QFUEL - Hammers takker tilbake, og viser chart FULLT av "gruff"!

Hammers
QFUEL 30.04.2021 kl 20:59 29344

Jeg har vært SAKLIG negativ til QFUEL i lengre tid - og har jevnlig skrevet og argumentert om dette.
Som TAKK er jeg like jevnlig (for det meste) møtt med hån og latterliggjøring av mine påstander!

Mitt "TAKK TILBAKE" er at jeg IKKE varslet om bruddet på en UTROLIG VIKTIG stigende støttelinje (se bobla) da dette fant sted!
Kursen lå den gang ved ca 70. https://s3.tradingview.com/snapshots/5/5dXIjwdV.png (Klikk etter åpning og chartet forstørres).

På sett og vis det samme bildet som jeg for en mannsalder siden varslet om i "gamle" REC da kursen lå ved ca 190.
Ut fra senere utvanning tror jeg verdien nå tilsvarer ca kr 1200. https://s3.tradingview.com/snapshots/a/AI2TsBUd.png

QFUEL;
- Lang stigende støtte ER brutt (akkurat som den gang i REC). Signalet er et KRAFTIG VARSEL om trendendring.
- Dobbel topp er avtegnet. BRUDD funnet sted. Også dette et KRAFTIG VARSEL om trendendring.

- Kursen har gått inn i et GULT felt som indikerer potensialet ved brudd på GUL støtte.
- Kursen falt deretter RASKT til grensa for å gå over i lilla felt. Faller kursen videre ser man selv potensialet - på sikt.

Fakta;
- QFUEL har aldri hatt drift på anlegget sitt - selv om aksjonærene jevnlig loves at "NÅ" er det like før!
- I stedet har man klart å komme "et stykke" på "linje 2" (av 4). Det har de brukt 2-3 år på. Hvor mange år gjenstår?
- Flere større aksjonærer (Ferd + store amerikanske fonds) har kastet kortene og overlatt dem til gamblere.
- Jeg tipper at de som har forlatt har skarpskodde eksperter på laget (inkl slike som kan TA). Rådene har da vært KLARE;
- "Ta tapene og glem at du har vært aksjonær i QFUEL"!

Hilsen Hammers..........som med DET sier; "takk tilbake" - på en saklig måte!
Redigert 25.05.2021 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2021 kl 20:00 5507

Du kan umulig ha lest artikkelen og alt det positive Bøhn sier om Quantafuel i den. Overskriften er ekstremt misvisende og rent clickbait.
gw60
14.05.2021 kl 20:52 5421

Ja si det, de har lovet full drift i Skive i lange tider, men det har blitt skjøvet på mange ganger.
Jeg tror ikke de er oppe å går i full produksjon før de melder det. De har bløffet markedet for mange ganger til at man kan stole på det de melder. nå innen utgangen av Q3............. hva blir neste dato??

Driftsresultat er jo dårlig, Q1 2020 minus 19,5 mill, Q1 2021 minus 33,8 mill. Tapet på driften har økt med mer enn 60%.
Positivt tall på bunnlinjen er jo rent papirmessig pga lavere aksjeverdi i perioden.
Redigert 14.05.2021 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
HP17
14.05.2021 kl 21:03 5392

En god dag i QFUEL, men en enslig svale gjør ingen sommer.
Det er nok alt for tidlig å avskrive linjalen til Hammers.
Nanoq
14.05.2021 kl 21:21 5363

Å snakke om driftsresultatet så lenge de er i gang med å foreta justeringer og forbedringer av produksjonslinjene rett før produksjonen for alvor starter opp, gir ikke mye mening. Jeg tror slett ikke du har brukt mange minuttene på å forstå det som nå foregår i Skivefabrikken.

Her er et lite utdrag om dette fra dagens rapport:

"We are not making major
changes to the core of our technology, but
rather implementing many small process
improvements. As an example, we are
increasing capacity on vacuum pumps, making
pumps redundant, adjusting control
algorithms and alarm limits in the control
system, as well as other smaller process
adjustments to increase operational stability
over time."

