Snart udvandet med 20 %, mere i vente til efteråret.

Kvike11
RECSI 30.04.2021 kl 14:22 24653

RECSI udvandes med 20 % for de udvalgte, og der gives tilladelse til fusion, uden at spørge aktionærerne.
Det er der mange der syntes er ok.
Næste udvanding kommer måske til efteråret på 40-50 %, det syntes de samme også er iorden.
Bestyrelsen og Røkke griner godt , hele vejen til banken
af de dumme aktionærer der forærer deres formue til ham.
Hvem fusionerer de med,
er der nogen der ved det,
siden de giver en blanko tilladelse til bestyrelsen, til alt.
Hattrick
30.04.2021 kl 14:30 12174

Ja vel, da kjøper jeg mer.
Slettet bruker
30.04.2021 kl 14:37 12129

Nå har du jo allerede enn tråd gående angående dette. Trenger vel ikke enda en?
Foreslår samtidig at du selger dine aksjer om du ikke har tro på selskapet og veien videre.
Kvike11
30.04.2021 kl 14:37 12130

For at tabe endnu mere, du er klog
VL
30.04.2021 kl 14:39 12091

Selg deg ut å gå videre hvis det plager deg så mye. Jeg stemmer for da jeg har tro på selskapet og styret!
Kvike11
30.04.2021 kl 14:41 12068

Fatter du heller ikke noget som helst.
Dine aktier bliver udvandet med 20 %, og du giver alt magt til bestyrelsens,
endda til at fusionerer med Aker Clean hydrogen
som vil blive værdi sat til kurs 16
VL
30.04.2021 kl 14:45 12011

Må må du ta deg sammen, hvor står det om å slå seg sammen med aker clean hydrogen? Skjønner ikke hva du vil frem til med disse trådene
Kvike11
30.04.2021 kl 14:46 12007

For at gøre det klart for alle, så er jeg kun interesseret i at RECSI går i kurs 500 eller mere,
Har mange aktier i RECSI og ved en udvanding på først 20 % vil jeg miste et stort 7 cifret beløb
Har ikke tænkt mig at sælge før jeg har tjent en formue på RECSI.
Mange er short her og nogle er uvindende,
Shorter forstår jeg de vil tjene penge,
men de uvidende fatter jeg ikke hvad der forgår inde i deres hovedet.
Svaret ikke på flere dumme kommentarer
omac
30.04.2021 kl 14:51 11951

Jeg anbefaler alle som er trøtt å bare bruke blokker knappen på støyende personer
Null
30.04.2021 kl 14:52 11938

Hvike tanker har du om å kapitalierer opp selskapet?
Hva mener du styret bør gjøre?
Tror du at aller våre med aksjonører vil være i stand til villige til å øke sin eierandel med 20-25 %
Det er vel heller ikke slik at Aker kan fusjonere inn hva som helst uten vårt samtykke?
De kan fusjonere inn ved bruk av aksjer J A,. men ikke uten samtykke fra flere enn seg selv, de eier kun 24% så langt ;)

NULL
Slettet bruker
30.04.2021 kl 14:56 11927

Ingen er så dum at de har aksjer i et selskap hvis de sitter med konspirasjonstanker om at alt styret foretar seg er for å lure deg.
Dessuten slenger du ut tall og ideer du finner opp. Man kan egentlig komme med de samme ideene og trådstartene om absolutt alle selskaper på børsen. Hva er poenget?
Jeg tror du er en ulv i fåreklær som bare ønsker å få ned prisen. Enten har du shortet eller solgt deg ut for tidlig og vil inn.
Rapporterer tråden for dette er bare støy og konspirasjon.
Redigert 30.04.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Gubben
30.04.2021 kl 15:08 11853

Da jeg ikke kan så mye om emisjoner, hvordan vil dette påvirke kursen dersom de noen gang skal gå inn med emi-kapitalen på 20%? Blir aksjene verdt mindre? Kan ikke så mye om dette feltet. Setter pris på et forklarende svar. :D
Redigert 30.04.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2021 kl 17:44 11415

Sist REC sto i ca 20 kr (2 kr den gang), med det gamle styret, sa selskapet til stadighet at emisjoner var uaktuelt. Likevel sendte markedet dem nedover og nedover, til det til slutt var så lite verdier igjen at det var for sent å foreta en emisjon til noe som monnet. Dermed slet REC i motbakke, helt til de satte en desperat emi på 0,68 kr - kanskje for å prøve å stanse nedgangen. Det virket ikke.

