RANA GRUBER - Kvartalstall og utbytte

Investorados
RANA G 01.05.2021 kl 08:59 206785

Rana ligger ann til å levere et første kvartal med en omsetning på +/- 500 MNOK og et driftsresultat på +/- 300 MNOK. Trolig blir tallene enda bedre.

Utbytte alene og isolert sett for 1 kvartal blir trolig +/- 10 kr.

Nå er vi snart halvveis i andre kvartal og stålprisen bar vært enda høyere i 2 kvartal enn første kvartal. Vi kommer til å se et overskudd på godt over 300 MNOK på andre kvartal 2021.

Sålenge stålprisen holder seg over 130 dollar per tonn, vil Rana Gruber tjene 1 milliard i år. Ettersom stålprisen er 190
dollar per tonn nå vil trolig selskapet tjene godt over 1 mrd i år. Si om stålprisen skulle falt 30% nå, så tjener fortsatt selskapet 1 mrd i år. Det sier sitt.

Selskapet er priset til ca 2.8 mrd nå.

Selskapet har ca 500 MNOK på bok og pengene renner inn i er høyt tempo om dagen.

Selskapet burde vært priser på en P/E på 9 med tanke på tilsvarende selskaper. Basert på 2021 tallene til Rana snakker vi en P/E på 2-2,5 nå, hvis du tar ut cashen.
Det er latterlig lav prising.

Selskapet burde triple seg i verdi, så en dobling her er nok uunngåelig.

12 mai kommer første kvartals tallene, så bare å spenne sikkerhetsbeltene.

Her blir det kursfest :-)
Redigert 02.05.2021 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
Struts
17.06.2021 kl 14:55 8076

Aha! Men takk som sagt, og Clarksons Platou - gamle kollegaer!

Tør man spørre om du fant noe interessant ut fra spørsmålene stilt mot slutten?
Redigert 17.06.2021 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
luftskip
17.06.2021 kl 22:56 7887

Lite nytt å melde nei. Spørsmål om kommende capex besvart med store forbehold, målet er å forbedre magnetittproduksjonen men det vil ta ganske mye tid. De er optimistiske for prisen og har solgt ut alt av volum. De har hedgingtap for Q2 og Q3 siden de har solgt en del på cirka $130/t, og har ikke planer om å hedge mer med det første, utenom det de har gjort av avtaler for 2022. Ingen tilbakekjøp. Om du har sett Q1-presentasjonen var det altså lite annet som kom ut. Jeg sendte inn spørsmål om Cargill-avtalen som ikke ble besvart, de har nok fått NDA på hva de kan si der.

Kan jo også notere meg at jernprisen stiger med halvannen dollar i dag, helt på tross av kina-FUD'en. Det er piskesnerten, det. Ka-tsch!
Struts
18.06.2021 kl 09:09 7686

Takk for den! Fra dagens VPS-logg går det frem at Ørn AS (Grove) fortsetter nedsalget (handler fra onsdag da) med 14,326 aksjer, og har med det totalt i overkant av 497' aksjer. På kjøpersiden noterer jeg at Skihus AS (et selskap kontrollert av Torger Brække, som naturlig nok holder til i Ski) er øverst på kjøperlisten med 51' aksjer (totalt 151,000). Skihus er også storaksjonær i MPC Containers, han har vel rundt 2 millioner aksjer der, samt over 80,000 aksjer i Grieg Seafood.
livsstil
18.06.2021 kl 09:38 7682

Ja, det har vært en merkelig børsuke fra Rana. Fra og tangere ATH på 81,19 til dagens kurs på 75,- Selv med en positiv analyse fra DNB som indikerer en kurs rundt 110,- Et synlig bevis på at det er mye psykologi på børsen da det fundamentale tross alt ikke har endret seg på en uke. Vi får håpe på en snarlig rekyl.
Redigert 18.06.2021 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
luftskip
18.06.2021 kl 09:41 7753

Den DNB-analysen er fra da Q1-tallene kom og er over en måned gammel. Og det må noteres at vi er godt på vei til å knuse estimatene den analysen er basert på :)
Loki
18.06.2021 kl 09:53 7730

Personlig så håper jeg Rana Gruber faller 5-6 kroner så jeg får kjøpt tilbake mine 37500 aksjer på 70 kroner stykket. Det er tross alt litt bortkastet å selge aksjene dersom jeg ikke får kjøpt dem billigere igjen.

