RANA GRUBER - Kvartalstall og utbytte

Investorados
RANA G 01.05.2021 kl 08:59 206776

Rana ligger ann til å levere et første kvartal med en omsetning på +/- 500 MNOK og et driftsresultat på +/- 300 MNOK. Trolig blir tallene enda bedre.

Utbytte alene og isolert sett for 1 kvartal blir trolig +/- 10 kr.

Nå er vi snart halvveis i andre kvartal og stålprisen bar vært enda høyere i 2 kvartal enn første kvartal. Vi kommer til å se et overskudd på godt over 300 MNOK på andre kvartal 2021.

Sålenge stålprisen holder seg over 130 dollar per tonn, vil Rana Gruber tjene 1 milliard i år. Ettersom stålprisen er 190
dollar per tonn nå vil trolig selskapet tjene godt over 1 mrd i år. Si om stålprisen skulle falt 30% nå, så tjener fortsatt selskapet 1 mrd i år. Det sier sitt.

Selskapet er priset til ca 2.8 mrd nå.

Selskapet har ca 500 MNOK på bok og pengene renner inn i er høyt tempo om dagen.

Selskapet burde vært priser på en P/E på 9 med tanke på tilsvarende selskaper. Basert på 2021 tallene til Rana snakker vi en P/E på 2-2,5 nå, hvis du tar ut cashen.
Det er latterlig lav prising.

Selskapet burde triple seg i verdi, så en dobling her er nok uunngåelig.

12 mai kommer første kvartals tallene, så bare å spenne sikkerhetsbeltene.

Her blir det kursfest :-)
Redigert 02.05.2021 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
Loki
08.09.2021 kl 11:17 10097

Vel Vale ,Rio Tinto og Rana Gruber faller i dag. Av de 3 så er det Rana Gruber som faller minst. Jernmalmprisene faller mellom 2 og 4 % i dag.

Jeg hadde trodd at Rana Gruber skulle fått en større nedgang i dag. Vel dagen er ennå lang, og der er fortsatt håp om et betydelig fall til i morgen eller i overmorgen.
Jono
08.09.2021 kl 15:42 9986

Hva spotprisen på Iron Ore er fra dag til dag, spiller liten rolle for RANA G. som, slik jeg forstår det har solgt meste parten av sin produksjon inntil 1Q 2022.
Selv har andre ting å gjøre, enn å gå ut og inn av aksjer med et håp om å få kjøpe tilbake for en lavere kurs, du og andre om dette, lykke til!
Jono
08.09.2021 kl 15:44 10014

Hver våre interesser, du håper at kursen går ned slik at du kanskje kjøpe tilbake aksjer du har solgt kanskje, selv håper at kursen holder seg langt over 60 kroner, at håper uken slutter med 65 kroner minst!
Jguiden
08.09.2021 kl 16:34 10029

De har forhåndssolgt alt de produserer til spotpris. Så prisen dag for dag har svært mye å si for Rana Gruber. Men de har hedget en del volum, så de skal tåle ganske lave priser. Men resultatene de neste kvartalene blir ikke i nærheten av de forrige, sånn som det ser ut nå.
Jono
08.09.2021 kl 18:56 10033

Takk for at du vet mer enn meg, la oss da håpe at spotprisen holder seg om USD 140 +/-
Jguiden
08.09.2021 kl 19:25 10129

Får håpe det. Er selv ute av RG for en stund siden da prisene begynte å falle veldig. Skjønner ikke hvordan kursen holder seg så høyt etter det drastiske fallet i jernmalmpris, men skjønte heller ikke hvorfor kursen ikke var himmelhøy når prisene var over 220usd en god stund.

Men skulle markedet surne og kursen falle under 50,- før q3, så skal jeg inn igjen. Luften går som regel ut av aksjen etter utbytte, så det kan fort skje at mange vil ut å investere i noe annet og presser kursen ned.
Redigert 08.09.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Loki
09.09.2021 kl 09:20 9924

Da er det lagt inn en kjøpsordre på 2937 aksjer med limit 61 kroner. Det virker som salgspresset er høyt så jeg regner med at ordren går gjennom i løpet av dagen.

Jernmalmprisene fortsetter å falle cirka 1 % per dag.