Nå som aksjene endelig er verdt litt igjen, er jeg positiv til at de får inn penger i kassa med emisjon fremfor å ta opp et nytt, tåpelig obligasjonslån til 11% rente...

I disse tider er det helt rett å bruke emisjon til å hanke inn penger, som skal brukes til utvidelser og investeringer for videre vekst og sunn økonomi.

Ja, vi blir utvannet, men det blir vi i praksis også av å ta opp lån.

For min del er jeg lei av et REC som lever fra hånd til munn, hvor baisserne til støtt og stadighet roper at kassa nærmer seg tom, og faktisk klarer å få med seg markedet ned i søla.

Et REC med penger i kassa er et REC jeg liker. Dessuten blir jo aksjen ofte regelrett tradet ned 20 prosent uavhengig av emisjon.

Dere som ikke har vært med fra 2 kr, vet virkelig ikke hvor slitsomt det kan være å være aksjoner i et selskap som ikke har råd til å utvikle seg som det selv ønsker.
Redigert 30.04.2021 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
COHO
30.04.2021 kl 18:13 11284

Ved vekstemisjoner blir ikke selskapet mindre verdt, det blir mer verdt. At Rec har finansielle muskler til å realiserere det store potensialet som blir klarere og klarere vil øke selskapsverdiene mye og er en stor fordel for aktionærene. Se hva som har skjedd ved vekstemisjoner i andre selskap som f.eks. Scatec og Kahoot, aksjekursen har steget mye.

Hvis du vil være med på reisen, kjøp dine extra 20% nå...det vil nok lønne seg.
VL
30.04.2021 kl 18:49 11129

Helt enig, husker da vi slet med å ha nok kontanter og måtte vurdere å selge Butte.
questi
30.04.2021 kl 19:00 11054

https://www.vg.no/rampelys/i/Qm4d08/fikk-sengetoey-fra-roekke-gaar-til-sengs-med-kjell-inge

Jeg tolker denne gesten med sengetøy fulle av tankebobler som at Røkke har tenkt å gjøre til skamme nedsnakkingen av hans grønne satsning. Røkke har tydeligvis fulgt med hele tiden om bryr seg om hva media mener om ham.

Hvis Røkke ikke bløffer er det veldig sannsynlig at han er sikker på seier.
Blant påstandene som skal motbevises er visstnok:

- "Røkke er ikke en julenisse".
- "Røkke triks i REC Silicon"...
Redigert 30.04.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2021 kl 19:04 11021

Herr Røkke er etter min mening den største industeibyggeren Norge har fostret på 100 år.

Noen bedre?
Slettet bruker
30.04.2021 kl 19:21 10916

Under JUM var det ikke snakk om å kjøre emi for å sikre 49% av Yulin. Resultatet ble der vi er nå, i limbo. Blir det emi nå vil jeg gjette at det blir enten eller der. Kvitte seg med hele eierposten, eller sikre 49%. Begge deler virker bedre enn dagens tilstand.

Men, igjen, jeg kan ta feil - og jeg stoler på at Røkke og TT vet bedre enn noen av oss her inne og styrer skuta i land - med masse gull ombord. Og at en rettferdig andel av det gullet også renner på oss.
Redigert 30.04.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2021 kl 19:46 10806

Enig. Nå har ikke jeg vært med så lenge i REC, men kan godt forstå frustrasjonen av å ikke kunne foreta en EMI siden kursen er for lav.

Slik du beskriver, så vil det beste være å få en god kyrs på EMI, slik at selskapet kan fritt utvide og legge til rette for fremtiden.

Vil tro Røkke jobber på spreng for å få ting på plass, og forhåpentlig kunne komme med børsmelding før emisjonen aktiveres, slik at vi får mest cash i kassen.