Så noen ny positiv analyse kan de godt vente med for min skyld. Nå er det sentralbankenes tur til å skremme vettet av aksjonærene slik at jeg kan få kjøpt.

Nå kan Nikolay Grove lette seg litt. 35000 aksjer er på kjøp for 75 kroner stykket. La oss håpe 5 kroner er nok profitt for han til at han vil selge.
Han har jo solgt en del i det siste.
Redigert 18.06.2021 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Struts
18.06.2021 kl 11:39 7674

Ser det er bare en person (utenom to banker) som har solgt flere aksjer enn Grove (iht dagens VPS-logg), så det er muligens deg det da? Skal ikke publisere det jeg, med mindre du ikke har noe i mot det. Ønsker ikke å tråkke noen på tærne. Grove er (nesten) en helt annen sak, han har offentlig gått ut og skrytt aksjen opp i skyene, da er det greit at markedet også får vite hva han faktisk gjør.

Er ikke så opptatt av om kursen går et par kroner opp eller ned fra dag til dag. Og så har jeg bare rundt 10' i selskapet, så det er selvfølgelig ikke så viktig hva jeg mener eller ei. Men på noe lengre sikt kan jeg ikke se noe annet enn positivt for selskapet, min tanke er (antagelig naiv) så enkel at den supersyklusen man ser nå på transportsiden (containerskip og i tørrlast) vil smitte over på gods-siden. Kineserne sier så mye rart (de også), ene uken er det "doom and gloom", neste er det full fres. Men jeg tar stort sett feil, og muligens får du snart kjøpe dine aksjer tilbake - da er det bare å gratulere!
Redigert 18.06.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Loki
18.06.2021 kl 12:19 7711

Jeg solgte en del for kroner 82 og 78,5. jeg kjøpte 35000 tilbake for kroner 75 per aksje.

Det var visst Kina som skremte vettet av folk slik at jeg fikk kjøpt dem tilbake. Da økte jeg porteføljen med 2200 aksjer, 5000 kroner og skatteregningen med 70000 kroner.
Redigert 18.06.2021 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Struts
18.06.2021 kl 12:55 7769

Konge! (Bortsett fra skatten, dessverre lite å gjøre med Skatteetaten) Har tradet mye i MPCC (vel, for meg å være). Men der har det vært umulig i det siste, aksjen har bare gått en vei - og det er jo opp (topp)! Bortsett fra i dag da. Men kineserne har skremt alle som du sier (på skipningsiden), tror det er veldig kortsiktig - men vi får se. Riktig god helg!
Slettet bruker
18.06.2021 kl 13:42 7714

Med tanke på en ganske høy sannsynlighet for at inflasjonen i amerikansk økonomi kommer ut av kontroll og vil medføre et krakk.
Hvor lenge er usikkert..
Det som ihvertfall er sikkert er at råvarer er som regel godt beskyttet ved en langvarig nedtur.. Likeså helseaksjer...

Rana gruber er sånn sett en god sikring dersom verdensøkonomien skulle gå til helvete.. Dersom et nærliggende krakk unngås, er Rana Gruber likevel en sikker investering ihvertfall de nærmeste 2-3 åra..

Det er ønskelig t noen makroøkonomer her på fora kan utdype nærmere.
Redigert 18.06.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
nyigamet
18.06.2021 kl 15:16 7670

Det bør nærme seg bunnen nå med tanke på verdsetting, dollarkurs og malmpris generelt samt 62% malmen. Psykologien får en ikke gjort noe med så sånn er det bare :) Selv om det ikke fremkom noe spesielt nytt i går, så er det også en god bekreftelse på at det ikke er dårlig nyheter, det er bra. De henviste til tidlige guiding i prospektet og utbytte. Selvsagt begrenset hva de kan si iht.børsreglene. Kina skal ha store malmråvarelager om de klarer å holde etterspørselen og prispresset iht.forbruk og gjenåpning nede. God helg, og så er det bare å fylle på med mer på Mandag :)
Redigert 18.06.2021 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
nyigamet
20.06.2021 kl 16:09 7278