QFUEL Q1 2021 REPORT:
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=533239&attachmentId=217784&obsvc.item=1

God lese- og arbeidslyst.


PS: Også verd å lese:

QFUEL Q1 2021 PRESENTATION:
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=533239&attachmentId=217785&obsvc.item=1
Redigert 14.05.2021 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
gw60
14.05.2021 kl 21:27 5463

Greit det, MEN de har ikke vært til å stole på angående hva de har meldt tidligere vedrørende fremdrift i Skive, derfor er jeg fortsatt skeptisk til når full drift VIRKELIG er på plass. Nå sier de innen utgangen avQ3 2021. Vi får se.........
oivindl
14.05.2021 kl 21:28 5477

Nå er QFUEL opp nesten 50% siden Hammers startet sitt korstog mot selskapet.
Det er legitimt å være negativ til et selskap.
Det er også legitimt å være uenig i at Hammers har vurdert dette selskapet spesielt godt, med eller uten linjal.
Nanoq
14.05.2021 kl 21:36 5460

Hvis du hadde giddet å lese litt i den rapporten som kom i dag, så ville du se at mye av forsinkelsen skyldes pandemien med reiserestriksjoner og leveringsproblemer av tekniske komponenter til bruk i produksjonen.

Det er jo ikke noen lett sak å ferdigstille en ny fabrikk i en pandemitid, hvor også forsyningskildene er ramt på produksjonen.

Som det også bl.a. står i denne Q1-rapporten:

..."To make modifications and changes to an
advanced chemical process plant in operation
is a time-consuming effort. Neither does it help
that critically important (or essential) people
are limited in travelling and that lead times on
even standard components have dramatically
increased during the pandemic. But we have
managed to make improvements, month-bymonth, and are pleased to see that operating
stability has improved considerably. We have
been able to reach full line production capacity
of 625 kg per hour in a controlled and stable
process."
Hammers
14.05.2021 kl 22:24 5403

Linjalen til Hammers varslet et skarpt fall da kursen brøt støtten på kr 70.
Etter dagens stigning står kursen på kr 35. Altså et fall på 50%. Ikke rart linjalen er gullbelagt.

Tapene øker fortsatt, men selskapet lover "full drift" i slutten av Q3. Det gjenstår å se hva dette EGENTLIG betyr.
Svikter man igjen - som da "first oil" ble presentert på 3 urinprøveglass for et helt svangerskap siden - ja da blir neppe aksjonærene nådige.

Har ellers merket meg noe merkelig som stod i dagens e24 - og noe jeg tidligere aldri har hørt om;
" Når Quantafuel-aksjen stiger, vil det være utvannende for øvrige aksjonærer, mens en fallende aksjekurs har motsatt effekt".
https://e24.no/boers-og-finans/i/M3KQ5o/quantafuels-drift-gaar-fortsatt-med-underskudd

Hilsen Hammers
Bullen
14.05.2021 kl 23:19 5695

Har Vitol kastet kortene?
Slettet bruker
14.05.2021 kl 23:20 5688

Puha, en hård dag for Sledge Hammer 🥲 Samtidig med at favoritten Vow sejler rundt og har fået barberet kursen næsten 50% i samme ombæring 🤔
Bullen
14.05.2021 kl 23:34 5647

Vow er også i tro og håp kategorien. Markedsverdien er 3,9 mrd. Og de tjener så og si ingenting
hatitchi
14.05.2021 kl 23:44 5622

Det som står i e24 bør du ta med en god klype salt. De har null regnskapskompetanse. Utvanningen bestemmes av antall aksjer selskapet må utstede for å gjøre opp forpliktelsen. Lånet fra BASF kan konverteres til aksjer på VWAP siste 30 dager før konverteringen, men ikke lavere enn 11,8 og høyere enn 14,4. Utvanningen blir større om VWAP siste 30 dager før konverteringen er under 14,4. E24 forveksler utvanning med virkelig verdi av konvertibelen. Verdien av konvertibelen måles basert på opsjonsprising ved låneopptak, mens det i etterfølgende perioder måles til virkelig verdi. Verdien på konvertibelen om kursen er over konverteringskurs blir da

(kurs - konverkertingskurs) * låneopptak/konverteringskurs= (45 - 14,4) * 6,7 = 205.

