Hva forventer dere i 1Q i morgen?

Mado
NEL 03.05.2021 kl 09:24 5809

Det er 10 meglere anbefaler kjøp, 3 hold og 2 til selg. Sbanken kom med ny kjøpe anbefaling i dag.
Seriøs
03.05.2021 kl 09:34 3952

Forventer vel ikke noe annet enn mer minus og ny emisjon kan komme
Hemsen
03.05.2021 kl 09:37 3969

Løkke varslet i januar store underskudd lang tid fremover, så det må ikke komme som noen overraskelse eller skuffelse for noen. Det som er interessant er fremtidig guiding og nye store ordre.

Jeg forventer heller ikke noe annet enn mer underskudd, men hvorfor produserer de med underskudd. Man kan forstå at underskudd i begynnelsen er nødvendig hvis man skal nå raskt ut til forbruker, hvis man har utviklingskostnader med produktet eller det på en eller annen måte må tas kostnader før inntektene kommer. Her er det jo ikke slik. NEL produserer fyllestasjoner og elektrolysører, de investerer i produksjonsutstyr, det er riktig, men det vil jo normalt balanseføres. Meg bekjent driver de ingen forskning (rotolyser er nedlagt), og det er ingen grunn til å tape penger.

Dessuten, når man har drevet med elektrolysører siden 1927 blir det vanskelig å påstå at man er i en oppstartsfase.
Wanker
03.05.2021 kl 15:50 3695

Jeg lurer jo litt på hvorfor skriver du så mye om NEL, når du (ut fra innleggene) ikke vet nok om bedriften?

Selvfølgelig har NEL R&D på mange områder. Noen prosjekter er offentlig kjent, og man finner info om man ønsker det.
Noen prosjekter er sammen med andre, noe holder de for seg selv, noen av disse aktivitetene er delvis støttet av ulike offentlige ordninger, mens de fleste kostnader tas av NEL

Og du vet godt at de ansetter en haug med mennesker for å være klar til de ordrene kommer, lønna har ihvertfall ikke noe med balansen å gjøre. Akkurat nå ligger disse stillingene ute:
Belgia - 2
Danmark - 2
Frankrike/Sveits - 1
Norge - 1
USA - 7

På Notodden skal det ansettes ca 30 mennesker i år. https://www.telen.no/ansetter-rundt-30-nye-pa-notodden-i-ar/s/5-75-455729
Da Erik Løkke-Øwre begynte på Notodden i 2018 jobbet det ca 30 mennesker der. De har ansatt 50 siden det, og vil ved utgangen av 2021 være ca 110.

Om NEL har bommet på noe rent timing-messig, så er det kanskje kapasiteten for fyllestasjonsproduksjon.. Men de er kanskje også delvis skyld i dette, Sandvika-affæren forsinket sikkert utviklingen med 6-12 måneder.
Sann
03.05.2021 kl 15:50 3688

Blir nok et fall imorgen og et minus på ca 1/2 milliard med tanke på urealisert tap i Nikola og Everfuel. De skulle benyttet anledningen nå på på å fylle på mer I Nikola til bunnpriser for denne skal nok kraftig opp snart . Nel vil nok slite med bunnlinjen i 2021 også men på sikt har jeg troen fortsatt. Ikke den aksjen jeg hiver meg på igjen nå men kanskje om 1 år eller 2. Noen analytikere spår den ned i 8kr men jeg tror heller den kan falle til mellom 10 og 15 i løpet av året. Imorgen tror jeg vi kun vil se et mindre fall og tipper 20.
Redigert 03.05.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Sørøya
03.05.2021 kl 16:19 3630

Mange røde tall.
Svakere ordreinngang enn forventet, men det går i rykk og napp som vi har sett tidligere. Verdiene på eierposten i Nikola og Everfuel må justeres ned. Dette er imidlertid ting som de fleste er klar over.
Selv er jeg mer spent på fremdriften på Herøya og evt planer om ytterligere kapasitesoppbygging.
Hvordan går det med fremdriften på diverse samarbeidsprosjekter som Glomfjord, Yara, Hybrit, Haldor Topsøe, Nikola utplassering av nye stasjoner, bussprosjektet,
California og USA generelt, Canada, Nederland, Sør Korea etc., Everfuel, Aibel, Woods, Kværner , Iberola, etc., etc. . De siste årene har Løkke kastet et utall baller opp i lufta og det er på tide at noen etterhvert lander. Aksjonærene har investert milliarder av kroner i NEL. Regner med at det er flere enn meg som etterhvert etterspør resultater av det mer håndfaste slaget. Vi ligger fremdeles og vaker nesten en krone ned i forhold til siste emisjonskurs.
Anywhere
03.05.2021 kl 16:41 3576