Må si det synes underlig, da både DNB og SP1 i to analyser nå (basserer på dagens estimater og malmpris/sikringspris) at Rana Gruber har en egenkapitalverdi på rundt 200 kroner pr. aksje dersom jernmalmprisene skulle holde seg på dagens nivå. P/E på 3,5? De snakker også om kursmål på 110,-/90,-/85,- avhengig av malmpris. Nå ligger den jo også malmpris generelt og 62 % kanonhøyt og gjort lenge. Glad jeg er inne og kan se avkastningen øke👍
Struts
21.06.2021 kl 06:33 6978

Fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke) går det frem at Ørn AS (N. Grove) kvitter seg med ytterligere 7,674 aksjer og har med det 490' aksjer totalt.
luftskip
21.06.2021 kl 11:21 6835

Vel vel, på tross av en rød dag på børsen og nok av bekymring i markedet for øvrig holder Fe-prisen seg stabil. Svingingene den siste måneden, siste halvåret egentlig, gir jo prisen en så stor volatilitet at den volatiliteten i seg selv bør være innregnet som en rabattfaktor i aksjekursen. Det styrker ihvertfall caset for de som vil våge å ha trua!

Nå er det bare en håndfull produksjonsdager igjen før vi setter to streker under Q2. Det er mye som avhenger av produksjonsvolum, som kan gå mellom 410ktonn (Q1) til 440 ktonn (periodisert maxproduksjon), og det igjen vil se om vi får øvre eller nedre sjiktet av estimatet, over eller under 5kr utbytte/aksje. Vi bør se omsetning omkring 670-720 mnok.
Struts
21.06.2021 kl 13:56 6745

Ok, bra noen som følger med (og har kunnskap) om jernprisen (også)! Mulig dumt spørsmål, men vil du si at kvalitet/stabilitet på tilgjengelighet av Ranas jernmalm har mye/noe å innvirke på prisen de oppnår, samt det at Cargill har inngått et tettere samarbeid med dem?
Redigert 21.06.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2021 kl 19:55 6548

https://www.news.com.au/finance/economy/australian-economy/australias-iron-ore-holds-huge-power-in-divided-new-world-says-expert/news-story/df89488f1514a8f9dff8f491fb41c46c

JERNMALM er også et potensielt "våpen" imot Kina, dersom de skulle finne på å oppføre seg ufint mot naboene sine..
luftskip
22.06.2021 kl 02:48 6313

Virker ikke som det har så mye å si nei, men jeg er ikke helt sikker. Merk at jeg kun omtaler hematitten her. Rana selger til spotpris og tar oppgjør på dagen ved levering for majoriteten av lasten idet malmen shippes. Jernprisen svinger daglig og følger en håndfull indekser, så vidt jeg vet brukes det China Platts Index men jeg er ikke 100% sikker på det. Jeg tror ikke gruven legger seg så mye opp i hvem som får varene og hvor de er siden alt det håndteres av Cargill, men alt jeg har å gå etter her er basert på informasjon om den gamle avtalen som nylig ble reforhandlet.

Rent politisk/logistisk er det nok mulig å argumentere for at Rana har en veldig styrke som europeisk gruve, om det er snakk om å levere malm til Europa og vesten for øvrig. Det kan man vel også veie opp mot at EU-land gjerne vil være mindre avhengig av import fra Kina, men det er også Kina som tar det aller meste av volumet i verden.

Rana er en bitteliten aktør i det store bildet og har tradisjonelt levert til Europa, men det går nok ganske mye til Kina også. Dermed er det nok greit å slå fast at det Rana kan tjene på her, er marginer som lavere frakt og bedre vilkår i Cargill-avtalen. Ellers er alt av volum solgt på forhånd, gjerne over lang tid, og en del av offtakegreia er at Rana aldri skal ha mer enn 150ktonn lagret hos seg.
Struts
22.06.2021 kl 06:21 6269

Takk for svar! Hadde håpet at de får ekstra betalt for magnetitten, men blir for komplekst for en amatør som meg å sette seg inn i. Virker i hvert fall som om det er en del "skriverier" om gruvedrift for tiden, men om det vil få noen innvirkning på kurs er vel også helt i det blå.

