Skjebnetime for DOF, kanskje idag?

hifidude
DOF 30.04.2021 kl 11:15 16658

Siste dag for den avtalte standstill agreement de har med noen av kreditorene.
Det kriserammede rederiet kjemper med ryggen mot veggen, og aksjonærene risikerer å miste alt i en omfattende restrikturering.
Det kan være siste muligehet for å redde stumpene idag.

Alle foregående tilsvarende restruktureringer i bransjen har endt med katastrofe for eierne, neppe anderledes denne gangen.
De smarte selger, for eventuelt å gå inn når alle kortene er på bordet.
hifidude
04.11.2021 kl 06:56 7162

Suspekt på menighetstråden, han må ha samme følelse som Kim Jung-Un, ingen sier deg imot, og alt går fantastisk i landet:


"Det er bra å lese en tråd med kun solskinn og optimister, ingen eder og galle, og usaklige og usanne rykter, men stort sett saklige, disiplinerte innlegg. Finnes vel bare en dof tråd og nå? og det holder. Med de dyktig skribenter, og mange gode informanter til å grave frem info.
Er imponert over arbeidet som legges ned mht gruppa, og det å holde tråden levende.
Er overbevist at vi får betalt en dag. Ikke mange dager igjen til q3, håper det blir et vendepunkt for dof."

Tar den frem igjen når utvanningen kommer om kort tid.

Redigert 04.11.2021 kl 06:57 Du må logge inn for å svare
omac
04.11.2021 kl 12:28 7073

Vil ikke de andre barna leke med deg?
LPI
04.11.2021 kl 12:40 7208

Første gang på lenge jeg har sett en så stor kjøperside vs salg
hifidude
08.11.2021 kl 09:53 7055

Meget sannynlig er en refinansiering kun timer unna. Da blir det ett blytungt fall i aksjen.
Brixer
08.11.2021 kl 12:59 6965

De fikk vel utsettelse til 30 november.
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
hifidude
10.11.2021 kl 08:17 6754

DOF leverer igjen negativt resultat. De guider fortsatt at en refinansiering betyr kraftig utvanning av dagens aksjonærer. DOF forblir en sikker måte å tape penger på frem til den er i box.
hifidude
10.11.2021 kl 08:33 6696

E24 og DOF selv ser situasjonen slik:

Dof har selv påpekt at det er avhengig av en langsiktig finansiell løsning for å overleve, og at det vil måtte medføre en betydelig omgjøring av gjeld til aksjer.

Det vil også bety at dagens aksjonærer stor overfor en betydelig utvanning av sine eierandeler, ifølge meldingen.

«Det er ingen utvikling i markedet eller endringer i utsiktene for konsernet som rettferdiggjør andre konklusjoner, og aksjonærene oppfordres til å ta dette med i beregningen når de vurderer alternativer», skriver Dof.
unikum
10.11.2021 kl 08:40 6757

Ha ha du gir deg aldri. Du for nå begynne å løpe etter aksjer du har lånt. Utvanning tror jeg faktisk ikke det blir noe av. De styrkes nå i alle ledd. Salg og ordre går unna. Ratene kommer garantert til å øke utover vinteren.
hifidude
10.11.2021 kl 08:43 6860

Nei, bevares, ikke hør på hva selskapet selv sier...det er jo bare dumt. Men for all del, tap dine penger hvis du ønsker.
unikum
10.11.2021 kl 08:47 6998

Mine penger kommer til å dobles mens dine halveres. Vi får se. Regner med at flere vil fange opp Dof som ett interessant selskap der risikoen faller for hver dag
Loveshak
10.11.2021 kl 08:57 6960

Det er ikke nok, en restrukturering må komme, som de veldig tydelig sier. Synd at dere ikke klarer å forstå det.
Tm3P
10.11.2021 kl 09:10 6917