Regner med standard tap på drift på 50 øre pr omsatt krone.
Det er selvsagt fortsatt spinnvilt å prise dette over 5 kroner pr aksje....som også er spinnvilt om de ikke snarlig klarer å minke tapene slik at vi ser selve driftsmarginen kan krabbe over 0....
Sann
03.05.2021 kl 17:18 3504

Så typisk Nel å komme med ny melding dagen før kvartalsrapport. Denne gang om et utviklingssamarbeid med et solfirma. De pleier å ha noe bedre å komme med før de ventede og dårlige kvartalsrapportene. De klarte ikke denne gang å hoste opp noen konkrete kontrakter som noen ganger før. Men de måtte vel komme med noe i håp om å dempe nedgangen i morgen og påfølgende dager og med et minus på nesten en 1/2 milliard inkludert et urealisert tap på Nikola og Everduel. Rart at Nel så åpenbart blottlegger seg med det som har blitt en vane med nyheter før dårlige resultatrapporter. De undervurderer folks evne til å gjennomskue hensikten og timingen. De burde heller annonsert nyheter 1 uke før eller etter kvartalsrapporter. Ikke bra!
Olsenius
03.05.2021 kl 17:31 3465

Nel ASA: Receives purchase order for 2 MW PEM electrolyser
(Oslo, 3 May 2021) Nel Hydrogen Electrolyser, a division of Nel ASA (Nel,
OSE:NEL), received a purchase order for a 2 MW, fully containerized MC400
electrolyser from H2 Energy

"This is a new milestone achieved in the development of a commercial green
hydrogen infrastructure, clearly showing that hydrogen for heavy duty vehicles
is a reality today. We are proud that our compact PEM containerized solution has
been selected for this second site to supply the refueling stations network,"
says Raymond Schmid, VP Sales and Marketing EMEA, Nel Hydrogen Electrolyser.

The 2 MW PEM electrolyser is the second system to be delivered as part of the
green hydrogen infrastructure network that is currently supplying hydrogen to
the first 46 Hyundai trucks already operating in Switzerland and aiming to reach
a fleet of 1,600 by 2025. The system will be filling 350 barg trailers directly
at site to dispatch the hydrogen to the Hydrospider network in Switzerland.

H2 Energy is working together with various partners to establish a nation-wide
network of hydrogen stations and corresponding supply chain in Switzerland as
well as abroad. H2 Energy is focusing on producing only renewable energy-based
hydrogen to contribute to the decarbonization of various sectors.

ENDS

minus på flere 100 millioner som vanlig
Collo
03.05.2021 kl 17:32 3447

Ikke bra? Dette er glimrende nyhet. Hvis samarbeidet kan gi den billigste hydrogenproduksjonen så er det gull. NEL har blitt kritisert for å ikke alliere seg med sterke aktører. Det har de tilbakevist flere ganger denne våren. Strålende lederskap.
velkjent
03.05.2021 kl 17:38 3420

Hjelper ikke å ha den billigste hydrogenproduksjonen hvis den fremdeles er for dyr og det ikke er kunder som vil betale prisen. Å alliere seg med kraftprodusent basert på dyr solcelleenergi blir vel som når den halte leier den blinde.
Collo
03.05.2021 kl 17:54 3358

Dette er bare løse påstander. Frist solar er i ferd med å redusere kraftkostnadene med 11% bare det siste året. Dette er glimrende samarbeidspartner med NEL.

Helt fantastisk, ingen over eller ingen ved siden av. NEL viser langsiktig 💪 styrke for oss aksjonærer som har vært med siden tidenes morgen 📈
Redigert 03.05.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare

Meg bekjent har de ikke noen patenter eller større utviklingsprosjekter av nye produkter. Du får heller liste opp litt om hva de har på trappene.