6,7 er antall millioner aksjer QFUEL må utstede for å gjøre opp forpliktelsen på 10 MEUR, så lenge VWAP er over 14,4 siste 30 dager før konverteringen (ikke ta for god fisk at det faktisk er 6,7 millioner aksjer, justerer enn antall aksjer ved BASF-emisjonen i 2019 til kurs 14,4 får en 6,93 millioner aksjer). Om kursen går fra 45 til 75 dobler forpliktelsen i verdi (siden hver enkelt aksje har en høyere verdi), men utvanningen forblir den samme. Min forrige post nevner også samme misforståelse av konvertible lån i DN, hvor nevnte Thor Chr. Jensen viste liten forståelse for de konvertible lånene Mowi utstedte i perioden 2013 til 2015 samtidig som aksjekursen fordoblet seg i verdi og påførte store regnskapsmessige tap for selskapet. Utvanningen av de eksisterende aksjonærene var imidlertid fastsatt omtrent samme dag som de utstedte konvertiblene, da konverteringskursen ble satt til en premium på 30 % på daværende aksjekurs. Har du 100 millioner og kan konvertere de til aksjer for 10 kr per aksjer får du ikke mer enn 10 millioner aksjer samma hvor høyt aksjekursen står over konverteringskurs.

Regnskapsmessig er det nok feil å regnskapsføre det som gjeld om intensjonen er å utstede nye aksjer for å oppfylle forpliktelsen. Det er imidlertid korrekt å ta det med som en kostnad på samme måte som aksjebasert betaling, siden det er en kostnad for aksjonærene som følge av utvanningen. Konvertible lån er dog risikabelt, siden selskapet fort faktisk må oppfylle lånet i cash om aksjekursen tryner, og vil kunne skape eller forsterke allerede eksisterende likviditetsvansker for selskapet. I gode tider blir det fort kostbart for aksjonærene siden aksjen går til himmels og låntaker får stor gevinst. Det er derfor også viktig å ta innover seg at BASF bruker dette som hybridkapital for å redusere risikoen deres knyttet til QFUEL.

EDIT: Bare for å oppklare så tegnet BASF seg i en emisjon i Q419 til emisjonskurs 11,8 og på total 10 MEUR. Hadde de derimot tegnet seg for 20 MEUR og droppet obligasjonslånet, så hadde utvanningen økt (gitt kurs over 14,4 kr), og tilsvarende økt risiko for BASF. Det essensielle er å lese seg opp på historien til selskapet å anse BASF som en reddende engel for et selskap som nærmest var konkurs (Bøhn sine ord), fremfor en aktør som bare er ute etter rask profitt. Om en enes om at kapitalbehovet til QFUEL var 200 MEUR i Q4 19 så må en vurdere alternativet til å utstede et konvertibelt lån i Q4 19, ikke etter at aksjen har gått til himmels fordi de har delvis lyktes. Om de i det hele tatt hadde et alternativ så var det mer EK fra BASF med høyere utvanning.
Redigert 14.05.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Bullen
14.05.2021 kl 23:47 5609

Har vært litt ut og inn av denne aksjen med varierende hell. Mener å huske at planene etter Skive var å bygge 2 fabrikker som konsumerte 100.000 tonn hver sammen med en datterbedrift av Vitol?
Slettet bruker
14.05.2021 kl 23:54 5586

Hva med å lese QFUEL 2021-Q1 rapporten - FØR du gjør deg selv til hånlatter?

Fra side 3 i QFUEL 2021-Q1 rapporten:  https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1620972084/qfuel-q1-2021-report.pdf
«This comes in addition to ongoing activities with Vitol who, despite our delays at Skive, has stayed committed to working on a multiple site roll-out plan that we will start implementing as soon as we are satisfied with the level of operations in Skive. We are therefore working on a feasibility study with VTTI, a subsidiary of Vitol and ADNOC, with the aim of bringing a project on their zero-emissions site in Amsterdam to Final Investment Decision (FID) as soon as possible. We are also advancing projects in other large European countries like the UK and France.»

