Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Slettet bruker
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 255574

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.


Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
undrende
17.12.2021 kl 21:36 5807

Blir ingen konfrontasjon med Russland, ei heller med Kina.
Hvem i all verden skulle gjøre det da??? Nato?, Biden USA?? Glem det, ikke baller til noe aggresjon i noen av disse.
Det kan dog bety at Russland og Kina tenker det samme, men regner med de er fornøyd med tingenes tilstand i øyeblikket.
omans
17.12.2021 kl 22:55 5762

22.02.2022 er walk The dog day.

Anbefaler en tur med bikkja den dagen.

https://nationaltoday.com/national-walking-the-dog-day/
https://www.petmate.com/ways-to-celebrate-national-walk-the-dog-day-2021/article/a90115

Det vil til enhver tid være noe å bekymre seg for i verdensproblemene. Men bikkja vil bare gå en tur.
Redigert 17.12.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2021 kl 23:09 5803

Jern er ned 50%, kobber ned 10-15%, dette er kun 2 av mange tegn som tyder paa at den kinesiske oekonomien er i ferd med aa kraesje. De er allerede i ferd med dette, uten at markedet har forstaatt det enda.
Redigert 17.12.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
omans
17.12.2021 kl 23:22 5863

JPMorgan Chase & Co.’s Marko Kolanovic this week recommended going all in on China in 2022, predicting the MSCI China will surge almost 40%.

Blir artigt.
Redigert 17.12.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
18.12.2021 kl 09:17 5790

Kinesiske myndigheter driver nå med frenetisk brannslukking, men det er i ferd med å ulme overalt. Husk at situasjonen er langt verre enn det som slipper gjennom diktaturets sensur.
Slettet bruker
20.12.2021 kl 10:27 5554

Har ikke bikkje, og har ikke planlagt å ha en heller. Skulle det blitt en, så tenker jeg at svart elghund er en fin hund.
Slettet bruker
20.12.2021 kl 10:36 5676

Turboen omikron setter inn med ekstra fart ifm. juleferie i flere av verdens aller viktigste økonomier. Folk på kryss og tvers og tett i tett, i alle fall for denne lett smittsomme varianten. Ikke har land har slik tillit mellom myndigheter og folk som i Norge, og langt fra alle land har såpass høy vaksineringsgrad. Om noen større land har det, så vil uansett de uvaksinerte være i et mye større antall enn i dette lille landet.

Det blir surt framover fra disse elleville nivåene børsene har vært på, tror jeg, og et slag i mellomgulvet for alle nykomlinger som kun har opplevd opptur og i stor grad kule aksjer som har samarbeida godt med ens egen vilje. Og så fortsetter diverse eksperter, gjerne med glimt i øyet og en avslappet holdning, "å anbefale" aksjer som de selv aldri ville ha kjøpt for sine egne penger. Sirkuset fortsetter, og keiserens nye klær...

Lykke til, i alle fall mest mulig lykke til...
fattigstakkar
20.12.2021 kl 10:36 5727

Synes OSE klarer seg overraskende bra i dag. Faller bare halvparten av DAX til tross for at oljeprisen raser. Amerikanske futures er også mer ned enn OSE, det er uvanlig. Ikke trygg på at det holder dagen ut, så benyttet muligheten for å selge meg ut i en del aksjer som holder seg overraskende bra så langt.
MSoleim
20.12.2021 kl 16:10 5639

Uten tvil, overraskende bra. Indeksen i Danmark er/var nede over 5% idag (ikke at det betyr så veldig mye for Oslo Børs). Andre Europeiske børser har også vært nede tett på eller over 2% idag. Og det ser heller ikke lyst ut over dammen nå.