Jeg ble vel litt utålmodig og kjøpte 4937 aksjer for kroner 61,2 kroner stykket. Tiden vil vise seg om jeg kjøpte for tidlig.
Redigert 09.09.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
10.09.2021 kl 11:32 9626

Det er viktigere å vite hva man snakker om, og å snakke sant. Hvor har du denne påstanden din fra, CasaNova ?

Jeg viser til selskapets presentasjon på side 21:
https://ranagruber.no/wp-content/uploads/210304-Rana-Gruber-Investor-Presentation.pdf

På sliden står det følgende på loading.
Loading
Products loaded on vessels at Rana Gruber’s own ice-free port terminal.
Most products are sold to customers free on board

Dette betyr med andre ord at mesteparten av det de selger, til de prisene de selger for, selges "ferdig lastet ombord i båten i Rana". Dvs at det ikke betales for frakten fra Rana og til bestemmelsesstedet. Det kan se ut som du har noen mangler i din investeringsbeslutning.

nyigamet
10.09.2021 kl 13:38 9545

Dessverre så mine antydede anslag ut til å stemme :/ Nå tipper den snart 60,- da er vi 'tilbake til 'null'. Spørs hvor langt i minus enkelte vil iht.emisjonskurs. Bunden er....?
Redigert 10.09.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Trigem
10.09.2021 kl 15:58 9433

Ja om du legger en kjøpsordre på 61,2 eller på 61,0 er vel egentlig det samme? det er vel ca 0,15% i forskjell altså ubetydelig!
Jono
10.09.2021 kl 17:27 9372

satt på spissen, ville stemt AP for første gang i mitt liv, om Øystein -- framfor Jonas stod til valg som landets nye statsminister!
https://www.nettavisen.no/okonomi/oystein-stray-spetalen-langer-ut-mot-petter-stordalen/s/12-95-3424177320
trenger ikke å lese teksten, bare rulle helt ned for å høre på hans meninger om alt og mye, for om ikke har respektert før, fikk i dag, ikke minst, hva han vet og snakker om, burde kommet mye bedre fram, kanskje derfor som han selv sier det, ikke gidder å følger med på de politiske debattene, og sikkert ikke like lurt av ham å mene noe om, men så er han da heller ingen politikere som meg selv, likevel burde vært pensum å høre på, i både barne- og ungdomskoler kanskje? 🙂
CasaNova
15.09.2021 kl 13:02 8647

Påstanden kommer fra direkte kommunikasjon med selskapet.
Prisen de oppnår er netto fraktelement som er index linket (C3). Historisk har denne ligget rundt USD 20 per tonn, men ettersom dagens tørrlastmarket er stramt så er det høyere i dag.
Det stemmer som du sier at mesteparten av volum selges "ferdig lastet ombord skipet i Rana", men prisen de oppnår er netto fraktelementet.
Kanskje du misforsto det jeg prøvde å si, men uansett kommer det lite godt ut av å være hoven, Ikaros. Det er hyggeligere å holde en konstruktiv tone.
nyigamet
16.09.2021 kl 07:38 8427

Større ordre ut i går ettermiddag...75 k aksjer. Flere som vil ut til lavere priser, men vi er heldige at den ikke faller betydelig iht.de fallende råvarepriser. Ned nye 4 % igjen i dag :/
Redigert 16.09.2021 kl 07:40 Du må logge inn for å svare
Jguiden
16.09.2021 kl 07:57 8470

Ja. At denne ikke har falt under 50,- skjønner jeg ingenting av. DnB analytikern mener aksjen burde stå i 0 ved priser under 90 usd. Det vil jo selvsagt ikke skje, men når prisene er på usd 117 nå, så bør det komme et ganske fælt kursmål fra han snart. Tror denne kommer til å bli stygg når alle skal ut. Får håpe jernmalmen svinger fort opp igjen..
Loki
16.09.2021 kl 08:26 8431

Der er et par momenter til hvorfor denne kanskje kommer til å stige fremover.
1. Fraktprisene på varer er svært høye, og dette hjelper varer med kortere frakt.
2. Stålprisene er høye.
3. Der er fare for at Cementa legges ned etter oktober på grunn av forurensing av grunnvannet og store skader på bygninger rundt kalkbruddet slite i Sverige. (å kjøpe kalkgruve aksjer kan være bra nå). Gruven i Sverige som står for 80% av Europas jernproduksjon vil få en moderat nedgang i produksjonen og mye høyere kostpris siden de er avhengig av en type sement for å stabilisere gruvegangene.