ADNOC = Abu Dhabi National Oil Company  https://www.adnoc.ae

ADNOC acquires stake in VTTI, owner of storage terminals in 14 countries world-wide with 60 million barrels of capacity
https://www.vitol.com/adnoc-acquires-stake-in-vtti-owner-of-storage-terminals-in-14-countries-world-wide-with-60-million-barrels-of-capacity
Abu Dhabi – August 7, 2019: The Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) today announced a strategic investment in global storage terminal owner and operator VTTI BV (VTTI).

Redigert 15.05.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
hatitchi
14.05.2021 kl 23:57 5579

Tjener de noe? Sist jeg sjekket Q1-updaten så hadde de negativ EBITDA-margin.
Bullen
15.05.2021 kl 00:08 5545

Bare le du gamle far. Mulig at jeg tar feil der. Har alltid trodd at Vitol var med som aksjonær slik som Basf.
Det ble solgt 7,5 mill aksjer. Etter det Finansavisen erfarer har det versert rykter at Vitol står bak salget. ( Finansavisen 27 april ).
Redigert 15.05.2021 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2021 kl 00:23 5503

JA, gamle-far ler - RÅTT.
VITOL er med som aksjonær:  http://vxz.eu/2021-04-14__QFUEL__Strategic-partnerships_with_VITOL+BASF+LEGO
14.04.2021 presentasjonen:  https://newsweb.oslobors.no/message/530211
Slettet bruker
15.05.2021 kl 00:28 5493

RYKTER, som Bøhn i SAMME artikkel avkrefter:
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/04/27/7662676/quantafuel-aksjen-raser-investeringsbank-skal-ha-lagt-ut-storre-aksjepost-for-salg
(GRATIS)
«– Så vidt jeg forstår ble det gjennomført et salg mandag kveld. Vi vet ikke hvem som har solgt, men det er ingen av våre strategiske partnere, sier Bøhn.»
Redigert 15.05.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Bullen
15.05.2021 kl 00:38 5473

Det kan også stemme, men da må Vitol hjemme seg bak Clearstream Banking. Vanligvis investerer Clearstream Banking
i en rekke grønne aksjer på børsen og representerer grønne tyske spekulanter.
De kan forresten også bruke JpMorgan
Det styrker selskapet hvis Vitol fremdeles er med som aksjonær og ikke bare partner. Finner ikke ut av det nå, men kontakter selskapet til tirsdag.
Redigert 15.05.2021 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2021 kl 11:35 5107

Opprinnelig lånte VITOL penger til QFUEL som 14.10.2019 ble konvertert til da 301 375 aksjer = nå 3 013 750 aksjer, etter 1:10 splitten i juli 2020. Se side 36 i 2020 årsrapporten, side 47 i PDF filen:
https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1619596041/quantafuel-asa-annual-report-2020.pdf

Dvs at VITOL kan være flere steder på aksjonærlisten, f.eks. bak JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON med 4 729 371 aksjer.

Muligens er "VITOLs" QFUEL aksjer fordelt over mange poster på aksjonærlisten hvis aksjene er fordelt på VITOL datterselskaper, og evt personer i VITOL. VITOL er IKKE et børsnotert selskap, men et privateid selskap, eid hovedsakelig av de ansatte. Har lest at forlater du VITOL, MÅ du selge dine VITOL aksjer til ansatte i selskapet. Nesten hele det årlige overskuddet i VITOL fordeles på aksjonærene, dvs. de ansatte i selskapet.

Synes en at det er viktig at VITOL er QFUEL aksjonær, er det greit og legitimt. For meg er det uvesentlig. For meg teller det fundamentale og FA, lite annet.

Etter å ha vært i aksjemarkedet i 52 år, bodd langt over halvparten av livet i utlandet, og vært investert i selskaper i omtrent et dusin land, er min konklusjon at det er et norsk særtrekk at man i Norge er nærmest sykelig opptatt av aksjonærlister, hvem som er aksjonærer og inside handler.