Hvilke valg er det bankene har ifølge norsk lov dersom aksjonærene ikke godkjenner restruktureringsplanen? Kan man med tvang ta en omorganisering lignende chapter 11 i USA? Hvis bankenes eneste mulighet er å begjære selskapet konkurs så sitter vel aksjonærene på papiret på litt makt? Mtp at ordrereserven da vil falle bort.
Ikke det at jeg tror storkapitalen vil tillate småaksjonærene å vinne her, men artig å følge utviklingen :) Hvis jeg skulle kjøpt noen aksjer her for moro skyld, hvor er det jeg kan registrere meg blant småaksjonærene?
Loveshak
11.11.2021 kl 16:15 6665

De kan gjøre som de gjorde med PLCS, ta kontrollen over alle skipene og selge til høystbydende. Kanskje det er derfor Aker frigjør kapital?
kvirrevi
13.11.2021 kl 22:26 6450

Det er mange som sier at OSV sektoren kommer til å komme kraftig tilbake neste år. Hvor sterkt kan markedet komme til å bli tenker dere, for OCSV, AHTS og PSV? Jeg tenker i form av økning i rater for "term" kontrakter i hver av de tre segmentene.
Viro
13.11.2021 kl 23:53 6392

Jeg kan skjønne at man vil sloss og vil finne positive vinklinger for å rettferdiggjøre det, men hvordan de samme dag inn og dag uten kan sitte her og ikke ta innover seg hvor fucked situasjonen er for Dof sliter jeg med å begripe.
Nå har man fått det inn med teskje via selskapet selv samt media i månedsvis, man kan undre hvor langt bak mål det går an å være.
I Nas ble dem advart i lange tider, det samme i Seadrill, likefullt finnes det individer som ikke klarer å ta en cut off.
Besynderlig.
Redigert 13.11.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Fevang
13.11.2021 kl 23:59 6386

Det er vel så enkelt at man tar til etterretning det selskapet selv sier - forutsatt at man ser på det som et seriøst selskap...
hypotetic
14.11.2021 kl 10:33 6242

Forskjellen mellom NAS og DOF er at NAS befinner seg i en næring der forretningsreiser og de fleste andre reiser reduseres kraftig i forhold til tidligere årtier. DOF har derimot vært i en nedadgående næring fra 2014 som nå går inn i et ekstremt godt marked fordi verden mangler energi og vi på toppen av offshore olje/gass får enormt med jobber innen flytende havvind, opprydding og kabling som disse båtene også må ta.
Når det gjelder SDRL er de i en bransje som ikke får gleden av kraftig vekst også i grønne næringer. Den som har fulgt med SDRL aksjen siste år har sett at den har blitt handlet for det meste 2kr +-15% det aller meste av tiden. De som kjøpte aksjen for 1 år siden og solgte i Juli på 12,9kr fikk 700% kursøkning på noen dager. Det viser hvor stor kursstigning aksjer som DOF med lav børsverdi og høy belåning kan få.
hypotetic
14.11.2021 kl 10:53 6218

DOF har behov for refinansiering men ikke lenger gjeldskonvertering for selskapet tjente nå over 500 mill hvis man tar bort engangseffekter av valuta. DOF ledelsen gjorde det eneste riktige ved å stanse lån og avdrag da Covid kom og oljen ble gitt bort samt mye kontrakter ble kansellert eller utsatt. Når plutselig over halve flåten må seile til havn er det naturlig og noen banker nekter å fornye lånene fordi de mener at selskapet driver innen en skitten næring som faller utenfor deres ESG profil. Da har man en fullstendig uforutsett situasjon der det eneste riktige stanse betaling av renter og avdrag. I DOF er det ingen sikrede obligasjonseiere. Ved konkurs og opphørssalg kan ikke aksjonærene tape mer enn Marketcap 200mill, usikrede obligasjonseiere taper alt over 2 milliarder og bankene som er sikrede långivere taper fort 3-5 milliarder. Grunnen er at DOF er mye mindre verd i slakteverdi der ordreboken på 15 milliarder og 2800 ansatte går tapt + alle de ekstreme kostandene som følger med en slik konkurs. Dette forstår obligasjonseierne og bankene. De forstår at de blir de store taperne ved en konkurs. Obligasjonseiere og Banker ser nå også at markedet bedrer seg og venter med å slakte gullhøna til den starter å verpe gulleggene. I container shipping hadde vi samme situasjon for noen måneder siden der alle "forståsegpåere" snakket om håpløs mye gjeld men plutselig steg ratene så ekstremt mye at man kan nedbetale all gjeld på noen måneder. Hvor er gjeldsberg praten nå i Container Shipping? Jo den er i skammekroken blant de som ikke evnet å se mulighetene
5198
14.11.2021 kl 11:23 6179