Her er forresten en oversikt over hva analytikerene forventer.

https://e24.no/boers-og-finans/i/gWm7LL/seb-tror-nel-vil-ta-papirtap-paa-476-mill-i-nikola-og-everfuel

og jeg tror de får sånn ca rett, men at det ikke vil påvirke kursen noe særlig, siden de ikke har meldt om store kontrakter forrige kvartal, vel da kan ikke det forventes at det kom store kontrakter, og kursutvikling i selskapene de har aksjer i er kjent, og at de produserer med tap hver eneste dag er også viden kjent. Kanskje de har en plan for å få bedre betalt for sine produkter, det ville vært bra for kursen, og hvis det virker troverdig så avslutter jeg kanskje min short.

For å forklare hvor lave priser de får for sine produkter så fikk de inn 205 mill fra kunder i q4.
De brukte 150 mill på råvarer og 50 mill på avskrivinger. De hadde ingenting til å dekke hverken personalkostnader eller driftskostnader. Ingenting. Det er lite det, og personalkostnadene var 95 mill og driftskostnadene 80 mill. Og selskapet er priset til 34900 mill. Skjønner du hvor gale det er?
Redigert 03.05.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare

Ja, en ordre på 2MW er verdt mellom 10 og 24 mill, litt avhengig av utstyr, og de gidder som vanlig ikke oppgi kontraktsverdi. Denne kontrakten holder NEL aktiv i en ukes tid, og bidrar sikkert til økt tap. Ikke superimponert.
Sann
03.05.2021 kl 18:40 3205

Ja der kom det en ordre som vanlig før dårlige kvartals tall og helt etter den vanlige oppskriften for å dempe neste dags skuffelse.
Collo
03.05.2021 kl 19:42 3092

Ordren er positivt for NEL. Hundai er en av pionerene i hydrogenmarkedet. Det er slike som er viktige for transformasjon og disruptive endringer. Enda viktigere er samarbeidsavtalen med First Solar som sikrer raskere utrulling av hydrogen-teknologien: Nøkkelferdig løsninger med billigere hydrogen enn fossile løsninger. Den gir ingen kontrakt i dag eller i morgen. Men likevel ekstremt verdifull - den forsterker NELs posisjon som en stor og ytterst seriøs aktør på hydrogenkartet.
Redigert 03.05.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Collo
03.05.2021 kl 19:55 3050

Nylig har NEL sikret samarbeid med Haldor Topsoe for grønn ammoniakk og metanol, ingeniørselskapey Aibel og konsulentselskapet Wood for storskala prosjekter. Og nå sikter NEL inn mot billig strøm gjennom samarbeidet med First Solar. Glimrende strategiske samarbeidspartnere.
Redigert 03.05.2021 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
03.05.2021 kl 19:58 3037

Noen som har aksjer i Ballard power?
Redigert 03.05.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare

Ja, det mangler ikke på partnere, fra før har det vært annonsert Glomfjord, Yara, Hybrit, Haldor Topsøe, Nikola, bussprosjektet,
California og USA generelt, Canada, Nederland, Sør Korea etc., Everfuel, Aibel, Woods, Kværner, Iberola og nå altså First Solar.

Et slikt MC400 anlegg som de i dag fikk bestilling på består av 2 stk 40 fots containere, så det er i alle fall billig å sende til kunde.
Seriøs
04.05.2021 kl 08:35 2513

Havner NEL på 21 kr i dag tro?

Når får Norge hydrogenstasjoner over hele landet slik at det blir mulig å kjøpe seg en hydrogenbil ?
Redigert 04.05.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Seriøs
04.05.2021 kl 08:59 2349

Tror få blir å kjøpe hydrogenbil og derfor ikke marked for det. EL bil tar over der og dekker 90% av folks behov og nå kommer EL biler med rekkevidde på 60 mil og innen få år er det 100 mil på mange. Hydrogen kommer ikke før det. Ikke minst så er EL bil mye mer økonomisk da de fleste klarer seg med hjemme lading. På den annen side så har vi fossile biler som slipper ut begrenset med CO2 på nye energi effektive motorer.. Så hydrogen kan man ikke regne med på vei..
Alis
04.05.2021 kl 09:48 2166

