Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Slettet bruker
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 255695

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.


Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
tuja
02.06.2021 kl 17:54 6955

Ikke glem at OPEC+ fortsatt har strupet 6-7 mill fat pr dag, som de slipper i markedet dersom etterspørselen øker. I tillegg kommer mest sannsynlig Iran også med 1mill fat ++, dersom det landes en avtale.
tuja
02.06.2021 kl 22:55 6863

https://www.wsj.com/articles/fed-plans-to-sell-13-7-billion-of-corporate-bonds-etfs-by-year-end-11622666400

The Federal Reserve will soon begin selling off the corporate bonds and exchange-traded funds it amassed last year through an emergency-lending vehicle set up to contain the Covid-19 pandemic’s economic fallout.

The vehicle, known as the Secondary Market Corporate Credit Facility, or SMCCF, held $5.21 billion of bonds from companies including Whirlpool Corp. , Walmart Inc. and Visa Inc. as of April 30. In addition, it held $8.56 billion of exchange-traded funds that hold corporate debt, such as the Vanguard Short-Term Corporate Bond ETF.

A Fed official said the sales should be completed by the end of this year. Net proceeds will be remitted to the Treasury Department.
Aksjeamatøren
03.06.2021 kl 00:19 6796

Som du selv sier "slipper ut i markedet dersom etterspørselen øker". Dem regulerer selvfølgelig produksjon etter forbruk. Ingen er tjent med lav oljepris.
Kratos
03.06.2021 kl 10:19 6635

Selvfølgelig vil noen aksjer klare seg bedre enn andre. Men se på trenden, hvordan er dette bærekraftig? Vi kommer ut av den verste krisen siden 2. verdenskrig og børsene globalt er på ATH med prising historisk som overgår dotcom-boblen. Det er på tide med en korreksjon og et 1-2 år langt bear marked. Vi må bare vente til FED innser de har mistet kontrollen.
Kratos
03.06.2021 kl 12:16 6642

Ikke overraskende faller børsen i dag, og dette er starten folkens. Ikke dumt å gå ut i dag, nær toppen i markedet. Lykke til.
Fjellheim
03.06.2021 kl 12:36 6623

Jeg tror også hele aksjemarkedet har toppet ut og velter over mot en kraftig nedgang.
Aldara
03.06.2021 kl 12:44 6609

Tok mine første OBX BEAR idag på 14,97!
Wish me Luck!
Kratos
03.06.2021 kl 12:49 6607

All cash her, kjøper bear etter arbeidsmarkedstallene som kommer i morgen. Tror det kan velte hele lasset.
Aksjeamatøren
03.06.2021 kl 12:50 6637

Prisingen på hovedindeksen er kanskje så høy grunnet 50 nye selskap med milliardprising er kommet til. Ser du på de store gigantene er ingen på ATH. Vi fikk en kjempedupp under covid, men de tallene anser jeg heller ikke som representative for rett prising. Duppen ned ble fort hentet inn igjen. Media har stor skyld i den ekstreme oppgangen med alle innleggene om at "alle bør kjøpe aksjer, alle tjener penger osv".

Største faren er vel nå som krisepakkene avvikles og selskap skal klare seg på egne bein. Det er her man vil se et skille mellom hvem som leverer underskudd og lever på lån og hvem som bygger opp kapital. Historien gjentar seg, men det som alltid står seirende igjen er de med cash, de vil fortsette å tjene cash i framtiden og ingen grunn til krack i slike selskap.

Se på oljesektoren er den fremdeles mellom 75 og 90% ned fra pre covid. Jeg tror denne også vil få en reprising før eventuelt krack.

