The Solar Supply Chain Traceability Protocol

manman01
RECSI 29.04.2021 kl 07:55 12701

New Traceability Protocol Allows Solar Companies to Ensure Ethical Supply Chain

"Today the Solar Energy Industries Association (SEIA) is releasing a new tool to increase supply chain transparency and help ensure that all solar components are made ethically throughout the solar value chain."

https://www.seia.org/news/new-traceability-protocol-allows-solar-companies-ensure-ethical-supply-chain
April 29, 2021

https://www.reuters.com/article/us-usa-solar-china/u-s-solar-industry-unveils-guidelines-to-free-supply-chain-of-forced-labor-idINKBN2CG0AH?edition-redirect=in
APRIL 29, 2021

Tænkte denne fortjente sin egen tråd :)
Redigert 29.04.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2021 kl 19:45 9237

Helt fantastisk! Takk for at du deler manman! Du må få ære for alle gode artiklene du graver frem og deler med oss. Jeg verdsetter det ekstremt mye! Tusen takk! :)

___________________________

Dette er ekstremt bra for oss. Vi har lenge snakket om at det ikke kun er nok med at produktet er fornybart, men at hele verdikjeden også må være miljø-vennlig, ettersom det er så mye fokus på miljø i verdensbasis. Dette tar oss ett steg nærmere. Godt å vite at vi begynner å komme i gang på alle fronter! Dette hjelper oss aksjonærer i REC en god del, fordi vi vet at konkurrentene (er jo egentlig ingen andre enn Kina....) bruker blant annet tvangsarbeid samt at verdikjeden er laget av kullkraft, som er helt forferdelig.

Bra at vi nå begynner å få et system rundt blant annet slavearbeid og energiforbruk. Neste steg er å være transparent rundt hele verdikjedene.
manman01
30.04.2021 kl 07:53 8582

Tak for beskeden Uchi!
Det er en fornøjelse, og det mindste jeg kan gøre, når i deler så meget med mig :)
Engagementet herinde er virkelig noget at se op til. Så et stort tak skal du og mange andre også have!


Og når det så er sagt, har SEIA jo planlagt et webinar her senere i dag hvor man kan finde mere ud af denne "Traceability Protocol". Tror godt det kunne blive interessant :)
Date Time: Apr 30, 2021 01:00 PM Eastern Time (US and Canada)
https://www.seia.org/events/ethical-supply-chain-webinar
Join a panel of experts who have designed these critical resources to learn more about how to put them into practice and support the industry’s overall efforts.

It will be FREE for all registrants
Redigert 30.04.2021 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
manman01
02.05.2021 kl 21:18 8093

"American Clean Power Association Supports SEIA Solar Supply Chain Traceability Protocol

The American Clean Power Association (ACP) today issued the following statement in support of the Solar Energy Industries Association’s (SEIA) Solar Supply Chain Traceability Protocol.

“The American Clean Power Association and the Solar Energy Industries Association (SEIA) stand shoulder to shoulder united in our commitment to the Solar Supply Chain Traceability Protocol. This is an important initiative driven by good corporate citizens to help increase transparency in renewable energy supply chains. ACP is leading on the issue of forced labor and is committed to work in partnership with the U.S. government, NGOs, unions and industry organizations to protect human rights and invest in supply chains that promote fair labor practices everywhere. ACP and its member companies oppose the use of forced labor anywhere and will work with our member companies to empower and assist them in elevating best practices for supply chain due diligence and transparency.” – Heather Zichal, CEO of the American Clean Power Association"



About American Clean Power
American Clean Power represents the renewable energy industry in the United States, bringing together over 1,000 member companies, 120,000 members, and a national workforce located across all 50 states. By uniting the power of wind, solar, storage, and transmission companies and their allied industries, we enable the transformation of the U.S. power grid to a low-cost, reliable and renewable power system.

https://cleanpower.org/news/american-clean-power-association-supports-seia-solar-supply-chain-traceability-protocol/
APRIL 29, 2021
spanjolen
02.05.2021 kl 22:26 7751