Min stemme er lagt, og styret har min tillitt. Vet Røkke har rævkjørt småaksjonærer tidligere, men her satser jeg!
solfylt
30.04.2021 kl 20:25 10658

Jeg skjønner ikke greia di, Kvike11.. Hva mener du er alternativet?
questi
30.04.2021 kl 22:35 10285

Norwegian Crystals forbruker ca 50 mill NOK for å kunne driftes i 1 år. Med ekstra kapital kan de bygge flere ovner for å ta unna alle bestillinger som hoper seg opp hos dem og vil gå i null eller med overskudd. Hvis det er god stemning mellom REC og Norwegian Crystals.. noe som godt kan være, siden de ikke er konkurrenter og har dannet UltraLowCarbonAlliance sammen så er det veldig naturlig for dem å sponse hverandre.

REC trenger en ingot/wafer produsent for gjenåpning og vilfå/har cash.
NorwegianCrystals har planer om 20x kapasitetsutvidelse og trenger cash.

NorwegianCrystals og muligens Norsun er de brikkene i verden som står nærmest til å tippe spillet i REC favør tror jeg... De har fabrikker klare og kan innen måneder fullutnytte sin eksisterende produksjon. NorwegianCrystals er visst i tett dialog med utstyrsprodusenter og er klar til å kjøpe inn og installere flere ovner ganske raskt også...

De nevner en sum på ca 300 mill NOK for å kunne nå 'neste mål' i sin utvidelsesplan. 51 mill NOK var det så vidt de klarte å innhente sist.. kanskje noen kan hjelpe dem? https://www.linkedin.com/company/norwegian-crystals-as/posts/?feedView=all
Redigert 30.04.2021 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2021 kl 22:58 10181

Jeg la ikke merke til linken din her, og har etterpå lagt ut samme link på en annen tråd, etter jeg så den selv på vg.no. Mitt tryne er herved rødt ;)
RT
30.04.2021 kl 23:01 10155

Ikke Rec som skriver dette, fake/tulle bruker
questi
30.04.2021 kl 23:07 10098

Det er bra du bekrefter at NorwegianCrystals har tette relasjoner til Wacker. NorwegianCrystals har dementert offentlig rykter om at de henter inn (sourcer) polysil til sin produksjon fra steder som bruker slavearbeid (Xinjiang) og siden de ikke kjøper fra REC så gjettet jeg på Wacker :)

Wacker er også med i UltraLowCarbonAlliance. Jeg tror det er helt kritisk for alliansen å samarbeide sånn at 'alle får'.

Nexwafe-teknologien du lenket til der man går rett fra silan til wafer (hopper bukk over leddet med polysil og ingot) er en trussel mot Norsun/NorwegianCrystals og de aller fleste andre waferprodusenter... For REC sin del er det litt betryggende med at de også kan lene seg på å eie silan-leddet. Vi bør følge med på denne kerfless-wafer teknologien ja :)
https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/kerfless-wafering
Jeg forstår denne teknologien baserer seg på enten 'kløyving' eller å unytte påførte 'stressfrakturer' i silisiumsmaterialet... Jeg innbiller meg det å kontrollere jevnheten i den kløyvede waferen og å justere tykkelsen (lett å få tynn, vanskelig å få tykk) kan være vanskelig. Jo tynnere wafere, jo vanskeligere vil det bli å få større hele flak. Er maskinen dårlig kan man risikere å måtte kaste en del av wafere som ikke kan brukes, selv om man slipper unna kerf, og vinningen kan gå opp i spinningen.
Redigert 30.04.2021 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
nemi's
30.04.2021 kl 23:10 10079

Feil gjettet. De kjøper fra Elkem.
questi
30.04.2021 kl 23:21 10006

Ah :) Takk :) Elkem ligger jo i Norge så det er enda mer naturlig. Hvordan er forholdet mellom Norsun og NorwegianCrystals? :)

Leste litt mer ang epitaxial-wafering.. Nexwafer bruker sannsynligvis ikke kløyving slik jeg trodde, men noe lignende som dette...
https://www.transparencymarketresearch.com/epitaxial-wafer-market.html
Redigert 30.04.2021 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
questi
30.04.2021 kl 23:30 9954

