RANA GRUBER - Kvartalstall og utbytte
Rana ligger ann til å levere et første kvartal med en omsetning på +/- 500 MNOK og et driftsresultat på +/- 300 MNOK. Trolig blir tallene enda bedre.
Utbytte alene og isolert sett for 1 kvartal blir trolig +/- 10 kr.
Nå er vi snart halvveis i andre kvartal og stålprisen bar vært enda høyere i 2 kvartal enn første kvartal. Vi kommer til å se et overskudd på godt over 300 MNOK på andre kvartal 2021.
Sålenge stålprisen holder seg over 130 dollar per tonn, vil Rana Gruber tjene 1 milliard i år. Ettersom stålprisen er 190
dollar per tonn nå vil trolig selskapet tjene godt over 1 mrd i år. Si om stålprisen skulle falt 30% nå, så tjener fortsatt selskapet 1 mrd i år. Det sier sitt.
Selskapet er priset til ca 2.8 mrd nå.
Selskapet har ca 500 MNOK på bok og pengene renner inn i er høyt tempo om dagen.
Selskapet burde vært priser på en P/E på 9 med tanke på tilsvarende selskaper. Basert på 2021 tallene til Rana snakker vi en P/E på 2-2,5 nå, hvis du tar ut cashen.
Det er latterlig lav prising.
Selskapet burde triple seg i verdi, så en dobling her er nok uunngåelig.
12 mai kommer første kvartals tallene, så bare å spenne sikkerhetsbeltene.
Her blir det kursfest :-)
Utbytte alene og isolert sett for 1 kvartal blir trolig +/- 10 kr.
Nå er vi snart halvveis i andre kvartal og stålprisen bar vært enda høyere i 2 kvartal enn første kvartal. Vi kommer til å se et overskudd på godt over 300 MNOK på andre kvartal 2021.
Sålenge stålprisen holder seg over 130 dollar per tonn, vil Rana Gruber tjene 1 milliard i år. Ettersom stålprisen er 190
dollar per tonn nå vil trolig selskapet tjene godt over 1 mrd i år. Si om stålprisen skulle falt 30% nå, så tjener fortsatt selskapet 1 mrd i år. Det sier sitt.
Selskapet er priset til ca 2.8 mrd nå.
Selskapet har ca 500 MNOK på bok og pengene renner inn i er høyt tempo om dagen.
Selskapet burde vært priser på en P/E på 9 med tanke på tilsvarende selskaper. Basert på 2021 tallene til Rana snakker vi en P/E på 2-2,5 nå, hvis du tar ut cashen.
Det er latterlig lav prising.
Selskapet burde triple seg i verdi, så en dobling her er nok uunngåelig.
12 mai kommer første kvartals tallene, så bare å spenne sikkerhetsbeltene.
Her blir det kursfest :-)
Redigert 02.05.2021 kl 00:12
Du må logge inn for å svare
nyigamet
22.11.2021 kl 22:14
5397
Der kom den meldingen :) det er bare herlig og støtter oppunder det som flere her nevner tidligere. Helt toppers :)
22. november 2021 Styret i Rana Gruber AS ("Selskapet") har i dag vedtatt å foreslå at den ekstraordinære generalforsamlingen som er berammet til 8. desember 2021, vedtar å dele ut et ekstraordinært kontantutbytte på NOK 2,50 per aksje til Selskapets aksjonærer. Den ekstraordinære utbyttebetalingen belastes selskapets opptjente overskudd basert på selskapets årsregnskap for 2020.
Samt ønske om å tilbakekjøp av intill 3.739.200 egne aksjer :)
22. november 2021 Styret i Rana Gruber AS ("Selskapet") har i dag vedtatt å foreslå at den ekstraordinære generalforsamlingen som er berammet til 8. desember 2021, vedtar å dele ut et ekstraordinært kontantutbytte på NOK 2,50 per aksje til Selskapets aksjonærer. Den ekstraordinære utbyttebetalingen belastes selskapets opptjente overskudd basert på selskapets årsregnskap for 2020.