Så lenge fornuften vinner så vil ikke slite kalkverk legges ned. Dersom slite kalkverk legges ned så estimeres det med 50000-250000 ekstra arbeidsledige folk i Sverige. Sverige må endre miljøloven med en kraftig oppmykning på utslipp for å redde slite kalkverk. De må også sannsynligvis betale for tvangsflytting av naboer til slite kalkverk. Der er blitt påvist store sprekkskader på en god del av nabohusene til slite kalkverk. En del privatfolk er ikke glade for at husene deres blir ødelagt.

Svensk politikk har sine utfordringer for tiden:
https://www.expressen.se/nyheter/liberalerna-ku-anmaler-ibrahim-baylan/
https://www.expressen.se/nyheter/cementa-soker-akut-brytningstillstand-i-slite/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/BjGJWQ/cementa-nekas-provningstillstand

Det mest sannsynlige er derimot at Rana Gruber faller i verdi den nærmeste tiden.
Redigert 16.09.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
nyigamet
16.09.2021 kl 13:45 8275

Flott opplysende innlegg. Ned - 2.65 % nå, men ser det ligger større kjøp på 58,- nivå. midlertidig stopp der.
Redigert 16.09.2021 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
nyigamet
17.09.2021 kl 08:07 7995

Nyhetsvarsel på FA:
Australske gruveaksjer fortsetter ned etter fall i prisene på jernmalm. Rio Tinto er ned 4 prosent, BHP svekkes 3,95 prosent, mens Fortescue Metals Group faller 11,7 prosent.

Loki
17.09.2021 kl 16:09 7744

Jernmalmprisene er i fritt fall etter at Kina strenger ned mye av stålproduksjonen. https://steelnews.biz/china-stopped-production-of-major-steel-mills/

Stålprisene kommer til å stige kraftig fremover mens jernprisene vil være lave. Det vil ta lang tid før dette retter seg for jernprodusentene. Det tar cirka 1-4 år for resten av verden å bygge ut stålproduksjonen. Dette er et grep Kina tar for å skape økonomisk ustabilitet i verden. Dette har de gjort før. De starter opp masse billig stålproduksjon og struper prisene på jern når de blir for høye, Senere så konker de konkurrerende stålverk ved å starte opp de samme stålverkene som de tidligere la ned av miljøhensyn.

Kina driver med utstrakt markedsmanipulering. Alle selskaper med patentrettigheter anbefales å ikke drive i Kina. Alle selskaper anbefales å kreve kontant betaling for varer som leveres til Kina og de anbefales å legge ned all kinesisk virksomhet på grunn av at Kina er et diktatur. De har allerede uttalt at de har planer om å innføre maksimalt tillatt profittmargin for private selskaper i Kina. De har i praksis allerede lagt ned flere sektorer i Kina som Kina ikke liker. Blant annet privat undervisning på nett.
Redigert 17.09.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
18.09.2021 kl 10:59 7440

Jeg tror ordet du leter etter er kritisk, ikke hoven.
Jeg er helt enig i at det er fint med en konstruktiv tone. Imidlertid er det å legge ut påstander (udokumenterte opplysninger) noe annet enn å legge ut fakta, og for at en påstand skal bli troverdig bør den underbygges. Særlig gjelder dette på forum som dette, og særlig når opplysningene som gis er annerledes enn det som fremkommer i selskapets informasjon. Og hvis det ikke underbygges så vil det være svært vanskelig for den enkelte leser å skille riktige opplysninger fra gpp - som tross alt florerer på dette forumet. Så dersom du har andre opplysninger fra selskapet enn det som ligger i presentasjonene hadde det vært rimelig å oppgi kilden og hva som var kommunisert. Slik jeg ser der er det naturlig å anta at selskapet har oppgitt riktige priser på de opplysninger de har gitt om sine salg, herunder fremover. Jeg legger også til grunn at de prisene de opplyser er konsistente med free on board, som de beskriver, jf tidligere. For å beregne inntekter mener jeg da at å hive på en tommelfingerregel om frakt - dersom det allerede er hensyntatt ift at man selger til fraktjustert pris - blir å gjøre dobbelt fradrag for frakt. Og hvis du mener at selskapet oppgir salgspriser før frakt så fremstår dette for meg som underlig, tatt i betraktning deres fob opplysning - og bør da både redegjøres for og dokumenteres.
Loki
20.09.2021 kl 10:18 7104

Rana Gruber faller kraftig i dag. Jernprisene på desember levering er på på 90 dollar per tonn. bare 20 dollar over 70 dollar. Grunnen er som alle vet at Kina har gitt ut ordre til sine stålverk om å dumpe all jernmalm de har på lager ut i markedet. Jernmalmprisen kan kortsiktig gå ned mot 10-30 dollar per tonn.