Dette er jo akkurat samme argumentene som du brukte om Seadrill for 3-4 mnd siden, men der tapte alle pengene sine. Lærte du ingen ting av dette?
hypotetic
14.11.2021 kl 12:09 6130

Da jeg kjøpte mye SDRL aksjer for 1 år siden var kursen ca 2,0kr. Nå er kursen 1,71kr ser jeg. De siste aksjene jeg hadde i SDRL solgte jeg for noen uker siden for 2,3kr da kursen steg kraftig etter at refinansieringsforslaget ble godkjent. Jeg solgte også endel opp mot 12,9kr. For et år siden før jeg kjøpte mye hadde SDRL ramlet 99,9%. Jeg har altså lært at man kan tjene ekstremt mye på aksjer som har falt over 99,9%. NOL der du er mye investert har falt mye etter at jeg solgte meg ned og faktisk ærlig på tråden ga beskjed om det og hvorfor. Du har tapt mye på å ikke gjøre det samme men fortsatt forelske deg i den aksjen der du har tapt mye. Mange tror nå at faren for forslag om emisjon på 0,1kr eller 1kr kan komme i NOL slik som i SDRL. Rigg får ikke gleden av den ekstreme ordreøkningen som vi ser i Subsea fra flytende havvind, kabling, havindmineraler og offshore opprydding. Det ser ut for meg som at långivere også vil fortsette å boikotte finansiering av riggselskap mens Subsea nå faller innenfor bærekraftige selskaper fordi de er helt nødvendige for å foreta det grønne skiftet. Jeg har 30k NOL igjen fortsatt som jeg nok slipper til uka hvis det skulle komme et lite løft der. Jeg har respekt for sånne som deg som ikke gir seg så lett og oppsiden i NOL kan være stor men Fredriksenmetoden er ekstremutvanning og at han forfordeler seg selv ved å kjøpe gjeld av banker og obligasjonseiere som han så foreslår konvertert på urimelig lave nivåer. Det kan diskuteres om det er de som har falt 99,9% eller nye ESG selskaper som har mest nedside. Generelt bør man ikke eie aksjer hvis man ikke er forberedt på å tape alt.
Viro
14.11.2021 kl 14:37 6044

Jeg mener du misforstår eller så utrykket jeg meg uklart.

Poenget er i Dof som det var i Nas og Sdrl m.flere.
Når selskapet selv skriver at eksisterende aksjonærer må kunne forvente en betydelig utvanning, man kan regne med å sitte i beste fall igjen med smuler etter at man har restrukturert, hva er det da du og andre ikke skjønner?
NOK 0,57 kan bli NOK 0,10 og enda lavere.

Når og dersom Dof blir restrukturert noengang vil saken kunne bli en helt annen, men å kjøpe aksjer i et selskap som står til skuldre i utfordringer og dritt er for 99,99999% av alle investorer totalt utelukket.
Personlig vet jeg ikke om jeg ser at Dof overlever overhodet, det er for mange offshore rederier som det er så for bransjen ville det kanskje vært det beste om noen tippet det overende og de kreftene finnes garantert der ute.
Situasjonen er altså uansett hva noen måtte mene høyst uklar og usikker.
hifidude
15.11.2021 kl 07:57 5832

Ganske komisk å lese i den lukkede gruppa, hvordan de argumenterer mot selskapets egne vurderinger av marked, kapitalsituasjon og selskapets levedyktighet.

At de har fjernet enhver kritikk er jo ganske fantastisk.

Gullhaugen
15.11.2021 kl 08:49 5779

Løsningen kommer kanskje denne uken??
kvirrevi
15.11.2021 kl 11:11 5667

Hvordan tolker dere dette, hentet fra 3Q rapporten?