Samt ønske om å tilbakekjøp av intill 3.739.200 egne aksjer :)
Redigert 22.11.2021 kl 22:31
nyigamet
22.11.2021 kl 21:31
5453
De som kom inn i dag var heldige og gjorde det bra. Malmprsen er opp👍 Uansett tjener Rana penger. Dette er ikke et 'dotcom' selvskap, men et selvskap med lang fartstid, gode rutiner, så godt som gjeldfritt samt stabil å stødig ledelse. Ser en Q3 kommentarer ser også selskapet bedre resultater i Q4 og Q1 2022 samt at de har hegdet flere tusen tonn som nevnt i flere innlegg. Jeg har hvertfall trua. God børsdag i morgen og dagene, ukene frem mot Jul :) julerally er vel også igang!
Redigert 22.11.2021 kl 21:32
Arky
22.11.2021 kl 20:59
5480
Tok et lodd her på slutten av dagen. Ser at peers på Nyse er opp 3-7 % i dag
Jguiden
22.11.2021 kl 19:59
5476
https://www.mining.com/iron-ore-price-up-as-demand-improves/
Jernmalm opp 4,3% idag. Heldige de som fikk plukket billige aksjer på 37!
Jernmalm opp 4,3% idag. Heldige de som fikk plukket billige aksjer på 37!
nyigamet
22.11.2021 kl 14:36
5647
Nå er vel bunnen her :) ser at den stiger 3% tidligere i dag og ser ut til å ha stabilisert seg på dette nivået. X fingra på vei opp. Break even, frakrater tatt i betraktning etc. Rana tjener penger. Malm er malm og Rana er mer en bare malm....tips, les prospektet grundig :)
just4fun
22.11.2021 kl 07:17
5809
Selv om Kina bygger lager i disse tider så har jeg tro på at jernmalm prisen vil kunne gå en del høyere utover i 1/2 halvår etterhvert som etterspørsel på stål tar seg opp (les: infrastruktur-pakkene gjør seg gjeldene).
Som nevnt over er de neste 3 kvartalene godt sikret og i Q4 går det en ekstra skipslast så salget her blir noe høyere. Nytt regnskapsprinsipp vil trolig føre til noe lavere inntekter da future-kurvene på jernmalm alltid ligger en del lavere en fysiskpris i aktuell måned. ASkip som går 2 og 3 måned i kvartalet vil nå bli bokført til futures 3 mnf frem i tid i stedet for snittt første måned i påfølgende kvartal. Hedgingen vil redde mye av resultatet i Q4, Q1 og Q2. Ser ut til å gi over 100 mill + for de to neste kvartalene med dagens spotpriser.
Lykkes Rana med å få 65% jern innhold mot dagen 63.5 i 2024 som er målet, går inntektene fort opp 10-15% uten at kostnadene følger og selv på priser rett under 100 USD/tonn er det penger å tjene. MEN hvis de ikke klarer å få til noe bedre enn spotpriser på transport er jeg redd det kan bli magert når prisen er under 100 USD/tonn f.o.m. Q3-2022 så derfor sitter jeg også godt lastet i tørrbulk.
Som nevnt over er de neste 3 kvartalene godt sikret og i Q4 går det en ekstra skipslast så salget her blir noe høyere. Nytt regnskapsprinsipp vil trolig føre til noe lavere inntekter da future-kurvene på jernmalm alltid ligger en del lavere en fysiskpris i aktuell måned. ASkip som går 2 og 3 måned i kvartalet vil nå bli bokført til futures 3 mnf frem i tid i stedet for snittt første måned i påfølgende kvartal. Hedgingen vil redde mye av resultatet i Q4, Q1 og Q2. Ser ut til å gi over 100 mill + for de to neste kvartalene med dagens spotpriser.
Lykkes Rana med å få 65% jern innhold mot dagen 63.5 i 2024 som er målet, går inntektene fort opp 10-15% uten at kostnadene følger og selv på priser rett under 100 USD/tonn er det penger å tjene. MEN hvis de ikke klarer å få til noe bedre enn spotpriser på transport er jeg redd det kan bli magert når prisen er under 100 USD/tonn f.o.m. Q3-2022 så derfor sitter jeg også godt lastet i tørrbulk.