Å si koreksjonen har startet når børsen synker -0,4% etter ATH blir tullete. 3 dagers oppgang følges som regel av en liten nedgang. Børsen går i bølger og trenden er fremdeles opp. Kan minne om to dagene i mai hvor den falt -2% daglig to dager på rad og fortsatte mot ATH like etter.
Fjellheim
03.06.2021 kl 13:23 6628

Det er vel ingen som mener at korreksjonen har begynt fordi børsen synker litt i dag. Det er helhetsbilde i markedet som for meg sier ganske tydelig at vi skal ned. Men alle må gjøre sine egne valg. Denne tråden er i alle fall en viktig påminner om å være litt forsiktige - at nye store korreksjoner og krakk kommer. Jeg tror vi har toppet ut og velter over. Tiden vil vise :)
KalleAnka123
03.06.2021 kl 13:40 6611

Jeg har kun Magseis, Shelf og Softox. Alle er underpriset deluxe. Så håper krakket kommer etter at de kommer til mer riktige priser først.
tuja
03.06.2021 kl 13:43 6611

Oljesektoren ned 60-70% fortsatt? Hva med prisingen av store selskaper som Equinor og Aker BP. Er da ikke langt unna ATH. Equinor er nå tilbake til prisingen som var pre pandemien på over 600 milliarder kr. Så mye innen oljerelatert har hentet inn hele fallet.
Zohan
03.06.2021 kl 15:04 6622

Her er en artikkel som kan gi flere noe å tenke på. Har selv gått i 70% cash nå, men holder to aksjer jeg ikke helt klarer å selge meg ut av enda.

https://www.reuters.com/breakingviews/chancellor-this-time-isnt-different-scarier-2021-06-03/
Aksjeamatøren
03.06.2021 kl 15:45 6624

Oljeprisen er også tilbake. Småselskapene har enda ikke hentet seg inn noe særlig, vi får se jeg tror på ytterlige økning i oljeprisen og den blomstrende optimismen av folk i gjenåpning vil trumpfe over frykten. Mener derfor det er litt tidlig og kaste kortene og sitte i cash enda. Leste om noen som allerede i april snakket om 90% cash, lurer på hvordan han har tjent penger siste mnd. Tror vi skal ytterlige opp nå som oljesektoren skal kobles på før den korreksjonen dere drømmer om inntreffer. Tiden vil vise, men vektet meg opp i olje. Snart skriver media litt og folk kaster seg over de nå forhatte miljøsyndende oljeaksjene.

Kratos
03.06.2021 kl 16:54 6563

Det handler om risikohåndtering og den vil være ulik for alle. Om man er 90% cash siden april så har man i allefall ikke tapt penger - mens markedet stort sett har gått sidelengs med unntak av de siste ukene. Men; man ser tegn overalt på at boblen begynner å sprekke. Se på Bitcoin. Det er bare et tidsspørsmål før det smitter over på aksjer.
Slettet bruker
04.06.2021 kl 09:19 6371

Det er et mirakel. Børsene turer oppover, og det vil vare evig...

https://www.youtube.com/watch?v=qw-yn2RLcu0

God helg..:)-
tuja
04.06.2021 kl 16:42 6274

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/06/04/7684472/investeringssjef-du-ma-velge-veldig-veldig-forsiktig?internal_source=sistenytt

Agati mener en korreksjon er på overtid.

– Hvis du ser på historisk analyse og data er vi langt på overtid for en større korreksjon. Sist gang vi så det på S&P 500 var tilbake i september i fjor.

Reddit-advarsel

Forvalteren ser også en nedtur for Reddit-hæren over sommeren.

– Dette er en vennlig påminnelse om at markedene har blitt kjørt opp av statsstøtte og stimulus. Jeg tror spillet vil endres i september, sier Agati.
omans
04.06.2021 kl 21:13 6185

Hvem er det han og likesinnede henvender seg til egentlig?
Paul Harper i DNB mente vel noe sånt allerede før nyttår.
Jeg tror alle, alle, som har vært med lengre enn f.eks. ett år, vet at det kommer korreksjoner naturlig, men det er ikke alle som har vært med på MeltUp, slik som f.eks dot.com, Poenget der, er at prisinga går helt av skaftet, prisinga settes til side og det er "den nye tida" som rår. Når siste pessimist har blitt optimist nærmer det seg peak, men etter f.eks. innlegg på denne tråden å dømme er det et stykke frem dit.

Fortsatt er det en global eller felles hendelse som ofte utløser en negativ spiral. Det korrigerer ikke alene pga at prisinga har blitt høy, eller over historisk snitt.