Sist gang børsene i USA startet blodrødt hentet det seg kraftig inn utover kvelden. Kanskje traderene tror det skjer denne gangen også..? Ikke mange analytikere som skriker «Buy the dip» (som de gjorde for 2-3 uker siden) denne gangen når det er såpass nedgang jevnt over.
kokkohill
20.12.2021 kl 21:38 5503

Ingen tvil om at bedrifter i alle land baserte næringer vil gå rett ned. Energien kraften er spillet bort i poker av uansvarlige stormannsgale politikker broilere. Selg alle disse aksjene som dette berører og det er anslagvis 70% av ose…
Mado
20.12.2021 kl 21:51 5498

Man må tenke og vurdere selv, er det ikke Omikron som årsaken?
Er Omikron så farlig eller mye overdriving for dempe olje prisen!
Er Omikron langvarig eller kortvarig. Jeg har 20% aksje og 15% rente fond og 2% aksjefond, resten cash, men skal ikke selge noen av dem.
Jeg tror Omikron kortvarig og verden skal ikke stenges så børsen faller 5-6% dette helt vanlig.
Slettet bruker
20.12.2021 kl 22:14 5438

Tapering og pengetrykkestopp, i kombinasjon med stigende renter og rekordgjeld = Boerskrakk

Slik har det alltid vaert.
Redigert 20.12.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
undrende
20.12.2021 kl 22:16 5490

US slutter på tilnærmet HOD
Tror frykten for omikron er avtagende i takt med rapporter om sykdomsforløp, og dødsfall.
I kveld var det nok mest «Build Back Better»-pakken, og usikkerheten rundt denne som dro ned.
8 mnd med krakk varsling på denne tråden begynner å bli litt kjedelig, for ikke å snakke om alle tråder uten Æ,Ø,& Å som opprettes til stadighet om temaet.
omans
20.12.2021 kl 23:06 5405

Det er kanskje en grei bikkje, men noen av de er litt voldsomme i kjeften, bjeffinga kan bli en plage for naboer og de kan reagere på minste ting på flere hundre meters avstand. Men er grei om man bor på en øde gård for seg selv.
Redigert 20.12.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
MSoleim
21.12.2021 kl 00:34 5317

Grønne futures over dammen nå. Blir vel grønn spiring i Asia i natt og markant oppgang på Oslo Børs i morgen🤣
Slettet bruker
21.12.2021 kl 00:55 5294

Ja, de kan være slik, men jeg har sett de som er ganske dempa også. En øde gård helt for seg selv kunne vært noe uansett, i alle fall i perioder. Det er godt å være på bygda også.
Slettet bruker
21.12.2021 kl 07:49 5182

God morgen !

Ja det er faktisk fordeler med å bo på bygda , du slipper de stressa byfolka !
Ser noen mener Kinamannen har tatt seg vann over hodet, men det ser ut for meg at det går utmerket på bil fronten da !

Gammel artikkel, men den er vel like gyldig , eller ?
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54886

Bybonden...
Slettet bruker
23.12.2021 kl 09:57 4980

Håper å feire med kake, at verdien her bikker 40:

https://www.multpl.com/shiller-pe

For øvrig god jul og godt nyttår!
DocAntle
27.12.2021 kl 18:54 4767

Ja da blir det kake på deg idag
Slettet bruker
27.12.2021 kl 20:28 4670

Det skal det bli..:-)

En sånn prising over særlig lang tid har ikke Wall Street god historie på. Det er bare ikke bærekraftig. Det kan godt bli slik at markedet korrigerer bra, og retter seg opp igjen, før et større krakk.

De røde flaggene er mange, og vi nærmer oss nedtrapping av støttekjøp fra FED, bare for å ta det. Markedet kan komme til å reagere brått negativt om mange nok / store nok aktører handlet proaktivt på tenkte konsekvenser for børsene som følge av denne nedtrappingen. Dette kan få flere av de røde flagg til å blafre godt, at de blir langt mer synlige.

Vel… Jeg tenker ikke på et større børskrakk som noe negativt i det hele tatt, men som noe som kan skape en enorm mulighet. Og for å ta det… Hva er egentlig den store oppsiden herfra før en større nedtur starter..?
Redigert 27.12.2021 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
omans
27.12.2021 kl 21:09 4606

Vedr potensiell oppside herfra, så kan det dreie seg om investorsentiment. Før pandemien, i 2018 var det en hedge fond forvalter som kom med spådommen Dow til 50 000 ila 2022 eller 2023. Pandemien er passert i børs sammenheng, og børs kommet kraftig tilbake.