Rana er en interessant aksje, men en skal ha i minnet at malm er noe av det mest usexy en kan invester i.
Det er som sagt plenty nok malm kapasitet, det som kan snu dette kortsiktig er om kapasitet tas ned, noe som neppe skjer med det første.
Med de store malm selskapene oppe å går etter dam kolaps, corona osv skjer det neppe før det rett å slett ikke er lønnsomt mer for gruvene å produsere, slikt vender ikke over natta.
Det kan bli økt etterspørsel etter OL, normalt vil også Kina bli trigget av en malm pris som er 1/2 og en frakt rate som har falt 50-60%, om det er nok til å få malm prisene opp gjenstår å se.
Akkurat nå er Kinesiske malm lagre så å si fulle, en skal ikke ha det travelt med å komme seg inn i Rana, det blir nok rimligere før det snur.
Rana er et uhyre enkelt case, så lenge malmen ikke spretter opp gjør neppe Rana det eller.
Det er som sagt plenty nok malm kapasitet, det som kan snu dette kortsiktig er om kapasitet tas ned, noe som neppe skjer med det første.
Med de store malm selskapene oppe å går etter dam kolaps, corona osv skjer det neppe før det rett å slett ikke er lønnsomt mer for gruvene å produsere, slikt vender ikke over natta.
Det kan bli økt etterspørsel etter OL, normalt vil også Kina bli trigget av en malm pris som er 1/2 og en frakt rate som har falt 50-60%, om det er nok til å få malm prisene opp gjenstår å se.
Akkurat nå er Kinesiske malm lagre så å si fulle, en skal ikke ha det travelt med å komme seg inn i Rana, det blir nok rimligere før det snur.
Rana er et uhyre enkelt case, så lenge malmen ikke spretter opp gjør neppe Rana det eller.
Bullen
21.11.2021 kl 21:35
6034
Jeg bare tror at prisene kommer til å stige basert på tidligere argumentasjon. Selvfølgelig er det mange vinklinger på dette caset..
Har ikke aksjer i Rana, men vurderer å gå inn.
Har ikke aksjer i Rana, men vurderer å gå inn.
Deutsche
21.11.2021 kl 21:12
6076
Flere interessante utsagn fra Herr Longsitinbulk, kan garrantere at de lave malmprisene har lite med OL å gjøre og mer med de høye energiprisene å gjøre.
Helt enig at en ikke skal kjøpte gruver på ath malm priser, noe jeg skrev på Rana trådene gjentatte ganger, til stor hån og latter fra Rana guttene.
En skal eller ikke kjøpe nå, dette snur ikke opp igjen i morgen, det kan ligge nede årevis.
Dessuten, 90 er ikke noe uvanlig pris, det er en ´snitt´ pris siste 5 år, malmen kan falle langt lenger.
Mange tror det slår tilbake etter OL, det kan skje, vi får håpe det, men det er langt fra sikkert.
Jeg kjøper definitivt ikke malm nå og ikke sammenlign Malm aksjer med drybulk, det er 2 vidt forskjellige ting, malm er det plenty nok av i verden, det er det ikke med bulk skip noe raten på 30-35k på cap indikerer, en rate bulk rederiene tjener grovt på.
Så kjøp Golden Ocean nå når den ligger nede, før dividende på 5 kroner i desember, glem Rana
En skal eller ikke kjøpe nå, dette snur ikke opp igjen i morgen, det kan ligge nede årevis.
Dessuten, 90 er ikke noe uvanlig pris, det er en ´snitt´ pris siste 5 år, malmen kan falle langt lenger.
Mange tror det slår tilbake etter OL, det kan skje, vi får håpe det, men det er langt fra sikkert.
Jeg kjøper definitivt ikke malm nå og ikke sammenlign Malm aksjer med drybulk, det er 2 vidt forskjellige ting, malm er det plenty nok av i verden, det er det ikke med bulk skip noe raten på 30-35k på cap indikerer, en rate bulk rederiene tjener grovt på.