The relevant Group companies have imposed unilateral
standstill to the secured lenders not participating in the
standstill agreements. One of the DOF Subsea secured
lenders has previously requested repayment of approximately USD 47 million and enforced account pledge on the
earnings account for the relevant vessel. DOF Subsea has
during the quarter prepaid this loan in full at a substantial
discount. Another secured lender has enforced an account
pledge for one loan facility in DOF Subsea.
The bondholders in DOFSUB07, DOFSUB08 and DOFSUB09
have accepted a standstill until the 30th of November
2021, and an Ad-hoc group of bondholders can extend the
standstill until the 28th of February 2022.

"Hvor sterke rettigheter knytter det seg til "enforce account pledge", er dette noe mange långivere kan gjøre og dermed sende DOF i konkurs? Det står ikke noe om hvordan det er å prioritere slike långivere fremfor andre, og hvordan selskapet har tenkt å forholde seg til den andre som har "enforced account pledge". Kan DOF bare fortsette å kjøpe ut slike långivere, og må de hente inn samtykke fra de andre långiverne for å gjøre dette?

47 mill. dollar er et betydelig krav, men det står ikke noe om hvor mye DOF betalte for å dekke kravet. Det står heller ikke noe om hvor stort det andre kravet er.
xcountry70
15.11.2021 kl 11:45 5622

Med dollarkurs rundt 8,57 er 47 musd= 403 MNOK. Kreditor måtte ta ett tap på 249 MNOK . DOF betalte da 154 MNOK for dette lånet. Konsekvensen for denne kreditoren er at han måtte realisere sitt lån til markedsbetingelser tilsvarende ett konkursoppgjør i DOF siden han har valgt den veien i stedet for refinansiering. Dette blir også konsekvensen for neste kreditor. Standstill er innført og styrt av de største sikrede kreditorer fordi de har disse få kreditorene som heller vil slå selskapet konkurs enn å gi etter på noe av sine rettigheter/krav i en refinasieringsløsning. Inntil disse sakene er løst , har disse kreditorene formelt mulighet til å slå selskapet konkurs. Standstill er de største kreditorenes svar på denne oppførselen. Alt som betales ut ,er styrt av de største sikrede kreditorene, ikke DOF.
kvirrevi
15.11.2021 kl 12:13 5578

Takk for et veldig godt svar. Den bokførte gevinsten ble slik jeg forstår det bokført som finansinntekt, noe som forklarer at denne posten var betydelig i 3Q.
JanOrge
15.11.2021 kl 12:30 5550

Er det Hilde Drønen som står bak Dragesund Invest AS?
hifidude
15.11.2021 kl 12:49 5520

Det står Petter Dragesund på purehelp.no
JanOrge
15.11.2021 kl 13:00 5496

Blandet sammen med Djupedalen. Sorry!
hifidude
20.11.2021 kl 10:59 5013

Havila gikk på en stygg smell, men ifølge de bak lukkede dører skinner solen i Offshore. Nå går vi inn i den dårligste tiden for spot'n og ratene stuper, mye ledig tonnasje.

Ja, dette blir nok gull, og så kommer den uungåelige utvanningen.

Her skal det tapes penger.
hifidude
24.11.2021 kl 07:49 4779

I Nord-Korea er de og veldig fornøyd med pressen ;-)

Suspekt:

"Ser bare ikke ut som aktørene på børsen leser de samme rapportene!
De leser ikke på HF heller, selv om vi har den beste tråden på forumet, og alt samlet i en tråd, ikke slik som mange andre selskap.
Børsverdien i dof er vel på vel 200 mill, men det er jo gjelda som holder oss ned. Nå er dollaren høy, og mye av inntektene er i dollar.
Skipsverdiene burde vert skrevet opp, men det er vel ikke regnskapsmessig klokt, men det kommer en tid for dof og, da skal vi høste."