👌
Intravenøsiu
02.05.2021 kl 22:34 7659

Super informasjon manman01, takk for at du tråler nettet for relevant informasjon.
Slettet bruker
02.05.2021 kl 23:25 7254

Takk for info
Slettet bruker
03.05.2021 kl 02:08 6891

Gammel artikkel men viser hvilke krefter som var i sving :

US members of congress warn of REC Silicon plant closure

A group of U.S. senators and representatives from Washington and Montana led by the top democrat on the U.S. Senate Energy and Natural Resources committee are calling on President Trump to negotiate with China and save REC’s Moses Lake facility.

https://www.pv-magazine.com/2018/09/26/us-members-of-congress-warn-of-rec-silicon-plant-closure/
Slettet bruker
03.05.2021 kl 08:18 6416

legg vel merke til hvem som sto på for at ikke ML skulle stenges og hvem som styrer Usa idag .. hvem har Røkke god tone med (Clinton (D)) ,og så er det bare å legge sammen 2 og 2 :

This delegation is Senator Maria Cantwell (D), the ranking member of the U.S. Senate Committee on Energy and Natural Resources.



Redigert 03.05.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2021 kl 09:36 6143

Det blir spennende 11. Mai.
Guiding fra selskapet er svært spennende gitt markedet✔️
polion
03.05.2021 kl 11:41 5808

Det skrives mye positivt om REC, og det er ikke måte på hvor skråsikker denne aksjen er. Vi REC-aksjonærer må vel kanskje stikke fingeren i jorda og innse at REC ikke har kommet med en eneste positiv nyhet på det vi kan huske, ingen melding om at ML skal åpnes, ingen melding om at de har kapret noen storkunder, at store deler av analytikerstanden ser på nevnte som et skikkelig risikopapir og at dagens kurs tyder på at markedet er av stikk motsatt mening i forhold til det som de såkalt «skråsikre» her på forumet prediker. Og som vi alle vet, Røkke er ikke noen garantist for noe som helst. Kommer det ei heller noen godmelding den 11. mai, så er vel muligens dagens kurs i høyeste laget.

Ikke mer komplisert enn som så når dagens REC-kurs skal vurderes.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 11:52 5723

Så du mener at de ikke arbeider med åpningen osv? Tålmodighet er stot sett en bra ting, med mindre du er en trader da ;-)
Slettet bruker
03.05.2021 kl 12:14 5654

Nå har dem brukt in short term flere ganger siden nyttår,men jeg tror de følger oppsatt timeplan så om 4-6 mnd tar de avgjørelsen OM de skal fyre igang ML hvis de har fått kunder.
Er vel batterier det er snakk om så det drøyer nok litt før behovet fra ML trengs,så sier som på Kapp verde no stress.
polion
03.05.2021 kl 12:27 5560

Hva som jobbes med, betyr mindre. Eventuell melding om håndfaste storkunder er noe som betyr, det er utelukkende dette som kan gi ML-åpning. "Tålmodighet" er og blir et tåpelighetens forslitte ord her på forumet. Nevnte er verken et argument eller noe annet. Overdreven tålmodighet i aksjemarkedet, har ført til at mange har vært nødt til å gå fra både gård og grunn. Dvs. en overdreven tro på caset, kunne og burde derimot solgt seg ut i tide.
Intravenøsiu
03.05.2021 kl 12:30 5553

Det etableres verdikjede utenfor Kina.

Ergo tålmodighet.

Det er ikke vanskelig dette her.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 12:41 5454

Polio du må ha veldig lite erfaring med børs:)) . Har selv tjent masse penger gjennom tidene med tålmodighet noe du kaller tåpelig . Har plukket aksjer som Feks Rec og lest meg opp om selskapet som du også burde gjøre for å skaffe deg kunnskap.
Du er en av de som forsøker forgjeves og snakke ned selskapet uten grobunn i noe som helst sånn har du holdt på lenge.
Kjøpte massevis av aksjer i Rec på 3kr og sitter tålmodig du kaller det tåpelig:)) men stor interesse har du i selskapet ellers hadde du neppe vært her :)))
Redigert 03.05.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
polion
03.05.2021 kl 12:45 5595