Fra https://en.wikipedia.org/wiki/Vitol
«Vitol is a private company which is owned significantly by a proportion of its employees, who are known for their culture of privacy and secrecy, from both competitors and the general public. In March 2015, the Financial Times suggested that Vitol appeared to make a $1.2 billion dividend distribution.»

Redigert 15.05.2021 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
velkjent
15.05.2021 kl 12:23 5045

Det du viser til skulle tyde på at VITOL er opptatt av gode finansielle plasseringer og har tillit til Q-fuel.
Slettet bruker
15.05.2021 kl 13:31 4962

Det som teller for meg, er at VITOL i flere år har vist STOR interesse for å bygge FLERE 100.000 tonn plastavfall/år fabrikker sammen med QFUEL. Dvs investere milliarder.

Tror det er viktig å ha i bakhodet at VITOL er TRADERE AV NATUR. De lever av råvaretrading. Nær 100% av inntektene kommer fra trading, nesten alt fra trading av råolje og oljeprodukter.

Så hvis VITOL - helt hypotetisk - solgte mesteparten av QFUEL aksjene sine mellom 70 og 80 kroner, og nylig kjøpte dem tilbake mellom 30 og 40 kroner, er det helt greit for meg. Viser bare at VITOL er gode tradere, og vet hva de driver på med.

Redigert 15.05.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
tommbakk
15.05.2021 kl 20:20 4708

Å?

Opplys oss om hva som tidligere har blitt sagt, som så ikke har blitt oppnådd?

Det skal sies at åpningen av anlegget i Skive ble litt mer forsinket enn hva først var planen, men Quantafuel kunne vel (formodentlig) ikke forutse Covid? Enig?

Men utover det; etter at oppstart var utført, så har selskapet ikke på noe tidspunkt lovet eller guidet noe som så IKKE har blitt oppfylt.

Jeg håper og tror at du også egentlig er veldig klar over det. Hvis ikke, og du hevder det du gjør, så ser jeg ingen annen enn to mulige forklaringer.

1. Du har en egen agenda, derfor serverer du negativ bullshit.

2. Du har absolutt ingen innsikt i caset, men er ikke redd for å bade i salaten...ved å spre uvitende bullshit.
Slettet bruker
15.05.2021 kl 21:14 4659

Kan ta feil, men husker jeg riktig, har flere av de hjerneløse baiserne hevdet at BASF og LEGO/Kirkbi har solgt seg ned i QFUEL. Begge selskapene sitter i QFUEL styret, er slik insidere, og derfor meldepliktige for alle handler i QFUEL. De som ikke vet det, har lite å gjøre både i aksjemarkedet og på HO.

Ifølge side 47 i 2020 årsrapporten
https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1619596041/quantafuel-asa-annual-report-2020.pdf:
• BASF = 8 468 640 aksjer   =   antallet aksjer BASF hver dag er oppført med på topp-20.
• LEGO/Kirkbi = 13 888 880 aksjer. Litt færre en plass 1 (DANSKE BANK A/S) på topp-20 med 13 946 349 aksjer.
   Er det nå bare LEGO, kjøpte de 57 469 aksjer i markedet FØR de investerte direkte i QFUEL og fikk styreplass.

QFUEL topp-20 aksjonærer:  https://www.quantafuel.com/investors/analytical     (Oppdateres HVER børsdag)


Hva med VITOL?
Hvis VITOL hadde et sterkt ønske om å sitte i QFUEL styret, tror jeg de kunne få en plass. Men jeg heller til at de ikke er interessert av minst følgende 3 grunner:

• VITOL har egne råolje raffinerier. Slik både produserer og trader VITOL både Diesel og Nafta som QFUEL forhåpentligvis etterhvert vil produsere i store mengder. Heller ikke VITOL kan se inn i fremtiden. Med plass i QFUEL styret blir VITOL insider, og kan da teoretisk komme i en uforutsett inside posisjon som hindrer egen business, noe de neppe ønsker.

• Av de i VITOL toppledelsen som er aktuelle for en plass i QFUEL styret, er neppe noen av dem interessert
i å bruke (av knapp) fritid på det.