Jeg aner ikke hvor mange stålverk i Kina som kommer til å gå konk på dette her. De har kjøpt jernmalm på 140-220 dollar per tonn og selger dette ut på 90 dollar per tonn med lavere pris for hver dag som kommer. Jeg tviler på at Kina klarer å redde Evergrande med dette her. Her ser det ut som Kina går til helvete økonomisk.

Dessverre går vi med i dragsuget. Utbyttet bør nok reduseres til 50% eller lavere for tredje og fjerde kvartal.

Heldigvis så reddet styret oss fra kollaps ved at de har forhåndsolgt nok jernmalm til fastpris så vi ikke går i minus de neste 2 åra.
Redigert 20.09.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
CasaNova
20.09.2021 kl 10:50 7118

Det virker veldig som du misforstår det jeg prøver å si her, og kanskje er det jeg som forklarer det på en dårlig måte.. Når mange ser på Rana Gruber og selskapets cash break even nivå så ser de på spot prisen på jernmalm og trekker fra cash break even. Men det er ikke jernmalmprisen vi ser på Bloomberg eller andre steder som er selskapets oppnådde salgspris, men nett av frakt (free on board som du sier). Fraktelementet har historisk ligget på rundt USD 20/tonn. Derfor, hvis du vil gjøre den enkle eksersisen for å se hvor mye Rana tjener på visse prisnivåer på jernmalmen, kan du legge på USD 20/tonn på cash break even og nette dette beløpet med den spot prisen du ser for jernmalm. Evt. kan du selvsagt nette fraktelementet fra jernmalmprisen og deretter trekke fra selskapets cash break even.
Erling
20.09.2021 kl 13:37 7042

Litt i tvil hvem som er ny i gamet her,nå får du Rana for 52....
suspekt
20.09.2021 kl 14:19 6982

Har avtale om salg til 2030, av alt de kan produsere, prisen de får er høyere enn i dag. Gjeldfritt selskap som kommer til å tjene penger i årene fremover. Utbyttene kommer som perler på en snor.
topp20
20.09.2021 kl 15:09 7296

Tror vi skal godt under 50 før denne blir interessant igjen dessverre
Loki
20.09.2021 kl 15:37 7218

Ja denne skal nok under 50, kanskje 40 for den saks skyld. Vi snakker om tidenes finanskrise som er på vei. Der er nok en god del banker som skal gå konkurs.

Da ser det ut som fallet i Rana Gruber har passert 10% i dag. Dette her er et minikrakk.
Redigert 20.09.2021 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Spartan
20.09.2021 kl 19:15 7020

Da er denne endelig på vei ned mot det som er realiteten: jernmalm har falt som en stein, lite utsikt til bedring om Kinas byggeøkonomi nå avtar. 40 tallet er nok mer riktig prising.
nyigamet
20.09.2021 kl 21:54 6872

Takk Erling, selv om jeg føler med mange som sikkert har hatt en del 'papirtap' de siste dagene. trenden så ut til å komme, men det er også grunnleggende forutsetninger som nå betraktelig har endret seg iht.verdsettelsen.

Vi verdsetter jo verdien på RANA frem i tid og ikke til nåtid eller fortid. Dessverre tror jeg kursen nå (med de nye forutsettninger), Kina, etc.etc skal den enda lenger ned. Nytt mål vil jeg ikke tippe, men vi er mulig ned under 50,- blank allerede i morgen...om dette fortsetter, 45,- ila uka :/
Redigert 20.09.2021 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Erling
21.09.2021 kl 17:53 6440

At de har solgt alt de produserer til 2030, er løgn...De har kun solgt deler av produksjonen for de neste 2-3 årene,men tror Rana på kurs 50 kan bli en god utbytteaksje i mange år...
Jguiden
21.09.2021 kl 19:06 6371