Mitt hovedpoeng er dog at vi REC-aksjonærer bør stikke fingeren i jorda. Ikke fortell meg at hottentottene her på forumet sitter med paranormale evner som langt overgår evnene til markedet, herunder supertunge investorer og analytikere. Alle som en er interessert i en ting, nemlig å tjene mest mulig på sine aksjeinvesteringer.
Dagens REC-kurs sier faktisk litt om dette forholdet. «Tålmodighet»? Det profesjonelle markedet har tydeligvis ikke sett dette «lyset» enda, eller?
Slettet bruker
03.05.2021 kl 12:52 5533

Man kan fort få litt utfordringer med mentalbiten om man ønsker både forutsigbarhet, rewards og lite risk. Men det er nå engang slik at det ofte henger sammen. Jeg opplever stort sett at stillhet er positivt når man henger seg på seriøse entreprenører, som KIR. Kan forstå din frustrasjon, men KUN basert på en traders strategi. Joda, vi alle kan bli for tålmodige, men heller det enn å løpe etter kurser og prosenter. Mitt tips vil være at å konsentrere deg om å øke beholdningen på dager du blir utålmodig. Slik blir det kvantum av.. men det er nå bare et tips fra en tålmodig amatør. Dog har jeg en relativ stor post inne i dette. 50% 1-2 år, siste 50% 5 år. Tror personlig vi ser utbytter i løpet av 2 år her hos RECSI.. pust med magen!
Intravenøsiu
03.05.2021 kl 13:14 5375

sitat Intravenøsiu 4.2: "Interessant i hvilken grad viruset påvirker silisium produksjonen, om de klarer å holde tritt.
Spesielt i området med Uighurer, det virker som om det er enn del sensur av data fra dette området når det gjelder Corona viruset.”

Jeg har vært klar over problematikken i Xin jiang i lang tid.

Jeg så dette komme, og lastet opp.

Fremdeles åpenbart en volatil aksje.

Utrolige muligheter fremover imo.
polion
03.05.2021 kl 13:16 5343

Må kanskje oppklare litt. Det er absolutt ingen frustrasjon fra min side, har noen hundre k i REC, men det er ikke der jeg er tyngst posisjonert. Og til det andre du nevner, så er også min oppfatning at det er fullt legalt å være "tålmodig amatør", såpass romslig skal jeg være - skulle da for pokker bare mangle.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 13:33 5229

Ja, jeg tror man lever bedre som tålmodig amatør, enn som en vårkåt høne av en analytiker som er ansatt i ett av "husa". De leker ikke med egne penger, de er i min verden, bare bullshit. Har aldri latt slike dressmenn ta i mine penger. Det har vist seg å være lønnsomt. Tilslutt håper jeg jo at du blir sittende med dine K med andeler. Blir bra tilslutt :-)
RT
03.05.2021 kl 13:43 5143

Rec er en risiko aksje, men la oss ikke glemme stikk meldingene vi har fått fra selskapet.. hvorfor skulle dem øke til 20% emi for å utvide/ bygge hvis etterspørselen etter rec sine produkter ikke var der..

Hvorfor ikke gi mer tid til violet power? Fordi det er andre store muligheter tilgjengelig. Jeg tror aldri Rec hadde hastet med å si opp hvis det ikke var noe annet på plass.

men ja, hadde absolutt vært fint med børsmelding fra rec som bekrefter dette så vi kan sove bedre om nettene😅
Intravenøsiu
03.05.2021 kl 13:50 5082

hver dråpe nervøs svette er verdt sin vegt i gull, jeg tror og håper det fortsetter 😅
Slettet bruker
03.05.2021 kl 13:51 5070

Selv tror jeg at "man venter på at spaden er satt i jorda". 1 uke til 12.
Opportunist1
03.05.2021 kl 13:57 5001

Du må veie oppsiden mot nedsiden. Nedsiden er at ML aldri åpner. Hvis det blir konklusjonen kan de kvitte seg med all overhead, og det som blir igjen er Butte; en fabrikk som leverer en EBITDA på ca. 75 MUSD. Gang det med 7-8, så får du en nedside på rundt 13-14 kroner aksjen. Oppsiden med ML og batterier er 100+ per aksje. Det er nesten ingenting av oppsiden i ML og batterier som er priset inn. Nesten ingenting. Et greit veddemål spør du meg.
polion
03.05.2021 kl 14:11 4910