Uansett, dagens VPS-logg (da handler antagelig foretatt på fredag i forrige uke) viser at Ørn AS (N. Grove) har redusert sin beholdning med nye 5,000 aksjer, og har da 485,000 igjen.
nyigamet
22.06.2021 kl 13:47 6219

Jeg også, solgte ut medio 20.000 i dag...blir nok en stund til jeg eventuelt går inn igjen, da en nå dessverre begyner å se ressultater på malm, malm 62%, stålpris m.m og Kina effekten. Ses mulig 'plutselig' igjen senere ;)
Redigert 22.06.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
luftskip
22.06.2021 kl 14:17 6288

Magnetitten produseres i underkant 100.000 tonn i året (ca. 5% av maxvolum) som selges i mindre kvanta og til andre kunder enn i stålbransjen, formodentlig i kjemikaliebransjen.

Rana har oppgitt at de omsatte magnetitt for over 100mnok i 2020, da de solgte omkring 95-100 ktonn, som vil tilsi at prisen per tonn da ihvertfall var omtrent 40% høyere (snittprisen oppnådd i hele '20 for 62% Fe var i området $75-85/tonn, magnetitten omtrent $110-115) enn vanlig. Det bør tilsi at magnetittprisen har gått i skyene i tandem med hematitten? Å nei du!

Det som er interessant er at magnetittprisen ikke følger disse Kina-indeksene, og selv om produksjonen for Q1 var rimelig høy (28,5 ktonn) var marginen og prisen omtrent den samme som for Q1 '20 - noe som betyr at både marginen og inntekter pr. tonn for hematitten fra Rana Gruber var høyere enn for magnetitten!

Dette er for øvrig en styrke for selskapet, mener de selv - en stabil pris som trades i EUR, med fast margin og forenklet logistikk. Målet deres er å øke magnetittproduksjonen med 50% fremover. Dette er for øvrig ikke det samme som å øke jernmalmskonsentratet opp mot 65% og mer.
Struts
22.06.2021 kl 15:25 6219

Aha, veldig bra (og interessant) - selv om Rana er lite i fht Vale (selvfølgelig) som du nevnte før!

Nyigamet - har du kvittet deg med 20,000 aksjer(+) i dag så kan du vel ikke helt stå ved nicket - har uansett ikke noe med det, men da kan man kanskje undres, hvor går ferden før du eventuelt vender tilbake`?
Redigert 22.06.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Bullen
22.06.2021 kl 15:31 6218

Til dere som kan dette, er inne på jernmalm priser-future kontrakt. Er det disse spot prisene Rana Gruber oppnår i markedet?:
Jernmalm 62% Fe
USD/T
212.75 1.46 -0.68% -0.61% 2.19% 36.52% 2021-06-21
Jono
22.06.2021 kl 16:09 6174

Kanskje du trenger penger for å kjøpe andre aksjer, selv har jeg for mange selskaper jeg følger, men mine aksjer står ikke øverst på en salgsliste, til det er mulighetene for gode utbytter resten av året, kanskje for neste år også, at derfor heller ville kjøpt flere aksjer i Rana Gruber.
Nei, bruker ikke kalkulatoren når jeg handler, trenger ikke dette når en aksje til 70-80 kroner ligger an til å utbetale 20 kroner i utbytter for 2021, eller er det slik å forstå at du ikke har noen tro på at de klarer å følge opp med tilsvarende som for første kvartal?
Slettet bruker
22.06.2021 kl 16:23 6166

Er man ikke inne ved eks. Utbyttedato, så er den tapt... Den utgjør sikkert noen kronestykker den også.. Så kursen må vel egentlig dumpe ganske mye nå, dersom det lønner seg å selge UTEN å få med utbyttet for Q2.
nyigamet
22.06.2021 kl 16:37 6135