Det han, Charles Lemonides, la til grunn var bl.a følgende:

Investor enthusiasm for stocks will swell, he says, and the market will be led higher by a narrow group of stocks, such as the dot.com stocks in 2000 and Nifty Fifty blue-chip names in the 1960s that become wildly expensive. The next leg up could be driven by blockchain technology, biotech breakthroughs, artificial intelligence or virtual reality. Nobody knows for sure.

“Whatever you posit what it could be sounds like science fiction,” he says. The economy, he adds, will chug along for years, helped by cheap money still sloshing around the globe and pent-up demand.

The risk now is investors being out of the market. The risk later, he warns, will be investors piling in at the top in pursuit of gains they never saw coming.
-------
Synes dette er like gjeldende idag.

Om oljepris til 100-125(som noen spår) og verden tåler dette, blir det både kurs og utbytte fest på OSE.
Redigert 27.12.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2021 kl 10:35 4421

Alltid interessant med ulike synspunkt. Ingen vet hva som skal skje, men at det nå turer fram uten et større nedtrekk har jeg ingen tro på, selv om jeg tror at børsene vil ligge vesentlig høyere enn dagens nivåer noen steinkast inn i framtida. Sentralbankene har trolig utsatt et større børskrakk som hadde vært naturlig dersom markedet gikk videre fra finanskrisen uten slike enorme stimuli som støttekjøp og meget lave renter har utgjort. Nå blir disse godsakene tatt vekk fra bordet, men det er ikke alt. Nå har svært mange tilgang til salgsknappen i mange land, og det er mye belåning og svært høy prising:

https://www.currentmarketvaluation.com/models/buffett-indicator.php

Litt romjulsgrøss her:
https://www.youtube.com/watch?v=ZN-RQBVt3cc

Temmelig fint innslag av humor her også med den tidvis aggressive stemmen... Jo da...

Jeg så noen sangsvaner som fløy over meg en dag. Ingen av dem var en svart svane, men jeg tror ikke vi behøver en svart svane. Den er ikke alltid nødvendig, ikke alltid. Om ikke tidsbildet jeg har en god følelse for skulle slå til, så tenker jeg at markedet bare vil hangle seg videre og bare forlenge ventinga på det store krakket uten at det skal kunne gi særlig mye tilbake opp mot den temmelig åpenbare store nedsiderisikoen.
omans
28.12.2021 kl 12:02 4490

Naturens gang på børs er varierende volatilitet. Under kriser blir det dypere svingninger. Etter regn kommer sol, men man kan ikke helt beregne hvor lenge solen skal skinne. Noen steder er det tørketid i lang periode, uansett hvor mye man utøver regndansen. Det gjelder derfor å prøve så godt en kan å være rustet for ethvert føre, og varighet.

Det en ikke kan stikke under en stol, er at ved stigende energipriser som vedvarer, vil dette gagne energi selskapene mhp inntjening. Det vil bli attraktivt å investere pga utbytter etc. I tillegg er det grådigheten som alltid har vært en del av investorsentimentet, det kan man nesten ikke kontrollere når det kommer til flertallet.

Det vil nok korrigere på børsen, men situasjonen pr nå er at man ikke helt er ute av siste krise, etter krisa skal det igjen skapes ny vekst, slik er spiralen lagt.
For at dypt fall skal komme, slik at de med masse cash på såkalt sidelinje kan kjøpe billig, må flertalle kjenne sterk frykt. Å få ny frykt/panikk som våren 2020 vil trolig ingen her oppleve igjen i sin nåværende levetid. Når det kommer til børsen så består jo de av selskaper, og der er alt åpent mhp regnskaper som fremlegges hvert kvartal. Om det skuffer noen, vil kursene falle. Om mange mener fremtiden er lys, kan det allikevel stige. Se bare på noen forumtråder, straks noe stiger er det halleljuja, og store drømmer. Dette kan ta overhånd, i et euforisk scenario, og høy prising kan bli satt til side og sett på som normalen pga entusiasmen er stor.