Markedet er alltid på jakt etter gode veddemål, og det vil det alltid være. Hvorfor ser da ikke blytunge og profesjonelle investorer det samme som deg? Er veddemålet aldeles i overkant godt, så vil selvsagt aksjen aldri (i det uendelige) la seg manipuleres av verken shorting, trading, osv. Markedet er i stor grad den til enhver tid gjeldende facit, markedet bestemmer prisen ut fra hvor godt det anser veddemålet å være. Det er slett ikke mer komplisert enn det.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 14:15 4870

Den globale batterietterspørselen er forventet å øke 17 ganger fra 2019 til 2030. Dette tilsvarer en markedsverdi på rundt $ 185 milliarder i 2030. Elektrisk mobilitet står for nesten hele vekstforventningen i batterimarkedet. For å møte denne enorme etterspørselen, vil det være behov for ca. 120 gigafabrikker globalt.

Det er dette RECsi skal satse på. Løft blikket og vis litt tolmodighet - så gir investeringen i mange ganger innsatsen.
Opportunist1
03.05.2021 kl 14:25 4782

Hvis du mener at markedet alltid har rett, er jeg ikke enig med deg. Det finnes mer en nok empiri som konkluderer med at tesen om at markedet alltid er rasjonelt ikke holder vann. Markedet er et øyeblikksbilde, som kan være både riktig og feil. For hadde markedet alltid hatt rett hadde ikke en aksje kunne gi deg 500% avkastning på 9 måneder slik REC har gjort. Det bør ikke være et snev av tvil om at markedet priset REC feil i fjor når kursen sto i 3,50. Det er slettes ikke mer komplisert enn det heller.

Slettet bruker
03.05.2021 kl 14:36 4697

Du har helt rett. Er slik jeg ser på Rec også. Asymmetrisk gevinst er muligheten i Rec. Nedsiden liten som du sier, oppsiden er veldig stor og markedet har ikke priset dette inn, helt enig. Sannsynligheten for at oppsiden inntreffer er større enn at nedsiden gjør det.

100% sikkert? Nei, men det er det heller ikke noe krav om i min bok. Da ville 1% rente i banken vært der pengene mine ble plassert.
polion
03.05.2021 kl 14:44 4615

For noe tøv. Markedet har selvsagt ikke alltid rett, hvis det her tenkes på hva den fremtidige facit ender opp med å bli. Du må ikke mixe «klarsynthet» med «veddemål/risikovurdering». At REC-kursen en gang i tiden var kr. 3,- beviser da absolutt intet. På dette nivået, så kunne den da like gjerne gått ned til 50 øre. Om en aksje går 1000-gangen, so what a fuck? Gjentar mitt poeng nok en gang, markedet er fullt i stand til å vurdere et veddemål (herunder alle risikofaktorer). Ikke verre enn det.

PS. At vi er mange som håper på at REC virkelig skal lykkes innenfor områder der det sannsynligvis vil skje store ting i fremtiden, er dog en helt annen sak. Men dette har absolutt intet med ovennevnte å gjøre.
Småplukker
03.05.2021 kl 14:45 4594

Det mest BULL signalet er sengetøyet Aker/Røkke sendte Jensen i DN, med sitater fra hans nedrakking av hans grønne selskaper.
Riktignok er det flere enn Rec der, men likevel - å sende det sengetøyet er ensbetydende med å sende din erkerival
et bilde av deg selv med pokalen over hodet. Aker vet hvilke kort de har i ermet, Jensen skal få spise i seg ordene.
Andre måter å tolke det på ser jeg bare ikke.
Opportunist1
03.05.2021 kl 14:49 4552

Du kan se på dette på en annen måte også - markedet idag priser bare en 5% sannsynlighet for at ML åpner. Det er garantert feil i forhold til hva som blir sluttresultatet - for enten så åpner ML eller så gjør den ikke det. Utfallet er binært.