Måtte bare ha et nick :) har vært med noen år, men må inrømme at jeg kom litt sent inn i RANA. Skulle inn på 63,- men trodde den skulle ned i 60,- igjen og ventet :/ som mulig flere så i dag lå en salgsordre på morgenen på 680 stk.som inneholdt 21572 aksjer. Fikk snitt på 75,36,- . Kommer tilbake, og kommer til å følge her. Dere skriver mye bra og opplysende mange av dere, det er topp. Liker aksjen, MEN føler for mye uro om dagen og ville ut. Banken og lave renter neste :) Q 2 mulig inne igjen før det..
nyigamet
22.06.2021 kl 16:46 6120

Tror de kommer til å levere bra tall, men vil ta det litt easy i sommer :) tror selv den skal i 65/68,- igjen en tur, men det er selvsagt bare jeg som står for. Ingen teknisk analyse :) Selv om diagrammet nå synes å vise en brudd på 74/75,- linjen. Sist gikk den opp, men tror dessverre ikke det nå med bakgrunn i 'Kinagreia'. Psyken tar markedet selv om den fundamentale i aksjen er tilstede...og så synes jeg det er bra innlegg av mange. Seriøst og bra tone og dialog :) kommer til å følge med ja :)
luftskip
22.06.2021 kl 19:26 5961

Jepp, vi går ut i fra det, men jeg har ingen ren sikkerhet på nøyaktig hvordan Rana sikrer prisene sine. Det er mulig å regne seg frem til en snittpris for hvert kvartal, men det sier ingenting om de mer detaljerte mekanismene i prisen. Jeg vet at Dalian-prisen dikterer det meste og tror China Platt er indeksen Rana trader på.

Attpåtil er det forskjellige priser gitt for snittkonsentrat, og Rana produserer vel i snitt 63,5% Fe. Om du titter på Q1-rapporten deres kan du se en fin breakdown for hvilke produkter omsetningen kommer fra, og ikke minst få demonstrert hvordan marginene løper løpsk jo høyere prisen er.

Det blir som nevnt vanskelig, og unødvendig, å notere seg prisen hver eneste dag og forsøke å periodisere produksjonen. Salget blir uansett bre gjort på ett bestemt punkt (da malmen forlater Mo i Rana på et skip), da får de vel 90% av penga og så blir resten fakturert i ettertid.
luftskip
22.06.2021 kl 19:37 5941

Vil si det er koselig å være flere om å dele informasjon her inne på en god måte, det forumet her er litt crazy av og til. Tommel opp for en fin tråd!

Tror også det opprinnelig støttenivået på tidligere ATH 74/75 er det vi må teste først, og det har holdt seg gjennom en del dager som var ganske røde på børsen for øvrig. Har trua på at det vil holde videre, men om vi er uheldige blir det fiske på 70-72-nivået også. Har ikke sett grundig på volumhyller, men kan ikke se for meg at vi ser 60 kr igjen...
454
22.06.2021 kl 20:33 5875

Den som "styrer" kursen her den nærmeste tiden er vel Grove? Hvis han skal selge ca. 490k aksjer er vel spørsmålet hvor travelt han har det. Når han er tom/ferdig og det begynner å nærme seg utbytte kan det bli morsomt. Er litt bekymret for en skikkelig korreksjon generelt i løpet av sommeren som også vil påvirke Rana g.
Jono
22.06.2021 kl 22:44 5732

Takk for svar, men kan ikke med min beste vilje forstå, at selv for 100 eller 150 kroner aksjen, må da utbytter på 20 kroner være bra, for hvilke andre selskaper kan vise til bedre? Kanskje du har andre planer, ikke min sak! Selv vurder om jeg skal selge resten av mine REC aksjer og kjøpe flere Rana G, tross alt har klart å ta igjen et tap på en halvmillion, en gammel "folkeaksje", nå mange som stoler på KIR og Aker, ikke så lenge siden bare kostet 2 kroner.
Selv eier så alt for mange aksjer, les selskaper, men blir bare mer og mer glad i de som betaler utbytter, det være seg Elektroimportøren, Kitron, Elkem, Hydro, DNO med noen flere! :-)
Slettet bruker
23.06.2021 kl 02:47 5599

Ser ut som jernmalmprisene kommer til å ligge godt over 200 hele q2..
Ser at prisen har gått opp til $213,45 nå.