Rekkevidde til elbiler blir redusert når det bli kaldt. Det skjer ikke med hydrogen biler. Man må ha biler man kan stole på. Hydrogen biler fylles på kort tid. Elbiler må du huske å sette på lading. Og så man vel også ha ladeutstyr hjemme. Jeg hadde besøk av noen som strekte ledninger gjennom katteluka for å få strøm.
Seriøs
04.05.2021 kl 10:03 2084

Hallo! Om du har 60 mil på tanken så dekker den iallefall 40 mil minimum ved minus og ved 100 mil om litt så dekker du 80 mil iallefall. Man kjører jo i all hovedsak ikke mer enn 10-20 mil pr dag som også er mye, så ser ikke problemet. Hydrogen er mye mer energi krevende og dyrt å kjøre med og ikke minst få stasjoner nå og må bygge ut et stort nettverk som tar tid da noen må ta regninga og risikoen..Så tror ikke hydrogen kommer på veien de første 10 årene. Mange store bilmerker satser også videre på fossilt som gjør veien ekstra lang for hydrogen..
Previse
04.05.2021 kl 10:05 2078

Deilig med X3 Bear i Nel i disse dager :)
disdude
04.05.2021 kl 10:10 2047

En hydrogenbil er jo bare en elbil med et lite batteri og en/flere hydrogentanker som energibærer i stedet for et stort batteri. Selvfølgelig vil også forbruket til en elbil øke når det er kaldt, og følgelig vil rekkevidden synke. Hydrogen som energibærer for persontransport er uansett et dødfødt prosjekt, er en vanvittig sløsing med høyverdig elektrisk energi.
Seriøs
04.05.2021 kl 10:18 2017

Helt enig og Ola Normann bryr seg mest om hvor rimelig det er å kjøre med..... Dvs at de velger EL bil så lenge det er incentiver og billig å kjøre med er det 100% og billig å vedlikeholde.. Hydrogen vil ikke bli billig å kjøre med og mange forbinder hydrogen med bomber som gjør stor skade og skal iallefall ikke inn i vår garasje..

Fossile biler er det beste på rekkevidde og nye motorer er så bra at det kan faktisk bli et nytt satsingsområdet igjen når el bilene mister sine incentiver,..
Seriøs
04.05.2021 kl 10:29 1969

En annen ting med NEL er at de ikke lever av kjernevirksomheten sin men av aksjekjøp noe som ikke er betryggende og at aksjonærer i NEl er en gjeng småsparere er heller ikke bra. Så mulig DNB igjen har fasiten på kursmål
Merik
04.05.2021 kl 10:48 1882

Hvor blir det av nel-likerene? Merkelig stille fra massen som har sett seg blind på denne aksjen. Begynner det snart å gå opp for hauserene at denne aksjen er en katastrofe? Tøm og røm!!
Sørøya
04.05.2021 kl 10:57 1820

Snart på tide å kjøpe?
Ca. 10% fall kan være litt i meste laget. Sannsynligvis en del stop loss og derpå følgende tvangssalg for noen. Det tar ofte noen dager før det roer seg. Skal man innløse Horten eller skal vi videre ned. Selv tror jeg videre fall er begrenset.
citius
04.05.2021 kl 11:01 1797


God støtte på 17,50

legge seg i sivet og vente
nima
04.05.2021 kl 11:02 1786

Er vel den mest overprisete aksjen på børsen etter mine tanker

NAS er vel kanskje enda mer overpriset, eller i alle fall i samme størrelsesorden.
Sørøya
04.05.2021 kl 11:12 1741

Skuffet over at Løkke ikke ga informasjon om fremdrift på igangværende prosjekter som Hybrit, Yara, Glomfjord, Nikola og andre.

Hvordann ska han ge info på framdrift i nikola når det er noll???

Jag kan ge info”; fullskalestation skulle varit levert april 2020 og er fortsatt ikke klar

Demostasjon som kom innan det funkar fortsatt ikke. Framdrift er noll og det er skandale
Previse
04.05.2021 kl 11:22 1700

Du har så rett NEL = Never ending loss, hvis de ikke tar seg sammen og kanskje endrer hele foretningsideen. De er definitivt ikke den hydrogenforetningen med mest bærekraftig satsningsområdet.