Ser en på sykliske aksjer/blue chip så er de ikke så mye over ath, eller de er under ath.
Vekstselskaper sliter, slik som Nel og andre grønne "luftslott/fremtids drømmer"
Små og mellomstore selskaper er mange lavt i kurs. F.eks mange mindre olje/energi selskaper.
Eks Archer 5 kroner, Mseis 3-4 kroner, de har vært hhv på 17-18 og 20 kroner siste 5 år.
Redigert 04.06.2021 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
05.06.2021 kl 23:43 5892

Mange vekstaksjer er fortsatt godt opp siste året og det er et kollosalt momentum i mange verdiaksjer. Se på US finans ved Bank Of America og JPM og SR Bank og SMN Bank her hjemme. Nydelige chart. Og Equinor ligger ann til å teste 200 kr i juni selv om det er et stykke opp til ATH. Kanskje ser man Oslo Børs i 1300 poeng til høsten?

Jeg liker utvikling både på verdi og vekst aksjer. Bankinnskudd gir 0,3% rente pr år og da velger mange aksjer og fond.

Børsene er veldig stabile og OSEBX chartet har steget nokså jamt og trutt siste året.

Jeg liker det jeg har observert og observerer når det gjelder verdensøkonomien. Vi er midt i åpningen og det kan bare gå en vei. Bullmarkedet er langtfra over. Tror vi kan får en større korreksjon i 2025, men det er heldigvis lenge til.

Slettet bruker
07.06.2021 kl 01:12 5598

Har ingen tro på en stjernesmell. Inflasjon er da helt ok for å få kontroll i markedene så det tåler vi enda litt til av.
Slettet bruker
10.06.2021 kl 14:14 5010

Det vil vel bli mye snakke-ti-snakk, og etter hvert så kommer nok et krakke-ti-krakk...

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/06/10/7687189/finansco-forvalter-alt-er-hoyt-priset
Slettet bruker
10.06.2021 kl 14:18 4994

Årets eller neste års vinnersektor blir kanskje... cash...

:) Kyss & klem :)
Redigert 10.06.2021 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Hugoil
10.06.2021 kl 14:30 4968

I DAG er det en SELG ALT dag.
På gode kursen før alle andre skal selge i morgen og neste uke.

Vi har 2 ting. Enten snubler puppeten Biden, eller så oppdager folk at dette...:

"ESB holder renten uendret
Den europeiske sentralbank holder styringsrenten uendret på 0,0 prosent. Samtidig opprettholdes en høy takt i PEPP-kjøpene."

....betyr KRISE og sterkt feilpriset risiko maskert med fjorårets ko9rona-rentenedsettelser og pengetrykking som det da redde3nde FUKTIGE ULLTEPPE.
Redigert 10.06.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Hugoil
10.06.2021 kl 14:45 4929

Dette er en malplassert artikkel (overskrift og ingress) og journalisten vet det ikke selv:
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/06/10/7687157/kunne-hindret-nullrente

Det var ikke derfor Norges sentralbankssjef kuttet renten. Det gjorde de I SOLIDARITET med det skakk-kjørte EU - som ikke ville tåle bevegelse i retning reell risikoprising.

Og det er grunnen til at FED kuttet renten i fjor vår også - for å UNNGÅ DEN GRYENDE SENTRALBANKKRISEN, ikke for å motvirke korona-furora. Det så vi jo etter 1/2 dag ikke hadde virkning for korona-krakket (men virket for å unngå rentespike på 17 trillioner EURO-lån med negativ rente, som ikke ville tålt å eng gang komme opp i null).
--ø-

En annen jour skrev i går:
"Markedene verden over er på bedringens vei, ........"
Det blir litt som John Kerry som sier at det er feil det folk tror at green economy somewhat impact companies negatively.


Kommer det noe tall i dag i US?
Volatiliteten kan forventes større etter at FED har gått fra ukentlig rapportering til månedlig. Dette er oppsiktsvekkende og maskering. Mest trolig for ikke å vise kortene sine like mye og ta gevinster i tide. Penger brukt, skal ikke være penger tapt...

I "vanskelige" tider, trengs ekstra fleksibilitet. De spør ikke etter den, men tar den.


https://youtu.be/aZbmTa_PSDU
Redigert 10.06.2021 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
10.06.2021 kl 21:37 4734

Har ikke vært særlig røde dager i det siste. I dag også bare -0,15% ned. I morra får en haug feriepengene sine som kanskje vil få positiv innvirkning igjen.