Til slutt, har du tenkt hvor du evt skal kjøpe inn "En imaginær Talisker 25 yo..", bare sånn i tilfelle ? ;)
Slettet bruker
28.12.2021 kl 23:11 4415

Jeg er jo enig i mye, men jeg mener at et mye større krakk enn det vi så våren 2020 kan komme innen kort tid. The Bubble of Everything… Et «huge major stock market crash»…

Hvor den imaginære skal kjøpes..? Det må bli i form av en innrømmelse av at jeg tok helt feil. Det er også en kostnad.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 23:17 4409

Hvorfor så mange emisjoner..? Så mange oppkjøp..? Så mange noteringer..? Er det ikke nok et kjennetegn på en moden syklus..?

Altså… Noe noteres vel mer fordi det er aksjer som skal selges, ikke nye spirer med stor substans..? Noe noteres vel fordi det allerede er temmelig ferdigprisa og de store vil bruke børsene som redskap for å selge unna, eller være forberedt på det..? Flere case oppfattes også slik at det er knyttet stor usikkerhet til livets rett i framtida av typen «dette er framtida»… Og ideen selges via børsene før det eventuelt blir for seint. Ja, sunn paranoia… tror jeg…
Slettet bruker
29.12.2021 kl 15:39 4210

En stor USA-innsider med nok et massivt salg av aksjer:

https://e24.no/boers-og-finans/i/0GXd5E/elon-musk-selger-enda-en-milliard-dollar-i-tesla-aksjer

Og Musk er ikke alene, så ikke fokuser kun på Musk... Hva er det de ser over horisonten som gjør at det selges bøttevis med aksjer..? Skikkelige kapitalister forbereder seg nok til de neste riktig store nedsalgene på børsene. Stort vanskeligere enn som så er det vel ikke, eller hva..?
Kaisovski
29.12.2021 kl 17:17 4149

Musk øker jo eksponeringen sin i Tesla for tiden.
Slettet bruker
29.12.2021 kl 17:31 4119

På hvilken måte skjer i så fall det..?
DocAntle
30.12.2021 kl 05:30 3936

han benytter seg av options. Selger aksjer for å finansiere mer aksjer
Vampyren
30.12.2021 kl 07:03 3944

China Evergrande Group passed another debt deadline with no sign of payment.....

https://www.reuters.com/world/china/china-evergrande-shares-fall-after-report-missed-coupon-payment-2021-12-30/
Slettet bruker
30.12.2021 kl 11:33 3804

Jeg har ikke sett at det har blitt økning i eksponeringen etter det siste salget av aksjer, men ja, han har vel options med en eller annen utøvelsesfrist til seinsommeren 2022. Vi får se... Det er likevel store innsidesalg i USA, og alt dette tviler jeg på at det kun har med det skattemessige å gjøre og gjenkjøp på utøvelse av options. De kan da vel uansett ikke ha evige store ruller med options uten at det vil medføre noe negativt, hva..?

https://www.nytimes.com/2021/01/25/business/stocks-options-bubble.html

Da kommer altså dette i tillegg til diverse tilbakekjøp av aksjer i store selskaper, som også driver opp prisene, og kanskje delvis bevisst ift. options her og der.

Og Tesla... Langt forbi det fundamentale... En ekstrem aksje basert på megahaussing, vinneransiktet til Musk og det identitetssøkende "Jeg er Tesla"... Men det er klart, at flere kunne se Tesla nettopp som en slik aksje, der ideen med investeringen er å la en større flokk få løpe inn i aksjen og prise den ut i verdensrommet. Det er jo slettes ingen dårlig idé, så det så, helt til...

Jeg skal prøve å få en oversikt over nettosalg av aksjer opp imot utøvelse av options mtp. store CEO-er i USA.
Slettet bruker
30.12.2021 kl 11:35 3814

I skogen er underskogen viktig. Pass på hva som skjer i busk og kratt:

https://www.youtube.com/watch?v=nHl0zgteQ8g
Slettet bruker
30.12.2021 kl 15:44 3726

S&P 500 toucha 4.800... Horribelt! Bisarr opplevelse...
Slettet bruker
02.01.2022 kl 01:47 3385

Klare salgssignal er gitt i Shiller PE ratio og Buffett-indikatoren. Disse har historisk vist seg som meget gode varslere for krakk. Det fins en rekke andre indikatorer og tendenser også, men vil man ha kun to tunge tydelige og anerkjente indikatorer å forholde seg til, så kan nettopp disse være et meget godt valg.

