Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.

Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Hvis eneste alternativet til resesjon er ikke resesjon trenger en ikke engasjere mange hjernecellene for å komme til at det er 50% sjanse for resesjon.

mvh
Rockall
14.06.2022 kl 12:41 3042

"Det hele begynner å ligne på en systemkrise." Ja, og faren for at det slår inn en systemkrise må vel ikke komme overraskende på noen nå..?

https://www.dn.no/bors/dn-aksjer/fantasyfond/fed/sjefokonom-om-borsuroen-det-hele-begynner-a-ligne-pa-en-systemkrise/2-1-1237170

Alle har hatt uventa god tid på å komme seg helt ut eller lette eksponeringen sin på enda høyere børser enn de vi ser per i dag. Ser for meg at det blir dårlig stemning både senere i sommer og i høst, men at vi kanskje får bunnkjenning ila. høsten.

At det finnes to mulige utfall, betyr ikke at det er 50% sannsynlighet for hver :)

I min analyse er det det.
Jepp, jeg er også en ekspert, hvis det skulle være noe som helst tvil om det.

mvh
Whatnow
14.06.2022 kl 13:22 3020

Tror vi kan unngå stort aksjeras om de holder renta lav og får igang pengeprinterne sine igjen over dammen. Kommer vertfall til å gjøre noe om vi får et fall på rundt 40 %, de risikerer nok ikke at hele systemet går i frys.

Da burde du satse noen tusenlapper på at Wales vinner fotball-VM. Det er 50% sjanse for at det skjer.

Det kommer helt an på hvilke variabler du legger til grunn - om du kun tar utgangspunkt i at det er 2 fotball lag og at alt ellers er likt mellom disse 2 så blir det rett, men alt ellers er jo aldri likt mellom 2 forskjellige fotball lag og således vil det heller aldri være en ren 50/50 sjanse for hvem som vinner - dette reality innspillet må ikke forveksles med kverulering, men det det faktisk er - pure facts - verken mer eller mindre. Trodde nå du med matematikk på universitets nivå tok i bruk sannsynlighetsberegning og ikke brukte den enkle mann i gata varianten ... ;)
Redigert 14.06.2022 kl 14:20 Du må logge inn for å svare

:) Det er to utfall. Wales blir verdensmester eller Wales blir ikke verdensmester. Akkurat som at det enten blir resesjon eller ikke resesjon.

Ja, MEN som du svarte Stokk Dum over:

"At det finnes to mulige utfall, betyr ikke at det er 50% sannsynlighet for hver"

Gjelder jo også dette - ergo så er det ikke en reell ren 50/50 sjanse for hvem som blir verdensmester i fotball, ei heller om det blir resesjon ... ;)
Redigert 14.06.2022 kl 14:26 Du må logge inn for å svare

Det var sannsynlighetsberegning som lå til grunn for min analyse.

mvh
Stokk Dum - som også tilfeldigvis er en enkel mann i gata

Vi får litt fart i sakene :)

"Markedet venter trippel renteheving etter «lekkasje»
Forventningene har økt i markedet og blant økonomer til at den amerikanske sentralbanken vil øke renten med 0,75 prosentpoeng onsdag."

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/ALKXmq/markedet-venter-trippel-renteheving-etter-lekkasje

Dr_Eval
14.06.2022 kl 17:39 2827

Danske bank sier i et intervju med Tv2 at resesjonen i USA starter (om det blir resesjon) tidligst i q2 2023 (april-juni). Aksjemarkedet har ved tidligere resesjoner reagert et år senere (q2 2024) med en nedgang på 40-65% i løpet av det påfølgende året (til q2 2025). Det utelukker ikke at børsene kan ha gode tider helt til april-juni 2024 før krakket kommer. Lite hensiktsmessig er det ihvertfall å selge nå med en plan om å komme inn igjen i 2025, for det er mange aksjer som kommer til å være dyrere om 3 år uansett hvordan man snur og vender på det.