• Nedover i Europa er likestillingen dessverre ikke kommet like langt som i Norge. Slik at alle aktuelle i VITOL toppledelsen for en styreplass i QFUEL, er nær 100% sikkert menn. Så en VITOL representant i QFUEL styret vanskeliggjøres av de norske særreglene om kjønnsfordeling i ASA styrer + at vedtektene til QFUEL maksimalt tillater 8 personer i styret, slik det er i dag.


Mener det er greiest at bare de TO partnerne som har investert mest i QFUEL, BASF og LEGO/Kirkbi, sitter i QFUEL styret. Skal alle fremtidige partnere inn i QFUEL styret blir det altfor STORT.

Redigert 15.05.2021 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.05.2021 kl 21:49 4602

Det du sier er etter min mening ikke korrekt. Da de startet opp på Skive, kommuniserte de at det ville ta noen mnd å skalere opp til full drift. Snakket selv med Bøhn som sa "et par mnd". Så har ting blitt veldig forsinket, men nå er vi angivelig bare noen uker unna "proof of concept" og da kan det jo hende at de blir tilgitt.
Redigert 16.05.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2021 kl 00:06 4447

Riktig, men Corona har skapt betydelige forsinkelser ingen kunne forutse.

Har vært aksjonær siden 2018-Q3, siden da fulgt selskapet nøye og lest alle Q-rapporter, årsrapporter, presentasjoner, børsmeldinger, etc. 2021-Q1 rapporten er uten tvil den mest positive og oppløftende hittil.

Det jeg virkelig liker med Quantafuel, er at de IKKE bare kommuniserer skyfri himmel og problemfritt solskinn, men også forteller om problemer, vanskeligheter og forsinkelser. Det står det stor respekt av, og forteller at de er trygge på at de kan fikse problemene.

Altfor mange selskaper på OSE har i hele selskapets historie (i opptil 25 år) UTELUKKENDE kommunisert skyfri himmel, problemfritt solskinn og gigantisk gullgruve rett forut, men aldri tjent ett øre, og lever av evige emisjoner og aksjonærenes penger.
Herman*
16.05.2021 kl 00:36 4418

Enig i det meste her, men hvis vi ser på det faktum at fabrikken også ble ble ekstremt forsinket, har de nok mistet en del oppgitte investorer på veien-ref aksjekursen. Men folk glemmer fort når kursen skyter i været. Hvilken kurs tror dere vi ser den dagen «proof of concept blir meldt? Tror dere den blir meldt sammen med FID?
Grylls
16.05.2021 kl 08:08 4235

Godt oppsummert. Kan bli et industrieventyr i det grønne skiftet, og Qfuel ligger i front av feltet med de fordelene og ulempene det medfører. Det tette forholdet til BASF er ekstra betryggende.

Virker som de kjører 40-50% kapasitet på ett bånd i Kristiansund, og her tror jeg de får oppskalert langt raskere enn det som har vært tilfelle i Skive.
fattigstakkar
16.05.2021 kl 10:18 4109

Har alltid lurt på hvorfor du kun bruker linjalen din på aksjer du ikke har tro på og ikke i aksjer du har fundamental tro på. Kan ikke se et eneste innlegg hvor du fokuserte på støttenivåer som ble brutt i VOW?
tommbakk
16.05.2021 kl 20:59 3778

Fra hva som ble meldt til presse, og ikke minst gjennom børsmeldte nyheter, så oppgav selskapet i september ifjor at det hadde startet opp driften ved fabrikken i Skive. Det ble så opplyst at det var oppnådd stabil og sammenhengende drift på et kontrollert nivå i en av reaktorene de siste 48 timene.

Det kom frem at selskapet var i planleggingsfasen for en gradvis kapasitetsøkning i en reaktor, og ser på muligheten til å utvide til flere reaktorer over de kommende ukene.