Så kjøp Golden Ocean nå når den ligger nede, før dividende på 5 kroner i desember, glem Rana
Redigert 21.11.2021 kl 19:34
Jguiden
21.11.2021 kl 19:04
6224
Man skal ikke kjøpe råvareaksjer med råvarepriser på topp. Så det er nå man skal kjøpe. I tillegg så har de sikret overskudd og utbytter ut 2022. De neste to kvartalene er 360k tonn og 240k tonn hedget. Og noe mindre mengder siste kvartalene av 2022, men nok til å levere overskudd.
Kjøp.
Kjøp.
Fornuftig å kjøpe et selskap som går fra kjempe overskudd til å være på nippet til å tape, den må du forklare nærmere?
suspekt
20.11.2021 kl 13:50
4525
Hydro utvikler nå armeringsjern i alumenium. Fordeler er lettere vekt, og ingen rustsprengning i saltutsatte konstruksjoner. Er selv frustrert over kursutviklingen i rana, men tror den vil komme sterkt tilbake, når biden skal bruke et helt oljefond på vedlikehold i usa.
Alt går i sykler, det skjer med alle råstoffer.
Alt går i sykler, det skjer med alle råstoffer.
Anders13
20.11.2021 kl 13:38
4387
Bare å følge prisene på jermalm samt å ha formening om økt betalingsvillighet for “grønn jernmalm” (+20%??). Den kommer opp når forbruk av stål tar seg opp. En stor forbruker er armeringsjern i Kina,- så kinesisk byggeaktivitet må friskmeldes før Ranakursen øker.
Anders13
20.11.2021 kl 13:21
4479
Bare å følge prisene på jermalm samt å ha formening om økt betalingsvillighet for “grønn jernmalm” (+20%??). Den kommer opp når forbruk av stål tar seg opp. En stor forbruker er armeringsjern i Kina,- så kinesisk byggeaktivitet må friskmeldes før Ranakursen øker.
Wannebe
20.11.2021 kl 10:19
4584
Jeg er ned 36% på denne. Fikk heldigvis solgt unna en del på veien. Har tenkt å snitte ned mtp langsiktig investering, men ser jo ut som det ikke er grenser på fallet…
Jeg hadde absolutt forventet fall, og derav tenkte å kjøpe meg gradvis inn. Er likevel litt overrasket over hvor hardt den faller. Så er det store spørsmålet, er dette kortsiktig støy i det lange bildet eller er det rett og slett alt for høyt nivå enda? Jeg er ikke tvil om at malm prisen skal opp noe fram i tid på argumenter nevnt i tråd allerede, blir spennende å se.
Jeg hadde absolutt forventet fall, og derav tenkte å kjøpe meg gradvis inn. Er likevel litt overrasket over hvor hardt den faller. Så er det store spørsmålet, er dette kortsiktig støy i det lange bildet eller er det rett og slett alt for høyt nivå enda? Jeg er ikke tvil om at malm prisen skal opp noe fram i tid på argumenter nevnt i tråd allerede, blir spennende å se.
Bullen
20.11.2021 kl 10:15
4592
Jo, det kan sikkert være fornuftig å vente. men som regel går aksjen en del før det. Kommer litt an på hvor mange som har trua på markedet litt fram i tid
Akutt Bistand
20.11.2021 kl 10:08
4608
Har også registrert flere steder at etterspørselen etter jernmalm vil øke etter OL. Hvorfor ikke vente med å handle aksjer i Rana G til den?
Bullen
20.11.2021 kl 10:01
4598
Bolster skrev Blir ikke tap med 90$/t ?
Tror at det kan være fornuftig å kjøpe på disse nivåene.
Etterspørselen etter stål har stupt. Det samme har tørrbulk ratene gjort. Analytikerne er bull på ratene fremover. Helt opp til 160 for Golden Ocean. Kursen i dag er ca. 70.