Åpner ML er aksjen verdt mange ganger dagens kurs. Åpner ML ikke er REC verdt 12-13 kroner. Det er kun et av disse utfall som kan være riktig.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 14:56 4491

12-13 kroner er ikke nok for bare Butte.

La oss si de klarer dra ut 90 musd i året der, de har allerede pratet om utvidelse, så vi kan nok legge på mer der.
Butte har store utsikter til semi industrien, ref intel, samsung etc som allerede er kunder og som har planer om flere fabrikker i usa+ silane...

replacement costs 1.5 Busd

Ett rec med KUN butte, lovende utsikter høy ebitda og stigende priser, burde den prises høyere en dagens kurs med den alene.

Skulle ML ikke komme igang kan den selges til skrappris for noen milliarder, gjelden slettet, 1 milliard på bok fra før +4 milliarder for ML(skikkelig skrap pris)
Dagens prising er altfor lav selv med bare butte i porteføljen og ett skrapssalgs pris av ML.
Opportunist1
03.05.2021 kl 14:57 4486

Da skjønner jeg ikke hva du prøver å si fordi du sier at markedet både har og ikke har rett. Det kan ikke være begge deler til samme tid. Det blir derfor litt av en meningsløs diskusjon.

Jeg får avslutte med å si at jeg ikke er enig med markedets prising av REC i dag og avslutte der.
Opportunist1
03.05.2021 kl 15:04 4423

Du kan ha rett, men jeg vet ikke om det er så mye å få for ML ved skrapsalg. Det er litt opprydding som må til, og det koster fort litt penger. Men kanskje?
Si at sannheten ligger i området 12-18 kroner et sted, avhengig av hva du kan få i skrapsalgspris for ML.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 15:11 4356

La oss for morro skyld sette en skrappris på 2 milliarder da :-)

Da sitter vi igjen med
1 milliard på bok+2 milliarder for ML og trekker fra 1 milliard så er vi gjeldfri= 2 milliarder på bok.
En fabrikk Butte med replacement cost på 1.5 Busd og oppjustert verdi i regnskapet.
Ett årlig Ebida tilskudd på 90 musd+++

18 kroner og en markedsverdi på under 7 milliarder er enda altfor lite i forhold til CASH på bok, assets, patenter og årlig inntjening.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 15:11 4352

La oss for morro skyld sette en skrappris på 2 milliarder da :-)

Da sitter vi igjen med
1 milliard på bok+2 milliarder for ML og trekker fra 1 milliard så er vi gjeldfri= 2 milliarder på bok.
En fabrikk Butte med replacement cost på 1.5 Busd og oppjustert verdi i regnskapet.
Ett årlig Ebida tilskudd på 90 musd+++

18 kroner og en markedsverdi på under 7 milliarder er enda altfor lite i forhold til CASH på bok, assets, patenter og årlig inntjening.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 15:32 4235

Vi skal alle sammen også ha i bakhodet at ofte er det som tidligere nevnt, X faktor, altså ting vi alle ikke kunne forutse... som hever kursen noen etasjer. Her vil jeg si det absolutt er gjeldende. Må si at flere av dere her inne kommer med mye bra teorier og tanker. Det setter vi "amatørene" stor pris på.. keep it up!!
polion
03.05.2021 kl 16:53 3909

Jeg mater herved ytterligere inn med teskje: Det totale marked har allerede vurdert REC som selskap, ref. dagens kurs som er den definitive facit på markedsvurderingen. REC er faktisk ikke mer verd enn det. I denne vurderingen ligger alle mulige tenkelige faktorer; samarbeide med G14, samarbeide med Sila Nano, åpningen av ML, Røkke som styreformann, sengetøyet som Røkke nylig overleverte, om det blir silisiumanoder i fremtidens batterier, OSV, OSV, OSV.

Om du og jeg måtte mene at REC er et kraftig undervurdert selskap, betyr null komma zero. Markedet tar til enhver tid vurderingen/bestemmer kursen. Eller foretrekker du heller (som tidligere nevnt) å vente en tid for så å se om markedet tok feil eller ikke? Det blir dog en helt annen diskusjon.