Må lese den andre tråden der du skriver også jeg :))
Kvike11
01.05.2021 kl 08:04 9537

Jeg mener at hvis RECSI udvider aktie kapitalen, altså hvis f.eks der var 1000 aktier i selskabet og du ejer de 100 , så har du en ejerandel på 10 %
Og hver aktie var kr 10 hver hver, havde dine aktier en værdi på kr 1000 ( hele RECSI kr 10.000 )
Hvis der så kommer en emission på f. eks 40 %, og du ikke bliver tildelt nogle af de nye aktier så kommer der 400 aktier mere i selskabet, og så ser regnestykket sådan ud:
aktie værdi 10.000 delt med nu 1400 aktier altså ville den nye kurs være 7,14
Derudover er det helt sikkert der gives en rabat til dem der får tildelt nye aktier på ca 20 %, som sidst, hvilket vil yderligere forringe din værdi.
Må være lige for alle at få mulighed for at købe aktier med rabat.
Samtidig vedtages det på generalforsamlingen at der gives tilladelse til bestyrelsen til at fusionerer uden at spørge aktionærer, ved en flertals beslutning.
Hvem skal RECSI fusionerer med, er det et selskab i Aker Solution , og hvad skal alle de penge bruges ved, det gives der ingen info om, bryder mig ikke om total tavshed , hvilket ikke giver marked ro.
Sidst Aker udskilte et selskab havde det en værdi på ca nkr 1,00 og kom på borsen til kurs 16 ( Aker Clean Hydrogen ), ser ud til prisen er helt ved siden af .
Hvis der fortsat kommer emmissioner med 20 % af aktiekapitalen til visse grupper (AKER), kan de tvangsindløse dine aktier til markedspris, næste gang
jeg har aktier i RECSI for at de skal stige i værdi.
Kvike11
01.05.2021 kl 08:08 9509

som du skriver :
Min stemme er lagt, og styret har min tillitt. Vet Røkke har rævkjørt småaksjonærer tidligere.
Jeg mener at Røkke er total ligeglad med mindre aktionærer, han tænker kun på sig selv..
Njård
01.05.2021 kl 08:31 9433

"Hvis der så kommer en emission på f. eks 40 %, og du ikke bliver tildelt nogle af de nye aktier så kommer der 400 aktier mere i selskabet, og så ser regnestykket sådan ud:
aktie værdi 10.000 delt med nu 1400 aktier altså ville den nye kurs være 7,14"

Dette er i beste fall misforstått, i verste fall løgn.

Hvorfor tilfører ikke de 400 emisjonsaksjene mer verdi til selskapet i regnestykket ditt?

Hvis emisjonen settes på børskursen i eksempelet ditt så blir selskapets nye verdi 14.000 delt på nå 1400 aksjer, altså kursen uendret på 10,-.

Hvis det gis 20% rabatt, altså emikursen settes til 8 kroner, blir det 400×8=3200 tilført egenkapital.
Da blir regnestykket 13.200 delt på 1400 aksjer og ny kurs teoretisk på 9,43 kr.

I virkeligheten vil jo de ekstra kronene i egenkapital bli investert i noe som gir framtidig inntekt for selskapet, for eksempel oppkjøp av opsjon eller gjenoppstart av en stengt fabrikk eller noe. Da vil jeg tro børskursen fort ligger mye høyere.
Slettet bruker
01.05.2021 kl 09:23 9260

Ja litt rart man åpner en ny tråd om utvanning når man har null peiling på hvordan en emisjon fungerer. Flaut
Slettet bruker
01.05.2021 kl 09:26 9445

Det var Flyers sin tråd "Nyheter som angår REC" ;)
Slettet bruker
01.05.2021 kl 10:17 9223

Utstedelse av aksjer er verdinøytralt når utstedelse foretas. Aksjene representerer en gjeldspost for selskapet og kontantene man får inn er en aktivapost. Selv om den enkelte aksjonær blir utvannet har altså selskapet mer kontanter/penger.