Den viktigste varen i denne sektoren er jernmalm. Det forventes en enorm etterspørsel fra Kina etter OL. USA har vedtatt en gigantisk infrastruktur pakke hvor det kreves mye stål. Og til slutt vil den grønne bølgen bidra med ca 2,5% årlig etterspørsel vekst til produksjon av vindturbiner etc.
Jeg tror at prisen på jernmalm vil begynne å tikke oppover allerede mot slutten av året og videre opp tidlig neste år.
Etterspørselen etter stål har stupt. Det samme har tørrbulk ratene gjort. Analytikerne er bull på ratene fremover. Helt opp til 160 for Golden Ocean. Kursen i dag er ca. 70.
Den viktigste varen i denne sektoren er jernmalm. Det forventes en enorm etterspørsel fra Kina etter OL. USA har vedtatt en gigantisk infrastruktur pakke hvor det kreves mye stål. Og til slutt vil den grønne bølgen bidra med ca 2,5% årlig etterspørsel vekst til produksjon av vindturbiner etc.
Jeg tror at prisen på jernmalm vil begynne å tikke oppover allerede mot slutten av året og videre opp tidlig neste år.
Spartan
19.11.2021 kl 12:47
4778
Om du ser på hvilken jernmalm pris en kan forvente historisk, er 90 USD dårlig butikk for det meste. Gir faktisk tap per tonn. Håper Rana har en plan for å få ned break even….
Spartan
19.11.2021 kl 09:41
4876
Er ikke disse break even nivåene ekskludert frakt? Ja, de kan sikkert kutte produksjon for å plukke ut den malmen som er minst ressurskrevende å hente ut; men da synker volumet betraktelig. Dvs at de går på kunstig åndedrett til det snur.
Har nok ikke økonomiske muskler til å påvirke kursen hit eller dit, det har garantert ikke de fleste leserne her heller.
Chartet for jernpris ser ut som et stup, tenker det bare er greit å se om den faller til historisk snitt rundt 70 USD, og se om ikke det knekker kursen til Rana videre ned.
https://tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
Har nok ikke økonomiske muskler til å påvirke kursen hit eller dit, det har garantert ikke de fleste leserne her heller.
Chartet for jernpris ser ut som et stup, tenker det bare er greit å se om den faller til historisk snitt rundt 70 USD, og se om ikke det knekker kursen til Rana videre ned.
https://tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
Jguiden
19.11.2021 kl 08:57
4913
Du prøver selvsagt å snakke ned aksjen så du får en billig inngang. Det skjønner alle her.
Skulle jernmalmen ligge ved all time low i midten av 2022 og ut 2022 vil de likevel tjene penger og betale utbytter med de volumene som er hedget ut 2022. Selskapet har alltid klart å tjene penger, og det vil de fortsatt gjøre. Og ja, man bør ikke kjøpe råvareaksjer på all time high, så det er nå man må kjøpe. Før det er for sent.
"Per 1. kvartal så oppnådde vi en cash-cost per tonn 457,8 NOK som tilsvarer ca. 55 USD. Denne inkluderer en del engangseffekter i forbindelse med børsnoteringen og ekstra flytting av gråberg og oppbygging av malmlager. Da vi har kommunisert 40 USD så er det med tanke på nedgangsperioder, hvor vi i perioder har klart å levere cash-cost ned mot 30 USD ved å kutte en del oppgaver i en tidsbegrenset periode. I perioder som nå med høye priser ønsker vi å gjøre grep som gjør oss i stand til å levere på også lave priser i fremtiden"
Skulle jernmalmen ligge ved all time low i midten av 2022 og ut 2022 vil de likevel tjene penger og betale utbytter med de volumene som er hedget ut 2022. Selskapet har alltid klart å tjene penger, og det vil de fortsatt gjøre. Og ja, man bør ikke kjøpe råvareaksjer på all time high, så det er nå man må kjøpe. Før det er for sent.
