and wasteful. The Direct Wafer® technology solves this problem by making wafers the way they should have been made from day one, in one step, directly from a molten bath of silicon."

Denne teknologien passer perfekt med mating av REC's granulat og gir mulighet for permanent produksjon uten dyre stopp.

"Since the 1970s, silicon wafers have been made from sawing ingots, large blocks of crystalline silicon, formed in furnaces. These ingots are cut, polished, and sliced into wafers. It’s during this final step where much of the raw material is wasted, ground into dust or “kerf” during sawing. This approach imposes high operating and capital costs, a result of a multi-step, energy and carbon intensive process. 1366’s Direct Wafer furnace replaces this process with one, elegant machine. The result is the world’s lowest cost, high performance wafer with a dramatically lower carbon footprint."

"Removing the ingot step means no sawing and double the wafer output for every kg of silicon.

Tanjiro
28.04.2021 kl 16:14 5667

Flott innlegg opportunist👌

Og ja ikke et ord i media... burde hvertfall komme noe siden FA er så opphengt i denne VP Termineringen. To artikler har blitt lagt ut og som vinkler REC negativt etter bruddet, og nå som det kom en analyse og som gir en helt annen synspunkt enn hva disse tidligere artiklene har gulpet opp, så er brått dette ikke noe av interesse for FA lenger. Blir bare for dumt
Compilation20
28.04.2021 kl 16:15 5646

Enig,men vent å se....det kommer til å gå STYGGFORT nordover når folk og fe får opp øynene. Tror ikke det er så lenge å vente mer nå. Hørte KIR hadde fyrt opp motorene,så da tar det av snart. Her selges ikke EN aksje under 150,- NOK
Slettet bruker
28.04.2021 kl 16:49 5346

Styggfort burde det hekt klart gjøre snart da potensiale osv er veldig høyt. Ser at volumet begynner så smått å øke . Noen burde virkelig snart se hva som skjer her, aksjen er priset alt for lavt.
MagicJr
28.04.2021 kl 17:19 5095

Nederst i artikkelen «Roper selg om vinneraksjene» er rec nevnt. «Pareto-analytiker Gard Aarvik gjentar sin kjøpsanbefaling på REC uten å endre kursmålet»»tidligere anbefaling: 25kr, kursmål 25kr».

De nevnte det, men la det nederst i en artikkel med betalingsmur:) Sleipe
kruna
28.04.2021 kl 17:25 5026

Ang. avstemming
Når,hvor og hvordan gjør jeg dette. Finner ingen ting på hjemmesiden og ingenting på VPS kontoen
mvh
Slettet bruker
28.04.2021 kl 17:41 4860

Du må gå inn på investortjenester.
Der dukker det opp noen linker,trykk på hendelser så da tenker jeg du har kommet langt.
Redigert 28.04.2021 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
kruna
28.04.2021 kl 18:40 4484

Tusen takk, var litt kroket men nå er det gjort :)
Slettet bruker
28.04.2021 kl 18:51 4395

👍
Rubin
28.04.2021 kl 20:12 4020

Her ligger nok fremtiden til RECSI i solindustrien, dvs. ny teknologi for å redusere kostnadene, og øke profitten i den vestlige solindustrien…🏦
Slettet bruker
11.05.2021 kl 09:00 3006

Pareto gjentar kjøp, og kursmål kr 25 (fra Sa2ri)

Her er den første newsflash som har blitt sluppet (PAS). De skriver følgende:

"Q1’21 first take: Business plan reiterated
REC Silicon just reported its Q1’21 result, with an EBITDA of USD 4m slightly ahead of our USD 3.3m estimate. The underlying demand for silicon gas and EG polysilicon remains strong. The company states that the PV market is improving and reiterates the firm outlook for silicon anode batteries and that it has dialogue with several potential partners. REC states that its confidentin restarting Moses Lake during 2023 with probable demand from both the PV and battery market. We find this update neutral and in in line with our thesis – we have included a ML restart from YE’22. We expect to make limited changes to our long-term estimates. We have a Buy rating, TP NOK 25 for RECSI."
Fholm
11.05.2021 kl 09:04 2881

men kursen, den raser gitt
Tanjiro
11.05.2021 kl 09:13 2696

Folk forventer alt for mye, markedet er utålmodig og det ser man. Men vi som har satt oss inn i caset og forstår denne positive utviklingen kan ikke gjøre noe annet enn å bite tenna sammen og holde på aksjene. Kjøpe mer om man er i minus. Forrige bunn var på 14-15kr, aksjen er oversolgt og vi er nok nederst i kanalen. Er bedre tider i vente, det er jeg helt sikker på. Den går opp tosifret på kun spekulasjoner, tenk deg dagen en konkret børsmelding kommmer, da vil man ikke sitte utenfor
JML
11.05.2021 kl 09:16 2648

Jeg kjøpte nå, dette blir nok absolutt siste mulighet på disse kursene.
Slettet bruker
11.05.2021 kl 09:17 2635

Til og med Nemi griper nok sjansen i dag å kjøper:)) selv han greier å skjønne hvordan kursen vil utvikle seg mot Ml åpning:)))
Redigert 11.05.2021 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2021 kl 09:17 2625

Til Sa2ri - siden folk kun leser overskrifter, kan jeg høfligst foreslå å endre til "Pareto gjentar KJØP, kursmål 25" eller noe? Den nåværende er litt Tore T 😉
Slettet bruker
11.05.2021 kl 09:21 2564

De har penger de skal utvide og Ml åpner Butte leverer Osv Osv hehe og utrolig nok kursen rett i dass .
Redigert 11.05.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2021 kl 09:32 2437

Ja, man kan ikke bli overrasket over noe. Jeg tror at kursen i dag kan til og med slutte i pluss.

Det er kanskje noe med regneferdighetene til flere av de som sitter med REC aksjer....
Dersom Pareto rett er oppsiden fra dagens kurs til 25 kroner 65% rundt regnet. Dette er kortsiktig og er relatert til Butte.
Langsiktig er det indikert opp til 80 kroner betinger at ML er i sving, dvs 530% fra dagens kurs. Jeg kan vente til 2023 for en slik avkastning.
Og kursen etter 2023 stige enda mer. Ledelsen synes veldig sikker i sin sak. Og her selges det til under 15 kroner... hvorfor? Merkelig.
Redigert 11.05.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
tommy1e
11.05.2021 kl 09:40 2322

Enig. Sperren på 15 holder foreløpig stand. Men når denne først brytes (sannsynligvis ganske snart) kan aksjen raskt gå til 16. Sånn er Rec.
Slettet bruker
11.05.2021 kl 09:57 2157

Hehe hvem bryr seg om 16 eller 25 som pareto sier:)) sitt stille i denne 1-2-3 år og sitt igjen med mye mye mer igjen:))
drapper12
11.05.2021 kl 10:33 1932

Er det noen link der pareto gjentar sin kjøpssanbefaling og kursmål på 25 kr? Hadde vært fint å dele den rundt :)