Cargill’s metals business and Rana Gruber, a
leading Norwegian mineral producer, announced today that they have signed a binding
agreement to extend the existing contract between the two companies, currently running
through to 2025, further to 2030, concerning the exclusive off-taking and marketing of Rana
Gruber’s hematite concentrate. This move will allow the two companies to continue help
customers worldwide meet their critical decarbonization targets with high quality iron and ore
products.
Jguiden
21.09.2021 kl 19:08 6419

Cargill har forpliktet seg til å kjøpe alt Rana produserer, helt frem til 2030. Men de betaler spotpris. Og noe er jo hedget..
Loki
22.09.2021 kl 09:32 6162

Der var en svak stigning på jernprisene i dag. https://www.tradingview.com/symbols/SGX-FEF1!/ https://www.tradingview.com/symbols/SGX-FEFZ2021/
Dette førte til en tilsvarende stigning på Rana Gruber. Hvor tror dere det går framover. Vi går mot urolige tider.
Ikaros200
24.09.2021 kl 14:04 5517

Jeg forstår forsåvidt hva du sier - og slik jeg tolker deg mener du da kort oppsummert at en kan legge til grunn at Rana selger sitt produkt til spot minus frakt på ca 20$ pr tonn.
Det er forsåvidt greit nok.
Vi må imidlertid ta med i beregningen at deler av produksjonen er sikret, senest i august. Jeg viser til Q2 side 3:
In August 2021, Rana Gruber AS entered into Iron Ore 62% Fe, CFR China (TSI) swap contracts.
According to the swap contracts, Rana Gruber AS has agreed to sell a total of 330 000 mt in 2021
and 2022 at an average price of USD 143/mt.

Slik jeg tolker selskapets informasjon om pris her og opplysninger om FOB, så innebærer det i realiteten da et overskudd på ca 100$ pr tonn her - ettersom fraktelementet allerede skal være hensyntatt i den oppnådde prisen og oppgitt breakeven på ca 40$ pr tonn. Hvilke øvrige priser selskapet oppnår må vi vel nesten vente til Q3 for å få svar på.
Ift spotprisen kommer vel i tillegg selskapets premium for kvalitet på malmen, som ca utlignes av det frakttillegget du mener må trekkes fra spotprisen?
Jguiden
24.09.2021 kl 14:49 5481

Breakeven pris er ikke på 40usd + frakt. De har ligget på breakeven 90usd inkl frakt i år(ifølge DnB analytiker). Og har verdens høyeste breakeven.

Men ledelsen har sagt at de kan ha breakeven nede på 40usd+frakt i de aller verste periodene med svært lav jernmalmpris.. Så de skal jo i teorien tåle lav spotpris i dårlige tider, men nå som de investerer i fremtiden og gjør tiltak for å tåle lave prisen opererer de med høy breakeven.
suspekt
24.09.2021 kl 16:26 5487

Ser ikke ut som vi skal under 50. Lav rsi nå og den indikerer oppgang. Den nedadgående trenden er over, opp herfra er mitt tips. Gjeldfri så vit jeg vet, gode utbytter fortsetter.
Jguiden
24.09.2021 kl 16:41 5466

Sjansen for å få handlet denne til under 50kr er stor. Lav interesse her frem til neste Q.
Men er enig at det begynner å bli fristende å kjøpe litt, men jeg kjøper ikke før 40tallet.
bellx
24.09.2021 kl 16:50 5510

Alt kan skje i denne men de har vel aldri tapt penger? aksjerobotene som handler i rana må være av den"værste sorten"flytter jo kursen med mye på lite volum. Handlet her i dag da synes risk reward ser bra ut i motsetning til mange av luftslottene på ose.
Loki
24.09.2021 kl 18:12 5856

Bellx Rana har tapt penger ett år. Det var ett år som de tapte cirka 100+ millioner kroner. Prøv å finn fram talla for 2016, jeg klarer ikke å finne dem lenger.
Prisen må under 60 dollar per tonn, og da var prisene på 40 dollar per tonn.

https://www.nrk.no/nordland/24-mister-jobben-hos-rana-gruber-1.6452650 De hadde problemer i 2009. Dette var under den verste tiden med finanskrisen.

Uansett så var dette før de hadde avtale med Cargill. https://www.mip.no/2020/milliardavtale-for-rana-gruber/
Redigert 24.09.2021 kl 18:31 Du må logge inn for å svare