"Per 1. kvartal så oppnådde vi en cash-cost per tonn 457,8 NOK som tilsvarer ca. 55 USD. Denne inkluderer en del engangseffekter i forbindelse med børsnoteringen og ekstra flytting av gråberg og oppbygging av malmlager. Da vi har kommunisert 40 USD så er det med tanke på nedgangsperioder, hvor vi i perioder har klart å levere cash-cost ned mot 30 USD ved å kutte en del oppgaver i en tidsbegrenset periode. I perioder som nå med høye priser ønsker vi å gjøre grep som gjør oss i stand til å levere på også lave priser i fremtiden"
Spartan
19.11.2021 kl 08:39
4917
Jeg tror det er dumt å se på resultatet for en periode der jernprisen ALDRI har vært høyere, og tenke at dette er en suveren utbytteaksje.
Et «normalt» driftsresultat er 1/5 av det de oppnådde med unormalt høye priser. Vi kan fint se jernpris på 60 USD, og da går Rana med tap. (De har en forholdsvis høy break even)
Vanskelig å prise denne da den har så lite historikk på børs med utbytte/aksjonærvennlighet etc. Det eneste jeg vet er at det er en tabbe å bruke utbytter 2021 som en referanse for fremtidig avkasting. Om en hekt skjønnsmessig tenker at resultat i fremtid blir 1/4 av dagens, tenker jeg kursen fra topp på rundt 80 i alle fall bør være ned 2/3 før den er ok å kjøpe. Dvs rundt 27 kr. Tenker jeg kjøper på 30…
Et «normalt» driftsresultat er 1/5 av det de oppnådde med unormalt høye priser. Vi kan fint se jernpris på 60 USD, og da går Rana med tap. (De har en forholdsvis høy break even)
Vanskelig å prise denne da den har så lite historikk på børs med utbytte/aksjonærvennlighet etc. Det eneste jeg vet er at det er en tabbe å bruke utbytter 2021 som en referanse for fremtidig avkasting. Om en hekt skjønnsmessig tenker at resultat i fremtid blir 1/4 av dagens, tenker jeg kursen fra topp på rundt 80 i alle fall bør være ned 2/3 før den er ok å kjøpe. Dvs rundt 27 kr. Tenker jeg kjøper på 30…
Redigert 19.11.2021 kl 08:47
Jguiden
19.11.2021 kl 08:17
4960
Med så og si hele volumet( 360 000t) for Q4 hedget til 134USD så betyr spotprisen svært lite. Kineserne har gjort det de kan for å få ned prisene og har også brukt mye av reservene sine. De har vært nødt til å stenge ned mye av stålproduksjonen for å nå klimamål for året. Og eiendomsmarkedet har også vært noe usikkert den siste tiden. Men en ting er helt sikkert, og det er ar aktiviteten i Kina tar seg opp i 2022. Flere stålverk skal begynne opp igjen i mars 2022. Dette er nok en av grunnene til at RG ikke har villet hedge altfor mye etter q1 2022. De har forresten også hedget 240 000t q1 2022 til 136USD. Så om spotprisen faller til 60usd iløpet av de neste månedene så behøver ikke det ha noe å si. Spørsmålet er bare hvor billig man klarer å få kjøpt denne aksjen. DnB spår utbytte på 2kr i Q4 2021 med hedge og frakt kost. Ikke dårlig med 2,- utbytte på dagens kurs. Jeg har ihvertfall begynt å plukke aksjer nå, og kommer til å plukke kraftig fremover om denne skulle bli gitt bort på lavt 30 tallet. 20tallet vil vi ihvertfall aldri se.
nyigamet
17.11.2021 kl 19:30
5378
Halla igjen :) synes jeg så det gikk en del på torsdag/fredag i forgie uke? Lå 90k + for salg...
Ser 'noen' har ligget med 50/60 k kjøp på 39.005/38.005 et par dager nå :) mulig den kommer tilbake på kjøpstlisten igjen i morgen.. da kan hvertfall noen 'tyngre' komme seg ut :)
Ser 'noen' har ligget med 50/60 k kjøp på 39.005/38.005 et par dager nå :) mulig den kommer tilbake på kjøpstlisten igjen i morgen.. da kan hvertfall noen 'tyngre' komme seg ut :)
rolstad
13.11.2021 kl 20:37
6370
Historisk resultat forsvarer ikke aksjeverdien. Den siste tids råvarepriser er forbigående, og jeg tror Rana G har stort etterslep på investeringer.