Neste byks videre oppover er.vel når kinamann har tømt reservelagrene sine.. og etterhvert kommer Europa og USA igang..
Redigert 23.06.2021 kl 02:51 Du må logge inn for å svare
Jono
24.06.2021 kl 18:04 5089

Solgte alle mine aksjer som begynner på "E" i dag, for å kjøpe flere HEX aksjer, at bommet med noen øre, at kanskje like så godt kjøper flere i RANA G.
Nei, har ikke noe med bokstaver å gjøre, at valgte å redusere antall selskaper jeg følger fra 14 til "bare" 12!
Ja, kanskje jeg kjøper flere aksjer i morgen, for trenger jo ikke bruke kalkulatoren for å skjønne, at om aksjen koster 100 kroner, og alt ligger til rette for et utbytte på 20 kroner, ikke mange andre eller noen andre som kan vise til på EG, at på høy tid at "vi" blir overført fra, at blir tatt seriøst, at tross alt -- et selskap dette som tjener penger, har en lang historie og nesten alltid har tjent penger, at mye å se fram til, eller noen som ikke er enig med meg?
Winter is Here
24.06.2021 kl 18:12 5101

Når er neste utbytte ?
Jono
24.06.2021 kl 19:44 5373

les deg opp, at ikke bryr meg, at selv bare ønsker å laste opp med enda flere aksjer ...
luftskip
25.06.2021 kl 08:56 5060

Neste utbytte kommer etter Q2 om to måneder (26. august), sannsynligvis meget kort tid etter - så forvent exdag rundt 28. august eller noe slikt. Deretter Q3 i november. Begge disse kvartalene bør betale ut mellom 4 og 8 kr pr. aksje, Q2 er nærmest garantert å være på 5 eller like i underkant av det.
Redigert 25.06.2021 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Sandeveien
26.06.2021 kl 09:33 4720

Hva er det egentlig som holder kursen tilbake, som gjør at feks Grove selger av? Er det bekymring om at spotprisen på et tidspunkt skal ned? Hvilken fe62 pris er det egentlig som er priset inn nå?

Har vært med i MPCC fra 5kr og får litt samme vibber her. MPCC gkk veldig tregt lenge selv om man kunne vise til meget fine inntekter fremover. MPCC som container rederi var også meget usexy før hypen slo til.
Jguiden
26.06.2021 kl 10:07 4700

Det som egentlig er skremmende er at kursen kun er på ca 75,- med ath priser. De kommer garantert ikke til å holde seg ser over sommeren, så man er vel litt redd for at prisen kommer til å falle når prisen stabiliserer seg rundt 140-180usd. Egentlig litt dumt for aksjekursen at jernmalm prisen har vært i ath så tidlig.. Gir jo ingen mening at aksjen står i 75,- med disse prisene.
Redigert 26.06.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Struts
26.06.2021 kl 10:12 4702

Den som venter på noe godt osv! Grove har snakket med to tunger, men det må han få lov til. Pussig nok har han ikke solgt på et par dager. MPCC ja, det høres litt kjent ut.
nyigamet
27.06.2021 kl 09:21 4351

Som forstått har Ørn solgte litt i sist uke og denne uken, men han kan umulig ha presset kursen. Omsetningen har falt med 90 % av omsettning kun for en måned siden. Få selger og få kjøper, mulig som du er inne på, at interessen har dabbet av. Solgte min siste 21572 aksjer denne uken. Enig, markedet liker ikke usikkerhet med tanke på hva Kineser'n mulig klarer å få til med tanke på å presse prisen fremover. Som tidligere skrevet her tipper jeg (ingen analyse, men psykologi) 65/68/70,- dipp før den får interesse igjen.
Struts
28.06.2021 kl 06:14 3884

Snakker om sol eller skygge, så dukker det ene eller andre opp igjen. Om enn Ørnlite. Fra dagens VPS-logg (da handler foretatt rundt torsdag i forrige uke) går det frem at Ørn AS (N. Grove) har lettet seg for 774 aksjer, og har med det igjen 484,226 aksjer. Mao. ikke noe som kommer til å lage de helt store avis- eller andre overskrifter.