I november ble det i forbindelse med kvartalstallene guidet omkring noen økte kostnader i forhold til noe modifiseringsarbeid i anlegget, og at det ble jobbet fortløpende å øke produksjonen. Det var her Bøhn sa klart at han skjønte at folk ønsket å se resultater fort, men at det ikke bare er å trykke på en knapp.

Hva Bøhn har sagt til deg, blir jo umulig å ta stilling til. Men, jeg kan ikke huske at det har fremkommet noe sted at Bøhn og/eller andre i selskapet har kommet med utspill som enten i klartekst (eller i det minste ved å lese mellom linjene) har fortalt om en forventning om full produksjon på alle 4 linjer innen et par måneder fra åpning 9. september.

Så, hvis man ser bort fra at Skive-anlegget i seg selv ble kraftig forsinket, mener jeg virkelig at det jeg sa i et tidligere svar stemmer; at det ikke har blitt gitt løfter/bekreftelser fra selskapet som så har blitt brutt.
Nanoq
16.05.2021 kl 23:34 3641

Det er vel med VITOL som med LEGO/Kirkbi: Deres QFUEL-aksjer ligger i depot hos en eller flere banker. LEGO bruker jo Danske Bank, som jo i dag står oppført som klart største aksjonær i Quantafuel med mer enn 12% av aksjene fordelt på 2 depoter (10 % + 2,5 % ).

LEGO/Kirkbi eier ca. 10% av Quantafuel, denne LEGO- investeringen på 250 mill. NOK i QFUEL ble gjort i Q2-2020.

VITOL gikk jo inn i QFUEL i 2018 med et konvertibelt lån. Beløpet er visstnok ikke offentliggjort.

Av store internasjonale banker på Topp 20-aksjonærlisten har vi jo UBS, JPMorgan, BNP Paribas, State Street Bank og Citibank. Store aksjonærer i QFUEL som VITOL kan jo ha aksjedepot i flere av disse på samme tid. Ikke minst et privateid selskap som VITOL.

Ingen grunn til å tro at VITOL er på vei ut av QFUEL som aksjonær. I så fall bare ultra kortsikta.

PS.: VITOL kjøper og selger ca. 7 millioner fat olje og oljeprodukter hver dag, og har hele tiden ca. 250 skip med oljeprodukter i gang med å frakte deres varer på havet
.
I min optikk gir det ingen mening for dette kjempestore selskapet å selge seg ut av dette lille grønne selskapet som de kjøpte seg inn i for ca. 3 år siden for å bli litt mer "grønne" og som de har planer om å etablere store grønne avfallsplastfabrikker sammen med.
Slettet bruker
16.05.2021 kl 23:59 3604

Nanoq:  «VITOL gikk jo inn i QFUEL i 2018 med et konvertibelt lån. Beløpet er visstnok ikke offentliggjort.»

Fra side 2 i 2019-Q3 rapporten  https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1613912386/qfuel-q319-report.pdf:
«As part of this understanding Vitol
converted its 3 MUSD loan plus accrued
interests to shares in Quantafuel in the third
quarter.»
Redigert 17.05.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
John8
17.05.2021 kl 09:45 3313

Reserven kl.23.59:

Takk for den informasjonen!
Slettet bruker
17.05.2021 kl 13:13 3112

 
Litt om VITOL fra denne Bloomberg GRATIS artikkelen
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-01/oil-giant-vitol-handed-record-2-2-billion-payout-to-its-traders

«Vitol Group paid a record $2.2 billion to its executives and staff through share buybacks last year.

The buyback -- Vitol’s main way of rewarding about 350 top employees who own the privately-held company -- means the trading house has distributed a total of more than $14 billion in the past 15 years to its partners, according to the company’s audited annual accounts, seen by Bloomberg News.

Each day, Vitol moves 8 million barrels of crude and petroleum products -- enough to meet the demand of Germany, France, Italy, Spain and the U.K. combined. The company, which operates from offices in London but is ultimately controlled through a holding company in Luxembourg, doesn’t announce its results publicly, but shares them with bankers and others.