Så blir det jo avgjørende hva skal pengene brukes til. Skal det brukes til å betale unna rentebærende gjeld? I såfall sparer selskapet renteutgifter noe som er positivt for alle aksjonærer. I Rec's tilfelle er det ingen grunn til å tro noe annet enn at en mulig emisjon skal brukes til vekstskapende investeringer. Rec er nå verdt lusne 7 mrd. Når ML åpner øker verdien på Rec med kanskje flere hundre prosent. Så anta en emisjon i dag hvor man blir utvannet med 20 % innebærer i teorien at kursen faller til 15 kroner.... anta videre at emisjonen brukes til et JV med en anodeprodusent eller en waferprodusent, og ML åpner som følge av dette. Man har da fullt kjør i ML og deleier i en anodefabrikk evt. waferselskap. Vips, kursen er over 50 kroner. Så, hva er problemet med en emisjon i et vekstmarked? Vil man ha en kurs på 18 og deretter stagnere, eller vil man et offensivt selskap som satser med en kapitalsterk eier i ryggen for så å se kurser på kanskje tresifret nivå om et par år? Dette er en no-brainer. Tror man ikke på dette bør man selge alt på mandag for 18 kroner.
Redigert 01.05.2021 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2021 kl 10:22 9200

Enig. Hvor hadde Tesla vært i dag uten emisjoner?
Slettet bruker
01.05.2021 kl 11:07 9022

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir skuffet av å være en del av Hegnar forumet når jeg ser ulike kommentarer her. Er dette kunnskapsnivået til individene jeg bruker tid på å diskutere sammen med? Virkelig? Synd at folk tenker så smått. Begynner å bli innmari lei disse tåpelige diskusjonene, eller diskusjonene hvor små prosenter blir diskutert opp og ned som om det har noen form for betydning. Hvis du er i REC Silicon for noen usle prosent så har du valgt feil selskap, mener jeg! Så mange av dere eier null form for tålmodighet og det virker som om dere har null tillit til styret i selskapet, så hvorfor i alle dager er du investert i et selskap som du ikke stoler på?

Hvordan i all verden klarer dere å snu en søknad om emisjons fullmakt over til noe negativt!? REC Silicon er i første omgang en vekst selskap og ikke en verdi selskap før om flere år i fremtiden. Slutt å behandle det som et verdi selskap! Innenfor vekst selskaper er emisjoner nødvendig og ekstremt bra! Vil dere ærlig talt ikke at REC Silicon skal vokse!? At vi skal utvide fabrikkene våre og bygge nye fabrikker - når vi vet at markedet er helt enormt og vesten står for 1% av produksjonen!? Børsmeldinger sier selv at en potensiell emisjon vil kun bli tatt for følgende årsaker:

«Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med inntil 74.482.000 kroner gjennom en eller flere aksjekapitalutvidelser. Fullmakten kan anvendes for følgende formål: (i) gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller andre selskapsformål; (ii) for bruk for incentivprogrammer for ansatte»

Hvis en emisjon blir tatt vil det KUN være for overnevnte årsaker. Dette er regulert av lovverket.

Skjønner dere i det hele tatt politikk? Kina står for 99% av produksjonen per dags dato. Biden har gått ut aggressivt og sagt at dette skal endres på. Politiske tiltak blir tatt stadig som skal legge til rette for at forutsetningene for vesten til å lykkes vil være tilstede. Nå er aktører innenfor vesten veldig interessert i å gå inn i fornybart og batteri segmentet snur om alt og gjør ting enda mer spennende! Vi er i en periode hvor CEO av selskapet har sagt flere ganger at de er i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere. Det kan dukke opp enorme muligheter her og 1 MRD NOK på bok er ikke nødvendigvis nok! Var dere skuffet ved forrige emisjon?! Nei. Dere jublet! Så hvorfor er dere så redde for at Røkke skal flå oss nå?

REC Silicon er i en unik posisjon hvor de endelig har fått muligheten til å vokse og blomstre. Til å være en bærebjelke for den vestlige satsningen. Til å ta et større markedsandel fra Kina. Tror dere at ML og Butte er nok!? Eller at fabrikkene ikke må oppgraderes eller utvides? Tror dere ikke at Røkke tenker større med gull-selskapet i AKH porteføljen!? For at alt dette skal foregå, vil det bli tatt flere emisjoner, fordi dette er hvordan selskapet vokser sunt.