Det blir imponerende om børsene finner indre mot til å ha gode tider til 2023/2024 med tanke på det som skjer i verden.
Dr_Eval
14.06.2022 kl 18:05 2771

Jeg tror det vil påvirke børsene forskjellig og at f.eks verdi-/råvaretunge Oslo Børs vil korrelere mindre og mindre med Nasdaq i USA fremover. Nedgangen på Nasdaq kan gjerne for min del fortsette noen kvartaler til før det snur, med luftige selskaper som prises 100-1000x pe, men jeg ser mindre og mindre grunn til at solide selskaper her i Norge skal bli mye billigere av den grunn. Hvis matematikken får bestemme vil selskaper som tjener på inflasjonen fortsette å stige i verdi.

Resesjon er her allerede - det får vi bekreftet i morgen kl 20:00. Når det kommer til mild vs sterk så heller nok denne mot den sterke varianten noe vi vil se av den massive trippel hevingen på 75 basispunkter fremover (noe som ikke er gjort siden 1994) hvor realrente løftestimatet er hevet fra 1-1,5% til 2-2,5% for inneværende år - det utgjør en betydelig forskjell og beskriver godt hvilken type resesjon man tror vi har med å gjøre ....

Hvordan kan du vite at resesjonen er her allerede? Det vet vi ikke før om mange måneder. Rentemøtet i morgen vil ikke kunne si noe om dette. Selv de som er ganske sikre på at det blir en resesjon heller til at det ikke kommer i 2022, men i 2023.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/06/13/flere-okonomer-tror-pa-resesjon-i-usa/
Redigert 15.06.2022 kl 00:27 Du må logge inn for å svare

La oss snu dett på hodet - hvordan kan du vite at den ikke er her? Om den ikke var her så behøvde man jo ikke sette i gang så massive tiltak for om det var noe som kanskje kom senere så ville man hatt en viss kontroll noe de ikke har i dag legger vi tiltaka til grunn - så ja, om den ikke har slått til riktig ennå med full kraft (krymping av økonomien over 2 sammenhengende kvartaler eller 6mdr) så kan vi nok trygt si at førløperen er her ...;)

Den amerikanske økonomien krympet i første kvartal - det er knappe 14 dager igjen av 2-re kvartal og viser den også nedgang så er resesjonen et faktum ... ;)

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2022/04/28/7857508/usas-okonomi-krympet-uventet
Redigert 15.06.2022 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
freetexx
15.06.2022 kl 06:52 2528

Dere klarer jo faen ikke å bli enige om vi er i resisjon eller ei, men sitter å regner på verdien av et IT selskap 10år frem i tid. Herregud for en komedie og frykt drevet filosofi. Rart at 90% taper penger? Dere kjøper jo på topper og selger når det er frykt. Vær langsiktig og kjøp aksjer hver eneste jævlige uke det er blod i gatene også selger du når markedet blomstrer. Da kanskje dere ser en økning i konfirmasjonspengene deres

Det er du som var skråsikker, ikke jeg. Ingen vet om det er resesjon før vi faktisk ser det andre kvartalet på rad med negativ vekst. Det er ikke en evt resesjon som gjør at FED setter opp renta, det er motsatt. Resesjon er en mulig negativ konsekvens av at de må sette opp renta på grunn av galopperende inflasjon. I en resesjon pleier man å sette NED renta for å få fart på økonomien. Nå må FED velge mellom flere onder, og da kan resesjon bli ett av de mindre ondene de må akseptere for å få kontroll på inflasjonen. MEN, det er ingen automatikk i at rentehevninger må føre til resesjon. Derfor er det mange som fortsatt tror (eller håper) på en myk landing som bare får veksten ned, men ikke fører til negativ vekst. Jeg aner ikke om de klarer det, og er vel ikke veldig optimistisk. Mitt hovedpoeng er at de som er skråsikre den ene eller andre veien nok gjetter mer enn at de vet.

Vi vet først ikke at USA er i resesjon før uti september når 2kv BNP tallene for USA kommer. Men 1kv tallene som kom i mai viste nedgang i BNP for 1kv 2022. 1kv 2022 var rentene veldig lave slik at det burde ikke være noe nedgang da. Det betyr at det er de stigende prisene og lønningene og manglende arbeidskraft som er utslagsfivende for dette fallet i økonomisk aktivitet. Når man da skal øke renten videre så vil man mest sannsynlig forsterke denne spiralen inntil det punktet at folk mister jobbene sine.