De leser rapporter som fanden selv, men å lese det selskapet selv skriver, nei det blir for dumt. Halleluja ;-)
hifidude
24.11.2021 kl 22:55 4657

Dette tar virkelig kaka, selskapet er teknisk konkurs, og dette prekes på den lukkede tråd, snakk om å være totalt på viddene:

"Når DOF handles med prising 180Mill og når totalkapitalen er over 10 000% høyere så er aksjen fortsatt konkurspriset og handles som en opsjon. Det har vært enorme nedskrivninger siste år som ikke kan forsvares hvis markedet forbedres så kraftig som konkurrenter og eksperter spår. Hvis ratene stiger mange hundre prosent i Subsea slik de har gjort i andre sykliske bransjer nylig blir ikke kostnadene mye større men overskuddet vil fort mangedoble seg. Hva du er fornøyd med er ikke nødvendigvis noe fasitsvar for hvilket potensiale aksjene i dette selskapet har uten utvanning. Hvis markedet blir så sterkt som det ser ut til tror jeg både gjelden og aksjene i selskapet i 2023 blir priset til ca. 18 Milliarder. Jeg tror selskapet vil ha gode utsikter og levere ca. 1 milliard i årlig overskudd fra 2023 noe som forsvarer at aksjene prises til 18 milliarder."
hifidude
03.12.2021 kl 13:28 4441

Med enda en utsettelse innser vel de fleste at DOF er og blir en lost case som bare venter på slaktebenken.

Nå er spotmarkedet på god vei inn i vinterdvalen og Covid legger på nytt sin klamme hånd over alle.

Tilbake sitter det endel forblindede aksjonærer som ikke engang tar selskapets egne varsler til seg, men murer seg inne på en lukket tråd hvor de kan gni hverandre på ryggen og servere sine ville påstander.

God jul ;-)
hifidude
14.12.2021 kl 11:00 4171

Nå tikker klokken fort for de som vil realisere tapet i år, DOF aksjen tørker fullstendig ut, slik det ofte skjer når spillet er tapt.
Det virker som Menigheten har nådd grensen på kredittkortet, dette burde jo være " en gylden kjøpsmulighet" ;-)

Nå venter vi bare på refinansieringen, og den uungåelige utvanningen, da vil DOF igjen bli mulig å kjøpe.
Nå ser det dessverre mørkt ut på Covid fronten, det blir en ytterligere belastning på rederiet, sammen med ett rolig vintermarked i spotten, med lave priser.

Ligg unna! Vent på fakta.
omac
14.12.2021 kl 11:19 4144

Jeg eier ikke DOF, men det er noe uendleig trist over denne tråden hvor en person svarer seg selv hele tiden. Hva er motivasjonen, er det kjedsomhet? behov for oppmerksomhet eller ren ondskap? Jeg nekter å tro at noen er så godhjertet at de skriver innlegg i tomme luften ca 1 gang i uken i omsorg for andre.
hifidude
14.12.2021 kl 14:07 4072

Tydeligvis ikke helt lufttomt der ute ;-)

Og hva er alternativet? Menigheten har lukket de fleste ute fra diskusjonen.
hifidude
22.12.2021 kl 08:30 3828

K Line kaster kortene i offshore etter mange år, ser tydeligvis mørkt på fremtiden i dette segmentet. Det samme gjør Fredriksen, han og etter mange år i gamle Deep Sea Supply, nå del av Solstad.

Veien fremover blir nok mer humpete enn mange tror.
hifidude
06.01.2022 kl 06:31 3249

Spotmarkedet på tomgang nå, Iceman henter 75K pr. Dag på siste sluttning.
Lite lysning å se i Offshore nå.
En må regne med fortsatt tunge nedskrivninger av verdier og tapping av cash i DOF.
At selskapet selv varsler kraftig utvanning ser det ut som få har fått med seg

Historien gjentar seg, og penger skal tapes på håpets alter.
hifidude
07.01.2022 kl 10:32 3005

Fantastisk, nå har minoritetsaksjonærene negativt flertall, og er klare for å kjøre DOF i grøfta.
De vil blokkere en svært nødvendig refinansiering.

Dette blir spennende å følge fremover.