Vi har nylig fått beskjed om at samarbeidet med VP har blitt avsluttet fordi REC ser større verdier med å samarbeide med andre. Rett etter får vi en børsmelding om at styret søker om fullmakt for emisjon. Klarer dere virkelig ikke å sette 2+2 sammen? Vi er i en posisjon hvor salg til Kina også kan bli aktuelt (short-term), enten ved at Kina fjerner toll helt (noe som kan være mulig, fordi nå er deres profit margin også mindre når de selger til vesten, pga. økte priser) samtidig som REC vil få samarbeidspartnere i vestlige land (long-term). Polysil, silan, solar paneler, neste generasjons el-batterier. Herregud, det er så mye spennende som foregår i markedet!

Jeg oppfordrer REC til å ta flere emisjoner! Fordi jeg har tillit til styret og vet at enhver emisjon som blir utført vil bli utført for vekst! Det er stor forskjell på å ta en emisjon som f.eks. Norwegian - og en emisjon som f.eks. REC skal ta. Emisjon for overlevelse er ikke bra. Emisjon for vekst er ekstremt bra! Fremtiden er så lys for REC Silicon og jeg er veldig glad for at vi har en styre som er aktiv og tar raske beslutninger og som tenker på vekst! REC Silicon er fremtiden og jeg gleder meg! Hvis du ikke har tillit til selskapet eller tror at du blir utvannet, vær så god og selg deg ut også kan du heller kjøpe deg inn etter at emisjonen er tatt. Jeg tror at du mest sannsynlig må betale dobbelt så mye da, men kjør på.

Det er helt greit at vi alle har ulike meninger og det er bare bra at vi deler våre perspektiver med hverandre. Det som ikke er greit derimot er å bruke propaganda eller konspirasjons teorier og hevde at det er garantert fakta. Det er uvitende aksjonærer som kommer til Hegnar for å lære - og da er forutsetningene deres for å lære helt feil når de leser slike kommentarer som noen av dere kommer med. Dere er bedre enn dette! Slutt å riste som en smoothie-blender og pust litt!

For å konkludere;

REC Silicon er et volatilt vekst og teknologi selskap. Slutt med alle disse useriøse innleggene - eller hvor dere sammenligner med Grove konstant og sier at han gjorde en riktig avgjørelse og har tjent mer. Dere tenker som tradere! Da er min anbefaling; SELG. Fordi ingen av oss vet når nyhetene kommer og flere av oss er forberedt på opp, ned og sidelengs. Men det er så mange av dere som tenker dag-til-dag, eller tenker så smått at det rett og slett provoserer meg. Hvorfor investere i REC hvis du skal tenke så smått? Gå og bytt over til Telenor eller Gjensidige, med en sånn innstilling. Innenfor vekst selskaper må du være innstilt på at kort-term vil det svinge enormt og du kan se røde tall, men i lengden hvis selskapet klarer å levere så snakker vi flerdobling av original investering. Marker mine ord; innen noen år har vi alle som har vært tålmodige fått 10-20x vår investering, mens dere som tenker smått fremdeles vil riste som tredemøller og telle 5-10% opp og ned med andre selskaper.

Alt dette minner meg enormt om min tid som Tesla aksjonær og alle diskusjonene jeg hadde med debattanter. Akkurat som dere gråt de også over noen usle prosent opp og ned og hadde ikke tålmodighet, men alt som trengs er 1 god nyhet - så eksploderer det. Jeg har selv vært vitne til debattanter som var aksjonærer en stund og som ble skremt vekk av nedgangen i corona-krisen. Hva skjedde med dem noen måneder senere? De gråt for å ha mistet en av de største mulighetene de hadde og gikk glipp av flerdobling... (nesten 10x på 1 år)....

Tenk større - eller invester i et annet selskap er mitt råd.
Slettet bruker
01.05.2021 kl 11:22 8960

Godt beskrevet som alltid, Uchi!
Deltar selv mindre å mindre i RECSI diskusjoner på FA forum, mye av det som legges ut er jo helt bak mål og passer seg bedre på et forum for konspirasjonsteoritikere.