Folk bør google tall i USA rundt konkurser og gjeld etter pandemien. Mange som har måtte stenge døren i vinter fordi de har kommet ut av pandemien med for mye gjeld. Itillegg er det mange historier nå med folk som har tapt store summer (og ja pensjoner) på aksjespekulasjon og krypto.

Sprer dette seg til boligmarkedet blir det virkelig krise.

Høsten 2022 blir enda verre enn det vi ser nå (kan være vi går inn i 2023 før det smeller som verst). Dette blir finanskrisen 2.0. Det blir nok ikke like ille som da, men det vil svi. Vi i Norge dog vil unnslippe og maks oppleve 1 kvartal med fallende boligpriser.

USA og EU kan ikke ha høye renter for lenge. Det er ønskelig nå å øke renten til det punktet det kommer en resesjon slik at renten kan settes ned igjen.

Problemstillingen her er at dette forsvinner ikke med det første fordi det er stigende råvarepriser og energipriser i bunn som gjør at inflasjonen slår så kraftig ut. Det må investeres mer i økt kapasitet for å få ned prisene.

Men nei, vi vet ikke, enda at dette blir virkeligheten. Og vi er ikke i resesjon enda. Men resesjon ser ut til å bli resultatet, mest sannsynlig, pga fallet i første kvartal. Hadde økonomien vært sterk så hadde den taklet de økende prisene i første kvartal og hatt økonomiske vekst likevel. Men det gjorde den ikke. Derfor vil økende renter med sannsynlig føre til fall i 2kv også. Og da har vi resesjon. Også må nok USA ha det silk i noen kvartal før de kan røre renten for å få ned inflasjonen.

Men heng fast. De gode tidene vil komme tilbake og jeg tror verden går inn i en veldig lang periode der normalrenten er under 5%.

FEDs renteoppganger hadde ikke kommet i gang ennå, men rentemarkedet hadde allerede priset inn det de da trodde skulle komme. I ettertid har forventningene til renteoppganger økt ytterligere og ytterligere er priset inn. Så det er ikke nødvendigvis når FED faktisk hever renten som påvirker mest, men når markedet priser det inn. FED har brukt lang tid på å advare om at de vil heve kraftig for å få markedet til å gjøre jobben. Likevel har de nok ikke vært tilstrekkelig aggressive, og faktisk ser det nå ut som det er markedet som leder FED og ikke motsatt. Derfor er det også mulig det blir 75 punkter i kveld, selv om FED nesten utelukket det for kort tid siden.

Vi får håpe på at det blir økt med 75 basis punkter om det er det som skal til som ekspertene mener - bedre det enn at de kun hever med 50 basis punkter og markedet blir usikre på om det er nok og dermed negative ...
Badgirl
15.06.2022 kl 21:34 2161

Nå blir det spennende fremover 😉 Blir dette et vendepunkt hvor de som sitter på gjerde blir redde for å stå på perrongen når toget går? Eller er det bare et blaff 🤔 Fikk kjøpt Bitcoin XBT i dag til en hyggelig pris og holder dette seg så blir det en ok dag i morgen 😊 Håper selvfølgelig også at SCH kommer seg ut av hengemyra for makan til sirup 😏
Tm3P
15.06.2022 kl 21:48 2153

Tror ikke det langsiktige vendepunktet kommer så tidlig. Solgte amazon og netflix begge med en fin 5% gevinst på to dager og venter på en ny bunn senere i sommer.
Kalle777
15.06.2022 kl 21:59 2114

Markedet kommer til å bli ekstremt volatilt frem mot Juli da vi får vite om trippel-renteheving gir effekt, men dette er uansett et utrolig bra grep fra fed som allerede var priset inn. Vi er fortsatt inne i en nedadgående trend men mye mulig nasdaq og krypto får en liten opptur før vi igjen bryter mot en bunn som nærmer seg siste bølgen ned.
Redigert 15.06.2022 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Badgirl
15.06.2022 kl 22:37 2017