Ting kan ta noe tid. At mange varsellamper lyser mørkerødt nå, behøver slettes ikke å bety krakk neste handelsdag. Dette har et annet tidsperspektiv enn «førstkommende» uke, men se disse to nevnte indikatorene opp mot det faktum at FED skal begynne å ta vekk mye av dopet fra bordet. Det begynner å bli høvelig urovekkende, ikke sant..? Det er også fortsatt pandemi, forsyningskrise og en sterk inflasjon som kan tvinge sentralbanker til langt mer haukete framferd.
Redigert 02.01.2022 kl 01:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 05:16 3313

Nordmenn ser negativt paa egen oekonomi i 2022

Strømprisene er rekordhøye, drivstoffprisene er høye, rentene er på vei opp og den generelle prisstigningen er høy. Nye virustiltak vil også redusere den økonomiske aktiviteten.

Årsaken heter omikron med delvis nedstenging. Det har ført til at mange ser dystert på fremtiden.

https://resett.no/2022/01/01/ssb-mange-er-bekymret-for-okonomien/?fbclid=IwAR1dn_s8LgL9yIwNAr4sXRC7TPE-z1X1oAKEOIZu70zK6Uwghnhif4wejy0
oppturen
02.01.2022 kl 09:44 3156

Omikron er syndebukken, den virkelige årsaken er dårlige politikere og «grønt skifte» = idiotiske endringer en ikke evner å se konsekvensen av.

Verden må så absolutt endre kurs men, Tyskland fremskynder nedstenging av atomkraft samtidig med underskudd på energi og over 20% av deres energibehov er i dag dekket av kullkraft !! 🙃
Norge ønsker å sløse bort milliarder på elektrifisering av sokkelen samtidig som Europa vil klassifisere gass som «grønn» teknologi ! 🙃
Kina vil redusere utslipp, men først skal det økes i rekordfart i minst 3 år til 😩
Flytrafikk, cruseturisme etc får støttepakker , verdens milliardærer reiser på ferietur til verdensrommet mens grønn idiotene ønsker å skattlegge egne borgeres primærbehov ( oppvarming av bolig, kjøtt mat etc)
KJEPET
02.01.2022 kl 10:20 3097

Synd krakkulf gikk glipp av det beste børsåret siden 2013.

https://finansavisen.no/forum/thread/124736/view/2919848?legacy=0
Jensenpirken
02.01.2022 kl 16:03 2926

Ja hvordan gikk det med krakkegutta i 2021. Krakkulf, Rockall etc ????
Slettet bruker
02.01.2022 kl 17:21 2931

Jeg har sikra flere flotte gevinster i 2021, og faktisk vært ute av børsene de periodene det har vært flatt eller gått ned, og det er jeg fornøyd med. Det er for 2022 jeg har spådd krakk, ikke for 2021. I det tidsbildet jeg har, med all overprisingen og alle røde flagg, så kommer siste halvdel av februar fint inn. Ja, jeg syns det, at det kan passe fint som en start på et større krakk. Jeg ser ikke negativt på det, men som en kjempestor mulighet, og jeg må ikke eie verdipapirer fortløpende for å ha et tettere forhold til børsene. Herfra ser jeg ikke den helt store oppsiden, og det er da heller ikke særlig attraktivt å være fullstendig inne i markedene gitt den store potensielle nedsiden.

Stockageddon 22.02.2022..:)-
Slettet bruker
02.01.2022 kl 17:26 2934

"When this market has a reason to go down, it's going to go down so fast your head's going to spin."

kilde:
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/michael-burry-jeremy-grantham-predict-epic-stock-market-crash-warnings-2021-7

Fundamentene er allerede meget svake, men har klart seg med kraftig dop, og de har dermed klart å holde korthuset oppe kunstig lenge. Det har jeg tidlig tatt i betraktning når jeg har sett for meg ei passende tid for starten på en større nedtur tidlig i 2022.