Kaisovski
13.11.2021 kl 20:30
6290
Jonas: uten sammenlikning forøvrig, men under coronakrakket gikk fraktratene for olje til himmels, og oljeprodusentene gikk nesten konkurs.
Bolster
13.11.2021 kl 20:09
6322
Hva ligger selskapet på i breakeven med dagens produksjon?
Hvor mye ekstra kapasitet har eventuelt selskapet å gå på?
Hvor mye ekstra kapasitet har eventuelt selskapet å gå på?
JonasKr
12.11.2021 kl 11:16
6614
Noe henger hvertfall overhode ikke på greip. Rana-kursen gruses, mens 2020Bulk som frakter jernmalm går til himmels. For å gjøre det ennå mer uforståelig går Golden Ocean ned. Her er det noen kurser som skal justeres etterhvert.
Feskekake
12.11.2021 kl 10:54
6662
Det er når blodet flyter i gatene at man skal kjøpe aksjer, med andre ord, når de ikke er lys i tunellen og alle skal ut, det er da man skal inn. Ingen ekspert på jernmalm men trøst er at rana grube har sikret kontrakt ut Q1, så får vi se etter den tiden.
JonasKr
10.11.2021 kl 16:31
7285
Lauri skrev Er sykt hvor billig Rana er nå, jeg fyller på
Billig i forhold til hva er vel spørsmålet? :-). I forhold til seg selv? I forhold til jernmalm? I forhold til andre produsenter av jernmalm?
I mine øyne er stål problemet fremover. Med lavere etterspørsel fra kinesisk konstruksjon og høye energipriser, så er de nødt til å begrense stålproduksjonen for å ikke tape penger. Mindre stål er lik mindre etterspørsel etter jernmalm. Hvor lenge det varer er vrient å si.
I mine øyne er stål problemet fremover. Med lavere etterspørsel fra kinesisk konstruksjon og høye energipriser, så er de nødt til å begrense stålproduksjonen for å ikke tape penger. Mindre stål er lik mindre etterspørsel etter jernmalm. Hvor lenge det varer er vrient å si.
Loki
10.11.2021 kl 15:37
7365
Jeg tror folk får kjøpt Rana Gruber til 38-42 kroner om 14 dagers tid. Der var mange som kastet kortene i dag.
Personlig så har jeg et papirtap på cirka 2750000 kroner. Hjelper lite med et utbytte på 94650x1.05 kr.(99382,5 kroner.)
Er vi heldige så kommer der et lite lyspunkt i mars-april. Jeg tror bunnen på jernprisen kommer til å være på 50-80 dollar per tonn. Altså under break even.
Personlig så har jeg et papirtap på cirka 2750000 kroner. Hjelper lite med et utbytte på 94650x1.05 kr.(99382,5 kroner.)
Er vi heldige så kommer der et lite lyspunkt i mars-april. Jeg tror bunnen på jernprisen kommer til å være på 50-80 dollar per tonn. Altså under break even.
Lauri
10.11.2021 kl 12:57
7521
Nettopp. Er en aksje jeg kommer til å holde leeeeenge så er deilig å kunne få det til 44kr. Malmprisen som du sier kommer til å øke uten tvil spørsmålet er heller når, så det hadde ikke overrasket meg om Rana en dag stiger over 100kr når folk skjønner hvor underpriset de er. Her lønner det seg å være tålmodig. "Be greedy when others are fearful"
suspekt
10.11.2021 kl 12:43
7553
Lauri skrev Er sykt hvor billig Rana er nå, jeg fyller på
Utbytter hittil i år 7,81, enda blir det vel utbytte for siste kvartal. Ikke så mange andre selskap som kan vise til like høye utbytter. Så ikke den verste plasen å ha pengene plasert.
På et senere tidspunkt blir det sikkert høyere malmpriser og da stiger kursen.
På et senere tidspunkt blir det sikkert høyere malmpriser og da stiger kursen.
Blir det den store dagen for innsiderne å handle igjen?