Hva legger dere i krack, hvor langt ned skal vi ifølge dere her inne? En korreksjon ned hadde vært fint så får jeg fylt på mere til neste ath. Tror selv sommere kan bli ørkenvandring og korrigere nedover til kanskje 1000. Sommermånedene er ofte lavt volum og lett å styre kurs. Mot høsten går vi igjen oppover med en kjempe oljerekyl og nye ath på børsen.
Hugoil
10.06.2021 kl 23:15 4636

1055 før opp for en høyre skulder juli inn i andre uke aug.,
så 950 kanskje 880 før opp for en høyre skulder
som med en værre epedemi kaldere vinter 2021-22 avgis som drøyt 2-årig HS med halslinje et sted fra 780-850.
Hydrogen busser fryser, vindmøller også. Det høyereliggende polare ver-kalotten er brutt og kalde jetstrømmer kommer lengre sør.
Noen dunker bensin og en Toyata er gull verdt.

https://www.investtech.com/se/market.php?CompanyID=100001&product=6

Stigende bunnlinje RSI fra mars 2020 er til for å brytes, mens knapt halvparten så lang fallende topplinje overtar føringen.

--

Det primes for cyber security/attack, traceable digitale valutaer/mer effektiv skattelegging/reduksjon av svart øk. og reduksjon i pengemengde/inflasjon/inndragning av likviditet med aksjefall som metode. Hvordan fikk ellers investeringsbankene tidenes beste resultater i kjølvannet av korona-furora?

Interessant å se at det er den banken som ligger værst an (DB) som er den som varsler størst fare.


Leviathan sliter.

- 40%
Redigert 11.06.2021 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
Hugoil
11.06.2021 kl 11:29 4471

UKE:

Siden mars2020 så har OSEBX formert 12 BEARISH HARAMI og 2 BEARISH ENGULFING i ukechartet (totalt 64 uker, mao. knapt 1/4 av ukene er det formert sterkt salgssignal, mens markedet har valgt å stige videre i "6 av 7 tilfeller", bruker hermetegn siden brøken ikker er med samme nevner som den forannevnte).

Bare 4 av haramiene ble avgitt og kun 2 av disse fikk nevneverdig utslag. Ingen av engulfene ble avgitt.
Det siste BEARISH HARAMIet blir formert ved stengetid i dag.

https://www.tradingview.com/x/lkl7QLeZ/
Redigert 11.06.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Aldara
11.06.2021 kl 11:39 4472

Ja ja engang må det lykkes!
Hvordan fungerer norskbulls ? Er de til å stole på..?
Hugoil
11.06.2021 kl 11:48 4470

MÅNED:

Det er formert 3 BEARISH DOJI (4 hvis vi inkluderer det mest trolige ved utgangen av inneværende juni.
1 av disse 3 ble avgitt og fikk utslag (US valgkamp innspurt), (de 2 siste av disse 3, er mer presist bearish haramier, hvor haramien/babyen er en doji).

https://www.tradingview.com/x/p6XfsrST/

--

The price was worth it.
https://youtu.be/FbIX1CP9qr4
Redigert 11.06.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
11.06.2021 kl 12:37 4436

Så lenge USA børsene er så sterke fundamentalt og teknisk så kommer det ingen stor korreksjon. Verdt å legge merke til at Brent lå i 16 $ for et drøyt år siden og handles handles nå for 72$ og på denne veien opp har det vært svært få bearsignaler. Dette er et svært sterkt bullmarket vi er inne i og alt ligger til rette for at det skal vare svært lenge.

VIX trader stabilt nå like i underkant av 16, vi var vel nærmere 100 i fjor. Og lave renter er aldri feil for aksjemarkedet når alternative investeringer gir omtrent null avkastning?