Hva hvis rentehevingen gir effekt og inflasjon får en nedadgående trend? Parallelt med dette så er det faktisk mulig at Ukraina og Russland kryper frem til forhandlingsbordet. Da er det mange som må hoppe på toget i fart. Det er helt riktig at den nedadgående spiralen er i gang. Men man må ha to tanker i hode samtidig 🙃 De som sørger for store overskrifter om krakk og at bunnen ikke er nådd +++ Er sleipe nisser som har trukket ut kapitalen og vil skremme oss dødelige til å selge så de kan tjene penger i begge ender. Flere innrømmer at de solgte høsten 2021 og selvfølgelig vil de ha FirstPrice på aksjer. Jeg håper de bommer kraftig og taper stort på sine shortposisjoner eller må kjøpe tilbake til blodpris 😉 Et eksempel som jeg har dratt opp før: PGS skal ned til 1 kr BANG så sto den i 8 kr da var det plutselig kjøøøp 🤣🤣
Redigert 15.06.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Kalle777
15.06.2022 kl 23:16 1960

Dersom rentehevingen gir effekt og inflasjonen forsiktig begynner å gå ned så er ikke krisen over fordi hele prosessen ved å stabilisere økonomien tar laaaaaang tid.

Om vi ser for oss scenario der rentehevingen gir effekt allerede i Juli så vil det være en katastrofe om vi på nytt får en vedvarende rekyl, og det er fordi pengeforbruket og etterspørselen må ned over en lengre periode, og det vil nok ta noen år før vi er tilbake til normalen.

Når inflasjonen begynner å roe seg så starter selve prosessen mot en stabil økonomi hvor kjøpekraften må ned og arbeidsledigheten gradvis justerer seg opp. I denne perioden (kanskje i et par år) så får vi et marked som sover.
Redigert 15.06.2022 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Badgirl
16.06.2022 kl 05:55 1808

Tar tid det skjønner jeg også, men selv om energi og råvareaksjer har holdt seg godt til nå så er det faktisk mange aksjer også i tunge solide selskaper som har falt 50-80% så du skal ikke se bort i fra at man i det segmentet kan få rally 😉
Kalle777
16.06.2022 kl 07:35 1727

Men du må ta høyde for at sentralbankene nå jobber mot et langsiktig rentenivå som vi kan leve med, og i denne perioden hvor det strammes kraftig inn så tvinges samfunnet inn i en nedskalering av levestandarden. De sektorene som har fått gjennomgå er helt avhengig av et sultent marked hvor det prises etter hva som forventes, problemet er at årsresultatene kommer til å vise at selskapene ikke klarer å leve opp til forventningene, og dette vil ta tid å bygge opp.
Badgirl
16.06.2022 kl 07:53 1677

Det er det vi er uenig i jeg tror markedet har priset inn mye eder og galle. Mange som ventet et fall i US i går men det motsatte skjedde . Ingen av oss som sitter med fasiten så vi får bare vente å se 😊

det fallet borti USA kan komme i dag. US Futures er klart ned nå.
Badgirl
16.06.2022 kl 11:21 1533

Ser ikke lyst ut nei 😉

Dager hvor futures faller kraftig basert på nyheter i Asia eller Europa er spennende, for ofte tolker det amerikanske markedet dette helt annerledes. Gambler på at det skjer i dag, og kjøper amerikanske aksjer pretrade som er ned 4-5% fra i går.
tuja
16.06.2022 kl 11:55 1500

Knallrøde futter:

DJIA F 30,079 -572 -1.87%
S&P F 3,704.75 -88.75 -2.34%
NASDAQ F 11,301.75 -327.25 -2.81%

Fram til kl 6 i dag var futures godt over stengning i går, før fallet begynte. Det er ikke amerikanske investorer som har handlet den ned og jeg tror de bryr seg langt mer om hva de fikk høre fra FED i går enn hva den sveitsiske sentralbanken gjorde i dag, så dette kan går like fort opp igjen som det gikk ned. Blir en spennende dag.
Badgirl
16.06.2022 kl 12:02 1550

Minner også om at jeg sitter i SCH så merker ikke andre fall da denne aksjen har falt i 10 av 10 dager 🙄
Badgirl
16.06.2022 kl 12:04 1549

Blir kanskje noen US på meg i dag også. Spørsmål Fattig, hvilken plattform bruker du for Pretrade?

Jeg handler gjennom Pareto. Tror de er de eneste i Norge som tilbyr handel pretrade. I noen aksjer er det mulig å handle pretrade også gjennom CFDs i IG.
Badgirl
16.06.2022 kl 12:23 1597

Takker 👍 Har Nordnet så kan nok ikke være med på den 😉