In the past, Vitol has said none of its top partners owned more than 5% as the company bought back enough shares from older partners to limit their holdings.»
Richter
17.05.2021 kl 14:19 3030

Storinvestor om kraftigt fald i Quantafuel - det mener vi nu

Quantafuel-aktien er en af de norske aktier, der er blevet kastet ud i nogle voldsomme udsving i 2021.

I løbet af de sidste tre måneder er Quantafuel-aktie blevet savet over med et fald på godt 50 pct. Kapitalforvalteren Medium Invest har tidligere været investeret i det norske selskab, der har specialiseret sig i teknologi til at omdanne plastaffald til brugbar olie og plast igen. Det er dog ikke en af de grønne aktier, som Medium Invest har valgt at samle op i trods kursfaldet. Den danske kapitalforvalter, der satser på små- og mellemstore virksomheder, er i stedet afventende over for udviklingen i det norske selskab, der blandt andet har en fabrik i Skive i Jylland.

»Selskabet er kommet med en tidslinje for, hvornår man vil bygge de første store fabrikker, men den tidslinje er blevet skubbet og skubbet. Samtidig er den mindre fabrik i Skive ikke helt oppe at køre efter planen. Da begge dele har taget længere tid, venter de store kommercielle partnere på, at Quantafuels teknologi virker så godt, som de selv siger, og fordi tidsplanen er skredet, betyder det nok, at tilliden til Quantafuel er faldet,« fortæller kapitalforvalterens porteføljeforvalter Thomas Tang i podcasten Millionærklubben.

»Vi holder meget øje med den første store fabrik med en ekstern partner, for det ser vi som den ultimative validering af teknologien. Kommer den, så passer alt det, som Quantafuel selv siger, nok. Hvis ikke, så har de nok taget munden for fuld. Om aktien er blevet billig nok, før den her validering, er nok et temperamentsspørgsmål,« udtaler Thomas Tang.

For ham at se er det dog et skidt tegn, at virksomheden endnu ikke har fået et gennembrud, og at virksomheden er blevet væsentlig forsinkede.

»Konkurrenterne fortsætter jo, så hvis Quantafuel bliver meget forsinkede, kan det være, at konkurrenterne sætter sig på markedet, eller at Quantafuel får en mindre del af markedet, end de ellers ville have fået. Det er også en kamp om at få det her affald. Historisk har man fået penge for at fjerne affald for eksempelvis kommuner, som har indsamlet det, men hvis man begynder at kunne lave det om til værdifulde slutprodukter - som Quantafuel kan - så bliver affald pludselig penge værd, og så er det jo skidt, hvis der ikke er mere affald at købe,« udtaler han.

Thomas Tang hæfter sig ved, at Quantafuel selv hævder, at man er tæt på at komme i mål. Hvis det passer, så kommer Quantafuel-aktien til at klare sig »rigtig godt« kursmæssigt, vurderer Thomas Tang og tilføjer:

»Potentialet er der helt klart, men vi vil gerne se en ekstern validering af det.«

Du kan høre mere om andre aktier, som Medium Invest satser på i videoen ovenfor eller i Millionærklubben-udsendelsen 'Grønt guld i gaderne'

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/storinvestor-om-kraftigt-fald-i-norsk-aktie-det-mener-vi-nu

Slettet bruker
17.05.2021 kl 16:04 2920

 
Fra side 17 i 2019-Q4 rapporten   https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1613912384/qfuel-4q19-report.pdf
«Pursuant to a framework agreement dated 23 March 2018, and as amended on 30 April 2018, Vitol S.A
granted the Quantafuel Group a 12-month loan of USD 3 million. At 25 September 2019 it was agreed that the outstanding
debt including interest is converted to share capital in Quantafuel AS. The share capital was increased with
301 375 shares at 0.01 NOK per share at a subscription price of NOK 98.»
  NOK 9,8 etter 1:10 splitten i juli 2020.
Richter
18.05.2021 kl 14:40 2390

Esbjerg giver grønt lys til Quantafuels pyrolyseanlæg

Byrådet i Esbjerg har godkendt Quantafuels miljøansøgning til pyrolysevirksomhedens planlagte anlæg i byen.

https://ctwatch.dk/nyheder/milj_teknik/article12987719.ece