Mvh
JP ( som fortsatt er stålbull)
Slettet bruker
15.06.2021 kl 23:03 4126

Nedtrapping i horisonten..?

https://e24.no/boers-og-finans/i/2dEy1R/nedgang-paa-wall-street-dagen-foer-viktig-sentralbankmoete

Krydder for den mørke årstida…
aksjejonas
15.06.2021 kl 23:40 4050

Det er når den siste pessimist har blitt optimist, at krakket kommer. Og der er vi nå. Ingen ser en eneste sky på himmelen, og alt skal fortsette oppover i det uendelige. Ingen tenker på den kommende inflasjonen som lurer i det nære, med påfølgende rentehevinger. Og aksjer som er priset beyond reason. Fullstendig galskap. OSE ned 0,87% i dag, selv om olja steg. Et tegn på at noe er i gjære...?
Slettet bruker
17.06.2021 kl 11:23 3784

Sant. Det er så mange som er positive eksperter på det meste av aksjer i et bullmarked, men hva med tida framover..? Vil det bli flatt med gradvis nedgang før det virkelig trekker ned..? Mange har putta riktig mye i aksjer og fond, og i mye annet, og flere av disse er en hel del belånt. Noen måneder med økt slitasje på nervene, og så kommer det et kraftig nedtrekk på børsene... Da tror jeg det blir lett å kaste kortene for mange, og noen vil bli tvunget til det også.

Men nei da ja da så... Time will show...

Jeg vil utnytte et krakk som jeg forventer kommer med ikke så alt for mye tid til hjelp. Det kan komme uten en helt spesifikk negativ hendelse når alt er prisa slik det er nå, men om det kommer en slik hendelse på toppen av alt, da... Større militær konflikt øst i Asia eller hva det nå måtte være som jeg ikke aner noe som helst om...

Dagens innenriks om rentehevinger:
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/06/17/7690776/norges-bank-det-blir-septemberheving

Det er i kriser at formuer virkelig tapes og skapes.
Redigert 17.06.2021 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Hugoil
18.06.2021 kl 00:00 3640

Har ikke lest artikkelen https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/06/17/7690171/ga-gass-og-bremset-samtidig
men se kommentaren ovenfor.

konkelimonke

--

Er Telenor kjedelig?
HS+Kile ned?
https://www.tradingview.com/x/hxQVnfNV/

--

Får denne uken avgitt (forrige ukes formerte) uke BEAR HARAMI for OSEBX.
Redigert 18.06.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2021 kl 21:13 3346

Bound to pop:

https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-economys-next-crisis-massive-asset-price-bubble-188161

Jeg tenker hva jeg kan få ut av en ny krise, og at risken ved å være inne nå er større ift. rewarden. I mars i fjor var det stygt og mørkt, men da kjøpte jeg mye. Da tenkte jeg at risken var mye mindre og rewarden mye større. Det viste seg jo å bli rett, men slik tenkte jo mange, så det gjør meg ikke til et geni da, he-he…

Men det med boble igjen… CLOs…

https://zerocap.com/the-clo-bubble/

Verdt å lese om…
Redigert 20.06.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2021 kl 07:44 3004

Finans-Pesta banker på... Se for dere den Kittelsen-tegningen...

Det er kort vei fra det hyggelige til det uhyggelige på børsen, og de som tilsynelatende hadde gifta seg med enkelte aksjer blir nok blant de første som selger unna, eller..? Ville ikke det vært typisk, at kapteinen på skuta blir den første til å hoppe i redningsbåtene, den første til å selge unna..? Ha-ha... Jeg ble ikke født i går, og du er ikke mora mi.
Hugoil
30.06.2021 kl 19:33 2525

DAG:
https://www.tradingview.com/x/Jg8mslBd
Det ble i dag avgitt et salgssignal Bearish Engulfing på OSEBX.
Alt annet enn en vei er manipulering. FED up?

UKE
https://www.tradingview.com/x/6s8DJjG2/
Uken ser ut for å avslutte med formert Bearish Harami.
Dermed avsluttes uke nmed et rødt candlestick og
det avgitte Bearish Harami/Doji ved utgangen av ikke forrige uke, men den før der igjen - vil fortsatt stå som avgitt.
Dermed står OSEBX i neste uke i fare for å få avgitt 2 omtrent fortløpende salgssignaler. Spøker for salgssignal Dobbel Topp.
https://www.tradingview.com/x/6s8DJjG2/

MÅNED:
https://www.tradingview.com/x/8ZpVno74/
Nærmere formert salgssignal Bearish Three Gaps Up er det vanskelig å komme for en indeks.

Ser visse kracktion ifm. USAs nasjonaldag 4. juli.
Redigert 30.06.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare